Jeesuksen ristintyö???

Anonyymi

Hei olen nuori kristitty ja haluaisin saada vastauksen sellaiseen kysymykseen että mitä tarkoittaa se että Jeesus sovitti syntini ristillä. Suurin osa kirkoista ja seurakunnista kyllä puhuu paljon tästä asiasta mutta tuntuu että vain harvat todella ymmärtävät mitä se tarkoittaa. Kamppailen itse monen synnin kanssa vielä elämässäni ja uskon syvästi että kun tämän asian todella ymmärtää se johtaa helmasynneistä vapautumiseen. Osaisiko joku todella täällä selittää tämän ristin sanoman mitä se tarkoittaa ja miten se liittyy minun elämääni:-)

30

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Erittäin hyvä kysymys, saisit varmaankin paremmat vastaukset jos pistäisit kysymyksen luterilaisuus osioon. En ainakaan minä osaa antaa tuohon mitään vastausta

    • Anonyymi

      Voisitko sivistää mua ja kertoa mikä on helmasynti

    • Anonyymi

      Kol. 2:
      8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
      9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
      10 ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
      11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
      12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
      13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
      14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

      9 Sillä (Jeesuksessa )hänessä asuu(on 'sielussa') jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
      ( Fil. 2:7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen; )

      eli Herra Jeesus, Jumalan POIKA tyhjensi itsensä ja koska oli tyhjä, Jumala täytti sen itsellään.

      Nyt voit kuvitella että, Jeesus on kuten tyhjäpullo, jonka Jumala itse eli Isä on täyttänyt, itsellään. eli Elämällä, vallalla ja voimalla.

      10 ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
      ja NYT
      samoin sinä olet. pullo. jonka Jeesus, om tyhjentänyt, sinä hetkenä kun annoit elämäsi Herralle, eli otin vastaan Herran.
      joten NYT
      Jeesus täyttää sinut, itsellään ja Jeesus ON Jumalan Sana. eli
      HENKI!

      Joh. 1
      1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
      2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.

      Jeesus oli, Jumalan tykönä ja tuli ja otti orjan muodon että, voi sinut ja minut pelastaa.
      "otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, "

      Joten Jumalan Sana on sitten:
      Joh. 6:63
      63 Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.

      Joh. 1:32
      Ja Johannes todisti sanoen: "Minä näin Hengen laskeutuvan taivaasta alas niinkuin kyyhkysen, ja se jäi hänen päällensä.
      Joh. 1:33
      Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä'.

      NYt, Herra täyttää sinut, täyteen Hengellä, sillä Jumala ei anna Hengeä mitalla vaan "pulloon" eli sinuun niin paljon kuin on tilaa.
      ja, ajan Kanssa, Herra saa, enemmän tilaa sinussa ja sitten kasvat :)
      eli Jumalan Henki saa enemmän valtaa ja se näkyy, ainaskin Jumalalle ja monesti myös ihmisille.

      Joh. 3:30
      Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä.

      Nyt Jeesus, eli Jumalan Sana, eli Jumalan Henki kasvaa sinussa eli sa enemmän sijaa ja enemmän valtaa hallita ja vallita sinua,
      eli, tulet tekemään enemmän ja enemmän mitä Jumala tahtoo.
      Eli Pyhityt eli tuut puhtaaksi ihmisten edessä eli silmissä.
      tämä osa on pää-sääntoisesti, tarkoitettu ihmisille, että he myös tulisivat uskoon.
      Nyt
      mitä kysyit on tässä:

      Mitä tarkoitta, Jeesus SOVITTI syntini Ristillä:
      Kol. 2:
      14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

      KAIKKI, mikä on ollut ja tulee olemaan sinua VASTAAN.
      se ON POISTETTU,
      eli pyyhitty POIS!
      se on posi pyyhitty sinusta mutta, Jeesus KANTOI sen joten sinun ei tule eikä tarvitse sitä kantaa:

      Olet täydellisesti, puhdas Jumalan Isän edessä, sen tähden että Jeesus kantoi kaikki, syntisi ja vei ne Ristille.

      Tämä tapahtuma on "historiaa" eli menneisyyttä, ja sinä piävänä et ollut edes olemassa, maanpäällä, eikä äitisi ollut sinua tehnyt, joten se on voimassa eikä kukaan voi sitä poistaa.

      se että, teet päivittäin syntiä, isoa tahi pientä on sitten tämä:
      Tunnusta, esim illalla, ja mielummin heti kun havaiset että olet tehnyt jotain, ja
      Herra ANTAA ne anteeksi. AINA!

      Nyt miten tämän kasvun saa aikaa? niin että silloin tällöin tulee "hyvä tunne" ?
      1. Piet. 2:2
      ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
      ja
      joh 1
      1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

      Nyt kun luet ja kuuntelet "saarnoja", erikoisti
      LUE Raamattua, meilummin käännöstä 33/38

      Niin Jumala tekee sen!
      ja vielä lue:
      Jes. 55:10-11
      ja koko osa: 7-11

      MIETI, mitä sade tekee maalle !
      Sitä samaa Jumalan SANA. eli Herran Henki tekee sinulle!
      antaa SADON!
      Jeesus on sekä uskon ALKAJA että TÄYTTÄJÄ!
      Joten, Lue Raamattua ja Jumala tekee loput!

      • Anonyymi

        Olipas yksinkertainen vastaus yksinkertaiseen kysymykseen, ymmärsitkö edes itse mitä kirjoitit, Kysymys kuului että mitä tarkoittaa Jeesus sovitti syntini ristillä. Voisko joku antaa vastauksen yksinkertaisesti yksinkertaiseen kysymykseen.

        en ole avaaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipas yksinkertainen vastaus yksinkertaiseen kysymykseen, ymmärsitkö edes itse mitä kirjoitit, Kysymys kuului että mitä tarkoittaa Jeesus sovitti syntini ristillä. Voisko joku antaa vastauksen yksinkertaisesti yksinkertaiseen kysymykseen.

        en ole avaaja

        14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.


    • Anonyymi

      Se tarkoittaa, että synnin seuraus on kirous, kuolema, onnettomuudet ym..

      Jeesuksen ristintyön tähden sinulle ei lueta noita kauheita kirouksia.
      Jeesus tuli kirotuksi sinun puolestasi. Jeesus kesti helvetin tuskat sinun puolestasi.
      Aina kun rukoiiet Jeesusta, vahvistat tuota siunattua tilaa, missä et ole minkään
      kirouksen vallassa. (Olet varmaan lapsena kastettu?) Sekin liittyy tähän.
      Kastettu ihminen saa palata aina ristin liittoon. Kasteessa sinä jo kuolit Jeesuksen
      mukana, että eläisit vapautetun elämää.

      Jos et ole vielä kastettu, rukoile äkkiä Jeeesusta ja mene kasteelle. Muussa tapauksessa syvenny aina enemmän ristin salaisuuteen. Kirous katkesi Ristillä.

      Ristillä voitetaan synti, Perkele ja kuolema!

    • Selitän sulle niinkuin minä sen olen ymmärtänyt. Katsos Johannes 1:1-5 selitetään kuka olikaan luoja ja kuka oli vastuussa kaikesta. Jumalan sana, on lihaksi tullut Jumala ja tätä kautta pääsemme asiaan.
      Elikkä kun Jumala antoi sanansa, että se joka siitä puusta syö, se on kuolemalla kuoltava. Tästä alko ns. suuri taistelu sieluista, koska jokainen saattoi nähdä heti, ettei ihminen kykene synnittömyyteen. Jumala osoitti tämän monella tavalla, kuten sen, kuinka Hän valitsi kansansa, joka yritti kaikkensa, jottei syntiin lankeaisi ja joutui aina uhraamaan syntiensä sovitukseksi.
      Jumalan piti siis tehdä järisyttävän uskomaton suunnitelma, jotta yksikään maailmassa voisi vielä selvitä ja se oli se, että Hän antoi KAIKEN VALLAN pojalleen Jeesukselle Kristukselle, sanoen, annan sille joka synnittömänä elää ja kun Jeesus syntyi, eli ja lunasti kuolemallaan maailman, niin silloin tapahtui jotain perin outoa. Tuonela nimittäin ei kyennyt ottamaan Jeesusta tämän kuoltuaan, koska tämä ei ollut syyntaikenen syntiin. Niinpä Jeesuksen kuoleman jälkeen syyttäjä ei enää kyennyt toimimaan Taivaassa, vaan siellä syttyi sota, joka kesti sen 40 päivää ja saatana joukkoineen heitettiin maailmaan lopullisesti, eikä sillä ollut enää pääsyä sinne missä Jumala istuu. Kaikki valta annettiin Jeesukselle ja SIKSI JEESUS VOI SINUT JA MINUT VAPAHTAA. Jumala oli meidät jo tuominnut tekojemme kautta mutta koska Jumala luovutti kaiken vallan pojalleen, niin TÄSTÄ johtuu, että me voimme saada armon ja sovituksen Jeesuksen helmoissa, eikä Jumala siis laske enää syntejään, koska ne sovitettiin Golgatalla.

    • Anonyymi

      ihmisen on kerran kuoleminen, koska se on synnin seuraus. Nopein tapa kuolla on laskea veri pois. synnit sovitetaan siis kuolemalla (tästä veriset uhrit kertovat) jos joku viaton kuolee verensä vuodattamalla niin se on pahin mahdolline synti

      kuitenkin Jumalalle riittää se, että yksi viaton kuolee kaikkien puolesta (ja veri vuodatetaan, niin kuolema on satavarma). Silloin synti on sovitettu
      Koska Jumala päätti pelastaa kaikki tämän 'hullutuksen' eli sovinnon paikan ja
      ristin kautta. SIllä maailma ei viisauden kautta oppinut tuntemaan Jumalaa

      Niinpä Jumala päätti pelastaa kaikki jotka uskovat Ristin hullutukseen , eli sovintoon

      • Anonyymi

        Jotenkin tuo tuntuu aivan älyttömältä, hullulta ja sekavalta. Joku oli tapettava, että jumala oli tyytyväinen?
        Oma syrjähypyn seurauksena syntynyt poika oli sopiva uhrattavaksi, jotta jumalan verenhimo saatiin tyydytettyä.
        Sen jälkeen tätä sekopäätä palvovat, ovat saaneet syntinsä anteeksi?


        LippuHelvettiinKiitos


      • Anonyymi

        Jumalanne on verenhimossaan sairas!


    • Anonyymi

      Synti on uskontokauppiaiden luoma käsite jolla heidän sijaiskärsijä-konsulttipalveluilleen luodaan kysyntää. Sillä ei ole mitään tekemistä terveen ihmisen toiminnan ja maailmankuvan kanssa. Ei siis aiheuta toimenpiteitä, huvittuneisuutta enempää.

    • Anonyymi

      Tässä on KOKO ihmisen, miehen ja naisen tie Paratiista taivaaseen.

      Alussa oli tila, missä ei ollut syntiä eikä rikkomusta, ja senjälkeen kun synti ja rikkomus tuli, tuli myös tarve oikeudelle, eli Synnin tuomitseminen ja sen rangaistus.

      Joten, Jumalalla ON OIKEUS tapaus käsillä, sekä koko maailman että yksilön kanssa, eskä paha saa palkansa kun, Herra Jeesus on alistanut ja asettantu kaiken voiman ja vallan jalkojensa alle, tämän jälkeen tulee OIKEUS ISTUIN ja kirjat avataan:

      tässä olevat Raamatun paikat voit lukea, tahi hypätä ylitse.

      Mitä Herra teki ristillä?
      SOVITTI, ihmisen synnit eli rikkomukset eli Jumala kävi oikeutta miestä ja naista vastaan.
      Tämä on RISTIN ilosanoma, MEITÄ EI TUOMITA!
      sillä Herra KANTOI MEIDÄN rikkomuksemme ja syntimme ja otti itselleen meidän rangaituksen:

      Jes. 53:1
      4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
      5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.

      Joten, se synti ja rikkomukset, mitä mies ja nainen on tehnty, oli HERRAN PÄÄLLÄ.

      Nyt jos luet TARKAAN seuraavat, hyvä ellet, sama se.

      • Anonyymi

        1. Moos. 18:19
        Sillä minä olen valinnut hänet, että hän käskisi lapsiansa ja perhettänsä, joka jää hänen jälkeensä, noudattamaan Herran tietä ja tekemään sitä, mikä vanhurskaus ja oikeus on,

        Ilm. 20:12
        11 Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
        12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.

        Ps. 97:2
        Pilvi ja pimeys on hänen ympärillänsä, vanhurskaus ja oikeus on hänen valtaistuimensa perustus.

        Dan. 7:10
        Tulivirta vuoti, se kävi ulos hänestä; tuhannen tuhatta palveli häntä, ja kymmenen tuhatta kertaa kymmenen tuhatta seisoi hänen edessänsä. Oikeus istui tuomiolle, ja kirjat avattiin.

        Dan. 7:26
        Sitten oikeus istuu tuomiolle, ja hänen valtansa otetaan pois ja hävitetään ja tuhotaan loppuun asti.

        Jes. 42:1-4
        1 Katso, minun palvelijani, jota minä tuen, minun valittuni, johon minun sieluni mielistyi. Minä olen pannut Henkeni häneen, hän levittää kansakuntiin oikeuden.
        2 Ei hän huuda eikä korota ääntään, ei anna sen kuulua kaduilla.
        3 Särjettyä ruokoa hän ei muserra, ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta. Hän levittää oikeutta uskollisesti.
        4 Hän itse ei sammu eikä murru, kunnes on saattanut oikeuden maan päälle, ja merensaaret odottavat hänen opetustansa.

        Jes. 11:2-5
        2 Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki.
        3 Hän halajaa Herran pelkoa; ei hän tuomitse silmän näöltä eikä jaa oikeutta korvan kuulolta,
        4 vaan tuomitsee vaivaiset vanhurskaasti ja jakaa oikein oikeutta maan nöyrille; suunsa sauvalla hän lyö maata, surmaa jumalattomat huultensa henkäyksellä.
        5 Vanhurskaus on hänen kupeittensa vyö ja totuus hänen lanteittensa side.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1. Moos. 18:19
        Sillä minä olen valinnut hänet, että hän käskisi lapsiansa ja perhettänsä, joka jää hänen jälkeensä, noudattamaan Herran tietä ja tekemään sitä, mikä vanhurskaus ja oikeus on,

        Ilm. 20:12
        11 Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
        12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.

        Ps. 97:2
        Pilvi ja pimeys on hänen ympärillänsä, vanhurskaus ja oikeus on hänen valtaistuimensa perustus.

        Dan. 7:10
        Tulivirta vuoti, se kävi ulos hänestä; tuhannen tuhatta palveli häntä, ja kymmenen tuhatta kertaa kymmenen tuhatta seisoi hänen edessänsä. Oikeus istui tuomiolle, ja kirjat avattiin.

        Dan. 7:26
        Sitten oikeus istuu tuomiolle, ja hänen valtansa otetaan pois ja hävitetään ja tuhotaan loppuun asti.

        Jes. 42:1-4
        1 Katso, minun palvelijani, jota minä tuen, minun valittuni, johon minun sieluni mielistyi. Minä olen pannut Henkeni häneen, hän levittää kansakuntiin oikeuden.
        2 Ei hän huuda eikä korota ääntään, ei anna sen kuulua kaduilla.
        3 Särjettyä ruokoa hän ei muserra, ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta. Hän levittää oikeutta uskollisesti.
        4 Hän itse ei sammu eikä murru, kunnes on saattanut oikeuden maan päälle, ja merensaaret odottavat hänen opetustansa.

        Jes. 11:2-5
        2 Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki.
        3 Hän halajaa Herran pelkoa; ei hän tuomitse silmän näöltä eikä jaa oikeutta korvan kuulolta,
        4 vaan tuomitsee vaivaiset vanhurskaasti ja jakaa oikein oikeutta maan nöyrille; suunsa sauvalla hän lyö maata, surmaa jumalattomat huultensa henkäyksellä.
        5 Vanhurskaus on hänen kupeittensa vyö ja totuus hänen lanteittensa side.

        Kuten tässä oli esillä, niin:
        Room. 3:
        19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
        20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
        21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
        22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
        23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
        24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
        25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
        26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

        27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
        28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.

        - - - MITÄ ON VANHURSKAUS? - - -

        Ps. 97:2
        Pilvi ja pimeys on hänen ympärillänsä, vanhurskaus ja oikeus on hänen valtaistuimensa perustus.

        Jumalan "KOKO PERUS ON: "vanhurskaus ja oikeus on hänen valtaistuimensa perustus."

        Room. 8:4
        että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.

        LAIN VAATIMUS täytetään meissä:
        MITÄ laki VAATII!
        OIKEUTTA eli tuomiota eli Rangaisusta:
        Jokainen pahan ja synnin tekijän tulee saapua oikueden eteen että hänet tuomittaisiin, eli rangaistaisiin.

        - - - MITÄ ON VANHURSKAUS? - - -

        "Vanhurskaus on yksinkertaisesti määriteltynä syyttömyyttä. Yhteiskunnallinen vanhurskaus on yhteiskunnallista syyttömyyttä sitä, että ihminen on lainkuuliainen ja kunnollinen kansalainen. Hengellisessä eli kristillisessä kielenkäytössä, johon sanan käyttö nykyään rajautuukin lähes yksinomaan, vanhurskaus tarkoittaa aivan erityistä syyttömyyttä, se on syyttömyyttä Jumalan edessä.

        Vanhurskauttaminen tarkoittaa siis syyttömäksi julistamista. Jumala julistaa uskovan syyttömäksi ja siten kelvolliseksi elämään Jumalan yhteydessä ilman tuomion pelkoa. Syyttömyys eli vanhurskaus tulee uskovalle yksin uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Ei muuten. Vanhurskaus on siis kiinteässä yhteydessä syntien anteeksisaamiseen Jeesuksen veren kautta."

        Jumala ei katso "sormien läpi" tahi "paina villaisella ihmisen syntejä" ei vaan JUMALA VAATII että jokainen joka on rikkonut Jumalaa vastaan, tehnyt syntiä, niin siitä tulee sitten vastata Jumalan edessä eli Oikeutta Jumala vaatii!

        Ja tätä Oikeutta tullaan käymään, kun:
        Dan. 7:10
        Oikeus istui tuomiolle, ja kirjat avattiin.

        Ilm. 20:12
        11 Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
        12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.

        Joten
        Kun ihminen kuolee, tulee senjälkeen tuomio istuin ja siinä jaetaan tuomioita sen mukaan mitä on tehnyt:

        Nyt OIKEUDESSA on muutamia toimijoita:
        - Tuomari,
        - syyttäjä,
        - syytetty
        - ja puolustaja.

        ja sitten taas aloituksen kysymykseen:

        - - - "mitä tarkoittaa se että Jeesus sovitti syntini ristillä" - - -
        ja vastaus on ja oli:

        Kol. 2:14
        "ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin."

        sitä että, minulla eikä sinulla OLE MITÄÄN SYYTÖSTÄ, eli syyttäjällä ei ole mitään mistä meitä syyttää!
        eli me olemme, heittäneet kaikki synnit Jeesuksen päällä ja Jeesuksesta TULI MEIDÄN SYNTIMME, ja kantoi sen rangaistuksen eli kuoleman.

        Joten, ristin sanoma on: "Oikeutta minä tahdon" vaatii Jumala, ja Jumala saa oikeutta:

        Jeesus oli ja on meidän SIJAIS-KÄRSIJÄ, joten meidän ei tarvitse kärsiä, tätä tuomiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten tässä oli esillä, niin:
        Room. 3:
        19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
        20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
        21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
        22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
        23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
        24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
        25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
        26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

        27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
        28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.

        - - - MITÄ ON VANHURSKAUS? - - -

        Ps. 97:2
        Pilvi ja pimeys on hänen ympärillänsä, vanhurskaus ja oikeus on hänen valtaistuimensa perustus.

        Jumalan "KOKO PERUS ON: "vanhurskaus ja oikeus on hänen valtaistuimensa perustus."

        Room. 8:4
        että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.

        LAIN VAATIMUS täytetään meissä:
        MITÄ laki VAATII!
        OIKEUTTA eli tuomiota eli Rangaisusta:
        Jokainen pahan ja synnin tekijän tulee saapua oikueden eteen että hänet tuomittaisiin, eli rangaistaisiin.

        - - - MITÄ ON VANHURSKAUS? - - -

        "Vanhurskaus on yksinkertaisesti määriteltynä syyttömyyttä. Yhteiskunnallinen vanhurskaus on yhteiskunnallista syyttömyyttä sitä, että ihminen on lainkuuliainen ja kunnollinen kansalainen. Hengellisessä eli kristillisessä kielenkäytössä, johon sanan käyttö nykyään rajautuukin lähes yksinomaan, vanhurskaus tarkoittaa aivan erityistä syyttömyyttä, se on syyttömyyttä Jumalan edessä.

        Vanhurskauttaminen tarkoittaa siis syyttömäksi julistamista. Jumala julistaa uskovan syyttömäksi ja siten kelvolliseksi elämään Jumalan yhteydessä ilman tuomion pelkoa. Syyttömyys eli vanhurskaus tulee uskovalle yksin uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Ei muuten. Vanhurskaus on siis kiinteässä yhteydessä syntien anteeksisaamiseen Jeesuksen veren kautta."

        Jumala ei katso "sormien läpi" tahi "paina villaisella ihmisen syntejä" ei vaan JUMALA VAATII että jokainen joka on rikkonut Jumalaa vastaan, tehnyt syntiä, niin siitä tulee sitten vastata Jumalan edessä eli Oikeutta Jumala vaatii!

        Ja tätä Oikeutta tullaan käymään, kun:
        Dan. 7:10
        Oikeus istui tuomiolle, ja kirjat avattiin.

        Ilm. 20:12
        11 Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
        12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.

        Joten
        Kun ihminen kuolee, tulee senjälkeen tuomio istuin ja siinä jaetaan tuomioita sen mukaan mitä on tehnyt:

        Nyt OIKEUDESSA on muutamia toimijoita:
        - Tuomari,
        - syyttäjä,
        - syytetty
        - ja puolustaja.

        ja sitten taas aloituksen kysymykseen:

        - - - "mitä tarkoittaa se että Jeesus sovitti syntini ristillä" - - -
        ja vastaus on ja oli:

        Kol. 2:14
        "ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin."

        sitä että, minulla eikä sinulla OLE MITÄÄN SYYTÖSTÄ, eli syyttäjällä ei ole mitään mistä meitä syyttää!
        eli me olemme, heittäneet kaikki synnit Jeesuksen päällä ja Jeesuksesta TULI MEIDÄN SYNTIMME, ja kantoi sen rangaistuksen eli kuoleman.

        Joten, ristin sanoma on: "Oikeutta minä tahdon" vaatii Jumala, ja Jumala saa oikeutta:

        Jeesus oli ja on meidän SIJAIS-KÄRSIJÄ, joten meidän ei tarvitse kärsiä, tätä tuomiota.

        TÄMÄ ON ILOSANOMA:

        Jes. 42:1-4
        1 Katso, minun palvelijani, jota minä tuen, minun valittuni, johon minun sieluni mielistyi. Minä olen pannut Henkeni häneen, hän levittää kansakuntiin oikeuden.

        Nyt jokainen joka hyväksyy, Herran omakseen ja Hänen tekonsa, niin on SYYTÖN, eli synnitön Jumalan edessä:

        ja tämä syyttömyyden eli synnittömyyden kautta ja vaikutuksesta, me pääsemme Jumalan tykö.

        se merkitsee, että Jeesus on TIE, ja OVI, Jumalan tykö.

        ei tämä ole vaikea käsittää:

        ajattele tahi jos et siihen saa tarpeeksi sisältöä, niin MENE "laiska muurahaisen tykö ja opi":
        eli mene johonkin oikeus tapaukseen ja katso miten se oikeus toimii!

        tähän kuitenkin pieni varaus, mutta pää-idea on sama.

        Syyttäjä syyttää ja puolustaja puolustaa ja tuomari tuomitsee.

        Nyt Syyttäjä, kuoleman jälkeen on sekä Mooses että perkele.
        Puolustaja on Herra Jeesus ja Pyhä Henki.
        Tuomari on Jumala itse ja pyhät (mitä ja kuka he sitten ovatkaan)

        Joten, jos olet käynnyt tahi menet oikeus saliin ja katsot mitä siellä tapahtuu, niin.

        SYYTTÄJÄ SYYTTÄÄ ja lukee mitä laki sanoo.
        MUTTA
        Kun syyttäjällä ei ole syytekirjeessä mitään, mikä on syytös?
        ei ole syytöstä, eli tämä kaikki on:
        "pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan"

        Joten, tämä on RISTIN hullutus ja salaisuus.

        meitä ei syytetä.
        eikä tuomita, koska ei ole syytöstä.

        ja vielä kerran sama lyhytkäisesti:

        - - - "mitä tarkoittaa se että Jeesus sovitti syntini ristillä" - - -
        ja vastaus on ja oli:

        Kol. 2:14
        "ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin."

        Joten, LUE Raamattua, mielummin vanhaa käännöstä 33/38, ja Jumala itse tekee sinut vapaaksi.

        TOTUUS, eli Jeesus tekee sinut vapaaksi.
        sekä tuomiosta että synnistä että synnin tavoista eli pahoista teoista.

        TÄMÄ ON se ilo sanoma, mitä varten Jeesus tuli :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TÄMÄ ON ILOSANOMA:

        Jes. 42:1-4
        1 Katso, minun palvelijani, jota minä tuen, minun valittuni, johon minun sieluni mielistyi. Minä olen pannut Henkeni häneen, hän levittää kansakuntiin oikeuden.

        Nyt jokainen joka hyväksyy, Herran omakseen ja Hänen tekonsa, niin on SYYTÖN, eli synnitön Jumalan edessä:

        ja tämä syyttömyyden eli synnittömyyden kautta ja vaikutuksesta, me pääsemme Jumalan tykö.

        se merkitsee, että Jeesus on TIE, ja OVI, Jumalan tykö.

        ei tämä ole vaikea käsittää:

        ajattele tahi jos et siihen saa tarpeeksi sisältöä, niin MENE "laiska muurahaisen tykö ja opi":
        eli mene johonkin oikeus tapaukseen ja katso miten se oikeus toimii!

        tähän kuitenkin pieni varaus, mutta pää-idea on sama.

        Syyttäjä syyttää ja puolustaja puolustaa ja tuomari tuomitsee.

        Nyt Syyttäjä, kuoleman jälkeen on sekä Mooses että perkele.
        Puolustaja on Herra Jeesus ja Pyhä Henki.
        Tuomari on Jumala itse ja pyhät (mitä ja kuka he sitten ovatkaan)

        Joten, jos olet käynnyt tahi menet oikeus saliin ja katsot mitä siellä tapahtuu, niin.

        SYYTTÄJÄ SYYTTÄÄ ja lukee mitä laki sanoo.
        MUTTA
        Kun syyttäjällä ei ole syytekirjeessä mitään, mikä on syytös?
        ei ole syytöstä, eli tämä kaikki on:
        "pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan"

        Joten, tämä on RISTIN hullutus ja salaisuus.

        meitä ei syytetä.
        eikä tuomita, koska ei ole syytöstä.

        ja vielä kerran sama lyhytkäisesti:

        - - - "mitä tarkoittaa se että Jeesus sovitti syntini ristillä" - - -
        ja vastaus on ja oli:

        Kol. 2:14
        "ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin."

        Joten, LUE Raamattua, mielummin vanhaa käännöstä 33/38, ja Jumala itse tekee sinut vapaaksi.

        TOTUUS, eli Jeesus tekee sinut vapaaksi.
        sekä tuomiosta että synnistä että synnin tavoista eli pahoista teoista.

        TÄMÄ ON se ilo sanoma, mitä varten Jeesus tuli :)

        Jeesus tuli vain ilakoidessaan Pietarin ja muun poikajoukon kesken.


    • Anonyymi

      Aloittajalle?
      Oletko ihan tosissasi?

      Jos sanot olevasi nuori kristitty, niin ristin työn pitäisi olla sinulle selvä?

      Eihän voi olla kristitty, jollei ole ensin
      * tehnyt parannusta, tunnustanut syntejään...
      * ottanut uskossa vastaan Jeesuksen ristillä hankkimaa sovintoa, armoa
      * saanut syntinsä anteeksi Jeesuksen armon perusteella. . .

      Eli? Ihan outoa on aloituksesi? Oletko siis tullu kristityksi ihan kuin unessa ja pimennossa? ...
      Ja? Eikö Sinulle ole tehty selväksi, että PITÄÄ lukea Raamattua ja opiskella sitä Sanaa...

    • Anonyymi

      Tee syntiä ettei jeesus kuollut turhaan

    • On se merkillistä että siellä missä raato on, sinne korpit kokoontuvat. Jos siis puhumme Kristuksen kuolemasta, niin pilkkaajat yhteen ääneen kokontuvat raakkumaan omiaan.

      Jeesuksen kuoleman syy-yhteys meidän siitä pelastumiseen tosiaan ei ole yksinkertainen, mutta on heti sitä, kun oivallat sen.

      Jumala antoi sanansa, että se joka syntiä tekee, se kuolemalla kuolkoon.
      No Jumalahan ei voi pettää sanaansa, joka tarkoittaisi sitä, ettei kukaan selviäisi.
      Niinpä Jumalan oli tehtävä jotain, jotta saatana ei voisi ihmisiä enää syyttä.
      Jumalan oli lähetettävä sanansa maan päälle, joka eläisi synnittömän elämän ja jolle voisi luovuttaa armovallan ja kaiken vallan Taivaassa ja maan päällä. Tällä tavalla Jeesuksen merkitys kuollessaan tulisi täytäntöön. Tuonela ei voisi häntä ottaa, joten Hän olisi se veturi, joka voisi luvata meille jokaiselle, jotka Häneen uskoo, saman tien, totuudessa ja elää ikuisesti.

      • Anonyymi

        Jeesukselle jäi myös taakaksi antaa anteeksi hänen itsensä murhaaminen murhaajilleen. Hän sanoi, että älä Isä laske tätä heidän synnikseen, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät. Voiko enää täydellisemmin antaa anteeksi.


      • Anonyymi

        Kuuleppas. Me kuollaan kaikki, kerran ja lopullisesti. Paras hyväksyä suosiolla tämä tosiasia. Jos muuta uskot niin huijaat vaan itseäsi. Mutta sitä ennen eletään hyvä ja vastuullinen elämä, ihan ilman joutavaa jeesustelua.


    • Anonyymi

      Monissa kommenteissa hehkuu täällä semmonen henki että kun kerta Jeesus sovitti syntini ristillä niin meitä ei enää syytetä mistään eli vaikka tekisin syntiä päivittäin niin Jumala ei enää syytä meitä kunhan vain iltarukouksessa pyytää synnit anteeksi. Eli tällä tavalla ei oteta stressiä siitä että tehdään väärin joka ikinen päivä mutta koska Jeesus on sovittanut syntini ne saa anteeksi. Suurin osa Suomen kristityistä on kyllä niin psykoosissa että ihan oksettaa

    • Anonyymi

      Joka päivä armo uus ja pienen alun päivä. Mahdollisesti.

    • Anonyymi

      tämä: Sillä niin on JUMALA maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
      Joh: 3: 16

      siis, kun sinä USKOT, ja sydämessäsi rukoilet USKONTUNNUSTUKSEN ( Minä uskon Isään, Jumalaan . . .), Pyhä Henki me saadaan jo kasteessa ! Ota päivittäin tavaksesi lukea vaikkapa katekismusta/ tai raamattua, ja rukoillen alkaa päiväsi.

      • Anonyymi

        Ai Pyhä Henki saadaan jo kasteessa? Kuule semmonen ihminen joka on saanu Jumalan hengen tulee kuule totisesti maistamaan miltä tuntuu Jumalan voima. Ihmiset huutaa ja itkee sillä hetkellä kun Herra täyttää heidät hengellään. Tuo kommentti oli kyllä niin hevon paskaa ku olla ja voi


    • Anonyymi

      Olen aloittaja ja olen ymmärtänyt jo sen rististä että nämä kamppailut ja kärsimykset mitä käyn itse läpi tällä hetkellä nii se on itseasiassa sitä kärsimystä mitä Golgatan ristillä käytiin. Paavalihan opetti että me saamme osamme Kristuksen kärsimyksistä. 2. Kor 1:5
      Ja luulen että olen tällä hetkellä siinä vaiheessa menossa kun Jeesus kysyy Isältä miksi minut hylkäsit. Miksi en pysty olemaan oma itseni vaan Jumala on laittanut ikään kuin muurit ympärilleni joista Valitusvirsissä puhutaan. Uskon vahvasti että tämä lihan prosessi päättyy siihen kun ymmärrän mitkä olivat tämän prosessin viimeiset sanat ristillä "Se on täytetty" Siunausta ja hyvää syksyä kaikille!:)

    • Anonyymi

      Aloitus ei kuulu tälle palstalle lainkaan.

    • Anonyymi

      Hienoa, että pohdit asiaa. Jumala ei ole tarkoittanut mitää monimutkaiseksi tai vaikeaksi. Kaikki Jumalan säätämät ja luomat asiat ovat loppujen lopuksi ihan ymmärrettäviä ja jopa yksinkertaisia. Jumala valitsee aina parhaan mahdollisen mallin, kun hän jotakin tekee tai suunnittelee.

      Kaikkein tärkeintä on aina kääntyä Jeesuksen puoleen, kun joku asia tuntuu vaikealta. Ei tarvitse vaihtaa autosta kuin polttimo, niin sekin sujuu paremmin, kun mielessään huutaa Jeesusta apuun. Puhumattakaan sitten, kun synti sitoo tai pahuuden voimat piirittävät. Silloin voi vain huutaa Jeesukselta apua ja armoa, niin asiat paranevat heti.

      Tämä perustuu siihen, että Jumala lähetti poikansa Jeesuksen maailmaan tekemään tyhjäksi pahuuden ja kuoleman vallan. Pahuus näennäisesti näytti voittavan, kun Jeesus surmattiin ristille, mutta sen takana olikin Jumalan nerokas suunnitelma pahuuden nujertamiseksi. Pahuuden voittamiseen ei tarvitukaan Kaikkivaltiaan Jumalan mahtikäskyä, taivaallisten sotajoukkojen massiivista vastarintaa pahuuden joukkoja vastaan, suurta voimaa tai samanlaista väkivaltaa tai pakkoa, jota pahuus itse käytää muita vastaan. Vain se, että Jumala itse tuli ensin pienenä lapsena maailmaan. Sitten nöyränä ja hyväntahtoisena opettajana ja parantajana ja lopulta pilkattuna ja hyljättynä, syyttömänä ristille tuomittuna. Näin pahuudelta saatiin valta riistettyä.

      Tämä tarkoittaa sitä, että se pahuuden väite, että kaikki ihmiset luopuvat Jumalasta, jos Jumala antaa ihmiselle vapaan tahdon, ei pitänytkään paikkansa. Sen tietää siitä, että moni on jo kuollut Jeesuksen nimi mielessään ja usko sydämessään. He ovat päässeet maisista kärsimyksistä jo Jumalan kirkkauden valtakuntaan.

      Eli kun ihminen on vaikeuksissa tai pahuuden voimat hyökkäävät, kannattaa aina heti mielessään toistaa aidosti uskoen Jeesuksen nimeä niin kauan, että asia ratkeaa tai olo helpottuu. Koska näin todella tapahtuu. Eli lyhyt rukous: "Jeesus auta ja armahda" riittää, jos ei muuta jaksa. Aito vilpittömyys ja halu uskoa tähän Jumalan pelastustyön toteuttajaan tuo armon ja anteeksiannon ja pitää pahuuden voimat kurissa. Kun aika täällä päättyy, saa Jeesukseen turvannut ihminen siirtyä kirkkauteen, missä hän taas saa nähdä edesmenneitä omaisiaan ja ystäviään sekä saa olla vapaa kaikista kärsimyksistä ja huolista.

      Kun Jeesukseen aidosti uskoo, niin pahat teot ja ajatukset alkavat tuntumaan todella epämiellyttäviltä. Aina tietysti uskovakin voi vielä täällä maan päällä johonkin langeta, mutta silloin uskovalla tulee paha olo lankeamuksestaan ja hän todella pyytää vilpittömästi tekoaan anteeksi. Hän yrittää kaikin keinoin korvata ja hyvittää sekä korjata sen, minkä hän on rikkonut, jos se on mahdollista. Esimerkiksi jos on puhunut pahaa jostakin ihmisestä, voi sitä aina pyytää myös kohteelta anteeksi ja yrittää käydä ne ihmiset läpi, joille pahan sanantai väärän todistuksen toisesta on sanonut. Raskaan taakan pahan puhujakin ottaa päälleen, mutta ehkä tästä viisastuneena ja katuvaisena hän välttää väärän teon vastaisuudessa. Toivottavasti tämä hiukan selkeytti. Voi Hyvin!

    • Anonyymi

      kysyt vastausta elämääsi, ok.
      Jeesus Kristus on, tie, totuus ja elämä.

      Jeesus on Jumalan ainoa Poika, Hänellä on todellinen valta, Jumalan Valtakunta.
      Hän elää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      152
      6409
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3868
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1995
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1498
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1488
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe