Syy, syytön ja syyllinen?

Anonyymi

Onnettomuuksia, joissa on mukana moottoripyörä tai raskas liikenne...

Tänä kesänä on tullut taas vastaan nämä sokot ohitukset, eli tilanne, joissa moottoripyöräilijä päättää ohittaa mutkassa, autokaistojen välissä tai hyvin merkittävää ylinopeutta käyttäen.

Samaan aikaan ihmetellään, miksi kyseiselle ryhmälle tapahtuu tilastollisesti lyhyessä ajassa paljon onnettomuuksia. Niin miksi?

Toinen, mihin olen jo kauemmin kiinnittänyt huomiota, ovat raskaan kaluston nopeudet risteysalueilla.

Useimmiten nopeus ei lainkaan laske esimerkiksi 80km/h tuohon 70km/h, joka on melko tavallinen risteysalueella. Raskas kalusto ajaa tasaisesti mittarini mukaan noin 90km/h kaikilla teillä.

Monesti 100km/h alueella tulee tarpeen ohittaa rekkoja, jotka sitten yllättäen 80km/h rajoituksen alkaessa ovatkin taas takalistossa kiinni.

Onkohan henkilöautoille ja moottoripyörille / raskaalle liikenteelle jossakin määritetty erilaiset rajoitukset, joista en ole kuullut?

11

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mopoilla ajetaan vain muutamana kuukautena ja osaaminen ei muuna aikana kehity ja isot tehot ja usko omaan osaamiseen ei ole balanssissa.
      Rekat painaa menemään rajoitinta vasten kun pitää päästä perille ajoissa.
      Oletko kovin kokematon kun tuollaisia kyselyt, asiat on kuin on ja siihen sinun on syytä sopeutua jos aiot mukana liikkua.

    • Anonyymi

      "Monesti 100km/h alueella tulee tarpeen ohittaa rekkoja, jotka sitten yllättäen 80km/h rajoituksen alkaessa ovatkin taas takalistossa kiinni."

      Onko koskaan tullut mieleesi että nopeusmittarisi näyttää väärin, jopa määräystenkin vuoksi. Nopeusmittari ei saa koskaan näyttää liian pientä nopeutta kuin mitä todellinen nopeus on. Siksi autojen nopeusmittarit säädetään näyttämään vähän liikaa.

      Kuorma- ja linja-autojen nopeusrajoittimelle sallitaan muutaman km/h ylinopeus ja moni kuski ajaakin "rajoittajaa vastaan" jolloin mittarinopeutta ajava auto saavutetaan.

      Moottoripyöräilijöillä tuntuu joskus olevan houkutus pyyhkäistä ohi vähän alle suurinta sallittua nopeutta ajava auto. Kun vielä moottoripyörä kiihtyy nopeasti, ohitus tehdään nopealla kiihdytyksellä, vaikka sitten matkaa jatkettaisiinkin oikealla nopeudella.

      • Anonyymi

        Ajan aina vähän yli rajoitusten ja kummasti minustakin motskarit vetää ohitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajan aina vähän yli rajoitusten ja kummasti minustakin motskarit vetää ohitse.

        Saman huomion olen tehnyt myös minä. Itsellä todellista nopeutta noin 3-4 km/h yli rajoitusten ja useimmat vetää minusta ohi. Itse ohittelen lähinnä vain raskasta liikennettä. Vain yksittäiset autot ajavat minua hiljempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman huomion olen tehnyt myös minä. Itsellä todellista nopeutta noin 3-4 km/h yli rajoitusten ja useimmat vetää minusta ohi. Itse ohittelen lähinnä vain raskasta liikennettä. Vain yksittäiset autot ajavat minua hiljempaa.

        Huijui mitä jos olis tapahtunut jotakin?


    • Anonyymi

      Saldoa tältä päivältä ( ja vielä kaksi tuntia aikaa kolaroida ), useita onnettomuuksia, joista kahdessa mukana raskas liikenne ja kahdessa moottoripyörä.
      Ajotaito kohdillaan?

      • Anonyymi

        Mitäs täällä piipitetään, se on miesten hommaa, voit mennä marjoja poimimaan metsään jos pelottaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs täällä piipitetään, se on miesten hommaa, voit mennä marjoja poimimaan metsään jos pelottaa

        Pidä toi. Niin kauan kuin olet hengissä.

        Liikenne on yhteispeliä. Siellä on lakiin perustuvat säännöt niille, joiden oma pää ei riittävästi ohjaa. Ajaessasi olet tasan ja yksin vastuussa jokaisesta tekemästäsi päätöksestä. Ikävää tässä on se, että väärän päätöksen tuloksena kovin usein joku täysin sivullinen kuolee (myös).


    • Anonyymi

      Poliisi voisi paremmin perehtyä ajoneuvojen todelliseen nopeuteen kolaritilanteissa, kuin mitä nyt vaikuttaa olevan.

      Es. tämän päiväinen Kouvolan onnettomuus ( tällä hetkellä asiasta ei tietenkään ole vielä tarkempaa tietoa ), mutta kyseisellä paikalla on hyvä näkyvyys ja 70km/ h. Oliko kyseiset nopeudet käytössä vai tuliko moottoripyörä es. 90km / h Kotkan suunnasta?

      Samaten kolaritilanteissa rekkojen nopeuksien tarkistus, ovatko oikeasti ajaneet suurinta sallittua nopeutta vai vielä sen ylitse? Niissä yleensä kolarit leimataan aina kuolleen henkilöautoilijan syyksi.

      Tarkoitus ei luonnollisestikaan ole syyllistää mitään yhtä ryhmää, vaan parantaa liikenneturvallisuutta. Eikö niin? Vai onko liikenneturvallisuuden parantaminen kyseessä vain silloin, kun puhutaan henkilöautoilijoista?

      • Anonyymi

        Alle satasen vauhdeissa en suostu edes keulimaan, liian hidas vauhti


    • Anonyymi

      Poliisin puuttumiskynnys ja varmuusvähennys sallii käytännössä muutaman km/h ylityksen. Moottoripyöräilijää ei yleensä tunnista peltipoliisin kuvasta, joten niitä rajoitukset ei käytännössä koske lainkaan. Ja jotkut sitten ajaa ihan muuten vaan ylinopeutta, koska eivät välitä. Joko on jo muutenkin maksut ulosotossa ja kortti kuivumassa tai sitten on varaa maksella niitä virhemaksuja, joista ei nykyään edes seuraa sen kummempia sanktioita, jos nyt sellaisen sattuisi joskus saamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      307
      7266
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      68
      5122
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      101
      4534
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      17
      4352
    5. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      92
      4072
    6. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      48
      3875
    7. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      154
      3780
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      73
      3680
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      29
      3576
    10. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      80
      3397
    Aihe