Hilan poimija saa kilolta noin 10 €/kg .
Ku meet kaupasta ostamaan hilla hinta on noin 25 €/kg
Eikö kauppa pärjää pienemmällä katteella?
Marjan poiminta ( tulot hinta kate )
35
211
Vastaukset
- Anonyymi
Pärjää kyllä, mutta kannattaa poimijoiden kaupata marjansa itse netissä vaikka 23€/kg
- Anonyymi
Aivan, vain typerys myy hillaa 10€/kg, kun mustikastakin saa suoraan kuluttajille myytynä poimija puhdistettuna 6-8€/litra ja litrassa nyt paljon vähemmän kuin kilossa.
20-25€ on oikea hillan myyntihinta poimijalta kuluttajalle. Millekään elinkeinottelijalle marjoja ei kannata ikinä poimia/myydä.
- Anonyymi
Ihmeen pieni kate. 25e alv olisi normi.
- Anonyymi
Mustikat kauppojen myyntikojuissa 15euroa kilo.
- Anonyymi
Yleensä se kerääjiltä hillaa ostava taho ei myy itse vähittäin ulos, vaan toimittaa marjat eteenpäin. Jokainen porras siinä välissä lisää omat kulunsa (mm. puhdistus, lajittelu pakkaus, kuljetus) ja tietenkin oman katteensa. Lopulta asiakas ostaa marjat vähittäismyynnistä.
Harva kauppias ostaa raakamarjaa kerääjiltä ja myy sen suoraan samasta myymälästä asiakkaille. Silloinkin myyntihintaan joudutaan lisäämään varastointi ja käsittelykuluja katteen lisäksi.
Edullisimmillaan hillan ja muutkin marjat voi ostaa suoraan kerääjältä, ellei itse pysty tai viitsi kerätä. Olen joskus tuolla Lapin porteilla ostanut edullisesti suoraan kerääjältä ämpärillisen hillaa ja sain hyvää marjaa kohtuu hintaan, mutta tulihan siitä tavallaan kuluja ennen kuin se ämpärillinen oli kotona tallessa Helsingissä. - Anonyymi
Saisi maksaa vaikka 100 euroa kilo, niin ihmiset oppisivat keräämään marjansa itse.
- Anonyymi
On se tosiaan surkeaa jos Thaimaasta pitää poimijat etsiä.
Kotona nuoret ei ehdi luontoon hyötyliikuntaa harrastamaan, kun aika menee tietokoneen pelitarjonnan "tutkintaan".- Anonyymi
Itse en syö mitään marjoja tai sieniä, niin en sen vuoksi niitä myöskään ala keräämään.
Ne kerää ketkä käyttää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse en syö mitään marjoja tai sieniä, niin en sen vuoksi niitä myöskään ala keräämään.
Ne kerää ketkä käyttää.Aika säälittävä ruokavalio sinulla. No, aikaa myöden se kostautuu
- Anonyymi
No mikset mene itse sinne metsään. Moni nuori kyllä kerää marjoja ja myy niitä marjakauppiaille jos vain sattuvat niillä kulmilla asumaan. Mutta on hieman eri asia kerätä niitä ammattimaisesti varpuja maasta kiskoen 12 tuntia päivässä kuin pieteetillä niin, että marjoja tarvitse enää erikseen putsata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika säälittävä ruokavalio sinulla. No, aikaa myöden se kostautuu
Syön monipuolisesti lihaa (riistaakin), kalaa, vihanneksia ja juureksia ym. Mahdollisuuksien mukaan pyrin suosimaan luomutuotteita. Ja kotimaista ostan aina milloin on saatavilla.
Metsän kasvit jätän metsän asukkaille.
Kuten sanottu, niin ne kerää ketkä käyttää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syön monipuolisesti lihaa (riistaakin), kalaa, vihanneksia ja juureksia ym. Mahdollisuuksien mukaan pyrin suosimaan luomutuotteita. Ja kotimaista ostan aina milloin on saatavilla.
Metsän kasvit jätän metsän asukkaille.
Kuten sanottu, niin ne kerää ketkä käyttää.Sinä sanot noin. Mutta kuulunet vähemmistöön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä sanot noin. Mutta kuulunet vähemmistöön.
Enemmistöön kuulun kotimaisen ruoan ostajana. Vähemmistöön kuulun metsästäjänä.
Sinäkin kuulunet johonkin vähemmistöön. - Anonyymi
Suomalaiset nuoret, työttömät, eläkeläiset jne. kerää mustikkaa ym. marjoja vaikka kuinka, mutta kuka typerys myisi ne marjafirmoille kun suoraan kuluttajille myytynä esim. puhdistetusta mustikasta saa verovapaana 6-8 euroa litralta, ellei kerää superfoodia itselleen? Ei siitä nämä ihmiset muille huutele, koska marjatulot myynnistä ovat verovapaata ja vasta yli 10 000 euron marjatulot vuodessa katsotaan elinkeinotoiminnaksi, jos niistä alkaisi huutelemaan. Marjathan myydään käteisellä tien varrella tai Facebookin ym. kautta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä sanot noin. Mutta kuulunet vähemmistöön.
Aika pieni olisi marjojen kulutus jos syötäisiin vain itsepoimittuja marjoja.
- Anonyymi
Täällä kaupassa "tarjouksena" 29,90 kg
- Anonyymi
150 markkaa. Kymmenenkiloa saisi 1500 markalla. Menneitä muistellen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukahan hullu tuohonhintaan olisi ennenmuinoin markka-aikaan ostanut tuotakin herkkua kymmenenkiloa tai edes kilon?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukahan hullu tuohonhintaan olisi ennenmuinoin markka-aikaan ostanut tuotakin herkkua kymmenenkiloa tai edes kilon?
Kun markasta siirryttiin euroon, markan ostoarvo oli suunnilleen sama kuin euron nyt, jos ei parempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nautitaan nyt täysin rinnoin euro hinnoista!
- Anonyymi
Kaikki tietää, että valtaosa kaupoista hankkii kaiken myytävänsä tukuista.
Joten tuossa on poimijan ja kaupan välillä usein pari välittäjää, jotka ottavat omansa pois välistä.- Anonyymi
Kuka suomalainen marjanpoimija myisi marjoja pilkkahintaan välittäjille, kun itse myyden kuluttajille saa ainakin 3 kertaisen hinnan???
- Anonyymi
Kylläpä on taas marjanpoimijan selkänahka koetuksella kun siitä repivät osansa niin ahneet marjanvälittäjät, kauppiaat ja naapurikateellisen paikalle soittama verottaja.
Onneksi marjaan voi mennä kotitarpeiksi poimimaan kun nyt ei ole Thaimaan kaukomailta saapuneita poimijoita verottamassa kansallisomaisuuttamme.- Anonyymi
Näinhän se korruptio pelaa suomessa. Jos marjastaja myy suoraan kauppiaalle tulee verot ja byrokratia hygieenia vaateillaan.
Orjien osa. Poimimansa marjat voi tietysti myydä itsekin, ellei tahdo välikäsien niistä saavan voittoa.
- Anonyymi
"Kylläpä on taas marjanpoimijan selkänahka koetuksella kun siitä repivät osansa niin ahneet marjanvälittäjät, kauppiaat ja naapurikateellisen paikalle soittama verottaja."
Marjatulot ovat Suomessa sienitulojen kanssa verovapaita, eikä kukaan järkevä myy poimimiaan marjoja välittäjille tai kauppiaille vaan suoraan kuluttajille. Hinta kolminkertainen.
Kiva lisätulo opiskelijalle, työttömälle tai eläkeläiselle.
- Anonyymi
Kuulostaa pieneltä tuo kate. Hinnan pitäisi olla n. 7-8 kertainen ostohintaan nähden ennenkuin se kannattaa.
- Anonyymi
Lasketaanko katteeseen myös se hyvä mieli jonka marjastaja saa samoiltuaan muutaman tunnin lakkajänkillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lasketaanko katteeseen myös se hyvä mieli jonka marjastaja saa samoiltuaan muutaman tunnin lakkajänkillä.
Hyttysten ja mäkäröiden pistoista lakkasoilla ja marjametsissä tuskin kukaan marjastaja saa saa hyvää mieltä tai orgasmia vaikka olisi kuinka masokisti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyttysten ja mäkäröiden pistoista lakkasoilla ja marjametsissä tuskin kukaan marjastaja saa saa hyvää mieltä tai orgasmia vaikka olisi kuinka masokisti.
Laita sinä se dildo vain sinne piironginlaatikkoon - puurot ja vellit on ihan sekaisin vaikka metsän haravointiin mitään thaikkuja. ei toivottaisikaan.
Miksi yrittäjä pyrkisi minimoimaan voiton?
- Anonyymi
Valemediassa oli jokin vuosi sitten juttu jossa joku oululainen hillanpoimija meni myymään Oulussa poimimansa hillat Helsingin torille saakka ja jäi reilusti plussan puolelle.
- Anonyymi
Periaatteen vuoksi en osta mitään rosvous hinnoilla. Jos noi lakat ovat mukamas niin hyviä. Ajan niitä noukkimaan autollani omalla kustannuksella, vaikka valtakuntamme toiseen reunaan.
- Anonyymi
Olen jo kerännyt omaan pakkaseeni mustikkaa sen, minkä vuoden aikana tarvitsen ja vähän enemmänkin. Täytyy jättää vatulle, puolkalle ja sienille tilaa.
Vein jo tyttärelle ensimmäiset rasiat. Hänellä on kolme lasta, joista nuorin heinäkuussa syntynyt. Marjametsään ei ole oikein mahdollista päästä.
Jos hänen pakkasensa alkaa täyttyä, voin kerätä seuraavaksi entiselle akalle, eli lasteni äidille. Hän on minua 10 vuotta nuorempi, mutta ei fibromyalgian takia enää itse pääse metsään. Ex akalle en putsaa muuta kuin esipuhdstuksen. Puhduistakoon itse tarkemmin.
Mua vaan harmittaa, kun metsässä on mustikoita ihan älyttömästi. Ja sinne jäävät, kun ihmiset ei viitsi poimia. Itse viihdyn marja- ja sienimetsässä. On palkitsevaa nähdä, kuinka ämpri täyttyy. Myymään en ole vielä kehdannut mennä.- Anonyymi
Ei tarvita mitään lisävitamiinipillereitä kun marjoja popsii. Niistä voi tehdä monenlaisia ruokia ja juomia omaan tarpeeseen. Jos aikaa liikenee ja intoa riittää, voi poimia ostajillekin tai tuttaville. Ei ne lisäeurot koskaan pahaksi ole jos marjoja ja sieniä myy kun on yli oman tarpeen. Sienet myös on ilmaista ruokaa ja kannattaa säilöä niitäkin, ovat herkullisia talvellakin kun itse valmistaa. Samalla metsässä saa liikuntaa ja happea mielin määrin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 291413
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!711259- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865