Te, jotka hyvin tunnette Raamatun, kerrottehan vaikka muutamia kohtia, joissa selvästi kielletään valehteleminen tai sanotaan sitä synniksi.
Kysyn tätä siksi, koska tuttavapiirissäni on eräs ihana uskovainen ihminen, joka kuitenkin narahti useammasta valheesta. Olin tosi yllättynyt, mutta myös pettynyt, sillä en olisi uskonut, että hän valehtelee minulle, kun on jo monta kymmentä vuotta ollut harras uskovainen ja usein puhuu Raamatun ohjeista ja tuntuu myös surevan syntisten tekoja ja sanoja.
Tuli mieleen, että entä jos Raamattu ei kielläkään omista asioista valehtelua. Yksi käskyhän on, ettei saa antaa väärää todistusta lähimmäisestä, mutta saako itsestään/omista asioistaan valehdella toisille, vaikka valheet vaikuttaisivatkin toisiin?
Kiitos paljon avustanne.
Valehtelu - mitä raamattu sanoo - syntiäkö?
16
2808
Vastaukset
- Anonyymi
Kelalle kannattaa sanoa ettei ole töissä ja painaa yötä myöten töitä.
Valehtelijat ammutaan. - Anonyymi
Eihän kymmenen käskyä Uskovaisia koske! Tai, voi koskeakkin,mutta heidän ei tarvi niitä noudattaa, eli syntiä voi tehdä mielinmäärin. Heillä kun on olemassa systeemi, jolla Synnit saadaan anteeksi joka Sunnuntai!
- Anonyymi
Höpö höpö. Miksi päästelet valheita?
- Anonyymi
Minä taas muistelen kuulleeni sellaisen tarinan, että muuan mies olis sovittanut ristillä riippuen koko mailman synnit. Sitä en tiedä onko asiassa perää?
- Anonyymi
Ei kenelläkään ole oikeutta valehdella. Sen naisen pitää tehdä parannus.
- Anonyymi
Naisenko pitää tehdä parannus, jos joku miehen ketku valehtelee?
- Anonyymi
Eli raamatussako ei suoraan sanota, että valehteleminen on syntiä tai ettei saisi valehdella?
- Anonyymi
1.Samuelin kirja:
15:23 Sillä tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoittelu on valhetta ja kuin kotijumalain palvelusta. Koska sinä olet hyljännyt Herran sanan, on myös hän hyljännyt sinut, etkä sinä enää saa olla kuninkaana."
15:29 Ja hän, joka on Israelin kunnia, ei valhettele eikä kadu; sillä hän ei ole ihminen, että hän katuisi."
1.Kuningasten kirja:
13:18 Hän sanoi hänelle: "Minäkin olen profeetta niinkuin sinä, ja enkeli on puhunut minulle Herran käskystä, sanoen: 'Vie hänet kanssasi takaisin kotiisi syömään leipää ja juomaan vettä'." Mutta sen hän valhetteli hänelle.
22:22 Hän vastasi: 'Minä menen valheen hengeksi kaikkien hänen profeettainsa suuhun.' Silloin Herra sanoi: 'Saat viekoitella, siihen sinä pystyt; mene ja tee niin.'
22:23 Katso, nyt Herra on pannut valheen hengen kaikkien näiden sinun profeettaisi suuhun, sillä Herra on päättänyt sinun osaksesi onnettomuuden."
Johanneksen evankeliumi:
8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
8:55 ettekä tunne häntä; mutta minä tunnen hänet. Ja jos sanoisin, etten tunne häntä, niin minä olisin valhettelija niinkuin tekin; mutta minä tunnen hänet ja pidän hänen sanansa.
Apostolien teot:
5:4 Eikö se myymätönnä ollut sinun omasi, ja eikö myynnin jälkeenkin sen hinta ollut sinun? Miksi päätit sydämessäsi tämän tehdä? Et sinä ole valhetellut ihmisille, vaan Jumalalle."
Kolossalaiskirje:
3:9 Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa
2.Tessalonikalaiskirje:
2:9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
2:11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
1.Timoteuksen kirje:
1:10 haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan -
2:7 ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu - minä puhun totta, en valhettele - pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa.
4:2 valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty
6:20 Oi Timoteus, talleta se, mikä sinulle on uskottu, ja vältä tiedon nimellä kulkevan valhetiedon epäpyhiä ja tyhjiä puheita ja vastaväitteitä,
Ilmestyskirja
21:8 Mutta pelkurien
ja epäuskoisten
ja saastaisten
ja murhaajien
ja huorintekijäin
ja velhojen
ja epäjumalanpalvelijain
ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä,
joka tulta
ja tulikiveä palaa;
tämä on toinen kuolema."
21:27 Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää
eikä ketään kauhistusten tekijää
eikä valhettelijaa,
vaan ainoastaan ne,
jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.
22:15 Ulkopuolella ovat koirat
ja velhot
ja huorintekijät
ja murhaajat
ja epäjumalanpalvelijat
ja kaikki,
jotka valhetta rakastavat ja tekevät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1.Samuelin kirja:
15:23 Sillä tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoittelu on valhetta ja kuin kotijumalain palvelusta. Koska sinä olet hyljännyt Herran sanan, on myös hän hyljännyt sinut, etkä sinä enää saa olla kuninkaana."
15:29 Ja hän, joka on Israelin kunnia, ei valhettele eikä kadu; sillä hän ei ole ihminen, että hän katuisi."
1.Kuningasten kirja:
13:18 Hän sanoi hänelle: "Minäkin olen profeetta niinkuin sinä, ja enkeli on puhunut minulle Herran käskystä, sanoen: 'Vie hänet kanssasi takaisin kotiisi syömään leipää ja juomaan vettä'." Mutta sen hän valhetteli hänelle.
22:22 Hän vastasi: 'Minä menen valheen hengeksi kaikkien hänen profeettainsa suuhun.' Silloin Herra sanoi: 'Saat viekoitella, siihen sinä pystyt; mene ja tee niin.'
22:23 Katso, nyt Herra on pannut valheen hengen kaikkien näiden sinun profeettaisi suuhun, sillä Herra on päättänyt sinun osaksesi onnettomuuden."
Johanneksen evankeliumi:
8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
8:55 ettekä tunne häntä; mutta minä tunnen hänet. Ja jos sanoisin, etten tunne häntä, niin minä olisin valhettelija niinkuin tekin; mutta minä tunnen hänet ja pidän hänen sanansa.
Apostolien teot:
5:4 Eikö se myymätönnä ollut sinun omasi, ja eikö myynnin jälkeenkin sen hinta ollut sinun? Miksi päätit sydämessäsi tämän tehdä? Et sinä ole valhetellut ihmisille, vaan Jumalalle."
Kolossalaiskirje:
3:9 Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa
2.Tessalonikalaiskirje:
2:9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
2:11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
1.Timoteuksen kirje:
1:10 haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan -
2:7 ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu - minä puhun totta, en valhettele - pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa.
4:2 valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty
6:20 Oi Timoteus, talleta se, mikä sinulle on uskottu, ja vältä tiedon nimellä kulkevan valhetiedon epäpyhiä ja tyhjiä puheita ja vastaväitteitä,
Ilmestyskirja
21:8 Mutta pelkurien
ja epäuskoisten
ja saastaisten
ja murhaajien
ja huorintekijäin
ja velhojen
ja epäjumalanpalvelijain
ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä,
joka tulta
ja tulikiveä palaa;
tämä on toinen kuolema."
21:27 Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää
eikä ketään kauhistusten tekijää
eikä valhettelijaa,
vaan ainoastaan ne,
jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.
22:15 Ulkopuolella ovat koirat
ja velhot
ja huorintekijät
ja murhaajat
ja epäjumalanpalvelijat
ja kaikki,
jotka valhetta rakastavat ja tekevät.Kiitos sinulle, joka nämä kaikki kohdat jaksoit tänne kirjoittaa tai kopsata. :)
Saat valehdella, koska Paavalikin valehteli:
"Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?"
Mutta taivaan ulkopuolelle jäät:
"Vääryyden salainen vaikutus on jo olemassa. Sen, joka sitä on vielä pidättämässä, on vain ensin poistuttava tieltä; silloin ilmestyy tuo vääryyden ihminen, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemisensa kirkkaudella.
"Vääryyden ihminen tulee Saatanan vaikutuksesta suurella voimalla, tehden petollisia tunnustekoja ja ihmeitä.
Hänen vääryytensä pettää ne, jotka joutuvat kadotukseen, koska he eivät ole rakastaneet totuutta, joka olisi pelastanut heidät. ]
Siksi Jumala lähettää rajun eksytyksen, jotta he uskoisivat valheeseen,
ja niin saavat tuomionsa kaikki ne, jotka eivät ole uskoneet totuuteen vaan ovat valinneet vääryyden."
Raju eksytys alkoi, kun Poika tapettiin ja Jumala heitti kaikki papit Saatanan , koska: Palkkapaimen ei ole oikea paimen.
"Ulkopuolelle jäävät koirat ja noidat, irstailijat, murhaajat ja epäjumalien palvelijat ja kaikki, jotka rakastavat valhetta ja noudattavat sitä."- Anonyymi
Raamatussa itsessään on paljon valheita, joten olisi melko hassua jos se kieltäisi valehtelun.
- Anonyymi
Kahdeksas käsky. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi. Joh.8:44 Ananias ja Safiira. PS 5:6. Sananlaskut 6:16-19. Tässä vain muutama mutusteltavaksi.
- Anonyymi
> Te, jotka hyvin tunnette Raamatun, kerrottehan vaikka muutamia kohtia, joissa selvästi kielletään valehteleminen tai sanotaan sitä synniksi.
Raamatun mukaan ikuinen elämä on vanhurskaille ja vanhurskaat vihaavat valheita.
"Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
Mat. 25:46
" Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."
Room. 6:23
"Daavidin virsi. Herra, kuka saa vierailla sinun majassasi, kuka asua sinun pyhällä vuorellasi? Se, joka vaeltaa nuhteettomasti, joka tekee vanhurskauden ja puhuu sydämessänsä totuutta; ..."
Ps. 15:1-5
"Vanhurskas vihaa valhepuhetta"
San. 13:5 Sopisiko kertoa omin sanoin siitä mitä se valehtelu saa aikaan?
Olen huomannut miten se sai aikaan ja omatunto nosti minua vastaan ikäänkuin se olisi todistaja joka todisti minua valehtelijaksi niin omaatuntoa alkoi kolottaa koska Pyhä Henki asuu siinä.
Raamattu kehottaa pitämään huolen että omatunto pysyy puhtaana.- Anonyymi
Kiitos kaikille vastauksista. :) ap
- Anonyymi
Raamattuhan valehtelee itsekin minkä ehtii. Metusalem eli muka yli 900-vuotiaaksi, ei jumalauta ole mitenkään mahdollista, eli on siis vale. Ihmisen elinikä oli ennen oikeasti lyhempi kuin nykyään, eikä nykyäänkään yli 100-vuotiaita paljon ole, joten raamatun tarinat montasataa vuotta vanhoista ihmisistä on VALETTA.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1946779- 1591996
- 1131658
- 511370
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551198Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢461061Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu981027Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6957Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251924- 41899