Sillä saa vkl ruuat kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Jos on useampi lapsi niin lapsilisät kyllä kompensoi siihen lisää.
Kauppaan kanattaa mennä harkiten ostoksia tarkkaan jo etukäteen. Oikeesti 20 e saa paljon ruokaa. Jos esim ostan itselleni viiko ruuat saan he helposti, vkl ruuat maksaa alle 10. Keittoja kun tekee, siitä syö monta päivää.
Jauhelihakeitto, nakkikeitto... voi että ne on hyviä. Ei varmasti tule yhden annoksen hinnaksi keittoruuissa kuin 2 e.
Niin paljon kun tekee itse, niin siinä säästää mielttömästi. Pitsat voi ehdä itse, letut, pullat, sämplät rieskat... leipä on kallista, mutta kun ostat jauhopussin 1e hintaan siitä tulee monta leipää. Suolaa ja margariinia on aina kotona...tehkää itse, älkääkä käyttäkö kauppojen salaattipöytiä ym valmisruokia.
Mitä saa 20 e?
143
1990
Vastaukset
- Anonyymi
Miten olet ajanut tilanteenne tuohon,että on 20€. Minulla on 50€ ja lapsilisä huomenna. Yksi lapsi ja osataan kyllä elää niin,että pienet tulot riittää. Teen satunnaisia töitä.
- Anonyymi
En ymmärtänyt kysymystäsi? Ajanut, minkä olen ajanut?
Minä olen vakavarakas, rahat riittää kyllä mihin vaan. Annoin eimerkin. Itse en käytä kn 20-30 e viikon ruokiin, ja nyt puhutaan ruuasta, ei muista ostoksista.
Kerran vuoden verran kyttäsin itseäni, keräsin kaikki ostoskuitin ja laitoin yllö sitä ostin. Pelkkään ruokaa ei kuussa mennyt kuin vajaa 200 e ei aina sitäkään. Raha riittää jos harkitsee aina mitä ostaa eikä kaupasta nappaa mitä sattuu näkeen.
Meuk on budjetti, et ensin maksetaan kaikki palkolliset ja vst siten tehdään ostokset, harvoin saamme kuussa kulumaan ylin palkan, ei juuri koskaan. Yleensä se on alle 400 e kk. Vastike on pieni, ja sähkö pieni summa. Kerrostalo on halppaa asumista ja kun on oma ettei vuokra niin se alentaa kustannuksia reilusti. Kannattaa ostaa oma eikä olla vuokralla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen vakavarakas, rahat riittää kyllä mihin vaan. Annoin eimerkin. Itse en käytä kn 20-30 e viikon ruokiin, ja nyt puhutaan ruuasta, ei muista ostoksista.
Kerran vuoden verran kyttäsin itseäni, keräsin kaikki ostoskuitin ja laitoin yllö sitä ostin. Pelkkään ruokaa ei kuussa mennyt kuin vajaa 200 e ei aina sitäkään. Raha riittää jos harkitsee aina mitä ostaa eikä kaupasta nappaa mitä sattuu näkeen.
Meuk on budjetti, et ensin maksetaan kaikki palkolliset ja vst siten tehdään ostokset, harvoin saamme kuussa kulumaan ylin palkan, ei juuri koskaan. Yleensä se on alle 400 e kk. Vastike on pieni, ja sähkö pieni summa. Kerrostalo on halppaa asumista ja kun on oma ettei vuokra niin se alentaa kustannuksia reilusti. Kannattaa ostaa oma eikä olla vuokralla.Jos olisit varakas,et miettisi 20€ 👍😂😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos olisit varakas,et miettisi 20€ 👍😂😂
Mitä enempi on rahaa sitä nuukempi on. En itse sitä aikanani uskonut, mutta nyt uskon kun itsellä on, rahaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meuk on budjetti, et ensin maksetaan kaikki palkolliset ja vst siten tehdään ostokset, harvoin saamme kuussa kulumaan ylin palkan, ei juuri koskaan. Yleensä se on alle 400 e kk. Vastike on pieni, ja sähkö pieni summa. Kerrostalo on halppaa asumista ja kun on oma ettei vuokra niin se alentaa kustannuksia reilusti. Kannattaa ostaa oma eikä olla vuokralla.Ei 20 eurolla (118 markalla) nykysin euroaikaan saa juurikaan mitään.
Markka aikana 118 markalla sotit kaksi muovikassillista ruokaa perheelle, ja oli ihme jos sillon ruoka ostotkset maksoivat yli 100 markkaa. Satanen oli sillon iso raha.
Nyt se on ei mitään.
Kun menet synttäreille, niin et vaan kehtaa antaa 10 euroa lapselle. On annettava se 20 e tai 50 e. 8 vuotiaalle lapselle 50 e on jättisumma 300 markkaa. Olistiko antanut markka aikana 300 markkaa lahjaksi lapselle?
Miään nykyisin ei maksa juurikaan mitään kun ne on euroina, mutta ei ymmärretä, että siinä ydessä aurossa on 6 markkaa, 10 e on jo 60 markkaa!
Jos haluat antaa lapselle 10 markkaa, se olisi kolikoina 1 e 60 senttiä!!!! Kehtaisitkos antaa?
- Anonyymi
20 kaljaa minä ostasin jos vaan 20 euroa
- Anonyymi
LIDL.
- Anonyymi
20 eurolla ei saa 4 henkelle viikoksi ruokaa, ei sitten millään. Kyllä aikuinen syö 2-3 kertaa päivässä ja samoin lapsi jotta voi hyvin ja jaksaa arjen haasteet. Tai jos et liiku etkä tarvii energiaa niin ehkä sitten. Itse käyn salilla ja liikun ja käyn kalassa niin fillarilla poljen jo 100-150 km viikon aikana Se vie energiaa pitää syödä hyvin. 10 euroa päivässä on minimi.
- Anonyymi
Aika hyvin saa 20€ ruokaa hankittua. Perunasta kiusauksia papujen kanssa. Iso 2,5kg purkki papuja maksaa 2,59€ tarjouksessa, siitä saa melkoisesti perunoiden kanssa kiusausta. Kala on halpaa ostaenkin, tulee hyviä edullisia ruokia perunoiden tai pastan kanssa.
Minäkin teen rankkaa fyysistä työtä, raivaan metsää raivausahalla ja pärjään hyvin, ei tarvitse käydä salilla! - Anonyymi
Aloittaja kiirjoitti VIIKONLOPUKSI! Viikonloppu on kaksi päivää!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viikonlopuksi saa varmasti 4 hengen perheelle ruokaa 20€, eikä tee edes kovin tiukkaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja rahat menee velkoihin. Siksi pohtii 20€.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja rahat menee velkoihin. Siksi pohtii 20€.
Sorii, tuotin sulle pahan mielen. EI OLE YHTÄÄN VELKAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viikonlopuksi saa varmasti 4 hengen perheelle ruokaa 20€, eikä tee edes kovin tiukkaa!
Makaronilaatikkoa,porkkanaraastetta. Jauhelihakeittoa. Vaikka mitä tekee 20€.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sorii, tuotin sulle pahan mielen. EI OLE YHTÄÄN VELKAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
On sulla velkaaaaa. Siksi huudat👍
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin koska sinä olet ulos otossa ja et myöskään käy työssä, joten siksi 20 e on sulle se oleellinen.
- Anonyymi
En muista milloin olisin viimeksi laittanut itse ruokaa tai syönyt kotona muuta kuin valmista. Viimeksi kai 90 luvulla?
- Anonyymi
Edullisia ruokapaikkoja nykyään. Esim lähelläni 7€ lounas, sisältää todella ravitsevan kattauksen. Aina salaattia ja sitä saa ottaa alkuruuaksi reilustikin. Monta tuntia pysyy nälkä poissa!!
- Anonyymi
Haluaisin nähdä 20 euron ruokalistan, jolla ruokitaan terveellisesti ja riittävästi 4 hengen perhe perjantai-iltapäivästä sunnuntai-iltaan (mikä mielestäni on viikonloppu eli 2,5 päivää). Eli suositusten mukaisesti aikuisille vähintään 500g kasviksia per henkilö päivässä, lapsille vähän vähemmän, tarpeeksi proteiinia, kuituja jne.
Tänne vain yksityiskohtainen ruokalista, kiitos! En nimittäin usko, että 20 euroa riittää.- Anonyymi
Minulla lapsen kanssa menee viikonloppuna 40€.
- Anonyymi
Perunasta alottaa ja jauheliha,broilerin koipia. Esim, jauhelihakeitto missä seassa porkkanaa. Käytä itse mielikuvitusta äläkä uusavuttomana kysele.Hernekeitto. Makkara.
- Anonyymi
Kaurapuuroa aamulla, broileria, perunaa, porkkanaa raasteena, rasvatonta maitoa, näitä irtoaa melkoisesti 20€
- Anonyymi
Meillä ainakin aamulla kaurapuuroa ja leipää levitteelä ja juustolla. Usein tehdään soijarouheella makaroni tai perunasoselaatikoita, on edullisia ruokia. Perjantaisin tehdään pizzaa iso uunipellillinen, siitäkin riittää koko perheelle, eikä maksa kovinkaan paljoa. Porkkanoita ja muita jureksia raastetaan salaateiksi. Talvella paistetaan uunissa juureksia, on herkullista ja edullista ruokaa. Broileria ja kalaa on usein tarjouksissa, niitä paistetaan uunissa lisäksi. Kyllä 20€ riittää komeasti koko perheen ruokiin viikonloppuna, ruoka on kuitenkin niin halpaa, kun ei herkkuja mene ostelemaan ja itse tekee kotona ruokaa.
- Anonyymi
Mitä ihmettä te oikein ostelette kaupasta, kun rahat ei riitä. Tänään ostin 3kg porkkanoita, ne maksoivat yhteensä 4€, eikä ne olleet edes kovin halpoja. Niistä riittää raastaa monelle aterialle. Leipä maksoi 0,99€ ja siinä 16 viipaletta. Leviterasia 400g maksoi 0,54€. Kanamunat 10kpl rasia maksoi 0,89€. Kidney papuja ostin 2,5kg purkillisen, maksoi 2,69€. Makaronia oli 400g pusseissa 0,20€, ostin niitä 5kpl eurolla. Edamjuustoa 700g maksoi 5€. Rasvatonta maitoakin ostin 5 litraa... Siinäpä se 20€
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä ainakin aamulla kaurapuuroa ja leipää levitteelä ja juustolla. Usein tehdään soijarouheella makaroni tai perunasoselaatikoita, on edullisia ruokia. Perjantaisin tehdään pizzaa iso uunipellillinen, siitäkin riittää koko perheelle, eikä maksa kovinkaan paljoa. Porkkanoita ja muita jureksia raastetaan salaateiksi. Talvella paistetaan uunissa juureksia, on herkullista ja edullista ruokaa. Broileria ja kalaa on usein tarjouksissa, niitä paistetaan uunissa lisäksi. Kyllä 20€ riittää komeasti koko perheen ruokiin viikonloppuna, ruoka on kuitenkin niin halpaa, kun ei herkkuja mene ostelemaan ja itse tekee kotona ruokaa.
Miksi soijarouhetta? Oletteko vegaaneja? Sika-nautajauheliha maksaa saman ja tarjouksessa jopa vähemmän ja siitä tulee samalla ruuan vaatima rasvakin (ei tarvitse lisätä paistaessa lainkaan).
- Anonyymi
Kaurapuuroa,jauhelihakeittoa= 4-5€ isot määrät. Juomaksi vesi. Lapsille ehkä maitoa. Leipää saa lidlistä halvalla. Nämä esimerkkiä. Monta ruokaa veivaa muutamalla eurolla,kun kehtuaa miettiä !
- Anonyymi
Viikonloppu on lauantai ja sunnuntai.
- Anonyymi
Me syödään joka lauantai ravintolassa. Se on ollut tapana jo 40 vuotta. Vaik ollaan tyhjätaskuja niin aina riittää korkeatasoiseen kulttuuriin.
- Anonyymi
Kyllä 20 e riittää vkl ruokiin. JOs ostaa soppaieneet niin takuulla riittää viakk viideksi päiväksi, riippuen onko monta lasta. Mutta soapsta on moneksi.
- Anonyymi
Riittää komeesti.
- Anonyymi
Meil menee ruokaan 5 viikko per naama. Neljä päivää viikossa ei syödä mitään ei ole varaa, ja kolmena päivänä aikuiset syö mitä lapsilta jää. Kelasta ei saa rahaa tarpeeksi joten pakko käydä naapurissa ja sukulaisilla ruoka aikaan, eivät kehtaa olla tarjoomatta. Sitten kauoissa on yleensä maistijaisia joten siellä tulee rampattua usein päivän aikana.
Eieln kahmasin lakritsaa kourallisen kun se nainen ei nähnyt, niin vetäsin sillä eli pitkään kun syö karkkia niin ei tule nälkä.- Anonyymi
Mihin ihmeeseen tuhlaatte rahanne, jos ei muka ole varaa syösä???? Ei kenenkään Suomessa rahan ja ruuan puutteen vuoksi tarvitse nälissään olla tai varkaisiin mennä. Jokaisella paikkakunnalla jaetaan ilmaiseksi vielä EU-ruoka-apuakin, jos ei jaksa ostaa ruokaa kaupasta.
Korvien välissä köyhyys, jos et pahaa trollia heittänyt! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin ihmeeseen tuhlaatte rahanne, jos ei muka ole varaa syösä???? Ei kenenkään Suomessa rahan ja ruuan puutteen vuoksi tarvitse nälissään olla tai varkaisiin mennä. Jokaisella paikkakunnalla jaetaan ilmaiseksi vielä EU-ruoka-apuakin, jos ei jaksa ostaa ruokaa kaupasta.
Korvien välissä köyhyys, jos et pahaa trollia heittänyt!Verot vie kaiken nykysin, palkat ja tuet vaan pienenee kun verot ja maksut nousee. Surullista että suomlaisia kidutetaan ja pidetään nälässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korvien välissä köyhyys, jos et pahaa trollia heittänyt!Aivan just näin! Tai sitten on ostettu sitä sun tätä - velaksi tietenkin!
Itse voin sairaana ja pienituloisena sanoa, että ruokaan ja muuhun riittää kyllä raha. Kyllä tässä maassa vaan on hemmetin hyvä sosiaaliturva voittopuolisesti - ruokaa saa ja lääkäriin pääsee jne, mutta isossa kuvassa en puhuisi hyvinvointivaltiosta. Ei sitä uskoisi miten paljon on esimerkiksi systeemistä ja systemaattista rasismia ja muuta huonoa kohtelua sairaita ja vajaakuntoisia kohtaan.
Mulla ei mene edes ostoruokien kanssa kuussa kuin aniharvoin sitä useasti vertailuna käytetyn toimeentulotuen ruokaosuuden mukaista määrää eli oliko se jotain 250 euroa kuussa. Kyllä mäkin ihmettelen jos ns. viimesijaista ja väliaikaiseksi tarkoitetusta etuudesta annetaan (tosin laskennallisesti) pelkästään ruokaan 250 euroa kuussa täysin terveelle ihmiselle. Satanen/lärvi ja ehkä vähempikin riittää pakkotilanteessa monipuolisen ja terveellisen ruoan raaka-aineisiin.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Verot vie kaiken nykysin, palkat ja tuet vaan pienenee kun verot ja maksut nousee. Surullista että suomlaisia kidutetaan ja pidetään nälässä.
Verot ei todellakaan vie kaikkea, ei rikkailtakaan! Meiltä köyhiltä verottaja ei todellakaan vie juuri mitään, valtion tuloveroa ei mene latiakaan alle 2420€/kk tuloista. Ja nälässä ei kenenkään tarvitse olla Suomessa, jokaisella paikkakunnalla jaetaan EU-ruoka-apua vielä kaiken lisäksi.
Joten älä trollaa, et taida ymmärtää verotuksesta hölkäsen pöläystä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Verot ei todellakaan vie kaikkea, ei rikkailtakaan! Meiltä köyhiltä verottaja ei todellakaan vie juuri mitään, valtion tuloveroa ei mene latiakaan alle 2420€/kk tuloista. Ja nälässä ei kenenkään tarvitse olla Suomessa, jokaisella paikkakunnalla jaetaan EU-ruoka-apua vielä kaiken lisäksi.
Joten älä trollaa, et taida ymmärtää verotuksesta hölkäsen pöläystä!Tuista menee 25 % veroo että mieti sitä! Siitä palkasta ei jää mitään käteen kun on maksanu laksut. Millä osat ruokaa ja joululahjoja ja jouluruokia? Et millään. Tuet ptiäisi nostaa 1500 e korkoineen ja verot 0 % jos elää tuilla.
On kumma ettei ihminen saa ostaa ruokaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuista menee 25 % veroo että mieti sitä! Siitä palkasta ei jää mitään käteen kun on maksanu laksut. Millä osat ruokaa ja joululahjoja ja jouluruokia? Et millään. Tuet ptiäisi nostaa 1500 e korkoineen ja verot 0 % jos elää tuilla.
On kumma ettei ihminen saa ostaa ruokaa.Joo, mutta tuista jää kuitenkin 75% tuon ennakonpidätyksen jälkeenkin, lisäksi lopullisessa verotuksessa (kunnalis-)verojen osuus voi jäädä pienemmäksi, kun verovähennykset otetaan huomioon. Siis tuo 25% on ENNAKONPIDÄTYS, ei siis lopullinen veroprosentti!
Jos palkasta ei jää mitään laskujen maksamisen jälkeen, kannattaa miettiä niitä laskuja, että mistä niitä tulee, voisiko kenties niitä pienentää jollain konstilla mm. kilpailuttamalla tai karsimalla turhia laskuja pois. Talouden hallintaa kannattaa opetella! Ja verotukseen kannattaa perehtyä ja hyödyntää verosuunnittelua, sitä voi köyhäkin tehdä, mm. kotitalousvähennys, työmatkat ja tulonhankinnasta aiheutuneet kustannuksen ja edunvalvonnasta aiheutuneet kustannukset ym. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mutta tuista jää kuitenkin 75% tuon ennakonpidätyksen jälkeenkin, lisäksi lopullisessa verotuksessa (kunnalis-)verojen osuus voi jäädä pienemmäksi, kun verovähennykset otetaan huomioon. Siis tuo 25% on ENNAKONPIDÄTYS, ei siis lopullinen veroprosentti!
Jos palkasta ei jää mitään laskujen maksamisen jälkeen, kannattaa miettiä niitä laskuja, että mistä niitä tulee, voisiko kenties niitä pienentää jollain konstilla mm. kilpailuttamalla tai karsimalla turhia laskuja pois. Talouden hallintaa kannattaa opetella! Ja verotukseen kannattaa perehtyä ja hyödyntää verosuunnittelua, sitä voi köyhäkin tehdä, mm. kotitalousvähennys, työmatkat ja tulonhankinnasta aiheutuneet kustannuksen ja edunvalvonnasta aiheutuneet kustannukset ym.Palkat on niin pienet ja verot isot että siinä se syy.
Ihmettelen noita 9 e päivärahapalkkalaisia jotka yrittää elää 300 e kk. Eihän se riitä edes vuokraan. Miten ne syö? Ei mitään. Surullista että tuollasia palkkoja vielä nykysin voi olla. j surullista että jotkut tekevät sillä summalla . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palkat on niin pienet ja verot isot että siinä se syy.
Ihmettelen noita 9 e päivärahapalkkalaisia jotka yrittää elää 300 e kk. Eihän se riitä edes vuokraan. Miten ne syö? Ei mitään. Surullista että tuollasia palkkoja vielä nykysin voi olla. j surullista että jotkut tekevät sillä summalla .Ja höpöti höpsis niiden 9€ päiväpalkkojen kanssa! Tuo 9€/päivä maksetaan kulukorvausta työkokeilussa käynnistä ja 18€/päivä, jos joutuu käymään työkokeilussa kauempaa. Tuon kulukorvauksen lisäksi tulee aivan normaalit tuet, eli ei joudu millään 300€/kk elämään. Vuokraa tulee asumistuet ja jos tarvitsee vielä työttömyyskorvauksen lisäksi toimeentulotukea, sitäkin saa.
Sinulla on vaan jäännyt levy pyörimään tyhjää... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Verot vie kaiken nykysin, palkat ja tuet vaan pienenee kun verot ja maksut nousee. Surullista että suomlaisia kidutetaan ja pidetään nälässä.
Ei verot vie tuloja! Jos tulot on todella pienet, verot vähenee, jopa nollille. Tavaroistakaan ei tarvitse maksaa 24% enempää veroja. Avustuksia saa jos on pienituloinen, joten kyllä perusruokaa saa joka päivänä ellei rahojaan tuhlaa muuhun. Joillakin ne rahat menee huomaamatta alkoholiin ja ennen kaikkea tupakkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan just näin! Tai sitten on ostettu sitä sun tätä - velaksi tietenkin!
Itse voin sairaana ja pienituloisena sanoa, että ruokaan ja muuhun riittää kyllä raha. Kyllä tässä maassa vaan on hemmetin hyvä sosiaaliturva voittopuolisesti - ruokaa saa ja lääkäriin pääsee jne, mutta isossa kuvassa en puhuisi hyvinvointivaltiosta. Ei sitä uskoisi miten paljon on esimerkiksi systeemistä ja systemaattista rasismia ja muuta huonoa kohtelua sairaita ja vajaakuntoisia kohtaan.
Mulla ei mene edes ostoruokien kanssa kuussa kuin aniharvoin sitä useasti vertailuna käytetyn toimeentulotuen ruokaosuuden mukaista määrää eli oliko se jotain 250 euroa kuussa. Kyllä mäkin ihmettelen jos ns. viimesijaista ja väliaikaiseksi tarkoitetusta etuudesta annetaan (tosin laskennallisesti) pelkästään ruokaan 250 euroa kuussa täysin terveelle ihmiselle. Satanen/lärvi ja ehkä vähempikin riittää pakkotilanteessa monipuolisen ja terveellisen ruoan raaka-aineisiin.
lajijasurisTäysin totta tuo.
Olen myös sairas ja pienituloinen, mutta rahat riittävät kumminkin ruokaan ja elämiseen. Itsellä menee ruokakauppaan 70-80e kuukaudessa.
Se on omista tavoista ja valinnoista kiinni, mihin ne rahat käyttää ja mitä ostelee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mutta tuista jää kuitenkin 75% tuon ennakonpidätyksen jälkeenkin, lisäksi lopullisessa verotuksessa (kunnalis-)verojen osuus voi jäädä pienemmäksi, kun verovähennykset otetaan huomioon. Siis tuo 25% on ENNAKONPIDÄTYS, ei siis lopullinen veroprosentti!
Jos palkasta ei jää mitään laskujen maksamisen jälkeen, kannattaa miettiä niitä laskuja, että mistä niitä tulee, voisiko kenties niitä pienentää jollain konstilla mm. kilpailuttamalla tai karsimalla turhia laskuja pois. Talouden hallintaa kannattaa opetella! Ja verotukseen kannattaa perehtyä ja hyödyntää verosuunnittelua, sitä voi köyhäkin tehdä, mm. kotitalousvähennys, työmatkat ja tulonhankinnasta aiheutuneet kustannuksen ja edunvalvonnasta aiheutuneet kustannukset ym.Kyllä jääpi ihan hirveästi tuista käteen 689e.kk.Plus lapsilisä 199e.kk. Laskujen jälkeen 400-600e.kk 5 henkiselle perheelle.Tässä kaikki kulutus.Ruoka,pesuaineet, vaatteet,lääkkeet, auton bensat,synttärit,joulut,matkustelu,harrastukset.ym....Onkos paljon,onko,häh?Kyllä on KAIKKI mahdollinen karsittu minimiin... Ei ole hyvin Suomessa asiat ei.
- Anonyymi
Perunalaatikkoa, siihen porkkanaa, sipulia, jauhelihaa.
Jälkiruokana omena.
Aamulla puuroa.
20 euroa on liian vähän perheelle, riittää jos on pakko.- Anonyymi
Vaikka ei olisi pakko, niin voi sitä perheen ruokkia 20€ viikonloppuna ihan hyvin. Meilläkin monasti, kun lapsetkin tulee koulusta viikonlopuksi kotiin, teen perjantaina ison uunipellilisen pizzaa ja uunipellillisen pannaria, molemmista riittää syötävää vielä seuraavanakin päivänä.
Pizza on helppoa tehdä ja ei maksa kovinkaan paljoa, kun pohjan tekee perunamuusiin ja vehnäjauhoon. Täytteeksi voi laittaa turvotettua soijarouhetta, jos ei muuta kaapista löydy (kotivarana on tosin monenlaista säilykettä) tomaattimurska on edullista ja pizzamaustetta, sekä juustoraastetta päälle.
Pannarin voi tehdä punaisella lapulla ostettuun piimään, vehnäjauhot ja kanamunat ei paljoa maksa. Kotitekoisella hillolla pannari maistuu hyvältä.
Soijarouheella voi tehdä makaronilaatikkoa tai perunasoselaatikkoa, iso satsi uunivuokaan ja hintaa tulee alle euron koko satsille, siitäkin perhe syö useamman kerran. Makaroni ja perunasoselaatikot voi tehdä ihan hyvin sika-nautasäilykelihasta raastamalla karkealla raastimella ja osaksi soijarouhetta sekaan.
Monasti kirjolohi on viikonloppuna tarjouksessa paikallisessa K-Supermarketissa, joskus jopa alle 2€/kg, silloin ostetaan sitä ja paistetaan uunissa, maistuu hyvin perheelle perunamuusin kera.
Salaatteina meillä on raastettua kaalia ja porkkanaa. Jos kurkut tai tomaatit tarjouksessa, niin ostetaan niitä. Aina kuitenkin on jotain tuoretta salaatiksi pöytään.
Perjantai aamulla on yhdessä kaupassa aina -50% -70% alennuksella broileria tai maitotaloustuotteita, ne tarjoukset hyödynnetään tietysti. Aina löytyy -50% alennuksella ostettua juustoa pizzan päälle raasteeksi.
Saahan sitä ruokaan rahaa menemään, mutta mikä pakko on rahaa tuhlata tarpeettomasti! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka ei olisi pakko, niin voi sitä perheen ruokkia 20€ viikonloppuna ihan hyvin. Meilläkin monasti, kun lapsetkin tulee koulusta viikonlopuksi kotiin, teen perjantaina ison uunipellilisen pizzaa ja uunipellillisen pannaria, molemmista riittää syötävää vielä seuraavanakin päivänä.
Pizza on helppoa tehdä ja ei maksa kovinkaan paljoa, kun pohjan tekee perunamuusiin ja vehnäjauhoon. Täytteeksi voi laittaa turvotettua soijarouhetta, jos ei muuta kaapista löydy (kotivarana on tosin monenlaista säilykettä) tomaattimurska on edullista ja pizzamaustetta, sekä juustoraastetta päälle.
Pannarin voi tehdä punaisella lapulla ostettuun piimään, vehnäjauhot ja kanamunat ei paljoa maksa. Kotitekoisella hillolla pannari maistuu hyvältä.
Soijarouheella voi tehdä makaronilaatikkoa tai perunasoselaatikkoa, iso satsi uunivuokaan ja hintaa tulee alle euron koko satsille, siitäkin perhe syö useamman kerran. Makaroni ja perunasoselaatikot voi tehdä ihan hyvin sika-nautasäilykelihasta raastamalla karkealla raastimella ja osaksi soijarouhetta sekaan.
Monasti kirjolohi on viikonloppuna tarjouksessa paikallisessa K-Supermarketissa, joskus jopa alle 2€/kg, silloin ostetaan sitä ja paistetaan uunissa, maistuu hyvin perheelle perunamuusin kera.
Salaatteina meillä on raastettua kaalia ja porkkanaa. Jos kurkut tai tomaatit tarjouksessa, niin ostetaan niitä. Aina kuitenkin on jotain tuoretta salaatiksi pöytään.
