Hyvä auto, joka kerta katsastuksessa hylkyyn.

Anonyymi

Tälleen tietämättömänä naisautoilijana olen alkanut miettimään jo, onko hylyn heittäminen tuossa katsastusasemalla jossa käyn ns. lisämyyntiä. Voiko motivaatio tollaseen hylkyjen jakeluun olla asemalle extrarahan tienaus? On muutenkin ihan helvetin kallis katsastusasema, mutta oon laiskana käyttänyt sitä vuosia kun on kodin lähellä. Sitten pistää ihmettelemään nämä hylätyt jonka takia saan tass maksaa uudelleen 50e jälkitarkastuksesta. Joka ikinen kerta! Tälläkin kertaa käytin auton ensin korjaamolla katsastustarkistusta varten ja kaiken piti olla reilassa. No jo onnistui k-mies löytämään semisti hänen mukaansa jumittavan jarrulevyn ja hylky ja ajokielto tuli. Vaikka itse sanoi että kyllä se jarru toimii, täytyy vaan lujempaa poljinta painaa. Ymmärrän kyllä, että jarruasiat ovat vakavia mutta 7 vuoden asiakkuuden jälkeen, kun kstsastus maksaa joka kerran 150e jälkitarkastuksineen, alan jo vähän miettiä, että koijataanko tässä tietämättömältä naiselta väärin perustein asemalle tuloa. Ja kyllä, ensi vuonna koetan toista asemaa ihan jo vittuillakseni. Jos auto menee siellä läpi luulen et oon tullut pitkälle kusetetuksi. Ja joo, joka kerta se hylky tulee jarruista tai löystyneestä nivelestä. Vaikka olis jarrut vaihtanut edellisen katsastuksen takia vuosi sitten, niin niissä on taas jotain vikaa vuoden jälkeen...

21

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos sinulla on Toyota, niin sen rumpujarrut vaativat ns herkistelyn n kerran viikossa jos kurakelillä ajelet. Muutoin jarrut ovat epäpainossa ja saattaa toinen takapyörä vain jarruttaa tai ei sekään. Samassa yhteydessä kannattaa tehdä peräkontin tuuletuskin, joka on toyotan määrähuollossa ohjeman osa.
      -toyotapappa-

      • Anonyymi

        Nissanilla ajelen 😁


      • Anonyymi

        No mulla on Toyota ja jarrut on ollut aina huippukunnossa ilman mitään säätelyjä. Levyt tosin joutuu vaihtamaan n. 200tkm jälkeen ja eteen palat 100tkm jälkeen, niin aika usein paljon ajavana joutuu jarruja korjaamaan.


    • Anonyymi

      Ainakin se katsastustarkastus on aivan turha. Jos vikaa löytyy, kyllä ne kertovat sen katsastuksessa, samaan hintaan. Toki, jos määräaikaishuolto on ajankohtainen, menee tarkastuskin samalla.

      • Anonyymi

        Niinpä. Kyllä se katsastus on kaikista pätevin katsastustarkastus. Ja samalla saa leiman, tai sitten vikalistan, mitä oikeasti pitää korjata, jotta katsastus saadaan menemään läpi.


    • Anonyymi

      Eihän noin kallista katsastusasemaa kannata käyttää. Halvemmallakin löytyy ja välirahalla ajelee pidemmällekin. Samalla katsastukseen ajellessa moottori lämpenee kunnolla niin päästöarvotkin on kohdallaan.

      Tässä keväällä kävin katsastuksessa ja maksoi viiskymppiä päästömittauksineen.

    • Anonyymi

      Joo kaikkea ne keksii. Mulla oli vm 2008 kakslitranen Rellu Laguna, ajettu 72.000 km ( joo mä tiedän, tosi huono maine) ja tokassa katsastuksessa kun ei muuta löytäny, niin ilmotti, että takaa jarruletkut on hapertuneet ja hylsy tuli. No en ollu itse näkemässä tuota hylsykatsastusta ja huoltokin oli edessä ja sovin jarruletkujen vaihdosta. Huollosta sit soitettiin, että nää on metalliputket nää takajarruletkut, eikä niissä ole mitään vikaa. Metalliputkien päällä on ohut musta lähinnä koristemuovi, tai suojamuovi, joka vielä liikkuu putkien päällä ihan irtonaisena.

      Huoltomies oli niin suivaantunut koko asiasta, että käytti auton itse samantien katsastuksessa ja läpi meni, mut tarkastusmaksu meni, eikä sitä saanut pois kirveelläkään.

      • Anonyymi

        Vai on ranskalaiset keksineet metalliset jarruletkut. Mitähän metallia nuo supertaipuisat putket ovat?


      • Anonyymi

        Kun seuraavalla kerralla keksit tarinoitasi niin ota edes asioista selvää niin joku saattaa uskoakin sinua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun seuraavalla kerralla keksit tarinoitasi niin ota edes asioista selvää niin joku saattaa uskoakin sinua.

        Otapa selvää. Vm. 2008 Renault Laguna 2 litran bensakone, farkku. . Ei ole letkut, eli paremminkin jarruputket, takana kumia, ei ole. Kyllä ne metallia ovat. Seoksen koostumuksesta en sano mitään.
        Autoista kun en hirveästi ymmärrä, niin tarkennan vielä että kyseessä oli nämä jarruputket, jotka ovat näkyvissä lokasuojan sisällä. Paremmin näkyy kun otat renkaan irti.
        Tuskin oma Lagunani on mikään poikkeava malli ollut, eikä niitä oltu varmasti kukaan aiemmin vaihdellut. Olihan auto tullut mulle 17.000 km ajettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otapa selvää. Vm. 2008 Renault Laguna 2 litran bensakone, farkku. . Ei ole letkut, eli paremminkin jarruputket, takana kumia, ei ole. Kyllä ne metallia ovat. Seoksen koostumuksesta en sano mitään.
        Autoista kun en hirveästi ymmärrä, niin tarkennan vielä että kyseessä oli nämä jarruputket, jotka ovat näkyvissä lokasuojan sisällä. Paremmin näkyy kun otat renkaan irti.
        Tuskin oma Lagunani on mikään poikkeava malli ollut, eikä niitä oltu varmasti kukaan aiemmin vaihdellut. Olihan auto tullut mulle 17.000 km ajettuna.

        Joo mulla oli 2007 laguna. Metalliputket ne on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mulla oli 2007 laguna. Metalliputket ne on.

        Miten siinä on huomioitu jouston tarve? Ei kai Lagunassakaan ole akselit kiinteästi pultattu koriin kiinni?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten siinä on huomioitu jouston tarve? Ei kai Lagunassakaan ole akselit kiinteästi pultattu koriin kiinni?

        Luulen et osa täytyy olla joustavaa matskua, mut loppu jarrusatulaan liittyen jotai kupariputkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulen et osa täytyy olla joustavaa matskua, mut loppu jarrusatulaan liittyen jotai kupariputkea.

        Niinhän se yleensä menee, se joustava osa on se ns. kuminen jarruletku. Taitaapa siinä joku metallivahvikekerroskin olla sisällä, että kestää painetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai on ranskalaiset keksineet metalliset jarruletkut. Mitähän metallia nuo supertaipuisat putket ovat?

        Siis tyhmääkin tyhmempi insinööri luuli suojaputkea jarruputkeksi. Mikä oli biisin nimi?.
        "Kun älyä mitattiin niin tultiin tuloksiin että tyhmää tyhmempikin huomataan"


    • Anonyymi

      Kerron tämmösen jutun: vein kerran autoa katsastukseen ja meni muuten läpi, mutta tuli huomautus että toinen ajovalo näyttää liian alas. Ikinä en sille tehnyt mitään, eikä siitä seuraavassa katsastuksessa huomautettu mitään. se ikäänkuin sitten säätyi itse itsekseen.

    • Anonyymi

      Miten voi olla hyvä auto, jos joka kerta hylätään katsastuksessa?

    • Anonyymi

      Noi voihan vittu.

    • Anonyymi

      Alalla 10v puuhastelleena en ole vielä törmännyt Lagunaan joka menisi kerralla läpi leimasta, pl. jos auto on ajettu suht suoraan huollosta valmiiksi korjattuna tarkastukseen.

      Joten tulos tuskin paranee vaihtamalla. Hinta kyllä varmasti korjaantuu alemmaksi jos aloittaja vaivautuu vertaamaan asemia ja kiertää isoja ketjuja kaukaa.

      • Anonyymi

        Vanha Toyota on mennyt aina läpi hyvien mainintojen säestämänä läpi. Ei ole juuri tarvinnut korjailla mitään, jarrupalat ja - levyt, polttimoita ja pyyhinkumit on viime vuosina vaihdettu ainoastaan katsastusvälillä. Ajettu yli puol miljoonaa on jo.


    • Anonyymi

      Kallis on asema.
      Jarruhommissa on mennyt korjaamo vaihtoon. Sääteli päin persettä, kun olisi pitänyt vain jarrusylinteri vaihtaa.
      Nykynen korjaamo korjaa omat mokansa ja käyttää ilmatteeksi katsastuksen jälkitarkistuksessa. Joten katsurille menee vain 50-62 euroa vuosi.
      Vaikka halppiskorjaamona tuokaan ei aina huippu ole aina ovat omat mokansa korjanneet, kun on tsekannut ja sanonut et maksettu on, josko laittasitte lopukki kuntoon.

      Jarruja kannattaa jokaisen testata itse, ihan tyhjällä tiellä. Tarpeeksi kovassa vauhdissa. ei tule yllärinä tosi tilanteessa, et ne toimiikin vähän kehnommin.
      Voihan niitä korjaamojannulle näyttää, et kato et on kunnossa, kun on katsastus. Mut jos sillä ei ole oikeita laitteita, ei se niitä äärioloissa testaa koeajamatta. Vaikka halli muuten ois kaikenmaailman testereitä täynnä. Ilman oikeaa vekotinta ei testaa niitä, kuten katsuri.... Melkein ääriolosuhteissa.

      Joten mene sillointällöin siihen aikaan kun ei ole ruuhkaa, katso et takana ei ole ketään ja tien profiili on tuttu.
      Tee hätäjarrutus.
      Tiiät jos on korjattavaa, oli auto mikä tahansa.

    Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1405
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1127
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      957
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      857
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      79
      807
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      733
    7. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe