Entä jos haluaa Covid19:n ja kuolla siihen?

Anonyymi

En ole masentunut, mutta tämän palstan jutut ovat ehkä lähimpänä sitä mitä minulla on sanottavaa.

Minulla on fyysinen pitkäaikaissairaus, joka ei lyhennä elämää, mutta on parantumaton. Tilastollisesti on suht todennäköistä, että tulen joskus kärsimään sairauteni takia, jos elän vanhaksi.

Tänä korona-aikana on aina välillä tullut mieleen, että pääsisinkö vähemmällä kärsimyksellä, jos saisinkin nyt vakavan Covidin ja nukkuisin pois.

En halua Covidia, varsinkaan sen vakavaa versiota, mutta kun ajattelee näin, ei enää tunnukaan niin kauhistuttavalta ajatukselta, että saisi sen. Toki ne hengitysoireet olisivat kauheat, mutta ymmärtääkseni siinä vajoaisi pian tajuttomuuteen ja sitten vain lipuisi pois ilman kärsimyksiä. Eikö se niin mene tuossa vakavassa taudinmuodossa? Vai onko jollakulla varmaa tietoa asiasta?

Sähköpostiviestittelin ystäväni kanssa hiljattain tästä aiheesta, ja hänkin sanoi, että tietää pahempiakin tapoja elää viimeisiä aikoja ja kuolla kuin Covid19. Hänellä ei ole pitkäaikaissairautta diagnosoitu kuten minulla, vaan hänen ongelmansa ovat psyykkisiä: on yksinäinen, olisi halunnut naimisiin ja perheen, mutta jäi yksin, on masentunut ja suree paljon vanhoja vanhempiaan ja sitä että heidän kuoltuaan jää yksin maailmaan.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kukaan kai ei voi estää jos tartunnan haluat, mutta pidä huoli siitä että olet vastuullinen ja pysyt visusti pois muitten ihmisten seurasta!
      Itsellesi saat tehdä mitä tahdot, sitähän ei kukaan voi estää. Toisia sen sijaan sinulla ei ole oikeutta tartuttaa.
      Mainitsemaasi sairauteen kuoleminen ei varmasti ole helppo eikä mukava. En ymmärrä miksi et etsi helpompaa tapaa, onhan niitä vaikka miten? Miksi juuri tämä?
      Itsellänikin on parantumaton sairaus. Sairastan syöpää jota ei voi parantaa mutta lääkityksellä on pystytty kasvainta pienentämään ja etäpesäkkeitä ei ole ainakaan vielä ilmaantunut. Kolme vuotta olen näin elänyt diagnoosin jälkeen, ja ennen diagnoosi lääkärin mukaan kauan koska kasvain oli ehtinyt kasvaa niin isoksi ja pahaan paikkaan ettei voida operoida.
      Tiedän etten koskaan parane ja voi olla että tämä tästä vielä villiintyy ja alkaa kasvaa uudelleen ja levitä, mutta kun nyt voin hyvin ja pystyn elämään normaalia elämää aion elää niin kauan kuin tätä jatkuu. En edes muista joka päivä sairauttani, ainoa mikä muistuttaa on kontrollikäynnit 6 kk välein onkologilla ja lääkkeen otto joka päivä.
      Jos tilanteeni muuttuu huonommaksi eikä vaihtoehtoja enää ole, aion päättää päiväni. Aion lähteä arvokkaasti ja inhimillisesti, mutta tapaa en tässä kerro. Olen tämän asian päättänyt joa ajat sitten ja sen kanssa sinut. Elämä on kuitenkin niin arvokas asia että haluan katsoa tätä niin pitkään kuin se on hyvää ja mielekästä.

    • Anonyymi

      Minäkin olen miettinyt vähän samansuuntaisia asioita kuin tuo aloittaja.
      Mullakin on pitkäaikaissairautta ja tiedän että se menee vanhemmiten pahemmaksi.
      Eläminen on jo nyt aika kärsimystä, välillä käytän sanaa kituminen koska se on ajoittain lähempänä totuutta.

      Mieliala vaihtelee aika paljon voinnin mukaan, joka on vaihtelevaa. On parempia päiviä ja huonompia päiviä.
      Elämä on sellaista " päivä kerrallaan " eteenpäin.

      Vaikka välillä mietinkin saavani vaikka koronan ja kuolevani siihen, mikä ehkä olisi jopa helpotus...mutta olisiko se kuitenkaan.
      Olen aika sitkeä ja haluan kuitenkin nähdä mitä on vielä edessä, olkoon se sitten parempaa tai huonompaa.

      Heräähän sitä kaikenlaisia ajatuksia vaikeassa tilanteessa ja ne kannattaa käydä läpi, niiden " matkaan " ei ole pakko lähteä.

    • Anonyymi

      Kannattaa miettiä mahdollisuuksina myös niitä lievempiä tautimuotoja ja kestoiltaan & muodoiltaan määrittämättömiä jälkivaikutuksia. Silloin saattaa tuntua sittenkin paremmalta vaihtoehdolta esim. ampua itseään päähän?

      Näin olen itse tätä aihepiiriä pähkäillyt.

      • Anonyymi

        En halua tehdä itsemurhaa. Pelkkä ajatuskin on karmea. Jos minun pitäisi kuolla ennenaikaisesti, haluaisin vain nukkua pois luonnollisesti, lipua pois kuumehoureiden ja tajuttomuuden myötä pehmeästi, kuten arvelen Covidissa tapahtuvan.

        t. ketjun aloittaja


    • Anonyymi

      Muitakin tapoja kuolla on. Korona on epätodennäköinen vaihtoehto. Lopetat kroonisten sairauksien lääkitykset jne.

    • Anonyymi

      Jos suomalaiset eivät pian ala päästä matkustamaan maailmalle entiseen malliin, alkaa monella olla hällä väliä fiilikset.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1703
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1330
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1118
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      956
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      46
      905
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      891
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe