Kurt Gödel

Huomasin Usko ja Rukous sivustolla mielenkiintoisen asian. Eräs kirjoittaja totesi seuraavaa:

"Gödel sivusi uskontoa ainakin siinä, että hänen näkemyksensä mukaan ihmisen elämä ei aikarajoitteineen riitä toteuttamaan ihmisen potentiaalia, joten sen on jotenkin jatkuttava. Tähänkin taisi olla jotain matemaattisesti pyöriteltyjä perusteita."

Muistaakseni olen itse jossain keskustelussa täällä esittänyt vastaavan väitteen. Onko kellään tietoa mistä tämä Gödelin väite on peräisin?

https://uskojarukous.fi/t/anselm-vs-godel/3809

Kurt Gödel oli merkittävä matemaatikko ja filosofi. Hän syntyi tietääkseni luterilaiseen perheeseen. Onko tietoa hänen uskonnollisuudestaan?

1

<50

Vastaukset

• Pienen tutkailun tuloksena olen saanut sellaisen käsityksen, että Gödel uskoi persoonalliseen Jumalaan ja että hän piti uskoa oleellisena asiana tiedon kehittymisen kannalta. Tuota elämän jatkumisen argumenttia en ole vielä löytänyt. Jatkan tutkailua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poker Run kolari

Ei mennyt aivan putkeen! Joku loukkaantui vakavasti ja taphtuma keskeytetty. Videolta näkyy ensin yksi vene ajaa melko hiljaa kovalla melulla ja vesis
      Yleistä veneilystä
      170
      3227