Kerrostaloojen parkkipaikat saa latauskuntoon halvalla

Anonyymi

Tolppien päitä vaan våhån vaihdetaan.d

Älkää sortuko kalliisiin latauspisteratkaisuihin, Halvimmillaan ne saa toimimaan jatkuvassa sähköauton latauksessa tällaisilla supersukoilla.

https://www.rakennusosa.fi/product/123/kojepistorasia-sahkoajoneuvon-lataukseen

Energin ittaus jos tarvitaan niin sekin on järjestettävissä halvalla

https://www.satmatic.fi/ckeditor/plugins/fileman/Uploads/ProductImages/8/8mmo466s/8MMO466S.jpg?2020-09

34

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ainakin parkkipaikan ryhmäsulakkeet alkaa paukkumaan. Parkkialueiden kuormitusta ei ole laskettu kuin parin tunnin käyttöön autoa kohden ja kerrallaan vain muutamat autot.

      • Anonyymi

        Vanhaa virttä veisaat aina vaan.
        Arki-aamuina talvella kerrostalojen sähköjärjestelmät kestävät nykyäänkin helposti sen kun kaikkien lohko sisätilalämppärit pärähtävät päälle klo 6-7.
        Sähköautot ladattu jo hyvän aikaa sitten välillä 20-05. Sähköautot lataantuvat alhaisen kulutuksen aikaan. Polttikset imevät raivolla sähköä kaikki samaan aikaan töihinlähdön aikoihin.


      • Anonyymi

        Nykytekniikalla ylikuormituksen esto on helppoa ja halpaa.
        Eli parkkiksen syöttöön laitetaan virranrajoitin joka rajoittaa saatavalla olevan virran sulakkeiden keston mukaan, eli latausteho tällöin vähenee kaikilla hieman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykytekniikalla ylikuormituksen esto on helppoa ja halpaa.
        Eli parkkiksen syöttöön laitetaan virranrajoitin joka rajoittaa saatavalla olevan virran sulakkeiden keston mukaan, eli latausteho tällöin vähenee kaikilla hieman.

        Hieman, tai sitten putoaa ihan mitättömäksi niin että seuraavana päivänä puolet asukkaista jää tien päälle. Fiksumpi puolikas hoksaa katsoa ennen lähtöä, että ei saatana ole taaskaan virtaa, ja yrittää järjestää muun kyydin töihin. Pikku hiljaa siihen tietenkin porukka kypsyy ja vaihtaa sähköautoja pois, jolloin kuormitus kevenee ja muutama jäljelle jäänyt saa autonsa ladattua. Eli hei jee, toimiva systeemi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhaa virttä veisaat aina vaan.
        Arki-aamuina talvella kerrostalojen sähköjärjestelmät kestävät nykyäänkin helposti sen kun kaikkien lohko sisätilalämppärit pärähtävät päälle klo 6-7.
        Sähköautot ladattu jo hyvän aikaa sitten välillä 20-05. Sähköautot lataantuvat alhaisen kulutuksen aikaan. Polttikset imevät raivolla sähköä kaikki samaan aikaan töihinlähdön aikoihin.

        Vanha virsi ei siitä itsekseen kummene ennen kuin kaapeloinnit vedellään uusiksi. Sen takia sisätilanlämmittimetkin on edelleen kielletty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhaa virttä veisaat aina vaan.
        Arki-aamuina talvella kerrostalojen sähköjärjestelmät kestävät nykyäänkin helposti sen kun kaikkien lohko sisätilalämppärit pärähtävät päälle klo 6-7.
        Sähköautot ladattu jo hyvän aikaa sitten välillä 20-05. Sähköautot lataantuvat alhaisen kulutuksen aikaan. Polttikset imevät raivolla sähköä kaikki samaan aikaan töihinlähdön aikoihin.

        Monessa paikassa sisätilalämmitimen käyttö on kielletty tolppapaikalla juuri sen takia, kun sulakkeet ei kestä. Tolpassa on usein 6 ampeerin sulake, eli siitä saadaan tehoa vain 1,3 kW. Sillä saadaan nippa nappa pienen plugin-hybridin akku täyteen 12 tunnin aikana. Täyssähköauton lataus tyhjästä täyteen vaatii 2-3 päivää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieman, tai sitten putoaa ihan mitättömäksi niin että seuraavana päivänä puolet asukkaista jää tien päälle. Fiksumpi puolikas hoksaa katsoa ennen lähtöä, että ei saatana ole taaskaan virtaa, ja yrittää järjestää muun kyydin töihin. Pikku hiljaa siihen tietenkin porukka kypsyy ja vaihtaa sähköautoja pois, jolloin kuormitus kevenee ja muutama jäljelle jäänyt saa autonsa ladattua. Eli hei jee, toimiva systeemi!

        "tai sitten putoaa ihan mitättömäksi niin että seuraavana päivänä puolet asukkaista jää tien päälle."
        Haloo! Eipä näytä olevan mitään tajua sähköstä tai sähköautoista.
        Ensinnäkin suurin osa sähköllä ladattavista autoista on hybridejä jotka eivät lataa koko yötä muutenkaan, toisaalta ennen kuin kaikki autot ovat sähköä käyttäviä menee vuosia ellei kymmeniä. Sitten yli kymmenen vuoden päästä isompi remontti latausinfraan kun sähköautot ovat miltei joka kodissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "tai sitten putoaa ihan mitättömäksi niin että seuraavana päivänä puolet asukkaista jää tien päälle."
        Haloo! Eipä näytä olevan mitään tajua sähköstä tai sähköautoista.
        Ensinnäkin suurin osa sähköllä ladattavista autoista on hybridejä jotka eivät lataa koko yötä muutenkaan, toisaalta ennen kuin kaikki autot ovat sähköä käyttäviä menee vuosia ellei kymmeniä. Sitten yli kymmenen vuoden päästä isompi remontti latausinfraan kun sähköautot ovat miltei joka kodissa.

        Hybridi ei ole sähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hybridi ei ole sähköauto.

        Älä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykytekniikalla ylikuormituksen esto on helppoa ja halpaa.
        Eli parkkiksen syöttöön laitetaan virranrajoitin joka rajoittaa saatavalla olevan virran sulakkeiden keston mukaan, eli latausteho tällöin vähenee kaikilla hieman.

        "eli latausteho tällöin vähenee kaikilla hieman."
        Helpommin sanottu kuin tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "eli latausteho tällöin vähenee kaikilla hieman."
        Helpommin sanottu kuin tehty.

        Helpommin sanottu kuin tehty."

        Avaisitko hieman kommenttiasi, mikä ongelma tekemisessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helpommin sanottu kuin tehty."

        Avaisitko hieman kommenttiasi, mikä ongelma tekemisessä?

        Toisen kirjoittajan pohdintaa: Niissä ladattavissa autoissa pitäisi olla jokin kauko-ohjattava lataustehon säätö, jota taloyhtiön pääkeskuksessa oleva lähetin "komentaisi".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä...

        Ei se ole ei.


    • Kysymys ei ole vain sulakkeista vaan myös johtojen kapasiteetista ja virransyöttökapasiteetista. Tolpan johdotus 2:lle autolle lohkolämmittimille on usein vain 10A ja johdon 1,5mm. Jos sulakkeet vaihdetaan kahden hybridiauton lataamiseksi vaikka vain alle 10A-viralla niin johdot on uusittava. Autojen omat latauslaitteet vaihtelevat ominaisuuksiltaan ja vikaherkyydeltään. Maksimiviralla jatkuvasti ladattaessa myös tavalliset shukopistokkeet ja latausjohdot saattavat vaurioitua.
      Usein talojen parkkitolppien syötön pääsulakkeetkaan eivät riitä mitoitukseltaan.
      Suuri ongelma on myös latauksen laskutus autonlämmitys/lataus.
      Sähköautoa ladatessa vikaantunut auton sähköjärjestelmä saattaa vaarantaa syöttöjärjestelmän.

      • Anonyymi

        Jo vuosia on ollut olemassa pieniä kulutusmittareita (kWh-mittareita) jotka mahtuu helposti tavalliseen lämmitystolppaan. Jos mittareita ei haluta käydä lukemassa tolpista, laitetaan etäluettavat mittarit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo vuosia on ollut olemassa pieniä kulutusmittareita (kWh-mittareita) jotka mahtuu helposti tavalliseen lämmitystolppaan. Jos mittareita ei haluta käydä lukemassa tolpista, laitetaan etäluettavat mittarit.

        Jos kulutusta mitataan ja lukemaa käytetään laskutusperusteena, niin silloin mittarin pitää olla kiinteä ja sinetöity, jotta sen lukema tarvittaessa kelpaa todisteeksi oikeudessa. Eli ei se ihan niin vain käy, että laitetaan Clas Ohlsonilta ostettu kulutusmittari pistorasiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kulutusta mitataan ja lukemaa käytetään laskutusperusteena, niin silloin mittarin pitää olla kiinteä ja sinetöity, jotta sen lukema tarvittaessa kelpaa todisteeksi oikeudessa. Eli ei se ihan niin vain käy, että laitetaan Clas Ohlsonilta ostettu kulutusmittari pistorasiaan.

        Juuri tuollaisia kiinteitä ja sinetöitäviä mittareita on olemassa. Sellaisten käyttö lienee aika harvinaista, olen nähnyt vain eräällä karavanalueella "lämmitystolpissa" joista otetaan sähkö matkailuvaunuihin ja -autoihin. Nopealla googlauksella löytyi heti tuollainen DIN-kiskoon asennettava, eikä edes paha hinnaltaan (vähän päälle kolmekymppiä).


    • Anonyymi

      No ei kovin halvalla, mutta sehän ei ole suurin ongelma, vaan kustannusten jako ennen ja jälkeen. Yhtiökokouksista tulee mielenkiintoisia ja värikkäitä kun vain 10-20% haluaa ja loput ei jne....

    • Anonyymi

      Kyllähän ne latauspaikat täytyy rakentaa ihan omikseen alusta eli pääkeskuksesta lähtien tai jopa liittymispisteestä lähtien. On turha tuhlata rahaa viritelmiin, joista ei ole iloa täyssähköautoille

    • Anonyymi

      Ostin ja asennutin tuon mainitsemasi Satmaticin boksin. Ei ollut kallis pieti vaikka ite kustans ja kerran vuoteen makselen taloyhtiölle ladatut sähköt.
      Tässä videota tosta boksista:
      https://youtu.be/uharjRqRnII

      • Anonyymi

        8A rajoitus?


      • Anonyymi

        Tuo sama kertaa kolmekymmentä ja homma muuttuu aika kalliiksi, kun pitää rakentaa uusiksi koko parkkipaikan sähköverkko ja parhaimmillaan koko kiinteistön sähkönsyöttö ja vaihtaa pääsulakkeet isompiin, mikä vaikuttaa myös juokseviin kuluihin.

        Tässä on sama juttu kuin kaikessa marginaalitouhuissa. Muutama yksittäinen ihminen voi saada hyötyä suhteellisen halvalla, mutta ratkaisu ei skaalaudu lainkaan tai skaalaus tulee todella kalliiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo sama kertaa kolmekymmentä ja homma muuttuu aika kalliiksi, kun pitää rakentaa uusiksi koko parkkipaikan sähköverkko ja parhaimmillaan koko kiinteistön sähkönsyöttö ja vaihtaa pääsulakkeet isompiin, mikä vaikuttaa myös juokseviin kuluihin.

        Tässä on sama juttu kuin kaikessa marginaalitouhuissa. Muutama yksittäinen ihminen voi saada hyötyä suhteellisen halvalla, mutta ratkaisu ei skaalaudu lainkaan tai skaalaus tulee todella kalliiksi.

        Nämä tällaiset investoinnit menee samaan sarjaan kuin hissi, valokaapeli jne.
        Ei mene kauaa kun ostajat alkavat karttamaan sellaisia taloyhtiöitä joihin ei saa autolatausta. Toki tulee toimeen ilmankin, mutta yhtiön arvo putoaa jos sitä ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo sama kertaa kolmekymmentä ja homma muuttuu aika kalliiksi, kun pitää rakentaa uusiksi koko parkkipaikan sähköverkko ja parhaimmillaan koko kiinteistön sähkönsyöttö ja vaihtaa pääsulakkeet isompiin, mikä vaikuttaa myös juokseviin kuluihin.

        Tässä on sama juttu kuin kaikessa marginaalitouhuissa. Muutama yksittäinen ihminen voi saada hyötyä suhteellisen halvalla, mutta ratkaisu ei skaalaudu lainkaan tai skaalaus tulee todella kalliiksi.

        Tuohon, että taloyhtiön kaikki parkkipaikat pitäisi olla latauspaikkoja menee paljon aikaa, veikkaan 10 - vuotta.
        Miksi siis ne harvat, jotka haluavat ajaa ladattavalla autolla tänään, eivät saa asentaa latauslaitetta? Kyseessä on ainoastaan perisuomalainen kateus.
        Toisaalta, nykytekniikalla voi 90%.sti jo olemassa olevat parkkipaikat kaapeleineen ja keskuksineen saada toimimaan lataukseen soveltuviksi. Avainsanat ovat "älykäs lataus" tai "tehonrajoitus".
        Kummassakin tapauksessa lataus joissakin piikkiaikoina hidastuu, mutta ei niin paljon että siitä olisi merkittävää haittaa. Täytyy muistaa, että autoilla ajetaan keskimäärin alle 50 km. päivässä joten hyvin harva auto lataa koko yötä, vaan muutaman tunnin. Ne harvat joille ei tuo kotilataus riitä, täydentävät matkan varrella pikalaturilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon, että taloyhtiön kaikki parkkipaikat pitäisi olla latauspaikkoja menee paljon aikaa, veikkaan 10 - vuotta.
        Miksi siis ne harvat, jotka haluavat ajaa ladattavalla autolla tänään, eivät saa asentaa latauslaitetta? Kyseessä on ainoastaan perisuomalainen kateus.
        Toisaalta, nykytekniikalla voi 90%.sti jo olemassa olevat parkkipaikat kaapeleineen ja keskuksineen saada toimimaan lataukseen soveltuviksi. Avainsanat ovat "älykäs lataus" tai "tehonrajoitus".
        Kummassakin tapauksessa lataus joissakin piikkiaikoina hidastuu, mutta ei niin paljon että siitä olisi merkittävää haittaa. Täytyy muistaa, että autoilla ajetaan keskimäärin alle 50 km. päivässä joten hyvin harva auto lataa koko yötä, vaan muutaman tunnin. Ne harvat joille ei tuo kotilataus riitä, täydentävät matkan varrella pikalaturilla.

        Kyllä autoilijan on oltava varma, että akku on aamulla latautunut. Muuten menee pelleilyksi. Eläkeläinen voi mennä latailemaan markettiin, työssäkäyvä ei


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä autoilijan on oltava varma, että akku on aamulla latautunut. Muuten menee pelleilyksi. Eläkeläinen voi mennä latailemaan markettiin, työssäkäyvä ei

        Keksitty ongelma. Sähköauto kyllä latautuu varmasti tuolla systeemillä. Normitavis kuluttaa sähköä niin vähän että akku ei ole lähellekään tyhjää kun sen laittaa illalla lataukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä autoilijan on oltava varma, että akku on aamulla latautunut. Muuten menee pelleilyksi. Eläkeläinen voi mennä latailemaan markettiin, työssäkäyvä ei

        "Kyllä autoilijan on oltava varma, että akku on aamulla latautunut."
        Selvästi suurin tarve tänään latureille on ladattavat hypridit. Niiden akut 8A virralla, joka saadaan miltei kaikista lämmitystolpista, riittää lataamaan akut täyteen pienemmälläkin virralla joten voit olla varma että akkusi on aamuisin täysi.
        Täyssähkärikin saa 8A.lla yli 100km.n latauksen, harvassa on ne sähköautoilijat/autoilijat yleensäkään, jotka ajavat tuon yli päivittäin, nämä autossa asujat voivat ladata kyllä pikalatureilla tarpeeseensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä autoilijan on oltava varma, että akku on aamulla latautunut."
        Selvästi suurin tarve tänään latureille on ladattavat hypridit. Niiden akut 8A virralla, joka saadaan miltei kaikista lämmitystolpista, riittää lataamaan akut täyteen pienemmälläkin virralla joten voit olla varma että akkusi on aamuisin täysi.
        Täyssähkärikin saa 8A.lla yli 100km.n latauksen, harvassa on ne sähköautoilijat/autoilijat yleensäkään, jotka ajavat tuon yli päivittäin, nämä autossa asujat voivat ladata kyllä pikalatureilla tarpeeseensa.

        "Täyssähkärikin saa 8A.lla yli 100km.n latauksen, harvassa on ne sähköautoilijat/autoilijat yleensäkään, jotka ajavat tuon yli päivittäin, nämä autossa asujat voivat ladata kyllä pikalatureilla tarpeeseensa."
        Ja tähän päälle vielä se että täyssähköauton ostaa sellainen jolla latausasiat ovat kunnossa. Ei kukaan ole niin tyhmä että ensin ostaisi sähköauton ja alkaisi sitten miettimään miten kotilatauksen saisi järjestymään.
        Maalaisjärkeä kehiin edes vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä autoilijan on oltava varma, että akku on aamulla latautunut."
        Selvästi suurin tarve tänään latureille on ladattavat hypridit. Niiden akut 8A virralla, joka saadaan miltei kaikista lämmitystolpista, riittää lataamaan akut täyteen pienemmälläkin virralla joten voit olla varma että akkusi on aamuisin täysi.
        Täyssähkärikin saa 8A.lla yli 100km.n latauksen, harvassa on ne sähköautoilijat/autoilijat yleensäkään, jotka ajavat tuon yli päivittäin, nämä autossa asujat voivat ladata kyllä pikalatureilla tarpeeseensa.

        Vuime viikolla kävin Teslalla Espoosta Turussa ja tällä viikolla Ylöjärvellä. Kyllä Paimion ja Toijalan Supercharger-asemat olivat tarpeen ja vajaalla akulla olisi ollut ikävä lähteä kotoa matkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo sama kertaa kolmekymmentä ja homma muuttuu aika kalliiksi, kun pitää rakentaa uusiksi koko parkkipaikan sähköverkko ja parhaimmillaan koko kiinteistön sähkönsyöttö ja vaihtaa pääsulakkeet isompiin, mikä vaikuttaa myös juokseviin kuluihin.

        Tässä on sama juttu kuin kaikessa marginaalitouhuissa. Muutama yksittäinen ihminen voi saada hyötyä suhteellisen halvalla, mutta ratkaisu ei skaalaudu lainkaan tai skaalaus tulee todella kalliiksi.

        Oman taloyhtiön parkkialueelle asennettiin yhdelle Opel Amperalle latauspiste ja se kyllä onnistui vaikka paikkoja on kymmeniä. Mutta taloyhtiö on jo tehnyt kyselyn moniko aikoo lähivuosina hankkia sähköauton ja tarvitsee latauspaikan. Ilmeisesti kovin suurta tarvetta ei ollut siitä päätellen ettei asiaa ole ainakaan vielä käsitelty kokouksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä autoilijan on oltava varma, että akku on aamulla latautunut."
        Selvästi suurin tarve tänään latureille on ladattavat hypridit. Niiden akut 8A virralla, joka saadaan miltei kaikista lämmitystolpista, riittää lataamaan akut täyteen pienemmälläkin virralla joten voit olla varma että akkusi on aamuisin täysi.
        Täyssähkärikin saa 8A.lla yli 100km.n latauksen, harvassa on ne sähköautoilijat/autoilijat yleensäkään, jotka ajavat tuon yli päivittäin, nämä autossa asujat voivat ladata kyllä pikalatureilla tarpeeseensa.

        Saakos tuolla 8 A latausteholla (tai edes 10-16 A) akun täyteen kahden tunnin latausajalla joka on saatavissa tavanomaisesta lämmitystolpasta. Esimerkiksi kerrostalojen parkkipaikoilla on kellot joilla rajoitetaan maksimiaika kahteen tuntiin, jotta tolppapaikkojen sähköverkko kestää kuorman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Täyssähkärikin saa 8A.lla yli 100km.n latauksen, harvassa on ne sähköautoilijat/autoilijat yleensäkään, jotka ajavat tuon yli päivittäin, nämä autossa asujat voivat ladata kyllä pikalatureilla tarpeeseensa."
        Ja tähän päälle vielä se että täyssähköauton ostaa sellainen jolla latausasiat ovat kunnossa. Ei kukaan ole niin tyhmä että ensin ostaisi sähköauton ja alkaisi sitten miettimään miten kotilatauksen saisi järjestymään.
        Maalaisjärkeä kehiin edes vähän.

        "Ei kukaan ole niin tyhmä että ensin ostaisi sähköauton ja alkaisi sitten miettimään miten kotilatauksen saisi järjestymään."

        Täälläpä yksi tyhmä ja tunnen kaksi muutakin. En ole edes kysynyt taloyhtiöstäni latausmahdollisuudesta koska tunnen hallituksen ja talon jäärät.
        Pystyn lataamaan autoni normaaleilla punttisalikäynnillä, kauppakäynnillä ym. asiointien yhteydessä, jopa ilmaiseksi. En ole kokenut minkäänlaista ongelmaa latauksien suhteen enkä ole koskaan lähtenyt asioille lataustarpeen takia. Päivittäiset ajoni ovat noin 40-80 km.
        Eli ennakkoluulo ja uskomukset ovat vain sähköautoilun esteenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saakos tuolla 8 A latausteholla (tai edes 10-16 A) akun täyteen kahden tunnin latausajalla joka on saatavissa tavanomaisesta lämmitystolpasta. Esimerkiksi kerrostalojen parkkipaikoilla on kellot joilla rajoitetaan maksimiaika kahteen tuntiin, jotta tolppapaikkojen sähköverkko kestää kuorman.

        Normaalista lataustolpasta missä on kello, ei saa. Tolpan sisäkalut menee uusiksi jolloin sinne tulee kWh mittarit ja ns. supershukot mitkä kestää pitkäaikaista virrankulutusta. Tällainen kahden auton tolpanpää maksaa alle 500€ sähkärin puolen tunnin veloitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuime viikolla kävin Teslalla Espoosta Turussa ja tällä viikolla Ylöjärvellä. Kyllä Paimion ja Toijalan Supercharger-asemat olivat tarpeen ja vajaalla akulla olisi ollut ikävä lähteä kotoa matkaan.

        "Paimion ja Toijalan Supercharger-asemat olivat tarpeen ja vajaalla akulla olisi ollut ikävä lähteä kotoa matkaan"
        Tottakai olisi ikävä, mutta olisiko parempi olla mieluummin ilman minkäänlaista latausta satunnaisen turun matkan takia?? Ajatko akkusi aina tyhjäksi ennen latausta? Ajatko joka päivä yli 100 km.? Vaikka ajaisitkin niin olisitko mieluummin ilman minkäänlaista latausta,?Yhden tai edes muutaman paljonajavan takia ei taloyhtiön todellakaan kannata perustaa keskinopeaa latausverkkoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      125
      6510
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      160
      4112
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3366
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      2924
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      283
      1916
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1606
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1436
    8. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      14
      1413
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      174
      1399
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1386
    Aihe