Lamppu pähkinä

Anonyymi

Alussa on 100 palavaa lamppua. Siirryt ovelta ovelle, sammuttaen palavan ja sytyttäen sammutetun lampun. Aloitus kierroksella sammutat jokaisen lampun, toisella kierroksella käyt vain joka toisella lampulla, sytyttäen tai sammuttaen lampun riippuen onko lamppu palamassa vai sammutettu, seuraavalla kierroksella käyt joka kolmannella lampulla, ja sitten joka neljännellä lampulla ja niin edelleen, niin kauan kunnes olet tehnyt kierroksia siinä määrin ettei lamppuja ole kuin se sadas lamppu jonka sytytät tai sammutat, riippuen mikä sen tila oli lampulle tullessa.

Lopuksi tulostat palavien lamppujen numerot seuraavasti:
11, 24, 29, 36, 45, 46, 59, 62, 92, 100

Ratkaise millä kielellä osaat, vaikka sitten arvaten. Montakohan merkkiä tarvitaan python koodia tähän.

13

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tulihan tuohon moka, jos alussa on palavat lamput, tulostetaan sammutetut, ja toisin päin, jos alussa on sammutetut, tulostetaan palavat lamput.

      Eli tulostetaan lamput joiden tila ei ole enää alkuperäinen.

    • Anonyymi

      Vaikea tietää mitä tuossa tehtävässä oikein tarkoitetaan, oletin että ei kierroksia joissa edestakaisilla reissuillla sammutellaan/sytytellään kumpaankin suuntaan mennessä:

      kierros 1. sammutetaan siis 100 lamppua
      kierros 2. alkaa, kaikki lamput ovat sammutettuina, menemme lampulta toiselle harppauksin 2
      alkaa kierros: 2 muutettuja lamppuja yhteensa:0 askel:2
      alkaa kierros: 3 muutettuja lamppuja yhteensa:50 askel:3
      alkaa kierros: 4 muutettuja lamppuja yhteensa:84 askel:4

      kohdassa kierros: 4, lamppu numero 60 tuli 100 muutettua lamppua täyteen


      tulostetaan kaikkien lamppujen tila

      palamattomat lamput:
      lamppu numero 1 ei pala, on järjestyksessä palamaton lamppu numero 1.
      lamppu numero 4 ei pala, on järjestyksessä palamaton lamppu numero 2.
      lamppu numero 5 ei pala, on järjestyksessä palamaton lamppu numero 3.
      ...
      6,7,8,11,13,16,17,18,19,20,23,25,28,29,30,31,32,35,37,40,41,42,43,44,47,49,52,53,54,55,56,59,61,65,66,67,71,72,73,77,78,79,83,84,85,89,90,91,95,96,97,

      palavat lamput:
      lamppu numero 0 palaa, on järjestyksessä palava lamppu numero 1.
      lamppu numero 2 palaa, on järjestyksessä palava lamppu numero 2.
      lamppu numero 3 palaa, on järjestyksessä palava lamppu numero 3.
      ...
      9,10,12,14,15,21,22,24,26,27,33,34,36,38,39,45,46,48,50,51,57,58,60,62,63,64,68,69,70,74,75,76,80,81,82,86,87,88,92,93,94,98,99,

    • Anonyymi

      Jos teemme kierroksen käymällä toisella ovella sammutellen ja sytytellen lamppuja käy näin:

      kierros 1. sammutetaan siis 100 lamppua
      kierros 2. alkaa, kaikki lamput ovat sammutettuina, menemme lampulta toiselle harppauksin 2
      alkaa kierros: 2 muutettuja lamppuja yhteensa:0 askel:2
      ollaan puolimatkassa,kierros: 2 muutettuja lamppuja yhteensa:50 askel:2

      kohdassa kierros: 2, lamppu numero 2 tuli 100 muutettua lamppua täyteen


      tulostetaan kaikkien lamppujen tila

      palamattomat lamput:
      lamppu numero 1 ei pala, on järjestyksessä palamaton lamppu numero 1.
      lamppu numero 2 ei pala, on järjestyksessä palamaton lamppu numero 2.
      lamppu numero 3 ei pala, on järjestyksessä palamaton lamppu numero 3.
      ...
      4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50,51,52,53,54,55,56,57,58,59,60,61,62,63,64,65,66,67,68,69,70,71,72,73,74,75,76,77,78,79,80,81,82,83,84,85,86,87,88,89,90,91,92,93,94,95,96,97,98,99,

      palavat lamput:
      lamppu numero 0 palaa, on järjestyksessä palava lamppu numero 1.

    • Anonyymi

      Jos emme tee täyttä kierrosta vaan hyppäämme yhden lampun yli, kierroksen puolimatkassa käy näin:

      kierros 1. sammutetaan siis 100 lamppua
      kierros 2. alkaa, kaikki lamput ovat sammutettuina, menemme lampulta toiselle harppauksin 2
      alkaa kierros: 2 muutettuja lamppuja yhteensa:0 askel:2
      ollaan puolimatkassa,kierros: 2 muutettuja lamppuja yhteensa:50 askel:2

      kohdassa kierros: 2, lamppu numero 1 tuli 100 muutettua lamppua täyteen


      tulostetaan kaikkien lamppujen tila

      palamattomat lamput:


      palavat lamput:
      lamppu numero 0 palaa, on järjestyksessä palava lamppu numero 1.
      lamppu numero 1 palaa, on järjestyksessä palava lamppu numero 2.
      lamppu numero 2 palaa, on järjestyksessä palava lamppu numero 3.
      ...
      3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50,51,52,53,54,55,56,57,58,59,60,61,62,63,64,65,66,67,68,69,70,71,72,73,74,75,76,77,78,79,80,81,82,83,84,85,86,87,88,89,90,91,92,93,94,95,96,97,98,99,

    • Anonyymi

      Väite: Neliöluvut (väliltä 1-100) tulostuvat.
      Todistus: Lampun k tila vaihtuu niin monta kertaa kuin k:lla on tekijöitä. Tekijöiden määrä saadaan k:n alkulukuhajoitelmasta k = sum_j pj^aj kaavalla prod_j (1 aj). Tämä on pariton jos ja vain jos jokainen a_j on parillinen eli k on neliöluku.

      • Anonyymi

        Enkös minä noin sanonutkin, vaikken mitään virkkanutkaan.


    • Anonyymi

      Ensimmäinen lamppu on kyllä numeroltaan 0, nollakin on numero, jos et vielä tuota tiennyt :D Nollasta sataan positiiviset numerot ovat 0-99. eivät ikinä ole 1-100, eivätkä edes 7-13 :D:D

      • Anonyymi

        Noin minä ajattelinkin niiden olevan, en vaan muistanut mainita tuota avauksessa.


      • Anonyymi

        Entäs sitten kun joku lamppu tuossa räpsyttelyssä hajoaa?
        Ei nuo LED-lamputkaan ikuisia tunnu olevan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs sitten kun joku lamppu tuossa räpsyttelyssä hajoaa?
        Ei nuo LED-lamputkaan ikuisia tunnu olevan.

        Vaihdoin autoon rekisterinkilven polttimot LED-polttimoiksi, siihen loppu joka vuotuinen polttimoiden vaihto. Tästä voidaan vetää johtopäätös, että ovat merkittävästi pitkäikäisempiä kuin hehkulankapolttimot. En vain huomannut laittaa tätäkään avaukseen.


    • Anonyymi

      Oli aika hauska aamun pähkinä purtavaksi, kun itse jotain Direct3D, DirectX -juttuja teen, oli hieman helpompi tehtävä kun jotain moniulotteisia grafiikkamatriiseja, valaistukset jne pyöritellä mielessä, aivot väsyvät helposti kun moniulotteisia matriiseja vilisee vain silmissä ja niiden numeroarvoja :SD

      Voin kyllä sanoa että, aika laajallakin kokemuksella, että joku Direct3D/DirectX ohjelmointi on syntaksiltaan aika minen sanoisinkaan.. herkullista, päinvastaisessa mielessä.

    • Anonyymi

      Hyvä tuollainenkin käsky tietokoneelle, mitä tekee tuo:

      " // select the vertex and index buffers to use
      d3ddev->SetStreamSource(0, v_buffer, 0, sizeof(CUSTOMVERTEX));
      d3ddev->SetIndices(i_buffer);
      "
      Linus ei taida ymmärtää jotain Direct3D-juttuja kun Linux on aina yksiulotteinen käyttöjärjestelmä monokkeleineen.

      • Anonyymi

        Jatkaisin tuota jotain Direct3D/D3DX -juttua eli tuollainen koodirivi tarjoittaa:

        Eli tuollaisessa koodissa tarkoittaa, että on jo varattuna d3ddev=on grafiikkakiihdytin, jolle määräämme laskutoimituksia, 0, on normaali, v_buffer on sellaisten moniulotteisten matriksien määritelmä, yleensä moniulotteisiak, sizeof=operandi, kuinka paljon varataan grafiikkakiihdyttimen muistista tilaa.

        SetIndices, on tarpeeton toiminto, laskujärjestyksen määritelmää, miten z-mipmap-buffereita, shaderaita jne... laskeskeltaan sitten..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      81
      1980
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      20
      1694
    3. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1507
    4. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      206
      1406
    5. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      33
      1277
    6. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      87
      1039
    7. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      25
      988
    8. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      26
      983
    9. Aivottomat

      Illalla yritin nukkua vuokratalossa. Klo 22.30 - 24.00 välillä 5 autoa ajoi rapun eteen, nuoria kuskaten. Eikö tule mie
      Kuhmo
      23
      837
    10. Oho! Jari Isometsä lataa suorat sanat Farmi Suomesta - Kovaa kritiikkiä: "Ei oikein enää nappaa..."

      Jari Isometsä antaa kovaa kritiikkiä Farmi Suomi -realityn nykymenosta. Oletko samaa mieltä hiihtäjälegendan kanssa? L
      Tv-sarjat
      19
      812
    Aihe