Meditointi luonnossa ja voinko jatkaa ilman opetusta

Anonyymi

Olen jonkin aikaa parhaani mukaan noudattanut buddhalaisuuden periaatteita.
Meditaatiota olen opetellut hiljalleen vasta vähän aikaa.

Tykkään mennä tuonne suuren järven rantaan, siellä on kiviä joiden päällä tykkään istua ja mietiskellä, joten aloin meditoida niillä. Olen ollut pienestä saakka kalamies niin pidän tuulesta ja vedestä koska ne rauhoittaa. Kalastus on tosin jäänyt todella vähälle nykyään. Parhaani mukaan noudatan kasvisruokavaliota.
Metsässä istun tukin tai kannon päällä. Olen aina asunut metsässä niin se on luonnollinen paikka minulle.
Mitä mieltä?

Opettajaa minulla ei ole. Lähin paikka minkä löysin missä tätä voisi oppia, löytyy todella kaukaa.
Voinko siis olla todellinen buddhalainen koska olen opetellut kaiken kirjoista ja netistä? Olen katsonut paljon youtubesta munkkien tekemiä opetusvideoita.

6

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä. Buddhalaisuutta voi harjoittaa miten haluaa ja missä haluaa. Mitä teet nyt on hyvä aloitus. Voit myös kokeilla erilaisia mantroja, löytyy youtubesta monenlaisia. Mantrat ovat periaatteessa vähän sama asia kuin rukoukset kristinuskossa. Yksi suosituimmista on "om mani padme hum" tai pelkkä "om". Sitten on mantroja eri tilanteisiin, esimerkiksi huonon karman puhdistukseen löytyy sellainen kuin "vajrasattva". Jos haluat luoda enemmän buddhalaista fiilistä meditaatioon niin voit myös polttaa suitsukkeita (mieluiten luonnollisesta santelipuusta tehty suitsuke) ja juoda vihreää teetä. Suomessa on nykyään paljon buddhalaisia keskuksia jos kiinnostaa niin voit googlata missä sijaitsee lähin keskus ja käydä siellä, sieltä saat paljon vastauksia koskien buddhalaisuutta.

      • Anonyymi

        Hmm. Mietipä nyt että voiko buddhalaisuutta harjoittaa "miten haluaa"?
        Buddhalaisuus tähtää ego-harhasta vapautumiseen mikä myös vapauttaa turhasta, ylimääräisestä kärsimyksestä. Siihen ei käy mikä tahansa toiminta.

        Vaikka buddhalaisuuden lähtökohta onkin sama, eli Buddhan opetukset jotka on säilytetty sutrissa, jotka on nykyään käännetty englanniksi, niin ne muodot missä se esiintyy on ulkoisilta puitteiltaan jokseenkin erilaisia, jos vertaa vaikka tiibetinbuddhalaisuutta ja Thaimaassa eläviä metsämunkkeja ("tudong-munkkeja"). Metsämunkkitraditio on tullut viime 40 vuoden aikana myös länteen ja monia luostareita on perustettu. Suomessa ei ole yhtään. Metsämunkkitraditiossa mennään todellakin alkeellisiin oloihin ja pyrittiin elämään hyvin vähällä, munkki (ja nunna) -sääntöjen mukaan. He eivät esim. pyörittele mitään rukouskelloja kuten Tiibetissä. Tiibetissä buddhalaisuus onkin saanut erikoisen muotonsa mm. sulautumalla paikalliseen traditioon ja "bon"-kulttuuriperinteeseen. Heillä on kuitenkin totuus sisällä opetuksissaan ja mm. Dalai Lama on kirjoittanut mahtavia kirjoja ja hänen syvällinen ymmärryksensä näkyy niistä mm. koskien "anatta" periaatetta eli not-self-asioita.

        Zen-buddhalaisuus taas pyrkii menemään (ikäänkuin oikotietä) suoraan mielentilaan, jossa ajatukset pysähtyvät, mutta myös he harjoittavat järjestelmällistä asteittaista koulutusta. Harjoituksen pitää olla systemaattista ja säännöllistä, että mieli rauhoittuu ja totuus sen taustalla voidaan kokea selvemmin. Toisaalta systemaattisessa koulutuksessa on ongelmana se, että se on niin tiukasti kiinni säännöissä ja menettelytavoissa, että viimeinen vaihe, eli niistäkin irtipäästäminen melkein kuin unohdetaan, tai sitä pidetään jonain täysin saavuttamattomana kaukaisena asiana. Kaikki harjoitus on kuitenkin eteenpäin sillä polulla mikä vähentää kärsimystä ja tuo aineetonta iloa sisimpään.

        Ympäristön ja oman mielensä puhdistamiseen ja piristämiseen kyllä voivat auttaa myös suitsukkeet ja kaikki muukin mikä saa mielen kääntymään mielummin poispäin ulkoisen maailman asioiden haalimisesta ja kilpajuoksusta.

        Nämä ovan kuiten minun mielipiteitäni ja kuvastavat vain tämänhetkistä ymmärrystäni. Olen tutkinut buddhalaisuutta 20 vuotta ja jatkan sitä edelleenkin päivittäin.

        Suosittelen kuuntelemaan youtubesta ilmaisia puheita "dhamma talks". Mm. Thanissaro Bhikkhu, sekä BSWA:n, eli länsi-australian munkkien puheita. Sitten suosittelen kuuntelemaan sieltä myös Ajahn Achalon guided meditations. Näistä lähteistä on ollut minulle ehkä eniten hyötyä vuosien varrella ja nämä perustuvat kaikki metsämunkki-traditioon.

        Buddha sanoi että ei ole uskonnosta riippuvaista kuka voi "saavuttaa valaistumisen", vaan siitä että se on mahdollista missä tahansa ajassa tai paikassa missä ilmenee aitoa dhamma-opetusta, joka käytännössä koostuu ns. jalosta 8-osaisesta tiestä. Toivottavasti tästä on vähän apua jollekulle :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmm. Mietipä nyt että voiko buddhalaisuutta harjoittaa "miten haluaa"?
        Buddhalaisuus tähtää ego-harhasta vapautumiseen mikä myös vapauttaa turhasta, ylimääräisestä kärsimyksestä. Siihen ei käy mikä tahansa toiminta.

        Vaikka buddhalaisuuden lähtökohta onkin sama, eli Buddhan opetukset jotka on säilytetty sutrissa, jotka on nykyään käännetty englanniksi, niin ne muodot missä se esiintyy on ulkoisilta puitteiltaan jokseenkin erilaisia, jos vertaa vaikka tiibetinbuddhalaisuutta ja Thaimaassa eläviä metsämunkkeja ("tudong-munkkeja"). Metsämunkkitraditio on tullut viime 40 vuoden aikana myös länteen ja monia luostareita on perustettu. Suomessa ei ole yhtään. Metsämunkkitraditiossa mennään todellakin alkeellisiin oloihin ja pyrittiin elämään hyvin vähällä, munkki (ja nunna) -sääntöjen mukaan. He eivät esim. pyörittele mitään rukouskelloja kuten Tiibetissä. Tiibetissä buddhalaisuus onkin saanut erikoisen muotonsa mm. sulautumalla paikalliseen traditioon ja "bon"-kulttuuriperinteeseen. Heillä on kuitenkin totuus sisällä opetuksissaan ja mm. Dalai Lama on kirjoittanut mahtavia kirjoja ja hänen syvällinen ymmärryksensä näkyy niistä mm. koskien "anatta" periaatetta eli not-self-asioita.

        Zen-buddhalaisuus taas pyrkii menemään (ikäänkuin oikotietä) suoraan mielentilaan, jossa ajatukset pysähtyvät, mutta myös he harjoittavat järjestelmällistä asteittaista koulutusta. Harjoituksen pitää olla systemaattista ja säännöllistä, että mieli rauhoittuu ja totuus sen taustalla voidaan kokea selvemmin. Toisaalta systemaattisessa koulutuksessa on ongelmana se, että se on niin tiukasti kiinni säännöissä ja menettelytavoissa, että viimeinen vaihe, eli niistäkin irtipäästäminen melkein kuin unohdetaan, tai sitä pidetään jonain täysin saavuttamattomana kaukaisena asiana. Kaikki harjoitus on kuitenkin eteenpäin sillä polulla mikä vähentää kärsimystä ja tuo aineetonta iloa sisimpään.

        Ympäristön ja oman mielensä puhdistamiseen ja piristämiseen kyllä voivat auttaa myös suitsukkeet ja kaikki muukin mikä saa mielen kääntymään mielummin poispäin ulkoisen maailman asioiden haalimisesta ja kilpajuoksusta.

        Nämä ovan kuiten minun mielipiteitäni ja kuvastavat vain tämänhetkistä ymmärrystäni. Olen tutkinut buddhalaisuutta 20 vuotta ja jatkan sitä edelleenkin päivittäin.

        Suosittelen kuuntelemaan youtubesta ilmaisia puheita "dhamma talks". Mm. Thanissaro Bhikkhu, sekä BSWA:n, eli länsi-australian munkkien puheita. Sitten suosittelen kuuntelemaan sieltä myös Ajahn Achalon guided meditations. Näistä lähteistä on ollut minulle ehkä eniten hyötyä vuosien varrella ja nämä perustuvat kaikki metsämunkki-traditioon.

        Buddha sanoi että ei ole uskonnosta riippuvaista kuka voi "saavuttaa valaistumisen", vaan siitä että se on mahdollista missä tahansa ajassa tai paikassa missä ilmenee aitoa dhamma-opetusta, joka käytännössä koostuu ns. jalosta 8-osaisesta tiestä. Toivottavasti tästä on vähän apua jollekulle :)

        Aivan, mutta täytyy muistaa, että itse buddhalaisuus ei ole uskonto vaan enemmän elämänkatsomus/filosofia. Eli ei voi sanoa, että jokainen joka tulee buddhalaiseksi, kaikilla olisi samat tavoitteet elämässä. Joku hakee buddhalaisuuden viisautta, joku tahtoo valaistua, tulla paremmaksi ihmisiksei maailmassa, parantaa itsensä sairauksista, puhdistaa oman karmansa yms. Itse Buddhahan opetti, että paras opettaja on sinä itse, hän on vain opettaja, ei jumala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, mutta täytyy muistaa, että itse buddhalaisuus ei ole uskonto vaan enemmän elämänkatsomus/filosofia. Eli ei voi sanoa, että jokainen joka tulee buddhalaiseksi, kaikilla olisi samat tavoitteet elämässä. Joku hakee buddhalaisuuden viisautta, joku tahtoo valaistua, tulla paremmaksi ihmisiksei maailmassa, parantaa itsensä sairauksista, puhdistaa oman karmansa yms. Itse Buddhahan opetti, että paras opettaja on sinä itse, hän on vain opettaja, ei jumala.

        Totta, Jokaisella oma tie.


    • Anonyymi

      Miksi ei voi meditoida meditoinnin vuosi? Miksi pitää ryhtyä buddhalaiseksi? Tuntuu oudolta, että suomalainen ihminen omaksuu täysin toiselta puolelta maailmaa olevan aatteen ilman opastajaa. Usein miten erilaisten asioiden oppimisessa tarvitaan opettajaa. Ainakin alussa. Harvan ihmisen itsereflektio on kyllin kehittynyttä. Ainakaan oppimisen alussa.

      Sinänsä jos haavoittumatonta suomalaista luontoa vielä löytää, niin sehän on mitä parhain ympäristö miettimiseen. Eiköhän entisajan samoilijatkin ole välillä vaipuneet meditatiiviseen tilaan, jopa suunnittelematta. Vielä vähän aikaa sitten kun ei ollut älylaitteita täyttämässä henkistä tyhjiötä, vaan oli pärjättävä itsensä kanssa, missä sitten sattuikin olemaan.

    • Anonyymi

      Jos olet kiinnostunut meditoinnista ja buddhalaisuudesta, kannattaa tutustua Ajahn Chah nimisen opettajan ja munkin opetuksiin.

      Ohessa alla "videolinkki" vanhaan lyhyeen dokumenttipätkään youtubessa hänestä. Hän eli metsätradition mukaista elämää Thaimaassa ja paljon munkkeja tuli hänen oppilaikseen. Videossa näkyy iloinen luonne ja syvä ymmärrys siitä mitä meditaatio ja vapautuminen yksinkertaisuudessaan tarkoittaa.

      Linkki: Etsi youtubesta "ajahn chah - mindful way". 6:40

      Hänen oppilaitaan on nykyään paljon maailmalla, mm. Ajahn Brahmavamso Australiassa (BSWA). Hän on kuuluisa ja huumorintajuinen puhuja. Suurimmat yleisöt hänellä ovat olleet tuhansia ihmisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1074
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      897
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe