Kokemuksia psyk.osastosta?

Anonyymi

Tällaista mulle suositeltiin, koska ovat huolissaan mun terveydestä, siitä että teenkö itselleni jotain. Ja kieltämättä oon itekii huolissani siitä, että kuinka kauan tätä elämää enää jaksan... Ks.osasto on kuulemma sellanen, jossa ei ole pakkohoitopotilaita, vaan kaikki ovat siellä vapaaehtoisesti. Kuitenkin kyseessä on suljettu osasto... Se, joka tätä asiaa ehdotti, niin siltä kysyin että "pääsiskö sieltä pois tasan sillon kun haluaa?" Se vastas että "kyllähän siellä pitäisi sen hoitoneuvottelun ajan ainakin olla." Matkaa sinne on aikalailla sen 100km, koska tän kaupungin vastaava paikka on kuulemma aika rauhaton verrattuna tohon paikkaan mitä ehdottivat.
M1-lähetteen kriteerit ei täyty, joten sellasta eivät voi tehdä.

8

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä menin vapaaehtoisesti, koska en enää kotona selvinnyt. Unettomuus johti jo todellisuuden hämärtymiseen ja muisti petti ym. Alkuun osastolla aika meni nopeasti, kun siellä oli vanhempi mies joka jaksoi jutella kaikkea. Sen miehen kotiutumisen jälkeen oli aika ahdistavaa, kun ei ollut juttukavereita. Oltiin tosiaan lukkojen takana, mutta kahvioon pääsi pyytämällä. Lenkit oli valvottuja ryhmälenkkejä.
      Pääsin jo ekana viikonloppuna yöksi kotilomalle, mutta ahdistuksen takia palasin jo varhain seuraavana päivänä osastolle takaisin. Viikon päästä olin jo koko viikonlopun kotona ja en olisi halunnut palata enää osastolle. Parit vikaa päivää siellä olikin aika tuskaa, kun odottelin vaan kotiin pääsyä.
      Mene ihmeessä, jos elämäsi on tilanteessa, jota et pysty yksin tasaamaan. Minä en olisi ilman osastoa selvinnyt. Yllättävän pitkäksi tuo aika venähti, kun olin siellä 2 viikkoa.

    • Anonyymi

      Osastolla luopuu itsemääräämisoikeudestaan esim. lääkitä voidaan pakolla.
      Psykiatriassa käytyillä lääkkeillä on monia vaarallisia sivuvaikutuksia.

    • Anonyymi

      https://madinfinland.org/ovatko-laakkeet-tarpeenmukaista-hoitoa/

      Kerroin vähän omasta kokemuksestani sairaalassa ja ajattelin, että kuvaan sitä nyt vähän enemmän. Moniin kokemuksiin verrattuna pääsin oikein helpolla, eikä hoitokokemuksessani itsenikään silmin ole mitään, mistä voisi vaikka valittaa hoitovirheenä. Mutta silti väitän, että jos olisin yhtään luottanut hoitoon, luovuttanut ja antanut vastuun omasta terveydestäni hoitotahoille, olisin kroonistunut.

      Minulla oli pari kuukautta aiemmin ollut lyhyehkö psykoottinen jakso, jolloin en ollut hoidossa, enkä syönyt lääkkeitä. Tilanne kuitenkin uusiutui, ja silloin päädyin sairaalahoitoon, vaihtoehtoisten paikkojen puuttuessa. Nukuin ensimmäisen yön sairaalassa tosi huonosti, pelokkaana ja ahdistuneena, vieraassa ja pelottavassa paikassa, muutenkin lähes unettoman viikon viettäneenä. Kello viisi aamulla huoneeseemme tuli joku, joka veti huonekaverin sängystään, meni hänen sänkyynsä ja laski alleen. Olin ihan kauhuissani. Muutenkaan yöuniani ei auttanut se, että illalla sanottiin: ”kahteen asti saa tulla hakemaan toisen unilääkkeen, seitsemältä sinulle on varattu verikoeaika ja yhdeksältä on lääkärin tapaaminen”. Minua stressasi, entä jos heräänkin vähän yli kaksi, enkä sitten enää saa nukuttua, enkä toista lääkettäkään? Ja jo seitsemältä! Enkö saisi nukkua!

