Voiko psykiatri kirjoittaa B-lausunnon ilman vastaanottoa?

Anonyymi

Sattuuko jollain olemaan tietoa (tarkistan toki ensi viikolla vielä polilta asian), että voiko psykiatri kirjoittaa B-lausunnon esim. puhelimitse käydyn keskustelun jälkeen vai vaaditaanko aina joku vastaanottokäynti?

Ongelmana tässä on siis nyt se, että somaattisten sairauksien takia olen varsin huonossa kunnossa ja kykenen lähinnä vain makaamaan sängyssä, kävellessä meinaan pyörtyä voimakkaan huimauksen ja rytmihäriöiden takia. Ja ensi viikolla olisi psykiatrin aika uuden lausunnon kirjoittamista varten (jotta saisin jatkoa kuntoutustuelle). Tosin psykiatri ei itsekään saavu paikalle koronan takia, vaan pitää pelkästään videovastaanottoja. Mutta minun olisi siis kuitenkin mentävä psykiatrian polille asti. Jos saisin vaihdettua tuon vastaanoton puhelinajaksi, niin mahtaako se kelvata Kelalle?

7

<50

Vastaukset

• Ainakin diagnooseja voivat tehdä ilman minkäänlaista kontaktia itse asiakkaaseen.

• Mulla ei ole varmaa tietoa, mutta kun kyse on psykiatrian polista ja kelasta niin siellä voi tapahtua vaikka mitä.

• Kyllä! Psykiatrian polilla on nimittäin sellaiset asiakkaat.

• Näköjään Kelan sivuilla on 7.4.2020 tehty päivitys koskien näiden lausuntojen kirjoittamista etänä:

"Kelaan toimitettavia asiakirjoja koskevat samat yllämainitut periaatteet kuin vastaanottokäynnillä laadittavia asiakirjoja. Lausunnossa tai sairauskertomustekstissä tulee mainita, onko arviointi tehty etävastaanotolla, miten etävastaanotto toteutui (kuvapuhelu, puhelin, chat) ja miten potilaan henkilöllisyys on varmistettu etävastaanotolla.

Etävastaanotolla tehty lääkärinlausunto tai – todistus voidaan hyväksyä, kun vastaanotto on toteutettu etävastaanoton periaatteita noudattaen."

Ilmeisesti siis pelkkä puhelukin riittää, mikäli oikein ymmärsin? Tosin Kelaan on toki vaikea luottaa. Joka tapauksessa psykiatrini ei ole tavattavissa, sillä ei halua pitää muita kuin etävastaanottoja koronan pelossa.

- Ap

• Ehkä voisit ottaa häneen videoyhteyden omalta koneeltasi Skypen kautta. Se on hyvin helppo asentaa ja ilmainen. Miksi pitää mennä polille videovastaanottoa varten...?

• Jos sinulla on tieto että kelaan on vaikea luottaa, niin ehdottomasti tarkistat asian suoraan kelasta soittamalla sinne. Voit myös varata soittoajan niin että kela soittaa sinulle. Soittamalla psykiatripaikkaasikin saat oikeaa tietoa. Varmasti ovat selvittäneet kelan lausuntovaatimukset, koska työntekijänsä ottaa vastaan vain etänä.

• Soitin aamulla sekä psykopolille että Kelaan. Kelalle ei ole kuulemma niinkään väliä (tai ainakin näin puheluun vastannut henkilö sanoi), onko lausunto tehty perinteisen vastaanoton vai etävastaanoton (videopuhelu, puhelu, chat jne) välityksellä. Riippuu lähinnä siitä, minkä tavan psykiatri itse hyväksyy. Psykiatrian polilta vastattiin, että itse asiassa ko. psykiatri olisikin ollut fyysisesti paikalla tällä viikolla, mutta vastaanotto vaihdettiin nyt soittoajaksi ja sen pitäisi olla ok. Toivon mukaan näin.

Mietin vain sitä, että kuinkakohan on BDI-kyselyn laita - miten sen voi tehdä puhelimessa? Sairastan mm. kroonista ja vaikea-asteista masennusta ja saan kyselystä aina korkeimmat mahdolliset pisteet, mikä on aina mainittu B-lausunnossa ja sillä on kaiketi merkitystä tukien kannalta.

-Ap

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vaarallinen neuvo kansalle

Hätkähdyttävä tieto marjastajille: Jopa yli puolet yksityisteiden rajoitusmerkeistä laittomia – Asiantuntija: "Itse tehtyjä ei tarvitse noudattaa" Ra
      Maailman menoa
      318
      6197
    2. Martinan kunnioitus muita kohtaan?

Astuu kirkkoon rinnat paljaana . Just ja just peittää nännit. Hirveä myötähäpeä- kuka oikeesti kehtaa muutakuin Martina? Liian lyhyt hame! Ollaan k
      Kotimaiset julkkisjuorut
      364
      3474
    3. Vihreiltä selvä viesti,jos emme saa ilmastotavotteita

läpi lähdemme tästä hallituksesta. Ja tämä tule tapahtumaan aivan varmasti koska meillä ei ole varaa toteuttaa vihreiden toivomuslista. Nyt pitäisi al
      Perussuomalaiset
      150
      2930
    4. Onko taas Stefulla ja Sofialle tilanne päällä?

Eilen niin iloisesti kilisteltiin laseja ja tänään ei kumpaakaan näy instassa..
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1456