Itseanalyysia ikiateistista, muista en sano mitään, kun en muita palstan ateisteja tunne

Kysymykset kopsasit joltain anonyymilta nobodyltä, joka huuteli näitä kysymyksiä.

1) Miksi ateisti haluaa keskustella luterilaisuus-palstalla?

- Minulle aloitusten teko ja kommentointi on omien ajatusten läpikäymistä ja niiden kirjalliseen muotoon vääntämistä. Vastatessaan joutuu miettimään sekä itse kysymystä, omaa vastaustaan, että omia motiivejaan, monen muun asian lisäksi.
Joskus käy niin, että vastaamisen sijaan teenkin asiasta oman aloituksen, kuten nyt kävi.

2) Mitä tavoitteita hänellä [eli ateistilla tänne kirjoittamisessaan ] on?

-Moni kirjailija on motivoitunut uransa alussa kuvittelemalla voivansa vaikuttaa, mutta rauhoittuvat iän myötä ja kirjoittavat kirjoittamisen ilosta ja siitä ilosta, että joku jossakin sen tekstin ehkä lukee. Vaikka se ei juuri mihinkään vaikutakaan.
Itse ajattelen näin. Olen siis ottanut oppia kirjailijoista, turha tehdä perässä samoja virheitä.

3) Millainen on hänen [ateistin] persoonansa ja millaisia luonteenpiirteitä hänellä on kaiken sen sanomansa takana?

-Ennakkoluuloton, en muuten olisi päätynyt onnelliseen avioliittoon YEC-uskovan rakkaan vaimoni kanssa.
Luonteenpiirteikseni voisin mainita, että olen riippumaton. Enkä väitä että riippumattomuus olisi hyvä tai toivottava ominaisuus.

Ateisti olen ollut aina, vaikka nyt määrittelenkin itseni skeptiseksi rationalistiksi.
Mitään sanomaa en julista, kerron vain mielipiteeni hyvin tiedostaen, ettei mikään muuttuisi, vaikka en niitä kertoisikaan.

4) Valehteleeko hän?

-Itse ne edes kykene valehtelemaan valkoisia valheita, en suurentelemaan, vähättelemään tms. vaikka joskus sille olisi ollut käyttöä.
Mutta kun ei niin ei, valehtelemisen taidot minusta poistuivat jo kansakouluaikana.

5) Mikä on ateistin tosiasiallinen suhtautuminen totuuteen?

- jos totuudella tarkoitetaan suhtautumistani eri lahkojen uskonnollisiin tavoitteisiin, sisäisiin sääntöihin, sen viestimään moraaliin, erotettujen kohteluun jne jne jne. niin suhtautumiseni riippuu vahvasti tuon lahkon/kirkon/suunnan sisällöstä. Miten se suhtautuu omiinsa ja muihin.
Enkä sano että potut pottuina, mutta pikkusen se sinne päin tahtoo mennä.

On ihan eri asia, miten suhtaudun tuon liikkeen rivikannattajiin, se taas riippuu pääosin siitä, miten he suhtautuvat muihin ihmisiin.
Rivikannattajat voittaa usein liikkeensä arvot ja arvostukseni mennen tullen.


6) Millainen arvojärjestelmä palstan ateisteilla on? ¨

-Kunnioitukseni toista ihmistä kohtaan perustuu pääosin sille, miten hän itse kohtelee muita. Ei ole oleellista, miten hän suhtautuu minuun. (Syystä että jos välillämme on lämmintä/kipinöivää viestintää, niin se vääristäisi arviotani. Plus että jokainen ryhmän jäsen on erilainen.)
Uskonto, politiikka, seksuaalinen suuntautuminen, ihonväri, älykkyysosamäärä tms. asiat eivät juurikaan vaikuta.

7) Haluaako kukaan muualla elämässä olla tekemisissä tämän palstan ateistien kanssa?

-ainakin vaimoni ja lapseni haluavat ole kanssani tekemisissä.

Mielestäni ihmisten kaveruus, ystävyys ym. tuttavuussuhteet ovat aika hennolla pohjalla. Se sijaan upeita eli luottamuksellisia, vuosien tai vuosikymmenten pituisia aitoja ystävyyssuhteita niistä lie joku prosentti pari, jos aina edes sitä.

Toki moni on hyvin monen ihmisen kanssa tekemisissä, mutta hymy ei tarkoita ystävyyttä ja se ystävyyden arvo mitataan vasta kriisissä. Eli kun esim. saat potkut, otat avioeron, sairastut tai lähdet lahkosta. Jos ystävyytenne kestää sen, se kestää mitä tahansa.

Joku filosofi lausui jotenkin näin: "arvokkainta mitä voit elämässäsi saada on ystävä".

Hyvää Kesää kaikille tv qwertyilija

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaimosi usko näyttäytyy hänen omissa teoissaan.

      Johanneksen Evankeliumi:

      3:18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
      3:19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
      3:20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi. 
      3:21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."

    • Anonyymi

      Minä en ole "ikiateisti", vaan ateistiksi kasvanut. "Uskovaisimmillani" olin rippikoulussa ja siitä alkoi uskonnollinen etsintä joka päätyi tulokseen että kaikki uskonnot ovat heijastuksia kulttuuristaan ja ihmisten peloista ja toiveista. Huomasin myös millaisia vallankäytön välineitä uskonnot ovat.

      Mutta oma vastaus / näkemys kysymyksiin:

      1) Miksi ateisti haluaa keskustella luterilaisuus-palstalla?

      - Luterilainen kirkko on lainsäädännöllisesti valtionkirkko ja sen erityisaseman takia luterilaisen kirkon asiat ovat kaikkien suomalaisten asioita. Minäkin maksan (vaikka en haluaisi) valtionverotuksen kautta kirkon edesottamuksia, vaikka kirkosta olenkin eronnut. Viimeksi kirkko rahasti jokusen miljoonan korona-avustuksia velkaiselta valtiolta vaikka kirkolla on 3,5 miljardin euron omaisuus.

      2) Mitä tavoitteita hänellä [eli ateistilla tänne kirjoittamisessaan ] on?

      - Kuten sanoin, koska luterilainen kirkko on valtionkirkko sen tekemiset kuuluvat kaikille. Haluan myös ampua alas sitä hymistelevää propagandaa jota kirkon toiminnasta levitetään. Kirkko on elinkeino ja talous on sen keskiössä. Valtionkirkkoasemalle ei ole perusteita.

      3) Millainen on hänen [ateistin] persoonansa ja millaisia luonteenpiirteitä hänellä on kaiken sen sanomansa takana?

      - Omaa luonnettaan on tietenkin vaikea objektiivisesti. Yksi keskeinen piirre itsessäni on uteliaisuus. Minua kiinnostaa maailma jossa elän laajasti: luonto, yhteiskunta, taide,... Luen paljon niin tieto- kuin kaunokirjallisuutta. Mielestäni olen huumorintajuinen.

      4) Valehteleeko hän?

      -Valkoisia valheita kuten useimmat.

      5) Mikä on ateistin tosiasiallinen suhtautuminen totuuteen?

      - Intohimoisen nöyrä. Totuus on tietoa ja sitä kohti pitää pyrkiä. Koska kunnioitan totuutta ja tietoa, niin perusteeton ja valheellinen totuuden omiminen ärsyttää. "Minä nyt vain tiedän että asia on näin vaikka en pysty sitä perustelemaan." Tarkoittaa että puhuja ei tiedä etkä edes halua oppia.

      6) Millainen arvojärjestelmä palstan ateisteilla on? ¨

      -Sekulaari humanismi ja utilitaristinen etiikka tarjoavat minusta selkeimmän ja kestävimmän arvopohjan. Niiden heijastumia ovat länsimainen demokratia ja ihanne pohjoismaisesta hyvinvointivaltiosta.

      7) Haluaako kukaan muualla elämässä olla tekemisissä tämän palstan ateistien kanssa?

      - Perhe, suku ja ystävät ainakin ovat tekemisissä. Toiminta vaikuttaa vapaaehtoiselta.

      • Tuo kysymys 7) kertoi paljon alkuperäisen kysymyksenasettaan asenteista.
        Se kertoi siitä, että koska hän ei mielestään haluaisi olla tekemisissä "palstan ateistien kanssa", niin miksi kukaan muukaan haluaisi. Erittäin musta-valkoista "ajattelua".


    • Anonyymi

      Kyrväntuija on väärä nimi sinulle, olet suurin piirtein ok.

      • Anonyymi

        terveiset ahviolle sinne patmokseen ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        terveiset ahviolle sinne patmokseen ;-)

        Se patmos on kamelikansan kumartaja, joten hukkukoon omaan paskaansa.


    • Täytyy sanoa, että hienosti jaksoit kaikkeen vastata. Itse en jaksaisi. Suoraan sanottuna ihan lapsellisia juttuja , luulla , että joku sellainen, että onko joku uskovainen tai ateisti, että sillä loppupeleissä olisi suurtakaan virkaa kun ihmistä arvioidaan.

      Ikäänkuin elämä olisi kuin kapea ränni jos siihen et mahdu niin oot sitten paha :d

      • Anonyymi

        Juurikin näin. Uskovaiset unohtavat että ihmiset ovat ensisijassa ihmisiä uskonnollisesta vakaumuksesta tai vakaumuksettomuudesta riippumatta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      155
      3160
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1673
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      143
      1617
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      124
      1485
    5. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      381
      1475
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1295
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      17
      1033
    8. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      62
      939
    9. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      48
      892
    10. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      260
      862
    Aihe