Lamppu pähkinä

Anonyymi

Alussa on 100 palavaa lamppua. Siirryt ovelta ovelle, sammuttaen palavan ja sytyttäen sammutetun lampun. Aloitus kierroksella sammutat jokaisen lampun, toisella kierroksella käyt vain joka toisella lampulla, sytyttäen tai sammuttaen lampun riippuen onko lamppu palamassa vai sammutettu, seuraavalla kierroksella käyt joka kolmannella lampulla, ja sitten joka neljännellä lampulla ja niin edelleen, niin kauan kunnes olet tehnyt kierroksia siinä määrin ettei lamppuja ole kuin se sadas lamppu jonka sytytät tai sammutat, riippuen mikä sen tila oli lampulle tullessa.

Lopuksi tulostat palavien lamppujen numerot seuraavasti:
11, 24, 29, 36, 45, 46, 59, 62, 92, 100

Ratkaise millä kielellä osaat, vaikka sitten arvaten. Montakohan merkkiä tarvitaan python koodia tähän.

13

283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tulihan tuohon moka, jos alussa on palavat lamput, tulostetaan sammutetut, ja toisin päin, jos alussa on sammutetut, tulostetaan palavat lamput.

      Eli tulostetaan lamput joiden tila ei ole enää alkuperäinen.

    • Anonyymi

      Vaikea tietää mitä tuossa tehtävässä oikein tarkoitetaan, oletin että ei kierroksia joissa edestakaisilla reissuillla sammutellaan/sytytellään kumpaankin suuntaan mennessä:

      kierros 1. sammutetaan siis 100 lamppua
      kierros 2. alkaa, kaikki lamput ovat sammutettuina, menemme lampulta toiselle harppauksin 2
      alkaa kierros: 2 muutettuja lamppuja yhteensa:0 askel:2
      alkaa kierros: 3 muutettuja lamppuja yhteensa:50 askel:3
      alkaa kierros: 4 muutettuja lamppuja yhteensa:84 askel:4

      kohdassa kierros: 4, lamppu numero 60 tuli 100 muutettua lamppua täyteen


      tulostetaan kaikkien lamppujen tila

      palamattomat lamput:
      lamppu numero 1 ei pala, on järjestyksessä palamaton lamppu numero 1.
      lamppu numero 4 ei pala, on järjestyksessä palamaton lamppu numero 2.
      lamppu numero 5 ei pala, on järjestyksessä palamaton lamppu numero 3.
      ...
      6,7,8,11,13,16,17,18,19,20,23,25,28,29,30,31,32,35,37,40,41,42,43,44,47,49,52,53,54,55,56,59,61,65,66,67,71,72,73,77,78,79,83,84,85,89,90,91,95,96,97,

      palavat lamput:
      lamppu numero 0 palaa, on järjestyksessä palava lamppu numero 1.
      lamppu numero 2 palaa, on järjestyksessä palava lamppu numero 2.
      lamppu numero 3 palaa, on järjestyksessä palava lamppu numero 3.
      ...
      9,10,12,14,15,21,22,24,26,27,33,34,36,38,39,45,46,48,50,51,57,58,60,62,63,64,68,69,70,74,75,76,80,81,82,86,87,88,92,93,94,98,99,

    • Anonyymi

      Jos teemme kierroksen käymällä toisella ovella sammutellen ja sytytellen lamppuja käy näin:

      kierros 1. sammutetaan siis 100 lamppua
      kierros 2. alkaa, kaikki lamput ovat sammutettuina, menemme lampulta toiselle harppauksin 2
      alkaa kierros: 2 muutettuja lamppuja yhteensa:0 askel:2
      ollaan puolimatkassa,kierros: 2 muutettuja lamppuja yhteensa:50 askel:2

      kohdassa kierros: 2, lamppu numero 2 tuli 100 muutettua lamppua täyteen


      tulostetaan kaikkien lamppujen tila

      palamattomat lamput:
      lamppu numero 1 ei pala, on järjestyksessä palamaton lamppu numero 1.
      lamppu numero 2 ei pala, on järjestyksessä palamaton lamppu numero 2.
      lamppu numero 3 ei pala, on järjestyksessä palamaton lamppu numero 3.
      ...
      4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50,51,52,53,54,55,56,57,58,59,60,61,62,63,64,65,66,67,68,69,70,71,72,73,74,75,76,77,78,79,80,81,82,83,84,85,86,87,88,89,90,91,92,93,94,95,96,97,98,99,

      palavat lamput:
      lamppu numero 0 palaa, on järjestyksessä palava lamppu numero 1.

    • Anonyymi

      Jos emme tee täyttä kierrosta vaan hyppäämme yhden lampun yli, kierroksen puolimatkassa käy näin:

      kierros 1. sammutetaan siis 100 lamppua
      kierros 2. alkaa, kaikki lamput ovat sammutettuina, menemme lampulta toiselle harppauksin 2
      alkaa kierros: 2 muutettuja lamppuja yhteensa:0 askel:2
      ollaan puolimatkassa,kierros: 2 muutettuja lamppuja yhteensa:50 askel:2

      kohdassa kierros: 2, lamppu numero 1 tuli 100 muutettua lamppua täyteen


      tulostetaan kaikkien lamppujen tila

      palamattomat lamput:


      palavat lamput:
      lamppu numero 0 palaa, on järjestyksessä palava lamppu numero 1.
      lamppu numero 1 palaa, on järjestyksessä palava lamppu numero 2.
      lamppu numero 2 palaa, on järjestyksessä palava lamppu numero 3.
      ...
      3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50,51,52,53,54,55,56,57,58,59,60,61,62,63,64,65,66,67,68,69,70,71,72,73,74,75,76,77,78,79,80,81,82,83,84,85,86,87,88,89,90,91,92,93,94,95,96,97,98,99,

    • Anonyymi

      Väite: Neliöluvut (väliltä 1-100) tulostuvat.
      Todistus: Lampun k tila vaihtuu niin monta kertaa kuin k:lla on tekijöitä. Tekijöiden määrä saadaan k:n alkulukuhajoitelmasta k = sum_j pj^aj kaavalla prod_j (1 aj). Tämä on pariton jos ja vain jos jokainen a_j on parillinen eli k on neliöluku.

      • Anonyymi

        Enkös minä noin sanonutkin, vaikken mitään virkkanutkaan.


    • Anonyymi

      Ensimmäinen lamppu on kyllä numeroltaan 0, nollakin on numero, jos et vielä tuota tiennyt :D Nollasta sataan positiiviset numerot ovat 0-99. eivät ikinä ole 1-100, eivätkä edes 7-13 :D:D

      • Anonyymi

        Noin minä ajattelinkin niiden olevan, en vaan muistanut mainita tuota avauksessa.


      • Anonyymi

        Entäs sitten kun joku lamppu tuossa räpsyttelyssä hajoaa?
        Ei nuo LED-lamputkaan ikuisia tunnu olevan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs sitten kun joku lamppu tuossa räpsyttelyssä hajoaa?
        Ei nuo LED-lamputkaan ikuisia tunnu olevan.

        Vaihdoin autoon rekisterinkilven polttimot LED-polttimoiksi, siihen loppu joka vuotuinen polttimoiden vaihto. Tästä voidaan vetää johtopäätös, että ovat merkittävästi pitkäikäisempiä kuin hehkulankapolttimot. En vain huomannut laittaa tätäkään avaukseen.


    • Anonyymi

      Oli aika hauska aamun pähkinä purtavaksi, kun itse jotain Direct3D, DirectX -juttuja teen, oli hieman helpompi tehtävä kun jotain moniulotteisia grafiikkamatriiseja, valaistukset jne pyöritellä mielessä, aivot väsyvät helposti kun moniulotteisia matriiseja vilisee vain silmissä ja niiden numeroarvoja :SD

      Voin kyllä sanoa että, aika laajallakin kokemuksella, että joku Direct3D/DirectX ohjelmointi on syntaksiltaan aika minen sanoisinkaan.. herkullista, päinvastaisessa mielessä.

    • Anonyymi

      Hyvä tuollainenkin käsky tietokoneelle, mitä tekee tuo:

      " // select the vertex and index buffers to use
      d3ddev->SetStreamSource(0, v_buffer, 0, sizeof(CUSTOMVERTEX));
      d3ddev->SetIndices(i_buffer);
      "
      Linus ei taida ymmärtää jotain Direct3D-juttuja kun Linux on aina yksiulotteinen käyttöjärjestelmä monokkeleineen.

      • Anonyymi

        Jatkaisin tuota jotain Direct3D/D3DX -juttua eli tuollainen koodirivi tarjoittaa:

        Eli tuollaisessa koodissa tarkoittaa, että on jo varattuna d3ddev=on grafiikkakiihdytin, jolle määräämme laskutoimituksia, 0, on normaali, v_buffer on sellaisten moniulotteisten matriksien määritelmä, yleensä moniulotteisiak, sizeof=operandi, kuinka paljon varataan grafiikkakiihdyttimen muistista tilaa.

        SetIndices, on tarpeeton toiminto, laskujärjestyksen määritelmää, miten z-mipmap-buffereita, shaderaita jne... laskeskeltaan sitten..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      61
      3736
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      87
      3128
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      69
      2336
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      14
      1540
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      65
      1319
    6. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      87
      1179
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      29
      1049
    8. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1001
    9. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      55
      975
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      47
      962
    Aihe