Lihasvoimaiset alukset väistämissäännöissä?

Anonyymi

Missä asemassa soutuveneet ja kajakit on väistämissäännöissä virallisesti, kun niissähän mainitaan vain konealus ja purjealus, rajoitettu ohjailukyky/kulkutie ja ohjailukyvytön? Toki airot taitaa olla fysiikassa kone (vipuvarsi), mutta mela on työkalu.

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ainakin väylällä ne väistävät kaikkia.

    • Anonyymi

      Se jonka on helpompi väistää yleensä väistää eli nopeampi vene, on joitain poikkeuksia esim. jos on uisteluvene ja 30 siimaa vedessä plaanareineen on vaikeampi väistää.

      • Anonyymi

        Monesti tuommoista haraa on vaikea väistää mihinkään.


      • Anonyymi

        Ei ole olemassa "nopeampi väistää" tai "helpommin väistävä väistää" -sääntöjä. Jossain määrin tuollaisen tulkinnan voi säännöistä tehdä, mutta nuo eivät siis ole sääntöjä eikä pidä uskoa asian olevan noin.
        Tuo mainitsemasi uisteluvene on velvollinen väistämään aivan samojen sääntöjen mukaisesti kuin sellainenkin, jolla ei ole siimoja vedessä, ts. se ei ole lain mukaan kalastusta harjoittava alus. Eli se väistää oikealta tulevia ja kaikkia purjealuksia.


    • Anonyymi

      No ei ole lupa ajaa yli. Ja tähystystäkään ei ole lupa laiminlyödä. Samat välttämissäänkään voimassa kuin yleensäkin.

      Soutajat ja melojat puolestaan välttelevät väyliä ja jos ne on pakko ylittää niin suorassa kulmassa.

    • Anonyymi

      liikkumista ja kohtaamista koskevat poikkeukset




      Edellä 14 §:ssä säädetystä poiketen seuraavien vesikulkuneuvojen on yleisillä kulkuväylillä pysyteltävä poissa yli 12 metrin pituisten vesikulkuneuvojen tieltä:

      1) soutuvene ja siihen kooltaan, nopeudeltaan tai muuten rinnastettava vesikulkuneuvo;

      2) alle seitsemän metrin pituinen, moottorilla kulkeva vesikulkuneuvo, jonka suurin nopeus on enintään seitsemän solmua;

      3) alle seitsemän metrin pituinen purjevoimalla kulkeva purjevene.

      Rajana tässä 15 pykälän määräyksessä on 12m pituus ja yleinen kulkuväylä jossa nämä kolme eri tyyppistä väistävät. Muuten väistöt menevät 14 pykälän mukaan...

    • Anonyymi

      Soutuveneet ei ole ongelma kenellekään, jos ei ole ihan kapeimmassa kohtaa poikittain eikä edes silloin.
      Kunhan pitää huolta omasta näkyvyydestä, niin kaikki väistää.

      Toisaalta eihän junakaan saa ajaa kiskoilla kulkijan yli, mutta riski on isompi kuin penkalla kulkiessa.

    • Anonyymi

      Kaikki tekevät voitavansa yhteentörmäyksien välttämiseksi.

      • Anonyymi

        Soutaja tai soutuveneen tapainen alus ei voi paljon tehdä. Onneksi noita yli 12 m aluksia on liikenteessä vielä verrattain vähän. Tällainen sääntö ruokkii hankkimaan entistä isompia veneitä. Ei ole ilmastonmuutoksen torjunnan näkökulmasta hyvä asia. Soutu- ja purjeveneitä tulisi tukea kaikin mahdollisin keinoin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soutaja tai soutuveneen tapainen alus ei voi paljon tehdä. Onneksi noita yli 12 m aluksia on liikenteessä vielä verrattain vähän. Tällainen sääntö ruokkii hankkimaan entistä isompia veneitä. Ei ole ilmastonmuutoksen torjunnan näkökulmasta hyvä asia. Soutu- ja purjeveneitä tulisi tukea kaikin mahdollisin keinoin

        In on! N n niin avuttomia.


    • Anonyymi

      Jotain johtoa voi saada siitä, että soutuvene saa käyttää purjealuksen valoja. (25 d 2).

    • Anonyymi

      Lainsäädäntö on yleensä aina heikomman ja pienemmän puolella, mutta veneilyssä asia on täysin päin vastoin. Soutuvene joutuu väistämään purjevenettä, vaikka nopeusero voi olla kymmenkertainen.

      • Anonyymi

        Mistä tuo känkkäränkkä tuli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tuo känkkäränkkä tuli?

        Ei siinä mitään känkkäränkkää ollut... vaan faktaan perustuva kommentti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä mitään känkkäränkkää ollut... vaan faktaan perustuva kommentti.

        Ei ole faktaa. Kommentti se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole faktaa. Kommentti se on.

        Kommentti, joka pitää paikkaansa. Liikenteessä lihasvoimalla kulkijoita pyritään suojelemaan, mutta vesillä ne ovat alempiarvoisessa asemassa. Varsinkin väylillä on oma syy, jos alle jää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentti, joka pitää paikkaansa. Liikenteessä lihasvoimalla kulkijoita pyritään suojelemaan, mutta vesillä ne ovat alempiarvoisessa asemassa. Varsinkin väylillä on oma syy, jos alle jää.

        Onko aoradalla käveleminen sallittua esim. valtatiellä tai moottoritiellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole faktaa. Kommentti se on.

        Fakta se on. Kommentti perustuu vallitsevaan käytäntöön ja lakiin. Tottakai se purkkarikin on loppumetreillä väistämisvelvollinen, mutta vasta kun se soutelija on toiminut lain vastaisesti (teko jota lakia noudattavan ei tarvitse ennakoida) ja siksi päätynyt tilanteeseen jossa törmäys on mahdollinen. Laki suojelee soutelijaa rajoittamalla soutelijan oikeutta liikkua enemmän kuin se rajoittaa purjehtijan liikkumista. Maanteillä tilanne on käänteinen, eli isommilla on enemmän velvollisuuksia ja pienillä haavoittuvammassa asemassa olevilla on enemmän oikeuksia. Turvallisinta kaikkien kannalta olisi että soutelu ja purjehdus kiellettäisiin kokonaan. Kaikki kerrostaloa pienemmät kelluvat ja liikkuvat kapistukset pois vesiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fakta se on. Kommentti perustuu vallitsevaan käytäntöön ja lakiin. Tottakai se purkkarikin on loppumetreillä väistämisvelvollinen, mutta vasta kun se soutelija on toiminut lain vastaisesti (teko jota lakia noudattavan ei tarvitse ennakoida) ja siksi päätynyt tilanteeseen jossa törmäys on mahdollinen. Laki suojelee soutelijaa rajoittamalla soutelijan oikeutta liikkua enemmän kuin se rajoittaa purjehtijan liikkumista. Maanteillä tilanne on käänteinen, eli isommilla on enemmän velvollisuuksia ja pienillä haavoittuvammassa asemassa olevilla on enemmän oikeuksia. Turvallisinta kaikkien kannalta olisi että soutelu ja purjehdus kiellettäisiin kokonaan. Kaikki kerrostaloa pienemmät kelluvat ja liikkuvat kapistukset pois vesiltä.

        Rannat Hesassa pitäisi jättää täysin soutelijoille suppajille kanooteille eli o moottorilla käyville veneille. Ja 50 m rannassa riittää, jos on leveämpi niin sitte voisi siellä kulkea venemoottoritie.
        Suutelin pitkin rantoja Hesassa ja huomasin miten usein moottoriveneet tulivat tekemään aaltoja lähelle, kurvailevat ja pyörivät siinä. Miksikö siinä ranna, no eihän siellä kauempaa merellä ole heille yleisöä! Tai sitten ei rahat riitä, eikä etenkään äly.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fakta se on. Kommentti perustuu vallitsevaan käytäntöön ja lakiin. Tottakai se purkkarikin on loppumetreillä väistämisvelvollinen, mutta vasta kun se soutelija on toiminut lain vastaisesti (teko jota lakia noudattavan ei tarvitse ennakoida) ja siksi päätynyt tilanteeseen jossa törmäys on mahdollinen. Laki suojelee soutelijaa rajoittamalla soutelijan oikeutta liikkua enemmän kuin se rajoittaa purjehtijan liikkumista. Maanteillä tilanne on käänteinen, eli isommilla on enemmän velvollisuuksia ja pienillä haavoittuvammassa asemassa olevilla on enemmän oikeuksia. Turvallisinta kaikkien kannalta olisi että soutelu ja purjehdus kiellettäisiin kokonaan. Kaikki kerrostaloa pienemmät kelluvat ja liikkuvat kapistukset pois vesiltä.

        Lailla suojellaan ihmisiä itseään tekemästä tyhmyyksiä. Se on sitä parasta suojelua.

        Väyliä on vain vähän eikä niille mene täysjärkiset koska rannan tuntumassa on mukavampaa ja turvallisempaa. Kaikki mahtuu vesille koska vain miljoonasosa vesialuesita on väyliä ja nekin enimmäkseen vesillä, joissa puhaltaa tuulia ja on kovaa aaltoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rannat Hesassa pitäisi jättää täysin soutelijoille suppajille kanooteille eli o moottorilla käyville veneille. Ja 50 m rannassa riittää, jos on leveämpi niin sitte voisi siellä kulkea venemoottoritie.
        Suutelin pitkin rantoja Hesassa ja huomasin miten usein moottoriveneet tulivat tekemään aaltoja lähelle, kurvailevat ja pyörivät siinä. Miksikö siinä ranna, no eihän siellä kauempaa merellä ole heille yleisöä! Tai sitten ei rahat riitä, eikä etenkään äly.

        Rannathan on varattu juuri tuolla tavalla. Mikään väylä ei kulje rantaviivassa vaan tilaa jää väylän ja rannan väliin reilusti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4603
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe