Moottoritielle ajoneuvoa...

Anonyymi

Hei.

Tilanne on se, että itsellä hyvä sekä edullinen asunto Hämeenlinnassa, mutta uusi työpaikka Tampereella.

Moottoritietä pitkin ajomatka on jokseenkin vielä siedettävä, mutta vaatii uuden auton hankkimisen koska päivässä kilometrejä kertyy noin 160, 800 viikossa ja 3200 kuukaudessa.

Ilmeisesti Dieseliä suositellaan tähän tilanteeseen, mutta käyttövoimavero on helposti lähtötasoltaan 600-800 euroa ihan tavalliseen autoonkin sekä dieselin hinta nousee ilmeisesti bensiinin tasolle tulevaisuudessa.

Itse olen harkinnut kevyttä pikkubensiini käyttöistä autoa jossa olisi 5 lovinen vaihteisto, jolloin moottoritiellä kulutus pysyisi 6-7 litran tuntumassa, jota en pidä pahana.

Bensamoottorille 160 kilometriä päivässä merkitsee laskurin kautta katsottuna 1.5 euron hintaan noin 16.80 euroa.

Kuvitellaan että hankitaan diesel joka kuluttaa 5 litraa sadalla, saadaan samoilla kilometri sekä polttoaine hinnoilla 160 kilometrin matkan hinnaksi 12 euroa.

Eli auto joka kuluttaa 7 litran sijaan 5 litraa säästää päivässä noin 4,8 euroa, viikossa 24 euroa sekä kuussa säästöä tulee noin 96 euroa.

Vuositasolla 2 litran kulutusero merkitsee noin 1 152 euroa mutta koska dieselistä peritään käyttövoimavero, jää todellinen säästö kuitenkin suhteellisen pieneksi?

Esimerkkinä mitä harkitsin itse joista kaipaan myös mielipiteitä: Peugeot 406, Opel Astra, Ford Mondeo, Volkswagen Polo, Scoda Octavia.

Mielipiteitä kaipaan kovasti, koska palkkani ei ole kovin suuri.

46

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse en ostaisi mitään listan autoista. Ostaisin c220
      cdi Mersun.

      • Anonyymi

        Et siis lukenut aloittaja viimeistä lausetta!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et siis lukenut aloittaja viimeistä lausetta!

        Ei kai sitä tarvitse uutena ostaa?


    • Anonyymi

      Volvon joku pieni diesel olisi hyvä, D2, D3, D4. 40/50 sarjan Volvoihin varmaan D2 sopiva, suurempiin 60/70/80 sarjoihin D3 tai D4.

      Volvot hyviä motarille, kierrokset pysyy pienenä ja samoin kulutus. Suht hiljaisia ja mukavia/vakaita ajettavia.

    • Anonyymi

      Jos mukana on 406 niin haarukassa oleva kalusto on ilmeisesti sen verran vanhaa että kulutus on ongelmista pienin.

      Osta hyväkuntoisin yksilö jonka löydät. Yli 15-vuotiaissa autoissa merkki ja malli alkavat olla toisarvoisia juttuja, joitain ääritapauksia lukuunottamatta.

      • Anonyymi

        Hei.

        Kiitoksia jo nyt ilmestyneistä vastauksista.

        Koska olen töissä, saan uudelle autolle rahoituksen ja ajattelin alustavasti noin /- 10 000 euron hintaista ajoneuvoa, jolla ajelisin sitten tarvittaessa sen loppuun asti.

        Kulutus on tosiaan kaikista tärkein kriteeri, koska se vaikuttaa niin paljon siihen mikä on lopulta edullista ja mikä ei.

        Ilmeisesti porrasperäiset ns. hatchbackit kuluttavat hieman vähemmät ja myös 3 oviset automallit kuin sedanit jne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei.

        Kiitoksia jo nyt ilmestyneistä vastauksista.

        Koska olen töissä, saan uudelle autolle rahoituksen ja ajattelin alustavasti noin /- 10 000 euron hintaista ajoneuvoa, jolla ajelisin sitten tarvittaessa sen loppuun asti.