Perjantai aamulla on yhdessä kaupassa aina -50% -70% alennuksella broileria tai maitotaloustuotteita, ne tarjoukset hyödynnetään tietysti. Aina löytyy -50% alennuksella ostettua juustoa pizzan päälle raasteeksi.
Saahan sitä ruokaan rahaa menemään, mutta mikä pakko on rahaa tuhlata tarpeettomasti!Teillä syödään epäterveellisesti ja yksipuolisesti. Teillä ei syödä ruokasuositusten mukaisesti. Pitsa ja pannukakku täyttävät mahat, mutta niistä puuttuu monipuolinen ravintosisältö. Täyteaine muodostuu nopeista hiilihydraateista. Proteiinia ja kuitua on liian vähän. Yksipuolisesti käytetyt kasvikset (kaali, porkkana, tomaatti ja kurkku) eivät riitä korvaamaan kuvaamasi ruokavalion puutteita ja kuvaavat muutenkin rajoittnutta käsitystäsi ruuan terveellisyydestä. Tiesitkö ollenkaan, että porkkana on niitä harvoja vihanneksia, joista ihminen saa raakana vähemmän vitamiineja kuin kypsennettynä? Etpä tietenkään...
LISÄKSI VALEHTELET KIRJOLOHEN HINNAN. - Anonyymi
Riittää jos kotona on jo esim. Leipää, kaurahiutaleita, levitettä, jauhoja ym.peruskamaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saahan sitä ruokaan rahaa menemään, mutta mikä pakko on rahaa tuhlata tarpeettomasti!Olet kätevä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teillä syödään epäterveellisesti ja yksipuolisesti. Teillä ei syödä ruokasuositusten mukaisesti. Pitsa ja pannukakku täyttävät mahat, mutta niistä puuttuu monipuolinen ravintosisältö. Täyteaine muodostuu nopeista hiilihydraateista. Proteiinia ja kuitua on liian vähän. Yksipuolisesti käytetyt kasvikset (kaali, porkkana, tomaatti ja kurkku) eivät riitä korvaamaan kuvaamasi ruokavalion puutteita ja kuvaavat muutenkin rajoittnutta käsitystäsi ruuan terveellisyydestä. Tiesitkö ollenkaan, että porkkana on niitä harvoja vihanneksia, joista ihminen saa raakana vähemmän vitamiineja kuin kypsennettynä? Etpä tietenkään...
LISÄKSI VALEHTELET KIRJOLOHEN HINNAN.Kirjo lohi tosiaan yllättävän usein tarjouksessa K-supermarketissa ja todellakin joskus myös alle 2€/kg. Lähellä kalankasvattamo, josta nuo kalat tulevat. Silakkaa myös myydään samaisessa K-supermarketissa alle 2€/kg aika usein. Kauppias ratkaiseen noiden tarjouksian hinnat.
Ei me aina syödä pizzaa tai pannaria, jos luit tarkkaan kirjoitukseni. Me syödään myös tuota em. kirjolohtakin, kun sattuu olemaan tarjouksessa tai sitten paistan uunissa mm. silakkarullia. On myös broileria, kuten mainitsin sitäkin ostavamme perjantaisin tarjouksesta. Osaamme syödä kyllä monipuolisesti! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teillä syödään epäterveellisesti ja yksipuolisesti. Teillä ei syödä ruokasuositusten mukaisesti. Pitsa ja pannukakku täyttävät mahat, mutta niistä puuttuu monipuolinen ravintosisältö. Täyteaine muodostuu nopeista hiilihydraateista. Proteiinia ja kuitua on liian vähän. Yksipuolisesti käytetyt kasvikset (kaali, porkkana, tomaatti ja kurkku) eivät riitä korvaamaan kuvaamasi ruokavalion puutteita ja kuvaavat muutenkin rajoittnutta käsitystäsi ruuan terveellisyydestä. Tiesitkö ollenkaan, että porkkana on niitä harvoja vihanneksia, joista ihminen saa raakana vähemmän vitamiineja kuin kypsennettynä? Etpä tietenkään...
LISÄKSI VALEHTELET KIRJOLOHEN HINNAN.Kun rahaa on vähän, ei siinä pysty ajattelemaan ruokasuosituksia. Ruoka on tehtävä halvimmista aineksista, tai oltava syömättä. Jos ostaa kalliita monipuolisen ruokavalion aineksia, ruokaa ei saa riittävästi (nälkä jää).
Ihmettelin kyllä tuota kirjoittajan tekstiä kun joka käänteeseen tuputetaan soijarouhetta. Liekö kyseessä ainakin osin vegaani henkilö, hinnaltaanhan nuo ovat halvimmillaan samanhintaisia (sika-nauta jauheliha ja halvin soijarouhe n. 7 €/kg).
Tuollainen kirjolohen kilohinta on jokin äärimmäinen ja satunnainen ulosheittotarjous jolla vanhaksi menevästä erästä yritetään saada edes joku hinta ennen kuin menee biojätteeseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjo lohi tosiaan yllättävän usein tarjouksessa K-supermarketissa ja todellakin joskus myös alle 2€/kg. Lähellä kalankasvattamo, josta nuo kalat tulevat. Silakkaa myös myydään samaisessa K-supermarketissa alle 2€/kg aika usein. Kauppias ratkaiseen noiden tarjouksian hinnat.
Ei me aina syödä pizzaa tai pannaria, jos luit tarkkaan kirjoitukseni. Me syödään myös tuota em. kirjolohtakin, kun sattuu olemaan tarjouksessa tai sitten paistan uunissa mm. silakkarullia. On myös broileria, kuten mainitsin sitäkin ostavamme perjantaisin tarjouksesta. Osaamme syödä kyllä monipuolisesti!Tullainen "alennusmyynti" on äärimmäisen poikkeuksellista, eikä niitä tulisi heitellä edes esimerkiksi koska sillä hinnalla ei saa ostettua muualta. Yleensä kalan hinta on aivan liian suuri köyhän ruuaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saahan sitä ruokaan rahaa menemään, mutta mikä pakko on rahaa tuhlata tarpeettomasti!Outo markkinointitapa kauppiaalla kun myy jo perjantai-aamuna kovilla alennuksilla tavaraa pois. Täytyy olla jokin sellainen paikkakunta jossa viikonloppuna kaupassa on hiljaiseloa ja pitää saada viikon varasto tyhjäksi. Asun isossa kaupungissa ja vasta maanantaina laputetaan punaisilla alennuslapuilla. Joissakin kaupoissa on kylläkin päivittäin klo 21 jälkeen punaisten lappujen tuotteista kaksinkertainen alennus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjo lohi tosiaan yllättävän usein tarjouksessa K-supermarketissa ja todellakin joskus myös alle 2€/kg. Lähellä kalankasvattamo, josta nuo kalat tulevat. Silakkaa myös myydään samaisessa K-supermarketissa alle 2€/kg aika usein. Kauppias ratkaiseen noiden tarjouksian hinnat.
Ei me aina syödä pizzaa tai pannaria, jos luit tarkkaan kirjoitukseni. Me syödään myös tuota em. kirjolohtakin, kun sattuu olemaan tarjouksessa tai sitten paistan uunissa mm. silakkarullia. On myös broileria, kuten mainitsin sitäkin ostavamme perjantaisin tarjouksesta. Osaamme syödä kyllä monipuolisesti!Käyttämänne tuorekasvikset ovat kaali, porkkana, kurkku ja tomaatti. Kuvauksesi kypsennetyistä ruuista mainitsit kasviksista vain perunan. Se on ravintosuositusten mukaan aivan liian yksipuolista.
Kasviksia pitää syödä monipuolisesti. Meillä on tälläkin hetkellä kaapissa ja sitä kautta käytössä koko ajan
itse kasvatettua sipulia 3 eri lajia
valkosipulia
kukkakaalia
parsakaalia
hapankaalia 2 eri lajia
paprikaa 2 eri lajia
itse kasvatettuja tomaatteja 8 eri lajia
itse kasvatettuja avomaan kurkkuja
itse kasvatettua salaattia 4 eri lajia ja muita lehtivihanneksia 3 eri lajia
punajuuria
kyssäkaalia
tilliä, persiljaa, basilikaa 3 eri lajia, koriantelia, kynteliä, minttuja 6 eri lajia ja paria muutakin yrttiä, joita tällä palstalle ei edes tunneta (käytämme yrttejä niin runsain määrin, että niillä on jo ravitsemuksellinen vaikutus)
kotimaisia omenoita 2 eri lajia
erilaisia marjoja
sokeriherneitä, pari lajia papuja viime vuodelta sekä tältä vuodelta myös tuoreita, jotka on nyt pakastimessa
erilaisia marjoja yksi pakastin täynnä, riittävät koko vuodeksi, vaikka menekki perheessä puoli kiloa päivässä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun rahaa on vähän, ei siinä pysty ajattelemaan ruokasuosituksia. Ruoka on tehtävä halvimmista aineksista, tai oltava syömättä. Jos ostaa kalliita monipuolisen ruokavalion aineksia, ruokaa ei saa riittävästi (nälkä jää).
Ihmettelin kyllä tuota kirjoittajan tekstiä kun joka käänteeseen tuputetaan soijarouhetta. Liekö kyseessä ainakin osin vegaani henkilö, hinnaltaanhan nuo ovat halvimmillaan samanhintaisia (sika-nauta jauheliha ja halvin soijarouhe n. 7 €/kg).
Tuollainen kirjolohen kilohinta on jokin äärimmäinen ja satunnainen ulosheittotarjous jolla vanhaksi menevästä erästä yritetään saada edes joku hinta ennen kuin menee biojätteeseen.Esimerkki terveellisestä ja halvasta perusruuasta YHDELLE AIKUISELLE. Esimerkin ruuat eivät sisällä kovin paljon hiilihydraatteja, mutta riittävästi kuituja, proteiineja ja ennen kaikkea vitamiineja. Tämä ei tule edes kalliiksi - toimeentulotuen 8 euroa ruokaan varattua rahaa riittää hyvin - mutta vaatii vähän suunnittelua ostosten kanssa. Näitä aineksia ei tietenkään käydä hetken mielijohteesta ostamassa erikseen aina yhtä ateriaa varten. Lämmintä ruokaa kannattaa tehdä kerralla 2-3 annosta. Satokausi pitää ottaa myös huomioon. Nytkin on ok-talojen porteilla ilmaisia omenoita tarjolla.
Aamiainen:
Vihannesmunakas= Paista sipulia, paprikaa yms. ja lisää sekaan 2 kananmunaa
Lounas:
Keitto= 150g raakaa jauhelihaa paistetaan, lisätään 3 kourallista kauden vihanneksia esim. papuja/herneitä, sipulia, kukkakaalia ja lisätään vettä ja mausteet.
Välipala:
Jugurttia= luonnonjugurttia ja marjoja/omena
Päivällinen:
Uunipata= perunaa, porkkanaa, punajuurta, valkosipulia, maustamaton broilerinkoipi, tomaattimurskaa, yrttejä
Iltapala:
puuro, maito ja marjoja/omena
- Anonyymi
Jos ajattelee niinpäin että on valmiiksi tehty ruokia pakkaseen ja se paljonko maksaa niin siitä laskee hinnan. Jonkun mielestä 20eur ei riitä mihinkään mutta sitten ostaakin leikkelettä,juustoa, jogurttia yms ni se helposti sitten 50eur. Hernekeitto,lihamakaronilaatikko,broilerinkoivet eikä päätä huimaa.
- Anonyymi
Meillä tehdään ruuat itse isoissa erissä ja käytetään myös pakastinta. Emme osta maustettuja jugurtteja lainkaan. Maustamatonta kylläkin litran pakkauksissa. Ostamme myös terveellistä juustoa, mutta emme leikkeleitä. Hernekeiton teemme itse. Makaroonia emme käytä lainkaan. Broilerin koivet on tylsää ruokaa.
20 eurolla ei mitenkään ruoki 4 henkeä viikonlopun yli terveellisesti, monipuolisesti ja riittävästi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä tehdään ruuat itse isoissa erissä ja käytetään myös pakastinta. Emme osta maustettuja jugurtteja lainkaan. Maustamatonta kylläkin litran pakkauksissa. Ostamme myös terveellistä juustoa, mutta emme leikkeleitä. Hernekeiton teemme itse. Makaroonia emme käytä lainkaan. Broilerin koivet on tylsää ruokaa.
20 eurolla ei mitenkään ruoki 4 henkeä viikonlopun yli terveellisesti, monipuolisesti ja riittävästi.Broilerin koivet ovat loppujen lopuksi kalliita jos laskee hinnan sille lihalle jonka niistä syö. Kannattaisi laskea todellinen nettohinta syödylle lihan osuudelle, kun vielä huomioi että vastaavasti broilerin rintafileen pystyy syömään aivan kokonaan. Yksi file riittää 2-3 hengen ateriaan ja yhdestä lisukkeineen saa vatsansa täyteen (koipia pitää syödä nippu). Maustamattomissa kanan fileesuikaleissa on paras hinta-laatusuhde, koko paketti menee hyötykäyttöön ja niistä saa monenlaista ruokaa.
Pitää myös huomioida että täällä kaupoissa yleensä nimitetään broilerin koiveksi koipi-reisipalaa, jossa reidessä on suurin osa lihasta. Mm. ravintolat käyttää noita reisipaloja broilerruuissa edullisemman hinnan takia. Pelkät koivet ja siivet menee naposteluun koska niissä on niin vähän syötävää luiden ja jänteiden lisäksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Broilerin koivet ovat loppujen lopuksi kalliita jos laskee hinnan sille lihalle jonka niistä syö. Kannattaisi laskea todellinen nettohinta syödylle lihan osuudelle, kun vielä huomioi että vastaavasti broilerin rintafileen pystyy syömään aivan kokonaan. Yksi file riittää 2-3 hengen ateriaan ja yhdestä lisukkeineen saa vatsansa täyteen (koipia pitää syödä nippu). Maustamattomissa kanan fileesuikaleissa on paras hinta-laatusuhde, koko paketti menee hyötykäyttöön ja niistä saa monenlaista ruokaa.
Pitää myös huomioida että täällä kaupoissa yleensä nimitetään broilerin koiveksi koipi-reisipalaa, jossa reidessä on suurin osa lihasta. Mm. ravintolat käyttää noita reisipaloja broilerruuissa edullisemman hinnan takia. Pelkät koivet ja siivet menee naposteluun koska niissä on niin vähän syötävää luiden ja jänteiden lisäksi.Muuten olen kanssasi samaa mieltä, mutta tämä ei kyllä pidä paikkaansa: "Yksi file riittää 2-3 hengen ateriaan".
Ei todellakaan riitä ravintosuositusten mukaan. Yksi aikuinen tarvitsee itse kokonaisen fileen kunnon aterialla.
Proteiinia pitäisi syödä paljon enemmän kuin ihmiset näppituntumalla kuvittelevat. Proteiinia pitäisi syödä jossakin muodossa joka aterialla. Monet kuvittelevat syövänsä terveellisesti kun syövät linnun annoksen varsinaista ruokaa, mutta sitten saman verran ellei enemmän kaloreita tulee kuitenkin aterian "höysteistä" eli leivästä, leivänpäälisen rasvasta ja maidosta tms. ruokajuomasta.
- Anonyymi
20€.Yksinäinen köyhä vanhaäijä saa viikon sapuskat.
- Anonyymi
Voihan sitä vaikka kaivaa ilmaiseksi ruokansa jäteastioista, mutta terveellistä ja monipuolista se tuskin on. Mahdollisesti sitä saisi riittävästi, jos vain jaksaisi kaivaa tarpeeksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan sitä vaikka kaivaa ilmaiseksi ruokansa jäteastioista, mutta terveellistä ja monipuolista se tuskin on. Mahdollisesti sitä saisi riittävästi, jos vain jaksaisi kaivaa tarpeeksi.
Kun puhutaan halvoista aterioista, ei KOSKAAN saa puhua terveellisestä ja monipuolisesta ruuasta. Halpaa ruokaa tehdessä terveellisyydestä ja monipuolisuudesta on luovuttava. Jos sellausta haluaa, on maksettava aineksista enemmän (kaikki eivät pysty kasvattamaan terveellisiä vihanneksia takapihalla, eikä keräilemään marjoja metsästä).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun puhutaan halvoista aterioista, ei KOSKAAN saa puhua terveellisestä ja monipuolisesta ruuasta. Halpaa ruokaa tehdessä terveellisyydestä ja monipuolisuudesta on luovuttava. Jos sellausta haluaa, on maksettava aineksista enemmän (kaikki eivät pysty kasvattamaan terveellisiä vihanneksia takapihalla, eikä keräilemään marjoja metsästä).
Suomen köyhimmilläkin on oikeus toimeentulotuen elintasoon. Se tarkoittaa, että pelkkään ruokaan on varattuna 8 euroa joka päivä. Kyllä sillä saa riittävästi terveellistä ja monipuolista ruokaa yhdelle ihmiselle.
Se vaatii vain vähän suunnittelua.
- Anonyymi
En ole saanut vastausta vieläkään.
"Haluaisin nähdä 20 euron ruokalistan, jolla ruokitaan terveellisesti ja riittävästi 4 hengen perhe perjantai-iltapäivästä sunnuntai-iltaan (mikä mielestäni on viikonloppu eli 2,5 päivää). Eli suositusten mukaisesti aikuisille vähintään 500g kasviksia per henkilö päivässä, lapsille vähän vähemmän, tarpeeksi proteiinia, kuituja jne.
Tänne vain yksityiskohtainen ruokalista, kiitos! En nimittäin usko, että 20 euroa riittää."
YKSITYISKOHTAINEN ruokalista, millä todistatte ruokkivanne TERVEELLISESTI ja RIITTÄVÄSTI 4 henkeä 20 eurolla 2,5 päivää eli viikonlopun. Jos jollakulla tökkIi tuo 2,5 päivää, niin edes sitten se 2 päivää.- Anonyymi
Mikä ihmeen viikonloppu on 2.5 päivää heh etkö ymmärtää sitä että viikonloppu on lauantai-sunnuntai. Katso vaikka linja-autoaikatalua niin löytyy arkisin ja sitten lauantai,sunnuntai. Alkaako sunnuntaina sitten jo arkipäivä. Arkipäivät ovat maanantai,tiistai,keskiviikko,torstai,perjantai. Ymmärsitkö.
- Anonyymi
Etkä tule sellaista koskaan saamaankaan! Halvalla ei yksinkertaisesti pysty tekemään terveellistä ja monipuolista ruokaa.
- Anonyymi
Kanankoipia 3kpl, 2.30 e, perunoita 1 pussi, 80 senttiä, keittovihanneksia e ps, 45 senttiä, tuosta tulee jo iso soppa koko viikonlopuksi. Kotona on yleensä aina mausteita ja sipulia ja leipää ja maitoa. Joten hinta n 4 e, ja jos on iso perhe 2x 4 e on 8 e. Kanakeitto ei paljon maksa. Vielä jää 20 eurosta 12 e jäljelle.
- Anonyymi
"Kanankoipia 3kpl, 2.30 e, perunoita 1 pussi, 80 senttiä, keittovihanneksia e ps, 45 senttiä, tuosta tulee jo iso soppa koko viikonlopuksi. Kotona on yleensä aina mausteita ja sipulia ja leipää ja maitoa. Joten hinta n 4 e, ja jos on iso perhe 2x 4 e on 8 e. Kanakeitto ei paljon maksa. Vielä jää 20 eurosta 12 e jäljelle."
Alkaa vaikuttaa siltä, että kirjoittajalla ei ole kaikki muumit laaksossa, kun ei ymmärrä edes mitä kysytään.
RAUTALANGASTA SINULLE: Kerro yksityiskohtaisesti miten ruokit monipuolisesti, riittävästi ja ravintosuositusten mukaisesti kaksi aikuista ja kaksi lasta (sanotaan yksi alle kouluikäinen ja yksi alakouluikäinen) 20 eurolla kahden päivän ajan.
Suositeltuun ateriarytmiin kuuluvat:
Aamiainen
lounas
välipala
päivällinen
iltapala.
Kaikkien aterioiden ruuat yksiytiskohtaisesti kerrotuna HINTOINEEN kaikille perheenjäsenille MONIPUOLISESTI JA RIITTÄVÄSTI RAVINTOSUOSITUSTEN MUKAAN - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kanankoipia 3kpl, 2.30 e, perunoita 1 pussi, 80 senttiä, keittovihanneksia e ps, 45 senttiä, tuosta tulee jo iso soppa koko viikonlopuksi. Kotona on yleensä aina mausteita ja sipulia ja leipää ja maitoa. Joten hinta n 4 e, ja jos on iso perhe 2x 4 e on 8 e. Kanakeitto ei paljon maksa. Vielä jää 20 eurosta 12 e jäljelle."
Alkaa vaikuttaa siltä, että kirjoittajalla ei ole kaikki muumit laaksossa, kun ei ymmärrä edes mitä kysytään.
RAUTALANGASTA SINULLE: Kerro yksityiskohtaisesti miten ruokit monipuolisesti, riittävästi ja ravintosuositusten mukaisesti kaksi aikuista ja kaksi lasta (sanotaan yksi alle kouluikäinen ja yksi alakouluikäinen) 20 eurolla kahden päivän ajan.
Aamiainen
lounas
välipala
päivällinen
iltapala.
Kaikkien aterioiden ruuat yksiytiskohtaisesti kerrotuna HINTOINEEN kaikille perheenjäsenille MONIPUOLISESTI JA RIITTÄVÄSTI RAVINTOSUOSITUSTEN MUKAANSinullehan ei mikään laskelma riitä, intät inttämisen perään, kun et osaa itse ruokaa tehdä ja eineksillä elelet siellä kynnysluukussasi (asumisoikeus).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aamiainen
lounas
välipala
päivällinen
iltapala.
Kaikkien aterioiden ruuat yksiytiskohtaisesti kerrotuna HINTOINEEN kaikille perheenjäsenille MONIPUOLISESTI JA RIITTÄVÄSTI RAVINTOSUOSITUSTEN MUKAANTodella köyhä ei voi syödä monipuolisesti ja terveellisesti. Näin kesällä kyllä saa vihanneksia edullisemmin, mutta ei enää talvella. Kun rahaa on todella vähän, ruoka-aineet valitaan sieltä halvemmasta päästä. Kun perunan kilohinta lähtee nousemaan talven mittaan, pitää siirtyä halpaan makarooniin.
Tuo että kehutaan kuinka halvalla saa ruokaa, on vääristynyttä siinä vaiheessa kun sanotaan että kotona on maitoa, margariinia ja leipää. Nekin on ostettu joskus ja niiden maksuosuus on laskettava mukaan aterian hintaan.
Olen erään yhteisruokailun emäntä ja on tullut seurattua lämpimän aterian hintaa ostaessani tarvikkeet. Asiakkaat maksaa ateriasta 2 euroa ja se kattaa keskimäärin ateriakulut, kun työvoima- ja vuokrakuluja ei ole (vapaaehtoistyötä, vastaa kotitaloutta). Leipä on lahjoitustavaraa ja ruokajuomana hanavesi. Keittoaterioilla kulut jää hieman alle tuon parin euron, mutta vastaavasti jokin jauheliha- tai makkara/ nakkikastike perunoineen tai pata/laatikkoruoka voi maksaa pikkuisen yli. Mitään kalliita lisukkeita tuohon hintaan ei pysty lisäämään, pelkkää perusruokaa. Kyllähän siis yhden aterian pystyy tekemään halvallakin, mutta vuorokaudessa pitää syödä muulloinkin, joten päivän aterioiden hintaa kertyy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aamiainen
lounas
välipala
päivällinen
iltapala.
Kaikkien aterioiden ruuat yksiytiskohtaisesti kerrotuna HINTOINEEN kaikille perheenjäsenille MONIPUOLISESTI JA RIITTÄVÄSTI RAVINTOSUOSITUSTEN MUKAANTuo kanakeitto on hyvä esimerkki. Tuskin sinä joka päivä ostat leipää, maitoa, vihanneksia, tai aamu muroja????? 20 e aivan varmasti saat nuo kanakeiton aineksiet kahteen kertaan ja 12 mikä jää, ostat vielä vaikka 2 litraa jugurttia tms vastaavaa, 1litran jugurttipurkki n 2 e ja vielä jää rahaa.
20 e riittää vallan hyvin viikolopuun ruokiin.
Ja toiseksi, noinkohan sinä täsmällisesti kuitenkaan syöt joka päivä mitä kirjoitat??? Olet kopsannut tuon suosituksen Marttojen sivuilta ja v..t vaan... En usko että tiukasti noudat terveelisyyttä ja ruokahetkiä!!!!! Kunhan pöliset täällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todella köyhä ei voi syödä monipuolisesti ja terveellisesti. Näin kesällä kyllä saa vihanneksia edullisemmin, mutta ei enää talvella. Kun rahaa on todella vähän, ruoka-aineet valitaan sieltä halvemmasta päästä. Kun perunan kilohinta lähtee nousemaan talven mittaan, pitää siirtyä halpaan makarooniin.
Tuo että kehutaan kuinka halvalla saa ruokaa, on vääristynyttä siinä vaiheessa kun sanotaan että kotona on maitoa, margariinia ja leipää. Nekin on ostettu joskus ja niiden maksuosuus on laskettava mukaan aterian hintaan.
Olen erään yhteisruokailun emäntä ja on tullut seurattua lämpimän aterian hintaa ostaessani tarvikkeet. Asiakkaat maksaa ateriasta 2 euroa ja se kattaa keskimäärin ateriakulut, kun työvoima- ja vuokrakuluja ei ole (vapaaehtoistyötä, vastaa kotitaloutta). Leipä on lahjoitustavaraa ja ruokajuomana hanavesi. Keittoaterioilla kulut jää hieman alle tuon parin euron, mutta vastaavasti jokin jauheliha- tai makkara/ nakkikastike perunoineen tai pata/laatikkoruoka voi maksaa pikkuisen yli. Mitään kalliita lisukkeita tuohon hintaan ei pysty lisäämään, pelkkää perusruokaa. Kyllähän siis yhden aterian pystyy tekemään halvallakin, mutta vuorokaudessa pitää syödä muulloinkin, joten päivän aterioiden hintaa kertyy.Vaikutat ihan järkevältä ihmiseltä, kun tuonkin huomasit, että pitää laskea ruokakuluihin kaikki ruokakulut eikä vain esim. yhden aterian hinnan.
Siitä olen eri mieltä, etteikö 8 eurolla päivässä yksi ihminen saisi terveellistä ruokaa itselleen. Olen laskenut tämän todella tarkasti ja se oli mahdollista. Se vaati kylläkin suunnitelmallisuutta.
Toisaalta toimeentulotuen käyttöraha on kokonaisuudessaan 16 euroa päivässä. Jos haluaa syödä vähän rennommin, voi käyttääkin ruokaan esim. 10 euroa päivässä, jolloin muuhun jää 6 euroa päivässä. Eikä tämä tarkoita SUUNNITELMALLISEN IHMISEN MAAILMASSA, että joka päivä käytäisiin kaupassa ja tehtäisiin sen päivän ruokaostokset kahdeksalla tai kymmenellä eurolla. Ei tietenkään. Kaupassa käydään harvemmin, ostokset suunnitellaan ja kustakin kaupasta ostetaan tietenkin aina edullisten tarjousten mukaan.
Kahdeksan euron budjetti tulee toimeentulotuesta. Sen köyhempänä ei kenenkään tarvitse Suomessa elää. Pelkkään ruokaan on varattuna 8 euroa joka päivä. Kyllä sillä saa riittävästi terveellistä ja monipuolista ruokaa yhdelle ihmiselle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikutat ihan järkevältä ihmiseltä, kun tuonkin huomasit, että pitää laskea ruokakuluihin kaikki ruokakulut eikä vain esim. yhden aterian hinnan.
Siitä olen eri mieltä, etteikö 8 eurolla päivässä yksi ihminen saisi terveellistä ruokaa itselleen. Olen laskenut tämän todella tarkasti ja se oli mahdollista. Se vaati kylläkin suunnitelmallisuutta.