      Aamulla ennen hoitokokousta yritin rauhoitella itseäni ja valmistautua, kuvitella kaikki mahdolliset tilanteet ja käytävät keskustelut etukäteen, koska tiesin jo kokemuksesta, että siinä tilassa yllättävät tilanteet saavat minut vielä enemmän pois tolaltaan. Kokous ei kuitenkaan mennyt ollenkaan niin kuin osasin kuvitella. Paikalla oli lääkärin ja hoitajan lisäksi psykologi (nainen, jonka olin huomannut aamulla myös labran aulassa) ja vielä kaksi muutakin. Muutenkin heikossa tilassa istuin siinä kuin syytetyn penkillä ja minua pommitettiin minusta merkityksettömillä kysymyksillä. Tilanne kiihdytti ajatuksen laukkaa, eikä puhe pysynyt oikein hyvin perässä. Väkimääräkin hermostutti.

      Yritin taas, tiedä monettako kertaa (olin käynyt kunnallisella psykoterapeutilla, yksityisellä psykiatrilla, päivystyksessä, avohoidossa) kertoa tapahtumista. Tarina muuttui aina, kun tapahtumiakin oli ehtinyt olla paljon. Ja tuntui, että jonkun asian olen jo kertonut niin monta kertaa, että kyllähän se nyt jo tiedetään. Ja johtopäätökseni joistain tapahtumista olivat myös saattaneet muuttua. Tai sitten kerroin asian eri tavalla, koska kertomaani oli viimeksi pidetty merkittävänä oireena, ja ajattelin, ettei niin kannata enää sanoa. Olin aika epätoivoinen. Kuunnelkaa minua, nähkää minut, uupuneena, kriisin kohdanneena, eikä lopullisesti sairastuneena, uskokaa kun sanon, miltä minusta tuntuu ja miksi vaikutan kummallisesta, antakaa minun rauhoittua ja antakaa minulle uusi mahdollisuus.

      Hoitoväki alkoi olla yksimielinen siitä, että olen maaninen. Sanon, että on tämä nyt vaikeaa, kun on näin tarkkailtavana. Lääkärillä välähti, ja hän kysyi, että onko sinulla sellainen olo, että sinua seurataan. (Seminaarissa taisin sanoa, että tällainen lääkärien tai hoitajien reagointi potilaiden sanomisiin ja tekemisiin on käytännössä ihan sama asia kuin psykoottisen reagointi johonkin virikkeeseen, jonka uskoo merkitsevän jotain erityistä).

      Tiesin tietenkin, että se on sairauden oire, ja tulin vähän epätoivoiseksi jo kysymyksestä, vaikka varmaan minun vastaukseni uskottiin, kun sanoin, että ”ei, mutta olenhan minä tarkkailtavana, ja tuokin (psykologia osoittaen) oli aamulla siellä labrassa”. Tarkkailtavana olo on sietämätöntä, kun ei oikeasti yritetä ymmärtää ja auttaa, vain kirjataan omia tulkintoja tilanteista ja sanomisista ylös, jotta niistä taas joku muu voi tehdä omia tulkintojaan. Toki hoitajat varmasti välttävät kirjoittamasta omia tulkintojaan, vaan pyrkivät kirjoittamaan sen mitä todella tapahtui ja sanottiin. Mutta se mitä sanotaan, ei välttämättä ole se, mitä tarkoitetaan tai yritetään sanoa, varsinkaan kun kontakti hoitajien kanssa ei ollut mitenkään luottamuksellinen ja dialoginen.

