Keskustelu on vaikeaa, kun edes perusasioista ei ole yksimielisyyttä. Edellä väiteltiin ateismista. Minkäänlainen määritelmä ei tuntunut sopivan. Vai onko ateismi juuri sitä, että kaikki kiistetään, yleisesti tunnetut määritelmätkin? Tässä tietosanakirjojen antia:
Ateisti= jumalankieltäjä
ateismi= jumalankieltäminen, jumalattomuus
ateistinen= Jumalan kieltävä
(Nykysuomen Sivistyssanakirja, WSOY)
Ateismi= käsitys, joka kieltää Jumalan tai jumalien olemassaolon ja heidän persoonallisen vaikutuksensa maailmanjärjestykseen. Ateistista uskonnollisuutta edustaa perinteinen hinajana-buddhalaisuus, joka kieltää kaiken jumaluuden. Ateistisia käsityksiä esittivät jo useat varhaisista Kreikan filosofeista. Myöh. ovat ateismia pyrkineet perustelemaan filosofisesti lähinnä materialistiselta pohjalta erityisesti ransk. Lamettrie ja Holbach sekä saks. Ludwig Feuerbach, Karl Marx ja Ernst Haeckel. Positivismi katsoi, että olettamus Jumalan olemassaolosta ei ole mahdoton, mutta ei myöskään perusteltavissa. Nyk. filos. suunnista sisältää eksistentialismi erityisesti ransk. Sartren edustamassa muodossa ateistisia piirteitä. Kommunismi on sisällyttänyt tavoitteisiinsa ateistisen maailmankatsomuksen levittämisen.
ateisti= ateismin kannattaja, jumalankieltäjä.
ateistinen= ateismin mukainen.
(Facta 2001, WSOY)
Mitä ateismi on?
8
696
Vastaukset
- Nassen
Itse en elähtisi mopoa keulittamaan wsoy:n teosten pohjalta.
Tässä eräitä näkemyksiä aiheesta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Atheist - ppp
Yleensä ateistit itse käsittävät itsensä henkilöiksi, jotka eivät usko jumaliin.
Encarta Encyclopedia:
"Atheism, the denial of or lack of belief in the existence of a god or gods."
Wikipedia kertoo mielestäni tämän parhaiten:
"Ateismi määritellään usein jumalauskon puuttumiseksi, jumalan mahdollisuuden huomiottajättämiseksi tai jumalankieltämiseksi. Ateistit itse eivät yleensä kannata viimeistä määritelmää, koska kukaan ei ole erikseen kieltänyt jokaista keksittyä jumalaa. Ateismin kannattaja on ateisti."
Mr. Korpela:
"ateismi [ate'ismi] jumalauskon puuttuminen, käsitys, jonka mukaan Jumalaa t. jumalia ei ole olemassa ¶" Kieltääkö kristitty ei-kristillisten jumalien olemassalon? Onko kristitty ateisti?
- keskusteleva
En ole tajunnut, miten ateisteilla on pokeria kyseenalaistaa yleisesti tunnustettuja auktoriteetteja: asiantuntijoita, tietosanakirjoja jne. Mutta sehän johtuu siitä, että kyseenalaistettuaan Jumalan, he ovat tulleet itse omiksi jumalikseen. Heille on totta vain oma napa ja se, minkä he itse haluavat. Turhauttavaa!
keskusteleva kirjoitti:
En ole tajunnut, miten ateisteilla on pokeria kyseenalaistaa yleisesti tunnustettuja auktoriteetteja: asiantuntijoita, tietosanakirjoja jne. Mutta sehän johtuu siitä, että kyseenalaistettuaan Jumalan, he ovat tulleet itse omiksi jumalikseen. Heille on totta vain oma napa ja se, minkä he itse haluavat. Turhauttavaa!
Vie olkiukkosi muualle. Jos inhoat ateisteja niin syvästi, niin miksi roikut ateistien palstalla? Yrität käännyttää meitä? Muuttaa meitä? Saada meistä muokattuja sinun kuvaksesi?
Tiedätkö edes, miksi olet täällä?- USKOMATONta
keskusteleva kirjoitti:
Ymmärrän!
En ole tajunnut, miten uskovilla on pokeria kyseenalaistaa yleisesti tunnustettuja auktoriteetteja: asiantuntijoita, tietosanakirjoja jne. Mutta sehän johtuu siitä, että kyseenalaistettuaan tiedon, he ovat tulleet itse omiksi jumalikseen. Heille on totta vain oma napa ja se, minkä he itse haluavat. Turhauttavaa
Veit sanat suustani! - pppp
keskusteleva kirjoitti:
"Heille on totta vain oma napa ja se, minkä he itse haluavat."
Jälkimmäinen tuntuisi kuvaavan paljon paremmin uskovia. Halutaan jonkun kivan jumalan olevan olemassa, joten *PIM*: senhän on pakko olla totta, koska se on niin kivaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.845057Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.173416Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j242720Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.581780- 471576
- 941352
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441346Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2351253Hiljaisuus
Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.721042IS Viikonloppu 29.-30.11.2025
Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra54922