Mikä on luterilainen uskosi?

Anonyymi

Suomen Ev.lut.kirkolla on kyllä olemassa ihan tarkka, teologinen oppinsa ja sitä oppia ja siitä lähtevää uskoa on Suomessakin saarnattu jo useampi vuosisata ja saarnataan edelleenkin. Se oppi ja usko ei ole mihinkään kadonnut.

Oppi on niin suuri ja pyhä, että se on poikinut Suomessa viisi Suomen Ev.lut.kirkon sisäistä herätysliikettä, sekä lisänä pari uutta kirkkokuntaakin, jotka perustavat uskonsa joidenkin opinkohtien erityiselle korostukselle.

Itse aikoinaan otin kunnolla selvää tästä asiasta, luin muutaman opillisen eli teologisen kirjan, laittauduin näiden herätysliikkeiden tilaisuuksiin ja kokosin sitten omien korvieni välissä näistä eräänlaisen yhteenvedon, josta syntyi nk. teologinen uskoni. Tässä kohdin mitenkään unohtamatta Itse Isä Jumalan, Kristuksen ja Pyhän Hengen omaa työtä itsessäni.

Mites on teidän muiden, luterilaisten laita? Mitä uskot?
~

13

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käsittääkseni kirkko antaa tilaa, moniarvoiseksi sitä kai kutsutaan. hyvä vai huono asia? Niin tai näin niin kirkon olemassaolon edellytys se on.

• Anonyymi

Minä uskon aapiseen eli aku ankkaan.

• Anonyymi

Poliittisella kansankirkolla ei ole mitään merkitystä tämän ajan rajan tuolla puolella.

täällä se toimii ja on toiminut viissataa vuotta ihmisten luokittelemisessa aa bee ja cee ynnä dee-luokan kansalaisiin.

• Anonyymi

Harvallapa tällä foorumilla tuntuu olevan "luterilainen usko"..

Lyhyesti sanoen se on, sielunpelastus saavutetaan:
      "Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tekojen kautta."

Nämä kaikki kolme, yhdessä.
      ~✨

• Anonyymi

Saako edes omin jaloin nousta pelastusjunaan, vai pitääkö odottaa että Jujmala tulee ja nostaa kyytiin?

Jeesus huusi aikanaan juhlan suurena päivänä että ; joka janoaa, tulkoon ja juokoon.."

Ei jakanut Jeesus maskeja ja kontoomeja kuulijoilleen!

• Olen viimeaikoina lueskellut anglikaanin Keith Wardin kirjoituksia. Hänen pohdintansa informaatiosta on herättänyt seuraavanlaisia ajatuksia. Informaatiota on kolmenlaista:

*Semanttinen informaatio
      *Informatiivinen järjestys
      *Informaation raaka-aine

Esimerkiksi

- Tietokoneohjelma on informatiivista järjestystä, raaka-aineena bitit.
      - DNA on informatiivista järjestystä, raaka-aineena emäsparit.
      - Musiikki on informatiivista järjestystä, raaka-aineena äänet.
      - Teksti on informatiivista järjestystä, raaka-aineena merkit
      - Universumi on informatiivista järjestystä, raaka-aineena kentät

Nämä kuuluvat informaation kahteen tasoon, mutta niiden lisäksi on olemassa myös semanttista informaatiota, johon liittyy merkitys. Semanttinen informaatio sisältää informaatiota jostakin muusta kuin itsestään jollekin tietoiselle oliolle. Semanttinen informaatio on muutakin kuin laskentaa. Se on korkeamman tason informaatiota. Todellisuuden eri tiloilla voi olla erilaisia merkityksiä tietoiselle oliolle. Raamatun Logos saattaa hyvinkin tarkoittaa semanttista informaatiota.

Tämä siis anglikaanilta opittua. Roomalaiskatolisilta olen oppinut karkeistetun informaation; kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa. Toisin kuin nykyisissä muotivirtauksissa, joissa tietoisuutta etsitään atomien ytimistä tai yleensä mikromaailmasta yhtenäiskenttien tms. muodossa, niin tässä tietoisuus sijoitetaan juuri päinvastaiselle suunnalle eli mikromaailman sijaan makromaailmaan. Me ihmiset olemme makroskooppisia tietoisia olioita. Ollaankohan missään muualla kuin kristinuskossa kiinnostuttu tällaisesta mahdollisuudesta?

