Intersektionaalinen feminismi

Anonyymi

Kysyisin, että mitähän tuo intersektionaalinen feminismi oikein tarkoittaa? Hallituksen naisoletetut siitä jatkuvasti puhuvat, jotain hienoa sen täytyy olla. Muuten, Hjalliskaan ei tiennyt...

17

810

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Googleta. Sorsafoundation kertoo intersektionaalisuus- termiä käytetyn ensimmäisen kerran 1989 kun Kimberle Crenshaw oli havaitsevinaan mustien naisten kokevan syrjintää, ei vain sukupuolensa mutta myös ihonvärinsä vuoksi. Tästä alkoi feminismin piirissä jatkumo jossa feminismi muutti muotonsa kaiken kattavaksi sjw- liikkeeksi,. Se alkoi uhriuttaa ihmisryhmiä kaiken mahdollisen perusteella, ja se kadotti kosketuksensa koko naisasiaan.

      Käytännössä intersektionaalisuus haluaa nähdä syrjintää ja uhreja kaikkialla mikä poikkeaa valkoisuudesta, länsimaalaisuudesta ja heteronormatiivisuudesta. Länsimaalaisuus, valkoisuus ja jopa heterous on demonisoitu ja tehty vastuullinen kaikkiin mahdollisiin ihmiskunnan ongelmiin.

      Intersektionaalisen näkemyksen mukaan vain vähemmistöön kuuluminen merkitsee syrjittynä olemista. Se julistaa vähemmistöt uhreiksi vain sillä perusteella että he ovat vähemmistöjä. Tosiasiassa moent vähemmistöt ovat eritysiasemassa, Vähemmistöön kuuluminen merkitsee erityiskohtelua, erityisvapauksia ja- oikeuksia. Ja kun vieläpä otetaan huomioon se, etteivät naiset ole vähemmistö, ei intersektionaalisuudella ole enää mitään tekemistä oikean feminismin kanssa. Ja maailman mittakaavassa valkoiset ovat vähemmistö. Intersektionaalinen "feminismi" on feminismin kaapuun naamioitunut rasistinen liike, joka ajaa aivan muita agendoja kuin naisten asiaa.

      Toisin kuin intersektionaalisuus väittää, on nykyisin trendikästä olla jotain muuta kuin normaali. Mistä tulee mieleen Veikko Sorvaniemen Uuden Suomen kolumni vuodelta 2017 nimeltä Erkki on normaali.

      https://vapaavuoro.uusisuomi.fi/veikkonen/241278-erkki-on-normaali/

      Koska Erkki on normaali, hän tuskin voi olla intersektionaalinen "feministi". Sen sijaan Erkin ympärillä olevat ihmiset selvästi olivat kaikki intersektionaalisia "feministejä". Heille Erkin normaalius oli ongelma. Intersektionaalisuus on käytännössä vain jonkinasteista eksotiikannälkää, poikkeavuuksien ja normista eroavaisuuksien jalustalle nostamista. Usein kyse on puhtaasta opportunismista. Herkkätuntoinen helposti syyllistyvä yhteiskunta on otollinen maaperä ihmisille jotka pääsevät "uhriudesta" käsin hyötymään siitä että intersektionaalisuuden syyllistämismetodit purevat.

      Hallituksen intersektionaaliseen feminismiin pohjaavasta ohjelmasta seuraa todennäköisesti että rahahanat aukeavat entisäkin auliimmin vain vähemmistöön kuulumisen ja ihonvärin perusteella erilaisille toimijoille. Kohta erilaisia valtion rahoittamia ohjelmia ilmaantuu kuin sieniä sateella korjaamaan milloin mitäkin vähemmistön ongelmaa. Suomalaisen yhteiskunnan vastuulle lankeaa vieraskulttuurien sisäisten ongelmien ratkaisu. Suomalaisen veronmaksajan vastuulle lankeaa sellaisten ongelmien rahoittaminen joiden kanssa suomalaisilla ei ole osaa tai arpaa. Intersektionaalisuus ei koskaan vastuuta vähemmistöryhmiä itseään mistään vaikka useimmat eri vähemmistöjen ongelmat ovat heidän itsensä aikaansaamia ja ylläpitämiä.

      • Anonyymi

        Suomi24.fi:n ylläpidossa toimii ilmeisesti joku nettikirjoittajien viestejä editoiva henkilö.

        Edellinen teksti on minun käsialaani, mutta joku on muokannut sitä mieleisekseen. Esimerkiksi alkuperäinen aloitus oli tällainen

        "Googleta. Wikipedia kertoo intersektionaalisuus- termiä käytetyn ...." Joku on vaihtanut Wikipedia- sanan Sorsafoundationiksi. Teksti on pääosin alkuperäinen mutta joitakin kohtia on muutettu.

        En keksi muuta selitystä kuin että s24.fi:ssä joku tekee tällaista. Vaikea keksiä mikä mahtaa olla syy.


    • Anonyymi

      Sukupuolten tasa-arvoista kohtelua vaativa feminismi on paradoksi jo lähtökohtaisesti.
      Feminismi asettuu nimensä mukaisesti naisten etuja ajamaan, ei tasa-arvoa molemmille.
      Kun siihen liitetään intersektuaalisuus (ks. edellä) saadaan täydellistä hölynpölyä jonka nimissä voidaan vaatia erityiskohtelua mitä kummallisemmille vähemmistöille.
      Se, mikä on huolestuttavaa, on että istuva ministeri julistaa tuollaista lähtökohdaksi koko hallituksen toiminnalle.
      Miten sellainen julistus sivuutetaan hiljaisuudella?
      Eikö tämä edellytä jo perusteellisempaa selvitystä asian suhteen?

      • Anonyymi

        Onko myös köyhille ja rikkaille tasa- arvoista terveydenhuoltoa ajava ihminen paradoksi jo lähtökohtaisesti? Hän ajaa nimenomaan köyhien yhtäläistä oikeutta terveydenhuoltoon, ei suinkaan rikkaiden oikeutta yhtäläiseen terveydenhuoltoon. Tasa- arvoa ajavat liikkeet perustuvat siihen käsitykseen että asetelma on lähtökohtaisesti epätasa- arvoinen toiselle osapuolelle. Tämän vuoksi juuri se altavastaaja, heikommassa asemassa oleva tarvitsee puolestapuhujan, ei se paremmassa asemassa oleva.

        Feminismi luonnollisesti perustuu siihen lähtökohtaan että joissakin asioissa naissukupuoli on fundamentaalisesti altavastaajan asemassa miessukupuoleen nähden. Siksi feminismi.


    • Anonyymi

      Nyt Hesari on päättänyt että ongelma ovatkin tyhmät kansalaiset joille intersektionaalisen feminismin käsite on liian "vaikea ymmärtää". Ongelma ei olekaan itse käsitteessä, vaan tyhmissä kansalaisissa joille kaikki pitää rautalangasta vääntää.

      Ei siinä ole kuulkaa mitään vaikeaa. Keskivertoihminen tajuaa kyllä oikein hyvin mitä tarkoitetaan kaikkien ihmisryhmien välisellä tasa- arvolla. Voi toki olla mahdollista että vierasperäinen intersektionaalisuus- termi on joillekin outo. Mutta kun ilmoitetaan että sillä tarkoitetaan kaikkien ihmisryhmien välistä tasa- arvoa ymmärtää yksinkertaisempikin ihminen sen oikein hyvin.

      Ongelma on että intersektionaalisuutta käytetään feminismin nimen alla. Feminismi on oma erillinen ideologiansa, yhden asian liike. Olisiko aika alkaa puhumaan vaikkapa intersektionaalisen tasa- arvon käsitteestä, ja jättää feminismi omaksi naisasialiikkeekseen mikä se on?

    • Anonyymi

      "Onko myös köyhille ja rikkaille tasa- arvoista terveydenhuoltoa ajava ihminen paradoksi jo lähtökohtaisesti? Hän ajaa nimenomaan köyhien yhtäläistä oikeutta terveydenhuoltoon, ei suinkaan rikkaiden oikeutta yhtäläiseen terveydenhuoltoon."
      Ei lainkaan.
      Mutta ehkä huomaamattasi puhut vain "köyhistä" ja "rikkaista" yleisesti, jotka aina ovat ja ovat aina olleet luonamme.
      Tuollainen vastakkainasettelu ei sisällä feminismiä tai intersektionaalista sellaista joka nyt on nostettu ylimmäksi ohjeeksi vastapuolien määrittelyssä.
      Yhteiskunnan ongelmia ja heikommassa asemassa olevia on kautta aikojen ainakin puheissa haluttu auttaa mutta ero on se, että nyt heidät määriteltäisiin jonkin intsekfem-opin mukaan.
      Se on jo käsitteiltään vaikea ja sekava, mikä lienee tarkoituskin.
      Se, että joku on määritelty joksikin "fundamentaalisesti", estää jo keskustelunkin asiasta.
      Miten tasa-arvoa edistävää fundamentalismi on avoimessa demokratiassa, on lähtökohtaiesti paradoksi.

      • Anonyymi

        Taidat olla vähän sotkussa omien ajatustesi kanssa. Siansaksa on siansaksaa vaikka kuinka yrittäisit naamioida aivokukkasiasi intellektuellisti.

        Naiset ja miehet ovat aina olleet luonamme. Ja tullevat aina olemaankin ellei sitten vuosimiljoonien evoluutiokehitys tee meistä jossakin vaiheessa samansukuisia kuin kastemadot. Lähtökohtaisesti voimme kuitenkin pitää varmana että on olemassa pääsääntöisesti kaksi sukupuolta, mies ja nainen.

        Nainen ja mies ovat erilaisia biologisesti ja psykologisesti. Tämä on aiheuttanut ihmiselämään - ei vain erilaisia käytännön elämään ja biologisiin realiteetteihin liittyviä tasa- arvokysymyksiä - vaan myös monenkirjavan joukon erilaisia asenneongelmia mitä tulee eritoten naissukupuoleen, ja siihen mikä on naisen tehtävä ja asema yhteiskunnallisessa elämässä. Kysymys kattaa koko maailman. Se ei ole vain joidenkin yhteiskuntien kysymys, vaan kaikkien.

        Saudi- Arabiassa ei kysytä voiko miehet jo päästää ajamaan autoa ja kulkemaan ilman naisholhoojaa kaupungilla.

        Jeremy Bentham ei ollut 1700- 1800- luvun Englannissa miesasiamies joka teki radikaalin ehdotuksen että miehillekin pitäisi antaa äänioikeus vaaleissa, ja yhtäläiset oikeudet naisten kanssa. Hän oli naisasiamies joka toi julki radikaalin ajatuksen että nainenkin voisi olla normaali vakavasti otettava aikunen itsenäinen ihminen jolla pitäisi olla yhtäläiset oikeudet miesten kanssa.

        Missään maailman kolkassa tilanne ei ole koskaan ollut päinvastainen. Jokaisen yhteiskunnan ja aikakauden sukupuolten välisen tasa- arvon kysymys on koskenut nimenomaan naisen asemaa. Tämä perustuu bilogiaan ja siihen, että naissukupuoli on biologisesti ja tietyllä tavoin ehkä myös psykologisesti ominaisuuksiltaan sellainen, että nainen jää helpommin altavastaajaksi ja riippuvaiseksi miehestä, eikä päinvastoin. Esimerkiksi jo pelkästään se tosiasia että nainen on se joka synnyttää. Tämän vuoksi nainen jää helpommin taloudellisesti riippuvaiseksi miehestä eikä päinvastoin jne.

        Naiselliset ominaispiirteet eivät ole heikkouksia, mutta ne helposti tulkitaan heikkouksiksi. Mutta yhteiskunnallisessa elämässä ja yksilön autonomian toteutumisessa ne asettavat naissukupuolen helposti todellakin heikomapaan yhteiskunnalliseen asemaan kuin miehen. Tämän toteaminen ei ole uhrutumista eikä miessukupuolen syyttämistä siitä että mies on mies. Se on puhdasta realismia. Tästä tuli rikas- köyhä- vertaus.

        Koska vertauskuvallisesti naiseuteen liittyvät ominaisuudet asettavat naissukupuolen yhteiskunnallisesti fundamentaalisesti "köyhempään" asemaan jossa nainen on alttiimpi joutumaan altavastaajaksi ja riippuvaiseksi, epäitsenäiseksi, tarvitaan nimenomaan naisasialiikettä. Naisellisiin ominaispiirteisiin myös liittyy paljon asenneongelmia joiden vuoksi naiseen ei yleensä suhtauduta yhtä vakavasti kuin miessukupuoleen.

        Toki miessukupuoli voi joissakin asioissa olla myös altavastaajan asemassa. Sitä varten on olemassa miesasialiike.

        Feminismi voi tietysti sopia intersektionalismin otsikon alle koska intersektionalistinen tasa- arvoajatus käsittää käytännössä kaikki mahdolliset epätasa- arvoon liittyvät epäkohdat. Myös sukupuolten välisen epätaesa- arvon. Mutta intersektionaalinen "feminismi" pistää kaikki naiseuteen liittymättömät epätasa- arvoisuudet rodusta, yhteiskuntaluokasta alkaen feminismin otsikon alle. Ja se puolestaan ei sovi ollenkaan siihen määritelmään että feminismi on nimenomaan vain naisasialiike, eikä kaikenkattava tasa- arvoliike. On ehdottoman tärkeä että nimenomaan naissukupuolella on asianajaja yhteiskunnassa.

        Ehkä tämä vähän avasi tätä rikas- köyhä, vertausta. Tai sitten ei.


      • Anonyymi

        "Yhteiskunnan ongelmia ja heikommassa asemassa olevia on kautta aikojen ainakin puheissa haluttu auttaa"

        Oikeasti heikossa asemassa olevat harvoin haluavat apua. He yleensä haluavat pois heikosta asemasta. Heikko asema tekee avuttomaksi ja riippuvaiseksi. Ei ole kovin paljoa ihmisiä jotka autettavan asemassa oikeasti viihtyvät.

        Heikossa asemassa oleva ei ole sama kuin heikko ihminen. Heikossa asemassa ollessa täytyy päinvastoin olla erityisen vahva juuri siksi, että pystyy selviytymään siitä heikosa asemasta jossa on. Vahvassa asemassa ollessa ei tarvita erityistä vahvuutta. Vahvassa asemassa ollessa voi olla jopa heikko koska se vahva asema itsessään kannattelee.

        Auttaminen on maailmanlaajuisestikin katsottuna lähinnä vain sosiaalinen perversio. Hyväksikäyttäjä esiintyy yleensä hyväntekijänä. Auttaja- autettava- suhde on riippuvuussuhde joka hyödyttää enemmän auttajaa kuin autettavaa. Joskus ei kumpaakaan. Yleensä se vain taakoittaa kumpaakin osapuolta.

        Auttaminen heikentää yleensä autettavan asemaa entisestään. Se korkeintaan palvelee auttajan omaa egoa ja saa tunteen kontrollista ja vallasta. Usein auttaminen on naamioitua kontrollointia, alistamista, hyväksikäyttöä ja epäoikeudenmukaista vallankäyttöä. Autettavan asemassa oleva on aivopesty uskomaan, että hän on kiitollisuudenveloissa auttajalleen, kun tosiasiassa se on auttaja joka luo riippuvuussuhteen autettavalle itsekkäistä syistä; auttaja usein hyötyy itse auttamisestaan tavalla tai toisella. Jos ei muuten niin prinsessa dianan (joka ei isoa alkukirjainta ansaitse) tavoin imagollisesti. Hän saa autettaviensa kustannuksella oman sädekehänsä kirkkaaksi suuren yleisön silmissä. Autettavia tämä kuvio ei auta oikeasti millään tavoin. Autettavat ovat puhtaasti objekteja.

        Feminismi on aivan toisenlainen liike. Sen tavoite oli alusta asti naisten vomaantuminen autonomisiksi miehestä riippumattomiksi yksilöiksi. Tarkoitus ei ollut auttaa naisia, vaan vapauttaa naiset riippuvuudesta ja luoda olosuhteet joiden avulla naisista tulee yhtä itsenäisiä kuin miehistä. Feminismin idea on aina ollut se, että nainen on oman elämänsä subjekti, eikä miehen elämän objekti.

        Mutta kuten aikaisemmin selitin feminismi on ei- autoritaarinen liike, ja tämän vuoksi sen sisään ilmaantuu helposti monenlaisia uusia aaltoja. Jotkut näistä uusista aalloista ovat olleet sellaisia että ne eivät palvele tavoitetta naisten voimaantumisesta.

        On tärkeää osata erottaa ne tilanteet joissa kyse on oikeasta uhriudesta niistä tilanteista joissa "uhrius" on vain sosiaalisen pelaamisen keino. Nykyien intersektionaalinen "feminismi" on minunkin nähdäkseni uhrikultti, jossa uhriutta käytetään vain peliliikkeenä kun halutaan saada valtaa. Tämä ei millään tavoin edistä naisten tai muidenkaan syrjittyjen tai "syrjittyjen" ryhmien vakavasti otettavuutta.


    • Anonyymi

      Tässä on muuten taas loistava esimerkki miten terävää kritiikkiä intersektionaalisuus- ajatteluun kohdistava kirjoittaja itsekin uskoo kritisoivansa nimenomaan feminsmiä:

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/accf1118-1707-4237-8dd5-68b497823bfb

      Ukkolan kirjoituksen sisällössä ollut mitään muuta yhteyttä feminismiin kuin huomio siitä, että myös naiseus voi asettaa ihmisen syrjittyyn asemaan. Tämä oli kuitenkin vain sivuhuomio kaiken muun ohessa. Intersektionaalinen tasa- arvoliike ei ole feminismiä.

    • Anonyymi

      Hesarissa oli I.F:ä käsittelevä mielipidekirjoitus. Pistin vastineen joka ei mennyt seulasta läpi. Pitäisi opetella miettimään oikein, ettei mielipidekirjoitukset joudu sensuuriin.

      ------

      Tasa-arvon edistäjät ovat ehkä maailman huonoimpia brändäämään oppinsa. Sana "feminismi" jo yksin tekee viestin viemisen perille lähes mahdottomaksi, saatika että puhutaan intersektionaalisuudesta.

      Joka asiaa on seurannut, I.F. on tehnyt itsestään niin kummallisen kuvan ettei se tule kovin suurta kannatusta saamaan vaikka se ymmärrettäisiin. Vai olenko ymmärtänyt väärin, jos se mielestäni vaikuttaa uhrijärjestelmältä jossa erilaiset ominaisuudet kerryttävät "uhripisteitä". Kuka saa eniten pisteitä, on hierarkiassa ylimpänä ja saa eniten puhevaltaa (ajatus ei ole omani, moni voi tunnistaa kuka näin on hiljattain kirjoittanut blogissaan).

      Uhrius ja etuoikeutus on keskeisiä teemoja. Minun pitäisi kuulua etuoikeutettuun ryhmään, mutta en ymmärrä miten se näkyy. Sama laki minulle pätee, työnantaja odottaa suorituksia ja perhe elättäjää. I.F:n vastaus lienee, että etuoikeutuksia on vaikea nähdä, mutta sensijaan että esittelisi etuoikeutuksen teoriaa, voisi tilannetta kuvata käytännössä.

      Lopuksi, googlaamalla "Helen Pluckrose, James Lindsa ja Peter Boghossian" löytää juttua tempaisusta jossa ko henkilöt teki pilailumielessä feministisiä tutkimuksia, jotka meni alan julkaisuissa läpi. Jos anaalitapin käyttö transhysterian lievittämisessä kuulostaa kiinnostavalta, suosittelen. Siitä kirjoittaa feministinen tieteellinen julkaisu.

    • Anonyymi

      No nyt kuulostaa tutulta , muistaako joku muukin vielä muutaman vuossikymmenen takaisen kommunistiliikkeen neuvostoliiton tai maon kritiikittömän ihannoinnin ?
      Meni täysin överiksi , pelottavaksi fanatismiksi lopulta näyttäytyi naurettavaksi .

    • Anonyymi

      intersektionaalinen feminismi on äärimmäisen rasistinen ja epätasa-arvoa edistävä poliittinen ideologia. Se jakaa ihmiset erilaisiin luokkiin esim mustat, valkoiset, homot, heterot, naiset, miehet, trans naiset jne. jne. Nämä luokat tai kastit asetetaan sitten ”arvojärjestykseen”. Mustat, naiset, homot ja transsut edustavat ylempiä luokkia. Erityisen korkealle arvohierarkiassa asettuvat mustat lesbo- tai transsunaiset. Heidän ihmisarvoaan pitää aivan erityisesti korottaa ja hehkuttaa. Keltaisen vihreää pohjasakkaa tämän ideologian ja kastijärjestelmän mukaan edustavat valkoiset kristityt heteromiehet. Heitä pitää kaikessa sorsia ja painaa maanrakoon.

      Idea on periaatteessa sama kuin kommunismissa. Kommunismin ihanteena on luokaton tasa-arvoinen yhteiskunta. Siihen päästäkseen kommunistit jakoivat ensin ihmiset luokkiin joista tietyt luokat piti ensin tuhota. Tasa-arvoa ajettiin toimimalla äärimmäisen epätasa-arvoisesti; ala-arvoisilla luokilla ei ollut edes oikeutta elää, heidän omaisuutensa ja henkensä riistettiin jotta kaikkien tasa-arvoon päästäisiin. Intersektionaalisuus on samanlaista ja pohjautuu samaan ideologiaan Marxismiin. Siinä tasa-arvoa ajetaan toimimalla äärimmäisen epätasa-arvoisesti. Vähän sama kuin vastustettaisiin väkivaltaa toimien äärimmäisen väkivaltaisesti. Vasemmistolaiset ja intersektionaaliset feministit eivät tunnu itse lainkaan huomaavan tuota ilmeistä ristiriitaa kauniilta kuulostavien tavoitteiden ja toimien välillä.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      58
      4377
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      24
      1402
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1205
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe