Hyvä auto, joka kerta katsastuksessa hylkyyn.

Anonyymi

Tälleen tietämättömänä naisautoilijana olen alkanut miettimään jo, onko hylyn heittäminen tuossa katsastusasemalla jossa käyn ns. lisämyyntiä. Voiko motivaatio tollaseen hylkyjen jakeluun olla asemalle extrarahan tienaus? On muutenkin ihan helvetin kallis katsastusasema, mutta oon laiskana käyttänyt sitä vuosia kun on kodin lähellä. Sitten pistää ihmettelemään nämä hylätyt jonka takia saan tass maksaa uudelleen 50e jälkitarkastuksesta. Joka ikinen kerta! Tälläkin kertaa käytin auton ensin korjaamolla katsastustarkistusta varten ja kaiken piti olla reilassa. No jo onnistui k-mies löytämään semisti hänen mukaansa jumittavan jarrulevyn ja hylky ja ajokielto tuli. Vaikka itse sanoi että kyllä se jarru toimii, täytyy vaan lujempaa poljinta painaa. Ymmärrän kyllä, että jarruasiat ovat vakavia mutta 7 vuoden asiakkuuden jälkeen, kun kstsastus maksaa joka kerran 150e jälkitarkastuksineen, alan jo vähän miettiä, että koijataanko tässä tietämättömältä naiselta väärin perustein asemalle tuloa. Ja kyllä, ensi vuonna koetan toista asemaa ihan jo vittuillakseni. Jos auto menee siellä läpi luulen et oon tullut pitkälle kusetetuksi. Ja joo, joka kerta se hylky tulee jarruista tai löystyneestä nivelestä. Vaikka olis jarrut vaihtanut edellisen katsastuksen takia vuosi sitten, niin niissä on taas jotain vikaa vuoden jälkeen...

21

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos sinulla on Toyota, niin sen rumpujarrut vaativat ns herkistelyn n kerran viikossa jos kurakelillä ajelet. Muutoin jarrut ovat epäpainossa ja saattaa toinen takapyörä vain jarruttaa tai ei sekään. Samassa yhteydessä kannattaa tehdä peräkontin tuuletuskin, joka on toyotan määrähuollossa ohjeman osa.
      -toyotapappa-

      • Anonyymi

        Nissanilla ajelen 😁


      • Anonyymi

        No mulla on Toyota ja jarrut on ollut aina huippukunnossa ilman mitään säätelyjä. Levyt tosin joutuu vaihtamaan n. 200tkm jälkeen ja eteen palat 100tkm jälkeen, niin aika usein paljon ajavana joutuu jarruja korjaamaan.


    • Anonyymi

      Ainakin se katsastustarkastus on aivan turha. Jos vikaa löytyy, kyllä ne kertovat sen katsastuksessa, samaan hintaan. Toki, jos määräaikaishuolto on ajankohtainen, menee tarkastuskin samalla.

      • Anonyymi

        Niinpä. Kyllä se katsastus on kaikista pätevin katsastustarkastus. Ja samalla saa leiman, tai sitten vikalistan, mitä oikeasti pitää korjata, jotta katsastus saadaan menemään läpi.


    • Anonyymi

      Eihän noin kallista katsastusasemaa kannata käyttää. Halvemmallakin löytyy ja välirahalla ajelee pidemmällekin. Samalla katsastukseen ajellessa moottori lämpenee kunnolla niin päästöarvotkin on kohdallaan.

      Tässä keväällä kävin katsastuksessa ja maksoi viiskymppiä päästömittauksineen.

    • Anonyymi

      Joo kaikkea ne keksii. Mulla oli vm 2008 kakslitranen Rellu Laguna, ajettu 72.000 km ( joo mä tiedän, tosi huono maine) ja tokassa katsastuksessa kun ei muuta löytäny, niin ilmotti, että takaa jarruletkut on hapertuneet ja hylsy tuli. No en ollu itse näkemässä tuota hylsykatsastusta ja huoltokin oli edessä ja sovin jarruletkujen vaihdosta. Huollosta sit soitettiin, että nää on metalliputket nää takajarruletkut, eikä niissä ole mitään vikaa. Metalliputkien päällä on ohut musta lähinnä koristemuovi, tai suojamuovi, joka vielä liikkuu putkien päällä ihan irtonaisena.

      Huoltomies oli niin suivaantunut koko asiasta, että käytti auton itse samantien katsastuksessa ja läpi meni, mut tarkastusmaksu meni, eikä sitä saanut pois kirveelläkään.

      • Anonyymi

        Vai on ranskalaiset keksineet metalliset jarruletkut. Mitähän metallia nuo supertaipuisat putket ovat?


      • Anonyymi

        Kun seuraavalla kerralla keksit tarinoitasi niin ota edes asioista selvää niin joku saattaa uskoakin sinua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun seuraavalla kerralla keksit tarinoitasi niin ota edes asioista selvää niin joku saattaa uskoakin sinua.

        Otapa selvää. Vm. 2008 Renault Laguna 2 litran bensakone, farkku. . Ei ole letkut, eli paremminkin jarruputket, takana kumia, ei ole. Kyllä ne metallia ovat. Seoksen koostumuksesta en sano mitään.
        Autoista kun en hirveästi ymmärrä, niin tarkennan vielä että kyseessä oli nämä jarruputket, jotka ovat näkyvissä lokasuojan sisällä. Paremmin näkyy kun otat renkaan irti.
        Tuskin oma Lagunani on mikään poikkeava malli ollut, eikä niitä oltu varmasti kukaan aiemmin vaihdellut. Olihan auto tullut mulle 17.000 km ajettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otapa selvää. Vm. 2008 Renault Laguna 2 litran bensakone, farkku. . Ei ole letkut, eli paremminkin jarruputket, takana kumia, ei ole. Kyllä ne metallia ovat. Seoksen koostumuksesta en sano mitään.
        Autoista kun en hirveästi ymmärrä, niin tarkennan vielä että kyseessä oli nämä jarruputket, jotka ovat näkyvissä lokasuojan sisällä. Paremmin näkyy kun otat renkaan irti.
        Tuskin oma Lagunani on mikään poikkeava malli ollut, eikä niitä oltu varmasti kukaan aiemmin vaihdellut. Olihan auto tullut mulle 17.000 km ajettuna.

        Joo mulla oli 2007 laguna. Metalliputket ne on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mulla oli 2007 laguna. Metalliputket ne on.

        Miten siinä on huomioitu jouston tarve? Ei kai Lagunassakaan ole akselit kiinteästi pultattu koriin kiinni?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten siinä on huomioitu jouston tarve? Ei kai Lagunassakaan ole akselit kiinteästi pultattu koriin kiinni?

        Luulen et osa täytyy olla joustavaa matskua, mut loppu jarrusatulaan liittyen jotai kupariputkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulen et osa täytyy olla joustavaa matskua, mut loppu jarrusatulaan liittyen jotai kupariputkea.

        Niinhän se yleensä menee, se joustava osa on se ns. kuminen jarruletku. Taitaapa siinä joku metallivahvikekerroskin olla sisällä, että kestää painetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai on ranskalaiset keksineet metalliset jarruletkut. Mitähän metallia nuo supertaipuisat putket ovat?

        Siis tyhmääkin tyhmempi insinööri luuli suojaputkea jarruputkeksi. Mikä oli biisin nimi?.
        "Kun älyä mitattiin niin tultiin tuloksiin että tyhmää tyhmempikin huomataan"


    • Anonyymi

      Kerron tämmösen jutun: vein kerran autoa katsastukseen ja meni muuten läpi, mutta tuli huomautus että toinen ajovalo näyttää liian alas. Ikinä en sille tehnyt mitään, eikä siitä seuraavassa katsastuksessa huomautettu mitään. se ikäänkuin sitten säätyi itse itsekseen.

    • Anonyymi

      Miten voi olla hyvä auto, jos joka kerta hylätään katsastuksessa?

    • Anonyymi

      Noi voihan vittu.

    • Anonyymi

      Alalla 10v puuhastelleena en ole vielä törmännyt Lagunaan joka menisi kerralla läpi leimasta, pl. jos auto on ajettu suht suoraan huollosta valmiiksi korjattuna tarkastukseen.

      Joten tulos tuskin paranee vaihtamalla. Hinta kyllä varmasti korjaantuu alemmaksi jos aloittaja vaivautuu vertaamaan asemia ja kiertää isoja ketjuja kaukaa.

      • Anonyymi

        Vanha Toyota on mennyt aina läpi hyvien mainintojen säestämänä läpi. Ei ole juuri tarvinnut korjailla mitään, jarrupalat ja - levyt, polttimoita ja pyyhinkumit on viime vuosina vaihdettu ainoastaan katsastusvälillä. Ajettu yli puol miljoonaa on jo.


    • Anonyymi

      Kallis on asema.
      Jarruhommissa on mennyt korjaamo vaihtoon. Sääteli päin persettä, kun olisi pitänyt vain jarrusylinteri vaihtaa.
      Nykynen korjaamo korjaa omat mokansa ja käyttää ilmatteeksi katsastuksen jälkitarkistuksessa. Joten katsurille menee vain 50-62 euroa vuosi.
      Vaikka halppiskorjaamona tuokaan ei aina huippu ole aina ovat omat mokansa korjanneet, kun on tsekannut ja sanonut et maksettu on, josko laittasitte lopukki kuntoon.

      Jarruja kannattaa jokaisen testata itse, ihan tyhjällä tiellä. Tarpeeksi kovassa vauhdissa. ei tule yllärinä tosi tilanteessa, et ne toimiikin vähän kehnommin.
      Voihan niitä korjaamojannulle näyttää, et kato et on kunnossa, kun on katsastus. Mut jos sillä ei ole oikeita laitteita, ei se niitä äärioloissa testaa koeajamatta. Vaikka halli muuten ois kaikenmaailman testereitä täynnä. Ilman oikeaa vekotinta ei testaa niitä, kuten katsuri.... Melkein ääriolosuhteissa.

      Joten mene sillointällöin siihen aikaan kun ei ole ruuhkaa, katso et takana ei ole ketään ja tien profiili on tuttu.
      Tee hätäjarrutus.
      Tiiät jos on korjattavaa, oli auto mikä tahansa.

    Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      83
      4463
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      3228
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      39
      2884
    4. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      117
      2687
    5. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2539
    6. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      16
      2480
    7. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      43
      2467
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2275
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2065
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1727
    Aihe