Toisaalta toimeentulotuen käyttöraha on kokonaisuudessaan 16 euroa päivässä. Jos haluaa syödä vähän rennommin, voi käyttääkin ruokaan esim. 10 euroa päivässä, jolloin muuhun jää 6 euroa päivässä. Eikä tämä tarkoita SUUNNITELMALLISEN IHMISEN MAAILMASSA, että joka päivä käytäisiin kaupassa ja tehtäisiin sen päivän ruokaostokset kahdeksalla tai kymmenellä eurolla. Ei tietenkään. Kaupassa käydään harvemmin, ostokset suunnitellaan ja kustakin kaupasta ostetaan tietenkin aina edullisten tarjousten mukaan.
Kahdeksan euron budjetti tulee toimeentulotuesta. Sen köyhempänä ei kenenkään tarvitse Suomessa elää. Pelkkään ruokaan on varattuna 8 euroa joka päivä. Kyllä sillä saa riittävästi terveellistä ja monipuolista ruokaa yhdelle ihmiselle.Kaikki ihmiset,EIVÄT saa toimeentulotukea,eikä asumistukea. Toistan EIVÄT ole oikeutettuja toimeentulotukeen ovat kuinka köyhiä tahansa. Käteen jää 400-600e.kk. T:Äiti ja Isä Kolme lasta. Emme saa toimeentulotuki,asumistuki. Lasketettu on Kelassa.
- Anonyymi
Kyllä tuolla viikon pärjää jos on pakkasessa marjoja, leipää, pakastevihanbeksia ym..jos esim.maitoa kuluu viikossa litrakaupalla on vaikeaa saada 20 eurolla kaikki ateriatarvikkert ostettua. Lisäksi kyllä täytyy alesta hakea esim.-30% tarjouksia jauhelihat, nakit ym...ja silti tiukkaa tekee mikäli aikoo ravitsevasti syödä. Kyllähän sitä 20llä syö pottua ja voita viikon...😂
- Anonyymi
Aloituksessa väitettiin, että 4-henkisen perheen ruokkii koko viikonlopun 20 eurolla.
Ei silloin tarkoiteta, että "sillä ehdolla, että kotona sattuu olemaan kaikki peruskamat leivästä leivänpäällisiin, maitoihin ja pakastimessa vielä kaikki tarpeellinen".
Jos näin olisi, niin sittenhän voisi ruokkia vaikka komppanian täysin ilmaiseksi, koska kotona nyt sattuisi olemaan kaikki tarpeellinen jo valmiina.
- Anonyymi
Viikonloppu on lauantai ja sunnuntai eikä se ala perjantaina. Laskekaa hinta sille ruokamäärälle minkä pakastanut. Jotkut muut näköjään väittää toista ja ollaan köyhyyspalstalla. Suomalaisten suosimaa jauhelihaa ja broilerinkoipia viikonlopuksi. Suvussa 2 naishenkilöä elivät melkein 100 vuotiaaksi eikä syöneet 500g kasviksia päivässä
- Anonyymi
Ilmeisesti tuolla väitteelläsi kuvittelet jotain todistavasi. Että ihan kaksi naista teidän suvussa. No sehän kumoaa välittömästi tieteellisiin tutkimuksiin perustuvat ravintosuositukset. Ainakin vähä-älyisten maailmassa.
Voihan perheen ruokkia lauantaina ja sunnuntaina myös ojanvierustoilta löytyvällä koiranpaskallakin. Ihan ilmaista tavaraa sekin.
Mutta nyt olikin kyseessä se, että kukaan täällä ei ole pystynyt todistamaan, että 20 eurolla todella voisi ruokkia 4-henkisen perheen kahden päivän ajan ravintosuositusten mukaisesti, monipuolisesti ja riittävästi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmeisesti tuolla väitteelläsi kuvittelet jotain todistavasi. Että ihan kaksi naista teidän suvussa. No sehän kumoaa välittömästi tieteellisiin tutkimuksiin perustuvat ravintosuositukset. Ainakin vähä-älyisten maailmassa.
Voihan perheen ruokkia lauantaina ja sunnuntaina myös ojanvierustoilta löytyvällä koiranpaskallakin. Ihan ilmaista tavaraa sekin.
Mutta nyt olikin kyseessä se, että kukaan täällä ei ole pystynyt todistamaan, että 20 eurolla todella voisi ruokkia 4-henkisen perheen kahden päivän ajan ravintosuositusten mukaisesti, monipuolisesti ja riittävästi.Syö sieniä ja ole hoikka ehkäpä rusketusta nooh olet hautuumaalla niinkuin ex nainen. Ihmisten tyhmyys nykypäivänä on sitä ettei osata keittää perunoita vaan hakee ja hakee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta nyt olikin kyseessä se, että kukaan täällä ei ole pystynyt todistamaan, että 20 eurolla todella voisi ruokkia 4-henkisen perheen kahden päivän ajan ravintosuositusten mukaisesti, monipuolisesti ja riittävästi.Kyllä pystyy. Et sinä joka päivä ostele leipää, maitoa, hedelmiä, makkaraa, juustoa, tomaattia kurkkua ym maiusteita. Niitä on yleensä aina kaapeissa moenksi päiväksi. Ostappa ne päätuotteet jilla teet sen ruuan. Esim jauhelihaa. Neljälle tarvit kaksi pakettia, saat siitä joko keiton tai lihapullia. Perunat ym on varmasti sulla kaapissa. Niitä ei tarvi ostaa aina samaan aikana kun ostat sitä jauhelihaa. Pussita prnoita riittää moneksi päiväksi.
Sulla on kotona: sipulia, mausteet, tillit, marg, maitoa, kurkkua, tomaattia, leipää, kananmunia.
Ostat 2 rasiaa jauhelihaa josta teet lihapullia. Jauhelista riippuen 2 e ... riippuu jos ostat paistijauhelihaa... mutta normisti sikaraavas käy yhtä hyvin.
Mitämuuta tarvit neljän hegen päivälliseen? 20 jää varmasti rahaa aamias sämpylöihin ja jugurttiin, kahvi ja tee tai kaakao on varmasti kotona.
- Anonyymi
IHME KITISIJÖITÄ TÄÄLLÄ. 20 eriittää vallan hyvin perheelle viikonlopuksi pe-su asti, turha väittää muuta. Itse saan ainakin riittämään. Loistavsti kun ei istele huippukallista suomlaista ruokaa. Ulkolaisen kanssa ei ole mitään eroa muuta kuin hinta. Jos ostat 10 e kanan, niin eihän mikään riitä.
20 e riittää ja piste. Muut on huuhaata. - Anonyymi
Jep! Ja keräilyasteella vielä olevana voisin lisätä listaan kesän marjat, sienet, luonnonyrtit, kalat ym. mitä luonnosta saa, jos on mahdollisuuksia niitä kerätä. Itse rivitalokaksion kukkapenkeissä kasvatan talven tillit, persiljat ym. mausteet, ja niitä käyttäen noista halvoista perustarpeista saa ihan kelvollista, hyvää syötävää.
Saiturointia voivat harrastaa myöskin parempituloiset, mutta sehän onkin taitolaji, ei aina pakko! - Anonyymi
Kyllähän 10eurolla jo tekee aikamoisen jauhelihakeiton ja toisella broilerinkoipia. Venäjältä mallia niin kaalia.
- Anonyymi
Alkoholi on kallista, varsinkin viinat, silläkös joillakin rahat loppu kun vielö tupakkaa ostaa, mutta ne ei ole ruokaa. Kyllä 20 eurolla saa ruokaa, et riittää jos vähän katsoo mitä ostaa, näin on.
- Anonyymi
Kyllä, jos koulussa syödään 1.20 e/lapsi, johon sisältyy leipä, voi ja maito, niin mikä siellä kotona maksaa enempi? Onko siihen viikonlopunruokalistaan kirjattu oluet ja tupakat, ym viinerit??? Nyt oli kyse ruuasta, aamupala, lämminruoka välipala ja iltapala. Kyllä 20 e saa perheelle aivan varmasti 20 e.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, jos koulussa syödään 1.20 e/lapsi, johon sisältyy leipä, voi ja maito, niin mikä siellä kotona maksaa enempi? Onko siihen viikonlopunruokalistaan kirjattu oluet ja tupakat, ym viinerit??? Nyt oli kyse ruuasta, aamupala, lämminruoka välipala ja iltapala. Kyllä 20 e saa perheelle aivan varmasti 20 e.
Monella köyhällä on todellakin siihen viikonlopun kauppaostoksiin lisättynä oluet ja tupakat, sekä vielä jotain herkkujan ym. ei ruokaan oikeasti paljoakaan rahaa mene, jos järkevästi ostaa ja tavan kotiruokaa valmistaa. Ja ihan terveellisen ruokavalion saa kyllä 20€ koko perheelle viikonlopuksi, jos hieman tarjouksia katselee. Broileria, kalaa ym. tarjouksissa, avomaan kurkut alle euron kilo.
- Anonyymi
Niimpä ostaa 5 eurolla silakkaa tai muikkuja siihen kylkeen perunaa,porkkaraastetta.Tekee vaikka viikonloppuna isompia määriä ruokia ja pakkaseen.
- Anonyymi
Ihme örvellystä ruuasta. Syö silakkaa, kanaa tai jauhelihaa... onneks ei ole noita ongelmia meillä. Meillä syödään mitä halutaan oli sitten kallista tai halpaa, hintaa ei katsota, vaan se mitä halutaan. Joskus menee tlatulla pitsalla, ja joskus ravintolassa tai kotona.
Ostakaa tekin mitä haluutte älkää katsoko hintaa, ei se kannata.
Kansanedustajakin ostaa mitä haluaa miksi ei kaikki ostele? Outoa!
Meni ruokaan 200 e tai 20 viikonloppuna, niin mitä sitten, ei siihen kukaan konkkaa tee, outoa, kunhan juttelette. Eilen ostettiin vkl ruuat meni 350 e ruokaan. Ei ole paljon, aika halvalla saatiin. Ostakee tekin, mitä siinä ihmettelette?
Suomesa on ruokaa, ei se lopu, kaupat notkuu ruokaa. Sinne van kärrynensä ostoksille. Mekin mennään vielä tänään ostaan lisää. rahaa on. Eikä ruoka ole kallista tosi halpaa suomessa. Raflassa meidän porukka maksaa 400 e kun hyvin sydöään eikä sekään vielä tee konkkaa meille. Kokeilkaa, niin ihastutte.- Anonyymi
"Kansanedustajakin ostaa mitä haluaa miksi ei kaikki ostele? Outoa!"
Ei kansanedustajat ostele ihan mitä haluaa. Monella talous kuitenkin aika tiukoilla, varsinkin ensimmäisen kauden kansanedustajat, joilla vaalivelkaa ja muutakain lainaa asunnoista. Ei kaikki kansanedutajat ole rikkaita!
Ja ei kaikki rikkaat ostele ruokaa miten sattuu, jotenkin tuntuu, että köyhät ne rahansa tuhlaa ja siksi ovat köyhiä! Ja jos ostaa ruokaa 350€ viikonlopuksi, on köyhyys korvien välissä!! - Anonyymi
Huh-huh, sainpas kirjoitettua. Ja nyt huikkaan äitimuorille tuonne kyökin puolelle tuomaan taas hieman sitä läskisoosia tänne peräkammarin puolellelin.
- Anonyymi
Etpä sitten ole köyhä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kansanedustajakin ostaa mitä haluaa miksi ei kaikki ostele? Outoa!"
Ei kansanedustajat ostele ihan mitä haluaa. Monella talous kuitenkin aika tiukoilla, varsinkin ensimmäisen kauden kansanedustajat, joilla vaalivelkaa ja muutakain lainaa asunnoista. Ei kaikki kansanedutajat ole rikkaita!
Ja ei kaikki rikkaat ostele ruokaa miten sattuu, jotenkin tuntuu, että köyhät ne rahansa tuhlaa ja siksi ovat köyhiä! Ja jos ostaa ruokaa 350€ viikonlopuksi, on köyhyys korvien välissä!!Niin,kyllähän siinä talous tiukoilla on,kun palkka on mitä 6500-8500kk. Toisilla kai vielä enempi??Sinä kai se nälkää näet,raukka. Et tule millään tuloillasi toimeen. Mutta minulta köyhältä olet valmis leikkaamaan tuestani pois pois vaan kaikki pois. Ahneelta elätiltä, sinähän saat aivan liikaa ja elät liian leveästi. Joka kuukausi saat 400-600e.kk. 5-henkisen perheesi ruokaan,vaatteisiin,terveydenhuoltoon.ym.kuluihin. Niin.Kyllä on pikku-poliitikolla RANKKAA...
- Anonyymi
Jos et satu huomaan niin olet köyhyyspalstalla ja närkästyt siitä kun jollakin menee vähän rahoja. Mitä järkeä ruokaan on laittaa mahdottomia summia toki jos terveellistä. Kyllä ravintolassakin syömiseen kyllästyy aikaamyöden niin tekee itse.Ai niin millä tuloilla käyt ravintolassa syömässä.
- Anonyymi
On kiva syödä halvasti myös vähän niin kuin haasteena. On kiva bongata hyviä -60% tarjouksia ja hyviä diilejä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kiva syödä halvasti myös vähän niin kuin haasteena. On kiva bongata hyviä -60% tarjouksia ja hyviä diilejä.
Tämä tosi! Ja jos bongaa tarjoukset pelkästään, niin valtava säästö ruokamenoihin. Me ei osteta juuri mitään täydellä hinnalla, koska tarjouksia aina sopivasti kaupoissa -50% tai jopa -70%. Jos kirjolohi kaupassa tarjouksessa alle 2€/kg, niin silloin syödään sitä ja ostetaan useampi kala. Silakkafileet monasti tarjouksessa myös alle 2€/kg, jolloin ostetaan isompi satsi ja osa savustetaan, osa paistetaan uunissa, uunissa paistettua voi pakastaa sopivissa annoksissa. Jos kananmunat tarjouksessa 0,10€/10kpl rasia, niitä sitten kerralla yhdellä eurolla 10 rasiaa ja on kananmunia pitkäksi aikaa käyttää erilaisiin ruokiin. Ja netistä löytyy hyvin ruokaohjeita, joiden kanssa tumpelokin onnistuu!
