Minä tyhmänä avautumassa

Mä en ikinä osaa puhua asioista niin ne jää sitten aina vaivaamaan mua ja joskus alkaa ahistamaan ne niin päätin ilman mitään syytä tänne avautua, laittaa asioita mitä haluaisin sanoa joillekki mun lähimmäisille. Tosi tyhmää tiedän mutta joo.
1. Mä valehtelen tosi paljon. Mä en tiedä miksi mutta mä en voi sille mitään. Mä valehtelin niinku ihan maailman yksinkertaisimmista asioista enkä mä osaa oikeen lopettaa sitä.
2. En osaa luottaa ihmisiin. Mulla on ollu paljon huonoa kokemusta huonoista ihmissuhteista.
3. Oon aika yksinäinen. Mulla on ongelmia niiku ystävyys siteiden sitomisessa tai jotain sinne päin. Ja musta vaan aina tuntuu että en kuulu joukkoon.
4. Mä haluan selittää ihmisille mikä mua vaivaa mutta A. En osaa. B. Jos yritän niin pelkään että mua alkaa ahistamaan liikaa. Ja tosta ahistuksesta, mulla yleensä ku puhun yksityisistä asioista mulla alkaa ahistamaan ihan HIRVEÄSTi. Ja joskus niin pahasti että haluaisin vaan kadota tai kuolla pois.
Siinä oli muutama juttu. Heippa.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pikavastaus: olet fiksu ja tiedostava nuori ihminen. Asiallista pohdintaa. Kiinnitin huomiota viimeiseen, että kun puhut asioista, sinua alkaa ahdistaa. Sehän on ihan normaalia sekin. Ei ihmisen kuulu avautua aroista asioistaan ihan kelle vaan, koska vaan, missä vaan. Itsesuojelurefleksi käynnistyy ja antaa merkin, joka on se ahdistus.

      Omista asioista puhuminen edellyttää luottamusta toiseen, eivätkä kaikki ihmiset ole yhtä luotettavia. Luottamus pitää ansaita. Tämä koskee muuten myös mielenterveysalan ihmisiä: ei heihinkään kaikkiin kannata luottaa!

      Tällaisella palstalla ollaan anonyymejä, ja se parantaa mahdollisuuksia puhua avoimesti. Täälläkin voi silti tulla kirjoittaessa olo, että pitää miettiä, mitä haluaa kertoa. Vastauksia voi tulla monenlaisia.

      Joskus ahdistus, kun puhuu asioistaan, voi liittyä syyllisyydentunteeseen. On vanhempia, jotka eivät kykene kuuntelemaan lastaan ja antamaan hänelle aikaansa. Eläytymään toisen tunnetilaan. He voivat silloin joko suoraan tai epäsuoraan viestittää, että lapsella ei ole oikeutta puhua asioistaan - ainakaan rehellisesti. Lapsi joutuu vain miellyttämään. Sanomaan aikuista miellyttäviä asioita, tai olemaan hiljaa. Tällaisessa tilanteessa lapsi joutuu aina kokemaan syyllisyyttä ja ahdistusta, kun avaa suunsa ja yrittää sanoa jotain siitä mitä hän oikeasti ajattelee tai tuntee.

      • Anonyymi

        Valehtelusta: on monenlaista valehtelua. Joskus se voi olla sitäkin, että ei oikeastaan varsinaisesti valehtele, vaan kertoo asioista sillä tavalla kuin haluaisi niiden sillä hetkellä olevan. Luo ikäänkuin toisenlaisen todellisuuden itselleen, ja saadakseen sen tuntumaan todemmalta, pukee sen sanoiksi ja ääneksi ja laittaa "liikkeeseen." Haluaa siis elää tätä toista todellisuutta sillä hetkellä, koska se tuntuu paremmalta.

        Se ei ole varsinaisesti kenenkään toisen ihmisen pettämistä tai huijaamista, mutta toiset voivat kokea sen niin, jos se sisältää faktoja, jotka eivät pidä paikkaansa.

        Joskus on niinkin, että valehtelee kertoakseen totuuden. Esimerkiksi, jos itselle on tapahtunut jotain pahaa, eikä uskalla tai halua kertoa siitä suoraan muille, kertoo jonkun toisenlaisen pahan asian tapahtuneen itselleen. Faktat eivät ole samat, mutta periaate on, ja se, miltä se asia tuntuu. Sillä tavoin saa kerrottua jotain olennaista. Kertomalla olo helpottuu. Vaikka ei pystyisikään kertomaan totuutta ihan sellaisena kuin on, vaan jonkun "peitetarinan" kautta.


    • Eipä kai se ole mitenkään epätavallista, mutta hyvä että tunnistaa sen jolloin voi yrittää ajan myötä harjoitella tilanteita. Etsiä etukäteen sopivia sanoja.

      Jos lähtökohtaisesti olettaa että toinen on ilkeä töksäyttelijä, tai kertoo asiat eteenpäin jne., niin jännittäähän sellainen. Sopivilla valheilla voi saada annettua itsestään paremman (tai joskus ehkä niin halutessaan huonomman) kuvan, joten ei sekään ole mikään erityinen asia. Elokuvissa tosin voi joskus nähdä että valkoisetkin valheet voivat tuottaa ikäviä tilanteita.

      On hyvä miettiä asiaa niin, että se toinenkin on vain ihminen. Heilläkin on omat epävarmuutensa ja tarpeensa tulla hyväksytyiksi. Asiaa sotkee se, että osalla on kova kilpailuvietti, tai olettavat vielä että ovat maailman keskipiste, joten ihan jokaiseen ei pidä luottaa.

      Minäkään en aikuisena ihmisenä pidä helppona puhua uusien ihmisten kanssa, varsinkin jos yritän tehdä positiivisen vaikutuksen toiseen. Helposti ihmettelen jälkeenpäin että miksi minä noin sanoin, vaikka olisin voinut valita sanani paljon fiksummin. Tavallisten asioiden hoitaminen on helppoa, siinä ei tarvitse miettiä mitä se toinen työtehtävässään mahtaa minusta ajatella.

      • Anonyymi

        Kaikk johtuu huumeista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikk johtuu huumeista.

        En mä käytä huumeita 😅


    • Anonyymi

      Silloin kun itse valehtelee paljon on huomattavsti vaikeampaa luottaa toisiinkaan ihmisiin.
      Mulla on yksi ex-ystävä ( sanon ex koska viilensin välejä ) joka valehtelee todella paljon, ihan tavallisistakin asioista joista ei edes tarvitsisi valehdella.

      Kuitenkin aika pian puhuu itsensä " pussiin " eli kertoo asian/asiat toisella tavalla.
      Sen takia vähensin kanssakäymistä hänen kanssaan koska arvostan yleensä ihmisessä rehellisyyttä.

      Valehtelun kanssa on myös ongelmana se kun alkaa valehdella niin jatkuvasti on muistettava mitä milloinkin on kenellekin puhunut että pysyy samassa asiassa.

      Kun on rehellinen niin ei ole tarvetta muistella sanomisiaan eikä jää kiinni valehtelusta.

      Ylipäänsä muille omista asioista puhuminen on monille aika vaikeaa. Eikä kaikkea tarvitsekaan kaikille puhua.

      • Oletko sanonut ex-ystävällesi että sinulle ei tarvitse valehdella (kun tiedät että jokin asia ei ole totta), koska et ole aikeissa arvostella, vähätellä, tai juoruta asioita eteenpäin?

        En tiedä taustoista, mutta jos ei voi luottaa kuin itseensä, niin puhujalle riittää että selviää huomiseen ilman että kokisi taas sitä huonommuuden tunnetta.

        Minulle tuotti henkilönä vaikeuksia muuntaa totuutta toisenlaiseksi, mutta minulla oli ystävä joka etsi virheitä ja arvosteli jatkuvasti, ja ensin leikkimielisesti sanoin hänelle että "tästä en kyllä tiedä mitään", ja jonkun ajan kuluttua se alkoi tulla ihan itsestään. Huomasin että on fiksumpaa valehdella kuin saada toisen pahanolonpurkaus päälleen.


    • Anonyymi

      En siitä ex-ystävästäni ole ikinä mitään virheitä etsinyt, hän on ihan kiva ihminen, ainoa ongelma se valehtelu. Hänen seurassaan kyllä viihdyn mutta hankalaa on juuri se kun ei koskaan tiedä puhuuko hän totta vai ei.

      Joitain vuosia sitten kun otin etäisyyttä sanoin hänelle suoraan syyn siihen, sen valehtelun takia. Me ollaan aina pystytty asioista puhumaan ihan hyvin.
      Ei ole mitään riitaa tms. tullut ikinä vaikka toinen sanoisi mitä tahansa.

      Totuuden muuntelukin on tietyllä tavalla valehtelua, mutta jos ei puhu jostain asiasta mitään eli jättää kertomatta, se ei ole valehtelua.

      Rehellisyyskään ei ole ihan aina paras asia, itsekin olen huomannut joskus että silloin tulee oltua ehkä vähän liian sinisilmäinen eli liian sokeasti luottaa toiseen.
      Jos tai kun on itse rehellinen niin pitää muistaa että ihan kaikki toiset eivät välttämättä ole.

      • Minulla taas on joskus ollut hankala sulattaa sitä että jätetään asioita kertomatta. Eihän se samalla tavalla ole haitallista kuin että kertoo jotakin (väärää tietoa) mikä ei ole totta, mutta jotakin se kertoo jos salaa tai ei koe tarvetta kertoa ei-noloja asioita kunnes niistä erikseen osaa kysyä.

        Kaikkiin ihmisiin ei voi, eikä pidä luottaa. Siinä on ystävyyden ja tuttavuuden ero, eli ystäviin tulisi voida luottaa. Lojaaliuskin olisi hieno juttu, mutta rehellisyys on hyvä lähtökohta.

        En tiedä minkä tason valehtelusta on kyse, mutta onhan se kieltämättä turhauttavaa jos joutuu vähänkään tärkeämmissä asioissa tarkistamaan niiden todenperäisyyden.


    • Anonyymi

      Ei se mitään, minä ymmärrän sua ja mulla on ollut samanlainen ongelma. :) Jos sinussa on vaan rohkeutta olla rehellinen niin kaikki on hyvin vaikka voi vastatuulesa tulla ehkä negatiivisuutta mutta se kuuluu elämään. Ei oppi ojaan kaada. Näin itse olen tehnyt en tiedä toimiiko se muihin mutta tämän neuvon annan sinulle. Voi hyvin, olet tärkeä tähän maailmaan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5917
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3744
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2033
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1239
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe