Tulevaisuus diagnoosin ja lääkityksen kanssa?

Anonyymi

Hei!

Seurustelin henkilön kanssa, jolla todettiin viime vuoden puolella diagnoosiksi kaksisuuntainen mielialahäiriö. Suhteemme oli todella vuoristorataa, hyviä hetkiä ja huonoja hetki ja välillä tasaistakin. Maniaan ovat kuuluneet pettäminen, juomisen lisääntyminen, raha-asiat ovat lähteneet enemmän käsistä ja valehtelu. Masisvaiheessa taas tultu pilvilinnoista alas ja ollaan todella pohjalla. Normaalisti henkilö on hyvin hetkessä elävä eikä niin miettiväinen ja elämänhallinta ei ole maailman parasta.

Hoito alkoi masennusvaiheessa lääkityksen kanssa ja loppukeväästä lääkitys vaihdettiin toiseen manian nostaessa päätään. Manian aikana henkilö löysi suhteen, josta valehteli itselleni ja muut asiat toistivat itseään. Tämä uusi kumppani on kaikki kaikessa. Käsittääkseni mania on laantunut.

Olen itse raskaana tällä henkilölle ja haluaisin tietää itseni ja lapsen kannalta, miten helpolla hoitotasapainoa voi löytää ja miten kauan lääkityksiä voidaan etsiä? Toistuvatko kaudet silti, vaikka nyt hoidon piirissä onkin? Ymmärtääkseni hänen kaksisuuntaisensa ei ole helpoimmasta päästä. Pystynkö olemaan hänelle edes jonkunlaisena tukena?

Sen verran osaan sanoa, että hänen työnsä on laukaissut maniaa epäsäännöllisyydellään kerta toisensa jälkeen ja jatkaa siellä nyt edelleen. Käsittääkseni vaikeuksia muistaa syödä lääkkeitään ja elämä ei ole kovin säännöllistä muutenkaan, sellaista hetkessä elämistä enemmän.

5

103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No ei kait sinun enää tarvi hänestä huolehtia kun sulla on lapsi tulossa. Keskity vaan itsesi ja lapsesi hyvinvointiin. Jos hän haluu tavata lasta niin anna tavata mut muuten ei kai tarvi olla tekemisissä.

• Anonyymi

Eksäni ei ole ollut vuosiin töissä, mutta silti mielialat ja projektit kulkevat vuoristorataa. Eli välttämättä työtä ei voi syyttää, ja edes muu työ tai koulutus ei ratkaise ongelmaa. Ihminen jatkaa käyttäytymistään entiseen malliin.

Sinun on itse mietittävä, mitä haluat ja mitä jaksat. Kukaan toinen ei voi päättää sitä puolestasi. Mieti myös, millaisessa ympäristössä lapsesi tulee elämään, ja mitä lapsesi oppii elämästä sitä kautta? Haluatko/haluatteko elää niin tasaista elämää, kun elämä voi olla, vai haluatteko arvaamattomuutta? Omasta luonteestasi ja kestävyydestäsi se riippuu.

• Anonyymi

Et voi pakottaa kumppaniasi sitoutumaan hoitoon. Vaikuttaisi että hänellä on ongelmia sen suhteen. Ajattelisin että tärkeintä on aina oma jaksamisesi ja lapsesi. Jos uuvutat ja rikot itsesi tuollaisessa suhteessa se ei ole tarkoituksen mukaista. Suosittelen että käyt juttelemassa ja hakemassa tukea pohdintoihisi vaikka neuvolassa. Onnea jatkoon ja onnea tulevasta lapsesta!

• Anonyymi

Oletpa isän valinnut lapsellesi!
      Noinkin sairaaseen mieheen olisi parempi pitää etäisyyttä. Et voi auttaa häntä ja tuleva lapsesi vielä vähemmän.

Yritä nyt auttaa vain itseäsi ja lastasi selviytymään! Jätä lapsen isä ammattilaisten autettavaksi! Ennuste on kuitenkin huono joka tapauksessa.

• Anonyymi

Joo tälle on toinenkin diagnoosi

D31.1 draama vtun prinsessa:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1399
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      68
      1197
    3. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      214
      1184
    4. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      202
      1174
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1039
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      993
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      913
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      128
      891
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      788
    10. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      755
    Aihe