- Anonyymi
Kamtsii dyykata paljon ravitsevaa läytyy jos vaan penkaa.
- Anonyymi
Ruoka maksaa sen minkä maksaa, turha siitä kinastella. Kaikilla eri ruoka ostokset ja mitä syö. Ei voi kaikki sydöä kaurapuruoa ja lanttua.
- Anonyymi
Kinastella ja kinastella... Jotenkin tuntuu, että joillakin on hämästynyt ruokakaupan lasku, kun ruokaan lasketaan oluet ja tupakat, sekä pesuaineet ja wc-paperit.
Ruoka tietty maksaa, jos ostelee ruokansa aivan silmät ummessa ja ei lainkaan katso yksikköhintoja, eikä hyödynnä tarjouksia.
Ja edullisesti syöminen ei todellakaan tarkoita, että syötäisiin pelkkää kaurapuuroa ja lanttua!
Ei monipuolinenkaan ruokavalio tai erikoisruokavalio mahdottomasti maksa, kun hieman osaa vertailla ja hyödyntäää tarjoukset. Ruoka on kuitenkin suhteellisen edullista kaupastakin ostaen.
Oma lukunsa on tietty, jos kasvattaa itse juureksia ja perunoita, sekä ahkerasti poimii luonnosta marjoja ja sieniä, niillä pienentää kummasti ruokalaskua ja saa vaihtelua ruokavalioon. Ja onhan toki niitäkin, jotka kasvattavat sitä lanttua ja syövät sitäkin 500kg vuodessa ja asuvat syrjäseuduilla tyytyväisinä. https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/lantun-varassa/
- Anonyymi
Menkää kalaan. Menkää metsään. Menkää toisten vilja pellolle ja vihannes maalle, omppoja hakemaan, heiniäkin voi syödä.
Kyllä ilmaista ruokaa on mielin määrin, kun vaan kerää.- Anonyymi
Ei nyt ihan joka paikkaan voi mennä noin vain jokamiehenoikeudella. Kalaan voi mennä mato-ongella tai pilkillä, mutta muut pyydykset vaativatkin jo lupia. Ja jokamiehenoikeudella ei saa ihan joka paikassa onkia, jos rajoituksia vesialueella kalastuksessa, voi tulla tosi kalliita kaloja.
toisten viljapelloilla ja vihannesmailla ei saa edes kasvustoa tallata, saatika kerätä ilman lupaa. Sama omppujenkin suhteen.
Tosin aika paljon omppuja lahjoitetaan syksyisin, kun monille tulee niitä aivan liikaa. Metsissä riittää marjoja, tänä vuonna varsinkin ja sieniäkin riittää poimittavaksi. Marjoja ja sienia saa poimia jokamiehenoikeudella ja myyntitulokin on verotonta.
Siinä olet kyllä oikeassa, että ilmaista ruokaa on kyllä tarjolla, me saadaan kaupungista ilmaiseksi tuoretta leipää leipomolta. Joitakin päiväystuotteita saadaan myös ilmaiseksi, mm. juustoa. Hoitokalastajilta saa kalaa ilmaiseksi, jos vain viitsii hakea. - Anonyymi
Ei voi mennä,kun ei kävelemään pääse,kuin muutaman metrin.Selkä kun on pas ka na.
- Anonyymi
Minä en ainakaan selviyty yhdestä ruokakauppamatkasta ikinä alle 50euron, elän yksin.
- Anonyymi
Yksinäinen erakko vanhaäijä ei mitenkään saa ruokaan kulumaan 50€/kk.
- Anonyymi
Oletko tosissasi? O.o
Itsellä menee suunilleen 13-18e yhteen kauppareissuun kerran viikossa. En ole koskaan saanu kulutettua 50e. Suurin kulutettu summa on ollut jotain 25e.
Sinun 50e summalla eläisin jo herroiksi.
- Anonyymi
Kaupasta tarvitsee usein muutakin kuin vain ruokaa, esim hygienia tuotteita (vessapaperi, pesuaineet, yms.). Ja olet ihan pulassa, jos sinulla on ruoka-allergioita yms. mitä usein ruokakaupat käytävät hyväksi ja erityisruokavalio tuotteet on törkeen kalliita. Etenkin, koska jotkut alkoi käyttämään niitä muotidiettien yms. takia.
Ne jotka sanoo, että mene metsään keräämään marjoja. Ihan helppo ei ole päästä kaupungista puhtaille marjapaikoille kilometrien päähän ja raahata sitten käsin takaisin mitä löytä. Puhumattakaan kuinka paljon kulutat energiaa sitä tehdessä, kun sinulla ei ole tarpeeksi ruokaa pitää kestävyyttä ja energiaa yllä.
Ongelle pääsee joo, mutta kuten täällä on sanonut, että usein mato-ongella rannalta ongittaessa saalis ei ole kummoinen ja mahdollisuudet haiseva kalan säilytykseen kotiin asti on hieman kyseenalaiset. Vaikka kotona saattaa löytyäkin jääkaappi, pakastin ja uuni.
Huonosti käsiteltystä kalasta saa helpoiten sairauksia yms.
Mistä tulee mieleen.. Mitä jos tarvitset jotain apteekista, mitä ei korvata? Etenkin kun lääkäriin pääsyssä kestää niin ikuisuus, että on ihan pakkokin yrttää hoitaa jopa pahempia vaivoja itse. Toimeentulotuen asiakaille korvataan vain reseptlääkkeet ja sekin korvaus mahdollisuus ielellään pitäisi sopia etukäteen. Sinulla pitää olla rahaa niihinkin, jos tulee jotain yllättävää ja pitää saada reseptilääkkeitä. Voit pyytää takaisin rahat jos olet tarpeeksi varaton, mutta siinä kestää.
Köyhiin kuuluu ihan myös työssäkäyvää porukkaa ketkä ei saa toimeentulotuesta yms. mitään, koska työ on osaaikaista ja vaihtelevaa, sekä saattaa olla juuri ja juuri niin, että saat sen verran, ettei tule mitään tukia kuin ehkä joskus soviteltua työttömyystukea palkan kanssa. Mikä johtaa siihen, että sinun veroposentti on korkea. Se ei ole riittävä määrä kaikelle mitä tarvitse, etenkin jos on esim. säännöllinen lääkitys ja jotain ruoka-allergioita päällä.
Moni luulee, että et ole köyhä kun sinulla on internetti yms. Usein ihmiset pystyy tuloillaan just maksamaan aina kalliin vuokran ja sitten sähkön yms. säännölliset laskut. Moniin vuokriin kuuluu usein edes heikko internetti ja jostain on pakkohankkia jotain millä pääsee nettin, että voi yrittää saada (paremman) työpaikan ja hoitaa asioita.
Kaiken tuon jälkeen olet onnekas, että jää rahaa ruokaan. Tietty jos sinulla on lapsia niin lastensuojelusta voi pyytää rahaa melkein mihin vain ja he auttavat. Menet vain kertomaan, että tilanne on nyt tämä. Ja jos asut jonkun kanssa yhdessä niin vuokra yms. ei ole niin kallis.
Todellisuus on, että monet kumminkin asuvat yksin ja koska heillä ei ole rahaa niin heillä ei ole sosiaalisuhteita, kun ei ole varaa mennä minnekään, ja sitä kautta usein ainoastaan saa niitä kunnollisia työpaikkoja.
Se, että miksi jotkut köyhät on kapakassa ryyppäämässä johtuu ihan siitä, että tällaiseen kulttuuriin täällä edelleen kannustetaan ja ainoa tapa päästä sosiaalisoimaan. Sen lisäksi, koska hoitoon ei pääse ja se on kallista niin itselääkitseminen on halvempaa ja ainoa vaihtoehto.
Aika terve saa olla, että 20 euroa riittää mihinkään. Ja usein terveys ei mene käsi kädessä köyhyyden kanssa, koska etenkin yksin oleva köyhä joutuu uhraamaan vointinsa selviytyäkseen. - Anonyymi
Mitähän muuta kauheeta tapahtuu sinun mielestä.
- Anonyymi
Hirveä valituslista siitä, miten ei voi sitä, tätä ja tuota. ETTÄS KEHTAATKIN!
Miten ihmeessä sinunkin suomalaiset esi-isäsi ovat voineet pysyä hengissä ennen vanhaan ilman minkäänlaista sosiaalihuoltoa koko maassa ja vielä lisääntymään ja saattamaan lapsensa lisääntymiskykyisiksi ilman, että koko konkkaronkka kuoli nälkään ennen kuin pääsivät geenejään levittämään? Ainoat selitykset ovat:
-Esi-isäsi olivat sinua fiksumpia, mutta suvun degeneroituminen on tapahtunut sinun kohdallasi.
-Sinä valehtelet avuttomuutesi ja käytät hyväksesi Suomen avokätistä sosiaaliturvaa.
Minun vanhempani olivat kotoisin köyhistä oloista. Kuitenkin he kouluttautuivat ja tekivät ahkerasti töitä. He perustivat perheen 1950-luvulla ja rakensivat talkootyöllä omakotitalon. Pankista anottiin lainaa karvahattu kourassa. Elettiin hyvin niukasti. Kaikki miehet siihen aikaan osasivat rakentaa. Sukulais- ja kaveripiiristä saatiin isän avuksi kaikki tarpeelliset työmiehet rakennukselle. Sillä lailla he kaikki rakensivat toistensa talot yhteisesti. Kenelläkään noista miehistä ei ollut omaa autoa. Vanhassa asunnossa ei ollut mukavuuksia. Uudessa talossa oli sisävessa ja sauna, mutta ei esim. jääkaappia. Äitikin kävi töissä. Lapsia oli monta. Äitiysvapaa oli pari viikkoa. Nuorten tyttöjen ensimmäinen työpaikka oli olla lapsenlikkana perheissä. Isä metsästi ja kalasti. Suuri osa ruuasta kasvatettiin itse: perunat, porkkanat, sipulit, lantut, omenat, viinimarjat jne. MARJAT POIMITTIIN METSÄSTÄ KÄSIN JA KULJETETTIIN PYÖRÄLLÄ ÄMPÄREISSÄ KOTIIN. Sitten niistä tehtiin hilloa ja mehua. Puolukkasurvos säilyi sellaisenaan kellarissa. Kaiken tuon homman sivussa kasvatettiin ja koulutettiin lapset kunnon kansalaisiksi ja veronmaksajiksi.- Anonyymi
Haluasin nähdä kuinka sie kasvatat kaikki nuo viljat ja muut eväkset pienessä yksiössä keskellä kaupunkia. Salaa muiden maille menet istustelemaan? Mites sitten tuo metsästys ja kalastus? Kalapaikan ehkä löytää ja tuurilla saa mato-ongella syötävää, mutta millä sie metsästät ja mitä? Ihmisiä kadulla tapat ruuaksi löytämälläsi kivellä?
Aika rikasta elämää ovat eläneet kun on ollut maita missä voi kasvattaa ruokaa ja jopa löytyy kellari. On tullut itsekin haaveiltua, että kumpa olisi mahdollista elää noin rikkaasti. Mahdollista omalla työllä saada ruokaa. Tai edes varaa hankkia pyörä joka ei hajoa heti ensimmäisellä reissulla. Mutta oletan, että köyhän pitää sellainen varastaa? Koska se on tekosyy, että köyhällä ei ole pyörää, koska naapurilta voi aina viedä.
Puhumattakaan, että oma syy jos kuolee johonkin allergiaan. Mitäs olit niin köyhä, että ei ollut muuta ruokaa saatavilla kuin sellaista mikä tappaa sinut.
Ja aina pääsee lapsienhoitajaksi minne vain. Kävelet vain sisään jonkun asuntoon tai firmaan ja sanot, että tulit hoitamaan lapsia työksesi. Ne joka kerta ottaa sellaisen työntekijän ilolla vastaan! Kun töihin voi vain noin vain tulla.
Kummasti puhut vanhemmistasi ja heidän hienoista maista sekä tiloista, mutta et itsestäsi sanonut yhtään mitään. Taitaa olla sinun saavutukset paljon heikompia. Etkö onnistunut itse veronmaksajana maita hankkimaan, talkoo porukkaa ja materiaalia talon tekemiseen vai missä mättää kun et omilla mailla ruokiasi kasvata?
Vai eikö se siun fantasia olekaan totta, että jokainen Suomessa saa palan maata ilmaiseksi itselleen mihin saavat rakentaa talon ilmaisella materiaalilla ja kasvattaa ruokansa?
Oletko oikeasti näin tyhmä ja irtautunut todellisuudesta vai esitätkö vain kaikki mahdolliset aivottomien boomerin vastaväitteet?
Muuten.. Siun vanhemmat teki kaiken kovan työn, että siun elämä on niin pehmoista ja helppoa, että voit elää mielikuvitustodellisuudessa ja ylpeästi käyttää heidän kovaa työtään omana kunniamerkkinä. Ja sie huudat täällä miten joku toinen kehtaa yrittää selviytyä todellisessa maailmassa? Sanoisin, että häpeä, mutta tiedän, ette te ikinä opineet mitä häpeä, rehellisyys, sympatia tai toisen kunnioittaminen on. Varmasti vanhemmat yritti opettaa, mutta heidän kova työ meni hukkaan ja opeilla ei ollut merkitystä kun helppo elämä hemmotteli.
Tiedätte vain kuinka voitetaan, hyväksikäytetään muita ja esitetään marttyyria, ihan kuin te olisitte taistelleet sodat ja nälänhädät eikä teidän vanhemmat. Tai teidän omat lapset ja lapsenlapset, joiden maailman ja tulevaisuuden tuomitsitte tuhoon omilla toimillanne.
Miksi edes vaivauduin kertomaan sinulle tämän kaiken? Et usko kumminkaan, koska todellinen maailma ei sovi sinun hemmoteltuun todellisuuteesi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Haluasin nähdä kuinka sie kasvatat kaikki nuo viljat ja muut eväkset pienessä yksiössä keskellä kaupunkia. Salaa muiden maille menet istustelemaan? Mites sitten tuo metsästys ja kalastus? Kalapaikan ehkä löytää ja tuurilla saa mato-ongella syötävää, mutta millä sie metsästät ja mitä? Ihmisiä kadulla tapat ruuaksi löytämälläsi kivellä?
Aika rikasta elämää ovat eläneet kun on ollut maita missä voi kasvattaa ruokaa ja jopa löytyy kellari. On tullut itsekin haaveiltua, että kumpa olisi mahdollista elää noin rikkaasti. Mahdollista omalla työllä saada ruokaa. Tai edes varaa hankkia pyörä joka ei hajoa heti ensimmäisellä reissulla. Mutta oletan, että köyhän pitää sellainen varastaa? Koska se on tekosyy, että köyhällä ei ole pyörää, koska naapurilta voi aina viedä.
Puhumattakaan, että oma syy jos kuolee johonkin allergiaan. Mitäs olit niin köyhä, että ei ollut muuta ruokaa saatavilla kuin sellaista mikä tappaa sinut.
Ja aina pääsee lapsienhoitajaksi minne vain. Kävelet vain sisään jonkun asuntoon tai firmaan ja sanot, että tulit hoitamaan lapsia työksesi. Ne joka kerta ottaa sellaisen työntekijän ilolla vastaan! Kun töihin voi vain noin vain tulla.
Kummasti puhut vanhemmistasi ja heidän hienoista maista sekä tiloista, mutta et itsestäsi sanonut yhtään mitään. Taitaa olla sinun saavutukset paljon heikompia. Etkö onnistunut itse veronmaksajana maita hankkimaan, talkoo porukkaa ja materiaalia talon tekemiseen vai missä mättää kun et omilla mailla ruokiasi kasvata?
Vai eikö se siun fantasia olekaan totta, että jokainen Suomessa saa palan maata ilmaiseksi itselleen mihin saavat rakentaa talon ilmaisella materiaalilla ja kasvattaa ruokansa?
Oletko oikeasti näin tyhmä ja irtautunut todellisuudesta vai esitätkö vain kaikki mahdolliset aivottomien boomerin vastaväitteet?
Muuten.. Siun vanhemmat teki kaiken kovan työn, että siun elämä on niin pehmoista ja helppoa, että voit elää mielikuvitustodellisuudessa ja ylpeästi käyttää heidän kovaa työtään omana kunniamerkkinä. Ja sie huudat täällä miten joku toinen kehtaa yrittää selviytyä todellisessa maailmassa? Sanoisin, että häpeä, mutta tiedän, ette te ikinä opineet mitä häpeä, rehellisyys, sympatia tai toisen kunnioittaminen on. Varmasti vanhemmat yritti opettaa, mutta heidän kova työ meni hukkaan ja opeilla ei ollut merkitystä kun helppo elämä hemmotteli.
Tiedätte vain kuinka voitetaan, hyväksikäytetään muita ja esitetään marttyyria, ihan kuin te olisitte taistelleet sodat ja nälänhädät eikä teidän vanhemmat. Tai teidän omat lapset ja lapsenlapset, joiden maailman ja tulevaisuuden tuomitsitte tuhoon omilla toimillanne.
Miksi edes vaivauduin kertomaan sinulle tämän kaiken? Et usko kumminkaan, koska todellinen maailma ei sovi sinun hemmoteltuun todellisuuteesi.Ja mitä tulee lainaan. Sinun pitää olla tarpeeksi rikas ja hyväosainen, että tänäpäivänä saa lainan. Karvahattukin on liian kallis hankinta. Hyvä jos pankki päästää sinut edes sisälle konttoriin. Puhumattakaan, että enää ei ole mitään 50euron maavuokra vuodessa etuoikeuksia, jotka tietty sukupolvi antoi itselleen vain siksi aikaa, ettei kukaan muu hyödy heidän etuoikeuksistaan ja seuraavat sukupolvet joutuu maksamaan takaisin monta kertaa kalliimmalla, koska ollut niin pitkää niin halpaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mitä tulee lainaan. Sinun pitää olla tarpeeksi rikas ja hyväosainen, että tänäpäivänä saa lainan. Karvahattukin on liian kallis hankinta. Hyvä jos pankki päästää sinut edes sisälle konttoriin. Puhumattakaan, että enää ei ole mitään 50euron maavuokra vuodessa etuoikeuksia, jotka tietty sukupolvi antoi itselleen vain siksi aikaa, ettei kukaan muu hyödy heidän etuoikeuksistaan ja seuraavat sukupolvet joutuu maksamaan takaisin monta kertaa kalliimmalla, koska ollut niin pitkää niin halpaa.
Kyllä köyhä saa pankista lainaa edelleen talon rakentamiseen tai asunnon ostamiseen, pitää vaan olla vakuudet kunnossa, kuten ennenkin oli tilanne. Minäkin rakensin työttömänä ollessani omakotitalon, kaikki raha tuli pankilta lainana. Ei sitä lainarahaa kerralla saannut sieltä pankista nostaa, sitä mukaa sai, kun rakentaminen edistyi ja rakennustarkastaja kirjoitti siitä todistuksen pankille.
Ja mitä tulee yksiössä asujan kasvimaahan, niin kaupungeilla ja kunnilla on puutarhapalstoja tarjota halukkaille vuokralle, sekä erilaisilla yhdistyksillä vielä lisäksi. Sukulaiseni asuu kerrostalossa ja hänellä on kaksikin puutarhapalstaa vuokrattuna kaupungilta, toisella on marjapensaita ja toisella kasvaa perunaa ja vihanneksia. Palstojen vuokra jotain 10€. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi edes vaivauduin kertomaan sinulle tämän kaiken? Et usko kumminkaan, koska todellinen maailma ei sovi sinun hemmoteltuun todellisuuteesi.Kalastaminen onnistuu Suomessa melkein missä vaan mato-ongella tai pilkillä, ei ole rahasta kiinni. Suomessa löytyy kalastamiseen soveltuvaa vesistöä vaikka kuinka, kaupungeistakin todella hyvin.
Metsästys on sitten hieman monimutkaisempi juttu, mutta moni köyhä kyllä metsästää metsästysseuran mukana ja pääsee sitä kautta riistan makuun. Metsästäjän tutkinto maksaa 20€, netissä voi opiskella ilmaiseksi siihen vaadittavat tiedot ja tehdä harjoitustehtäviä. Tutkinnon voi uusia yleensä seuraavana päivänä ja se maksaa sen 20€, jos ei kerralla mene läpi. Hirviporukassa jo ajomiehenäkin pääsee osille, eli ei välttämättä heti tarvitse olla omaa asetta. Moneen metsästysseuraan pääsee mukaan heti, koska porukka ukkoutuu ja nuoria kaivataan mukaan. Aseita saa ostettua porukalta, koska monet vanhemmat metsästäjät haluavat luopua aseistaan. Aseenkantoluvan kanssa on hieman tekemistä, mutta metsästysseuran puolto jo auttaa asiaa ja poliisin juttusilla on aika luontevaa keskustelua, kun on perehtynyt harrastukseen. Omaa asekaappia ei välttämättä tarvitse, jos seuralla on tiloja säilyttää aseita. Yhden aseen voi säilyttää lukittuna kotonakin ilman asekaappia. Metsästys on hyvä harrastus.
Ja mitä tulee rakentamiseen, siihen löytyy Suomesta maata kyllä tarvitseville, kaupungeilla ja kunnilla on tarjolla tonttimaata hyvinkin halvalla, jopa käytännössä ilmaiseksi. Lisäksi yksityisiltä on mahdollista ostaa maata rakentamiseen hyvin halvalla. Minäkin ostin eräältä isolta valtion yhtiöltä yhdellä eurolla ison alueen, josta voin lohkoa 13 tonttia! Jatkuvasti on myös myynnissä mm. pakkohuutokaupoissa todella edullisia kiinteistöjä, joissa voi asua ja kasvattaa puutarhakasveja.
Monella köyhällä on vain se ajattelutapa, ettei voi mitään ja köyhyys korvien välissä.
- Anonyymi
Ruokahan aloituksessa nyt oli kysymyksessä ja kyllä 20eurolla saa ison määrän ruokaa kun itse tekee. Toki uusavuton narisee kun taloustaidot hukassa. Jotain wc paperia hivutetaan siihen hintaan mitä ruoka tulee maksaan.
Jos allergiaa niin sillon tulee kustannuksia. Eihän kouluruokakaan mitään mahdottomia tulle maksaan.Riisiä ja kanaa,hernekeitto. - Anonyymi
Kananmunia,vesimelonia,banaaneja,kurkkua. Leipää. Moneksi päiväksi!!
- Anonyymi
20 e saa 200 tikkaria. Nam.
- Anonyymi
Kyllä 20€ saa valtavasti ruokaa kaupasta, broileria, herneitä, kananmunia, kaurahiutaleita, maitoa, makaronia, muikkuja, perunaa, porkkanaa. Jos taitavasti ostaa 20€ , niin melkoisesti on syötävää.
- Anonyymi
Viikonloppu siis kaksivuorokautta, 48tuntia,neljälle henkilölle ateriat yhteensä 20€ budjetilla. Sehän riippuu aivan siitä mitä tarjontaa sieltä ruokakaupoista löytyy.
Ennenkuin lähtee sinne kauppaan, tarkista kaikki kaapit mitä tarvikkeita sinulla jo on kotona, tarkista myös pakaste ja jääkaappi.
Opettele päivällisellä vain juomaan vettä, aamiaisella voit juoda maitoa . Tarkista kaupassa kaikki mahdolliset korit ja kylmäkaapit joissa poistuvaa tuotetta. Maidoissa voi löytyä puoleen hintaan, osta täysmaitoa (pitää paremmin nälän loitolla) vaikka litra ylimääräistä ja voit sitä litraa käyttää ruoanlaitossa, myös leivonnassa jatkaa vedellä. Aamiaispuuron lopusta voit tehdä sämpylöitä, tai miksei laittaa ohukaistaikinaan. Kotona olisi hyvä aina olla hiivaa ellei ole leivinjauhetta.
Tärkeintä on että lapset saavat ravitsevaa ruokaa eikä mitään kaupan tuoretta vaaleaa leipää joka on vain täynnä ilmaa. Näkkileipäkin on parempi vaihtoehto.
Jos ostat kerän jäävuorensalaattia, osta aina se kevein.
Oikeastaan tuota 20€ summaa kahdelle päivälle ruokaostoksiin kannattaisi kokeilla koko kuukauden ajan.
Pyöräile tai kävele kauppaan jos se on mahdollista.- Anonyymi
Riittää ei riitä mutta sillon riittää jos 20eur käytössä on tuo raha. Ihmiset eivät osaa keittää perunoita enään ja mihinkä unohtunut perinteinen lihamakaronilaatikko,hernekeitto,mukamas ollaan niin valveutuneita terveellisen ruoan puolesta mitta mässäillään leikkeleillä,rasvasilla juustoilla.Korvia myöten prkl ollaan veloissa eikä mukamas kiinnosta mitä kaupasta ostetaan.
- Anonyymi
Kaupassa käynti 5-10€.5 kertaa viikossa.
- Anonyymi
Hei älykääpiöt!! 20 e ei ole 20 markkaa vaan 118 markkaa. Kantsiimuuttaa markoiksi.
Ennen sai 118 markalla kaksi pussia ruokaa, nyt ei saa kun kolme ostosta. Näin meitä on huijattu euro aikaan. Kaikki maksaa kuusin kertaisesti enempi. JOs ostat leivän se maksaa 24 markkaa, markka aikana sait sen 1,50 mk.
Euor aikana ruoka ym on kallistunut huimasti, siksi on käyhiäkin enempi kuin markka aikana.
Kaikki maksaa nykysin 5 e 10 e 20 e, enää et saa mitään alle 5 e mitään eli 30 markkaa. Jopa lakupatukka maksaa 5 e. Aatelkaa! Ennen sen sai 20 pennillä. Nyt 30 markkaa.- Anonyymi
Jos markkoja haikailet, niin nykyinen 20€ vastaa v. 2002 rahassa 92,77markkaa ja ei sillä rahalla nyt niin kovin paljoa saannut silloin.
Sinulla on selvästi matematiikka hakusessaan, sillä rahanarvoa laskettaessa pitää ottaa inflaatio huomioon ja käyttää deflaatiokertoimia.
Olen monet kerrat laskenut ruokaan liittyviä hintoja markka-ajoilta ja todennut, että aika lailla samoilla mennään, paljoa ei ole eroa. Joissakin hinnoissa on toki tultu paljon alaspäin nyt euron myötä, mm. vaatteet ja tietyt elintarvikkeet, kuten jauhot ja kanamunat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos markkoja haikailet, niin nykyinen 20€ vastaa v. 2002 rahassa 92,77markkaa ja ei sillä rahalla nyt niin kovin paljoa saannut silloin.
Sinulla on selvästi matematiikka hakusessaan, sillä rahanarvoa laskettaessa pitää ottaa inflaatio huomioon ja käyttää deflaatiokertoimia.
Olen monet kerrat laskenut ruokaan liittyviä hintoja markka-ajoilta ja todennut, että aika lailla samoilla mennään, paljoa ei ole eroa. Joissakin hinnoissa on toki tultu paljon alaspäin nyt euron myötä, mm. vaatteet ja tietyt elintarvikkeet, kuten jauhot ja kanamunat.Puhut paljon pas kaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhut paljon pas kaa.
Ei mitään p#skaa, vaan ihan faktaa. Tilastokeskus tekee koko ajan elinolotutkimusta ja hintakeräilyä, joten ihan tutkittua tietoa asiasta löytyy. Rahanarvolaskurilla voi laskutaidotonkin katsoa rahanarvot. https://apps.rahamuseo.fi/rahanarvolaskin#FIN
- Anonyymi
20 eurolla saa makaroonilaatikkoa tehdyksi koko perheelle. Merestä saa kalaa ilmaiseks jos jää nälkä.
- Anonyymi
Joo, 20€ saa valtavan määrän tehtyä makaronilaatikkoa, teki sen sitten jauhelihaan tai soijarouheeseen, noin 15 isoa uunivuokaa saa tehtyä, on se niin edullista valmistaa! Perhe syö kaksi yli viikkoa 20€ makaronilaatikkoa!!!!
- Anonyymi
Prismassa kilohinnaltaan halvin sikanauta jauheliha 700g 3,55e, kilohinta 5,07e
https://www.foodie.fi/products/search2?term=jauheliha, tuore
Marttojen ohje neljän hengen makaronilaatikolle:
3 dl makaroneja
vettä, suolaa
200-250 g jauhelihaa
1 sipuli
½ tl suolaa
valkopippuria
4-5 dl maitoa
2 munaa
½ tl suolaa tai yrttisuolaa
1 tl paprikajauhetta
https://www.martat.fi/reseptit/liha-makaronilaatikko/
Aterioita on päivässä 3 ja välipalat lisäksi.
Nyt reippaille palstan juopoille laskutehtäviä:
Jos sekä lauantaina että sunnuntaina 4-henkinen perhe syö yhdellä aterialla makaronilaatikkoa, niin kuinka paljon itse makaronilaatikko maksaa? Entä kuinka paljon maksavat makaronilaatikkoaterioiden lisukkeet?
Mitä perhe syö lauantaina ja sunnuntain yhteensä neljällä muulla aterialla ja mitä se maksaa?
Mitä perhe syö lauantain ja sunnuntain välipaloilla ja mitä ne maksavat?
Oletusarvona on, että kyseinen perhe on tavanomainen palstan perhe, joka ei missään nimessä pääse koskaan marjastamaan eikä sienestämään puhumattakaan, että he siellä pimeässä pikku yksiössään koskaan voisivat viljellä mitään itse
Nyt pitäisi näyttää, miten se 20 euroa riittää!- Anonyymi
Minä ainakin teen makaronilaatikkoa soijarouheella ja isoon uunivuokaan tuleva satsi maksaa alle euron. Siitä isosta uunivuoallisesta meidän perhe syö kahdella aterialla. Lisukkeiksi riittää ketsuppia ja raasteita kuten kaalia tai porkkanaa. Oheisessa kuvassa tuo iso uunivuoka, jossa soijarouheella tehty perusasoselaatikko menossa uuniin. https://aijaa.com/KOPb16
Perunasoselaatikko soijarouheella on myös edullista ruokaa, sekin maksa alle euron tuohon isoon uunivuokaan tehtynä ja siitäkin perhe syö ainakin kahdella aterialla.
Noista lisukkeista... Tokmannilla myytiin taannoin mm. kurpitsasalaattia isoissa säilykepurkeissa poistuvana tuotteena eurolla, siitäkin riittää yhdelle perheelle lisuketta monelle aterialle. Kait köyhä nyt voi tarjouksia hyödyntää niin Prismassa, kuin muissakin kaupoissa. Jauhelihakin on tarjouksessa monasti eurolla iso rasia, silloin tietty tehdään keittoja ja laatikkoruokia jauhelihan kanssa. Ei tämä ruuanlaitto mitään rakettitedettä ole! - Anonyymi
Tuo ohje on täynnä tuotteita joille moni on allerginen tai ei sovi jokin muun sairauden takia. Eli kaikkien oletus täällä tosiaan on, että allergiat yms. on keksittyjä asioita ja ei kukaan kuole kun halvalla ostaa ruokaa, joka esim. lamaannuttaa hengityksen? Kaikki reseptit ja ruuat pitää kelvata, olet vain nirso, et osaa tehdä mitään ja haluat vain kaljaa sekä tupakkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ohje on täynnä tuotteita joille moni on allerginen tai ei sovi jokin muun sairauden takia. Eli kaikkien oletus täällä tosiaan on, että allergiat yms. on keksittyjä asioita ja ei kukaan kuole kun halvalla ostaa ruokaa, joka esim. lamaannuttaa hengityksen? Kaikki reseptit ja ruuat pitää kelvata, olet vain nirso, et osaa tehdä mitään ja haluat vain kaljaa sekä tupakkaa.
Jos on ruoka-ainerajoitteita, niin silloin tehdään ruokaa niistä ruoka-aineista jotka sopii! Ei siitä tarvitse mitään ihme numeroa tehdä. Olen tehnyt ruokaa aika paljon myös ruoka-ainerajoitteisille, ne jutut on sitten ihan erikseen. Alatko jokaisesta keittokirjastakin ja lehtien ruokaohjeita tekemään palautteen, kun ei sovi sinulle??
Tosin olen myös nähnyt, että joillekin nämä allergiat ym. on vain huomion ja säälin keräämistä, todellisuudessa he voivat kuitenkin syödä vaikka mitä, kun silmä välttää ja kiinni jäädessään tokaisevat, "ei se niin tarkkaa ole". Jukopliut, se on todella tarkkaa, JOS jollakin on OIKEASTI joku allergia ruoka-aineisiin liittyen, siinä voi olla hengenlähtökin lähellä!
Vaan eipä se ruoka juuri enempiä tule maksamaan, jos tehdään ruoka-ainerajoitteisille, pitää vain todella muistaa, ettei ruokaa todellakaan tule yhtään allergisoivaa ruoka-ainetta, eli ketju pitää olla aukoton. Me ollaan vaimoni kanssa pidetty monet perheen juhlat, sekä erilaisiin muihinkin tilaisuuksiin, että ruokaa on valmistettu kaikille muutaman ruoka-ainerajoitteisen vieraamme ehdoilla, jolloin kenenkään ei tarvitse miettiä mitä lautaselleen ottaa. Tästä olemme saanne todella positiivista palautetta vierailtamme, kun ruoka-ainerajoitteiset ovat voinneet syödä kaikkea miettimättä sitä, että mitä he voivat syödä.
Ei tämä niin vaikeaa ole, jos ei tehdä vaikeaksi, ei ole rakettitiedettä!
- Anonyymi
Lihamakaronilaatikko ja makkarakeitto yht 10eur ni jää 10eur vielä ostaa lisukkeet onko tuo vaikea ymmärtää. Herneet maksaa 0.75eur 500grm pussi. Eikö se mene jakeluun että 20eur rahaa ni tasan tarkkaan riittää.Brolerinkoivet on kanssa yks mikä halpaa.
- Anonyymi
Armeijassa puolustusvoimissa kun on hernekeittopäivä niin kuinkahan vähän lautasellinen tulee maksaan. Isoissa erissä tekee ruokia ja pakastaa niin eipä tule kalliiksi.
- Anonyymi
Me ostetaan kuivatut herneet 30kg säkissä, se maksaa 14,95€, ei ole kallista ruokaa hernekeitto. Siihen sitten pannaria kotitekoisella hillolla jälkiruuaksi, niin sillä mennään torstaina!
- Anonyymi
Saa sillä paljon. Jopa vihanneksia kylkeen! Nakkia,jauhelihaa,puuroja... Voi veikkonen jopa useamman päivän kuin viikonlopun!
- Anonyymi
Niinpäin ajateltuna mitä ruokia tehty valmiiks pakastimeen ni ei ihmisen ruoka ihmeitä maksa. 7 perunaa ja jauhelihakastiketta heh. Uusavuttomuus on trendi kulta mussukoille ruokaa, muroja aamulla jogurttia banaani ni prkl sokerihumalaa.Takaisin -70 luvun ruokapöytään että keitetään perunoita.
- Anonyymi
Joo, ei ruoka paljoa maksa, jos itse tehdään ja tarpeita ostetaan tarjouksista. Meilläkin aamulla kaurapuuroa lautasellinen ja ei maksa kuin pari centtiä. Siihen leipäviipale ja levitettä, sekä edanjuustoa, ei paljoa maksa. Lasillinen rasvatonta maitoa, niin ei ole aamiainenkaan hinnoissaan.
Jos lounaalle on vaikka keitettyjä perunoita ja vaikka jauhelihakastiketta, ei ole kallista sekään.
Päivällinen vaikka keitetyistä perunoista tehtyjä röstiperunoita ja vaikka uunissa paistettua broileria.
Salaattia voi raastaa kaalista, lantusta, porkkanoista ym. mikä nyt sattuu olemaan kaupassa edullista.
20€ riittää yllättävän hyvin viikonlopuksi, jos 50€ ruokkii viikon perhettä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, ei ruoka paljoa maksa, jos itse tehdään ja tarpeita ostetaan tarjouksista. Meilläkin aamulla kaurapuuroa lautasellinen ja ei maksa kuin pari centtiä. Siihen leipäviipale ja levitettä, sekä edanjuustoa, ei paljoa maksa. Lasillinen rasvatonta maitoa, niin ei ole aamiainenkaan hinnoissaan.
Jos lounaalle on vaikka keitettyjä perunoita ja vaikka jauhelihakastiketta, ei ole kallista sekään.
Päivällinen vaikka keitetyistä perunoista tehtyjä röstiperunoita ja vaikka uunissa paistettua broileria.
Salaattia voi raastaa kaalista, lantusta, porkkanoista ym. mikä nyt sattuu olemaan kaupassa edullista.
20€ riittää yllättävän hyvin viikonlopuksi, jos 50€ ruokkii viikon perhettä.Noilla periaatteilla kun ruokaa tekee niin eipä paljon tule maksaan.Ruokaan saa meneen vaikka kuinka paljon tahansa taikka lisukkeet.Tunnepohjalta kauppaan niin 100eur menee.pikkumussukalle nami nami jogurttia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
20€ riittää yllättävän hyvin viikonlopuksi, jos 50€ ruokkii viikon perhettä.20 e saa 32 purkkia hernekeittoa, ja siitä syö kuukauden ja yhdebn päivän. 6 prk saa 5 e.
Miksi ei oste´taisi? Siinä on ruokaa että turha saoo ettei 20 e saa kuukauden ruokaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noilla periaatteilla kun ruokaa tekee niin eipä paljon tule maksaan.Ruokaan saa meneen vaikka kuinka paljon tahansa taikka lisukkeet.Tunnepohjalta kauppaan niin 100eur menee.pikkumussukalle nami nami jogurttia.
Niin, sitä jogurttiakin saa ostaa isossa sangossa halvalla tai peräti vaihtojogurttia, joka maksaa 0,80€ litra. Pienissä purkeissa jogurtti on todella kallista, mikä pakko on ostaa niissä pienissä purkeissa, kun kotona voi annostella jogurttia isosta sangosta lusikalla vaikka kahvikuppiin ja syödä sen siitä. Turhaa roskaakin tulee niistä pienistä purkeista!
Sama juttu mm. jäätelöiden kanssa, pienet pakkaukset jäätelöä maksaa todella paljon ja 2 litran rasia jäätelöä irtoaa huomattavasti halvemmalla ja siitä kauhoo lapsille moneen annokseen jäätelöä.
Kyllä niitä herkkuhetkiä voi perheessä pitää, kun pitää jalat maassa ja ostaa järkevästi kaupasta ne herkut! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
20 e saa 32 purkkia hernekeittoa, ja siitä syö kuukauden ja yhdebn päivän. 6 prk saa 5 e.
Miksi ei oste´taisi? Siinä on ruokaa että turha saoo ettei 20 e saa kuukauden ruokaa.Taitaa olla sinulla lyhyt matematiikka... 24 purkkia saa tuolla 5€/6prk hernekeittoa.
Tosin halvin tarjous purkkihernarista on 0,19€/purkki, 20€ sai 105 purkkia hernekeittoa!!
https://aijaa.com/xby8RR
Vaan jos hernekeittoa keittelee kotona, niin 30kg säkki kuivattuja herneitä maksaa 14,95€, siitä keittelee melkoisesti hernerokkaa.
Purkkipapujakin saa todella halvalla, niitä kun laittaa keitettyjen makaronien sekaan, silläkin pärjää. Jos vielä ostaa halpaa ketsuppia, niin hyvin menee!
- Anonyymi
Me käydään syömässä aina tutavilla, mennää sopivasti ruoka aikaan kuin vahibgossa. Ruoka on halpaa kun ei osta suomalaista, ja muuttaa markoisksi eurohinnat. 1 euro on 6 markkaa. Kannattaa muutttaa markoiksi muuten ostaa liian killasta.
Rokkaa saa kun laittaa vettä ja apilankukkia kiehumaan ja yksi iso peruna muusssaat sinne niin vot on hyvää.- Anonyymi
Kovin lyhyt matematiikka sinulla onkin... Voihan sitä tuolla kertoimella muuttaa eurot markoiksi, niin tiedät mitä NYT joku tuote maksaisi markoissa. Vaan jos haikailet niitä markka-aikoja 20 vuotta sitten, on otettava deflaatiokertoimet käyttöön, jolloin saat oikean hinnan. Yllättävän samoissa hinnoissa ruoka on nyt, kuin silloinkin 20 vuotta sitten, joten ei euro ole hintoja muuttanut. Sieltä markka-ajasta (v. 2001) 4,62 markkaa vastaa tämän päivän (v. 2020) 1 euroa. Joten jos niitä aikoja vielä haikailet, käytä kertoimena 4,62, niin tiedät mitä tuote silloin maksoi!
..ja tuo sinun rokkasi, varsinanen martta ;D - Anonyymi
Lasken itse kaikki oravan nahkoissa hitto kun vielä astma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lasken itse kaikki oravan nahkoissa hitto kun vielä astma.
Et ole edes nähnyt parkittua oravannahkaa, saati osaat laskea niilläkään ;D
- Anonyymi
Aina voi leipasta vedestä ja jauhoista liepuskaa.
- Anonyymi
Sitä saakin 20€ aika paljon, kun jauhot ei maksa kaupassakaan juuri ja jakelusta saa ilmaiseksi.
Kyllä 20€ saa ruokaa oikeasti tosi paljon kaupasta ostettuna ja jos 50€ ruokkii perheen viikon, ei tuota tuskaa ruokkia perhettä 20€ viikonlopun.
- Anonyymi
Usein hyödyn paljon alennuslapputuotteita ostamalla, esim. 50 €:n ostos aleneekin45 €:oon. Joissakin kaupoissa viimeisen päivän tuotteet jopa - 50 %!
- Anonyymi
Lidl.Viikon ruoka yhdelle.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908617
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264768- 504238
- 623807
- 513216
- 502990
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.442304Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382213