      Tämän kokouksen perusteella oleskeluni osastolla muutettiin tahdonvastaiseksi ja minulle määrättiin psykoosilääke olanzapiini. Minä protestoin: olen tästä kerran jo selvinnyt ilman lääkitystä, niin tiedän, että selviän toistekin ja nyt vielä paremmin, kun tiedän mikä viimeksi meni pieleen, siten, että jouduin tähän tilaan uudestaan. No, tämä ei oikein vakuuttanut heitä, heille tietenkin tilanteen toistuminen oli selvä merkki pahemmasta sairastumisesta, kun vielä otettiin huomioon sukurasitteeni. Ja tätä käsitystä vastaan sain taistella koko hoidossa ja avohoidossa oloni ajan. Mielestäni sen olen nyt kumonnut. Kuinka helppoa toipuminen olisikaan ollut ilman tätä taistelua? Oliko sitten pakko taistella? Uskon, että kyllä. Hoitojärjestelmä oli niin kaukana tarpeistani, että kyllä olisin vahvasti lääkitty ja sairas. En väitä, että ihan absoluuttisen terve olisin nytkään, mutta kukapa on? Mikä ylipäänsä on tervettä? Pohdin sitä toisella kertaa.

      • Anonyymi

        Äitini kävi sairaalassa iltapäivällä ja juttelin hänelle kaikenlaista. Minun oloni helpottui, kun sain vähän puhuttua ja purettua ajatuksiani, ja mutta äiti taas huolestui entistä enemmän, soitti myöhemmin huolissaan osastolle, josta hoitaja sitten kertoi minulle. Se sai oloni onnettomaksi, ja huolestuin itsekin taas lisää läheisistäni. Ajattelin, että miten he pärjäävät stressin ja huolensa kanssa, kun ne minutkin tähän tilaan ajoivat. Tuntui myös, että olen väistämättä lipumassa jonkin myllyn läpi, mistä ulos tulee mielisairaita, ja vain siitä syystä, että läheiset voisivat paremmin. He halusivat, että minua hoidetaan, keinoilla millä hyvänsä, ja että he saavat jotain tietoa voinnistani, varmuuden sairaudestani. He eivät kestä tilanteen epävarmuutta, vaan vaativat varmuutta ja rauhaa itselleen, minun kustannuksellani.

        Mitä olisi voitu tehdä?

        Minulta kysyttiin, että mitä kokouksessa olisi voitu tehdä, jotta minun oloni olisi helpottunut. Vastasin, että luulen, että olisi ollut parasta antaa minun olla, kuunnella kun sanon, että minun pitäisi vaan saada rauhoittua ja nukkua. Kysymys jatkui: olisiko joku voinut sanoa jotain, mikä olisi auttanut? Vastasin, että ei varmaan, minulla oli niin suuri epäluottamus ja olin sen verran kiihtynyt, ettei mikään olisi auttanut. Vain sen hyväksyminen, että tilanne meni nyt näin.

        Vähän täydennän vastaustani. Toki moni asia olisi voinut mennä toisin, mutta viimeistään siinä kohdassa, kun oli tehty lääkitys- ja pakkohoitopäätös ja minusta tuntui, että elämä oli nyt tässä, ei ollut mitään tehtävissä. En usko, että parhaallakaan empatiakyvyllä varustettu ihminen olisi voinut auttaa, koska olisin kokenut, että sen empatian juuret ovat väärässä paikassa. Jos oli sitä mieltä, että tarvitsin lääkityksen ja pakkohoitoa, ei voinut ymmärtää yhtään minua, minun tunteitani ja tilannettani, ja empatia olisi tuntunut suurelta säälin osoitukselta, jollaista en oikein myöskään sietänyt. Sääli oli konkreettisesti sairautta, se sai vointini huononemaan. Yleisesti ottaen kokonaisvaltaisen ymmärryksen osoittaminen olisi voinut auttaa, mutta ei sekään välttämättä juuri tuossa tilanteessa, jossa hoitokokouksen tulos oli joka tapauksessa se mikä oli.

        Kun sitten pääsin itsekseni rauhoittumaan, sulattelin tapahtumia ja totesin, ettei tilanne nyt vielä niin toivoton ole, lääkkeitä ei tarvitse syödä loputtomiin ja uloskin pääsen, kunhan koitan paremmin sopeutua tilanteeseen, tai ainakin esittää sopeutunutta. Eikö sitä vanhemmillekin sanota, että kun lapsi on kiihdyksissä, niin järkipuhe ei mene perille, eikä keskustelu ole mahdollinen? Kun lapsi rauhoittuu, asioista voidaan puhua. Tunteitani olenkin monesti verrannut pienen vauvan ja lapsen tunteisiin. Lisäksi tunsin, ettei kukaan ole oikeasti minun puolellani, joten kenenkään lohduttelu ei olisi todennäköisesti auttanut.

        Kenen vastuulla on näissä tilanteissa rakentaa luottamus? Luottamus ei välttämättä vaadi täyttä toisen ymmärtämistä, mutta ymmärrystä ymmärtämättömyydestä ja sen hyväksymistä. Sen hyväksymistä myös, että jos ei itse ymmärrä jotain, se ei vielä tarkoita sitä, että toinen on sairas. Nämä eivät ole suoraviivaisia ja pelkästään sanoilla ilmaistavissa olevia asioita. Ne välittyvät meistä kokonaisuudessaan.

        Hoitokokemukseeni kyllä liittyy paljon omia pelkoja, ihan omalla mielikuvituksella luotuja skenaarioita ja ennakkoluuloja, joilla olen itseäni lietsonut, jotka vaikuttivat olooni negatiivisesti. Niitäkään ei silti pitäisi ajatella vain sairauden oireina, ylös kirjattavina seikkoina, vaan asioina, joissa minua olisi voinut hiljalleen tukea, antaa minulle syytä luottaa, hyväksyä se, että pelkoja ja ennakkoluuloja on ja siten olisin hiljalleen voinut päästää irti niistä. Toisaalta tällainen hyväksyntä on hankalaa tilanteessa, jossa hoitava osapuoli on itsekin täynnä ennakkoluuloja, huonoja kokemuksia siitä, mihin sen kaltainen tila voi johtaa. Varmaan hoidolla haluttiinkin vain suojella siltä. Mutta se ei paljoa lohduta, jos kuitenkin lähes kaikki toimet oikeastaan vain kasvattivat pelkoja, samoin se ympäristö, kaikki juurikin vain ajoivat hallitsemattomaan tilaan.

        Minulta kysyttiin myös, olisinko tarvinnut omaa rauhaa, enkä hälyistä osastoa huonekavereineen. Vastasin, että huonekaveri oli kyllä ihan kiva, meillä oli yhteisiä asioita sitten parin päivän päästä. Tähän vastaukseeni lisäisin vielä, että jos huonekaverina olisi ollut kuka tahansa muu osastolla olijoista, tilanne olisi ollut toinen. Osastolla kun jo olin, niin oli ihan ok, että oli kiva huonekaveri. Mutta tuollaista osastohoitoa en kyllä olisi tarvinnut olisi ollenkaan.

        Olisin tarvinnut vain turvallisen, rauhallisen ja rentouttavan paikan, jossa tilaani vähän ymmärrettäisiin. Diagnooseilla ja lääkkeillä kiusaamisen sijaan opeteltaisiin muita keinoja rauhoittumiseen, rentoutumiseen ja unen saantiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äitini kävi sairaalassa iltapäivällä ja juttelin hänelle kaikenlaista. Minun oloni helpottui, kun sain vähän puhuttua ja purettua ajatuksiani, ja mutta äiti taas huolestui entistä enemmän, soitti myöhemmin huolissaan osastolle, josta hoitaja sitten kertoi minulle. Se sai oloni onnettomaksi, ja huolestuin itsekin taas lisää läheisistäni. Ajattelin, että miten he pärjäävät stressin ja huolensa kanssa, kun ne minutkin tähän tilaan ajoivat. Tuntui myös, että olen väistämättä lipumassa jonkin myllyn läpi, mistä ulos tulee mielisairaita, ja vain siitä syystä, että läheiset voisivat paremmin. He halusivat, että minua hoidetaan, keinoilla millä hyvänsä, ja että he saavat jotain tietoa voinnistani, varmuuden sairaudestani. He eivät kestä tilanteen epävarmuutta, vaan vaativat varmuutta ja rauhaa itselleen, minun kustannuksellani.

        Mitä olisi voitu tehdä?

