Koituuko Keskustan kohtaloksi?

Huhun mukaan Timo Soini on perustamassa uutta puoluetta. Soini ei kiistä huhua vaan sanoo, että nyt on ”kraatterin kokoinen aukko politiikassa”.

Soini ennustaa: ”Suomen politiikalla voi olla vuoden sisällä sama tilanne kuin Italiassa pari vuosikymmentä sitten – kaikki vanhat puolueet romahtavat”. Soini jatkaa: ”Sitä ei nyt moni usko, mutta ei uskottu aikanaan jytkyyn tai Könkkölän ja Komsin juttuihin”

Jos uusi SMP perustettaisiin ensi syksynä tai talvella 2020–2021, se ehtisi mukaan kevään kuntavaaleihin. Jos ehdokkaina olisivat siniset valtuutetut, kristillisdemokraatit ja joukko uusia paikallisesti tunnettuja nimiä, SMP saisi valtuutettuja eri puolille Suomea. Sen jälkeen olisi kaksi vuotta aikaa valmistautua eduskuntavaaleihin.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9c3a955e-6a60-4f2f-a0b3-0b25cd8ef1fd

Timo Soini sanoo, että Suomessa on suuri tarve uudelle puolueelle, joka muistuttaisi Veikko Vennamon perustamaa Suomen maaseudun puoluetta (SMP). ”SMP:n maine on erittäin hyvä ja koko ajan nousussa, samoin kuin on Veikko Vennamon maine”, Soini sanoo.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006558453.html

Kyseessä ei liene pelkkä huhu vaan hanke taitaa jo olla vireillä. Onkohan sillä toteutumisen mahdollisuuksia? Jos on, mikä olisi sen vaikutus muihin puolueisiin? Koituuko mahdollinen puolue nimenomaan kepun kohtaloksi? Jätän nyt asian teidän pohdittavaksenne, kun itse olen vielä ”synttäritunnelmissa”.

--------------------------------

Tänään siis pätkähti täyteen 85 ikävuotta. Pyöreitä vuosikymmeniä ja niiden puolikkaita täyttäessäni jo kauan olen ollut aina kaukomatkoilla. Nyt korona tyssäsi jo varaamani synttärimatkan, joten täällä kotona vuoteni täytin. Poikani luona hänen perheensä kanssa juhlimme merkkipäivääni ennakkoon jo juhannuksena.

Kävihän ovellani pari vierasta kukkapuskan kanssa minua onnittelemassa, mutta ainoat synttärivieraani luonani olivat kaksi viehättävää thaimaalaissyntyistä naista;)) Siis siivoojani, jotka käyvät aina joka toisena keskiviikkona. Paljon olen kuitenkin saanut onnitteluja läheisiltäni, ystäviltäni ja yhteisöiltäni; puhelimitse, sähköpostitse, facebookin kautta oikein tulvimalla ja vanhaan tapaan kortteinakin. Jumpparyhmältäni tuli ryhmäpuhelu, jossa sain kaikilta onnittelut ja ryhmämme kuoromies lauloi hienon onnittelulaulun.

Sanon profiilillani: ”Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan”. Noin on ollut, niin työ- kuin yksityiselämässäni. On ollut paljon hyvää, mutta myös huonompaa, kuluttavaakin. Enpä olisi uskonut näinkin vanhaksi eläväni, kun elämäntapanikaan eivät aina ole olleet kovin terveelliset. Tässähän kuitenkin vielä keikun.

Vaikka elämäni ei ole suurta maallista rikkautta minulle tuonut, muistorikkautta se on tuonut paljon. En kuitenkaan ole vielä ihan niin vanha horisko, että eläisin vain muistoissani, vaan enemmän pyrin elämään nykyisyydessä, vaikka siinä onkin ”hieman hiljaisempaa”, kuin joskus oli;))

102

551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ps.

      Vaihdoin profiilikuvani. Tämä on eilen itseni täällä kotonani ottamani. Enhän nyt ole enää yhtä komea kuin olen siinä viisi vuotta sitten otetussa ”plommitakkikuvassa”, joka herätti täällä suurta, jopa kiihottavaa kiinnostusta. Olen nyt toistakymmentä kiloa kevyempikin kuin silloin ja siitäkin johtuen näytän ”rupsahtaneemmalta”. Silti en kuitenkaan häpeä ulkonäköänikään niin, etten kehtaisi täällä naamaani näyttää vaan erään toisen tavoin joutuisin poimimaan profiilikuvakseni kuvan jostakin sarjakuvasta;))

      • Anonyymi

        Et ole komeaa nähnytkään, vanha kurppa...


      • Anonyymi

        Olemuksestasi näkee ettei Sinulla ole asiat hyvin ja viestisi tukevat vaikutelmaa.

        Oikia SOLDAATTI


    • Anonyymi

      Onnittelut Kapille merkkipäivänä ja kiitos juurevista jutuista, jotka ovat älykkäitä sekä viihdyttäviä ja ehkä juuri siksi kepulausten kauhu...

      • Kiitos, kiitos! Siis toivotuksistasi, sillä en toki halua olla enkä lienekään mikään kauhu kepulaisille, muutamalle heistä - tai ainakin sellaiseksi tekeytyvälle - lienen enemmänkin vain kateuden kohde;))


      • Anonyymi

        kepu on fasisti puolue kuten persutkin


    • Toivotan sinulle onnea ja terveitä jatkovuosia!

      Itse avauksesi aiheeseen mennäkseni, jälleen uusi puolue voidaan hyvinkin perustaa, mutta tuskin sillä on Kansalaispuoluetta ja Seitsemän tähden liikettä suurempia menestymisen mahdollisuuksia.

      Miten Veikko Vennamon SMP:n politiikka voidaan muka tuoda tähän päivään? Oudolta tuntuu myös Lauri Nurmen ajatus siitä, että Suomen kristillisdemokraatit voitaisiin yhdistää sellaiseen puolueeseen. "Kristilliset" ovat sitä paitsi nykyään niin heikossa hapessa, etteivät kykene antamaan tukea "vennamolaisille". Menettäisivät siinä nykyisetkin kannattajansa.

      • Kiitos toivotuksistasi! Jätin tuon otsikkoni kysymyksen Teidän muiden pohdittavaksi ja sinä asiaa ilmeisesti pohdittuasi olet siis tuota mieltä. Ihan hyviä perusteita mielipiteellesi esität. Saatatpa olla oikeassa - tai saatat kuitenkin tulla vielä yllättymään;))


    • Anonyymi

      Onko Soinikin seonnut? Onko siitä tulossa uusi Väyrynen? Järkevämpänä olen häntä pitänyt. Kai tuo on vain huhu. Kauniisti puhut vuosistasi, vaan on ne tainnut tehdä tehtävänsä sinuun jos oikeasti tuohon uskot. Onnittelut kuitenkin 85 vuoden korkean iän saavuttamisesta.

      • Joo, nämä hyvin monet vuodet ovat tehneet minuun tehtävänsä monessakin mielessä, mutta ei tarkoittamassasi; ihan ajattelukykyinen edelleen olen. En ole kuitenkaan varma siitä, että onko Soini todellakin tuolla asialla, enkä ole varma siitäkään, että vaikka hän olisikin, tuottaisiko hanke hänen uskomaansa tulosta. Siksi kyinkin mielipidettä asiasta Teiltä muilta. Sinulla ei näy olevan mielipidettä asiasta. Kiitos kuitenkin onnitteluistasi!


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Joo, nämä hyvin monet vuodet ovat tehneet minuun tehtävänsä monessakin mielessä, mutta ei tarkoittamassasi; ihan ajattelukykyinen edelleen olen. En ole kuitenkaan varma siitä, että onko Soini todellakin tuolla asialla, enkä ole varma siitäkään, että vaikka hän olisikin, tuottaisiko hanke hänen uskomaansa tulosta. Siksi kyinkin mielipidettä asiasta Teiltä muilta. Sinulla ei näy olevan mielipidettä asiasta. Kiitos kuitenkin onnitteluistasi!

        Näytäpä vielä uusi kuva munakarvoistasi, niin voimme arvioida ikääntymisen vaikutuksen niihin...


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Joo, nämä hyvin monet vuodet ovat tehneet minuun tehtävänsä monessakin mielessä, mutta ei tarkoittamassasi; ihan ajattelukykyinen edelleen olen. En ole kuitenkaan varma siitä, että onko Soini todellakin tuolla asialla, enkä ole varma siitäkään, että vaikka hän olisikin, tuottaisiko hanke hänen uskomaansa tulosta. Siksi kyinkin mielipidettä asiasta Teiltä muilta. Sinulla ei näy olevan mielipidettä asiasta. Kiitos kuitenkin onnitteluistasi!

        Näyttäisitkö maissi kuvasi?


    • Avaukseni on aiheesta, joka saattaa olla ihan huuhaa-huhuakin ja vaikka se olisi tottakin, sen toteutumisen mahdollisuuksista ja seuraavista vaikutuksista meillä kenelläkään ei voi olla varmaa tietoa.

      Mielipiteitä kuitenkin voi olla ja onkin niillä, jotka ajattelevat nykyisyyden ohella enemmän tulevaa kuin vuosikymmenten ja jopa runsaan vuosisadan mukaisia tapahtumia ja niissä mukana olleita henkilöitä. Minusta tämä avaukseni asia oli joka tapauksessa paljon kiinnostavampi ja meille kuten jälkeemme tuleville merkittävämpikin kuin joku Otto Ville Kuusinen tai Urho Kekkonenkaan.

      Samaa mieltä kanssani on ollut muutama. Kiitos heille mielipiteistään, joita avauksessani pyysin. Olen niihin vastaillut ja mielipiteeni niistä sanonut, joten en ala asiaa enempää erittelemään. Enkä enää tänä iltana seuraa mahdollisesti tulevia mielipiteitä, joita toki toivon tulevan ja jos niitä tulee palaan niihin huomenna.

      Nyt olen tästä ”synttärihumusta;))” sen verran uupunut, että loppuillan vietän vain katsomalla tv:sta tulevaa. Nyt katson toisella silmälläni tuota ykköseltä tulevaa A-studiota, jossa esiintyy pormestarimme Jan Vapaavuosi ja vitoselta näkyy 21.50 alkaen tulevan Kiehtova maailma, jossa Joanna Lumley on nyt Silkkitie-sarjansa neljännessä eli viimeisessä jaksossa Silkkitiellä - on ollut oikein mielenkiintoinen sarja. Ykköseltä klo 22.00-23.30 tulevan dokumenttiprojektin ”Ystäväni Gorbatshov” laitan talletukseen ja katson sen huomenna.

      Nyt jo kolmatta viinilasillistani kohottaen toivottelen kaikille Hyvää Yötä!

      • Anonyymi

        On ne vuodet tehneet sinussa tehtävänsä. Parin viinilasillista nautittuasi kotikaupunkisi pormestari Vapaavuoresta on tullut Vapaavuosi. Kai se sukujaan on Friberg, ei Årberg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ne vuodet tehneet sinussa tehtävänsä. Parin viinilasillista nautittuasi kotikaupunkisi pormestari Vapaavuoresta on tullut Vapaavuosi. Kai se sukujaan on Friberg, ei Årberg.

        Korjaan. Tarkoitin että Friberg ei Friår.


    • Anonyymi

      Kukapa Keskusta-kaunastasi ei älyäisi?

      • Anonyymi

        Soini, täys läskipää.."perhe on pahin" jossa oli aito...........


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soini, täys läskipää.."perhe on pahin" jossa oli aito...........

        Soinillahan on jo se Siniset puolue miksi pitää taas perustaa uusi sellainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soinillahan on jo se Siniset puolue miksi pitää taas perustaa uusi sellainen

        Soinia yllyttävät ja rahoittavat kansallisosialistimme persujen hajoittamisen toivossa
        Soini on kuin Väyrynen saamallalailla kärryiltä pudonnut ei kelpaa kellekään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soinillahan on jo se Siniset puolue miksi pitää taas perustaa uusi sellainen

        Haluaa vanhasta puolueesta eroon ja perustaa uuden .Soini osaa puhua vaalikiertue tuo taas äänestäjiä.


    • Tässä tuon ihailemani Joanna Lumleyn mielenkiintoisen Silkkitie-ohjelman katsottuani jo iltapesuilla käytyäni ja pyjamassani vuoteeseen mennessäni jne… vielä pistäydyin täällä. Lyhyet kommentit edellisen käyntini jälkeen tulleisiin:

      Tuota, joka nimittelee minua alkoholisoituneeksi aliupseerireppanaksi korjaan kahdessa asiassa: Olin kyllä aikoinaan, hyvin kauan sitten myös aliupseeri, mutta sen jälkeen olen ollut paljon muutakin. Alkoholisoitunut en ole koskaan ollut, en vieläkään, vaikka tänäisen merkkipäiväni iltana tuli otettua neljäkin viinilasillista.

      Tuolle, joka sanoo, että ”kukapa Keskusta-kaunastasi ei älyäisi?” totean, että kovin väärässä hän on. Ei minulla ole koskaan ollut mitään keskustakaunaa, nyt olen suorastaan keskustamyönteinen, sillä osoittihan puolue arvostettavaa vastuuntuntoa tullessaan rökäletappionsa jälkeenkin hallitukseen.

      Tuolle, joka puuttuu kirjaimen virheeseeni pormestarimme nimessä totean, että tuollaista toki sattuu minullekin. Hänelle itselleen on tosin sattunut suurempi virhe erehdystäni korjatessaan, mutta on sen huomannut ja joutunut korjaamaan erehdystään. Siitä tunnustus hänelle.

      Yksi nimittelee Timo Soinia läskipääksi ja sanoo hänen olleen aito ”perhe on pahin ” ohjelmassa. En ymmärrä hänen tarkoitustaan. Onko Soini esiintynyt kyseisessä ohjelmassa, jota en kai ole koskaan katsonut. Kertokoon tarkoittamansa, jos haluaa, ehkä sen huomenna nähtyäni ymmärrän tarkoittamansa.

      Nyt ei todellakaan enää aihetta enempään ainakaan ennen huomenta, jolloin olen jo vuoren varmasti kuudennella vuodella yhdeksättä kymmentäni, kun en kellonajan tarkkuudella tiedä, mihin aikaan synnyin maanantaina 1.7.1935.

      Nyt vain vielä toistamiseen Hyvän Yön toivotukset kaikille!

      • Anonyymi

        Aivan tosin miten se Soini?
        "
        ”Suomalaisen puolueen johtajaksi sopii kohta vain psykopaatti tai tomppeli. Psykopaatti ei välitä ja tomppeli ei ymmärrä.” (Timo Soini vuonna 2009)
        "
        Poliitikot pyrkivät valitsemaan sanansa tarkkaan, mutta välillä mennään pieleen. Tutustu suomalaisten ja ulkomaalaisten poliitikkojen surkuhupaisiinkin möläytyksiin.

        Sitaatit on kerätty Sami Hantulan kirjasta Eläköön demokratia! - Muistinmenetyksiä, muunneltuja totuuksia ja muita poliittisia päästöjä sekä ulkomaisilta verkkosivuilta.
        Suomesta

        ”Se oli yleisvastaus.” (Matti Vanhanen ristiriitaisesta vaalirahoituskommentistaan vuonna 2008)

        ”Joskus pitää vähän taiteilla sanojen kanssa. Jos ei pysty vastaamaan, pitää olla vastaavinaan.” (Matti Vanhanen vuonna 2010)

        ”Hän jatkaa ikuisesti. Meillä on maailman paras kokoomuksen puheenjohtaja.” (Henna Virkkunen Jyrki Kataisesta vuonna 2009)

        ”Suomalaisen puolueen johtajaksi sopii kohta vain psykopaatti tai tomppeli. Psykopaatti ei välitä ja tomppeli ei ymmärrä.” (Timo Soini vuonna 2009)

        ”Lissabonin sopimus on ihan butrosbutroskalia, ei siitä suomalainen mitään ymmärrä.” (Timo Soini vuonna 2009)

        ”Helsinki on erittäin turvallinen – ei tietenkään tarvitse mennä tyrkyttämään itseään pimeällä johonkin pusikoihin.” (Paavo Lipponen vuonna 2005)

        ”Ei ole sukua, mutta sillehän minä en sattumalta voi mitään, että hän on vaimoni sisar.” (Kauko Juhantalo kaavoituspäällikön jääviydestä vuonna 2005)

