Taksialalla tällaista on ollut jo vuosikausia, mutta eihän se ketään kiinnosta.
HS: Siivousalan työntekijöiden kohtelussa vakavia väärinkäytöksiä – Marin: ”Tilanne suomalaisilla työmarkkinoilla täysin kestämätön”
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006562579.html
"Lehti kertoo muun muassa ylipitkistä työpäivistä, riittämättömistä tauoista ja siitä, että vapaapäiviä ei ole tai niitä on liian vähän."
Pahimmillaan olot ovat epäinhimillisiä.
15
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Autoilijoista se on kiinni. Jos ei ole kannattavaa maksaa työntekijälle palkkaa niin sit ei palkata ja ajetaan yksin sen sijaan, että pidetään työntekijä töissä provisiopalkalla. Ja työtuntiseuranta on myös yrittäjän vastuulla. Ei niitä ahneita isäntiä kiinnosta vaikka rengit ajavat itsensä piippuun, koska he tienaavat siitä. Kunnon sanktiot rikkeistä niin ehkä alkaisi kiinnostaa.
Osaatteko sanoa yhtäkään taksiyritystä Suomessa mikä maksaa tuntipalkkaa ja missä työaika on 37,5 h/viikko?- Anonyymi
Kyllä se on kuule työntekijästä kiinni. Ei työnantaja omista sitä työntekijää. Jos homma ei noilla ehdoilla kiinnosta, ei kun sanoo itsensä irti, ei se sen vaikeampaa ole.
Osaavat tykkää provikasta, sillä kun tienaa enemmän.
Sitäpaitsi jos tuntipalkalla ajetaan, auto lähtee ja tulee tallille tasan vuoron aloitus- ja lopetusaikaan, tauot pidetään määrättyihin aikoihin oikean mittaisina ja työnantaja määrittelee mm sen, miltä tolpalta ajo alkaa. Ylitöitä ei tule eikä makseta. Liian pitkä kahvitauko aiheuttaa huomautuksen. Tuntipalkalla nimittäin tehdään sitten töitä just pomon määräysten mukaan.
Lyhyesti siis: provikka ja vapaus tehdä kutakuinkin oman mielen mukaan tai tuntipalkka ja pakkotahti. Ihan kuinka vain. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se on kuule työntekijästä kiinni. Ei työnantaja omista sitä työntekijää. Jos homma ei noilla ehdoilla kiinnosta, ei kun sanoo itsensä irti, ei se sen vaikeampaa ole.
Osaavat tykkää provikasta, sillä kun tienaa enemmän.
Sitäpaitsi jos tuntipalkalla ajetaan, auto lähtee ja tulee tallille tasan vuoron aloitus- ja lopetusaikaan, tauot pidetään määrättyihin aikoihin oikean mittaisina ja työnantaja määrittelee mm sen, miltä tolpalta ajo alkaa. Ylitöitä ei tule eikä makseta. Liian pitkä kahvitauko aiheuttaa huomautuksen. Tuntipalkalla nimittäin tehdään sitten töitä just pomon määräysten mukaan.
Lyhyesti siis: provikka ja vapaus tehdä kutakuinkin oman mielen mukaan tai tuntipalkka ja pakkotahti. Ihan kuinka vain.Ehdottomasti tuntipalkka ja säännölliset ajat on paljon parempi, ja tottakai luonnollisesti muut lakisääteiset maksut ja työterveyshuolto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehdottomasti tuntipalkka ja säännölliset ajat on paljon parempi, ja tottakai luonnollisesti muut lakisääteiset maksut ja työterveyshuolto.
Lakisääteiset maksut ja työterveyshuolto kuuluvat tottakai kuvioon. Tuntipalkka... jostain kumman syystä ne, joille mielellään maksaisi tuntipalkkaa eivät provikasta luovu. Heillä sattumoisin on kova työmoraali ja kassat ovat korkeita, tietysti palkkakin on korkea. Sen verran ahkeralle voisi tuntiliksaa mielellään maksaakin, tulisi halvemmaksi. Tuntipalkkaa haluavat vaan tuppaavat ajamaan tuollaiset 30-50% pienempää kassaa eikä palkkapussi ole kovin paksu.
Mietipäs itseksesi, miten maksetaan kympillä 15 euroa, minun matikkani mukaan siinä mennään miinukselle.
Jos todella haluat ne kiinteät työajat ja tuntipalkan, täytyy sinun olla ajamatta taksia. Pelkästään kiinteä työaika on käytännössä mahdoton, eihän sitä voi mitenkään etukäteen tietää minne se seuraava poka haluaa. Etsiskele mieluiten jotain valtion tai kunnan hommaa, siellä mennään tarkasti kellon mukaan eikä työmääräkään nosta hikeä pintaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lakisääteiset maksut ja työterveyshuolto kuuluvat tottakai kuvioon. Tuntipalkka... jostain kumman syystä ne, joille mielellään maksaisi tuntipalkkaa eivät provikasta luovu. Heillä sattumoisin on kova työmoraali ja kassat ovat korkeita, tietysti palkkakin on korkea. Sen verran ahkeralle voisi tuntiliksaa mielellään maksaakin, tulisi halvemmaksi. Tuntipalkkaa haluavat vaan tuppaavat ajamaan tuollaiset 30-50% pienempää kassaa eikä palkkapussi ole kovin paksu.
Mietipäs itseksesi, miten maksetaan kympillä 15 euroa, minun matikkani mukaan siinä mennään miinukselle.
Jos todella haluat ne kiinteät työajat ja tuntipalkan, täytyy sinun olla ajamatta taksia. Pelkästään kiinteä työaika on käytännössä mahdoton, eihän sitä voi mitenkään etukäteen tietää minne se seuraava poka haluaa. Etsiskele mieluiten jotain valtion tai kunnan hommaa, siellä mennään tarkasti kellon mukaan eikä työmääräkään nosta hikeä pintaan.Ihan samaa mieltä. Ketään ei pakoteta ajamaan taksia, eikä varsinkaan työehdoilla, joita ei itse hyväksy.
Jos on laiska, osaamaton ja oppimaton, olisi tietysti hauskaa päästä duuniin jossa saa ajella uudenkarheella mersulla ympäri kyliä, ja joku vielä maksaa siitä tuntiliksaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan samaa mieltä. Ketään ei pakoteta ajamaan taksia, eikä varsinkaan työehdoilla, joita ei itse hyväksy.
Jos on laiska, osaamaton ja oppimaton, olisi tietysti hauskaa päästä duuniin jossa saa ajella uudenkarheella mersulla ympäri kyliä, ja joku vielä maksaa siitä tuntiliksaa.Ihan mielenkiintoista lukea taksialan työpaikkailmoituksia. Aika usein mainitaan hyvä palkkaus yms. Samalla kuljettajat puhuu alle 1500 € palkasta ja yli 200 tuntia / kk työtahdista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan mielenkiintoista lukea taksialan työpaikkailmoituksia. Aika usein mainitaan hyvä palkkaus yms. Samalla kuljettajat puhuu alle 1500 € palkasta ja yli 200 tuntia / kk työtahdista.
Eiköhän tuo hyvä palkkaus, "ansiot jopa 3000/kk" ole tuttuja myyntipuheita muiltakin provisiopohjaisilta, ei niin houkuttelevilta aloilta. Siinä ei sinänsä ole mitään erityisen mielenkiinoista. Sen sijaan siinä, että edelleen kitistään taksialan palkoista ja valitetaan rikkaitten ökyisäntien vievän leivän kuskin suusta, on jotain niin huvittavaa. Nythän kaikilla on mahdollisuus pikku investoinnilla alkaa ihan itse yrittäjäksi alalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän tuo hyvä palkkaus, "ansiot jopa 3000/kk" ole tuttuja myyntipuheita muiltakin provisiopohjaisilta, ei niin houkuttelevilta aloilta. Siinä ei sinänsä ole mitään erityisen mielenkiinoista. Sen sijaan siinä, että edelleen kitistään taksialan palkoista ja valitetaan rikkaitten ökyisäntien vievän leivän kuskin suusta, on jotain niin huvittavaa. Nythän kaikilla on mahdollisuus pikku investoinnilla alkaa ihan itse yrittäjäksi alalle.
Mahdollisuus on alkaa yrittäjäksi, mutta ei enää niillä ehdoilla kuin vanhaan aikaan.
Ennen vanhaan kun sai viranomaisilta liikenneluvan niin välityskeskuksiin pääsi heti maksamatta mitään, lisäksi autojen määrä pidettiin pienenä eikä ollut kilpailua asiakkaista.
Nyt ei voi verrata siihen aikaan sanomalla, että ala nyt yrittäjäksi, tilanne on nyt ihan toinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lakisääteiset maksut ja työterveyshuolto kuuluvat tottakai kuvioon. Tuntipalkka... jostain kumman syystä ne, joille mielellään maksaisi tuntipalkkaa eivät provikasta luovu. Heillä sattumoisin on kova työmoraali ja kassat ovat korkeita, tietysti palkkakin on korkea. Sen verran ahkeralle voisi tuntiliksaa mielellään maksaakin, tulisi halvemmaksi. Tuntipalkkaa haluavat vaan tuppaavat ajamaan tuollaiset 30-50% pienempää kassaa eikä palkkapussi ole kovin paksu.
Mietipäs itseksesi, miten maksetaan kympillä 15 euroa, minun matikkani mukaan siinä mennään miinukselle.
Jos todella haluat ne kiinteät työajat ja tuntipalkan, täytyy sinun olla ajamatta taksia. Pelkästään kiinteä työaika on käytännössä mahdoton, eihän sitä voi mitenkään etukäteen tietää minne se seuraava poka haluaa. Etsiskele mieluiten jotain valtion tai kunnan hommaa, siellä mennään tarkasti kellon mukaan eikä työmääräkään nosta hikeä pintaan.Työterveyshuoltoa ei ole taksialalla koskaan ollut eikä pyhätyökorvauksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mahdollisuus on alkaa yrittäjäksi, mutta ei enää niillä ehdoilla kuin vanhaan aikaan.
Ennen vanhaan kun sai viranomaisilta liikenneluvan niin välityskeskuksiin pääsi heti maksamatta mitään, lisäksi autojen määrä pidettiin pienenä eikä ollut kilpailua asiakkaista.
Nyt ei voi verrata siihen aikaan sanomalla, että ala nyt yrittäjäksi, tilanne on nyt ihan toinen.Voi että oli helppoa. Mihin unohtui yöpäivystykset, epätoivoinen kuskien metsästys että saisi auton ajovelvoitteen täytettyä, ajovuorojen pikkutarkka seuranta, velvollisuus ottaa lyhytkin kyyti vastaan pitkän odotuksen jälkeen, ilmaiset paluukyydit, tarkat aluerajat, virkapukuohjesääntö, metrin tarkkuus vastausrajoissa kutsuihin??
Siinä sulle vähän ehtoja vanhalta hyvältä ajalta... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi että oli helppoa. Mihin unohtui yöpäivystykset, epätoivoinen kuskien metsästys että saisi auton ajovelvoitteen täytettyä, ajovuorojen pikkutarkka seuranta, velvollisuus ottaa lyhytkin kyyti vastaan pitkän odotuksen jälkeen, ilmaiset paluukyydit, tarkat aluerajat, virkapukuohjesääntö, metrin tarkkuus vastausrajoissa kutsuihin??
Siinä sulle vähän ehtoja vanhalta hyvältä ajalta...Eihän kukaan silloin pakottanut omaa taksilupaa hakemaan.
Jos ne oli niin huonoja miksi lupia piti hakea monta kertaa jopa kymmenen vuoden ajan?
- Anonyymi
Siivoojat ihan oikeasti tekevät töitä. Taksikuskit kieltäytyvät kyydeistä ja notkuvat tolpilla paremman kyydin toivossa. Kohtuullinen ero tuossa.
- Anonyymi
Meneppä notkumaan 11 h autiossa 6 päivää viikossa 5 euron tuntipalkalla.
Ei tietenkään kukaan ota rahatota juoppoa kyytiin , kun muutenkin menee huonosti niin joutuu vielä siivooojaksi ilman palkkaa. - Anonyymi
Jos meno on kuin mainituilla ulkomaalaisilla siivoojilla, kannattanee ottaa yhteyttä viranomaisiin. Ihmiskauppa on rikos, yllättävää, että se on jatkunut suomalaistakseissakin jo vuosikausia.
- Anonyymi
Hankkikaa ensin se ammattitaito ja palveluhenkisyys ja valittakaa vasta sitten. Ihan ekaksi suihkuun ja parturiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?
Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https2913197En sitten aio sinua odotella
Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e821591- 431480
Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"
Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan411321En vain ole riittävä
Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o261222Kuka sinä oikeen olet
Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej471210Hei, vain sinä voit tehdä sen.
Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change61170Oon pahoillani että
Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(441136- 261107
Persut vajosivat pinnan alle
Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka1561025