Hautapaikan jäljittäminen

Anonyymi

Sukulaiseni haudattiin 50-luvulla, pienen kunnan hautausmaalle. Hän menehtyi aivan pienenä vauvana. Perheellä ei ilmeisesti ollut varaa ostaa kiveä eikä haudalla ollut mitään tunnistetta. Kyselin tänä vuonna hautapaikan sijaintia seurakunnasta. Hauta oli kuulemma "kertakäyttöinen", ymmärsin, että hauta oli siis otettu uudelleen käyttöön. Eipä siinä mitään, mutta eivät kerro minulle haudan tarkkaa sijaintia. Mikä tähän on syynä? Haluaisin vaan kerran elämässäni käydä paikalla, missä edesmennyt sukulaiseni lepää. En siis ole menossa viemään kukkia tms haudalle, johon on myös vieras ihminen haudattu. Onko minulla mitään mahdollisuutta/oikeutta selvittää haudatun omaiseni tarkkaa hautapaikkaa??

14

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuskinpa lakia tuohon löytyy. Tuntuu kyllä hiukan ihmeelliseltä . Käytäntö on nimittäin sellainen, ettei yleensä noita hautapaikkoja uusiokäytetä jos tiedetään hengissä olevista sukulaisista. Lisäksi noille haudoille tulee aina ilmoitus mikäli edes suunnitellaan uusiokäyttöä ja se ilmoitus saa olla siellä kuukausi kaupalla. Saatetaampa jopa soittaa mikäli kirkonkirjojen avulla nähdään, että on esimerkiksi lapsia tai leskipuoliso. Haudat ovat myös aina merkittyjä vaikkei siinä kiveä olisi. Käytäntö hiukan vaihtelee mutta vähintään valkoinen puuristi on jonka seurakunta pitää kunnossa.
      Tässä aloituksessasi hiukan haiskahtaa ...

      Jos nyt kuitenkin olet asialla niin laita kyseisen seurakunnan kirkkoherralle /papille sähköpostia ja selitä asia . Monesti nätisti pyytämällä saa huomattavasti parempaa palvelua ;)
      Hautapaikan varsinainen sijainti tieto kyllä löytyy paikallisen seurakunnan virastosta.

      • ”Tässä aloituksessasi hiukan haiskahtaa ...”

        Kieltämättä. Vaikka hautaa ei olisikaan, on kirkonkirjoihin kyllä merkitty hautaamisesta jotain. Nämä taas ovat julkista tietoa, jota etenkin sukututkijat käyttävät paljon lähdemateriaalinaan.


    • Anonyymi

      Jeesukselle kävi samoin.

      • Anonyymi

        Jeesuskin oli lahkolainen.


    • Anonyymi

      Jospa vanhemmat eivät kuuluneet kirkkoon ja vauva oli kastamaton jolloin haudattiin johonkin koilliskulmaan kuten tapana oli lahkolaisten suhteen.

      eihän nyt sitä "siunattua " maata voinut saastuttaa kastamattomalla vainajalla.

      • Ei tarvitse olla kastettu eikä kuulua kirkkoon, että tulee haudatuksi kirkkomaahan.

        Tuosta on ihan laki.


      • Anonyymi
        TolkunIhminen kirjoitti:

        Ei tarvitse olla kastettu eikä kuulua kirkkoon, että tulee haudatuksi kirkkomaahan.

        Tuosta on ihan laki.

        sitä ei tietääkseni kukaan ole väittänytkään, etkö näe missä on painopiste, yritä edes.


      • Anonyymi
        TolkunIhminen kirjoitti:

        Ei tarvitse olla kastettu eikä kuulua kirkkoon, että tulee haudatuksi kirkkomaahan.

        Tuosta on ihan laki.

        Mutta ei ollut 70 vuotta sitten.


    • Anonyymi

      Uskon, että ei ole mitään lakia, joka kieltäisi seurakunnan sanomasta vainajan hautapaikkaa, vaikka siihen olisi myöhemmin haudattukin joku muu. Voi johtua kiireestä, huonosta asenteesta tai jostakin muusta syystä, vaikka siitä että tietoa ei enää yksinkertaisesti löydy mistään. Voit vielä yrittää kysellä ja vaikka kertoa asiasta seurakunnan kirkkoherralle, niin saat asialle varmasti selityksen. On helppo esim. sähköpostilla ottaa kohteliaasti yhteyttä kyseisen seurakunnan kirkkoherraan ja tiedustella asiasta. Siinä ei ole mitään pahaa. Sehän on vähän myös sielunhoidollinenkin asia, joten kyllä varmasti lähes kaikki papit suhtautuvat asiaan ymmärtävästi ja kunnioituksella.

      Toivottavasti asia selviää, mutta hienoa, että tiedät edes hautausmaan, johon pieni sukulaisesi on haudattu. Lähes jokaisella hautausmaalla on myös kaikkien vainajien muistokivi, jonka äärellä voi käydä muistelemassa niitäkin vainajia, joiden tarkkaa hautapaikkaa ei tiedä. Mahtava juttu. että ylipäänsä sinulle on asia tullut mieleen. Hän on sydämelläsi ja se on kaikkein tärkeintä.

      • Hyvä neuvo!

        evl.fi sivuilla on asiasta lisää tietoa:
        ”Sukututkimusmahdollisuutta paikan päällä kannattaa tiedustella puhelimitse tai sähköpostitse hyvissä ajoin ennen kirkkoherranvirastoon tai maakunta-arkistoon menoa. Luovutetun Karjalan alueen kirkonarkistoasiakirjat ovat osa Mikkelin maakunta-arkistoa.”
        ”Sukututkija voi lähettää myös sukututkimuspyynnön kirkkoherranvirastoon, seurakunnan keskusrekisteriin tai maistraattiin.”


    • Anonyymi

      Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille. Olin yhteydessä toistamiseen kyseisen seurakunnan toiseen työntekijään. Hän pahoitteli saamaani kohtelua ja tiedon pimittämistä sekä selvitti haudan sijainnin. Pääsin kun pääsinkin vierailemaan ja hiljentymään haudalla.

      • Hieno juttu!


      • Anonyymi

        Hienoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa!

        1930/40 luvulla ihan pikku vauvana kuolleet äidin sisaruksien hautapaikat ei ole tiedossa. Kukaan ei ole asiaa selvittänyt, en tiedä löytyykö edes tietoa.

        Ukki oli tehnyt arkut ja mummi vuorannut, ukki oli sitten arkku kainalossa vienyt lapsensa haudattavaksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      149
      2867
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      94
      1569
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      140
      1484
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      361
      1360
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      117
      1324
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      97
      1166
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      15
      891
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      47
      840
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      258
      796
    10. 55
      764
    Aihe