Monet väittävät, ettei Raamattu puolla alkoholin käyttöä vaan tuomitsee sen. Onko asiaan toisenlaisia näkökantoja?
Tässä on muutama mielenkiintoista raamatunpaikkaa, jotka kannattaa pitää mielessä kun miettii, miten Raamattu suhtautuu alkoholiin.
Jesaja 1:21-22
"21. Kuinka onkaan portoksi tullut uskollinen kaupunki! Se oli täynnä oikeutta, siellä asui vanhurskaus. Nyt siellä asuvat murhamiehet. 22. Sinun hopeasi on muuttunut kuonaksi, jalo viinisi on vedellä laimennettu. "
Tässä verrattiin kaupunkia, jossa asui vanhurskaus, hyvään viiniin ja kaupunkia, joka on läpeensä paha viiniin, joka on vedellä laimennettu. Viinin laimentamista pidetään niin halpamaisena, että on tehty rinnastus, jossa laimennettua viiniä pidetään yhtä pahana kuin hopean muuttumista kuonaksi. Tästä on helppo päätellä, että laimentamatonta jaloviiniä arvostettiin Raamatun aikana. Laimennettua viiniä taas halveksittiin.
Jotkut Raamatun kirjojen kirjoittajat arvostelevat alkoholin juojia mutta Jumala ei tee niin. Hän kehottaa välillä juopumaan.
5. Mooseksen kirja 14:26
"Osta rahalla kaikkea, mitä haluat, nautoja tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee. Syö sitten siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi."
Jotkut väittävät, ettei väkijuoma Raamatussa ollut päihdyttävää. He ovat väärässä:
Jesaja 28:7
"Myös nämä täällä horjuvat viinistä ja hoippuvat väkijuomasta. Väkijuomasta horjuu pappi ja profeetta, he ovat sekaisin viinistä, hoippuvat väkijuomasta. He horjuvat näyissään, huojuvat tuomioissaan."
Sananlaskut 31:6-7
"6. Antakaa väkijuomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille. 7. Sellainen juokoon ja unohtakoon köyhyytensä älköönkä enää vaivaansa muistelko."
Viiniä voi siis hyvällä omallatunnolla juoda unohtaakseen kurjuutensa. Kurjuus tuskin unohtuu ilman hyvää seuraa ja humaltumista. Pelkkä mehun lipittäminen tuskin saa aikaan unohtamista.
Roomalaiskirje 14:20-21
"20. Älä ruuan vuoksi turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta ihmiselle on pahaksi, jos hän syömisellään loukkaa omaatuntoaan. 21. On hyvä olla syömättä lihaa ja juomatta viiniä ja välttää muutakin, mistä veljesi loukkaantuu."
Kaikki ruoka on siis puhdasta. Paavali ei myöskään kiellä viininkään juontia vaan sanoo, että sitä ei ole hyvä nauttia silloin kun se loukkaa veljeä. Mutta millainen viinin juominen aiheuttaisi veljen loukkaantumisen? Miten ihmeessä viinin juonti voisi loukata veljeä niin, että viiniä voisi kyllä juoda itsekseen mutta ei olisi hyvä juoda silloin kun se loukkaa veljeä? Aiemmat jakeet paljastavat mistä on kyse:
Roomalaiskirje 14:13-17
"13. Älkäämme sen tähden enää tuomitko toisiamme. Päättäkää pikemminkin olla panematta veljenne eteen loukkauksen aihetta tai viettelystä. 14. Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole sinänsä epäpyhää. Ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, se on epäpyhää. 15. Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruuastasi, sinä et enää vaella rakkauden mukaan. Älä saata ruuallasi turmioon sitä, jonka puolesta Kristus on kuollut. 16. Älkää siis antako sen hyvän, mikä teillä on, joutua herjattavaksi, 17. sillä Jumalan valtakunta ei ole syömistä ja juomista vaan vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä."
Kyse on siitä, että jos veljesi pitää viinin juomista epäpyhänä niin, ja siksi se, että sinä juot viiniä, loukkaa häntä, on parempi olla juomatta sitä hänen tietäensä ja siten olla loukkaamatta häntä. Miksi tai milloin joku uskova voisi pitää viinin juomista epäpyhänä ja loukkaavana, varsinkin kun Paavali pitää sen juomista hyvänä (jae 16)? En keksi mitään muuta syytä siihen kuin liiallisen juopumisen. Ei kai mikään muu Raamatussa aiheuta sitä, että viinin juominen olisi loukkaavaa kuin se, että sitä juodaan ylen ja silloin siitä tulee joillekin irstas meno ja huono käytös? Näinhän se Raamattu sanoo. Nyt siis, jos osaan juoda viinini sivistyneesti enkä ylenjuo enkä juo viiniäni veljeäni loukkaa asti, viinin juomisessa ei ole mitään tuomittavaa. Paavalikin pitää sitä itseasiassa hyvänä.
Minä en missään tapauksessa kehota ketään juomaan alkoholia mutta minua harmittaa kun ihmiset Raamattua hyväksi käyttäen yrittävät kontrolloida toisten juomatottumuksia. Asiaahan voisi tarkastella myös toisesta näkökulmasta. Se näkökulmaa kertoo siitä että Raamatussa kaikenlainen ylensyöminen, ylenjuominen, seksuaalinen hurjastelu, yms liiallisuuksiin meno on ollut kulttuurillisesti tuomittavaa mutta kohtuus on ollut pääasiassa hyväksi. Niin seksuaalisuudessa, syömisessä kuin juomisessakin.
Mites se alkoholi Raamatussa?
53
226
Vastaukset
- Anonyymi
Vanha tuttu kysymys. Mene juoksemaan.
- Anonyymi
Ei pysty.
- Anonyymi
Siispä, kun suomalaisen juopon, jonka lihaan on alkoholi lyönyt himon, niin siksi juuri raamatullisesti kannattaa jättää viina pois.
Ei olla lankeemuksena kellekään.
Eri kirkotkin ehtoollisviinin ovat alkoholiitomaksi muuttaneet.
Hapan on synnin kuva, ja happamattomuus Kristuksen kuvan kaltaisuus.
Siis ei juovuta, ettei tule irstaus mieleen.
Ja viinillä on muukin raamatullinen opetuskuva, kuin pämppäämisen tarkoitushakuisuus.- Anonyymi
Ole vain ilman, jos alkoholi ei sinulle sovi. Yritin vain kertoa aloituksessani, että toisenlainenkin näkökulma Raamatusta löytyy. Minä en aio olla ilman. Kyseessä ei ole teologinen eikä pelastuskysymys vaan aikansa kulttuuriin liittyvä asia.
- Anonyymi
Raamattu ei kiellä alkoholinkäyttöä, mutta humalahakuisen juomisen vaaroista se monessakin kohtaa varoittaa.
Lähi-idän kulttuurissa käytettiin viiniä ruokajuomana. Jeesus muutti häissä veden viiniksi. Paavali kehotti Timoteusta: "juo vähän viiniä vatsasi vuoksi". Mutta toisessa yhteydessä hän kirjoitti: "älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas ja paha meno".
Lasi viiniä ei siis ole ongelma, vaan juopottelu, riippuvuus ja sen lieveilmiöt.
Jotkut uskovaiset väittävät, että raamatun ajan viinissä ei ollut alkoholia. Se on tietenkin täyttä puppua. Alkoholitonta viiniä opittiin tekemään vasta 1800-luvulla. Alkoholin poistaminen jälkeenpäin vaatii osaamista, jota ei aiemmin ollut.
Alkoholi on asia, joka on yhdelle ongelma. Toinen voi taas joko ottaa tai jättää. Entiset alkoholistit pyrkivät joskus tekemään ongelmastaan muillekin uskonoppia. Heidän toki kannattaakin pysyä alkoholista erossa. Muut kuunnelkoot omaa tuntoaan ja kysykööt itseltään rehellisesti mihin alkoholia tarvitsevat.
Sananlaskut 23: 31-32
"Älä katsele viiniä, kuinka se punoittaa,. kuinka se maljassa hohtaa ja helposti valahtaa alas. Lopulta se puree kuin käärme. ja pistää kuin myrkkylisko."- Anonyymi
Miksiköhän lapsetkin joivat viiniä Raamatussa, jos se oli ainakaan vahvasti alkoholipitoista? "Sillä lapset ja imeväiset nääntyvät kaupungin kaduilla. He sanovat äideillensä: 'Missä on leipää ja viiniä?'" (Valitusvirret 2:11-12).
Olisiko niin, että se oli lähinnä kotikaljaa tai jotain esimerkiksi 0,5 prosenttista? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksiköhän lapsetkin joivat viiniä Raamatussa, jos se oli ainakaan vahvasti alkoholipitoista? "Sillä lapset ja imeväiset nääntyvät kaupungin kaduilla. He sanovat äideillensä: 'Missä on leipää ja viiniä?'" (Valitusvirret 2:11-12).
Olisiko niin, että se oli lähinnä kotikaljaa tai jotain esimerkiksi 0,5 prosenttista?Lasten viiniin lisätään viinikulttuureissa aluksi vettä. Eikä sitä janojuomana käytetä. Lämpimissä maissa viiniä otettiin ruoan kanssa myös siksi, että se tappoi bakteereja. Ilmeisesti Timoteus sai herkästi vatsatauteja, koska Paavali kehotti häntä juomaan vähän viiniä vatsansa vuoksi. Muita vatsavaivoja alkoholi pikemminkin pahentaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lasten viiniin lisätään viinikulttuureissa aluksi vettä. Eikä sitä janojuomana käytetä. Lämpimissä maissa viiniä otettiin ruoan kanssa myös siksi, että se tappoi bakteereja. Ilmeisesti Timoteus sai herkästi vatsatauteja, koska Paavali kehotti häntä juomaan vähän viiniä vatsansa vuoksi. Muita vatsavaivoja alkoholi pikemminkin pahentaa.
Joillakin viini saa suolen toimimaan paremmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko niin, että se oli lähinnä kotikaljaa tai jotain esimerkiksi 0,5 prosenttista?Helluntai:
"Mutta jotkut pilkkasivat: »He ovat juovuksissa, makeaa viiniä täynnä.»
Kotikaljan 0,5 % ei juopumiseen riitä.
Pietari: "Eivät nämä miehet ole juovuksissa, niin kuin te luulette – nythän on vasta aamu, päivän kolmas tunti."
Pietari kertoi kansalle, etteivät opetuslapset sentään vielä aamun kolmannella tunnilla kekkulissa olleet.
Uskovien suhde (etenkin lestadiolaiset ja helluntailaiset) alkoholiin on niin vääristynyt, että heidän pitää vääristellä Raamattuakin.
- Anonyymi
Noissa käännöksissä on käännetty aika pieleen, kun ei tunneta vanhan heprean sanoja ja niiden merkityksiä. On käännetty köyhään suomen kieleen, joten aika pahasti näkyy pieleen menneen.
Jisreel.On vaikea uskoa, että painoon päätyisi tekele, jonka kääntäjät "eivät tuntisi heprean (vanhoja) sanoja".
- Anonyymi
Henki kirjoitti:
On vaikea uskoa, että painoon päätyisi tekele, jonka kääntäjät "eivät tuntisi heprean (vanhoja) sanoja".
Kääntäjät osasivat varmasti alkukieliä. Mutta suomen kirjakieli oli varhaisten käännösten aikaan köyhää. Raamatun ajan kulttuurin käsitteille ei ollut yksinkertaisesti sanoja. Ja kun raamattua pyrittiin kääntämään sananmukaisesti, niin siitä tuli välillä kökkösuomea. Jos haluaa sujuvaa suomea, niin ei voi kääntää sanasta sanaan. On pyrittävä olemaan tekstin merkitykselle uskollinen. Literalisteille tämä on pyhäinhäväistystä, koska heille sanat ovat tärkeämpiä, kuin sanoma.
Anonyymi kirjoitti:
Kääntäjät osasivat varmasti alkukieliä. Mutta suomen kirjakieli oli varhaisten käännösten aikaan köyhää. Raamatun ajan kulttuurin käsitteille ei ollut yksinkertaisesti sanoja. Ja kun raamattua pyrittiin kääntämään sananmukaisesti, niin siitä tuli välillä kökkösuomea. Jos haluaa sujuvaa suomea, niin ei voi kääntää sanasta sanaan. On pyrittävä olemaan tekstin merkitykselle uskollinen. Literalisteille tämä on pyhäinhäväistystä, koska heille sanat ovat tärkeämpiä, kuin sanoma.
Pulmaan on helppo ratkaisu: helluntailaiset tehkööt oman käännöksen, joka on alkuperäisen tekstin merkitykselle uskollinen.
- Anonyymi
Raamatun kirjoittamisen aikana sanan viini merkitys oli toinen kuin nykyään. Se sisälti kaikki viinirypäleistä tehdyt juomat rypäletuoremehusta luonnollisen käymisen kautta käyneisiin viineihin.
- Anonyymi
Ja lähde tuolle väitteelle?
- Anonyymi
Olen kanssasi samaa mieltä. Juonnin kanssa osataan hallita eikä anneta sen hallita itseä. Osataan rajoittaa ja pysyä raittiina. Toisille se ei onnistu ja he juovat humalaan asti. Toisaalta alkoholi voi orjuuttaa jos ei osata hallita eikä rajoittaa alkoholin kanssa.
1Kor. 6:12 Kaikki on minulle luvallista, mutta kaikki ei ole hyödyksi. Kaikki on minulle luvallista, mutta minä en anna minkään hallita itseäni. Raamattu kansalle.
Heillä jotka Raamattua hyväksi käyttäen yrittävät kontrolloida toisten juomatottumuksia, on väärä käsitys alkoholin käytöstä ja heille alkoholi on synti. Heille alkoholi on päihdyttävä aine mutta Paavali sanoi että älä juo vain vettä vaan käytä vähän viiniä vatsan ja usein toistuvien vaivojensa vuoksi, se viini on alkoholipitoinen ja se ei ollut hänelle synti.
1Tim. 5:23 Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi ja usein toistuvien vaivojesi vuoksi. Raamattu kansalle.
Päihtymys ja juoppous on syntiä, kaksi eri asiaa. Luuk. 21:34 ”Pitäkää varanne, ettei päihtymys ja juopottelu eivätkä maalliset murheet raskauta teidän sydäntänne, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta Raamattu kansalle.
Mitä mieltä olet siitä juomingista? Voisitko määritellä mitä on juominki?
Gal. 5:21 kateus, >>>juomingit,<<< mässäily ja muut sellaiset. Sanon teille etukäteen, kuten ennenkin olen sanonut, että ne, jotka tällaista tekevät, eivät peri Jumalan valtakuntaa. Raamattu kansalle.
Roo. 13:13 Vaeltakaamme säädyllisesti niin kuin päivällä, ei mässäilyissä ja juomingeissa, ei haureudessa ja irstaudessa, ei riidassa ja kateudessa. Raamattu kansalle.
Harmittaa myös että sellaiset uskovat käyttävät tervettä opetusta hyväksi ja lankeavat juomaan humalaan asti. Heidän tulisi kuunnella itsensä ja hyväksyä sitä ettei heistä ole juomaan ja pysyisivät raittiina. Sen takia minun on vaikea keskustella avoimin ja julkisesti koska he seuraavat keskustelua ja vielä Raamattua hyväksi käyttäen kontrolloivat ihmiset toisten juomatottumuksia seuraavat keskustelua. Se harmittaa. Paavali näköjään joi alkoholia ja osasi hallita sitä eikä antanut sen hallita häntä ja osasi rajoittaa.
1Kor. 10:31 Syöttepä siis tai juotte tai teettepä mitä tahansa, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi. Raamattu kansalle.- Anonyymi
Niin, kukaan ei varmaankaan tiedä varmuudella mitä juomingit siihen aikaan tarkoittivat. Tai se sana, mistä juomingit on alunperin käännetty sanaksi juomingit.
Minä juon alkoholia lähinnä rentoutuakseni. Silloin en tavoittele humaltumista mutta todennäköisesti jonkin asteinen humaltuminen on käynnissä, koska lihakset rentoutuvat ja ajatukset raskaan viikon jälkeen rauhoittuvat. Joskus myös humallun mutta sitten taas pidän pidemmän tauon kunnes jatkan. Olen kyllä aikanani juonut ihan kunnollakin. Nykyisin koitan välttää alkoholia.
En koe alkoholin nauttimista syntinä. Mielestäni siideri, olut ja viini ovat Jumalan lahja ihmiselle. Mutta älköön hän juoko, joka kokee alkoholin syntinä. Älköönkä hänkään, joka ei osaa sitä sivistyneesti tehdä. Toisaalta minun juomatapani ei kuulu kenellekään, enkä lotkauta korvaanikaan jos joku luulee, että hänellä on oikeus kommentoida juomisiani. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, kukaan ei varmaankaan tiedä varmuudella mitä juomingit siihen aikaan tarkoittivat. Tai se sana, mistä juomingit on alunperin käännetty sanaksi juomingit.
Minä juon alkoholia lähinnä rentoutuakseni. Silloin en tavoittele humaltumista mutta todennäköisesti jonkin asteinen humaltuminen on käynnissä, koska lihakset rentoutuvat ja ajatukset raskaan viikon jälkeen rauhoittuvat. Joskus myös humallun mutta sitten taas pidän pidemmän tauon kunnes jatkan. Olen kyllä aikanani juonut ihan kunnollakin. Nykyisin koitan välttää alkoholia.
En koe alkoholin nauttimista syntinä. Mielestäni siideri, olut ja viini ovat Jumalan lahja ihmiselle. Mutta älköön hän juoko, joka kokee alkoholin syntinä. Älköönkä hänkään, joka ei osaa sitä sivistyneesti tehdä. Toisaalta minun juomatapani ei kuulu kenellekään, enkä lotkauta korvaanikaan jos joku luulee, että hänellä on oikeus kommentoida juomisiani.No tapahtukoon Herran tahto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En koe alkoholin nauttimista syntinä. Mielestäni siideri, olut ja viini ovat Jumalan lahja ihmiselle. Mutta älköön hän juoko, joka kokee alkoholin syntinä. Älköönkä hänkään, joka ei osaa sitä sivistyneesti tehdä. Toisaalta minun juomatapani ei kuulu kenellekään, enkä lotkauta korvaanikaan jos joku luulee, että hänellä on oikeus kommentoida juomisiani."Toisaalta minun juomatapani ei kuulu kenellekään, enkä lotkauta korvaanikaan jos joku luulee, että hänellä on oikeus kommentoida juomisiani."
Kaikilla on oikeus kommentoida tämän palstan kirjoituksia. Tämähän on keskustelupalsta. Minusta sinun juomisesta vaan on mennyt ihan överiksi. Sinulla on alkoholiongelma, jos et pysty juomaan kunnolla vaan se menee tuollaiseksi tissutteluksi. Kyllä silloin kun suomalainen juo, niin hän myös juo eikä sormi pystyssä hienostele.
Itse olen uskossa ja juonut enemmän tai vähemmän 18-vuotiaasta lähtien. Viimeisen vuoden aikana olen juonut lähes joka päivä semmoset 4-6 isoa olutta, välillä jopa 9 isoa olutta. Verenpaine vähän nousi siitä ysistä, joten palasin takaisin 4-6 isoon päivässä. Nyt on kyllä tarkoitus vähentää, kun kesällä on niin paljon muutakin tekemistä. Ajattelin, että rupean juomaan vain noin kerran viikossa sen 4-6 isoa olutta ja joskus ruokajuomaksi oluen, kaksi.
- Anonyymi
Ef. 5:18
Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
--------------
Sananlaskut 23
29 Kenellä on voivotus, kenellä vaikerrus? Kenellä torat, kenellä valitus? Kenellä haavat ilman syytä? Kenellä sameat silmät?
30 Niillä, jotka viinin ääressä viipyvät, jotka tulevat makujuomaa maistelemaan.
31 Älä katsele viiniä, kuinka se punoittaa, kuinka se maljassa hohtaa ja helposti valahtaa alas.
32 Lopulta se puree kuin käärme ja pistää kuin myrkkylisko.
33 Silmäsi outoja näkevät, ja sydämesi haastelee sekavia.
34 Sinusta on kuin makaisit keskellä merta, on kuin maston huipussa makaisit.
35 "Löivät minua, mutta ei koskenut minuun; pieksivät minua, mutta en tiennyt mitään. Milloinkahan herännen? Tahdonpa taas hakea tätä samaa."- Anonyymi
Minulla on paljon hyviä kokemuksia juopumisesta. Huonoja ei oikeastaan ainuttakaan. Minä OSAAN käyttää alkoholia oikein.
- Anonyymi
Raamatussa on useita viiniä merkitseviä sanoja.
Alkoholipitoinen. jajin hepr.) oinos kreikk Yleisin viinirypäleistä puristetun juoman nimitys Raamatussa on jajin, joka esiintyy Vanhassa testamentissa 140 kertaa
Sitä vastaava kreikankielinen nimitys on oinos. Se esiintyy Uudessa testamentissa 32 kertaa.
Alkoholiton Tirosh hepr, asis, gleukos kreikk. Yksinomaan käymättömiä viinejä merkitsevät heprealaiset sanat tirosh ja asis sekä kreikankielinen gleukos, Sana tirosh esiintyy Raamatussa 38 kertaa, asis viisi kertaa.
Vielä on hepreankieliset viinin nimitykset mesek, mezeg ja mimsak. todennäköinen merkitys on vedellä sekoitettu laimennettu viini.
Historiaa.- Anonyymi
Paavali pitää ihan normaalina sitä, että uskovat juopuvat kotonaan:
“19. ... 20. Teidän kokoontumisenne ei ole Herran aterian nauttimista, 21. sillä syötäessä kukin nauttii omia ruokiaan, niin että toinen on nälissään ja toinen juovuksissa. 22. Eikö teillä ole kodit syömistä ja juomista varten? Vai halveksitteko te Jumalan seurakuntaa ja häpäisette niitä, joilla ei ole mitään? Mitä minä sanoisin teille? Kiitänkö teitä? Tässä asiassa en kiitä.” (1Kor 11:19-22, FinRK)
- Anonyymi
Siellä on ihan sellainen kohta jossa kehoitettiin karkoittamaan juopot seurakunnasta! Kyllä siellä on sellainen kohta.
- Anonyymi
Siellä selvästi kehoitetaan karkoittamaan juoppo. Sensijaan uskovat passaavat juoppoja. Joka puolella on juopon hyysäys etusijalla.
- Anonyymi
Ei kiinnosta. Jatkakaa vain samaan malliin!
- Anonyymi
( Haluan kuitenkin huomauttaa, että minä en ole sitä sinne kirjoittanut)
- Anonyymi
Haluan kertoa , etten kirjoittanut sitä!!!!
- Anonyymi
"Alkoholi raamatussa"
"Tule siis, syö leipäsi ilolla, ja JUO VIINISI hyvillä mielin, sillä jo aikaa on Jumala
hyväksynyt nuo tekosi" Saarn: 9: 7 - Anonyymi
Juopuminen on syntiä. Uskovainen ei juo kännejä. Tämä on aivan selkeä Uuden Testamentin ohje.
Raitis elämä on paras elämäntapa.- Anonyymi
eihän kukaan ole sanonutkaan, että pitää juoda känniin / juopotella.
viinsi on SALLITTUA / > "viini on viisasten juoma" - Anonyymi
Vai niin ajattelet. Minun Raamatussani ei lue mitään tuollaista.
- Anonyymi
Kyllä siinä uskovainenkin päihtyy kun juo pari lasia viiniä. Viini on yleensä 12-13 prosenttisesta tavaraa ja sitä pitäisi reilusti lantrata vedellä jos ei halua tulla humalaan.
- Anonyymi
Parempi on että uskovainen ei juo yhtään alkoholia niin ei tarvitse miettiä kuinka paljon voi juoda.
Ykkösolut voi olla ok saunajuoma tai alkoholiton olut jos sitä kaljaa on aivan pakko juoda.
Raitis elämä on paras elämäntapa.
kaikille rauhaa rauhan ruhtinaalta ja armoa armon antajalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parempi on että uskovainen ei juo yhtään alkoholia niin ei tarvitse miettiä kuinka paljon voi juoda.
Ykkösolut voi olla ok saunajuoma tai alkoholiton olut jos sitä kaljaa on aivan pakko juoda.
Raitis elämä on paras elämäntapa.
kaikille rauhaa rauhan ruhtinaalta ja armoa armon antajalta.Mielipide se on tuokin.
- Anonyymi
Vanhan heprean tuntemus, samoin sen ajan kulttuurien tuntemus auttaa löytämään totuuden.
Suomessa on liian suoraan käännetty sanojen puuteen vuoksi kaikki viinaksi, ja vanhoissa käännöksissä viinaksi.
Vanhassa hepreassa löytyy yli kummenen eri sanaa, joista van harvassa on kyse alkoholipitoisesta.
Liian pitkä tässä selitettäväksi.
Tuossa viinin laimentamisessa vedellä on ilmaisun tarkoitus, uuden juuri rypäleestä puristetun mehun laimentaminen vedellä.
Obadja.- Anonyymi
"Suomessa on liian suoraan käännetty sanojen puuteen vuoksi kaikki viinaksi, ja vanhoissa käännöksissä viinaksi."
Piti kirjoitta, että sanojen puuteen vuoksi käännetty viiniksi, ja vanhoissa käännöksissä viinaksi.
Obadja. - Anonyymi
raamatussa , Jeesus muuttaa "veden viiniksi",
"Jokainen panee ensin esille hyvän viinin ja sitten kun JUOPUVAT, huonomman. Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti" Joh: 2: 10
juopuivat siis Jeesuksen aikanakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Suomessa on liian suoraan käännetty sanojen puuteen vuoksi kaikki viinaksi, ja vanhoissa käännöksissä viinaksi."
Piti kirjoitta, että sanojen puuteen vuoksi käännetty viiniksi, ja vanhoissa käännöksissä viinaksi.
Obadja.Ei Suomesta sanat kesken lopu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
raamatussa , Jeesus muuttaa "veden viiniksi",
"Jokainen panee ensin esille hyvän viinin ja sitten kun JUOPUVAT, huonomman. Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti" Joh: 2: 10
juopuivat siis Jeesuksen aikanakin.Jeesus muuttaa veden viiniksi, oinos,gleukos on kysymys alkoholittomasta viinistä.
Jeesus käytti viimeisellä ehtoollisella sanontaa "viiniköynöksenanti" gennema tes ampelou
tätä sanaa käytettiin käymättömästä rypälemehusta.
Historiaa.
- Anonyymi
Alkoholi ei ole sallittua. Se on syntiä.
- Anonyymi
"Jeesus muutti veden viiniksi"
mitäs helluntailainen Jeesukselle sanoo ?? - Anonyymi
Mitäs niin päättelet? Raamattu on täynnä alkoholin käyttöä. Monet Jumalan miehet juovat siellä alkoholia ja juopuvat. Jumala tekee oman osansa asian eteen.
- Anonyymi
Paavali kirjoitti EF. 5:18
"Älkääkä juopuko viinistä"- Anonyymi
kumpi helluntailaisille "ykkönen", Paavali vai Jeesus !
- Anonyymi
Näin käy kun irrottaa lauseita asiayhteydestään.
“Älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,” (Ef 5:18, FinRK)
Kehotus koskee sellaisia juojia, joille tulee irstas olo viinistä. Minulle ei tule viinistä irstas olo. Mutta juonkin olutta, ja paljon. Ja silti täytyn Hengellä.
- &osasto=PikavisiittiAnonyymi
Tässä hyvä kirjoitus
https://www.ristinvoitto.fi/mielipiteet/uskovien_alkoholinkaytto_on_surullista/?numero=12/2018