Näin kävi juuri Jussina kun lomalle piti lähteä.
Väykky jätti kaupan pihaan, onneksi vain kilsan päähän kotoa.
No, saatiin hinausapua kotipihaan ja siitä VSOP:n korjaussarjan kanssa pohtimaan
jotta mitähän ja hittoa nyt sitten.
Seuraavana aamuna suunnitelma oli valmis. Vaihdan itse, olen ennenkin startteja vaihtanut tosin en meseen enkä 32 asteen paahteessa.
Merteilistä Hertsikasta uuden sai samaksi päiväksi ja vaimo hakemaan lainakoslalla.
Seuraava homma oli etsiä se riivattu pyöriäinen.
Okei, auton oikealla puolella, about etupyörän kohdalla tomaattilaatikon kyljessä.
Ja menoksi:
Akun kaapelit irti.
Auto hallitunkilla ylös, oikea eturengas pois ja nostoa vielä niin, että alatukivarren alle mahtui rengas, 10cmx10cm koolinkipätkä plus 2 kpl 25mm lautoja.
Auton lasku näiden varaan, tukevuustarkistukset ja yksi talvirengas plus pari lautaa varoiksi helman alle jos viikatemies sattuu kulkemaan ohi.
Ja eikun ryömintää auton alle.
Ja siellähän se startti köllötti persus auton nokkaa kohti, hieman ehkä haastavan näköisessä paikassa, samaan näkymään mahtui myös V6 koneen kiinnityshärdelli, kumiin valettu alumiininen tutti n. 90mm halkaisijalla.
Hylsysatsi esiin ja pari jatkovartta, nivel ja räikkä.
Tässä tapauksessa startin pulttien kantaan sopi tähtimallinen hylsy E16, Motonetissa 3 euron luokkaa.
Sopivat jatkot kehiin ja pulttia auki, eivät olleet edes mitenkään tiukassa. Alempi on helppo, ylempi vähän enemmän kurottelua vaativa mutta kumpikin lähti ihan ottamalla.
Startti on irti ja vedetään taaksepäin jotta miten tämä nyt pujotetaan pois.
Eikä pujotettu mitenkään. Esteeksi tuli aiemmin mainittu moottorin kiinnitin.
Joku ohje neuvoi irrottamaan sen 16mm erikoisemmalla avaimella mutta todella hankala homma se olisi ollut.
Joten pihakorjaamon erikoistyökalu käyttöön eli 125mm kulmahiomakone karkealla hiomapaperilaikalla. Siitä kun nappasi laikkasuojan pois niin vot, sehän mahtui kallistuksentasaajatangon välistä kohti kiinnityspyörylää.
Pyörylän näkyvään yläreunaan tarvitsi tehdä viiste, siis hiotaan n. 12mm tasaisesti pois. Ei ympäri tietenkään vaan vain suora viiste näkyvään yläreunaan. Kannattaa tökätä startti hionnan ajaksi reikäänsä ettei pöly lennä ihan suoraan kotelon sisään.
Laskeskelin sen varaan, että kiinnittimen mekaaninen lujuus tuskin liikaa tai huomattavasti heikkenee viisteestä.
Ja kuinkas kävi. Startti pyörähti kiltisti pois ja alas johtojen irroitusta varten.
Loppu on piece of cake, johdot irti (13mm ja 10mm lenkki), startti pois, liitinpintojen puhdistus viilalla (ylimenovastus mahdollisimman pieneksi)
uusi startti kehiin, liittimet kiinni ja pujottelu kohti asennusreikää.
Pultit hyvin kiinni ja eikun kokeilemaan käynnistystä. Onnistui.
Toivottavasti tästä tarinasta on jollekin hyötyä. Ainakin se osoittaa, että tuohon mesen malliin voi tämän homman tehdä ihan pihassa ilman nosturia ja suht vaatimattomalla työkaluvarastolla.
Menetelmä ei tosiaan ole merkkikorjaamon suosittelema mutta tulos ratkaisee, vain pienehkö viiste on näkyvänä vammana.
Hyvää kesää ja onnistuneita korjaushetkiä.
W210 1998 farkku - startin vaihto.
Anonyymi
0
321
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1066852- 954361
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista473678Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483482- 513398
- 1843373
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242889- 672594
- 432431
- 131814