Uuden TLL:n yllätyksiä

Anonyymi

Muutkin lienevät jo huomanneet ilmiön....

Nähtävästi ainakin Helsingissä on uuden TLL:n mukaista pyöräteiden yksisuuntaisuutta toteutettu yksinkertaisesti poistamalla pyörätien merkki "väärästä suunnasta". Mutta tästä on seurannut jotain, mitä lainsäätäjä taatusti ei tarkoittanut. Esimerkkinä vaikkapa kohta Helsingin Kalasatamasta (vai Hermanniako se lienee): Hermannin rantatietä pohjoiseen ajettaessa on Verkkosaarenkadun ja Hermannin rantatien risteyksessä pelkän pyörätien merkki. Mutta seuraavassa risteyksessä ei ole vastakkaiseen suuntaan mitään merkkiä, joten kyseessä on jalkakäytävä. (Jalankulkuhan on aina sallittua, ellei sitä tavalla tai toisella ole erikseen kielletty, vaikkei väylää olisi nimenomaan jalkakäytäväksi merkittykään.)

19

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        No, en ole sitä ihan sanatarkkaan lukenut, mutta uskallan silti vahvasti epäillä, että tuskinpa lainsäätäjän tarkoitus on ollut lisätä kävelyä pyöräteillä :)


      • Anonyymi

        Turha tänne on laittaa linkkiä tiedostoon, josta aloittajan mainitsemaan asiaan ei vastausta löydy. Toki kahden vuoden kuluttua voi ajoratamaalauksista päätellä onko kyseessä jalkakäytävä vai pyörätie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha tänne on laittaa linkkiä tiedostoon, josta aloittajan mainitsemaan asiaan ei vastausta löydy. Toki kahden vuoden kuluttua voi ajoratamaalauksista päätellä onko kyseessä jalkakäytävä vai pyörätie.

        Kyse on edelleen pyörätiestä vaikka toisesta suunnasta olisi poistettu pyörätien liikennemerkki. Kyse on tällöin yksisuuntaisesta pyörätiestä.

        https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/Traficom_Pyöräilijän_Liikennesääntöopas_FI.pdf


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on edelleen pyörätiestä vaikka toisesta suunnasta olisi poistettu pyörätien liikennemerkki. Kyse on tällöin yksisuuntaisesta pyörätiestä.

        https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/Traficom_Pyöräilijän_Liikennesääntöopas_FI.pdf

        Pointtina tässä oli se, että sieltä "vastasuunnasta" tuleva jalankulkija ei voi sitä tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pointtina tässä oli se, että sieltä "vastasuunnasta" tuleva jalankulkija ei voi sitä tietää.

        Tuollaisen muutoksen voi lainsäätäjä tehdä vain tietäessään pyöräilijän olevan vastuussa kaikesta mitä tapahtuu jalankulkijalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pointtina tässä oli se, että sieltä "vastasuunnasta" tuleva jalankulkija ei voi sitä tietää.

        Miksi jalankulkijan on tiedettävä asia? Hänen kuuluu noudattaa omia velvoitteitaan ja keskittyä omiin tekemisiinsä. Pyöräilijä noudattaa vastaavasti omia velvoitteitaan ja keskittyy omiin tekemisiinsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi jalankulkijan on tiedettävä asia? Hänen kuuluu noudattaa omia velvoitteitaan ja keskittyä omiin tekemisiinsä. Pyöräilijä noudattaa vastaavasti omia velvoitteitaan ja keskittyy omiin tekemisiinsä.

        Et tunne lakia, kun tuollaista väität


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tunne lakia, kun tuollaista väität

        Liikenteessä liikkujien velvollisuus on noudattaa lakeja omalta kohdaltaan. Poliisin asia on sitten valvoa että näin tehdään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi jalankulkijan on tiedettävä asia? Hänen kuuluu noudattaa omia velvoitteitaan ja keskittyä omiin tekemisiinsä. Pyöräilijä noudattaa vastaavasti omia velvoitteitaan ja keskittyy omiin tekemisiinsä.

        Ongelma on siinä, että puutteelliset merkinnät luovat samanlaisen tilanteen kuin jos risteyksessä palaisi vihreät kaikilta suunnilta tuleville samaan aikaan.


    • Anonyymi

      No niinhän se muutenkin menee liikenteessä, että asiat pitää vain tietää. Ei niitä kai ole tarkoituskaan merkitä selvästi vaan mahdollisimman vähällä vaivalla. Esimerkkinä pyöräteiden lisäksi vaikkapa nopeusrajoitusalueet. Se on vaan yksi merkki siellä jossain sisääntuloväylän reunalla, joka vaikuttaa joskus hyvinkin laajalle alueelle. Alueen sisältä liikkeelle lähtevän on ihan turha urputtaa ettei muka tiennyt rajoituksesta, vaikka ei ajaessaan olisi nähnytkään yhtään ainutta rajoitusmerkkiä.

      • Anonyymi

        Eihän tuo vertaus ole sinne päinkään. On kaksi eri asiaa, että ei ole nähnyt merkkiä ja että sitä ei lainkaan ole tulosuunnassa. Ja on muuten oikeustapauksia jo siitä, että aluemerkin perusteella annettu sakko on kumottu, koska henkilö on voinut osoittaa, että merkki on kokonaan puuttunut siltä reitiltä, jota pitkin hän on alueelle saapunut.

        Pyörätiemerkki ei ole "aluemerkki". Juridisesti tilanne on esimerkiksi tuolla pätkällä nyt se, että itään sitä saa kulkea vain pyörätielle kuuluva mutta länteen vain jalkakäytävälle oikeutetut. Yhtä omituinen tilanne kuin jos jokin kadunpätkä olisi merkitty molempiin suuntiin yksisuuntaiseksi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuo vertaus ole sinne päinkään. On kaksi eri asiaa, että ei ole nähnyt merkkiä ja että sitä ei lainkaan ole tulosuunnassa. Ja on muuten oikeustapauksia jo siitä, että aluemerkin perusteella annettu sakko on kumottu, koska henkilö on voinut osoittaa, että merkki on kokonaan puuttunut siltä reitiltä, jota pitkin hän on alueelle saapunut.

        Pyörätiemerkki ei ole "aluemerkki". Juridisesti tilanne on esimerkiksi tuolla pätkällä nyt se, että itään sitä saa kulkea vain pyörätielle kuuluva mutta länteen vain jalkakäytävälle oikeutetut. Yhtä omituinen tilanne kuin jos jokin kadunpätkä olisi merkitty molempiin suuntiin yksisuuntaiseksi...

        Molemmissa tapauksissa kuitenkin tärkeämpää tuntuu olevan merkkien laiton helppous kuin tienkäyttäjien informointi, olipa sitten kyse nopeusrajoituksesta tai pyörätien ajosuunnasta.


      • Anonyymi

        Kyllä on tarkoitus että kaikki on liikenteessä selvää ja mahdollisimman vähän asioita jää epäselväksi, joten väitteesi ei pidä paikkansa. Aina ei toki onnistuta mutta tahallaan ei mitään jätetä epäselväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuo vertaus ole sinne päinkään. On kaksi eri asiaa, että ei ole nähnyt merkkiä ja että sitä ei lainkaan ole tulosuunnassa. Ja on muuten oikeustapauksia jo siitä, että aluemerkin perusteella annettu sakko on kumottu, koska henkilö on voinut osoittaa, että merkki on kokonaan puuttunut siltä reitiltä, jota pitkin hän on alueelle saapunut.

        Pyörätiemerkki ei ole "aluemerkki". Juridisesti tilanne on esimerkiksi tuolla pätkällä nyt se, että itään sitä saa kulkea vain pyörätielle kuuluva mutta länteen vain jalkakäytävälle oikeutetut. Yhtä omituinen tilanne kuin jos jokin kadunpätkä olisi merkitty molempiin suuntiin yksisuuntaiseksi...

        "Ja on muuten oikeustapauksia jo siitä, että aluemerkin perusteella annettu sakko on kumottu, koska henkilö on voinut osoittaa, että merkki on kokonaan puuttunut siltä reitiltä, jota pitkin hän on alueelle saapunut."

        Voi noinkin olla, mutta on tapaus, jossa sakon saanut on löytänyt "tien", jota pitkin on päässyt alueelle näkemättä merkkiä. Oikeusasteet ovat kuitenkin olleet sitä mieltä, että paikallisen asukkaan on täytynyt tietää alueen olemassaolo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja on muuten oikeustapauksia jo siitä, että aluemerkin perusteella annettu sakko on kumottu, koska henkilö on voinut osoittaa, että merkki on kokonaan puuttunut siltä reitiltä, jota pitkin hän on alueelle saapunut."

        Voi noinkin olla, mutta on tapaus, jossa sakon saanut on löytänyt "tien", jota pitkin on päässyt alueelle näkemättä merkkiä. Oikeusasteet ovat kuitenkin olleet sitä mieltä, että paikallisen asukkaan on täytynyt tietää alueen olemassaolo.

        Ajamaanhan voi lähteä myös alueen sisältä, ja myös joku muu kuin paikallinen asukas tai alueella yleensä ajava henkilö. Esim. minun vaimo ei välttämättä tiedosta ollenkaan, että meidän pihalta lähdettäessä ollaan noin kilometrin verran 30 km/h alueen sisällä, eikä sitä mistään näe ennen kuin siinä vaiheessa kun siirtyy 40 km/h alueelle, jos peiliin sattuu vilkaisemaan.

        Aluerajoitukset on myös sen takia vittumaisia, että jos juuri siinä merkin kohdalla sattuu olemaan joku näköeste tai muu tilanne, joka vie huomion, niin sitten sitä tuleekin posoteltua täysin tietämättömänä vaikka kuinka kauan ylinoppeuvella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajamaanhan voi lähteä myös alueen sisältä, ja myös joku muu kuin paikallinen asukas tai alueella yleensä ajava henkilö. Esim. minun vaimo ei välttämättä tiedosta ollenkaan, että meidän pihalta lähdettäessä ollaan noin kilometrin verran 30 km/h alueen sisällä, eikä sitä mistään näe ennen kuin siinä vaiheessa kun siirtyy 40 km/h alueelle, jos peiliin sattuu vilkaisemaan.

        Aluerajoitukset on myös sen takia vittumaisia, että jos juuri siinä merkin kohdalla sattuu olemaan joku näköeste tai muu tilanne, joka vie huomion, niin sitten sitä tuleekin posoteltua täysin tietämättömänä vaikka kuinka kauan ylinoppeuvella.

        No se on ihan vaimosi omaa tyhmyyttä, jos ei asiaa tiedosta. Tuo "paikallisen asukkaan pitää tietää" on ihan validi perustelu.


    • Anonyymi

      En usko että Helsingissä olisi toimittu noin nopeasti että merkkejä olisi poistettu uuden tieliikennelain perusteella. Uskon että kyseessä on pikemminkin se että alunperinkin merkki on puuttunut, eikä siihen ole vaan kiinnitetty huomiota.

      Tällaisia paikkoja löytyy paljonkin ja kaupunki hoitelee merkit ajan tasalle ylimenoaikana omassa huoltoaikataulussaan.

      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      112
      1742
    2. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1257
    3. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      141
      1182
    4. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      47
      908
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      114
      856
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      73
      849
    7. Nyt on hyvä laittaa

      kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      804
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      797
    9. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      762
    10. Kuinka nättinä

      Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      751
    Aihe