Tulevaisuus diagnoosin ja lääkityksen kanssa?

Anonyymi

Hei!

Seurustelin henkilön kanssa, jolla todettiin viime vuoden puolella diagnoosiksi kaksisuuntainen mielialahäiriö. Suhteemme oli todella vuoristorataa, hyviä hetkiä ja huonoja hetki ja välillä tasaistakin. Maniaan ovat kuuluneet pettäminen, juomisen lisääntyminen, raha-asiat ovat lähteneet enemmän käsistä ja valehtelu. Masisvaiheessa taas tultu pilvilinnoista alas ja ollaan todella pohjalla. Normaalisti henkilö on hyvin hetkessä elävä eikä niin miettiväinen ja elämänhallinta ei ole maailman parasta.

Hoito alkoi masennusvaiheessa lääkityksen kanssa ja loppukeväästä lääkitys vaihdettiin toiseen manian nostaessa päätään. Manian aikana henkilö löysi suhteen, josta valehteli itselleni ja muut asiat toistivat itseään. Tämä uusi kumppani on kaikki kaikessa. Käsittääkseni mania on laantunut.

Olen itse raskaana tällä henkilölle ja haluaisin tietää itseni ja lapsen kannalta, miten helpolla hoitotasapainoa voi löytää ja miten kauan lääkityksiä voidaan etsiä? Toistuvatko kaudet silti, vaikka nyt hoidon piirissä onkin? Ymmärtääkseni hänen kaksisuuntaisensa ei ole helpoimmasta päästä. Pystynkö olemaan hänelle edes jonkunlaisena tukena?

Sen verran osaan sanoa, että hänen työnsä on laukaissut maniaa epäsäännöllisyydellään kerta toisensa jälkeen ja jatkaa siellä nyt edelleen. Käsittääkseni vaikeuksia muistaa syödä lääkkeitään ja elämä ei ole kovin säännöllistä muutenkaan, sellaista hetkessä elämistä enemmän.

5

115

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No ei kait sinun enää tarvi hänestä huolehtia kun sulla on lapsi tulossa. Keskity vaan itsesi ja lapsesi hyvinvointiin. Jos hän haluu tavata lasta niin anna tavata mut muuten ei kai tarvi olla tekemisissä.

• Anonyymi

Eksäni ei ole ollut vuosiin töissä, mutta silti mielialat ja projektit kulkevat vuoristorataa. Eli välttämättä työtä ei voi syyttää, ja edes muu työ tai koulutus ei ratkaise ongelmaa. Ihminen jatkaa käyttäytymistään entiseen malliin.

Sinun on itse mietittävä, mitä haluat ja mitä jaksat. Kukaan toinen ei voi päättää sitä puolestasi. Mieti myös, millaisessa ympäristössä lapsesi tulee elämään, ja mitä lapsesi oppii elämästä sitä kautta? Haluatko/haluatteko elää niin tasaista elämää, kun elämä voi olla, vai haluatteko arvaamattomuutta? Omasta luonteestasi ja kestävyydestäsi se riippuu.

• Anonyymi

Et voi pakottaa kumppaniasi sitoutumaan hoitoon. Vaikuttaisi että hänellä on ongelmia sen suhteen. Ajattelisin että tärkeintä on aina oma jaksamisesi ja lapsesi. Jos uuvutat ja rikot itsesi tuollaisessa suhteessa se ei ole tarkoituksen mukaista. Suosittelen että käyt juttelemassa ja hakemassa tukea pohdintoihisi vaikka neuvolassa. Onnea jatkoon ja onnea tulevasta lapsesta!

• Anonyymi

Oletpa isän valinnut lapsellesi!
      Noinkin sairaaseen mieheen olisi parempi pitää etäisyyttä. Et voi auttaa häntä ja tuleva lapsesi vielä vähemmän.

Yritä nyt auttaa vain itseäsi ja lastasi selviytymään! Jätä lapsen isä ammattilaisten autettavaksi! Ennuste on kuitenkin huono joka tapauksessa.

• Anonyymi

Joo tälle on toinenkin diagnoosi

D31.1 draama vtun prinsessa:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2288
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2023
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1485
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1414
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      121
      1361
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1055
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      954
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      904
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      78
      876
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      863
    Aihe