Sähköauto kaikille pakoliskeksi vihret

Anonyymi

Näin sähköauton akkujen päästöt syntyvät
1. Malmin louhinta kaivoksista

Yhteen sähköauton akkuun tarvitaan Suomen Malmijalostus Oy:n mukaan malmiraaka-aineiden yhdistelmä, jossa on esimerkiksi 50 kg nikkeliä, 7 kg kobolttia ja 8 kg litiumia.

Malmin louhinta, jalostus ja kuljetus kuluttavat energiaa, ja siitä syntyy päästöjä. On arvioitu, että yhden litiumtonnin irrottaminen maaperästä Chilessä vaatii 1250 tonnia painavan maamassan nostamista suola-aavikolla sijaitsevasta kaivoksesta.

2. Metallien jatkojalostus

Kaustisella litiumin tuotantoa suunnittelevan Keliber Oy:n toimitusjohtaja Pertti Lambergin mukaan malmin jatkojalostuksen kemialliset prosessit ovat hyvin energiaa vaativia, sillä prosesseissa tarvitaan korkeita lämpötiloja. Myös moni muu työvaihe mm. veden poisto eli tuotteen kuivatus vaatii paljon energiaa. Näin syntyy CO2-päästöjä.

Sähköautojen akkutehoja kasvatetaan, jotta toimintamatka pitenisi.
Sähköautojen akkutehoja kasvatetaan, jotta toimintamatka pitenisi.
Sähköautojen akkutehoja kasvatetaan, jotta toimintamatka pitenisi. PENTTI J. RÖNKKÖ
3. Akkutehtaat käyvät hiilivoimalla

Akkutehtaat valmistavat akkukennot ja pakkaavat nämä ns. akkupaketteihin. Akut valmistetaan yleensä maissa, joissa sähkö tuotetaan pääasiassa hiilivoimalla.

Suomen kallioperässä on litiumkarbonaattia.
Suomen kallioperässä on litiumkarbonaattia.
Suomen kallioperässä on litiumkarbonaattia.
4. Autojen toimintamatkan lisäys lisää myös päästöjä

Sähköauton toimintamatkoja halutaan pidetään ja se edellyttää akkutehojen lisäämistä.

Jokainen akun tehoon lisätty kilowattitunti aiheuttaa 150-200 kg hiilidioksidipäästön.

Bloomberg NEF -tutkimusyhtiö ennustaa, että sähköautojen akkujen keskiteho nousee lähivuosina noin 60 kWh:iin.

Litiumin tuotanto Kaustisilla riittäisi yhden akkutehtaan tarpeiksi moneksi vuodeksi. (kuva Keliber Oy)
Litiumin tuotanto Kaustisilla riittäisi yhden akkutehtaan tarpeiksi moneksi vuodeksi. (kuva Keliber Oy)
Litiumin tuotanto Kaustisilla riittäisi yhden akkutehtaan tarpeiksi moneksi vuodeksi. (kuva Keliber Oy)
Tällaisen akun valmistus tuottaa kaksi kertaa enemmän hiilidioksidia kuin pienehkön sähköauton, kuten Nissan Leafin, 30 kWh akku.

Pienehkön sähköauton 30 kWh akun ja ison 100 kWh akun valmistamisen yhteydessä pääsee ilmaan 5,3 tonnista 17,5 tonniin hiilidioksidia.

5. Akun valmistus vastaa jopa 9 vuoden ajoja

Pienen sähköauton kuten Nissan Leafin akku voi olla teholtaan 30 kWh ja ison Teslan akku jopa 100 kWh.

Esimerkiksi uudella Nissan Qashqain bensiiniversiolla (CO2 156 g/km) voisi ajaa 42 400 km ennen kuin Nissan Leaf

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vihreät ei näe lainkaan sähköautoilun nurjaa puolta. Nähdään vain valmis auto liikenteessä. Akkujen materiaalien louhintaan tuhotaan valtavasti maaperää (1500t/1000kg) kulutetaan puhdasta vettä miljoonia litroja päivässä ja vastaavasti saastutetaan maaperää ja vesistöjä - Suomessakin pienessä mittakaavassa. Louhinnassa ja sen prosesseissa kuluu paljon energiaa ennenkuin akusto on valmis autoon. Sähköauto on jätettä akuston hiipumisen jälkeen - uudet akut maksaa 15000-33000e

      • Anonyymi

        Chilessä on jo pulaa juomavedestä mutta, silti suuret kaivokset litiumille, jotka kuluttavat pohjavettä miljoonia litroja . Kaivoksen reunalle on laitettu tuulimylly - silloinhan kompensaatiot on kohdillaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Chilessä on jo pulaa juomavedestä mutta, silti suuret kaivokset litiumille, jotka kuluttavat pohjavettä miljoonia litroja . Kaivoksen reunalle on laitettu tuulimylly - silloinhan kompensaatiot on kohdillaan

        Hurjia hintoja kertoi ess 25.9 mitä maksaa sähköautolla ajaminen . Onhan se vihreää kun katsoo niitä valtavia kaivoksia sähköautojen akkujen materiaaleihin maailmalla.
        Terrafame on pienoinen - sekin ehtinyt pilaamaan muutaman järven ja lisää tulossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hurjia hintoja kertoi ess 25.9 mitä maksaa sähköautolla ajaminen . Onhan se vihreää kun katsoo niitä valtavia kaivoksia sähköautojen akkujen materiaaleihin maailmalla.
        Terrafame on pienoinen - sekin ehtinyt pilaamaan muutaman järven ja lisää tulossa

        Kaivos kun ei sijaitse Ohisalon puutarhan suihkulähteen vieressä kaikki on sallittu. Akkujen turvallisuutta ei ole pystytty ratkaisemaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hurjia hintoja kertoi ess 25.9 mitä maksaa sähköautolla ajaminen . Onhan se vihreää kun katsoo niitä valtavia kaivoksia sähköautojen akkujen materiaaleihin maailmalla.
        Terrafame on pienoinen - sekin ehtinyt pilaamaan muutaman järven ja lisää tulossa

        Kirjoitus (2.10 ess) jossa sähköauton valmistaja kertoo tuotannon lukuja sähköautoista, 24 tonnia hiilidioksidipäästöjä sen valmistuksessa. Pitää ajaa pitkään jotta on polttomoottori autoa päästöttömämpi ja miten lataussähkö on tuotettu ja paljonko lataus maksaa.
        Uusi akusta maksaa jopa yli 30000e ! Ongelmajätettä ? tuolloin.


    • Anonyymi

      Vihreät ovat tekopyhäpaskoja , ajavat vanhoilla bensa tai diesel autoilla ja ulvovat kuin sudet .

      • Anonyymi

        Vihreät ovat vaarallinen ja populismin kyllästämä. Muistuttaa natsisaksaa ja Stalinia heidän oppinsa.


    • Anonyymi

      Ennen kuin parannetaan muu maailma, pitäisi saada oma pesä puhtaaksi. Tänään viimeiksi joku maalainen kirjoitteli Terrafamen merkityksestä kainuulle. Tuo on täyttä kusetusta, se kaivos pitää saada kiinni heti. Asiaa on puitu jo pitkään ja tuntuu että vihreätkin jättävät edistämisen kun media poistuu paikalta.
      Siinä ei paljoa joku 5000 työpaikkaa tunnu jos saadaan kerran kuulla käen kukkuvan tiettömillä korpimailla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3215
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1152
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1092
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      867
    8. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    9. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    10. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      851
    Aihe