        Kulutus on tosiaan kaikista tärkein kriteeri, koska se vaikuttaa niin paljon siihen mikä on lopulta edullista ja mikä ei.

        Ilmeisesti porrasperäiset ns. hatchbackit kuluttavat hieman vähemmät ja myös 3 oviset automallit kuin sedanit jne?

        No jos kulutus on tärkein kriteeri, niin sitten dieselautoa et millään voi ’ohittaa’, säästö siinä on niin merkittävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos kulutus on tärkein kriteeri, niin sitten dieselautoa et millään voi ’ohittaa’, säästö siinä on niin merkittävä.

        Juuri niin. Nuo erilaisten automallien kulutuserot ovat täysin merkityksettömiä verrattaessa bensan ja dieselin kulutuseroja.
        Toisaaltahan olit jo itse laskenutkin joillain kriteereillä eroksi noin satasen kuussa dieselin hyväksi. Sehän on jo merkittävä summa vaikka huomioisikin muutaman satasen vuosittaisen dieselveron.

        Toinen mikä kiinnittää huomiota on tuo tarkoituksesi ajaa auto loppuun. Se puoltaa vahvasti dieseliä, joiden moottorit kestävät huomattavasti suurempia kilometrimääriä kuin bensamoottorit. Puhutaan ihan toisinlaisista sadoistatuhansista dieselien osalta bensoihin verrattuna. Tietysti noissa kymppitonnin autoissa yksilökohtaiset vaihtelut ovat suuria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei.

        Kiitoksia jo nyt ilmestyneistä vastauksista.

        Koska olen töissä, saan uudelle autolle rahoituksen ja ajattelin alustavasti noin /- 10 000 euron hintaista ajoneuvoa, jolla ajelisin sitten tarvittaessa sen loppuun asti.

        Kulutus on tosiaan kaikista tärkein kriteeri, koska se vaikuttaa niin paljon siihen mikä on lopulta edullista ja mikä ei.

        Ilmeisesti porrasperäiset ns. hatchbackit kuluttavat hieman vähemmät ja myös 3 oviset automallit kuin sedanit jne?

        Kymppitonnin auto on tuohon käyttöön ihan sopiva peli, ja tuossa hintaluokassa ja noilla ajomäärillä diesel on hyvä ratkaisu. Parin tonnin kapineiden suhteen asia olisi monimutkaisempi, ja sitten taas kalliimmissa autoissa sähkö alkaisi olla kilpailukykyinen koska sen energia on niin halpaa.

        Olethan huomioinut kaikki autoilun kulut? Tässä jotakin suuntaa-antavaa:

        Arvonalenema noin 15% vuodessa, ensimmäisenä vuonna siis 1.500 € ja seuraavina vuosina vähenee hiljalleen
        Korkokulut, kulutusluoton korko lienee pankissa noin 5% joten tekee 500€ vuodessa josta vähenee hiljalleen. Joistakin autoliikkeistä saa ajoittain halvempaakin rahoitusta.
        Polttoainekulut noin 5,5*1,2*32*11 = 2323 € vuodessa, olettaen että et aja mitään muuta ajoa kuin työmatkaa ja kesälomalla et ollenkaan
        Huollot, riippuu kovasti automallista mutta arvataan vaikkapa 350 €/vuosi
        Rengaskulut, arvaamista tämäkin mutta noilla kilometreillä esmes yksi 400€ rengaskerta 1,5 vuoden välein (joko kesä- tai talvi-), tekee noin 267 €/vuosi
        Korjauskulut, tässäkin on valtavasti vaihtelua mutta ennemmin tai myöhemmin jotain korjaamista tulee, vähintäänkin jarruosia. Arvataan 200 €/vuosi.
        Ajoneuvovero, Opel Astran kokoiselle dieselautolle noin 500€/vuosi
        Kaskovakuutus täysillä bonuksilla 650 €/vuosi
        Katsastus joka toinen vuosi, 50 €/vuosi

        Tekee yhteensä 6.340 €/vuosi, eli 528 €/kk. Summat eivät ole eivätkä voi olla mitenkään tarkkoja kun automallikaan ei ole tiedossa ja sattumalla on aina iso osuus asiaan, mutta suuruusluokka on tuo.

        Jos sinulla on vaihtoehtona vuokrata asunto työpaikkaa etkä muuten tarvitse autoa, voi se asunto siis olla yli 500 €/kk arvokkaampi. Lisäksi saat jokaiseen työpäivään kaksi tuntia vapaa-aikaa jota ei tarvitse kuluttaa autossa istumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kymppitonnin auto on tuohon käyttöön ihan sopiva peli, ja tuossa hintaluokassa ja noilla ajomäärillä diesel on hyvä ratkaisu. Parin tonnin kapineiden suhteen asia olisi monimutkaisempi, ja sitten taas kalliimmissa autoissa sähkö alkaisi olla kilpailukykyinen koska sen energia on niin halpaa.

        Olethan huomioinut kaikki autoilun kulut? Tässä jotakin suuntaa-antavaa:

        Arvonalenema noin 15% vuodessa, ensimmäisenä vuonna siis 1.500 € ja seuraavina vuosina vähenee hiljalleen
        Korkokulut, kulutusluoton korko lienee pankissa noin 5% joten tekee 500€ vuodessa josta vähenee hiljalleen. Joistakin autoliikkeistä saa ajoittain halvempaakin rahoitusta.
        Polttoainekulut noin 5,5*1,2*32*11 = 2323 € vuodessa, olettaen että et aja mitään muuta ajoa kuin työmatkaa ja kesälomalla et ollenkaan
        Huollot, riippuu kovasti automallista mutta arvataan vaikkapa 350 €/vuosi
        Rengaskulut, arvaamista tämäkin mutta noilla kilometreillä esmes yksi 400€ rengaskerta 1,5 vuoden välein (joko kesä- tai talvi-), tekee noin 267 €/vuosi
        Korjauskulut, tässäkin on valtavasti vaihtelua mutta ennemmin tai myöhemmin jotain korjaamista tulee, vähintäänkin jarruosia. Arvataan 200 €/vuosi.
        Ajoneuvovero, Opel Astran kokoiselle dieselautolle noin 500€/vuosi
        Kaskovakuutus täysillä bonuksilla 650 €/vuosi
        Katsastus joka toinen vuosi, 50 €/vuosi

        Tekee yhteensä 6.340 €/vuosi, eli 528 €/kk. Summat eivät ole eivätkä voi olla mitenkään tarkkoja kun automallikaan ei ole tiedossa ja sattumalla on aina iso osuus asiaan, mutta suuruusluokka on tuo.

        Jos sinulla on vaihtoehtona vuokrata asunto työpaikkaa etkä muuten tarvitse autoa, voi se asunto siis olla yli 500 €/kk arvokkaampi. Lisäksi saat jokaiseen työpäivään kaksi tuntia vapaa-aikaa jota ei tarvitse kuluttaa autossa istumiseen.

        Hei.

        Kiitos pitkästä viestistä, se herätti paljon ajatuksia.

        Auto olisi tarkoitus hankkia siten, että 2/3 maksetaan suoraan käteisellä ja loput 2-5 tuhatta euroa rahoituksella.

        Tarkoitus oli myös varata 2 000 euroa sille, että ensimmäisinä vuosina tehdään perusteellinen huolto; kaikki nesteet, suodattimet, kuluvat osat jne.

        Käytetyissä autoissa yleensä tulee renkaat mukana joilla ajelee 1-2 vuotta, joten rengaskulut voidaan 5 vuoden ajalta käytännössä puolittaa.

        Kuukaudessa ajetaan 3 200 kilometriä, kulutus keskimäärin 5 litraa jolloin 1.25 euron polttoaineen hinnoilla menee kuukaudessa tasan 200 euroa tankkaukseen.

        Moottoritieajon pitäisi käsitykseni mukaan olla erittäin optimaallista autolle, varsinkin dieselille, joten oletettavaa on, auton hankittuani, että ajan sillä seuraavat 10-15-20 vuotta joten auton arvon aleneminen ei juuri merkitse koska sitä ei enää sen jälkeen myydä kenellekään.

        Suoritan edelleen laskukaavoja sekä kuuntelen kommentteja.


    • Anonyymi

      Erot polttoainekustannuksissa pitkässä maantieajossa ovat vielä pieniä muihin kustannuksiin verrattuna. Pieni kone kuluttaa motarilla helposti enemmän kuin iso.

    • Anonyymi

      Oletko tutkinut, miten pääsisit matkustamaan junalla?

      • Anonyymi

        Hei.
        Kyseessä vuorotyö, joten töissä täytyy olla välillä aamulla, päivällä tai yöllä. Harkitsin ja edelleenkin harkitsen junaa, mutta myös juna-asemalta on matkaa työpaikalleni koska se ei ole suoraan tampereen keskustassa vaan vaatisi vielä siitä jatkoyhteyden.

        Koronan vuoksi en uskalla työpaikkaa alkaa vaihtelemaan, itselläni ei myöskään toistaiseksi vielä hankittuna korkeakoulutaustaa joten siihen on nyt tyydyttävä mitä on tarjolla.

        Myös asuntoja olen harkinnut Tampereen seudulla, mutta tällöin se säästö mitä menee polttoainekuluissa kuluu vuokranmaksuun, joten loppupeleissä ei juuri hyödytä.


    • Anonyymi

      Aika sekalainen valikko. Pösö 406 ovat jo yli 15 vuotiaita, en edes harkitsisi tuollaisille km-määrille. Vanhat Mondeot lähes kaikki ruosteessa. Astraa voisi harkita, jos löytyy pienillä kilsoilla. Octavia, ei TSI DSG mutta muulla tekniikalla harkinnanarvoinen. Kunto ratkaisee AINA!!

      • Anonyymi

        Valikko on samanlainen kuin aloittaja, sekava, Aloittaja onkin tojohönö


    • Tärkein unohtui eli käytettävissä oleva budjetti.

      Jos rahaa olisi vähän enemmän ja taloudellisuus sekä luotettavuus bensa-autossa olisivat yli kaiken muun, harkitsisin itse jotain Hyundain tai Kian tapaista, esim. vähän ajettu Hyundai i20.

    • Anonyymi

      Aika pitkä työmatka todennäköisesti vähän rahan takia. Olisiko mahdollista muuttaa lähemmäs työpaikkaa, olisi paljon kannattavampaa käydä töissä jos ei koko palkka mene pelkkiin työmatkakuluihin. Verottaja juonii kumminkin työmatkakulukorvauksetkin jotenkin pois.

    • Anonyymi

      Kyllä diesel on tuossa tilanteessa jopa ylivoimainen vaihtoehto jo pelkästään polttoainekulujenkin vuoksi. Vuosiajomääräsihän tulee olemaan jotain noin 36tkm pelkkää työmatka-ajoa. Muut siihen päälle. Nykyisillä hinnoilla diesel tulee jo kannattavaksi jossain 17-25 tkm/v merkistä riippuen.
      Pelkkä käyttökustannuskaan ei ole ainoa, vaan kun istut joka tapauksessa autossa usean tunni päivässä, niin mukavuus ei ole merkitykksetöntä. Jossain pikkuisessa bensapurkissa moottorin huutaessa hoosiannaa ja bensatankista jatkuva lorina, kun bensaa menee litrakaupalla, on kyllä hieman liioitellen kurjuus huipussaan verrattuna isoon ja mukavaan dieseliin, kun sitä 11 kuukautta vuodessa kokee. Aika nopeasti tulisi tuo pikkuinen bensa-auto vaihtokuntoonkin noilla kilometreillä ellei sitä ajaisi loppuun. Muutenkin dieselin selvästi parempi moottorin kestävyys ja luotettavuus ei sekään olisi merkityksetön tuossa sinun tilanteessasi.
      Päästöt nyt sitten on ihan oma juttunsa, jos niillä sinulle on merkitystä. Niissä diesel olisi reippaastikin vähäpäästöisempi sinun tilanteessasi erityisesti, kun ajo olisi maantieajoa, jossa diesel on omiaan.

      On julkisuudessa ollut esillä dieselveron poisto, joka tietysti tarkoittaisi dieselin pumppuhinna nousua. On arvioitu veron nousevan noin 25-27s/l ja jos se menee suoraan pumppuhintaan, niin diesel olisi bensaa kalliimpaa ehkä jotain kymmenkunta senttiä. Markkinoilla hinta kuitenkin lopulta määräytyy. Paljon ajavat kärsisivät taloudellisesti jonkin verran ja vähän ajavat hyötyisivät jos näin tehdään. Sinun ajomäärillä tulisi vähän ’takkiin’ nykyiseen tilanteeseen verrattuna, jos dieselvero poistuisi ja vero siirtyisi pumppuhintaan.
      Se kuitenkin on varmaa, että autoilu kallistuu. Riippuu sitten millä perusteella sen kustannuksia nostetaan. Jos ympäristötekijät ovat ensisijaisia, niin dieselauto on tietysti patemmassa asemassa kuin bensa-auto, mutta kustannusten nousu koskee ihan varmasti dieselautojakin.
      Sähköauto ei taida oikein vielä tulla kyseeseen... jos kotonasi ja työpaikallasi on latausmahdollisuus, niin se tietysti helpottaisi.

    • Anonyymi

      Oman laskelmasi mukaankin vuosisäästö dieselillä bensaan verrattuna on jo useita satoja euroja. Normaalin hyvän tavisauton dieselverohan liikkuu siinä 400-500 euron luokassa/vuosi joten kyllä noin 600-700 euron/vuosi säöstö on merkittävä ainakin useimmille. On muuten hyvä mieltää sekin, että dieselauton peruskäyttövero on alhaisempi kuin vastaavan bensa-auton johtuen pienemmistä päästöistä.

      Jos dieselvero on jotain 800€, niin liikutaan jo hyvinkn isoissa premiumeissa ja kirjoituksestasi ymmärsin, että tulosi eivät mitenkään suuret ole, niin ehkä tuollainen auto ei käytännössä ole vaihtoehto.

      • Kun ostaa 10 000 e autoa ja ajaa paljon, pitäisi olla myös sille remppapaikka/remppamies.

        tuollaisen auton korjaushinnoissa on paljon eroja,
        toiset osaa pitää halvalla kunnossa.

        Ite en ole kaikkia uusiakaa yhtään kertaa edes takuuaikana huollattanu ja olen sitä mieltä että kunnossa olevaa ei tarvitse huollattaa.
        Riittää kun vaihtaa öljyt, siinä ei kannata säästää, päinvastoin, koska vanhat öljyt paksuuntuu ja siten kuluttavat enemmän polttoainetta.
        lisäksi moottorin suodattimien vaihto. Raitis-ilmasuodinta vaihdetaan tarpeen mukaan, usein riittää kopistelu ja paineilmalla putsaus, huoltoasemalla.

        öljyn , suodatimien, jälkeen on jarrut, niissä painan aina jarrupaloja 2-3 mm sisään renkaanvaihdossa ja heti sen jälkee jarrupoljinta. Näin eivät ole koskaan ryytyneet, on ollut useita yli 10 v, muutamia yli 15 v ja yksi yli 18 v. missään ei ole jarrunesteitä vaihdettu, eikä mitenkään huollossa koskettu.
        lisäksi joskus tulpat ja ovensaranoita voi rasvata ohuella öljyllä

        siis mielestäni hyvän auton huolto turhaa, mutta korjauksille pitää tietää sopivan fiksu korjaaja.

        Meille paras ja vähävikaisin , tai oikeastaan viato on ollut toyota corolla 2004 1,6 litran, mutta se 1,6 on melko suuriruokainen, syö varsinkin jos innostuu ajamaan reippaasti.
        Tojo on hyvä, siinä on NOKKAKETJU joka on kestävä. Ja tojoa voi korjata ja sen saa kuntoon. Itellä ei kyllä ole ollut tojotaa viiteen vuoteen.