        Minulta kysyttiin, että mitä kokouksessa olisi voitu tehdä, jotta minun oloni olisi helpottunut. Vastasin, että luulen, että olisi ollut parasta antaa minun olla, kuunnella kun sanon, että minun pitäisi vaan saada rauhoittua ja nukkua. Kysymys jatkui: olisiko joku voinut sanoa jotain, mikä olisi auttanut? Vastasin, että ei varmaan, minulla oli niin suuri epäluottamus ja olin sen verran kiihtynyt, ettei mikään olisi auttanut. Vain sen hyväksyminen, että tilanne meni nyt näin.

        Vähän täydennän vastaustani. Toki moni asia olisi voinut mennä toisin, mutta viimeistään siinä kohdassa, kun oli tehty lääkitys- ja pakkohoitopäätös ja minusta tuntui, että elämä oli nyt tässä, ei ollut mitään tehtävissä. En usko, että parhaallakaan empatiakyvyllä varustettu ihminen olisi voinut auttaa, koska olisin kokenut, että sen empatian juuret ovat väärässä paikassa. Jos oli sitä mieltä, että tarvitsin lääkityksen ja pakkohoitoa, ei voinut ymmärtää yhtään minua, minun tunteitani ja tilannettani, ja empatia olisi tuntunut suurelta säälin osoitukselta, jollaista en oikein myöskään sietänyt. Sääli oli konkreettisesti sairautta, se sai vointini huononemaan. Yleisesti ottaen kokonaisvaltaisen ymmärryksen osoittaminen olisi voinut auttaa, mutta ei sekään välttämättä juuri tuossa tilanteessa, jossa hoitokokouksen tulos oli joka tapauksessa se mikä oli.

        Kun sitten pääsin itsekseni rauhoittumaan, sulattelin tapahtumia ja totesin, ettei tilanne nyt vielä niin toivoton ole, lääkkeitä ei tarvitse syödä loputtomiin ja uloskin pääsen, kunhan koitan paremmin sopeutua tilanteeseen, tai ainakin esittää sopeutunutta. Eikö sitä vanhemmillekin sanota, että kun lapsi on kiihdyksissä, niin järkipuhe ei mene perille, eikä keskustelu ole mahdollinen? Kun lapsi rauhoittuu, asioista voidaan puhua. Tunteitani olenkin monesti verrannut pienen vauvan ja lapsen tunteisiin. Lisäksi tunsin, ettei kukaan ole oikeasti minun puolellani, joten kenenkään lohduttelu ei olisi todennäköisesti auttanut.

        Kenen vastuulla on näissä tilanteissa rakentaa luottamus? Luottamus ei välttämättä vaadi täyttä toisen ymmärtämistä, mutta ymmärrystä ymmärtämättömyydestä ja sen hyväksymistä. Sen hyväksymistä myös, että jos ei itse ymmärrä jotain, se ei vielä tarkoita sitä, että toinen on sairas. Nämä eivät ole suoraviivaisia ja pelkästään sanoilla ilmaistavissa olevia asioita. Ne välittyvät meistä kokonaisuudessaan.

        Hoitokokemukseeni kyllä liittyy paljon omia pelkoja, ihan omalla mielikuvituksella luotuja skenaarioita ja ennakkoluuloja, joilla olen itseäni lietsonut, jotka vaikuttivat olooni negatiivisesti. Niitäkään ei silti pitäisi ajatella vain sairauden oireina, ylös kirjattavina seikkoina, vaan asioina, joissa minua olisi voinut hiljalleen tukea, antaa minulle syytä luottaa, hyväksyä se, että pelkoja ja ennakkoluuloja on ja siten olisin hiljalleen voinut päästää irti niistä. Toisaalta tällainen hyväksyntä on hankalaa tilanteessa, jossa hoitava osapuoli on itsekin täynnä ennakkoluuloja, huonoja kokemuksia siitä, mihin sen kaltainen tila voi johtaa. Varmaan hoidolla haluttiinkin vain suojella siltä. Mutta se ei paljoa lohduta, jos kuitenkin lähes kaikki toimet oikeastaan vain kasvattivat pelkoja, samoin se ympäristö, kaikki juurikin vain ajoivat hallitsemattomaan tilaan.

        Minulta kysyttiin myös, olisinko tarvinnut omaa rauhaa, enkä hälyistä osastoa huonekavereineen. Vastasin, että huonekaveri oli kyllä ihan kiva, meillä oli yhteisiä asioita sitten parin päivän päästä. Tähän vastaukseeni lisäisin vielä, että jos huonekaverina olisi ollut kuka tahansa muu osastolla olijoista, tilanne olisi ollut toinen. Osastolla kun jo olin, niin oli ihan ok, että oli kiva huonekaveri. Mutta tuollaista osastohoitoa en kyllä olisi tarvinnut olisi ollenkaan.

        Olisin tarvinnut vain turvallisen, rauhallisen ja rentouttavan paikan, jossa tilaani vähän ymmärrettäisiin. Diagnooseilla ja lääkkeillä kiusaamisen sijaan opeteltaisiin muita keinoja rauhoittumiseen, rentoutumiseen ja unen saantiin.

        Kirjoitin itsekin tähän ketjuun. Minulla aloitettiin myös olantsapiini, koska en halunnut aggressioita aiheuttanutta ketipinooria syödä. Itselle se oli pitkän unettomuuden jälkeen hyväksyttävä ratkaisu.
        Huvittavaa oli, että osastolla mennessä minun epäiltiin kuvittelevan ammattini, kun siellä julkisen puolen tiedoissa näkyi nuoruuden työterveyden aikainen ammatti. 😃 Aikani lääkkeitä syötyäni luulin itsekin sen kuvittelevani ja piti tarkistaa asia ihan sähköposteista, että olenko elänyt viime vuoden sumussa... Olipa kiva siinä pöppörössä vielä pyytää oikomaan saikkulapun ammattikirjausta ym.
        Olin psykoottinen, mutta en sitä juuri mainostanut henkilökunnalle sisään kirjautumisen jälkeen.
        Itsellekin tuli pelko, että mitä jos en kuitenkaan pääse osastolta ulos sovittuna päivänä. Lisäksi pelkotiloissani pelkäsin myös huonekaveriani. Ekan yön ja päivän sain viettää yksin huoneessa, mutta en siitä ja vahvoista unilääkkeistä huolimatta nukkunut kuin pari tuntia.


      • Anonyymi

        Minä en aio koskaan enää mennä psykiatriselle osastolle ja syy on hoitokulttuurissa, mikä siellä vallitsee sekä kokemuksessa mikä oli kauhea. Olo oli kuin olisi ollut ristikuulusteluissa, sanani olisi yritetty saada kuulostamaan mahdollisimman epänormaalilta ja minusta löytää epänormaalia sen sijaan että minua olisi yritetty millään tavoin ymmärtää. Osastolla on lähes pakkomielteinen suhtautuminen siihen että potilaat pitää laittaa mömmöihin. Osasto tuntuu olevan enemmän suunniteltu hoitotahoa varten kuin potilaita. Potilas on alisteisessa asemassa ja hoitotaholla on pelottavan paljon valtaa. Kaikille pitäisi avautua omista asioistaan ja rajoja loukataan jatkuvasti. Hoitomerkinnät jää kummittelemaan rekistereihin ja kuka tahansa voi lukea sitten minusta lääketokkuroissa kirjoitettuja tekstejä terveydenhuollossa Yksityisyyttä ei juuri ole. Kun saa lääkkeistä harmia, niitä tulkitaan henkisinä ongelmina ja määrätään lisää lääkettä niihin. En koskaan enää mene paikkaan, missä minun oikeuksiani voidaan rajoittaa niin että ei anneta mahdollisuutta kieltäytyä mömmöistä mitä siellä kylvetään.

        Mitään jälkipuintia ei ole osaston jälkeen eikä sillä ole juuri merkitystä onko potilas mennyt huonompaan suuntaan hoidolla. Mitään palautetta ei kysytty.
        He ovat ihan hyvin saattaneet olla siinä luulossa että olen voinut heidän hoidollaan paremmin mutta eivät nähneet minua vieroitusoireista tärisevänä osastohoidon jälkeen tai kuunnelleet kokemusta missä en pystynyt toimimaan lääkityksien takia ja koin hoidon todella traumatisoivana. Tai kärsin sairaalloisesta sisäisestä levottomuudesta lääkkeiden takia miksi kävelin osaston käytäviä tuskaisena.
        Kaikki kirjataan hoidon näkökulmasta käsin eikä potilaana voi puolustautua mielivaltaa vastaan. He eivät näe että kun lopetin mömmöt, pää selkiytyi ja kärsimykseni väheni.