Luterilainen yksin uskosta, yksin armosta sopivat myös hyvin tähän kuvioon, jos ajatellaan uskon ja armon sijaitsevan ihmisjärjen "yläpuolella". Uskoa ja armoa ei löydy mikromaailmasta, eikä luonnosta vaan "ylhäältä".

• Tätä kai kutsutaan holismiksi.

• Anonyymi

Itse olen saanut uskonnonopetuksen 50-60 luvulla ja minusta se oli lähempänä luterilaisuutta kuin, mitä tänä päivänä kirkossa opetetaan. Siinä synnin tunnustaminen, parannuksen teko, ja evankeliumi Jeesuksen sovitustyö ja armo syntinsä tunnustavalle oli keskeistä. Siis sanoma"Jokaiselle syntinsa tunnustavalle kuuluu armo.
      Tämä nykyinen julistus armosta ja rakkauden korostaminen ei oikeastaan anna selvää kuvaa, mistä armahdetaan ja yletön rakkaudesta puhuminen jää jotenkin ilmaan kun ei puhuta sovituksesta, ja parannuksen teosta, mistä pitää tehdä parannus.. Onko se pelkkää armoa armon vuoksi vai mistä se tulee jos syntiselle ei anneta mahdolliuutta tunnustaa syntiänsä, eikä tehdä parannusta. Sanoihan Jeesuskin, että "tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".
      "Yksin uskosta, yksin armosta yksin Jeesuksen tähden". Siinä Jeesuksella on keskeinen rooli. Ei meissä ihmisissä, kun tuota ihmistä itseään niin kovasti tänä päivänä korostetaan.

• Anonyymi

Sielunpelastus: "Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tekojen kautta."

Kannattaa huomioida oikea sanamuoto, jotta ajatus ei harhaile sivupoluille uskontunnustuksesta.

• Anonyymi

Minä kuuluin kirkkoon niin kuin muutkin tyhmät suomalaiset .
      Sain sieltä etuja, maksoin muistaakseni 80e kirkollisveroa .
      Sitten tuloni kasvoivat ja erosin kirkosta, samoin katosi nauttimani etu.
      Sattumaako kenties eivät eduntarjoajat minun eroamisestani tienneet.

• TänäänkinTaasNenuillaan

Luterilaisuus perustuu siellä lausuttaviin uskontunnustuksiin vaikka valtaosa papeista ne kieltääkin 😼

• Raamattu on ainoa ja yksi tässä maailmassa ja yli kaikkea auktoriteetti ja painoarvoinen Herran ilmoitus, koska siinä elävä usko saa aikaan.

Raamatun mukaan on yksi usko, se tarkoittaa pelastavaa uskontilaa, jota sanotaan raamatulliseksi uskoksi.

Ja myös sitä sanotaan Herran Jeesuksen omavaraiseksi uskoksi joka kantaa ja vie meidät perille.

Ja vielä se on se usko, jok perustuu Jumalan voimaan, joks on pelastukseksi niille, jotka uskovat Häneen.

Efesolaiskirje:
      4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;

Galatalaiskirje:
      2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

1.Korinttolaiskirje:
      2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Raamattu on Herran asettama ja viitoittama tie jonka kautta löydetään oikean tien joka vie perille Jumalan luokse ja sitä tietä tulisi kulkea, niin pelastuisi.

Hebrealaiskirje:
      12:2 >>>silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen,<<< joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle.

• "Mitä uskot?"

Jumala on YKSI. Jeesus opetti oikean tavan täyttää YHDEN Jumalan käskyt. Kun pitää käskyt pelastuu. Pelastus on ikuinen elämä paratiisissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      118
      7488
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      74
      6291
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      5194
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4505
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      4206
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      227
      4091
    7. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      3995
    8. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3898
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      55
      3022
    10. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      48