Sattumaselitys unihalvaukselle

Anonyymi

https://www.hs.fi/elama/art-2000006622829.html
"...Mutta sehän oli vain sattumaa.”
Ateistinen havaintopsykologi menee siitä mistä aita on matalin koettuaan itse unihalvauksen, jossa näki paholaismaisen hahmon, joka aiheutti hänelle kauhua. Muka sattumaa. Sattumahan ei selitä mitään. Jos olisi sanonut, että kyseessä oli tuntematon tekijä, niin se olisi ollut lähes sama kuin sattuma, mutta jättänyt tilaa jatkotutkimukselle. Sattumaselitykseenhän tulee aina mukaan piste.

Mikä minua tässä erityisesti kiinostaa, niin onko unihalvauksissa koettu pahuus jotenkin kulttuureista riippuvaa vai onko nähty paha niin samankaltainen, että sen voi luokitella kulttuurista riippumatta samaksi. Tällöin pitäisi selityksessä mennä kulttuuria syvemmälle, ehkä geeneihin asti.

Toinen vaihtoehto sattumalle on sitten unihalvausta edeltävä elämäntilanne. Onko paha päässyt ihmisessä valtaan ja näin heijastuu tuohon unenkaltaiseen olotilaan.

Itseäni kiinnostaa myös, että ovatko positiiviseksi koetut enkelinäyt yms. unihalvauksia.

Metafyysisempi selitys lähtisi sitten siitä, että ihmisen sisälle on rakenettu vastaanotin henkimaailman viesteille. Tuo vastaanotin voitaneen sulkea lääkinnällä, mutta sehän on vähän sama kuin korvien tärykalvojen poisto.

1

60

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Unessa ihminen on virkeimmillään ja aistit pelaa täydellisesti .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      103
      8192
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      110
      5743
    3. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      55
      5171
    4. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      287
      5168
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      77
      3813
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3021
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2737
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2548
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2522
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2481
    Aihe