    • Anonyymi

      Suomessahan on sähköautollakin dieselvero...

      • Anonyymi

        Kaikilla muilla paitsi bensa-autoilla on käyttövoimavero.


    • Anonyymi

      Polttoaineen kulutusta voi vähentää alentamalla nopeutta 5 km/h,
      välttelemällä ohituksia,
      Välttelemällä punaisiin valoihin kiiruhtamista, ajaa vain sitä omaa ajoa eikä välitä muista punaisiin valoihin kiiruhtavista. Työmatkalla oppii liikennevalojen rytmin.

      Eikä aina polttoaineen kulutus ole ratkaiseva, sitä menee SKODASTA jopa alle viisivuotiaista sähkötoimiset takaluukun nostomoottorit ja se on TUHANNEN euron kulu.
      Eli jos moottoritietä ajat, et tarvi sähkötoimista takaluukkua, etkä huippuvaloja, et myös stereoita.
      Et ehkä syksyllä tarvi ilmastointiakaan, kun auto menee keväällä vaihtoon ???

      • Anonyymi

        Miksei stereoita? Jos tykkää kuunnella musiikkia, tai miksei jotain puheohjelmiakin, niin juuri pitkällä matkalla siihen on hyvä tilaisuus ja toisaalta matkanteko on miellyttävämpää kuin pelkkää auton pörinää kuunnellessa.


      • Anonyymi

        Heh heh mitä juttuja essonveijon baarissa kuultuja. Sähkötoimisia takaluukkuja ei todellakaan ole kaikissa malleissa, joten ei nyt viitti tehdä niistä numeroo. Ja stereot on kaikissa autoissa nykyään vakiona, joitain karvalakkimalleja lukuunottamatta.


    • Anonyymi

      Myös ladattava hybridi voisi olla vaihtoehto, vaikka sitä ei listassasi olekaan. Esim mitsun outlanderia saa käytettynä n. Kymppitonnilla, auto vero 50/v, vaatii latausmahdollisuuden edes toisessa päässä, että kannattaisi. Vetokoukkukin löytyy jos sitä tarvitset (vetomassa 1500kg ) . Ainakin paperitietojen perusteella auto vaikuttaisi hyvältä.

    • Anonyymi

      Käytetty Tesla Model S taitaa olla edullisin vaihtoehto pitkän ajan kokonaiskuluiltaan käyttöprofiilillesi, mutta ei mahdu oikein budjettiisi.

      5l/100km dieselilläkin maksaisit 300€ kuukaudessa pelkästä polttoaineesta ja käyttövoimaverosta. Joten vaikka budjettisi on vain 10k€, harkitsisin sinuna vakavasti VW ID.3:sta kunhan ne tulevat markkinoille. Hintaa 100 km sähkölle tulee n. 2 euroa. Talvella kolme. Kaikki kulut mukaan lukien maksat siis kuukaudessa vähemmän kuin mihin polttomoottoriautoilla päästään.

      • Anonyymi

        Kuka jaksaa jotain 2 tunnin kusitauokoja alkaa pitämään latausta odotellessa? Sähköauto ei tule kuulonkaan jos vähän pitempää matkaa pitää ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka jaksaa jotain 2 tunnin kusitauokoja alkaa pitämään latausta odotellessa? Sähköauto ei tule kuulonkaan jos vähän pitempää matkaa pitää ajaa.

        Miten 160 km päiväajoilla voi latausta joutua odottamaan?


    • Anonyymi

      Motarilla kulutuserot korostuu joten älä tee sitä virhettä että vertaat vain keskikulutuksia. Isomoottoriset ja dieselautot kuluttavat vähemmän kuin pikkubensat. Pikkubensaa saat kierrättää oikein kunnolla koska usein välityksetkin lyhyemmät. Dieseleissä ja isomoottorisissa bensoissa usein kierrokset pysyy matalalla motariajossa. Ja dieselin pieni kulutus korostuu motarivauhdeissa, bensalla kulutus nousee jyrkemmin. Vähintään 2-litrainen diesel on hyvä vaihtoehto motariajoon.

    • Anonyymi

      Hei.

      Kiitokset kaikille vastanneille, mukavaa nähdä näin vilkasta keskustelua tuoreeseen aiheeseen.

      Diesel näyttää olevan oikea valinta ja siihen olen itsekkin voimakkaasti nyt kallistumassa.

      Joku ehdotteli Kia, Hyndaita tai esim Deawoota, mutta niiden laatuvaikutelma ei ainakaan toistaiseksi miellyttänyt omaa silmää.

      Toyota on perusvarma valinta, mutta myös loppupeleissä kovin hajuton, väritön ja mauton, sekä auto tulisi olemaan itselläni parhaimmassa tapauksessa vuosikymmenen ja ylikin, joten jotain makua pitäisi saada autosta irti.

      Laskelmissa en ollut huomioinut lainkaan esimerkiksi hiukkassuodattimia, suuttimia tai öljyjen vaihtoja jotka luonnollisesti nostavat kokonaiskuluja, joten niihin täytyy ilmeisesti varata vuodessa muutama satanen.

      Saksalaiset autot esim BMW, VW sekä Mercedes olisivat sinänsä myös hyvä valinta, koska niihin saa suhteellisen edullisesti varaosia suoraan saksasta kotiovelle.

      Joku puhui että isohko moottori sopisi hyvin moottoritielle, koska 90 % ajosta olisi moottoritietä pitkin ja sen vuoksi kannattaisi panostaa siihen.

      Ylläolevan perusteella olen katsellut tutulla jo pitkään ollutta Chrysler 300C diesel automallia, näyttää todella maukkaalta mutta onko siinä kuitenkaan järkeä?

      Renault Clio,
      Mercedes-Benz A-B,
      Volkswagen Passat,
      Volvo esim S60
      Ford Fiesta
      Seat Leon
      Citroen C3
      Opel Corsa

      Muita? Plussia, miinuksia, mielipiteitä, ehdotuksia?

      Kiitokset teille kaikille, luen edelleen kaikki kommentit.

      • Anonyymi

        Nuo pikkuautot unohtaisi samantien jos pitää motarilla ajaa. Eli S60 tai Passat. Näistä Passat on paljon suurempi riski, vrsinkin 10k€ hintaluokassa on paljon näitä ongelma moottoreita ja vaihteistoja, kalliita alustaremppojakin noihin saa tehdä. Eli S60 ehdottomasti.


      • Anonyymi

        Kia/Hyundai ovat nykyään muuten laadukkaimmasta päästä. Yhdessä Mazdan kanssa ovat voittaneet pari viimeistä euroopan suurinta laattutkimusta (autobild). Tarkoitat varmaan etteivät ole tarpeeksi yleellisiä, laadukkaita kyllä ovat.


      • Anonyymi

        Hönö vauhdissa.


      • Anonyymi

        TojoTero, hus hus...


      • Anonyymi

        Ihan polttoaineesta riippumatta joudut varautumaan kaikkien autojen osalta korjauksiin,
        varsinkin, jo olet hankkimassa vanhaa autoa. Ei diesel ole tässä mikään poikkeus, mutta hyvin todennäköisesti dieselin kestävyys on parempi moottoriin liiittyvien osalta. Muiden osien osaltahan ei eroavuuksia olekaan.
        Hiukkasuodin muuten on pakollinen jo uusissa bensa-autoissakin. Dieselien osalta niissä ei ole juurikaan ollut ongelmia. Kuluvia osia joutuu silloin tällöin uusimaan myös dieseleissä.


    • Anonyymi

      Itse miettisin myös kaasu / bensa autoa koska on edullista ja ekologista jos tankkausasemat lähellä. Koska autossa myös bensatankki niin voi ajaa bensallakin jos kaasu sattuu loppumaan

    • Anonyymi

      Miten olisi lataushybridi, toki tämä on järkevä vaihtoehto vain siinä tapauksessa, että latausmahdollisuus löytyy sekä kodin että työpaikan parkkipaikalta, ja varsinkin työpaikalla pitäisi ehtiä ladata töihin ajettaessa tyhjentynyt ajoakku täyteen työpäivän aikana.

      Jos siis latausmahdollisuus löytyy molemmista päistä ja kummassakin päässä ehtii ladata täyteen töissä työvuoron aikana ja kotona töistä paluun jälkeen aina siihen saakka kun seuraavan kerran menet töihin, niin sitten.

      • Anonyymi

        En näe tuota tähän tapaukseen järkevimpänä vaihtoehtona, koska:
        a) moottoritienopeuksilla suurin osa matkasta menee kuitenkin muulla kuin sähköllä
        b) aloittajan hintaluokka autolle oli 10 teur.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En näe tuota tähän tapaukseen järkevimpänä vaihtoehtona, koska:
        a) moottoritienopeuksilla suurin osa matkasta menee kuitenkin muulla kuin sähköllä
        b) aloittajan hintaluokka autolle oli 10 teur.

        Tämäkään jantteri ei tiedä sähköautoista mitään. Ne kulkevat sähköllä nopeudesta riippumatta niin kauan kuin pattereissa on virtaa. Eikä se virta Tampereen-Hämeenlinnan välillä lopu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämäkään jantteri ei tiedä sähköautoista mitään. Ne kulkevat sähköllä nopeudesta riippumatta niin kauan kuin pattereissa on virtaa. Eikä se virta Tampereen-Hämeenlinnan välillä lopu.

        Eipä taida yksikään lataushybridi päästä sähköllä Hämeenlinnasta Tampereelle. Parhaimmillaan kaiketi parhaat hybridit ihanneolosuhteissa pääsevät noin 60 km. Aloittajan kirjoitusten mukaan aikomuksena oli hankkia edullinen ja käytetty auto. Jos tässä kategoriassa löytyy lataushybridi, niin epäilenpä siinä sähköajon osuus olevan reippaasti pienempi, luultavasti parissakymmenessä kilometrissä, jos sitäkään käytännössä.


    • Anonyymi

      Jos et asu ilmaiseksi Hämeenlinnassa, niin muuta Tampereelle.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä.

        Sen lisäksi, että tuohon pendelöintiin saa poltettua melkoisesti rahaa, se tarkoittaa melkein yhtä työviikkoa kuukaudessa pelkästään autossa istumista.

        Kai sitä vapaa-ajallaan voisi muutakin tehdä kuin hinkata joka päivä samaa moottoritien pätkää, kelissä kuin kelussä.


    • Anonyymi

      Jos pelkää dieselveroa, niin pitää harkita myös niitä pikkupakuja, joita on monenmerkkisiä. Pieni dieselvero, vähällä kulkeva 1,5 TD ja 2-3 istuinta riittää hyvin työmatkajaoon ja pikku perheellekin. Noita löytyy paljon alle 10 t€:n luokassa.

      • Anonyymi

        Tästä olen itsekin aihetta seuranneena nähnyt paljon keskustelua.

        Voisiko olla mahdollista hankkia esim uudehko Passat, 508, Mondeo tai V70 joka katsastettaisiin sitten pakettiautoksi?

        Etupenkit säilyisivät alkuperäisinä, takapenkit vain poistettaisiin.

        Nettiautossa jonkin verran kyseisiä luokan ajoneuvoja.

        Tällöin verotus tippuisi noin 300 euroon vuodessa, ja jos kuvitellaan että diesel kuluttaa sen 5 litraa sadalla keskimäärin niin tällöin edessä olisi todella edullisia kilometrejä.

        Uudet trafin ohjeet ovat tosin vaikeaselkoisia ja vaativat pähkäilyä, joku joka tietää aiheesta vuonna 2020 voisi kertoa kokemuksistaan.


    • Anonyymi

      Etteks te tajua, et toi aloittaja hönö vedättää chryslereine ja pienine budjetteineen

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      328
      3716
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      225
      3224
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      146
      2623
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2135
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      20
      2132
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      16
      1977
    7. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1775
    8. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1752
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      296
      1488
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      123
      1372
    Aihe