W210 1998 farkku - startin vaihto.

Anonyymi

Näin kävi juuri Jussina kun lomalle piti lähteä.
Väykky jätti kaupan pihaan, onneksi vain kilsan päähän kotoa.
No, saatiin hinausapua kotipihaan ja siitä VSOP:n korjaussarjan kanssa pohtimaan
jotta mitähän ja hittoa nyt sitten.
Seuraavana aamuna suunnitelma oli valmis. Vaihdan itse, olen ennenkin startteja vaihtanut tosin en meseen enkä 32 asteen paahteessa.
Merteilistä Hertsikasta uuden sai samaksi päiväksi ja vaimo hakemaan lainakoslalla.
Seuraava homma oli etsiä se riivattu pyöriäinen.
Okei, auton oikealla puolella, about etupyörän kohdalla tomaattilaatikon kyljessä.
Ja menoksi:
Akun kaapelit irti.
Auto hallitunkilla ylös, oikea eturengas pois ja nostoa vielä niin, että alatukivarren alle mahtui rengas, 10cmx10cm koolinkipätkä plus 2 kpl 25mm lautoja.
Auton lasku näiden varaan, tukevuustarkistukset ja yksi talvirengas plus pari lautaa varoiksi helman alle jos viikatemies sattuu kulkemaan ohi.
Ja eikun ryömintää auton alle.
Ja siellähän se startti köllötti persus auton nokkaa kohti, hieman ehkä haastavan näköisessä paikassa, samaan näkymään mahtui myös V6 koneen kiinnityshärdelli, kumiin valettu alumiininen tutti n. 90mm halkaisijalla.
Hylsysatsi esiin ja pari jatkovartta, nivel ja räikkä.
Tässä tapauksessa startin pulttien kantaan sopi tähtimallinen hylsy E16, Motonetissa 3 euron luokkaa.
Sopivat jatkot kehiin ja pulttia auki, eivät olleet edes mitenkään tiukassa. Alempi on helppo, ylempi vähän enemmän kurottelua vaativa mutta kumpikin lähti ihan ottamalla.
Startti on irti ja vedetään taaksepäin jotta miten tämä nyt pujotetaan pois.
Eikä pujotettu mitenkään. Esteeksi tuli aiemmin mainittu moottorin kiinnitin.
Joku ohje neuvoi irrottamaan sen 16mm erikoisemmalla avaimella mutta todella hankala homma se olisi ollut.
Joten pihakorjaamon erikoistyökalu käyttöön eli 125mm kulmahiomakone karkealla hiomapaperilaikalla. Siitä kun nappasi laikkasuojan pois niin vot, sehän mahtui kallistuksentasaajatangon välistä kohti kiinnityspyörylää.
Pyörylän näkyvään yläreunaan tarvitsi tehdä viiste, siis hiotaan n. 12mm tasaisesti pois. Ei ympäri tietenkään vaan vain suora viiste näkyvään yläreunaan. Kannattaa tökätä startti hionnan ajaksi reikäänsä ettei pöly lennä ihan suoraan kotelon sisään.
Laskeskelin sen varaan, että kiinnittimen mekaaninen lujuus tuskin liikaa tai huomattavasti heikkenee viisteestä.
Ja kuinkas kävi. Startti pyörähti kiltisti pois ja alas johtojen irroitusta varten.
Loppu on piece of cake, johdot irti (13mm ja 10mm lenkki), startti pois, liitinpintojen puhdistus viilalla (ylimenovastus mahdollisimman pieneksi)
uusi startti kehiin, liittimet kiinni ja pujottelu kohti asennusreikää.
Pultit hyvin kiinni ja eikun kokeilemaan käynnistystä. Onnistui.

Toivottavasti tästä tarinasta on jollekin hyötyä. Ainakin se osoittaa, että tuohon mesen malliin voi tämän homman tehdä ihan pihassa ilman nosturia ja suht vaatimattomalla työkaluvarastolla.
Menetelmä ei tosiaan ole merkkikorjaamon suosittelema mutta tulos ratkaisee, vain pienehkö viiste on näkyvänä vammana.

Hyvää kesää ja onnistuneita korjaushetkiä.

0

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

        Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
        Nurmijärvi
        102
        4537
      2. Yleltä tyrmäävä uutinen

        Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
        Luterilaisuus
        383
        1334
      3. Missä mustasusi on?

        Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
        Ikävä
        186
        1052
      4. Pakko kertoa mies

        Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
        Ikävä
        109
        1042
      5. Sinä vain tulit elämääni

        Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
        Ikävä
        86
        940
      6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

        Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
        Ikävä
        47
        901
      7. Miten koskettaisit häntä?

        Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
        Ikävä
        64
        891
      8. Mitä ajattelet

        Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
        Ikävä
        64
        866
      9. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

        Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
        Maailman menoa
        11
        862
      10. Onko se niin

        Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
        Ikävä
        64
        826
      Aihe