        ”Kun annetaan vähän rentouttavaa, esimerkiksi otetaan pieni huikka ja lähdetään liikenteeseen, autoilija on paljon parempi liikenteessä esimerkiksi tämmöisissä kaupungeissa kuin Helsinki.” (Pertti ”Veltto” Virtanen vuonna 2007)

        ”Koen olevani siilinjärveläinen.” (Espoossa asuvan Jyrki Kataisen peruste nostaa eduskunnan kulukorvausta vuonna 2009)

        ”Joku linja pitää olla, vaikka se olisi vähän huonompikin.” (Hannes Manninen vuonna 2007)

        ”Tunsin ikään kuin tulleeni raiskatuksi.” (Kimmo Kiljunen asuntomurrostaan vuonna 2008)


    • Säikäyttiköhän tuo Timo Soinin mahdollinen aie kepua, sen ylimmissä elimissä toimivia kuten vaikutusvaltaisia kannattajiakin noin:

      https://www.uusisuomi.fi/uutiset/katri-kulmunille-haussa-vaihtoehto-perussuomalaistuuko-keskusta/aef1c08f-82e0-4858-a2e7-f8f4e363beb9

      Siis että puheenjohtajakisa ei olisikaan Katri Kulmunin ja Annika Saarikon välinen? Että tehtävään haluttaisiin enemmän ”persumainen”? Ja että sellaisiksi nähtäisiin nuo kaksi varsin nuorta miestä, Petri Honkonen ja Antti Kurvinen? Hekö siitä johtajan paikasta sitten kisaavat?

      Tällä palstalla ei vieraille kepun ylimmissä elimissä toimivia eikä puoleen vaikutusvaltaisia kannattajiakaan, mutta kiva olisi kuitenkin kuulla ihan tavallisen kepulaisen mielipide asiasta. Täällä eräät kepulaisiksi tekeytyvät älkööt vaivautuko.

      Muuten, miksi kepun puheenjohtajan tehtävä on kivireen vetämistä; sellaiseksi sitä puolueen sisälläkin kuvaillaan? Eikö sellainen tehtävä voisi olla enemmänkin innostava, iloa antava ja palkitseva? Noilla määreillä muistelen Jutta Urpilaisen kuvanneen tehtäväänsä SDP:n puheenjohtajana. Kyllä hän siitä näytti mainion kuvallisen todisteenkin; hyvin tyytyväiseltä ja iloiselta näytti kuvassa, jossa hän valloittavasti hymyillen keimaili verkkosukissaan - muistanette kuvan;))

      • Anonyymi

        Kepussa on seinät leveellä ja katto korkialla. Niin sieltä on julistettu. Oikiasti se on levällään kuin Jokisen eväät. Nähdään täälläkin. Sellasen puolueen johtaminen on kivireen vetämistä. Kun pitäisi samaan aikaan vetää vielä moneen eri suuntaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kepussa on seinät leveellä ja katto korkialla. Niin sieltä on julistettu. Oikiasti se on levällään kuin Jokisen eväät. Nähdään täälläkin. Sellasen puolueen johtaminen on kivireen vetämistä. Kun pitäisi samaan aikaan vetää vielä moneen eri suuntaan.

        Kyllä kepu levällään on, siis varsin leveällä alueella. Se on - on ainakin ollut - kannatetuin puolue pinta-alaltaan suurimmassa osassa Suomea. Siellä kannattavat kepua lähes kaikki maajussit ja myös monet palkansaajat, eläkeläiset ja puolueen avulla korkeampiinkin asemiin nousseet, kun uskovat kepun parhaiten puolustavan heidän kotiseutujensa ja sen kautta omaakin tilannettaan.

        Olen joskus täällä vitsaillut puolueiden kannattajakunnan välisistä eroista. Todennut, että kepulaisiksi synnytään, jokin muu puoluekanta omaksutaan oman tai laajemmankin edun parhaaksi nähdyltä kannalta. Ei tuo pidä enää paikkaansa, nähtiin viimevaaleissa. Paljon oli kepuun pettyneitä myös niillä edellä kuvaamillani kepun perinteisesti vahvoilla kannatusalueilla.

        Kapun kannatuksen kuihtuminen on kyllä luonnollista siksikin, kun väki noilla edellä mainitsemillani alueilla vähenee. Ihmiset muuttavat sieltä kaupunkeihin ja muihin asutuskeskuksiin ja ymmärtävät, että kepu ei pyri edistämään heidän uuden kotiseutunsa tilannetta ja heidän nykyisille asemalleen, työelämässä ja muutenkin puolueen politiikka on hyvin haitallista.

        Kyllä kai eräiden muidenkin puolueiden kannattajakunta on varsin levällään. Ainakin SDP:n kannattajissa on varmaan lähes kaikkien mahdollisten alojen ihmisiä, joukossaan pienipalkkaisia duunareita ja korkeapalkkaisia herroja ja kaikkia siltä väliltä. Yhteiskuntarakenteen muuttuminen väestön keskittymisineen, joka toimii kepun haitaksi, toimii varmaan SDP:n eduksi. Kun sama kehitys tulee vääjäämättä jatkumaan, SDP:n tulevaisuus - toisin kuin kepun - näyttää varsin valoisalta.

        Varmaan myös persut on puolue, joka on kannatuksensa puolesta levällään. Muiden puolueiden aikaisemmista kannattajista puolueen nykyinen kannattajakunta on sinne valunut. Kokoomuksesta tuskin juuri ollenkaan, RKP:sta vielä vähemmän, tuskin paljon vasureista tai vihreistäkään. Persujen kannattajiksi entisiä kannattajiaan on varmaan eniten menettänyt kepu ja melkoinen menettäjä lienee ollut myös SDP. SDP näyttää nyt jo saavan sieltä ”paluumuuttajia”. Toive sellaisesta on varmasti kepullakin. Yrittääköhän kepu nyt todellakin saada puolueensa uudeksi johtajaksi Kulmunia tai Saarikkoa ”persumaisemman”, esim. toisen noista kahdesta nuoresta miehestä, jotka toin esille edellisessä viestissäni eilen klo 19.55?


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Kyllä kepu levällään on, siis varsin leveällä alueella. Se on - on ainakin ollut - kannatetuin puolue pinta-alaltaan suurimmassa osassa Suomea. Siellä kannattavat kepua lähes kaikki maajussit ja myös monet palkansaajat, eläkeläiset ja puolueen avulla korkeampiinkin asemiin nousseet, kun uskovat kepun parhaiten puolustavan heidän kotiseutujensa ja sen kautta omaakin tilannettaan.

        Olen joskus täällä vitsaillut puolueiden kannattajakunnan välisistä eroista. Todennut, että kepulaisiksi synnytään, jokin muu puoluekanta omaksutaan oman tai laajemmankin edun parhaaksi nähdyltä kannalta. Ei tuo pidä enää paikkaansa, nähtiin viimevaaleissa. Paljon oli kepuun pettyneitä myös niillä edellä kuvaamillani kepun perinteisesti vahvoilla kannatusalueilla.

        Kapun kannatuksen kuihtuminen on kyllä luonnollista siksikin, kun väki noilla edellä mainitsemillani alueilla vähenee. Ihmiset muuttavat sieltä kaupunkeihin ja muihin asutuskeskuksiin ja ymmärtävät, että kepu ei pyri edistämään heidän uuden kotiseutunsa tilannetta ja heidän nykyisille asemalleen, työelämässä ja muutenkin puolueen politiikka on hyvin haitallista.

        Kyllä kai eräiden muidenkin puolueiden kannattajakunta on varsin levällään. Ainakin SDP:n kannattajissa on varmaan lähes kaikkien mahdollisten alojen ihmisiä, joukossaan pienipalkkaisia duunareita ja korkeapalkkaisia herroja ja kaikkia siltä väliltä. Yhteiskuntarakenteen muuttuminen väestön keskittymisineen, joka toimii kepun haitaksi, toimii varmaan SDP:n eduksi. Kun sama kehitys tulee vääjäämättä jatkumaan, SDP:n tulevaisuus - toisin kuin kepun - näyttää varsin valoisalta.

        Varmaan myös persut on puolue, joka on kannatuksensa puolesta levällään. Muiden puolueiden aikaisemmista kannattajista puolueen nykyinen kannattajakunta on sinne valunut. Kokoomuksesta tuskin juuri ollenkaan, RKP:sta vielä vähemmän, tuskin paljon vasureista tai vihreistäkään. Persujen kannattajiksi entisiä kannattajiaan on varmaan eniten menettänyt kepu ja melkoinen menettäjä lienee ollut myös SDP. SDP näyttää nyt jo saavan sieltä ”paluumuuttajia”. Toive sellaisesta on varmasti kepullakin. Yrittääköhän kepu nyt todellakin saada puolueensa uudeksi johtajaksi Kulmunia tai Saarikkoa ”persumaisemman”, esim. toisen noista kahdesta nuoresta miehestä, jotka toin esille edellisessä viestissäni eilen klo 19.55?

        "kapun" kannatus, et ole sittenkään kansakoulua käynyt, jos olet näytä todistus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "kapun" kannatus, et ole sittenkään kansakoulua käynyt, jos olet näytä todistus.

        Joo, kyllä se on kepu eikä kapu. Kiva, kun puutuit tuohon kirjoitusvirheeseeni, sillä muuten joko olisi voinut luulla minun pitävän kyseistä puoluetta yleisenä kansan- tai kansalaisten puolueena ja jopa minunkin, kapin kannattamana. Ei se ole sellainen, en minä sitä kannata ja varsin pieni osa muistakin kansalaisistamme sitä enää kannattaa. Oikea lyhenne kepulipuolueen nimestä on tietysti kepu.

        Varsinainen asiani tuossa taisi mennä sinulta ns. ”yli hilseen”? Vai ymmärsitkö sittenkin ja ymmärtämäsi todeksi tajusit se teki sinulle ihan liian kipeää?


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Joo, kyllä se on kepu eikä kapu. Kiva, kun puutuit tuohon kirjoitusvirheeseeni, sillä muuten joko olisi voinut luulla minun pitävän kyseistä puoluetta yleisenä kansan- tai kansalaisten puolueena ja jopa minunkin, kapin kannattamana. Ei se ole sellainen, en minä sitä kannata ja varsin pieni osa muistakin kansalaisistamme sitä enää kannattaa. Oikea lyhenne kepulipuolueen nimestä on tietysti kepu.

        Varsinainen asiani tuossa taisi mennä sinulta ns. ”yli hilseen”? Vai ymmärsitkö sittenkin ja ymmärtämäsi todeksi tajusit se teki sinulle ihan liian kipeää?

        Todista, että olet käynyt kansakoulun, vai onko todistus yhä hukassa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todista, että olet käynyt kansakoulun, vai onko todistus yhä hukassa,

        Pankkopölhö ainakin näyttää edelleen kärvistelevän siellä oman kansakoulunsa ulko-oven ja karmin välissä. Ja vieläpä saranapuolella. Oppitunneilla ei ole ainakaan istunut heikon yleissivistyksen perusteella.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Joo, kyllä se on kepu eikä kapu. Kiva, kun puutuit tuohon kirjoitusvirheeseeni, sillä muuten joko olisi voinut luulla minun pitävän kyseistä puoluetta yleisenä kansan- tai kansalaisten puolueena ja jopa minunkin, kapin kannattamana. Ei se ole sellainen, en minä sitä kannata ja varsin pieni osa muistakin kansalaisistamme sitä enää kannattaa. Oikea lyhenne kepulipuolueen nimestä on tietysti kepu.

        Varsinainen asiani tuossa taisi mennä sinulta ns. ”yli hilseen”? Vai ymmärsitkö sittenkin ja ymmärtämäsi todeksi tajusit se teki sinulle ihan liian kipeää?

        Voi sinua Kapi raasua kun sinä pohdit noin mitättömiä asioita. Että kuka tuota kepua johtaa vai johtaako kukaan. Jos me keskusta, perssut ja kokoomus laitetaan hynttyyt yhteen ja heitetään, nuo pelkät paskalingot sossu,komukat siperian suolle.
        Niin mitä siihen sanot, no et mitään kun olet siellä itsekin. Sillä suomen armeijassa ei voi olla tuollaista sosialista paskalinkoa kuin sinä. No eläkkeelle sinut sieltä heitettiin kun katsottiin, että saat vähenmän pahaa aikaiseksi sillä kuin intissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinua Kapi raasua kun sinä pohdit noin mitättömiä asioita. Että kuka tuota kepua johtaa vai johtaako kukaan. Jos me keskusta, perssut ja kokoomus laitetaan hynttyyt yhteen ja heitetään, nuo pelkät paskalingot sossu,komukat siperian suolle.
        Niin mitä siihen sanot, no et mitään kun olet siellä itsekin. Sillä suomen armeijassa ei voi olla tuollaista sosialista paskalinkoa kuin sinä. No eläkkeelle sinut sieltä heitettiin kun katsottiin, että saat vähenmän pahaa aikaiseksi sillä kuin intissä.

        "Jos me keskusta, perssut ja kokoomus laitetaan hynttyyt yhteen."

        Jos, jos, jos...... Ja lehmätkin lentävät?

        Kauanko kestää huomata, ettei tuolla kolmikolla ole tässä ajassa mahdollisuuksia palata kimppaan? Jokainen puolue kun tuntuu pikemminkin tekevän pesäeroa toisiinsa tavalla taikka toisella. Ainoat, jotka tuosta haaveilevat ovat persut, koska persuilla ei ole tarjolla vaihtoehdoksi muuta kuin oppositio. Maahanmuutto- ja ilmastopolitiikka kuitenkin pitävät huolen siitä, ettei näin käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos me keskusta, perssut ja kokoomus laitetaan hynttyyt yhteen."

        Jos, jos, jos...... Ja lehmätkin lentävät?

        Kauanko kestää huomata, ettei tuolla kolmikolla ole tässä ajassa mahdollisuuksia palata kimppaan? Jokainen puolue kun tuntuu pikemminkin tekevän pesäeroa toisiinsa tavalla taikka toisella. Ainoat, jotka tuosta haaveilevat ovat persut, koska persuilla ei ole tarjolla vaihtoehdoksi muuta kuin oppositio. Maahanmuutto- ja ilmastopolitiikka kuitenkin pitävät huolen siitä, ettei näin käy.

        M9illätavoin maahanmuutolla ja ilmastopolitiikalla maamme tulevaisuutta autetaan
        Noiden tyhmyyksien kustannukset syövät verovaramme


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinua Kapi raasua kun sinä pohdit noin mitättömiä asioita. Että kuka tuota kepua johtaa vai johtaako kukaan. Jos me keskusta, perssut ja kokoomus laitetaan hynttyyt yhteen ja heitetään, nuo pelkät paskalingot sossu,komukat siperian suolle.
        Niin mitä siihen sanot, no et mitään kun olet siellä itsekin. Sillä suomen armeijassa ei voi olla tuollaista sosialista paskalinkoa kuin sinä. No eläkkeelle sinut sieltä heitettiin kun katsottiin, että saat vähenmän pahaa aikaiseksi sillä kuin intissä.

        Niin, täysin palvelleena Kapteenina ja sen jälkeen upea ura "Kapun" Valiossa ja sieltä muhkea tupla-eläke, on siinä kateelliselle juntille nielemistä kerrakseen;-)) Älä vaan pullaasi tukehdu kepuloinen elätti, pysy vaan katkerana ja kadu typerää ja saamatonta elämääsi;-))
        Jos oikein kivistää, ota Hota-pulveria!!! HO HOO, HO HOO!


      • Anonyymi

        Aivan, mutta kuka muistaa kun kokkeli Pietikäinen oli ilman rihman kirertämää?
        Ja mistä kaikki puolueet on? Aivan sieltä mihin se aurinko..


    • Anonyymi

      Kansan pettäjä liitelee isoine mahoineen keskustan haaskalle

      soini tietää että keskusta painuu nollaan

      • Anonyymi

        Kepu on juuri Timpsukan kokoinen aukko politiikassa, onhan Timpsukka 10%;n mies!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kepu on juuri Timpsukan kokoinen aukko politiikassa, onhan Timpsukka 10%;n mies!

        Onko ihme jos keskusta vajoaa?


    • Anonyymi

      Seuraavaa "jytkyä" odotellessa, vaan mistäköhän niitä äänestäjien ääniä saisi, kenties kuntapuolen työntekijöiltä?
      http://yle.fi/uutiset/3-8930978

      • Anonyymi

        Voipi olla aika lujassa kuntapuolen työntekijöiden äänet, kun vasta äskettäin saivat kuntasektorilla kumottua kikyn uuden sopimuksen myötä. Lieneekö suomalainen työväestö nyt oppinut tästä mitään, kuinka oikeisto on "työntekijän asialla"? Persutkin ajelevat näissä asioissa kaksilla rattailla. Väittävät olevansa samanaikaisesti Suomen suurin yrittäjä-ja toisaalta työväenpuolue. Kenekäs puolella siinä silloin ollaan? Vastaisivat varmaan, että suomalaisen, mutta se on väärä vastaus tuohon kysymykseen. Pikemminkin pyrkimys kiertää todellisuutta.


    • Anonyymi

      Soinin aika on yksinkertaisesti ohi.
      Enää ei valveutuneet kansalaiset halitioidu Soinin melonipää-jutuista, sen enempää kuin amerikkalaisesta hihhulismistakaan.
      Mitenkäs jaksaneekaan se soinilaisten Sinistyneet persut --- taisivat kadota kuin pieru Saharaan. Millähänlailla se Soinin populismi eroaisi kraaterinomaisesti edellisistä luomuksistaan? Tulisiko kd:n myötä vieläkin röyhkeämmän kiihkoavaksi?!

    • Anonyymi

      Soini täyttää helposti kraaterin kokoisen aukon, vaikka kehuukin laihtuneen.

      • Anonyymi

        Soinilla ei ole mitään annettavaa kansalle vaan odottaa nyt juudaan kolikkojaan


    • Avaukseni aiheen ulkopuolelta, mutta sitäkin enemmän kepuun liittyvästä asiasta:

      https://www.uusisuomi.fi/uutiset/katri-kulmuni-olen-tanaan-maksanut-esiintymiskoulutukset-ministerioille-keskustajohtaja-otti-lainan-maksuja-varten/6cd98c9f-36ca-4319-bfab-3fdac2d37548

      Katri Kulmuni on siis lainaa ottaen maksanut suuren koulutuslaskunsa ministeriöille. Omaehtoisesti, ilman, että sieltä olisi maksukehotuksia tullut. Menetellyt siis siten kuin valtiovarainministerin paikan jättäessään ilmoitti tekevänsä.

      Arvostettava teko! Olisikohan noin menetellyt kukaan aikaisemmista kepupoliitikoista, tuskin moni muidenkaan puolueiden poliitikoista. Toivottavasti kepun puoluekokouksen väki aikanaan arvostaa Katrin tekoa niin, että hän saa jatkaa puolueen johdossa. Jos saa jatkaa, varmasti hänellä tulee olemaan menestyksekäs tulevaisuus, niin itsensä kuin puolueensa kannalta. Tuollaista naista tarvitsisi politiikka laajemmaltakin kannalta.

      Sitten vielä tuohon sekavaan esitykseen, jossa sanotaan minun tulleen heitetyksi ulos armeijasta. Vaikka siellä hyvin menestyin ja sain tekemisistäni merkittävää tunnustusta - kuten neljän ensimmäisen toimiupseerin ryhmässä ylennyksen kapteeniksi - omasta anomuksestani pääsin sieltä täydelle eläkkeelle jo 45-vuotiaana.

      Toki olin hyvin viihtynyt sotilaana kaikissa tehtävissäni, joita urallani ehti olla monia ja monenlaisia, mutta halusin kokea vielä mahdollisuuksiani myös siviilityössä. Ei mennyt huonosti niissäkään hommissa. Konttoripalveluesimiehenä aloitin, mutta muutamien vuosien kuluttua minusta tuli suuren työnantajani isännöitsijä. Alkuvuosina palkkani oli kapteenin palkkaa pienempi, mutta jo monina viimeisinä vuosina huomattavasti suurempi. Puoli eläkettäkin sitten vielä sain.

      Toistan vielä, kyllä minä jo silloin sotilaana ollessani arvostin ammattikuntaani ja sotilaita laajemminkin, se varmaan ymmärrettiin, kun heidän edusmiehekseen minut useamman kerran valittiin järjestöissämme. Sisimmässäni joskus vieläkin häivähdyksenä koen olevani sotilaskin, mutta vaikka olen jo näin vanha, järkeni on vielä säilynyt niin, että en alkaisi tällaisella palstalla sotilasta leikkiä.

      • Anonyymi

        Niin , mutta kansakoulutodistus sinulta puuttuu. Aikanasi rottakouluun vaadittiin vain välttävä luku- ja kirjoitustaito ja se kyllä näkyy tuherruksissasi. Yliväpel Orhonen on rakettitieteilijä sinuun verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin , mutta kansakoulutodistus sinulta puuttuu. Aikanasi rottakouluun vaadittiin vain välttävä luku- ja kirjoitustaito ja se kyllä näkyy tuherruksissasi. Yliväpel Orhonen on rakettitieteilijä sinuun verrattuna.

        Pankkolängvits rakettitiedettä? HO HO HOO!!!


    • Huomaan, että joku muukin on ihan omana avauksenaan kertonut tuosta Katri Kulmunin teosta. Näkyy siitä vain naljailleen ja halveksivia kommenttejakin on saanut. Minä sen sijaan pidin tekoa arvostettavana. Liene siis enemmän kepulainen ;)) No, en ole kepulainen, mutta annan arvon kepulaisellekin silloin kun hän sellaista ansaitsee.

      Tuo eräs jaksaa vain kaipailla kansakoulun päästötodistustani. Hänelle ei näy riittäneen, että olen täällä esittänyt sen Rottakoulun, RUK:n, mestarikurssin ja luutnanttikurssin todistukseni. Kiitettäviä ne kaikki ovat. Priimus olin niistä useimmista. Olen esittänyt myös arvokkaalta raadilta saamani lausunnon 330-sivuisista muistelmistani, joilla voitin ali-, toimi- ja opistoupseerien perinnekeräyskilpailun. Kyllä nne kaikki poistavat epäilyksen kansakoulun suorittamatta jäämisestä muilta kuin sellaiselta, joka itse ei sitäkään "opinahjoa" läpäissyt.

      Nyt alan katsoa juuri alkavia tv-uutisia enkä enää ainakaan tänä iltana tänne palaa.

      • Anonyymi

        Huono on evp aliupseerin koulusivistys, vielä kehtaa tekeytyä upseeriksi, vanha aliupseerirupu.


    • Tässä jo iltapesuilla käytyäni ja pyjamassani vuoteeseen mennessäni jne..., joudun syömään sanani lupauksestani olla käymättä täällä enää tänä iltana. Syy tälle on tämä edellä sanomani:

      "Sisimmässäni joskus vieläkin häivähdyksenä koen olevani sotilaskin, mutta vaikka olen jo näin vanha, järkeni on vielä säilynyt niin, että en alkaisi tällaisella palstalla sotilasta leikkiä".

      Tuo kaipaa selitystä: En todellakaan ole enää vuosikymmeniin kokevani enää olevani sotilas, mutta muistutuksena siitä, että sellainen kerran olin, ovat koko ajan ja edelleenkin varsin tiiviinä jatkuneet yhteyteni entisen ammattikuntani evp- kuten myös rauhanturvaajien eli faittereiden järjestöihin ja toimintaan. Niissä kyllä ajatellaan enemmän tätä päivää jäsenkuntiemme parhaaseen pyrkien, mutta tilaisuuksissamme usein muistellaan myös mennyttä.

      Ei niistä joukkoistamme luullakseni kukaan kuitenkaan enää koskaan koe olevansa edelleen sotilas. Vaikka heissä on moniakin erinomaisesti sotilaana menestynyttä, varmaankaan kukaan heistä ei ole päässyt esimiestensä silmissä sellaisen huomion kohteeksi kuin ilmeisesti on päässyt sotilaanakin esimiestensä samanlaisen huomion kuin näiden palstojen ylläpidonkin huomion kohteeksi eräs, jonka vaihtelevissa allekirjoituksissa kuitenkin aina on myös sana SOTILAS.

      Sorry, että sorruin tuollaiseen hupsutteluun! Puolustukselle siitä ei riittäne tämä ikäni, 85 vuotta ja 2 pv, vaan täytyy lykätä syy tälle kahdelle tuhdinpuoleiselle nauttimakseni tulleelle gin-tonicille. Nyt kuitenkin vain Hyviä Öitä kaikille!

      • Anonyymi

        Minä olen edelleen hyvin toimintakykyinen SOTILAS.
        Sinä et ole koskaan ihan oikea sotilas ollut. Syy siihen on täysin puutteelliset hyvän sotilaan ominaisuudet; et ole avoin, et asiallinen, et luotettava jno

        Oikea SOTILAS


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen edelleen hyvin toimintakykyinen SOTILAS.
        Sinä et ole koskaan ihan oikea sotilas ollut. Syy siihen on täysin puutteelliset hyvän sotilaan ominaisuudet; et ole avoin, et asiallinen, et luotettava jno

        Oikea SOTILAS

        Kyllä kai minä aikoinaan olin ihan oikea sotilas. En olisi muutoin niissä opinnoissanikaan kiitettävästi menestynyt enkä niin vaativiin tehtäviin urallani päässyt ja niistä aina vain kiitettäviä arvosteluja saanut. Eikä minusta muutoin olisi tullut jo 43-vuotiaana kapteenia niiden neljän ensimmäisen ryhmässä, kai jopa ryhmän ykkösenä, sillä olimmehan me kaikki samalta 32-miehiseltä luutnanttikurssilta, jonka priimus olin.

        Nuo ajat ovat kuitenkin jo kovin kaukana ja elämässäni on sen jälkeen ollut kovin paljon muuta vähintään yhtä merkittävää, mutta jo kauan on ollut hiljaisempaa. Tosin olen vielä mukana noissa vanhojen ammattitoverieni evp-riennoissa ja vanhojen faittereiden riennoissa, ja vaikka heidän yhdistyksiään aikoinaan johdinkin, en koe mikään pomo niissäkään enää olevani. Ja vaikka olen jo näin vanha, järkeni on vielä säilynyt niin, että en alkaisi tällaisella palstalla sotilasta leikkiä.

        Sinulla lienee mennyt elämässäsi toisin. Oli vain se tietty sotilasura, jolla pakersit paljon kauemmin kuin minä, ja sen jälkeen ei ole ollut mitään muuta. Siksi koet olevasi edelleen sotilas täälläkin. Kokemallesi varmaan saat vahvistusta siitä, että esityksesi täällä saavat palstan valvonnalta samanlaista huomiota kuin saivat esityksesi aina niiltä sotilasesimiehiltäsi.


      • Anonyymi

        Sorry, että en ymmärtänyt viestisi tarvitsevan toisenlaista vastausta. Vastaanpa nyt sitten varmaan mielestäsikin asiallisemmin tuohon:

        Sanot, että en ole avoin, asiallinen enkä luotettava. Varsin avoin olen täälläkin ollut. Omalla pärställäni esiinnyt ja paljon olen itsestäni kertonut. Luotettavuuttani olen esittänyt siten, että kertomalleni olen aina todisteet esittänyt. Kaikki muutkin viestini täällä lienevät olleet asiallisia, kun niitä ei ole koskaan poisteltu.

        Vaikka minua siellä sotaväessä kuten sitten siviilityössänikin esimieheni arvostivat ja kyselivät mielipiteitäni oman näkemyksensä tueksi, ei minulla siellä koskaan ollut niin suurta vaikutusvaltaa, että olisivat pyynnöstäni tehneet sitä tai tätä. Ei minulla ole tällä palstallakaan sellaista vaikutusvaltaa, että voisin käskyttää palstanpitäjää joittenkin viestien poisteluun. Sen tekee palstan valvonta ihan omatoimisesti noudattaessaan palstan sääntöjä.

        Tuohon muuhun ei kannata puuttua ainakaan ennen kuin laitat tänne sen laatimasi varusmiesten peruskoulutuskauden liikuntakoulutuksen säännöt - vai oliko sen kohtalo siellä sotaväessä sama, joka tuppaa täällä aina olemaan viesteilläsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sorry, että en ymmärtänyt viestisi tarvitsevan toisenlaista vastausta. Vastaanpa nyt sitten varmaan mielestäsikin asiallisemmin tuohon:

        Sanot, että en ole avoin, asiallinen enkä luotettava. Varsin avoin olen täälläkin ollut. Omalla pärställäni esiinnyt ja paljon olen itsestäni kertonut. Luotettavuuttani olen esittänyt siten, että kertomalleni olen aina todisteet esittänyt. Kaikki muutkin viestini täällä lienevät olleet asiallisia, kun niitä ei ole koskaan poisteltu.

        Vaikka minua siellä sotaväessä kuten sitten siviilityössänikin esimieheni arvostivat ja kyselivät mielipiteitäni oman näkemyksensä tueksi, ei minulla siellä koskaan ollut niin suurta vaikutusvaltaa, että olisivat pyynnöstäni tehneet sitä tai tätä. Ei minulla ole tällä palstallakaan sellaista vaikutusvaltaa, että voisin käskyttää palstanpitäjää joittenkin viestien poisteluun. Sen tekee palstan valvonta ihan omatoimisesti noudattaessaan palstan sääntöjä.

        Tuohon muuhun ei kannata puuttua ainakaan ennen kuin laitat tänne sen laatimasi varusmiesten peruskoulutuskauden liikuntakoulutuksen säännöt - vai oliko sen kohtalo siellä sotaväessä sama, joka tuppaa täällä aina olemaan viesteilläsi?

        Miksi Vanhasesta aloittamasi ketju pysyy vaikka se ei ole asiallinen?

        Oikea SOTILAS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Vanhasesta aloittamasi ketju pysyy vaikka se ei ole asiallinen?

        Oikea SOTILAS

        Tarkoitatko ketjua änkky-Matista? Joka sana kolmeen kertaan?


    • Anonyymi

      Soinin uusi puolue ! Mistä siihen saadaan kannattajia ? :D

      • Anonyymi

        Kyse ei ole siis oikeasta puolueesta vaan taas yhdestä monista timpan vedätyksistä


    • Anonyymi

      Vennamno teki paluunsa SDP:n peesissä, mikä Soinin ja Rinteen tuntien on täysi mahdottomuus. Soini on tyhmyri, paras mahdollisuus ja motivaatio on Halla-aholla potkia kepua kylkeen.

    • Anonyymi

      kauanko kepulit sietävät nousevaa liikenteen verotusta ja huonoja teitä
      eikö kepullakyvyt riitä

      • Anonyymi

        Pääseväthän kepulit lättähatulla Joroisiin uutta rautatietä pitkin.


    • Aamun Hesarin pääuutisena on juttu ”Hallitus kerää laajalti kiitosta”. Olin tekemässä jutusta avausta, mutta huomaan, että joku toinen on sellaisen jo tehnyt. Puutun nyt asiaan vain tässä. Hienoa, että maassa on nyt hallitus, joka saa suurempaa tunnustusta ja suosiota kuin mikään toinen hallitus vuodesta 2011 alkaen, josta lähtien asiaa on kyselty.

      Kansalaisista 71 % on sitä mieltä, että hallitus on onnistunut tehtävässään hyvin. Kansalaisista peräti 80 % on sitä mieltä, että pääministeri Marin on onnistunut tehtävässään hyvin. Melko hyviä arvosanoja saavat muutkin johtavat ministerit, paremmuusjärjestyksessä Li Andersson, Anna-Maja Henriksson, Maria Ohisalo ka Katri Kulmuni, mutta ei heistä kukaan pääse Sanna Marinin kintereille.

      Maassa on nyt ennätyssuositun pääministerin johtama ennätyssuosittu hallitus ja kun koronakin alkanee jo taittua - siitäkin kiitosta hallitukselle - asiat maassa ovat nyt siis hyvin. Taitaa olla sopiva aika minun alkaa lopetella kirjoitteluani täällä. Varmaan tulee maalle vielä vaikeuksiakin, on niitä jo näköpiirissä, mutta tuskin ne enää mitenkään hetkauttavat minua, sillä jäljellä oleva aikani ei liene enää kovin pitkä.

      Tämän vuoden aikana on fyysinen kuntoni heikentynyt paljon, myös henkinen kuntoni, joka varmaan on näkynyt täälläkin esittämästäni. Alkanee olla aika ajatella enemmän ”tuonpuoleista”. En vain ole varma, miten siihen pitäisi valmistautua vai tarvitseeko valmistautua ollenkaan.

      Hyllyssäni on monia avaruustähtitieteilijä-professorin ja kirjallisistakin asioistaan monin tavoin palkitun Esko Valtaojan kirjoja. Niistä parhaimpia on hänen ja piispa Juha Pihkalan kirjeenvaihtoon perustuva kirja ”Nurkkaan ajettu Jumala”. Piispa on tietenkin varma tuonpuoleisesta, Valtaoja enemmän agnostikko, mutta ei hänkään täysin kiellä Jumalan ja tuonpuoleisen olemassaolon mahdollisuutta. Piispalle lähettämänsä viimeisen kirjeensä lopussa hän vain toteaa: ”Kuolemamme jälkeen toinen meistä saattaa yllättyä”. Toivottavasti minä tulen kokemaan myönteisen yllätyksen.

      No, en nyt kuitenkaan ala keskittyä sitä yllätystäkään odottamaan, vaan koetan parhaani mukaan elää vain tässä päivässä niin kauan kuin päiviä minulle vielä annetaan. Niinä päivinä minulla varmasti on muuta tärkeämmäksi näkemääni tekemistä kuin kirjoittelu täällä. Mutta jos niitä päiviä vielä enemmältikin annetaan ja jos pysyn edes tällaisessa kunnossani ja jos politiikassa, maan tilanteessa tai muussa tärkeässä tapahtuu huomionarvoista, hyvinkin saatan tulla - varmaan tulenkin - esittämään siitä mielipidettäni myös täällä. Sellaiseen ei ole kuitenkaan tätä enemmän aihetta nyt eikä luultavasti ihan piankaan.

      Joten nyt vain kiittelen kaikkia niitä, joilta olen saanut täällä innostusta ja tukeakin kirjoitteluuni ja heille kaiken hyvän toivotuksin - ehkäpä kuitenkin vielä iloisiin näkemiin myös täällä!

      • Anonyymi

        Ei gallup-suosio ole takeena yhtään mistään. Kannukset on ansaittava.
        Mainitsemistasi naisista ainoastaan Henriksson on ministerin mittainen, muut tarvitsevat vielä paljon kasvamista.
        Kumma asia kun et huomaa ettei ihan aikuisen oikeita johtajia ole kuin kenties Henriksson.

        Johtajia arvioinut SOTILAS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei gallup-suosio ole takeena yhtään mistään. Kannukset on ansaittava.
        Mainitsemistasi naisista ainoastaan Henriksson on ministerin mittainen, muut tarvitsevat vielä paljon kasvamista.
        Kumma asia kun et huomaa ettei ihan aikuisen oikeita johtajia ole kuin kenties Henriksson.

        Johtajia arvioinut SOTILAS

        Miksi Väyrynen kävelee aina sen näköisenä, kuin sillä olisi iso sköntsä housussa, vai puristaako perseellä?


      • Onhan tuo hallituksen suuri suosio poikkeuksellisuudessaan aikaisempiin hallituksiin verrattuna niin merkityksellinen, että vielä täytyy jatkaa edellistä viestiäni. Siinä minulta jäi huomiotta tuosta HS:n kyselystä se, että hallitus saa tunnustusta myös oppositiopuolue kokoomuksen kannattajilta. Heistä 68 % niistä on sitä mieltä, että hallitus on onnistunut hyvin, 12 %:n mielestä jopa erittäin hyvin. Persujen kannattajat ovat kyllä toisella kannalla, vain 28 % sitä mieltä, että hallitus on onnistunut hyvin, vain 2 %:n mielestä erittäin hyvin.

        Hallituspuolueiden kannattajat ovat kuitenkin omassa kastissaan. Hallituksen näkee hyvin onnistuneeksi SDP:n kannattajista 93 %, Vasemmistoliiton ja vihreiden kannattajista 90 %, keskustankin kannattajista 81 %. Yllättävää, että tällä palstalla suurin osa keskustan kannattajista on toista mieltä. Vai ovatkohan he sittenkin vain kepulaisina esiintyviä persuja?

        Joo, melko huonossa kunnossa nyt olen fyysisesti ja sellainen heittää vaikutustaan myös henkiseen kuntoon. Iässäni tällainen lienee luonnollista. Näyttää kuitenkin siltä, että ajatus ja kirjoitustaito minulla pelaavat vielä jopa paremmin kuin useimmilla minua nuoremmilla täällä. Jos tämä tilani pysyy ja jos tulee jotakin mielenkiintoista, tulen varmaan sanomaan siitä sanottavani täälläkin. Nyt sellaiseen ei kuitenkaan ole tarvetta tätä enempää.

        No, poistan vielä huolta tuolta, joka arvelee minun pelkäävän ”kylmää pierua”. En minä sitä pelkää, sillä ihan varmaksi tiedän sellaisen vielä päästäväni. Voikohan tuo huolehtija olla varma siitä, ettei hän itse päästä sitä jo ennen minua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei gallup-suosio ole takeena yhtään mistään. Kannukset on ansaittava.
        Mainitsemistasi naisista ainoastaan Henriksson on ministerin mittainen, muut tarvitsevat vielä paljon kasvamista.
        Kumma asia kun et huomaa ettei ihan aikuisen oikeita johtajia ole kuin kenties Henriksson.

        Johtajia arvioinut SOTILAS

        Et sinä AIKUISTEN oikeasti ole ikinä arvioinut yhtään ketään, varsinkaan johtajia. Kirjoituksistasi henkii selkeä älyllinen vajaakykyisyys.

        Etkö sinä aikuisten oikeasti näe kuinka pätevä johtaja Marin on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä AIKUISTEN oikeasti ole ikinä arvioinut yhtään ketään, varsinkaan johtajia. Kirjoituksistasi henkii selkeä älyllinen vajaakykyisyys.

        Etkö sinä aikuisten oikeasti näe kuinka pätevä johtaja Marin on?

        Eiköhän se AIKUISTEN oikeasti ole vaan samanlainen wannabe-sotilas kuin yliväpeli Orhonen ja palstan "majurikin". Oikea kapteeni Kapi niitä tänne on tahtomattaan tuonut.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Onhan tuo hallituksen suuri suosio poikkeuksellisuudessaan aikaisempiin hallituksiin verrattuna niin merkityksellinen, että vielä täytyy jatkaa edellistä viestiäni. Siinä minulta jäi huomiotta tuosta HS:n kyselystä se, että hallitus saa tunnustusta myös oppositiopuolue kokoomuksen kannattajilta. Heistä 68 % niistä on sitä mieltä, että hallitus on onnistunut hyvin, 12 %:n mielestä jopa erittäin hyvin. Persujen kannattajat ovat kyllä toisella kannalla, vain 28 % sitä mieltä, että hallitus on onnistunut hyvin, vain 2 %:n mielestä erittäin hyvin.

        Hallituspuolueiden kannattajat ovat kuitenkin omassa kastissaan. Hallituksen näkee hyvin onnistuneeksi SDP:n kannattajista 93 %, Vasemmistoliiton ja vihreiden kannattajista 90 %, keskustankin kannattajista 81 %. Yllättävää, että tällä palstalla suurin osa keskustan kannattajista on toista mieltä. Vai ovatkohan he sittenkin vain kepulaisina esiintyviä persuja?

        Joo, melko huonossa kunnossa nyt olen fyysisesti ja sellainen heittää vaikutustaan myös henkiseen kuntoon. Iässäni tällainen lienee luonnollista. Näyttää kuitenkin siltä, että ajatus ja kirjoitustaito minulla pelaavat vielä jopa paremmin kuin useimmilla minua nuoremmilla täällä. Jos tämä tilani pysyy ja jos tulee jotakin mielenkiintoista, tulen varmaan sanomaan siitä sanottavani täälläkin. Nyt sellaiseen ei kuitenkaan ole tarvetta tätä enempää.

        No, poistan vielä huolta tuolta, joka arvelee minun pelkäävän ”kylmää pierua”. En minä sitä pelkää, sillä ihan varmaksi tiedän sellaisen vielä päästäväni. Voikohan tuo huolehtija olla varma siitä, ettei hän itse päästä sitä jo ennen minua?

        Ajattele Kapi positiivisesti. Ethän sinä nyt kaikkein heikoimmassa kunnossa voi olla, jos kerran ulkoilulenkitkin vielä maittavat. Tsemppiä ja iloa elämään!


      • Anonyymi

        Yrittää kerjätä myötätuntoa harhautusmielessä. Ei ole heikossa hapessa. Se näkyy viesteistä mitkä tänne väsänyt ja myös perussuomalaisten saitille. Määrä on tänään ollut melkoinen koko päivän on saitilla ollut.

        SOTILAS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä AIKUISTEN oikeasti ole ikinä arvioinut yhtään ketään, varsinkaan johtajia. Kirjoituksistasi henkii selkeä älyllinen vajaakykyisyys.

        Etkö sinä aikuisten oikeasti näe kuinka pätevä johtaja Marin on?

        Ei mitään johtajaa. Ei kuulosta johtajalta, ei näytä johtajalta, on vain muodollinen asema.
        Hermoheikko ja ylimielinen sossusurkimus.

        SOTILAS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään johtajaa. Ei kuulosta johtajalta, ei näytä johtajalta, on vain muodollinen asema.
        Hermoheikko ja ylimielinen sossusurkimus.

        SOTILAS

        Täytyy uskoa, Lausunto tulee ehkä jopa joukkueen apujohtajan tasolta. Hallituksen ja sen kautta pienen Suomen johtaminen sen rinnalla ei yhtään mitään. Vaikka saavutukset olisi parempia kuin joukkueella jonka apupuikoissa oli lausunnon antaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se AIKUISTEN oikeasti ole vaan samanlainen wannabe-sotilas kuin yliväpeli Orhonen ja palstan "majurikin". Oikea kapteeni Kapi niitä tänne on tahtomattaan tuonut.

        kapi pelastus armeijan kapteenia vastaa jos osaisi soittaa kitaraa ja laulaa, ei niitäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä AIKUISTEN oikeasti ole ikinä arvioinut yhtään ketään, varsinkaan johtajia. Kirjoituksistasi henkii selkeä älyllinen vajaakykyisyys.

        Etkö sinä aikuisten oikeasti näe kuinka pätevä johtaja Marin on?

        Sanna on lesbojen kasvatti, ilman isän ohjausta.
        Siellä heiluu sateekaarilaisten marsseilla kuin lesbo perheen kasvatille ehkä kuuluukin se kasvatus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanna on lesbojen kasvatti, ilman isän ohjausta.
        Siellä heiluu sateekaarilaisten marsseilla kuin lesbo perheen kasvatille ehkä kuuluukin se kasvatus.

        Uskoisin, ettei se hienon, menestyvän ihmisen kasvattaminen vaadi vanhemmilta lesboutta, monet isä-äiti-vanhemmatkin ovat onnistuneet!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy uskoa, Lausunto tulee ehkä jopa joukkueen apujohtajan tasolta. Hallituksen ja sen kautta pienen Suomen johtaminen sen rinnalla ei yhtään mitään. Vaikka saavutukset olisi parempia kuin joukkueella jonka apupuikoissa oli lausunnon antaja.

        Et ole Kapi missään vaiheessa mitään järkevää johtamisesta viestinyt, varsinkaan hyvästä koska et koko asiaa ymmärrä.

        Johtaja SOTILAS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole Kapi missään vaiheessa mitään järkevää johtamisesta viestinyt, varsinkaan hyvästä koska et koko asiaa ymmärrä.

        Johtaja SOTILAS

        En ole vieläkään kapi. Sinun johtaja kokemukset on johtaa rullatuolia jossa omaishoidettavasi. Silti SOTILAS ehtii taistella kepun ja persujen palstalla kapia metsästäen. Laajenna taistelu rintamaasi, jospa löydät kapin täältä

        https://keskustelu.suomi24.fi/ryhmat/ikaryhmat/80-plus

        Mene metsästään myös hengellisille palstoille, kapihan sanoi ajattelevan enemmän jo tuonpuoleista. Niiltä voit löytää montakin kapia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanna on lesbojen kasvatti, ilman isän ohjausta.
        Siellä heiluu sateekaarilaisten marsseilla kuin lesbo perheen kasvatille ehkä kuuluukin se kasvatus.

        Onko se joku ongelma Sateenkaarimajurille?


    • Anonyymi

      On hyvin todennäköistä notta kapin kohtaloksi pasahtaa kylmä pieru piakkoin?

      • Anonyymi

        aika paljolti tää ketju eksyi aiheesta soini..herra soini hakee pääsääntöisesti presidentin paikkaa koska sille on nyt hyvä tilaus. muutenkin persujen spedeily tuo soinille ison kannattajakunnan sieltä ja myös kristillisistä sekä kepusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aika paljolti tää ketju eksyi aiheesta soini..herra soini hakee pääsääntöisesti presidentin paikkaa koska sille on nyt hyvä tilaus. muutenkin persujen spedeily tuo soinille ison kannattajakunnan sieltä ja myös kristillisistä sekä kepusta

        Ei ole mitään soini--spedeily on nyt loppu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään soini--spedeily on nyt loppu

        Joo, meillä on nyt ikioma ehdokas; sopivan tylsä ja seniili, eikä edes yritä olla hauska!


      • Anonyymi

        Toivottavasti Väykky ensin, saadaan makeat naurut!!!


    • Anonyymi

      Erittäin hyvä avaus, ansaitsee noston. Kapi kyllä seuraa terävästi politiikan tuulia.

    • Anonyymi

      Soini ihailee Kekkosta ja riitelee SDP:n kanssa, kyllä kepulit sellaista äänestäisivät, antaisi vielä kiltisti tilaa kepulle tosipaikan tullen työntämällä päänsä pensaaseen ja matkustamalla Uzbekistaniin Botiria pussaamaan.

    • Anonyymi

      Katri Kulmuri poistuu takavasemmalle ja hänelle on keskittävä hyvä ja hänen kykyjään vastaava tarpeeksi helppo suojatyöpaikka. Siksi maakuntahallinnon eteneminen kustannuksista välittämättä on nyt enemmän kuin tarpeen puolueelle. Puoluepampuksi on valittava sellainen joka pystyy maakuntahallintosotesotkun viemään maaliin. Ehdolle pitää laittaa Saariston lisäksi myös Väyrylä ja Sipinen.
      https://yle.fi/uutiset/3-11435517

    • Anonyymi

      Jos keskusta yrittää olla konservatiivinen talousoikeistopuolue, niin silloin keskusta yrittää olla kokoomus2.

      Jos keskusta yrittää olla antikonservatiivinen talousoikeistopuolue, niin silloin keskusta on kuin
      Suomen liberaalipuolue vm. 2000.

      Jos keskusta yrittää olla antikonservatiivinen ja ei-talousoikeistolainen puolue, niin silloin keskusta on kuin SDP2.

      Perinteisesti keskusta on ollut konservatiivipuolue ilman talousoikeistolaisuutta. Jos/kun keskusta liikkuu/on liikkunut pois tuosta perinteisestä lokerostaan, niin silloin jää iso tila uudelle konservatiivipuolueelle ilman talousoikeistolaisuutta.

      Tuohon kai Soini viittaa. Samasta varoittelee moni vanhan kaartin keskustalainen.

    • Anonyymi

      Ansaitsee noston, Kapi se osaa ja tekee hyviä aloituksia!

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Ei ole aikoihin täällä käynyt. Lie saanut tarpeekseen perässään roikkuvasta joka häntä yhtenään nytkin kaipailee. Palstan valvonta ei vain näy ymmärtävän kaipuun tuskaansa.


    • Nyt lienee 11. hetki onnitella syntymäpäiväsankaria, joten Onnea vaan. Tapani on miettiä tällaisten asioiden ja onnittelujen järkevyyttä, mutta jätän sen tällä kertaa sikseen ja onnittelen siis lapsellisen vlpittömästi.

      SMP:n tapaisella puolueella ei ole mitään menestymisen mahdollisuutta. Potentilaalinen kannattajakunta on sellaista Kansanradioporukkaa. Dementia on niin pitkälle, etteivät muistaisi käydä äänestämässä.

    • Anonyymi

      Parhaimmat onnittelut Kapille merkkipäivän johdosta!!!

      Tv: ennen palstauudistusta nimellä Kepupaniikki kirjoitellut

    Ketjusta on poistettu 26 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe