religious trauma syndrome/ ortodoksit

Anonyymi

https://www.babcp.com/review/RTS-Its-Time-to-Recognize-it.aspx

Netissä on paljon asiaa uskonnollisen väkivallan aiheuttamasta traumasta. Religious trauma syndrome (RTS) ei taida olla vielä virallisesti luokiteltu, mutta sitä tutkitaan. Olette varmasti kaikki etsineet itsekin tietoa aiheesta, mutta laitan tuon ylläolevan linkin kuitenkin.

Uskonnollinen väkivalta on väkivaltaa siinä missä muukin kiusaaminen, painostus, eristäminen, mustamaalaaminen ym. On viitteitä siitä, että uskonnollinen trauma aiheuttaa samoja oireita kuin posttraumaattinen stressireaktio eli ptsd. Itse olen kärsinyt lapsuudenkotini takia ptsd:n, johon sain terapiaa nuorena ja voin sanoa, että kokemukseni ortodoksisessa kirkossa, josta olen täällä aiemmin puhunut aiheutti täsmälleen samanlaisen oireilun, joskin olen jo parempaan päin menossa.

Halusin sanoa teille kaikille, että vaikka kokemukset uskovaisten kynsissä on hirvittävän raskaita, niin elämä jatkuu senkin jälkeen. Älkää pelästykö tunnereaktioidenne vahvuutta ja sitä pimeyttä, johon tuntee joutuvansa, kun se oma uskonnollinen pohja murtuu. Niinhän siinä ihmiselle käy. Olen lukenut nyt aiheesta ja näitä "isä/äiti/muu läheinen ei koskaan enää mennyt mihinkään kirkkoon"-tarinoita on paljon. Uskonto on kuitenkin monelle se pohja, jonka varaan on rakennettu ihan perustavanlaatuisesti käsitys maailmasta, omasta paikasta siinä ja kaiken tarkoituksesta. Kun se romahtaa, on rakennettava uudestaan kuva itsestä ja omasta tarkoituksesta. Kirkko enää harvemmin kuuluu siihen. Niinkuin nyt pahoinpitelijän ei pidäkään kuulua.

Uskonnolllinen väkivalta on ohittamista, vähättelyä, painostamista, hengellistä väkivaltaa kuten Raamatulla hiljentämistä tai helvetillä uhkailua, mustamaalausta yms. Itse koin kaikki nämä. Olen tuomitsija, häirikkö, naiivi ressukka, joka ei ymmärrä ihmisten käytöstä jne. Minut on esitetty moniongelmaisena onnettomana ihmisenä, joka nyt sitten on vähän pettynyt ihmisiin. Tulee mieleen Edward Snowden,- joka nyt on vähän eri keissi, mutta kuitenkin-, jonka Yhdysvaltain hallinto leimasi mielenterveysongelmaiseksi, harhaiseksi unelmoijaksi, jolla oli epärealistiset käsitykset sodasta ja naiivina idealistina sitten pettyi ja sekosi :D Ja sitten olen myös "uhriutuja, joka on antanut ajaa itsensä pois". Konstit on monet ja uskovaiset osaa ne kaikki.

Myös olen törmännyt tällaiseen höpönassujuttuun, että kirkko on niiiin paljon enemmän ja eihän kirkkoon kuuluta ihmisten takia. Ja että miehän olen samasa tilanteessa kuin ihmiset, jotka asuu kaukana eikä pääse kirkkoon usein. Mun terapeutti oli aivan pöyristynyt tuollaisesta. Mitäs jos esim. puoliso hakkaa henkihieveriin, niin eihän hakattu nyt lähde mihinkään, koska avioliitto on niiiin paljon enemmän kuin yksi perkeleellinen turpasauna? Väkivaltainen pahoinpitelijä ei voi olla osa ihmisen elämää oli se sitten puoliso, työyhteisö, harrastusporukka tai kirkko. Ja ei, en ole samassa asemassa kuin kaukana asuvat, vaikka kuinka sitä väännätte. Viimeksi mainitun sanoi pappishlö, joka varmasti tarkoitti hyvää, mutta ei se vain ole noin. Hänkin tietää sen varmasti, mutta ei voi sanoa enempää. Tässä on hierarkisen yhteisön kauneus. Tai siis kauheus. Kenet tahansa murskataan tarvittaessa koneiston hampaissa ja ihmiset yrittää pitää pään matalalla, ettei joudu itse kohteeksi. Niinhän Kristus meitä opetti?

Eräs amerikkalainen pappi kirjoitti blogissaan, että meidän ongelma on se, ettei me oikeasti uskota elävään, kaikkialla läsnäolevaan Jumalaan. Jos uskottaisiin, että Jumala on läsnä ja katselee ja kuuntelee meidän touhuja, niin eihän tällaisia ongelmia olisi. Ei olisi syrjittyjä, kiusattuja, sorrettuja ym. Kellä on kanttia systemaattisesti ajaa omaa etuaan ja kiusata ja juonitella, kun Kaikkivaltias katselee häntä vierestä ja seuraa hänen valintojaan? Ylilyöntejä tulee aina ja kaikki meistä tekee syntiä, eritoten minä. Mutta olen opetellut sellaisen sanan kuin "anteeksi" ja minä myös käytän sitä. Koska kun minä töhöilen, on minun vastuullani sovittaa tekoni ja sanani ja näyttää, että olen sitoutunut työstämään huonoja puoliani.

Nuorena katselin päiväkodissa, jossa työskentelin, uskovaisen perheen tytöllä tuli riitaa lelusta toisen tytön kanssa. Se uskistyttö alkoi huutamaan sille toiselle "Sä meet helvettiin, sä meet helvettiin!" Siinähän se uskisten elämänasenne on pähkinänkuoressa. Mulla ei ole tähän linkkiä, mutta olen joskus törmännyt tutkimukseen, jonka mukaan uskovaisten perheiden lapset on keskimääräistä enemmän empatiakyvyttömämpiä kuin muut, näkee mielellään muita rangaistavan pienistäkin rikkeistä ja kokee olevansa etuoikeutettuja muihin verrattuna. Ja mihin se siitä aikuisena muuttuisi?

Uskonnollinen väkivalta on väkivaltaa. Väkivallan uhri tarvitsee apua. Puhukaa asiasta jollekin, hakekaa apua ulkopuoliselta ja muistakaa, että väkivallan uhri ei ole koskaan syyllinen.

12

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Unohdin vielä listasta tämän: jos sinua syyllistetään siitä, että "likaat omaa pesää" tai "vedät kirkkoa/seurakuntaa lokaan", se on aina merkki siitä, että jotain on vialla yhteisössäsi. Ihan aina. Miksi asioita pitää salata tai ihmisiä hiljentää? Se ei ole hyvä merkki koskaan. Älkää antako tuollaisen painostuksen hämätä.

    • Anonyymi

      Seurakunnissa hengellinen ja henkinen väkivalta on helppoa. Yhteisöt ovat hierarkisia eikä ylempiä tai aina edes oppia saa kyseenalaistaa.

      • Anonyymi

        Olet oikeassa. En tiedä, miten siitä Nasaretin jannun yhteisöllisyydestä on päädytty tähän.


    • Anonyymi

      Pakko tehdä vielä Columbot: one more thing :D

      Eli kaiken tämän jälkeen, kun olette joutuneet yhteisönne pettämäksi: paras lääke on elämä itse. Hakekaa apua (jos koette tarvitsevanne) ja purkakaa tapahtumat ja antakaa itsellenne aikaa. Harrastakaa, viettäkää aikaa ystävien kanssa ja eläkää sitä ainutkertaista elämää, joka teille on annettu. Pitäkää kiinni arjesta ja sen pienistä ja suurista asioista, jotta ette ajaudu syvemmälle syövereihin.

      Itse ostin moottoripyörän, se keventää mieltä silloin, kun tuntuu, että mustat pilvet kerääntyvät taivaanrantaan muistojen muodossa.

      Jumala ei hylkää, vaikka ihmiset niin tekisivätkin. Hän on armollinen ja Hänen rakkautensa on niin rajatonta, että siitä riittää meille kaikille enemmän kuin ikinä voimme kuvitella.

      • Anonyymi

        Olen juuri tällaisessa tilanteessa.Kun herää todellisuuteen,että on täysin rikki hellareitten jäljiltä.Nyt olen oppimassa,että saan hyvää oloa ihan muualta.Iloitsen vapauden tunteesta,etten ole tilivelvollinen yhteisölle.Nyt tunnen,että nyt minua juuri johdatetaan ylhäältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen juuri tällaisessa tilanteessa.Kun herää todellisuuteen,että on täysin rikki hellareitten jäljiltä.Nyt olen oppimassa,että saan hyvää oloa ihan muualta.Iloitsen vapauden tunteesta,etten ole tilivelvollinen yhteisölle.Nyt tunnen,että nyt minua juuri johdatetaan ylhäältä.

        Hienoa, että olet löytänyt oman vapautesi ja elämänilon uudestaan!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen juuri tällaisessa tilanteessa.Kun herää todellisuuteen,että on täysin rikki hellareitten jäljiltä.Nyt olen oppimassa,että saan hyvää oloa ihan muualta.Iloitsen vapauden tunteesta,etten ole tilivelvollinen yhteisölle.Nyt tunnen,että nyt minua juuri johdatetaan ylhäältä.

        Oletko voinut keskustella kenenkään kanssa asiasta?


      • Anonyymi
        JohannaSu kirjoitti:

        Oletko voinut keskustella kenenkään kanssa asiasta?

        Olen keskustellut,uskomatonta huutoa on purkautunut.Tänäänkin koen niin suurta iloa ja vapautta.Niin suloisia ihmisiä olen kohdannut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen keskustellut,uskomatonta huutoa on purkautunut.Tänäänkin koen niin suurta iloa ja vapautta.Niin suloisia ihmisiä olen kohdannut.

        Hienoa! :) Maailma on täynnä hyviä ihmisiä, jotka ei yritä kontrolloida ja manipuloida.


    • Rekisteröidyin, koska menee anonyymit sekaisin muuten :)

      t. ketjun aloittaja

      • Anonyymi

        myös jättänyt helluntaiseurakunnan aikoja sitten, ja silloinkin olisi pitänyt luotta vaistoonsa !! Ja lähteä sieltä ns. "alku-aamenista"
        vieläkin on jotenkin uskomatonta, kuinka ihmisten "pää on käännettävissä", joihinkin osittain lähes sairaisiin, loppujen lopuksi mitään sanomattomiin saarnoihin ??
        siis, sekoittavat kaiken maailman psykologiaa ja hengellisyyttä, tms.
        Mitään varsinaista HENGELLISTÄ raamatun tuntemusta ei siellä opetuksessa, ne on sitä jaarittelua, selittelyä, ja ne "rukouskokoukset . . . ihan älytöntä, se oli huutamista, vaatimista:
        "Herra täytä NYT, Herra kosketa NYT, Herra anna VOIMASI NYT, se oli niin kuin joku "taikatemppu"- yritys, että, NYT !!
        Olen sentään useat kerrat täyttynyt Pyhän Hengen kosketuksella, ja AINA se on ollut täysin
        yllätys, elikkä silloin, kun olisin vähiten osannut odottaa, NIIN lohduttavaa on Jumalan rakkaus, että sanoin ei sitä ikinä voi sanoa , vielä vähemmän ikinä voisin mitenkään YLPEILLÄ, Jumalan armosta, joka on annettu KAIKILLE ihmisille. Eniten kohdannut raamatun Jumalaa (armo, rakkaus), yksinäisyydessä, rukoillen, joskus "vain" huokaisten, niin:)
        Toinen asia: täällä meidän paikkakunnalla, ei kokoonnu "uskonnon uhrit, ry, enkä ole hakeutunut mihinkään raamattu piireihin, niin melko yksin, kuunnellen, ja lukien.
        p.s. mihin rekisteröityä ??


      • Anonyymi kirjoitti:

        myös jättänyt helluntaiseurakunnan aikoja sitten, ja silloinkin olisi pitänyt luotta vaistoonsa !! Ja lähteä sieltä ns. "alku-aamenista"
        vieläkin on jotenkin uskomatonta, kuinka ihmisten "pää on käännettävissä", joihinkin osittain lähes sairaisiin, loppujen lopuksi mitään sanomattomiin saarnoihin ??
        siis, sekoittavat kaiken maailman psykologiaa ja hengellisyyttä, tms.
        Mitään varsinaista HENGELLISTÄ raamatun tuntemusta ei siellä opetuksessa, ne on sitä jaarittelua, selittelyä, ja ne "rukouskokoukset . . . ihan älytöntä, se oli huutamista, vaatimista:
        "Herra täytä NYT, Herra kosketa NYT, Herra anna VOIMASI NYT, se oli niin kuin joku "taikatemppu"- yritys, että, NYT !!
        Olen sentään useat kerrat täyttynyt Pyhän Hengen kosketuksella, ja AINA se on ollut täysin
        yllätys, elikkä silloin, kun olisin vähiten osannut odottaa, NIIN lohduttavaa on Jumalan rakkaus, että sanoin ei sitä ikinä voi sanoa , vielä vähemmän ikinä voisin mitenkään YLPEILLÄ, Jumalan armosta, joka on annettu KAIKILLE ihmisille. Eniten kohdannut raamatun Jumalaa (armo, rakkaus), yksinäisyydessä, rukoillen, joskus "vain" huokaisten, niin:)
        Toinen asia: täällä meidän paikkakunnalla, ei kokoonnu "uskonnon uhrit, ry, enkä ole hakeutunut mihinkään raamattu piireihin, niin melko yksin, kuunnellen, ja lukien.
        p.s. mihin rekisteröityä ??

        Hienoa, että olet ajatellut itse! Hyvä, että kyseenalaistat. Usko on arka asia, joka menee ihon alle ja moni meistä haluaa uskoa auktoriteetteja kyselemättä. Jumala on sekä rakkaus että oikeudenmukaisuus. Jos näitä kahta ei löydy yhteisöstä, on aika etsiä Jumalaa muualta.

        Sinun lähtökohtasi on armo ja rakkaus, se on tärkeintä. Minunkaan paikkakunnallani ei ole uskontojen uhrien ryhmää, joten ilman konkreettista tukea tässä mennään. Kirjoita täällä, jos haluat päästellä höyryjä :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5115
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3217
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1365
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe