Koululaiset valitsevat englanninkielen mielellään

Anonyymi

ja vapaaehtoisesti. Ei ole pakkoa. Se joka täällä inisee "paskoenglannista" haluaisi varmaan kyseisen kielen täyskieltoon. Toki ymmärrän että olet katkera kun et sitä ikinä oppinut, mutta suonet sen oppimisen muille. Eli niille lapsille, jotka sitä haluavat oppia.
Nyt tietysti vastaat jollain vakiokommentillasi "paskoenglannittajista", sitten kirjaudut sisään ja peukutat omaa kommenttiasi. Näin olemme tottuneet sinun toimivan, joten anna mennä.

34

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Noinko paljon sinua todellinen aito kielivapaus pelottaa?

      • Anonyymi

        Aito kielivapaus on varmaan mielestäsi ruotsipakkoa. Vai elätkö korviesi välissä jossain ihme fantasiamaailmassa, jossa kaikki rakastavat ruotsinkieltä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aito kielivapaus on varmaan mielestäsi ruotsipakkoa. Vai elätkö korviesi välissä jossain ihme fantasiamaailmassa, jossa kaikki rakastavat ruotsinkieltä?

        Sinä elät jossain ihme fantasiamaailmassa, jossa kaikki rakastavat englanninkieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä elät jossain ihme fantasiamaailmassa, jossa kaikki rakastavat englanninkieltä.

        Päätit sitten taas peukuttaa omaa kommenttiasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päätit sitten taas peukuttaa omaa kommenttiasi.

        Niinkö sinä aina teet?


    • Anonyymi

      Ikävä totuus on ettei suurin osa koululaisista saa valita, vaan heidät pakotetaan lukemaan englantia,

      Siksi pakkoenglannista puhuminen ei ole "ininää" muuta kuin sinusta, joka koet aihepiirin jostain syystä kiusalliseksi, vaikka esiinnyt täällä lasten valintaoikeuksien puolustajana.

      • Anonyymi

        Suurin osa koululaisista SAA vanhempiensa kanssa valita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa koululaisista SAA vanhempiensa kanssa valita.

        Ei tuo oikein selitä noita 99,x lukuja.


    • Anonyymi

      Jos tuollainen "pakko" on olemassa, niin se ei muuta sitä, että lapset valitsevat englanninkielen mielellään.

      • Anonyymi

        Ongelma onkin ettei lapsilta kysytä. Aikuiset kuten sinä pakotatte heille englantia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma onkin ettei lapsilta kysytä. Aikuiset kuten sinä pakotatte heille englantia.

        Usein täysin huomaamattanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma onkin ettei lapsilta kysytä. Aikuiset kuten sinä pakotatte heille englantia.

        No hyvä että edes lasten vanhemmat saavat valita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No hyvä että edes lasten vanhemmat saavat valita.

        Heidät pakottavat valitsemaan englannin "kunnanisät".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heidät pakottavat valitsemaan englannin "kunnanisät".

        Ei ole englanninopiskelulle muuta pakkoa kuin mahdollisesti enemmistödemokratia (suurin osa haluaa opiskella englantia joten muiden kielten ryhmiä ei saada kokoon, parin opiskelijan takia kun ei perusteta luokkia kuin ruotsinkielisille) tai mukavuudenhalu, eli ei haluta lähettää lasta vähän kauemmas toiseen kouluun jossa voi opiskella jotain muuta kieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole englanninopiskelulle muuta pakkoa kuin mahdollisesti enemmistödemokratia (suurin osa haluaa opiskella englantia joten muiden kielten ryhmiä ei saada kokoon, parin opiskelijan takia kun ei perusteta luokkia kuin ruotsinkielisille) tai mukavuudenhalu, eli ei haluta lähettää lasta vähän kauemmas toiseen kouluun jossa voi opiskella jotain muuta kieltä.

        Seli, seli.

        Miksi sinulle on niin vaikeaa myöntää että meillä on (käytännön) pakkoenglanti?


    • Anonyymi

      No kuka perkele nyt haluaisi vapaaehtoisesti ruotsia opiskella? Siispä englantia.

      • Anonyymi

        45% valitsisi ruotsin vapaaehtoisesti. Näin korkeaa lukua emme saisi ranskasta, saksasta tai espanjasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        45% valitsisi ruotsin vapaaehtoisesti. Näin korkeaa lukua emme saisi ranskasta, saksasta tai espanjasta.

        Mistäs tuon luvun kiskaisit? Korviesi välistä? Onko lähteitä?


      • Missä kohtaa tuossa linkittämässäsi jutussa kerrotaan että ruotsi on ruotsinkielisen nuorison mielestä turha kieli?
        Minun mielestäni jutussa kerrotaan että ruotsinkielisen nuorison tärkeimmät kommunikaatiokielet kotona, netissä ja kavereiden kesken ovat ruotsi ja englanti.
        Tutkimuksen ruotsinkielinen nuoriso eli vahvasti ruotsinkielisessä ympäristössä.


      • Ankdam kirjoitti:

        Missä kohtaa tuossa linkittämässäsi jutussa kerrotaan että ruotsi on ruotsinkielisen nuorison mielestä turha kieli?
        Minun mielestäni jutussa kerrotaan että ruotsinkielisen nuorison tärkeimmät kommunikaatiokielet kotona, netissä ja kavereiden kesken ovat ruotsi ja englanti.
        Tutkimuksen ruotsinkielinen nuoriso eli vahvasti ruotsinkielisessä ympäristössä.

        No on se, koska _pyhä_ pakkoenglanti :-)

        Toistelen vaan PeppuReinon uutta nikkiä :-)


    • Anonyymi

      Koululaiset valitsevat mielellään ERI kieliä, kunhan siihen annetaan mahdollisuus. Kielten opiskelun uudistus mahdollistaa tämän nyt entistä paremmin.

      Kun tätä uudistusta tehtiin, kielifennomaaneilta ei kysytty. Koirat haukkuu ja karavaani kulkee, näin se menee ihan kaikesta tärkeässä päätöksen teossa.

    • Englannin valitseminen on silkkaa laiskuutta, paljon fiksumpaa olisi valita saksa tai ranska, englantia oppii vähemmälläkin.

      • Anonyymi

        Ihan mikä kieli vaan kunhan ei ruotsia!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan mikä kieli vaan kunhan ei ruotsia!

        Englanti ja ruotsi eivät ole vaihtoehtoja, ainakaan toistaiseksi. Ruotsi on ja pysyy, mutta englannin tilalle voisi valita jotain muuta, se tuskin heikentäisi englannin osaamista kovinkaan paljon, jos lainkaan, sen sijaan opittaisiin paremmin vaikka ranskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan mikä kieli vaan kunhan ei ruotsia!

        Kielivapaustalibaani on kova määräilemään mitä kieliä muut saavat ja eivät saa opiskella ;-)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kielivapaustalibaani on kova määräilemään mitä kieliä muut saavat ja eivät saa opiskella ;-)

        Mitä minä nyt olen määrännyt? Kaipa minä saan esittää mielipiteeni siinä missä muutkin?
        Totuus on että Suomessa ei juurikaan osata muuta kuin englantia.
        En ole ainoa joka on esittänyt että pitkäksi kieleksi kannattaisi koulussa valita jokin muu kieli kuin englanti, koska sitä oppii väkisin muutenkin.


      • Anonyymi
        Ankdam kirjoitti:

        Mitä minä nyt olen määrännyt? Kaipa minä saan esittää mielipiteeni siinä missä muutkin?
        Totuus on että Suomessa ei juurikaan osata muuta kuin englantia.
        En ole ainoa joka on esittänyt että pitkäksi kieleksi kannattaisi koulussa valita jokin muu kieli kuin englanti, koska sitä oppii väkisin muutenkin.

        Et sinä olekaan mitään määräillyt, vaan kielitalibaani (kieliTALAbaani?) joka haluaa pakottaa pyhän paskoenglantinsa kaikille.

        Anteeksi, jos kirjoitin hieman epäselvästi (rapatessa roiskuu).


      • Anonyymi
        Ankdam kirjoitti:

        Mitä minä nyt olen määrännyt? Kaipa minä saan esittää mielipiteeni siinä missä muutkin?
        Totuus on että Suomessa ei juurikaan osata muuta kuin englantia.
        En ole ainoa joka on esittänyt että pitkäksi kieleksi kannattaisi koulussa valita jokin muu kieli kuin englanti, koska sitä oppii väkisin muutenkin.

        Aika moni valitseekin, kun sattuu olemaan siinä asiassa valinnanvapaus, toisin kuin ruotsinkielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika moni valitseekin, kun sattuu olemaan siinä asiassa valinnanvapaus, toisin kuin ruotsinkielessä.

        Englannin kohdalla valinnavapaus rajoittuu lähinnä aloitusajankohtaan,

        Miksi sinulle on niin vaikeaa myöntää että meillä on (käytännön) pakkoenglanti?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika moni valitseekin, kun sattuu olemaan siinä asiassa valinnanvapaus, toisin kuin ruotsinkielessä.

        Itse asiassa kovin harva valitsee muun kuin englannin A-kieleksi. B- ja C-kieliäkään ei lueta kovin innokkaasti. Niitä ylimääräisiä B-C-kieliä valitsee suhteessa useampi ruotsinkielinen oppilas kuin suomenkielinen. Oisko tähän ruotsinkielisten kielten suurempaan opiskeluintoon syynä parempi oppimiskapasiteetti?


      • Anonyymi
        Ankdam kirjoitti:

        Itse asiassa kovin harva valitsee muun kuin englannin A-kieleksi. B- ja C-kieliäkään ei lueta kovin innokkaasti. Niitä ylimääräisiä B-C-kieliä valitsee suhteessa useampi ruotsinkielinen oppilas kuin suomenkielinen. Oisko tähän ruotsinkielisten kielten suurempaan opiskeluintoon syynä parempi oppimiskapasiteetti?

        Syynä ruotsinkielisten B/C-kielivalintoihin on
        - useimmilla kaksi sujuvaa kieltä jo valmiina kotoa
        - ruotsinkielisillä ei kilpailua lukio- ja korkeakoulupaikoista, voidaan lukea mitä huvittaa eikä tarvitse painottaa laajaa mafyke-palettia
        - suuri osa ruotsinkielisistä työllistyy kielten avulla, he eivät kanna vastuuta maan menestyksestä kovissa tieteissä ja tekniikassa.

        Teille tulisi riittää nämä omat kevennetyt opiskeluväylänne. Muitten pakottaminen ruotsilla on kohtuutonta!


    • Anonyymi

      Englanninkielen poisjättäminen olisi sama asia kuin sahaisi toisen jalkansa irti. "En minä kai sitä mihinkään tarvitse".

      • Anonyymi

        Englanninvastaisuus on vain liturgiaa pakkoruotsin puolesta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      348
      4584
    2. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      27
      2856
    3. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      93
      1945
    4. Herätys nyt vittu!

      Laihduta hyvänen aika
      Ikävä
      134
      1885
    5. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      31
      1815
    6. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      39
      1703
    7. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      31
      1613
    8. Hävetkäämme!

      Rydman saa jatkaa. Hymyili leveästi haastattelujen aikana. Mikä meissä on vikana kun tuollainen "mies" ministerinä?
      Perussuomalaiset
      110
      1424
    9. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1319
    10. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      177
      1292
    Aihe