Hautaustoimi kirkollisasioista sosiaali- ja terveystoimeen

Anonyymi

Vainajan omaisten ja muiden läheisten tunteiden kunnioittaminen sekä sosiaalisen ja henkisen hyvinvoinnin edistäminen edellyttävät hautaustoimen siirtämistä kirkollisasioista sosiaali- ja terveystoimeen.
Näin Vapaa-ajattelijain liitto lausunnossaan sote-uudistukseen liittyen. http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2020/08/24/vapaa-ajattelijat-hautaustoimi-kirkollisasioista-sosiaali-ja-terveystoimeen/

34

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vainajan ruumiin käsittelyyn liittyvät seikat ovat myös merkityksellisiä ihmisarvon loukkaamattomuuden periaatteen kannalta, sillä vainajan ruumiin asianmukainen ja kunnioittava kohtelu ovat osa ihmisarvon kunnioittamisen toteutumista. Hallituksen esityksessä hautaustoimilaiksi (HE 204/2002 vp) todetaan säännöksen suojelukohteena olevan ennen kaikkea vainajalle läheisten ihmisten tunteet ja ihmisten käsitys siitä, miten vainajiin tulee suhtautua.

      • Anonyymi

        Tosiaan. Vainajan omaisten ja muiden läheisten tunteiden kunnioittaminen sekä sosiaalisen ja henkisen hyvinvoinnin edistäminen edellyttävät muutoksia hautaustoimeen. Nykyinen syrjivän hautaustoimilaki tulee yhdenvertaistaa ja hautaustoimi siirtää kirkollisasioista sosiaali- ja terveydenhuollon piiriin. Lähiomaisten henkiseen, psykososiaaliseen hyvinvointiin liittyy kysymys hautajaisista, erityisesti niiden seremoniallisen osuuden ympäristö ja järjestämismahdollisuudet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan. Vainajan omaisten ja muiden läheisten tunteiden kunnioittaminen sekä sosiaalisen ja henkisen hyvinvoinnin edistäminen edellyttävät muutoksia hautaustoimeen. Nykyinen syrjivän hautaustoimilaki tulee yhdenvertaistaa ja hautaustoimi siirtää kirkollisasioista sosiaali- ja terveydenhuollon piiriin. Lähiomaisten henkiseen, psykososiaaliseen hyvinvointiin liittyy kysymys hautajaisista, erityisesti niiden seremoniallisen osuuden ympäristö ja järjestämismahdollisuudet.

        Perustuslain säännös ihmisarvon loukkaamattomuudesta ulottaa täten vaikutuksensa laajemmalle kuin elossa olevien ihmisyksilöiden kohteluun. Voidaankin katsoa, että vainajan varsinaisen perusoikeussubjektiuden päättymisestä huolimatta, hänellä voidaan katsoa olevan perusoikeussubjektiuteen osittain rinnastettava asema, joka aiheutuu vainajan omaisten perusoikeuksien ja ihmisarvon kunnioittamisen vaatimuksen heijastumista. Näin ollen vainajan niin sanottuja perusoikeuksia suojaamalla pyritäänkin välillisesti vahvistamaan omaisten oikeuksien toteutumista.


    • Anonyymi

      Hassua tosiaan että kirkko saa toimia rauhassa opetus- ja kulttuuriministerön alaisuudessa.

    • Anonyymi

      Kohta tarvitaan hallitseva kansainvälinen Viikatemies Palvelu, joka hoitaa korona-viruksen ruumiit ilmaiseksi maan alle.

    • Anonyymi

      Tämä on varsin uusi ajatus ja avaus. Kaikkia moneenkin kertaan koskettava asia.

    • Anonyymi

      Eri hautausmaiden ja krematorioiden sisätilassa, kappelissa joko voidaan tai ei voida pitää ei-uskonnollinen hautajaistilaisuus, jossa vainaja on arkussa. Helsinki KYLLÄ, Espoo EI, Vantaa KYLLÄ, Kerava EI, Nurmijärvi KYLLÄ, Tuusula EI, Hyvinkää KYLLÄ, Järvenpää EI, Riihimäki KYLLÄ, Lahti EI, Kotka KYLLÄ, Lappeenranta EI, Tampere KYLLÄ, Jyväskylä EI, Turku KYLLÄ, Pori EI, jne. Kaksijakoisuus kattaa koko maan: monissa kunnissa uskonnotonta hautajaistilaisuutta seurakunnan hautausmaan tai krematorion kappelissa ei saa pitää samalla kun toisissa kunnissa uskonnoton hautajaistilaisuus voidaan pitää seurakunnan hautausmaan tai krematorion kappelissa.

      • Anonyymi

        Onko esimerkiksi Espoossa aina ollut noin? Inhaa.