        Siksi en koskaan enää anna tällaisille typeryksille ja huonolle systeemille valtaa elämässäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en aio koskaan enää mennä psykiatriselle osastolle ja syy on hoitokulttuurissa, mikä siellä vallitsee sekä kokemuksessa mikä oli kauhea. Olo oli kuin olisi ollut ristikuulusteluissa, sanani olisi yritetty saada kuulostamaan mahdollisimman epänormaalilta ja minusta löytää epänormaalia sen sijaan että minua olisi yritetty millään tavoin ymmärtää. Osastolla on lähes pakkomielteinen suhtautuminen siihen että potilaat pitää laittaa mömmöihin. Osasto tuntuu olevan enemmän suunniteltu hoitotahoa varten kuin potilaita. Potilas on alisteisessa asemassa ja hoitotaholla on pelottavan paljon valtaa. Kaikille pitäisi avautua omista asioistaan ja rajoja loukataan jatkuvasti. Hoitomerkinnät jää kummittelemaan rekistereihin ja kuka tahansa voi lukea sitten minusta lääketokkuroissa kirjoitettuja tekstejä terveydenhuollossa Yksityisyyttä ei juuri ole. Kun saa lääkkeistä harmia, niitä tulkitaan henkisinä ongelmina ja määrätään lisää lääkettä niihin. En koskaan enää mene paikkaan, missä minun oikeuksiani voidaan rajoittaa niin että ei anneta mahdollisuutta kieltäytyä mömmöistä mitä siellä kylvetään.

        Mitään jälkipuintia ei ole osaston jälkeen eikä sillä ole juuri merkitystä onko potilas mennyt huonompaan suuntaan hoidolla. Mitään palautetta ei kysytty.
        He ovat ihan hyvin saattaneet olla siinä luulossa että olen voinut heidän hoidollaan paremmin mutta eivät nähneet minua vieroitusoireista tärisevänä osastohoidon jälkeen tai kuunnelleet kokemusta missä en pystynyt toimimaan lääkityksien takia ja koin hoidon todella traumatisoivana. Tai kärsin sairaalloisesta sisäisestä levottomuudesta lääkkeiden takia miksi kävelin osaston käytäviä tuskaisena.
        Kaikki kirjataan hoidon näkökulmasta käsin eikä potilaana voi puolustautua mielivaltaa vastaan. He eivät näe että kun lopetin mömmöt, pää selkiytyi ja kärsimykseni väheni.

        Siksi en koskaan enää anna tällaisille typeryksille ja huonolle systeemille valtaa elämässäni.

        Tarkka kuvaus nykysysteemistä. Minäkin olen ollut siellä. Kokemus teki minut hyvin pelokkaaksi. Pelkään nykyään jossain määrin jopa tavallisia lääkäreitäkin. Ei niin että käytännössä heiltä mitään pahaa minulle seuraisi, mutta luottamus yleisesti ottaen on mennyt. Monesta eri tekijästä johtuen.´Mm. yksityisyyden menetys. Itsemääräämisen menetys tai sen jatkuva uhka. Leimaaminen. Se hirveä "vikojen" jahtaaminen, sairauden silmälasien kautta katsominen.


    • Anonyymi

      Luin muistaakseni tältä palstalta että on mahdollista tehdä kirjallinen hoitosopimus johon kirjataan hoidon päättymispäivä tällöin tietää etukäteen milloin pääsee pois.en tiedä kuinka varma keino on kyseessä, mutta kuulemma tällaisen sopimuksen tehnyt potilas oli jouduttu päästämään sovittuna päivänä pois vaikka lääkäri oli eri mieltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1325
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1076
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      74
      869
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      797
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      716
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      715
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      708
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      691
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      678
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      43
      655
    Aihe