Olisi mukava kuulla, onko pitkään työelämässä pysyneitä ms-tautia sairastavia edes muutama! Itsellä tauti on melko hyvin lääkityksellä pysynyt stabiilina kymmenisen vuotta, mutta tulevaisuutta aina murehtii ja jotenkin sitä kuulee vain varhaiseläkkeelle siirtyneistä...
Pitkään ms-tautia sairastaneita yhä työelämässä??
12
266
Vastaukset
- Anonyymi
Miten määritellään pitkään sairastanut? Minulla 10v täynnä, josta (eri) lääkeitä käyttäny alle 3v. Työelämässä, hoitoalalla, mutta onneksi arkityössä. Vuorotyötä ja fyysisesti raskasta (nostoja, kyykkimisiä, taipumisia mitä ihmeellisimpiin asentoihin) en olisi jaksanut. Tulevaisuus huolettaa, juuri olemme alkamassa taloa rakentaan, joten tulot pysyttävä nykyisellään, että pankki antaa lainaa! Eläkeiän nostot yms. aiheuttaa yleisesti närää. En ole edes selvittänyt omaa vanhuuseläkeikää, koska tiedän etten niin kauan tule kestämään.
Kaikkea hyvää ja jaksamista työhön. Onhan ansiotulolta tippuminen kolaus taloudellisestikin. Sen takia aion sinnitellä viimeseen asti. - Anonyymi
Em es tauti on huono työpaikalla.
- Anonyymi
Tämä mies ainakin voi hyvin vaikka on MS-tauti
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/54fd28cd-2fb0-4c82-ad87-ffbfb65c0197 - Anonyymi
Itse sairastuin 22-vuotiaana ja jäin eläkkeelle vasta 49-vuotiaana, eli melko pitkään olin työelämässä. Varsinainen kimmoke eläkkeen hakemiseen tuli irtisanomisesta, eli en tiedä, kuinka pitkään olisin jatkanut töitä ilman irtisanomista.
- Anonyymi
Ms tautien yhteinen nimittäjä on lihasrappeutuma. Moni on sairastunut ms-tautiin tietämättään. Diagnoosina ms yllättää tosi monet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ms tautien yhteinen nimittäjä on lihasrappeutuma. Moni on sairastunut ms-tautiin tietämättään. Diagnoosina ms yllättää tosi monet.
Nyt iski tämä tarina minuun ! EN RAUKKA tajunnut aikoinaan miksei kaikki fyysinen mennyt aina putkeen, MUTTA niinkuin tänä päivänäkin olen Fyysisessä työssä ja juoksen kuin pieni ORAVA jos tarve vaatii (fyysisesti Hyvässä kunnossa), Mutta STOP! Tässä vaiheessa tätä poikaa viedään...lihas sitkeys alkaa hieman hiipuun, Tarkoitan että ennen ei tullut tuollaista jälki UUUUPUMUSTA! Toki ikää on tullut mutta se selitä ja lääkityksiäkin on jo monenlaista kokeiltu... Tv: Salaileva Mäsä-
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
MS-tauti ei rappeuta lihaksia.
- Anonyymi
Moikka! "Salaileva Mäsä" lopulla pari kommenttia alaspäin kertoilin myös sinulle suunnattua tarinaa, se on eri asia viitsiikö lukea, mutta voisin lisätä tätä tautia EN ole tuonnut julki ...joskus se hieman ahdistaa .
Tv: Salaileva Mäsä-- Anonyymi
Lihasrappeumaan eli ms-tautiin on oivat hoitomenetelmät nykyisin.
- Anonyymi
Täällä Rekka jauhaa pitkin Skandinaviaa jo vuosia taudin toteamisen jälkeen!
Suurimmaksi ongelmaksi olen todennut taudin Salaamisen?..tietyiltä piireiltä-.
Mutta työkavereita samanikäisiä ja tuttuja on kaatunut kuollut ja olen surrut hautajaisissa! Minä (toki hyvä kuntoisena.....pelastus) ihmettelen hautajaisissa että: MIKSEN MINÄ!? mäsä Eli sulle neuvona lääkkeet paranee myös ,KAASU POHJAAN ja kohti normaalia elämää, ei välttämättä tapahdu Mitään, elämä menee ohi sitä muka odotellessa!!!! t_ Mäsähtänyt.- Anonyymi
Juuri näin, elää kannattaa liikoja murehtimatta! Helmikuussa olin melko samanikäisen työkaverin hautajaisissa, jonka haimasyöpä vei. Työkaveri ehti juuri 50 täyttää, ei juonut, urheili eikä ollut edes ylipainoinen. Eli ei mitenkään itseaiheutettua. Siinä katselin surevia lapsia ja mietin, ettei nämä mun ms-kortit taida huonoimmat olla. Vaivoja on, mutta tauti ei ole agressiivinen. Koskaan ei tiedä tulevasta, KUKAAN!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin, elää kannattaa liikoja murehtimatta! Helmikuussa olin melko samanikäisen työkaverin hautajaisissa, jonka haimasyöpä vei. Työkaveri ehti juuri 50 täyttää, ei juonut, urheili eikä ollut edes ylipainoinen. Eli ei mitenkään itseaiheutettua. Siinä katselin surevia lapsia ja mietin, ettei nämä mun ms-kortit taida huonoimmat olla. Vaivoja on, mutta tauti ei ole agressiivinen. Koskaan ei tiedä tulevasta, KUKAAN!
Nimenomaan, kukaan ei tiedä tulevaa. Kuka vaan (terve ihminen) voi halvaantua esim.tapaturmassa, autokolarissa. Ainoa et ms osaa suhtautua tulevaan ennakoivasti, vrt., joka halvaantuu ykskaks on varmana henkisesti paljon pahempi hyväksyä, traumatisoituu. Ms kun etenee niin jokainen tietää taudin mahdolliset riskit ja osaa miettiä "surutyön" jo etukäteen. Sanonta; hiljaa hyvä tulee. Vai?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.303841Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131513Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2401432Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.1621138Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ78971Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht251948- 62939
Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34933Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲102904Kaipaan sua, Jii
Haluaisin vaan olla sylissäsi ja kuunnella mitä ajattelet, mistä haaveilet, mistä olet huolissasi jne 🥹 🫂56754