      • Anonyymi

        Hautaustoimilain mukaan evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien hautausmaat hoitavat nyt kaikille tarkoitettua ”yleistä hautaustoimea”. Hautausmaiden tai niiden krematorioiden kappelit ovat sijaintinsa vuoksi logistisesti luontevia paikkoja hautajaistilaisuuksiin, joissa vainaja on arkussa ennen tuhkausta tai arkkuhautausta. Silti seurakunnat voivat nyt vapaasti – käytännössä mielivaltaisesti – päättää, saako heidän hautausmaansa tai krematorionsa kappelissa järjestää ei-kirkollisia hautajaistilaisuuksia (saattotilaisuuksia, jossa vainaja on vielä arkussa) vai ei.

        Tällainen epämääräinen tilanne heikentää ihmisten henkistä hyvinvointia eikä kunnioita surevien tunteita. Se voi aiheuttaa ahdistusta myös kuolemaansa lähestymässä oleville ihmisille, ja se aiheuttaa ahdistusta sekä käytännön ongelmia vainajan omaisille ja muille läheisille muutenkin kuormittavassa tilanteessa. Kappelin käyttökielto voi myös tulla yllätyksenä omaisille. Erityisesti kun vainaja tuhkataan, hautajaistilaisuuden pitäminen ennen tuhkausta on hankalaa, jos uskonnollisesti neutraalia hautajaistilaisuuden pitopaikkaa ei ole tarjolla eikä edes seurakunnan kappelia saa käyttää. Eikä arkkuhautauksissakaan hautajaistilaisuuden pitäminen ulkosalla haudan äärell


      • Anonyymi

        Vaikkei lista täyteen tulekaan, niin lisätään: Porvoo KYLLÄ, Inkoo KYLLÄ, Karjaa KYLLÄ.


    • Anonyymi

      Olisiko oikea osoite kuitenkin työ- ja elinkeinoministeriö?

    • Anonyymi

      75 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että kirkon hautausmaiden kappeleita tulisi voida käyttää myös ei-kirkollisiin hautajaistilaisuuksiin. 18 prosenttia katsoo, että nii-tä tulee käyttää vain kirkollisiin hautajaistilaisuuksiin. 7 prosenttia ei osannut sanoa kantaansa.

      Taloustutkimuksen haastatteli Vapaa-ajattelijain liiton toimeksiannosta
      1003 henkilöä 10.-18.8.2020. Virhemarginaali on noin 3 prosenttia suuntaansa. http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2020/08/26/hautauskappelit-halutaan-myos-ei-kirkollisiin-hautauksiin/

    • Anonyymi

      Ei muuta kun pakanat pakkaseen ja vesisateesee. T. Antivapari

      • Anonyymi

        Kirkkohallitus ja piispat kannattavat tätä linjaa. Harmi, ettei mitään tuonpuoleista rangaistusta ole luvassa, vaan kirkon johtohenkilöt lihovat tässä ajassa ja sortavat vähemmistöjä miten mielivät ilman jälkiseurauksia.


    • Anonyymi

      Tämä on kaikesta päätellen uusi idea ja avaus, joka ei ole ollut esillä keskustelussa. Mutta kun silmät aukeavat, näyttääkin jo tosia eriskummalliselta, että kaikkea moneenkin kertaan koskettava hautaustoimi on vain "kirkollisasia".

    • Anonyymi

      Hyvä lausunto. Pitää olla jo tosi kirkkomielinen jos ei tajua että tuossa puhutaan täyttä asiaa, ja että muutos on tarppeen. Nyt heti eikä vasta 15 päivä, kuten sanonta kuuluu.

    • Anonyymi

      Eipä ole tullut ennen mieleen, mutta kun sen sanottu, tuntuu luonnolliselta.

      • Anonyymi

        Noinhan sen tietenkin pitää olla. Toodella hassua, että asian johto on jossain opetusministeriössä ja käytännössä jätetty kirkon huomaan.


    • Anonyymi

      Sokea Reettakin alkaa ymmärtää että nykytilanne, yhden lafkan monopoli ei voi kestää ian kaiken. Monipuolisuutta kehiin.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Harmi, jos olet kokenut niin, että hautaustoimi kohtelee jotenkin epätasa-arvoisesti tai epäreilusti uskonnottomia tai kirkkoon kuulumattomia ihmisiä. Näin ei todellakaan ole tarkoitus, vaan aivan päinvastoin. Kirkon hautaustoimi pyrkii tekemään kaikkensa, että niin vainajia kuin heidän omaisiaan kohdeltaisiin arvokkaasti ja kunnioittaen.

      On hyvä muistaa, että kirkko on toiminut osana suomalaista yhteiskuntaa jo hyvin pitkään. Jo ennen kuin Suomi oli edes itsenäinen valtio, kirkko jo oli olemassa ja se vaikutti yhteiskuntaan ja yksilöihin lähes tulkoon enemmän kuin mikään muu instituutio. Edelleenkään kirkko ei ole mikään erillinen olio yhteiskunnan keskellä, vaan se on pitkän olemassa olonsa aikana vakiinnuttanut asemansa osana yhteiskuntaa. Kaikkiin tapoihin, käyttäytymissääntöihin, kalenteriin, yhteiskunnalliseen etiikkaan, moraalisääntöihin, lakeihin, koulutukseen ja jopa sairaanhoitoon sekä sosiaalipolitiikkaan kirkon pitkä olemassa olo on tässä yhteiskunnassa jättänyt oman tärkeän leimansa. Eli koko yhteiskunta olisi erilainen, jos ei kirkkoa olisi koskaan ollut.

      Edellä mainituista syistä kirkko on edelleen myös yhteiskunnallinen toimija, jolla on paljon myös maallista omaisuutta, sakraalitiloja, mutta myös asuntoja, liiketiloja ja mm. metsämaata omistuksessaan. Se luo myös työpaikkoja ja luo toimeliaisuutta ympärilleen niin kuin mikä tahansa yritys tai laitos yhteiskunnassa.

      Näin ollen myös suurin osa hautausmaista on seurakuntien omistuksessa ja hoidossa. Kirkolla on hautaustoimessa osaava henkilökunta, välineistö sekä tilat, kuten krematoriot.

      Jokainen suomalainen ja suomessa asuva voi olla turvallisin mielin ja kiitollinen siitä, että aina vainajia ja omaisia täällä kohdellaan arvostavasti ja hienovaraisesti. Se tapa ei ole syntynyt itsestään, vaan kristillisen kirkon pitkä olemassaolo yhteiskunnassa on saanut myös sen aikaan.

      Toki ei-kristillisiä hautajaisiakin voi järjestää, mutta ne on silloin järjestettävä itse tai jonkin muun yhdyskunnan toimesta. Seurakunnan on toki osoitettava vainajalle hauta- tai uurnapaikka tai omaisten niin tahtoessa vähintään uurnan siroittelupaikka. Tässä ei ole mitään ongelmaa. Myös kirkon siunauskappeleita toki varmasti ainakin jossakin vaiheessa voi ehkä käyttää myös uskonnottomiin tilaisuuksiin, mutta onhan ymmärrettävää, että kristillisillä hautajaisilla on tietysti etusija tilojen käytössä. Kirkon tiloja täytyy myös käyttää niiden hengellistä tarkoitusta vastaavilla tavoilla, koska ne on nimen omaan vihitty Kristuksen kirkolle soveliaaseen käyttöön. Eli tässä tullaan ehkä myös lainkäytön kannalta kosketuksiin uskonrauhan rikkomiseen liittyvien asetusten kanssa. Siihenkään liittyvät asetukset ja lait eivät ole mitenkään turhia, niin kuin ei muutkaan tämän oikeusvaltion kirjatut ja demokraattisesti hyväksytyt laintulkinnat.

      Kenenkään ei Suomessa tarvitse pelätä myöskään kristillisiä hautajaismenoja vakaumuksestaan huolimatta. Luterilainen ruumiin siunaaminen on kaikessa yksinkertaisuudessaan koruton, mutta kaunis tapa jättää jäähyväiset edesmenneelle omaiselle surun kohdatessa. Muutama kaunis virsi, yksinkertaiset siunaussanat, lyhyet Raamatun tekstit eivät varmast vahingoita ketään, vaan antavat arvon niin vainajalle kuin häntä saattamaan tulleille omaisillekin. Siunausta toimittava pappi ja muu henkilökunta ovat myös jollakin tavalla kuoleman ja hautauksen asiantuntijoita, joten heidän kanssaan keskustelu ja heidän läsnä olonsa muutenkin ei pitäisi kenenkään oloa huonontaa tai surua lisätä, vaan pikemminkin tarkoitus on, että lohdutuksen ja toipumisen prosessi lähtisi jo hautajaisten yhteydessä liikkeelle menetyksen jälkeen. Kaikkea Hyvää ja Voimia!

    • Anonyymi

      Tehköön kirkko kappeliensa käytöstä mitä lystää, mutta koko asia, koko hautaustoimi pitää saada uuteen kuosiin.

    • Anonyymi

      Tämä on merkittävä strateginen avaus.

    • Anonyymi

      Kansa vaatii, ei pyydä. Vapaa-ajattelijat vaativat koko hautaustoimen uudistamista yhdenvertaiseksi, pois kirkon mielivallasta.

    • Anonyymi

      Yksinkertainen mutta räväkkä vaatimus.!

    • Anonyymi

      Reipas, selkeä esitys, jossa ei armoa anella.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tuo tunteiden kunnioittamisen näkökulma on hyvin tärkeä, vaikka sitä ei tematisoitu tarpeeksi.

    • Anonyymi

      Vaikuttaa siltä että anti vaparimme haluaa haudata tämän asian oman trollauksensa alle.

    • Anonyymi

      Samaan aikaan rakentava & radikaali ehdotus. tukea sille.

    • Anonyymi

      Liity jäseneksi, jos haluat tehostaa tukea tämän asian hoitamiseen.

    • Anonyymi

      Entä jos näkisi ihmisten hautaamisen kuuluvan työ- ja elinkeinoministeriön tontille?

    • Anonyymi

      Luonnollinen esitys, mutta ilmeisesti hieman myöhässä sote-uudistukseen nähden.

    • Anonyymi

      Tämä on vaatimus eikä uutinen. Vaatimus, ei loitsu eikä rukous.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1853
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1416
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1317
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe