Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Tasan 60 vuotta sitten

Anonyymi

Pyyhkäisi raju ukonilma läpi Etelä-Suomen, en ollut kokenut moista myrskyä sitä ennen enkä jälkeen. Toivottavasti en koskaan enään. Tämän päivän AP: ssa oli pitkä juttu erään lukijan kokemuksesta tuona yönä. Ukkonen sytytti useita tulipaloja, vettä satoi kaatamalla useita tunteja, rajuilma kesti klo 23 aamu 6, siitä alkoi minun ukkospelkoni, . Viimevuosien ukkoset ovat olleet varjoja sen 60- luvun rajuilman jälkeen.

12

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muistan tuon yön hyvin. Jatkuvaa salamointia ja sadetta.Nukuttiin "kesähuoneessa" vintillä. Seuraavana päivänä kuultiin yhden navetan palaneen kylällä. Maaseudulla kytkettiin sähköt pois aina ukonilman alkaessa varmuustoimenpiteenä.

    • Anonyymi

      Silloin, eikä aikaisempina vuosikymmeninä myrskyistä tai pitlistä hellejaksoista syytetty mistään ilmastomuutoksesta, vaan niitä pidettiin "normaaleina" usein toistuvina poikkeustilanteina. Ilmastouskovaiset syyttää kaikesta toistuvasta sääilmiöstä aina ilmastomuutosta, koska he itse hyötyvät siitä taloudellisesti.

      • Anonyymi

        Minun lapsuudessani 50- 60 luvuilla oli äärettömän sateisia kesiä ja toisaalta taas pitkiä kuumia hellejaksoja, eikä silloin niistä sen kummemmin kohkattu, oli vähälumisia talvia, pitkiä suojasäitä, ja loskaa. Pakkasjaksoja , pakkanen oli 30, lähenteli 35, ja koulumatkaa oli 5 km, siellä sitä vain talsittiin kouluun, ei ollut koulukyytejä. Nykyajan koululaiset kuskataan ovelta , ovelle kouluun, ne reppanat menehtyisivät muutamassa päivässä, jos joutuisivat saman käymään läpi. Jos olisin puhunut silloin "ilmastonmuutoksesta", olisin varmaan joutunut hoitoon.. Ilmastonmuutos, ilmastonmuutos sitä jankutetaan, kaikki on ilmastonmuutoksen syytä,,, vali vali. . jos mummokin pieraisee, niin sekin saastuttaa ilmaa, kun on onneton mennyt syömään jotain "väärää ruokaa"...


      • Anonyymi

        Mitenkäs tuo Siperian ikiroudan sulaminen mm. onko sekin vaan ilmastouskovaisten keksintö? On selkeitä tilastoja olemassa siitä miten ilmaston ääri-ilmiöt ovat lisääntyneet. Itse sentään ymmärrän asian vakavuuden, enkä hyödy siitä taloudellisesti mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkäs tuo Siperian ikiroudan sulaminen mm. onko sekin vaan ilmastouskovaisten keksintö? On selkeitä tilastoja olemassa siitä miten ilmaston ääri-ilmiöt ovat lisääntyneet. Itse sentään ymmärrän asian vakavuuden, enkä hyödy siitä taloudellisesti mitenkään.

        Korona muutti ilmastoa ainakin hetkellisesti kansainvälisten uutistoimistojen mukaan keväällä kun lentoliikenne hiljeni ja ilmasto puhdistui hyvin nopeasti. Mihinkähän kauas ne ilmastouskovaiset sen seuraavan kokouksensa järjestää, kun kaikki lomakohteet ovat jo olleet vuorollaan käytössä. He matkustavat aina jonkun tahon piikkiin, eli siinä sitä hyötyä tulee. Tuliaiset nähtävästi joutuvat itse maksamaan. Veronmaksajat ovat tämän vakavuuden kyllä ymmärtäneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korona muutti ilmastoa ainakin hetkellisesti kansainvälisten uutistoimistojen mukaan keväällä kun lentoliikenne hiljeni ja ilmasto puhdistui hyvin nopeasti. Mihinkähän kauas ne ilmastouskovaiset sen seuraavan kokouksensa järjestää, kun kaikki lomakohteet ovat jo olleet vuorollaan käytössä. He matkustavat aina jonkun tahon piikkiin, eli siinä sitä hyötyä tulee. Tuliaiset nähtävästi joutuvat itse maksamaan. Veronmaksajat ovat tämän vakavuuden kyllä ymmärtäneet.

        Ei vaikuttanut ilmastoon millään tavalla koronan pudottamat päästöt. Vaikka ihmiskunnan aihauttamat päästöt loppuisivat kokonaan ilmasto vaan jatkaisi muutostaan. Koronakin on monen mielestä pelkkää huijausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaikuttanut ilmastoon millään tavalla koronan pudottamat päästöt. Vaikka ihmiskunnan aihauttamat päästöt loppuisivat kokonaan ilmasto vaan jatkaisi muutostaan. Koronakin on monen mielestä pelkkää huijausta.

        Siis kansainväliset uutistoimistot valehtelee ????? Nyt on vastakkain siis nuo uutistoimistot ja toistuva vihreä valhe ! Mihin sitä uskonnoton realisti enää voisi uskoa ????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis kansainväliset uutistoimistot valehtelee ????? Nyt on vastakkain siis nuo uutistoimistot ja toistuva vihreä valhe ! Mihin sitä uskonnoton realisti enää voisi uskoa ????

        Hetkellinen saasteiden väheneminen ja ilmastonmuutoksen pysähtyminen on kaksi eri asiaa. Määrittele tarkemmin mikä on toistuva vihreä valhe.


    • Anonyymi

      Joo kyllä muistan sen 60v sitten olleen ukonilman, siitä on puhuttu monen monta kertaa ihmisten kanssa, joten oli se kyllä kova.
      Itse asuin Helsingin lähiössä, olin melko pieni, mutta muistan että mentiin ok-talon alempaan kerrokseen vessaan, joka oli keskellä taloa.
      Ympärillä syttyi monta tulipaloa, alue oli siis ok-aluetta, puutaloja.
      Ihmisiä tuli pyytämään sammutusapua, isämme oli jo mennyt aikaisemmin, joten meillä ei ollut enää ketään joka olisi pystynyt menemään.
      Jäi kyllä ikuiset muistot, niin kova myrsky se oli.

      • Anonyymi

        Kesäkuun lämpötilasta uutisoitiin niiden olleen lähes ennätykselliset ilmastomuutoksen aiheuttamana. Kuulemma vain 1935 lämpötila oli 0,2 astetta korkeampi. Mikä sen silloin yleisesti lämpimällä 30-luvulla aiheutti ? Usein tuollainen uutisointi ärsyttää. Vuodet ei ole veljiä säätilojen suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesäkuun lämpötilasta uutisoitiin niiden olleen lähes ennätykselliset ilmastomuutoksen aiheuttamana. Kuulemma vain 1935 lämpötila oli 0,2 astetta korkeampi. Mikä sen silloin yleisesti lämpimällä 30-luvulla aiheutti ? Usein tuollainen uutisointi ärsyttää. Vuodet ei ole veljiä säätilojen suhteen.

        Varmasti esim. 1000v sitten on ollut lämpimämpiäkin kesiä. Pitää vielä muistaa, että Suomen kesien lämpötilat eivät kerro totuutta koko maapallon säätilan muutoksesta. 2010-luku oli mittaushistorian lämpimin vuosikymmen maailmanlaajuisesti.


    • Anonyymi

      Vuodet ei ole veljiä keskenään, on vanha sanonta ja pitää paikkansa. Viime talvena oli lunta "paikat turvoksiin", mutta nyt vesisateet tekee tulvia eteläiseen Suomeen. Ei ole tälläisia tulvia tammikuussa sitten tammikuun 2005.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe