S,...nan lähetyssaarnaajat teki meistä kolonialisteja

Tuon mukaan:

https://yle.fi/uutiset/3-11447726?origin=rss

Siksi ollaan nyt muka riistäjiä ja orjuuttajia kun v..un August Pettinen ja muutama muu lähetyssaarnaajaorjuuttaja on työntynyt ambomaalle avustushommiin. Ja muutama yksittäinen koneukko ajamaan laivoja kongoon.

Kaikki kehitysapuyhteustyö ja rahansiirrot afrikkaan lopetettava välittömästi ettei enää syyllistytä pahemmion rasismiin, ei senttiäkään saa laittaa p..le kolonialismin tukemiseen.

Sekin kyllä jännä että taas rasismista rääkyjä on akka ja taas miehellä, keskisarjalla, on järki päässä tuossakin asiassa.

28

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Saitpa taas kohteen naisvihallesi. Ei Keskisarjan kanssa samaa mieltä ole kaikki historioitsijatkaan (miehet). On vain rasististen kommenttiensa vuoksi mieleinen sinulle.

      • Anonyymi

        Mikä sen kommenteissa oli rasismia?


    • Sisältö tuolla linkissä ei oikein tue otsikkoväitettä. Suomalaiset harrastivat lähetystyötä lähinnä Ambomaalle, Japaniin ja muutamaan muuhun kohteeseen. Olen lukenut ensimmäisen Ambomaan Namibian lähetystyöntekijän Martti Rautasesta kertovan kirjan - ei se minusta oikein kolonialismilta vaikuttanut paitsi Iso-Britannian, Saksan ja Etelä-Afrikan suhteen. Vuosiin 1989-1990 asti Namibia oli Afrikan viimeinen siirtomaa ja jonkinlaisen kolonialismin suhde Etelä-Afrikan valtioon liitettynä maakuntana. Sitä ennen vuoteen 1914-1918 se oli ollut Saksan siirtomaa.

      Tietysti, jos joku löytää aloitusta tukevia väitteitä linkistä niin myönnän, että en ole mikään historian tohtori, joka on väitellyt kolonialismista tai lähetystyöstä.

      • Tuskinpa suomalaiset lähetystyötä tekevät itseään kolonialisteina ajattelivat, mutta kolonialismi oli heidän vankkumattoman ideologiansa keskeinen sisältö. He pitivät silloista kistinuskon tulkintaansa oikeana, mutta oikeana myös länsimaista kulttuuria, jota he toivat mukanaan.

        Aloitettiin Hereromaalla kielen opiskelulla, koska ambokieltä ei vielä kukaan länsimaalainen osannut, mutta tiedettiin, että ambokieli oli hereron sukua ja ambolaiset hiukan ymmärsivät hereroa, jolla päästtiin alkuun.

        Ambolaiset elivät vielä luonnontilassa ilman vaatteita. Kun pitkä aika jo oli kulunut, alkoi tulla ambolaisia käännynnäisiä. Lähetyssaarnaajat katsoivat, että kristitylle on aivan sopimatonta olla alasti, joten he lahjoittivat heille kastemekon. Kun mekko kului, tulivat ambolaiset lähetysasemalle pyytämään uutta. Tilanne oli pian kestämätön, sillä lähetyssaarnaajien mekkovarasto ei kauan riittänyt.

        Yritettiin erilaisten kuitukasvien kasvattamista, mutta mitkään eivät sopineet Afrikan oloihin. Tilanne laukesi vasta myöhemmin, kun ulkomaiset tuontikankaat valloittivat maan. Koko ongelma siis johtui saarnaajien käsityksestä, jonka oli tehnyt kulttuuri eikä kristinusko. Mutta silloinen tulkinta kristinuskosta oli niin kulttuurin läpitunkema, ettei pystytty ajattelemaan, että kristinuskohan opettaa lähimmäisenrakkautta eikä pukeutumista.

        Toinen sudenkuoppa, johon saarnaajat putosivat, oli moniavioisuuden vastaisuus. Tullessaan kastetuksi miehen oli valittava YKSI vaimoistaan ja lähetettävä muut matkoihinsa. Monivaimoisuus kuitenkin oli Afrikan talouselämän perusta. Hylätyt vaimot eivät tietenkään kelvanneet kenellekään, joten he joutuivat henkensä pitimiksi ryhtymään prostituoiduiksi.

        Tolkuttomuus havaittiin ja osin peruttiin, mutta vielä tänä päivänä monivaimoinen mies ei kelpaa seurakuntaneuvoston jäseneksi, vaikka kelpaakin jo muuten kristityksi. Vaikka raamatussa on useitakin pyhinä pidettyjä monivaimoisia miehiä, kulttuurin mukana kehittynyt yksiavioisuus oli jo niin saarnaajien päähän juurtunut, että he yrittivät pakottaa afrikkalaisia länsimaiseen järjestykseen. Se ei sikäläiseen systeemiin sopinut ollenkaan.

        Eikö tämä ole ideologista kolonialismia: Me tiedämme länsimaisina sivistyneinä opettajina paremmin, mikä on alkeellisille afrikkalaisille hyväksi.

        Nämä olivat vain kaksi räikeintä esimerkkiä. Kristinuskon nimissä pyrittiin korvaamaan KOKO afrikkalainen alempitasoinen kulttuuri.


      • kynä.M kirjoitti:

        Tuskinpa suomalaiset lähetystyötä tekevät itseään kolonialisteina ajattelivat, mutta kolonialismi oli heidän vankkumattoman ideologiansa keskeinen sisältö. He pitivät silloista kistinuskon tulkintaansa oikeana, mutta oikeana myös länsimaista kulttuuria, jota he toivat mukanaan.

        Aloitettiin Hereromaalla kielen opiskelulla, koska ambokieltä ei vielä kukaan länsimaalainen osannut, mutta tiedettiin, että ambokieli oli hereron sukua ja ambolaiset hiukan ymmärsivät hereroa, jolla päästtiin alkuun.

        Ambolaiset elivät vielä luonnontilassa ilman vaatteita. Kun pitkä aika jo oli kulunut, alkoi tulla ambolaisia käännynnäisiä. Lähetyssaarnaajat katsoivat, että kristitylle on aivan sopimatonta olla alasti, joten he lahjoittivat heille kastemekon. Kun mekko kului, tulivat ambolaiset lähetysasemalle pyytämään uutta. Tilanne oli pian kestämätön, sillä lähetyssaarnaajien mekkovarasto ei kauan riittänyt.

        Yritettiin erilaisten kuitukasvien kasvattamista, mutta mitkään eivät sopineet Afrikan oloihin. Tilanne laukesi vasta myöhemmin, kun ulkomaiset tuontikankaat valloittivat maan. Koko ongelma siis johtui saarnaajien käsityksestä, jonka oli tehnyt kulttuuri eikä kristinusko. Mutta silloinen tulkinta kristinuskosta oli niin kulttuurin läpitunkema, ettei pystytty ajattelemaan, että kristinuskohan opettaa lähimmäisenrakkautta eikä pukeutumista.

        Toinen sudenkuoppa, johon saarnaajat putosivat, oli moniavioisuuden vastaisuus. Tullessaan kastetuksi miehen oli valittava YKSI vaimoistaan ja lähetettävä muut matkoihinsa. Monivaimoisuus kuitenkin oli Afrikan talouselämän perusta. Hylätyt vaimot eivät tietenkään kelvanneet kenellekään, joten he joutuivat henkensä pitimiksi ryhtymään prostituoiduiksi.

        Tolkuttomuus havaittiin ja osin peruttiin, mutta vielä tänä päivänä monivaimoinen mies ei kelpaa seurakuntaneuvoston jäseneksi, vaikka kelpaakin jo muuten kristityksi. Vaikka raamatussa on useitakin pyhinä pidettyjä monivaimoisia miehiä, kulttuurin mukana kehittynyt yksiavioisuus oli jo niin saarnaajien päähän juurtunut, että he yrittivät pakottaa afrikkalaisia länsimaiseen järjestykseen. Se ei sikäläiseen systeemiin sopinut ollenkaan.

        Eikö tämä ole ideologista kolonialismia: Me tiedämme länsimaisina sivistyneinä opettajina paremmin, mikä on alkeellisille afrikkalaisille hyväksi.

        Nämä olivat vain kaksi räikeintä esimerkkiä. Kristinuskon nimissä pyrittiin korvaamaan KOKO afrikkalainen alempitasoinen kulttuuri.

        Kiitos ilmeisten faktojen esiintuomisesta. En ole asiantuntija, mutta minun sitä kolonialismia varsinaisesti harjoittivat valtiot ja kauppayhtiöt. Lähetyssaarnaajat vaikuttivat uskonnon kautta, mutta varsinaisia kolonialismin, siirtomaajärjestelmän harjoittajia olivat eurooppalaiset valtiot ja kauppayhtiöt. Lähetyssaarnajat toimivat tulkkeina kulttuurienvälillä. Esimerkiksi lähetyssaarnaajien johtaja Martti Rautanen loi saksa-ambo-sanakirjan, mutta ei edesauttanut muuten saksalaisten siirtomaapyrkimyksiä. Päinvastoin neuvoi Ambomaan asukkaita olemasta nousemasta mukaan Namibian kansannousuun Saksan sortoa vastaan. Muista heimoista Saksa teurasti kymmeniä prosenttia väestöstä pois, mutta Ambomaalla väestö ei joutunut Saksan joukkoteurastuksen kohteeksi. Maksakseen velkaansa Saksan valtio maksoi Namibian kutsut Suomessa kesällä 2005 Saksan Suomen suurlähetystöstä. Minutkin oli kutsuttu paikalle Suomi-Namibiaseuran silloisena jäsenenä. Tiedän jotain Namibiasta, mutta tunnustan, että en laajemmin ole kolonialismin suuri asiantuntija.


      • FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        Kiitos ilmeisten faktojen esiintuomisesta. En ole asiantuntija, mutta minun sitä kolonialismia varsinaisesti harjoittivat valtiot ja kauppayhtiöt. Lähetyssaarnaajat vaikuttivat uskonnon kautta, mutta varsinaisia kolonialismin, siirtomaajärjestelmän harjoittajia olivat eurooppalaiset valtiot ja kauppayhtiöt. Lähetyssaarnajat toimivat tulkkeina kulttuurienvälillä. Esimerkiksi lähetyssaarnaajien johtaja Martti Rautanen loi saksa-ambo-sanakirjan, mutta ei edesauttanut muuten saksalaisten siirtomaapyrkimyksiä. Päinvastoin neuvoi Ambomaan asukkaita olemasta nousemasta mukaan Namibian kansannousuun Saksan sortoa vastaan. Muista heimoista Saksa teurasti kymmeniä prosenttia väestöstä pois, mutta Ambomaalla väestö ei joutunut Saksan joukkoteurastuksen kohteeksi. Maksakseen velkaansa Saksan valtio maksoi Namibian kutsut Suomessa kesällä 2005 Saksan Suomen suurlähetystöstä. Minutkin oli kutsuttu paikalle Suomi-Namibiaseuran silloisena jäsenenä. Tiedän jotain Namibiasta, mutta tunnustan, että en laajemmin ole kolonialismin suuri asiantuntija.

        <<...varsinaisia kolonialismin, siirtomaajärjestelmän harjoittajia olivat eurooppalaiset valtiot ja kauppayhtiöt.<<

        Kuten artikkelissakin mainittiin, kolonialismillä ei ole yhteistä määritelmää. Siksikin keskustelu rönsyilee. Kiitoksia kommenteistasi. Kyllä ne kertovat asiantuntevuudesta ja asiaan paneutumisesta.


      • Anonyymi
        FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        Kiitos ilmeisten faktojen esiintuomisesta. En ole asiantuntija, mutta minun sitä kolonialismia varsinaisesti harjoittivat valtiot ja kauppayhtiöt. Lähetyssaarnaajat vaikuttivat uskonnon kautta, mutta varsinaisia kolonialismin, siirtomaajärjestelmän harjoittajia olivat eurooppalaiset valtiot ja kauppayhtiöt. Lähetyssaarnajat toimivat tulkkeina kulttuurienvälillä. Esimerkiksi lähetyssaarnaajien johtaja Martti Rautanen loi saksa-ambo-sanakirjan, mutta ei edesauttanut muuten saksalaisten siirtomaapyrkimyksiä. Päinvastoin neuvoi Ambomaan asukkaita olemasta nousemasta mukaan Namibian kansannousuun Saksan sortoa vastaan. Muista heimoista Saksa teurasti kymmeniä prosenttia väestöstä pois, mutta Ambomaalla väestö ei joutunut Saksan joukkoteurastuksen kohteeksi. Maksakseen velkaansa Saksan valtio maksoi Namibian kutsut Suomessa kesällä 2005 Saksan Suomen suurlähetystöstä. Minutkin oli kutsuttu paikalle Suomi-Namibiaseuran silloisena jäsenenä. Tiedän jotain Namibiasta, mutta tunnustan, että en laajemmin ole kolonialismin suuri asiantuntija.

        Hyvää heinäkuun lähes lopun ja joulun odotusta!

        AsianVierestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää heinäkuun lähes lopun ja joulun odotusta!

        AsianVierestä

        Toistetaan kun ensimmäinen poistettiin, älä kirjoita nimimerkilläni. Jokaisella on sen verran aivoja jäljellä että voi ottaa oman nimimerkin, toivottavasti sinullakin.

        AsianVierestä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toistetaan kun ensimmäinen poistettiin, älä kirjoita nimimerkilläni. Jokaisella on sen verran aivoja jäljellä että voi ottaa oman nimimerkin, toivottavasti sinullakin.

        AsianVierestä

        Hommaa AsianVierestä rekattu nimimerkki tai jotakin sinnepäin. Tajusin minä tuon luettua, että et ollut sinä tuota kirjoittanut. Sama pottuilia käyttää tuota joulujuttu useasti ja siitä tunnistin hänet.


      • Anonyymi
        kynä.M kirjoitti:

        <<...varsinaisia kolonialismin, siirtomaajärjestelmän harjoittajia olivat eurooppalaiset valtiot ja kauppayhtiöt.<<

        Kuten artikkelissakin mainittiin, kolonialismillä ei ole yhteistä määritelmää. Siksikin keskustelu rönsyilee. Kiitoksia kommenteistasi. Kyllä ne kertovat asiantuntevuudesta ja asiaan paneutumisesta.

        Eikös kristillistä kolonialismiä löydy lähempääkin eli tavasta millä kristinusko Suomeen Ruotsista ja Tansasta tuotiin, miekan voimalla?

        Vuodelta 1171 tai 1172 tunnetaan paavi Aleksanteri III:n Gravis Admodum -kirje, joka kuvailee suomalaisten kääntyvän kristityiksi aina vihollisen uhatessa, mutta vaaran väistyttyä palaavan takaisin pakanallisiin tapoihin ja vainoavan saarnaajia.
        Katolista uskoa levitettiin Suomeen myös väkivalloin samoin kuin Baltiaan. Suomeen kohdistuneille ristiretkille lähdettiin ainakin Ruotsin eri alueilta ja Tanskasta. Tanska teki Suomeen ristiretket vuosina 1191 ja 1202.
        Katolinen kirkko myi joskus muinoin vapautusta synneistä iskulauseella "kun raha kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa". Rahalla sai taivaspaikan.

        AsianVierestä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös kristillistä kolonialismiä löydy lähempääkin eli tavasta millä kristinusko Suomeen Ruotsista ja Tansasta tuotiin, miekan voimalla?

        Vuodelta 1171 tai 1172 tunnetaan paavi Aleksanteri III:n Gravis Admodum -kirje, joka kuvailee suomalaisten kääntyvän kristityiksi aina vihollisen uhatessa, mutta vaaran väistyttyä palaavan takaisin pakanallisiin tapoihin ja vainoavan saarnaajia.
        Katolista uskoa levitettiin Suomeen myös väkivalloin samoin kuin Baltiaan. Suomeen kohdistuneille ristiretkille lähdettiin ainakin Ruotsin eri alueilta ja Tanskasta. Tanska teki Suomeen ristiretket vuosina 1191 ja 1202.
        Katolinen kirkko myi joskus muinoin vapautusta synneistä iskulauseella "kun raha kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa". Rahalla sai taivaspaikan.

        AsianVierestä

        Se ei ollut kolonialismia vaan miekkalähetys kolonialismina esiintyi espanjalaisten konkistadorioiden mukana olleitten "pappien" taholta.

        "Konkistadori (esp. conquistador ’valloittaja, valtaaja’) tarkoittaa Amerikan mantereen valloittajaa. Kiinnostus uuteen mantereeseen alkoi Kristoffer Kolumbuksen löydöistä 1490- ja 1500-luvulla, jolloin eurooppalaiset valtasivat suurimman osan Etelä- ja Keski-Amerikkaa.

        Kaikki konkistadorit eivät olleet espanjalaisia. Normanni Béthencourt valloitti Kanariansaaret vuodesta 1402 lähtien ja ensimmäiset purjehtijat, jotka aloittivat tutkimus- ja valloitusretket, olivat muita kuin espanjalaisia: Kolumbus oli genovalainen, Vespucci firenzeläinen ja Magalhães portugalilainen. Kaikki konkistadorit eivät olleet sotilaita: Quesada oli lakimies, joka johti retkikunnan ylös Magadalenajokea. Saapuessaan Bogotán laaksoon hänen nälkäänäkevällä 200 miehen joukollaan ei ollut enää ruokaa, ruutia eikä hevosia, mutta diplomatialla hän sai hallintaansa lähes koko nykyisen Kolumbian alueen.

        Suurin osa konkistadoreista oli kuitenkin La fronteran Andalusian ja Extremaduran provinsseista ja palvelivat katolisia kuninkaallisia Isabellaa ja Ferdinandia, joiden tavoitteena oli kristinuskon levittämisen lisäksi saada varoja sotiin maureja, protestantteja ja toisia valtakuntia vastaan. Reconquistan päättyminen merkitsi, että ylimääräisiä sotajoukkoja oli käytettävissä, mutta varallisuutta muslimien kukistamisesta ei tullut.

        Vuonna 1493 paavi Aleksanteri VI määräsi Inter caetera -bullassaan kaiken maan sata leguaa (100 × 5,56 km merellä) Kap Verden saarista länteen Espanjalle ja muut pakanoiden maat Portugalille. Portugalin kuningas Juhana II ei pitänyt sopimuksesta ja 1494 Tordesillasin sopimuksessa Espanja ja Portugali jakoivat maailman uudelleen 370 leguaa Kap Verdestä. Paavi Julius II vahvisti sopimuksen 1506. Muilta Euroopan mailta, Ranskalta, Englannilta ja Alankomailta kiellettiin erityisesti uudet valloitukset, jonka jälkeen ne turvautuivat merirosvoukseen päästäkseen osallisiksi Amerikan kullasta. Myöhemmin nämä maat sanoutuivat irti paavin määräysvallasta uskonpuhdistuksen yhteydessä."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Konkistadori


      • Anonyymi
        FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        Se ei ollut kolonialismia vaan miekkalähetys kolonialismina esiintyi espanjalaisten konkistadorioiden mukana olleitten "pappien" taholta.

        "Konkistadori (esp. conquistador ’valloittaja, valtaaja’) tarkoittaa Amerikan mantereen valloittajaa. Kiinnostus uuteen mantereeseen alkoi Kristoffer Kolumbuksen löydöistä 1490- ja 1500-luvulla, jolloin eurooppalaiset valtasivat suurimman osan Etelä- ja Keski-Amerikkaa.

        Kaikki konkistadorit eivät olleet espanjalaisia. Normanni Béthencourt valloitti Kanariansaaret vuodesta 1402 lähtien ja ensimmäiset purjehtijat, jotka aloittivat tutkimus- ja valloitusretket, olivat muita kuin espanjalaisia: Kolumbus oli genovalainen, Vespucci firenzeläinen ja Magalhães portugalilainen. Kaikki konkistadorit eivät olleet sotilaita: Quesada oli lakimies, joka johti retkikunnan ylös Magadalenajokea. Saapuessaan Bogotán laaksoon hänen nälkäänäkevällä 200 miehen joukollaan ei ollut enää ruokaa, ruutia eikä hevosia, mutta diplomatialla hän sai hallintaansa lähes koko nykyisen Kolumbian alueen.

        Suurin osa konkistadoreista oli kuitenkin La fronteran Andalusian ja Extremaduran provinsseista ja palvelivat katolisia kuninkaallisia Isabellaa ja Ferdinandia, joiden tavoitteena oli kristinuskon levittämisen lisäksi saada varoja sotiin maureja, protestantteja ja toisia valtakuntia vastaan. Reconquistan päättyminen merkitsi, että ylimääräisiä sotajoukkoja oli käytettävissä, mutta varallisuutta muslimien kukistamisesta ei tullut.

        Vuonna 1493 paavi Aleksanteri VI määräsi Inter caetera -bullassaan kaiken maan sata leguaa (100 × 5,56 km merellä) Kap Verden saarista länteen Espanjalle ja muut pakanoiden maat Portugalille. Portugalin kuningas Juhana II ei pitänyt sopimuksesta ja 1494 Tordesillasin sopimuksessa Espanja ja Portugali jakoivat maailman uudelleen 370 leguaa Kap Verdestä. Paavi Julius II vahvisti sopimuksen 1506. Muilta Euroopan mailta, Ranskalta, Englannilta ja Alankomailta kiellettiin erityisesti uudet valloitukset, jonka jälkeen ne turvautuivat merirosvoukseen päästäkseen osallisiksi Amerikan kullasta. Myöhemmin nämä maat sanoutuivat irti paavin määräysvallasta uskonpuhdistuksen yhteydessä."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Konkistadori

        Millä nimellä kutsuisit Ruotsin toimintaa silloista metsäkansaa kohtaan joka nykyisen Suomen alueella asui?

        AsianVierestä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös kristillistä kolonialismiä löydy lähempääkin eli tavasta millä kristinusko Suomeen Ruotsista ja Tansasta tuotiin, miekan voimalla?

        Vuodelta 1171 tai 1172 tunnetaan paavi Aleksanteri III:n Gravis Admodum -kirje, joka kuvailee suomalaisten kääntyvän kristityiksi aina vihollisen uhatessa, mutta vaaran väistyttyä palaavan takaisin pakanallisiin tapoihin ja vainoavan saarnaajia.
        Katolista uskoa levitettiin Suomeen myös väkivalloin samoin kuin Baltiaan. Suomeen kohdistuneille ristiretkille lähdettiin ainakin Ruotsin eri alueilta ja Tanskasta. Tanska teki Suomeen ristiretket vuosina 1191 ja 1202.
        Katolinen kirkko myi joskus muinoin vapautusta synneistä iskulauseella "kun raha kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa". Rahalla sai taivaspaikan.

        AsianVierestä

        Toki pitää paikkansa, että lähempääkin löytyy, mutta nyt käytiin keskustelua modernista lähetystyöstä, joka alkoi 1800-luvulla, ja sen suhteesta kolonialismiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Millä nimellä kutsuisit Ruotsin toimintaa silloista metsäkansaa kohtaan joka nykyisen Suomen alueella asui?

        AsianVierestä

        Vähittäiseksi sulattamista itseensä. Tehtiin ristiretki Varsinais-Suomeen, toinen Hämeeseen ja kolmas Karjalankannakselle. Turkuun rakennettiin Turunlinna, Hämeeseen Hämeenlinna ja Kannaksen alkuun Viipurinlinna. Lisäksi lähetettiin otteen synnyttyä siirtolaisia (jonkinasteista kolonisaatiota) rannikoille harjoittamaan maanviljelystä. Minä en sanoisi kolonialismiksi vaan pitkäaikaisesta taktioinnista venäläisiä vastaan sotilaallisesti, uskonnollisesti ja taloudellisesti.


      • Anonyymi
        kynä.M kirjoitti:

        Toki pitää paikkansa, että lähempääkin löytyy, mutta nyt käytiin keskustelua modernista lähetystyöstä, joka alkoi 1800-luvulla, ja sen suhteesta kolonialismiin.

        Miksi tulisi keskustella vain jyvistä kun niitä ei olisi ilman akanoita?
        Historiallisesti katsottuna valtion ja kirkon välit ovat olleet hyvinkin läheisiä puhuttaessa kolonialismia. Jos se oli sitä ennen vuotta 1800 niin miksi sen jälkeen tapahtunut olisi tärkeämpää ymmärtää? Toki laivakaluston ja liikenteen parannuttua 1800-luku oli ennen näkemättömän vilkasta aikaa maa-alueiden hallinnan ottamiseksi. Portugali, Espanja, Englanti, Ranska, Belgia, Hollanti touhusivat etunenässä tehden linnoituksia kauppaliikenteen suojaamiseksi, alueellisen hallinnan saamiseksi. Kyllä kai kauppa oli se joka sai kolonialismin vauhtiin.
        Englantilaisten Intian kauppakomppania taisi olla yksi suuri tekijä jopa sotien aloituksissa. Syy sotaan oli kyllä aika tyhmä, kun kauppakomppania ei saanut myydä huumeita yms.

        AsianVierestä


      • Anonyymi
        FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        Vähittäiseksi sulattamista itseensä. Tehtiin ristiretki Varsinais-Suomeen, toinen Hämeeseen ja kolmas Karjalankannakselle. Turkuun rakennettiin Turunlinna, Hämeeseen Hämeenlinna ja Kannaksen alkuun Viipurinlinna. Lisäksi lähetettiin otteen synnyttyä siirtolaisia (jonkinasteista kolonisaatiota) rannikoille harjoittamaan maanviljelystä. Minä en sanoisi kolonialismiksi vaan pitkäaikaisesta taktioinnista venäläisiä vastaan sotilaallisesti, uskonnollisesti ja taloudellisesti.

        Samaa ajatusta mitä Ranska, Englanti, Portugali ja Espanja tekivät suuren meren takana.

        AsianVierestä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Samaa ajatusta mitä Ranska, Englanti, Portugali ja Espanja tekivät suuren meren takana.

        AsianVierestä

        Kolonialismin "kultaaika" tarkoittaa kenties pitkälti 1800-luvun loppua aina 1920-luvulle. Höyrylaivat tarvitsivat sopivin välein satamia, joten erityisesti britit levittäytyivät kaikkialle rannikoilla 1800-luvulla, milloin kaikki valtasivat rannikkoalueita. Ja vuosisadan lopun jälkeen britit ja erityisesti ranskalaiset laajentuivat esimerkiksi Afrikassa sisämaahan. Samoihin aikoihin siellä lähetystyö eteni. Espanja oli jo koloniasoitunut suuren osan Latinalais-Amerikka samoin, mutta menetti alueet 1800-luvun myötä itsenäistymisiin ja toisten valloituksiin. Amerikkalaisetkin valloittivat imperialismin aikakaudella Kuuban ja Filippiinit Espanjalta. Ei ole yhtenäistä tapahtumaa maailmanlaajuisesti. Kiina joutui myös kolonialismin kohteeksi ja joutui antamaan ulkomaalaisten käyttöön satamakaupunkeja. Intia oli jo länsimäisessä otteessa 1700-luvulla Ranskan ja Britannian puolesta. 1750-luvulla käytiin näiden välillä Suuri Siirtomaasota lähinnä Amerikkassa. Orjat, tee, puuvilla ja monet hyödykkeet näyttelivät suurta roolia kolonialismissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Samaa ajatusta mitä Ranska, Englanti, Portugali ja Espanja tekivät suuren meren takana.

        AsianVierestä

        Ehkä parempi vastaus on laittaa tähän vastaukseksi sen - miten wikipedia määrittelee kolonialismin. Niinpä kaikki puhumme samalla määreellä?

        "Kolonialismi (latinan sanasta colonia ’siirtokunta’, ’asutus’) on toimintaa, jossa valtio hallitsee jotain toista maata omien alueellisten rajojensa ulkopuolella. Tällaista kohdealuetta kutsutaan siirtomaaksi.

        Kolonialismin osia ovat kolonisaatio eli alueiden hankinnan prosessi, siirtomaa eli kolonia, joka on tietynlainen sosiopoliittinen järjestelmä, sekä kolonialismi eli valta-aseman järjestelmä. Jokaiseen näistä kuuluu yhteiskunnan laajeneminen sen alkuperäisen elinympäristön ulkopuolelle. Tämän laajenemisen prosessit voivat tapahtua usealla eri tavalla, joista jotkin voivat johtaa kolonialistiseen järjestelmään.[1] Kolonialismin ja imperialismin ero on siinä, että kolonialismi tapahtuu siirtomaassa kun taas imperialismi tapahtuu keskuksesta ulospäin.[2]

        Kolonialismiin kuuluu paikallisiin poliittisiin rakenteisiin ja kulttuuriin puuttuminen. Siihen sisältyy usein myös siirtomaan työvoiman ja luonnonvarojen hyväksikäyttöä sekä kaupankäyntiä, sekä usein myös ihmisten erottelua ja sellaisten hierarkioiden luomista, jotka perustuvat esimerkiksi rotuun, uskontoon, kansallisuuteen ja sukupuoleen.[2] Joskus siirtomaata hallitseva emämaa lähettää siirtomaahan siirtolaisia, jotka dominoivat uutta aluetta. Joskus siirtomaahan muuttaa vain pieni siirtomaaeliitti, joka tuottaa siirtomaan plantaaseilla hyödykkeitä vientiin. Joskus siirtomaa on pelkkä hallintoalue, jossa ei ole juurikaan siirtolaisia.[2] Siirtomaita on hankittu taloudellisten syiden ohella myös strategisista syistä, arvovallan nostamiseksi ja yksinkertaisesti ennalta ehkäisevästi, jotta toinen valtio ei voisi liittää aluetta siirtomaakseen. Lisäksi usein yritykset sekä paikalliset aktiiviset virkamiehet ja upseerit laajensivat siirtomaita omatoimisesti.[3]

        Siirtomaakausi kesti 1500-luvulta aina 1900-luvun puoliväliin asti, jolloin suuri osa maailmaa oli eurooppalaisten siirtomaavaltojen hallinnassa. Sen jälkeen kolonialistiset järjestelmät purkautuivat ja useimmat siirtomaat saivat itsenäisyyden.

        Kolonialismi oli historiassa monitahoinen ja vaikeasti määriteltävä ilmiö, jonka todellisuutta muokkasivat erilaiset paikalliset olosuhteet, siirtomaavaltojen aikeet ja mahdollisuudet sekä kansainvälisen järjestelmän laajemmat suuntaukset.[4] "

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kolonialismi


      • Anonyymi
        FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        Kolonialismin "kultaaika" tarkoittaa kenties pitkälti 1800-luvun loppua aina 1920-luvulle. Höyrylaivat tarvitsivat sopivin välein satamia, joten erityisesti britit levittäytyivät kaikkialle rannikoilla 1800-luvulla, milloin kaikki valtasivat rannikkoalueita. Ja vuosisadan lopun jälkeen britit ja erityisesti ranskalaiset laajentuivat esimerkiksi Afrikassa sisämaahan. Samoihin aikoihin siellä lähetystyö eteni. Espanja oli jo koloniasoitunut suuren osan Latinalais-Amerikka samoin, mutta menetti alueet 1800-luvun myötä itsenäistymisiin ja toisten valloituksiin. Amerikkalaisetkin valloittivat imperialismin aikakaudella Kuuban ja Filippiinit Espanjalta. Ei ole yhtenäistä tapahtumaa maailmanlaajuisesti. Kiina joutui myös kolonialismin kohteeksi ja joutui antamaan ulkomaalaisten käyttöön satamakaupunkeja. Intia oli jo länsimäisessä otteessa 1700-luvulla Ranskan ja Britannian puolesta. 1750-luvulla käytiin näiden välillä Suuri Siirtomaasota lähinnä Amerikkassa. Orjat, tee, puuvilla ja monet hyödykkeet näyttelivät suurta roolia kolonialismissa.

        Harva tietää historian miten Kiina menetti Hong Kongin Englannille ja mistä syystä?
        Harva tunnistaa miten Portugali oli vahva Etelä-Kiinan merellä jo 1500-luvun loppupuolella?
        Macao on muuten mielenkiintoinen paikka, siellä katujen nimet ovat yhä portugaliksi.
        Uskonto on ollut vahvasti mukana, jesuiitat veljeskuntineen, sotilaallisen koulutuksen saaneet uskonveljet? Yksi matkailukohde seuraavassa klipissä.
        Sen ajan uskonveljet tekivät yhteistyötä ohi valtiorajojen ja se taisi olla yksi syy miksi veljeskunta lakkautettiin, oli saamassa kai vahvan poliittisen ja sotilaallisen vallan sen ajan Euroopassa. Hallitsijat eivät tykänneet.

        https://www.youtube.com/watch?v=pM662Wdn7HM


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tulisi keskustella vain jyvistä kun niitä ei olisi ilman akanoita?
        Historiallisesti katsottuna valtion ja kirkon välit ovat olleet hyvinkin läheisiä puhuttaessa kolonialismia. Jos se oli sitä ennen vuotta 1800 niin miksi sen jälkeen tapahtunut olisi tärkeämpää ymmärtää? Toki laivakaluston ja liikenteen parannuttua 1800-luku oli ennen näkemättömän vilkasta aikaa maa-alueiden hallinnan ottamiseksi. Portugali, Espanja, Englanti, Ranska, Belgia, Hollanti touhusivat etunenässä tehden linnoituksia kauppaliikenteen suojaamiseksi, alueellisen hallinnan saamiseksi. Kyllä kai kauppa oli se joka sai kolonialismin vauhtiin.
        Englantilaisten Intian kauppakomppania taisi olla yksi suuri tekijä jopa sotien aloituksissa. Syy sotaan oli kyllä aika tyhmä, kun kauppakomppania ei saanut myydä huumeita yms.

        AsianVierestä

        En minä sanonut, että tulisi keskustella jostakin, vaan sanoin että käyty keskustelu koski 1800-luvulla alkanutta modernia lähetystyötä ja sen suhdetta kolonialismiin.

        Ei kukaan voi kaikesta keskustella. Ei aika ja voimat riitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Harva tietää historian miten Kiina menetti Hong Kongin Englannille ja mistä syystä?
        Harva tunnistaa miten Portugali oli vahva Etelä-Kiinan merellä jo 1500-luvun loppupuolella?
        Macao on muuten mielenkiintoinen paikka, siellä katujen nimet ovat yhä portugaliksi.
        Uskonto on ollut vahvasti mukana, jesuiitat veljeskuntineen, sotilaallisen koulutuksen saaneet uskonveljet? Yksi matkailukohde seuraavassa klipissä.
        Sen ajan uskonveljet tekivät yhteistyötä ohi valtiorajojen ja se taisi olla yksi syy miksi veljeskunta lakkautettiin, oli saamassa kai vahvan poliittisen ja sotilaallisen vallan sen ajan Euroopassa. Hallitsijat eivät tykänneet.

        https://www.youtube.com/watch?v=pM662Wdn7HM

        Tiedän pääpiirtein Hong Kongin tarinan ja Oopiumisodan, mutta Brittien kannalta oopiumi oli edullisempaa businessvälineenä kuin painavampi hopea, mitä Kiinalle piti aluksi maksaa.

        Empä ole maailmanhistoriantuntija siinä määrin, että osaisin tehdä selviä johtopäätöksiä. Minusta kolonialismi on monimutkaisempi ilmiö ja paikalliskohtainen sekä aikasidonnainen. Sen takia laitoin tänne wikipedian tekstin kolonialismista. Jokainen vuosisata teknologioineen ja poliittisine ympäristöineen on eri.


      • Anonyymi
        kynä.M kirjoitti:

        En minä sanonut, että tulisi keskustella jostakin, vaan sanoin että käyty keskustelu koski 1800-luvulla alkanutta modernia lähetystyötä ja sen suhdetta kolonialismiin.

        Ei kukaan voi kaikesta keskustella. Ei aika ja voimat riitä.

        Kyllä ymmärrän mutta moderni lähetystyö on lähtöisin samasta ajatuksesta, muokkautunut ajan saatossa. Kirkkovaltion aikaan kirkolla oli suuria maa-alueita joista he saivat kannettua verojaan. Kirkolla on suuria omaisuuksia joita he käyttivät myös uusien alueiden valloittamisessa. Jesuiitat perustettiin uudelleen 1800-luvun alussa kun poliittinen tilanne sen salli. Kirkoilla ei ole nykyisin omaa armeijaa, sen on ollut pakko mukautua maallisten hallitsioiden näkemysten alle. Raha on edelleen aika tarkeässä osassa, harva toimii pelkän veden, leivän ja muutaman kalan voimin. Jos kirkko haluisi pelastaa sieluja kadotuksesta he lähentyisivät Jeesuksen opettamaa pyhää perusoppia. Myös Suomen luterilainen kirkkokunta.

        AsianVierestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ymmärrän mutta moderni lähetystyö on lähtöisin samasta ajatuksesta, muokkautunut ajan saatossa. Kirkkovaltion aikaan kirkolla oli suuria maa-alueita joista he saivat kannettua verojaan. Kirkolla on suuria omaisuuksia joita he käyttivät myös uusien alueiden valloittamisessa. Jesuiitat perustettiin uudelleen 1800-luvun alussa kun poliittinen tilanne sen salli. Kirkoilla ei ole nykyisin omaa armeijaa, sen on ollut pakko mukautua maallisten hallitsioiden näkemysten alle. Raha on edelleen aika tarkeässä osassa, harva toimii pelkän veden, leivän ja muutaman kalan voimin. Jos kirkko haluisi pelastaa sieluja kadotuksesta he lähentyisivät Jeesuksen opettamaa pyhää perusoppia. Myös Suomen luterilainen kirkkokunta.

        AsianVierestä

        Suomalaisia on muuten turha syyttää saamelaisten sorsimisesta. 1700–1800-luvulla tapahtui kielellinen sulautuminen suomenkielisiin uudisasukkaisiin joita johti joko Ruotsi tai Venäjä. Suomihan itsenäistyi vasta 1917, tuon jälkeen tapahtuvat jutut voidaankin laittaa jo täysin suomalaisten syyksi, jos jotain pahaa olemme tehneet.

        AsianVierestä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisia on muuten turha syyttää saamelaisten sorsimisesta. 1700–1800-luvulla tapahtui kielellinen sulautuminen suomenkielisiin uudisasukkaisiin joita johti joko Ruotsi tai Venäjä. Suomihan itsenäistyi vasta 1917, tuon jälkeen tapahtuvat jutut voidaankin laittaa jo täysin suomalaisten syyksi, jos jotain pahaa olemme tehneet.

        AsianVierestä

        Empä menisi ihan noin sanomaan, sillä Suomessa oli autonomia Venäjän vallanaikana. Suomen Senaatti päätti pitkälti asioista. Ne päätökset kyllä yleensä suurissa linjoissa hyväksyi Suomen Suurruhtinas eli Tsaari sekä hänen taustallaan oleva virkamieskoneisto. Ulkopolitiikka ja armeija oli tietysti venäläisten käsissä. Sitten Bobrikovin aikaa kiristettiin valtaa pois suomalaisilta. Suomalaisilla oli oma raha, omat postimerkkit ja oma saamelaispolitiikka?


      • Anonyymi
        FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        Empä menisi ihan noin sanomaan, sillä Suomessa oli autonomia Venäjän vallanaikana. Suomen Senaatti päätti pitkälti asioista. Ne päätökset kyllä yleensä suurissa linjoissa hyväksyi Suomen Suurruhtinas eli Tsaari sekä hänen taustallaan oleva virkamieskoneisto. Ulkopolitiikka ja armeija oli tietysti venäläisten käsissä. Sitten Bobrikovin aikaa kiristettiin valtaa pois suomalaisilta. Suomalaisilla oli oma raha, omat postimerkkit ja oma saamelaispolitiikka?

        No äläs nyt.

        Ruotsin Kuninkaan syyksi tuo voidaan laittaa koska hän halusi vauhdittaa lapin asuttamista.
        Kuningas antoi julistuksia, joilla pyrittiin toisaalta edistämään uudisasutusta, toisaalta turvaamaan erityisesti poronhoidon edellytykset. Lappiin muuttavat talonpojat saivat verovapauden 15 vuoden ajaksi. Vuosien 1673 ja 1695 julistukset eivät juuri innostaneet talonpoikia. Vasta vuoden 1749 kuninkaallinen ohjesääntö aiheutti nopean muuttoliikkeen Lappiin.
        Ruotsin suhdetta saamelaisiin on nimitetty segregaatio- eli eristämispolitiikaksi. Kaavamainen käsitys saamelaisista poronhoitajina kiteytyi 1800-luvun lopulla lapp skall vara lapp -ajattelussa.

        AsianVierestä


      • Anonyymi kirjoitti:

        No äläs nyt.

        Ruotsin Kuninkaan syyksi tuo voidaan laittaa koska hän halusi vauhdittaa lapin asuttamista.
        Kuningas antoi julistuksia, joilla pyrittiin toisaalta edistämään uudisasutusta, toisaalta turvaamaan erityisesti poronhoidon edellytykset. Lappiin muuttavat talonpojat saivat verovapauden 15 vuoden ajaksi. Vuosien 1673 ja 1695 julistukset eivät juuri innostaneet talonpoikia. Vasta vuoden 1749 kuninkaallinen ohjesääntö aiheutti nopean muuttoliikkeen Lappiin.
        Ruotsin suhdetta saamelaisiin on nimitetty segregaatio- eli eristämispolitiikaksi. Kaavamainen käsitys saamelaisista poronhoitajina kiteytyi 1800-luvun lopulla lapp skall vara lapp -ajattelussa.

        AsianVierestä

        Minä puhuinkin Venäjän vallan ajasta. Suomessa oli silloin autonomia, jonka huippu oli autonomian lopun maailman ensimmäinen yksikamarinen parlamentti, jossa myös naiset saivat olla edustajina. Jo sitä ennen säädyt, valtiopäivät ja senaatti saivat tehdä paikallispäätöksiä, joihin kuului mm. Markan raha varhain 1800-luvulla. Ruotsinvallanajan ja Lapin saamelaishistorian asiantuntija en ole, mutta huomautin vaan, että suomalaisten vastuu päätöksistä saamelaisia kohtaan ei ala vasta vuodesta 1917 ja Suomen itsenäistymisestä.


      • Anonyymi
        FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        Minä puhuinkin Venäjän vallan ajasta. Suomessa oli silloin autonomia, jonka huippu oli autonomian lopun maailman ensimmäinen yksikamarinen parlamentti, jossa myös naiset saivat olla edustajina. Jo sitä ennen säädyt, valtiopäivät ja senaatti saivat tehdä paikallispäätöksiä, joihin kuului mm. Markan raha varhain 1800-luvulla. Ruotsinvallanajan ja Lapin saamelaishistorian asiantuntija en ole, mutta huomautin vaan, että suomalaisten vastuu päätöksistä saamelaisia kohtaan ei ala vasta vuodesta 1917 ja Suomen itsenäistymisestä.

        Et kai ole niitä jotka ajattelevat historiallisen käyttäytymisen muuttuvan kun valta parlamentissa vaihtuu?

        Kannattaa muistaa se ettei nopeita muutoksia tapahdu koskaan, ei tapahtunut edes silloin kun Suomen hallinta vaihtui Ruotsilta Venäjälle. Autonomian aikakausi oli Suomelle hyvää aikaa mutta suhde lappiin tuskin muuttui jos satoja vuosia oli ollut käytännössä samat suvut ja päättäjätahot. Samat paikalliset päättäjät taisivat jatkaa valtaansa parlamentissa vaikka valta vaihtui?

        Senaatti oli luonteeltaan keisarillinen hallintovirasto, jonka jäsenet olivat vastuunalaisia ainoastaan keisarille, eikä sillä ollut parlamentaarista vastuuta säätyvaltiopäiville tai eduskunnalle ennen keisarivallan kukistumista maaliskuussa 1917. Senaattorit eivät toimineet virkatehtävissä, se oli luottamustoimi.

        Seuraavasta voit muuten lukea miten suomalaiselta autonomian ajan oikeusasioista ja myös saamelaisten asioista päättävät senaattorit tuntuvat. Minun mielestäni ei kovin korahda suomalaisilta sukujuurilta:)

        Adolf Tandefelt
        Carl Carp
        Carl Edvard Gyldenstolpe
        Fredrik Wilhelm Krogius
        Hans Henrik Wallerian
        Adolf Fredrik von Willebrand
        Henrik Ervast
        Abraham Öhmann
        Johan Magnus Krook
        Carl Adolf Sattler
        Jacob Wilhelm Hisinger
        Berndt Fabritius
        Anders Henrik Falck
        Axel Gustaf Mellin
        Anders Wilhelm Orraeus
        Carl Fredrik Richter
        Carl Gerhard Hising
        Albrecht Fredrik Richard de la Chapelle
        Carl Adam Avellan
        Bengt Detlof Krook
        Johan Petter Winter
        Gustaf von Kothen
        Johan Gustaf Holmberg
        Ernst Fredrik Brander
        August Lohman
        Johan William Forsman
        Otto Reinhold Rehbinder
        Pehr Jonas Törnqvist
        Paul Henrik Edelheim
        Johan Erik Bergbom
        Robert Axel Hisinger
        Lars Sackleen
        Claës Gabriel Nordenheim
        Lars Reinhold Forssell
        Carl Edvard Gadd
        Carl Emil Cedercreutz
        Robert Trapp
        Bror Pehr Markus Peterson
        Adolf Fredrik Munck
        Johan Granlund
        Selim Mohamed Ekbom
        Gustaf Fredrik Rotkirch
        Eugen Theodor von Knorring
        Otto Reinhold af Schultén
        Wilhelm Forsman
        Johan Philip Palmén
        John Snellman
        Frans Richard de la Chapelle
        Johan Daniel Dahl
        Victor Furuhjelm
        Jakob Viktor Wasastjerna
        Adolf Waldemar Wallensköld
        Albert Werner Nykopp
        Alexander August Brunou
        Frans Emil Lönnblad
        Carl Adolf Theodor Sederholm
        Robert Isidor Örn
        Gustaf Fredrik Gejtel
        Lars Theodor von Hellens
        Paul Emil Forsman
        Karl Gustaf Ehrström
        Sune Birger Johan Björkstén
        Carl August Nybergh
        Johan Carl Emil af Frosterus
        Gustaf Wilhelm Råbergh
        Alexander von Weissenberg
        Johan Gustaf Sohlman
        Nikolai Konstantin Hornborg
        Robert Montgomery
        Emil Streng
        Gustaf Adolf Krogerus
        Nils Isak Fellman
        Oscar Fredrik Wilhelm Gylling
        Sven Wilhelm Hougberg
        Henrik Gustaf Borenius
        Ludvig Gustaf Leonhard Clouberg
        Gustaf Adolf Langenskiöld
        August Nybergh
        Gustaf Richard Idestam
        Johan Julian Serlachius
        Eliel Johnsson
        Ernesti Forsman
        Werner Woldemar Söderhjelm
        Johan Edvard Heikel
        Alexander August Kumlin
        Gustaf Julius Ferdinand Nummelin
        Emil Frithiof Andersin
        Lars Homén
        Valentin Gummerus
        Anders Mauritz Hornborg
        Viktor Emil Liljeblad
        Fredrik Werner Hjelmman
        Ernst Albert Forssell
        Johan Nestor Bärnlund
        August Johannes Zitting
        Anton Karl Otto Malin
        Rabbe Axel Wrede
        Carl Alexander Almqvist
        Ferdinand Alexander Kumlin
        Henrik Waldemar Kyander
        Johan Fredrik Lundenius
        Edvard Paldani
        Anders Henrik Snellman
        Carl Johan Timgren
        Gustaf Werner Wilskman
        Axel Wilhelm Granström
        Walter August Andersin
        Alfred Aleksi Käpy
        Johannes Victor Peltonen
        Santeri Saarinen
        Benjamin Anneberg
        Alfred Agathon Liuksiala
        Daniel Woldemar Åkerman
        Johannes Pesonen
        Klas Robert Helanen
        Aksel Werner Ruusuvaara
        Kyösti Fabian Auer
        Julius Bernhard Saraste
        Felix Saarikoski
        Eugraf Nyman
        Samuel Valentin Koski
        Valfrid August Vilhelm Blåfield
        Axel Fredrik Charpentier
        Julius Grotenfelt
        Antti William Heikkilä
        Väinö Vindician Hirvinen
        John Berndt Nordgren
        Frans Pehkonen


        AsianVierestä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et kai ole niitä jotka ajattelevat historiallisen käyttäytymisen muuttuvan kun valta parlamentissa vaihtuu?

        Kannattaa muistaa se ettei nopeita muutoksia tapahdu koskaan, ei tapahtunut edes silloin kun Suomen hallinta vaihtui Ruotsilta Venäjälle. Autonomian aikakausi oli Suomelle hyvää aikaa mutta suhde lappiin tuskin muuttui jos satoja vuosia oli ollut käytännössä samat suvut ja päättäjätahot. Samat paikalliset päättäjät taisivat jatkaa valtaansa parlamentissa vaikka valta vaihtui?

        Senaatti oli luonteeltaan keisarillinen hallintovirasto, jonka jäsenet olivat vastuunalaisia ainoastaan keisarille, eikä sillä ollut parlamentaarista vastuuta säätyvaltiopäiville tai eduskunnalle ennen keisarivallan kukistumista maaliskuussa 1917. Senaattorit eivät toimineet virkatehtävissä, se oli luottamustoimi.

        Seuraavasta voit muuten lukea miten suomalaiselta autonomian ajan oikeusasioista ja myös saamelaisten asioista päättävät senaattorit tuntuvat. Minun mielestäni ei kovin korahda suomalaisilta sukujuurilta:)

        Adolf Tandefelt
        Carl Carp
        Carl Edvard Gyldenstolpe
        Fredrik Wilhelm Krogius
        Hans Henrik Wallerian
        Adolf Fredrik von Willebrand
        Henrik Ervast
        Abraham Öhmann
        Johan Magnus Krook
        Carl Adolf Sattler
        Jacob Wilhelm Hisinger
        Berndt Fabritius
        Anders Henrik Falck
        Axel Gustaf Mellin
        Anders Wilhelm Orraeus
        Carl Fredrik Richter
        Carl Gerhard Hising
        Albrecht Fredrik Richard de la Chapelle
        Carl Adam Avellan
        Bengt Detlof Krook
        Johan Petter Winter
        Gustaf von Kothen
        Johan Gustaf Holmberg
        Ernst Fredrik Brander
        August Lohman
        Johan William Forsman
        Otto Reinhold Rehbinder
        Pehr Jonas Törnqvist
        Paul Henrik Edelheim
        Johan Erik Bergbom
        Robert Axel Hisinger
        Lars Sackleen
        Claës Gabriel Nordenheim
        Lars Reinhold Forssell
        Carl Edvard Gadd
        Carl Emil Cedercreutz
        Robert Trapp
        Bror Pehr Markus Peterson
        Adolf Fredrik Munck
        Johan Granlund
        Selim Mohamed Ekbom
        Gustaf Fredrik Rotkirch
        Eugen Theodor von Knorring
        Otto Reinhold af Schultén
        Wilhelm Forsman
        Johan Philip Palmén
        John Snellman
        Frans Richard de la Chapelle
        Johan Daniel Dahl
        Victor Furuhjelm
        Jakob Viktor Wasastjerna
        Adolf Waldemar Wallensköld
        Albert Werner Nykopp
        Alexander August Brunou
        Frans Emil Lönnblad
        Carl Adolf Theodor Sederholm
        Robert Isidor Örn
        Gustaf Fredrik Gejtel
        Lars Theodor von Hellens
        Paul Emil Forsman
        Karl Gustaf Ehrström
        Sune Birger Johan Björkstén
        Carl August Nybergh
        Johan Carl Emil af Frosterus
        Gustaf Wilhelm Råbergh
        Alexander von Weissenberg
        Johan Gustaf Sohlman
        Nikolai Konstantin Hornborg
        Robert Montgomery
        Emil Streng
        Gustaf Adolf Krogerus
        Nils Isak Fellman
        Oscar Fredrik Wilhelm Gylling
        Sven Wilhelm Hougberg
        Henrik Gustaf Borenius
        Ludvig Gustaf Leonhard Clouberg
        Gustaf Adolf Langenskiöld
        August Nybergh
        Gustaf Richard Idestam
        Johan Julian Serlachius
        Eliel Johnsson
        Ernesti Forsman
        Werner Woldemar Söderhjelm
        Johan Edvard Heikel
        Alexander August Kumlin
        Gustaf Julius Ferdinand Nummelin
        Emil Frithiof Andersin
        Lars Homén
        Valentin Gummerus
        Anders Mauritz Hornborg
        Viktor Emil Liljeblad
        Fredrik Werner Hjelmman
        Ernst Albert Forssell
        Johan Nestor Bärnlund
        August Johannes Zitting
        Anton Karl Otto Malin
        Rabbe Axel Wrede
        Carl Alexander Almqvist
        Ferdinand Alexander Kumlin
        Henrik Waldemar Kyander
        Johan Fredrik Lundenius
        Edvard Paldani
        Anders Henrik Snellman
        Carl Johan Timgren
        Gustaf Werner Wilskman
        Axel Wilhelm Granström
        Walter August Andersin
        Alfred Aleksi Käpy
        Johannes Victor Peltonen
        Santeri Saarinen
        Benjamin Anneberg
        Alfred Agathon Liuksiala
        Daniel Woldemar Åkerman
        Johannes Pesonen
        Klas Robert Helanen
        Aksel Werner Ruusuvaara
        Kyösti Fabian Auer
        Julius Bernhard Saraste
        Felix Saarikoski
        Eugraf Nyman
        Samuel Valentin Koski
        Valfrid August Vilhelm Blåfield
        Axel Fredrik Charpentier
        Julius Grotenfelt
        Antti William Heikkilä
        Väinö Vindician Hirvinen
        John Berndt Nordgren
        Frans Pehkonen


        AsianVierestä

        Joo, minä en taida pitempää päätäni vaivata tällä aiheella tänään, joten hyvää yötä ja hyvää viikonloppua! Hommaa kiinteä virallinen rekisteröity nimimerkki niin kukaan ei voi esiintyä sinuna. Hyvää yötä, sillä minua alkoi tosissaan väsyttämään ja en jaksanut enää miettiä tekstiäsi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      3354
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      240
      1673
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1523
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1429
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1364
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1296
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1049
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      952
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      882
    Aihe