Konservatiivit luterilaiset?

Anonyymi

Itselläni on käsitys, että Sley ja Kansanlähetys olisi aika lähellä toisiaan ja että Sleylla korostuu evankeliointi vähän enemmän ja Kansanlähetyksellä opillisuus? Ja Sley on vähän armollisempi? Vaikka tottakai nämä kaikki asiat ovat molemmille tärkeitä, mutta jos pieniä eroja haetaan? Ja Sleyn tilaisuuksissa on musiikki vähän isommassa osassa?
Olen seurannut tilaisuuksia netin kautta, huomattavasti enemmän Kansanlähetyksen.

Ja Lähetyshiippakunnan tilaisuudet ovat aika lähelle sitä mitä ev.lut-kirkossakin, paitsi että kaikki papit ovat konservatiiveja? Varmaan yhteisöllisyyttä on vähän enemmän ja saarnaaminen vapaampaa niille perinteisesti uskoville papeille?

Tunnustuksellinen luterilainen kirkko ja ehkä myös vähemmän tunnettu Tunnustuskirkko ovat oppikeskeisempiä, kuin edellä mainitut? Ei mulla ole henkilökohtaisempaa kokemusta näistä kirkoista, mutta vähän ahdistavia mielikuvia sen oppikeskeisyyden osalta.
Arvostan tottakai mahdollisimman Raamatullista opetusta ja Raamatun Sanan tutkiskeluun kannustamista myös omalla vapaa-ajalla, mutta liika lakihenkisyys varmasti ahdistaisi, etenkin pidemmän päälle. En pidä siitä, kuin tuntisin olevani vähän kuin oppikoulussa seurakunnassa, vaan se itse Jumalan Sanan kuuleminen ja seurakuntayhteys, muidenkin uskovien kesken, on tärkeintä. Arvostan myös tietynlaista seurakuntakuria, mutta liian ahdas ilmapiiri ei saa olla.. en välitä kovin tiukoista opillisista väännöistä joka asiassa, joita voi tulla ehkä myös joidenkin muiden seurakuntalaisten kanssa. Armollisuuden tulisi näkyä sopivasti rinnalla.

4

291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

"Sley ja Kansanlähetys olisi aika lähellä toisiaan ja että Sleylla korostuu evankeliointi vähän enemmän ja Kansanlähetyksellä opillisuus? Ja Sley on vähän armollisempi?"

On sulla erikoisia mielipiteitä. Millainen mielestäsi raamatun mukaa seurakunnan pitäisi olla? Jeesus käski saarnata parannusta ja syntien anteeksiantamista. Onko se lakihenkistä?

En väitä, että kansanlähetyksessä oppi olisi oikea, mutta eikö se ole mielestäsi tärkeää, että Kristuksen oppi saarnataan kokonaisena. Siihen kuuluu myös vanhurskauttamisoppi, pyhitysoppi ja seurakuntaoppi.

• Anonyymi

Et tainnut lukea koko tekstiä ennen vastaamista.
        Ei ole mitään kritiikkiä Sleytä, Kansanlähetystä, eikä Lähetyshiippakuntaa kohtaan.
        Kysymys oli pienistä eroista, eikä mielipiteistä, vaan keskustelusta, siksi oli kysymysmerkkejäkin.
        Olen seurannut Kansanlähetyksen tilaisuuksia säännöllisesti vuosia, mutta SLEY ja Lähetyshiippakunta on vähemmän tuttuja

”Arvostan tottakai mahdollisimman Raamatullista opetusta”, kuten tekstistä kävi ilmi ja eihän nämä kiinnostaisi, jos kaipaisin liberaalimpaa Raamatun tulkintaa.
        Oikeaoppisuus on tärkeää, mutta tiedät, ettei liika lakihenkisyys ole hyvä juttu, mistä jotku ovat ”syyttäneet” Tunnustuksellista luterilaista kirkkoa ja eronneet siitä. En usko, että tulisin kokemaan sitä näissä muissa paikoissa.

• Anonyymi

Pieniä eroja Kansanlähetyksellä ja Sleylla on suuntaan jos toiseen, mutta niin pieniä, ettei niillä ole käytännön merkitystä.
      Käy seurakunnissa, jotka tuntee omaksi ja joissa kuulee hyvää Sanaa.
      Hyviä yhteisöjä ovat edellä mainitut, kuin myös Ev.lut. hiippakunta.
      STLK:ssa voi olla vähän tiukemmat käytännöt. Itse opetus on Raamatullista.

• Anonyymi

Kansanlähetyksessä kritisoidaan enemmän/voimakkaammin kirkon ja yhteiskunnan tilaa (liberalisoitumista)?
      Tällainen käsitys ainakin on. Mielestäni tosi hyvä asia. Esim Uusi Tie-lehdessä otetaan rohkeasti ja taitavasti kantaa ajankohtaisiin asioihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      88
      1551
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      114
      1420
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      70
      1285
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      30
      1172
    5. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      117
      1000
    6. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      981
    7. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      46
      938
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      19
      892
    9. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      66
      818
    10. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      46
      743
    Aihe