Koetelkaa itseänne

Korinttolaiset olivat mittailleet Paavalia.
Heidän mukaansa
Paavalin kirjeet olivat mahtavat ja pontevat,
mutta paikan päällä hän oli heikko.

9

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paavali kehottaa heitä tutkimaan itseään:

      "Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa;
      tutkikaa itseänne.
      Vai ettekö tunne itseänne,
      että Jeesus Kristus on teissä?
      Ellei, niin ette kestä koetusta."

      Jos Korinttolaiset vielä elävät synnissä,
      niin turhaan he Paavalia arvostelevat.

      Jos he ovat uskossa,
      niin he ovat todiste ja suosituskirje siitä,
      että Paavalin julistamassa evankeliumissa
      on ollut Jumalan voima.

    • Anonyymi

      Tämän käskyn todellisuudesta nousi Paavalin tärkein tunnustus, shema-tunnustus (”kuule”): ”Kuule, Israel! Herra on meidän Jumalamme, Herra yksin.” (5. Moos. 6:4).

      Tämän tunnustuksen hurskaat juutalaiset lausuivat joka päivä, ja sen he sitoivat ”merkiksi käteensä” ja ”tunnukseksi otsalleen”. Raamatunlausekotelot löytyivät myös talojen ovenpielistä, joita kosketettiin aina sisälle tultaessa. Se oli ollut myös farisealaisen Saulin tunnustus ja hän oli koko sydämestään pitänyt siitä kiinni.

      ”[M]eillä on vain yksi Jumala, Isä. Hänestä on kaikki lähtöisin, ja hänen luokseen olemme matkalla. Meillä on vain yksi Herra, Jeesus Kristus. Hänen välityksellään on kaikki luotu, niin myös meidät.” (1. Kor. 8:6).
      ST

      • Anonyymi

        5. Moos. 6:4
        "Shemaa Israel, Adonai Eloheinu, Adonai Echad."

        KR 33/38
        4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.

        KR 92
        4 Kuule, Israel! Herra on meidän Jumalamme, Herra yksin.

        Tuo kirkkoraamattu 92:n käännös on outo. Mikähän mahtaa olla oikea?

        Itse ymmärrän sanan "echad" = yksi.
        Tarkoittaako "echad" myös "yksin"? "Ainoastaan"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        5. Moos. 6:4
        "Shemaa Israel, Adonai Eloheinu, Adonai Echad."

        KR 33/38
        4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.

        KR 92
        4 Kuule, Israel! Herra on meidän Jumalamme, Herra yksin.

        Tuo kirkkoraamattu 92:n käännös on outo. Mikähän mahtaa olla oikea?

        Itse ymmärrän sanan "echad" = yksi.
        Tarkoittaako "echad" myös "yksin"? "Ainoastaan"?

        Googlekäännöksen mukaan "echad" tarkoittaa "yksi". Ei esim. "yksin".
        "Ainoa"- / "yksin"- sanat ovat muunlaiset.

        KR 33/38:n mukaisesti olen tuon itse oppinut.

        Mitä tuo "Herra On Yksi" sitten tarkoittaa?

        Periaatteessa tuon voisi ymmärtää suoraan nk. kolminaisuusopin vastaisena. Eipä ihme, että kirkkoväki on hiukan muunnellut sanamuotoa...

        Toisaalta, Raamattu varmasti todistaa myös Yhden Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan. Yhden... Pyhän...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Googlekäännöksen mukaan "echad" tarkoittaa "yksi". Ei esim. "yksin".
        "Ainoa"- / "yksin"- sanat ovat muunlaiset.

        KR 33/38:n mukaisesti olen tuon itse oppinut.

        Mitä tuo "Herra On Yksi" sitten tarkoittaa?

        Periaatteessa tuon voisi ymmärtää suoraan nk. kolminaisuusopin vastaisena. Eipä ihme, että kirkkoväki on hiukan muunnellut sanamuotoa...

        Toisaalta, Raamattu varmasti todistaa myös Yhden Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan. Yhden... Pyhän...

        Pitäisi perehtyä keitä on ollut kirkko raamattua vääntelemässä.
        Minä kuitenkin uskon kolmiyhteiseen Jumalaan eli Isään, poikaan (jossa Isä oli) sekä Jumalan Pyhään henkeen. Niinkuin Jeesus kertoi lähettävänsä henkensä uskovaislle, joka neuvoo heitä.
        Uskon Isän ja Pojan olevan yhtä.

        "Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä." 39Niin he taas tahtoivat ottaa hänet kiinni, mutta hän lähti pois heidän käsistänsä."

        ST


    • Korinttolaisilla oli varmaan monia mielipiteitä aiheesta, mutta sinä tuot esiin vain yhden.

    • Anonyymi

      Tuomiolla Jeesus ei kysele kuinka ymmärsitte sanat vaan "annoitteko juotavaa köyhälle". Suomen valtio tekee kaikkensa auttaakseen rikkaita joten Suomen valtiokoneisto tulee saamaan kovan tuomion Kaikkivaltiaalta.
      Koska Suomen valtio ei halunnut jakaa sitä kaikkea hyvyyttä ja rikkautta mitä Suomessa on , ei halunnut jakaa kaikille täällä syntyneille vain keräsi sen itselleen ja kavereilleen, rikkaille niin tulee kaikki tuo rikkaus mätänemään ruostumaan tuhoutumaan eikä siitä jää enää hyvää edes heille itselleen.

      Jos Suomen valtio olisi oikeuden mukaisesti jakanut kaiken hyvän myös halvalle köyhälle kansalaiselleen niin olisi rikkaus säilynyt ja siunaus lisääntynyt mutta kun ahneus hallitsee niin kaikki viedään pois.

      • Anonyymi

        Mitä olet mieltä, pitäisikö maapallon parempiosaisten auttaa huonompiosaisia eli kehitysmaita?
        Vai olisiko parempi hoitaa avustaminen vain omassa maassaan jokaisen maan omien rajojen sisäpuolella?
        ST


    • Paavali on tuossa avaukseni kohdassa
      lopettelemassa toista kirjettään Korinttolaisille.
      Eikä mitenkään korulausein.

      "Olen edeltäpäin sanonut
      ja sanon edeltäpäin niille,
      jotka ennen ovat syntiä tehneet,
      ja kaikille muille
      - niinkuin silloin sanoin,
      kun olin toista kertaa tykönänne,
      samoin nytkin, kun olen poissa -
      etten, kun taas tulen, ole teitä säästävä"

      Korinttolaisten ongelma
      oli siis synnissä eläminen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      122
      1320
    2. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      51
      1259
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1183
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      100
      879
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      325
      814
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe