Konservatiivit luterilaiset?

Anonyymi

Itselläni on käsitys, että Sley ja Kansanlähetys olisi aika lähellä toisiaan ja että Sleylla korostuu evankeliointi vähän enemmän ja Kansanlähetyksellä opillisuus? Ja Sley on vähän armollisempi? Vaikka tottakai nämä kaikki asiat ovat molemmille tärkeitä, mutta jos pieniä eroja haetaan? Ja Sleyn tilaisuuksissa on musiikki vähän isommassa osassa?
Olen seurannut tilaisuuksia netin kautta, huomattavasti enemmän Kansanlähetyksen.

Ja Lähetyshiippakunnan tilaisuudet ovat aika lähelle sitä mitä ev.lut-kirkossakin, paitsi että kaikki papit ovat konservatiiveja? Varmaan yhteisöllisyyttä on vähän enemmän ja saarnaaminen vapaampaa niille perinteisesti uskoville papeille?

Tunnustuksellinen luterilainen kirkko ja ehkä myös vähemmän tunnettu Tunnustuskirkko ovat oppikeskeisempiä, kuin edellä mainitut? Ei mulla ole henkilökohtaisempaa kokemusta näistä kirkoista, mutta vähän ahdistavia mielikuvia sen oppikeskeisyyden osalta.
Arvostan tottakai mahdollisimman Raamatullista opetusta ja Raamatun Sanan tutkiskeluun kannustamista myös omalla vapaa-ajalla, mutta liika lakihenkisyys varmasti ahdistaisi, etenkin pidemmän päälle. En pidä siitä, kuin tuntisin olevani vähän kuin oppikoulussa seurakunnassa, vaan se itse Jumalan Sanan kuuleminen ja seurakuntayhteys, muidenkin uskovien kesken, on tärkeintä. Arvostan myös tietynlaista seurakuntakuria, mutta liian ahdas ilmapiiri ei saa olla.. en välitä kovin tiukoista opillisista väännöistä joka asiassa, joita voi tulla ehkä myös joidenkin muiden seurakuntalaisten kanssa. Armollisuuden tulisi näkyä sopivasti rinnalla.

4

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Sley ja Kansanlähetys olisi aika lähellä toisiaan ja että Sleylla korostuu evankeliointi vähän enemmän ja Kansanlähetyksellä opillisuus? Ja Sley on vähän armollisempi?"

      On sulla erikoisia mielipiteitä. Millainen mielestäsi raamatun mukaa seurakunnan pitäisi olla? Jeesus käski saarnata parannusta ja syntien anteeksiantamista. Onko se lakihenkistä?

      En väitä, että kansanlähetyksessä oppi olisi oikea, mutta eikö se ole mielestäsi tärkeää, että Kristuksen oppi saarnataan kokonaisena. Siihen kuuluu myös vanhurskauttamisoppi, pyhitysoppi ja seurakuntaoppi.

      • Anonyymi

        Et tainnut lukea koko tekstiä ennen vastaamista.
        Ei ole mitään kritiikkiä Sleytä, Kansanlähetystä, eikä Lähetyshiippakuntaa kohtaan.
        Kysymys oli pienistä eroista, eikä mielipiteistä, vaan keskustelusta, siksi oli kysymysmerkkejäkin.
        Olen seurannut Kansanlähetyksen tilaisuuksia säännöllisesti vuosia, mutta SLEY ja Lähetyshiippakunta on vähemmän tuttuja

        ”Arvostan tottakai mahdollisimman Raamatullista opetusta”, kuten tekstistä kävi ilmi ja eihän nämä kiinnostaisi, jos kaipaisin liberaalimpaa Raamatun tulkintaa.
        Oikeaoppisuus on tärkeää, mutta tiedät, ettei liika lakihenkisyys ole hyvä juttu, mistä jotku ovat ”syyttäneet” Tunnustuksellista luterilaista kirkkoa ja eronneet siitä. En usko, että tulisin kokemaan sitä näissä muissa paikoissa.


    • Anonyymi

      Pieniä eroja Kansanlähetyksellä ja Sleylla on suuntaan jos toiseen, mutta niin pieniä, ettei niillä ole käytännön merkitystä.
      Käy seurakunnissa, jotka tuntee omaksi ja joissa kuulee hyvää Sanaa.
      Hyviä yhteisöjä ovat edellä mainitut, kuin myös Ev.lut. hiippakunta.
      STLK:ssa voi olla vähän tiukemmat käytännöt. Itse opetus on Raamatullista.

    • Anonyymi

      Kansanlähetyksessä kritisoidaan enemmän/voimakkaammin kirkon ja yhteiskunnan tilaa (liberalisoitumista)?
      Tällainen käsitys ainakin on. Mielestäni tosi hyvä asia. Esim Uusi Tie-lehdessä otetaan rohkeasti ja taitavasti kantaa ajankohtaisiin asioihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3650
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2982
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2880
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2758
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      23
      2673
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2455
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      2149
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1897
    9. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      202
      1867
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1837
    Aihe