Suomen sähköveturien osto n-liitosta oli hyvin

Anonyymi

järkevä ratkaisu, paljon järkevämpi kuin nykyiset veturikaupat Siemensiltä. N-liitosta ostettiin vain veturien raskas bulkkirauta mutta hich-tech-osa eli sähkökäytöt tehtiin kotimaassa, Strömbergillä.

Kun Suomi nyt ostaa vetureita niin mitään ei tehdä kotimaassa eikä ole vastakauppoja kuten oli n-liiton kanssa. N-liiton veturit myös toimivat oli talvi millainen tahansa toisin kuin lännestä ostetut ihmeet.

35

151

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Valitettavasti tuo onnen ja autuuden lähde romahti 1991!

    • Anonyymi

      Nuo YYA-sähköveturit on aivan mahtavia laitteita kyllä! Lähestulkoon ainoita mitkä pk-seudun lähiliikenteessä on toimineet tuulesta ja tuiskusta huolimatta. Niitähän on käytetty pääasiassa Riihimäki-Helsinki ja Kouvola-Helsinki yhteyksillä niin sanottuina taajamajunina. Eipä ole päästy niillä uusilla lähijunilla, eikä edes niillä vanhoilla, samanlaiseen luotettavuuteen.

      • Anonyymi

        Vielä tälläkin hetkellä kun uudempi sähköveturi nyykähtää reitin varrlle, lähiasemalta tulee tuollainen vanha Sr 1 ja vetää junan perille.


    • Totta kai oli paljon edullisempaa ostaa sähköveturit Neuvostoliitosta kuin Tampellalta. Mauno Koivistohan sen asian niin junaili ja sai samalla NL:n ikuisen ystävyyden josta hänelle oli paljon hyötyä tulevina vuosikymmeninä. "Miksi Manu?" huusivat opiskelijat Tampereella, kun tieto Koiviston päätöksestä tuli.

      • Anonyymi

        Koivisto pelkäsi sotarikossytettä koska oli toiminut suomalaisena partisaanina N-liiton selustassa.


      • Anonyymi

        ----Totta kai oli paljon edullisempaa ostaa sähköveturit Neuvostoliitosta kuin Tampellalta---

        Todennäköisesti olivat halvempia kuin kotimaiset. Koko summalle saatiin vastakaupat, että mitä siinä muka hävittiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ----Totta kai oli paljon edullisempaa ostaa sähköveturit Neuvostoliitosta kuin Tampellalta---

        Todennäköisesti olivat halvempia kuin kotimaiset. Koko summalle saatiin vastakaupat, että mitä siinä muka hävittiin.

        Suomi ei ostanut Neuvostoliitosta yhtäkään veturia koska raideleveys on yhä edelleenkin erisuuruinen. Sähkökin on siellä huonompaa laatuista. Suomessa 220 V, neukuilla vaan 110 V. Ero on tosiaan iso eli suuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ----Totta kai oli paljon edullisempaa ostaa sähköveturit Neuvostoliitosta kuin Tampellalta---

        Todennäköisesti olivat halvempia kuin kotimaiset. Koko summalle saatiin vastakaupat, että mitä siinä muka hävittiin.

        ” Todennäköisesti olivat halvempia kuin kotimaiset. Koko summalle saatiin vastakaupat, että mitä siinä muka hävittiin.”

        Suomalaiset työpaikat! Ei ollut ainoa ”pakko-ostos” YYA-Suomessa im bunde!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi ei ostanut Neuvostoliitosta yhtäkään veturia koska raideleveys on yhä edelleenkin erisuuruinen. Sähkökin on siellä huonompaa laatuista. Suomessa 220 V, neukuilla vaan 110 V. Ero on tosiaan iso eli suuri.

        "Sähkökin on siellä huonompaa laatuista. Suomessa 220 V, neukuilla vaan 110 V. Ero on tosiaan iso eli suuri."
        Suomessa siirryttiin 230V:n jännitteeseen 1980-luvun alussa, joka on jännite myös muissa itäisen Euroopan maissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi ei ostanut Neuvostoliitosta yhtäkään veturia koska raideleveys on yhä edelleenkin erisuuruinen. Sähkökin on siellä huonompaa laatuista. Suomessa 220 V, neukuilla vaan 110 V. Ero on tosiaan iso eli suuri.

        Älähän höpäjä. Itänaapurissamme on riittävällä tarkkuudella sama raideleveys kuin Suomessa. Olet varmaan nähnyt venäläisiä tavaravaunuja kulkemassa suomalaista rataa pitkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi ei ostanut Neuvostoliitosta yhtäkään veturia koska raideleveys on yhä edelleenkin erisuuruinen. Sähkökin on siellä huonompaa laatuista. Suomessa 220 V, neukuilla vaan 110 V. Ero on tosiaan iso eli suuri.

        Sulla on väärä maa, N-liitontilalla pitäisi olla USA. Itänaapurilla on sama raideleveys kuin meillä ja sama volttimäärä. Minkä pirun takia sun on pakko näyttää tyhmyytes näin julkisesti ?


    • Anonyymi

      Nyt sitten ostetaan pendoliinot italiasta eikä ne pomppoliinot oikein toimi edes kesäkeleissä. No, tueksi lykätään sinne vielä verorahaa seuraavat 40 vuotta.

      • Anonyymi

        Jospa käyttävät tukirahat Pendoliinojen tuotekehitykseen niin ehkä saadaan ensi kerralla toimivia.


    • Anonyymi

      suomessa sama raidelevys,, kun venäjän suurruhtinaskutana oli...
      Ja NL veturit palvelleet pitkään jo.
      - Uusista italia ja sveitsi vetureita ei taida tulla pitkä-ikäisiä.. kun särkyvää tekn. niissä.
      - Muutenkin moni eu-diili on ollu suomelle epäedullinen...

      Nettomaksajana varmaan saa huomiota eu illallisilla ??? koko rahan edestä?

      • Anonyymi

        Jo 1950-luvulla Neuvostoliitossa otettiin käyttöön 1520 mm:n raideleveys, Suomessa on edelleev 1524 mm:n raideleveys.


      • Anonyymi

        ” Nettomaksajana varmaan saa huomiota eu illallisilla ??? koko rahan edestä?”

        JOS SAISI niin illallista tarjottaisiin vain Saksalle! Suomen osuus on mitätön!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo 1950-luvulla Neuvostoliitossa otettiin käyttöön 1520 mm:n raideleveys, Suomessa on edelleev 1524 mm:n raideleveys.

        ” Jo 1950-luvulla Neuvostoliitossa otettiin käyttöön 1520 mm:n raideleveys, Suomessa on edelleev 1524 mm:n raideleveys.”

        Millä raideleveydellä sitten Allegro kulkee väliä HKI - Pietari?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Jo 1950-luvulla Neuvostoliitossa otettiin käyttöön 1520 mm:n raideleveys, Suomessa on edelleev 1524 mm:n raideleveys.”

        Millä raideleveydellä sitten Allegro kulkee väliä HKI - Pietari?

        Olisko säädettävällä raideleveydellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Jo 1950-luvulla Neuvostoliitossa otettiin käyttöön 1520 mm:n raideleveys, Suomessa on edelleev 1524 mm:n raideleveys.”

        Millä raideleveydellä sitten Allegro kulkee väliä HKI - Pietari?

        ” Jo 1950-luvulla Neuvostoliitossa otettiin käyttöön 1520 mm:n raideleveys, Suomessa on edelleev 1524 mm:n raideleveys.”

        Millä raideleveydellä sitten Allegro kulkee väliä HKI - Pietari?"

        Suomen ja Venäjän rautateillä ei nykyisin ole millilleen sama raideleveys. Venäjän raideleveys on pyöristetty 1 520 milliin. Tästä syystä Allegro-junien raideleveys on kompromissi: 1 522 milliä.


    • Anonyymi

      Eurooppalaiset on ulkomaanpellejä!

      toivoo: koko Impiwaaran väki, ihan vilpittömästi!

    • Anonyymi

      Lämmin kiitos täältä Suomesta Novotserkassin ahkerille työläisille. Tulkaa ystävyyskäynnille maahamme, katsomaan kättenne jälkiä.

      Liturgiaa ja liturgiaa... kaiken tämän nykyisen mediavetoisen kakan keskellä olen alkanut kaivata wanhojen hywien aikojen ystävyyttä kansojemme kesken. Mitä pahaa siinä muka oli? Enemmän länsiyhteistyö näyttää homottavan kansaa, kohta puolet tytöistä leikkauttaa itsensä pojiksi.

    • Anonyymi

      YYA-aikana Suomi toimitti sähkövetureihin paljon, EU-aikana ei mitään. Kumpi on parempi meille ?

      • Anonyymi

        1973 ennen energiakriisejä maassa vallitsi käytännössä täystyöllisyys ja kun porvarit silloinkin valittivat, mistäs muusta, veroistaan ja läpättivät säästämisestä, mitä he itse ostellessaan statuskrääsäänsä ja vesiskoottereitaan eivät itse koskaan harrasta, joten valtio toimi sen mukaan hankkien edullisia vetureita naapurista.

        Suomihan saattoi vielä veturinsa länteen. Miksei vienyt? Ei olisi luullut idänkaupan heikentäneen sentään niiden laatua?

        Todellisuudessa tietenkin ongelma oli se mikä se on nytkin: suomalainen työ OLI ja ON liian hyvälaatuista ja maamme liian hyvässä kunnossa sosiaalisesti, että läntisillä halvoille siirtomaatuotteille, ei omalle työlleen tai osaamiselleen, lättäpäillä olisi vara ostaa sitä.

        Minä en ainakaan halua Suomen muuttuvan samanlaiseksi. Siis jyrkkä ei lännettymiselle. Länteen kuten itäänkin tulee säilyttää terve etäisyys. Kaikenlaista yhteistyötä ja kauppaa kumpaankin suuntaan tulee tehdä, mutta meidän tulee säilyttää ainutlaatuisuutemme, joka on säilyttänyt ja nostanut meitä kuten juutalaisten ainutlaatuisuus on säilyttänyt ja nostanut heitä. Meidänkin voimamme on ennen kaikkea siinä, mitä me olemme, ei siinä, miksi joksikin toiseksi muka voisimme muuttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1973 ennen energiakriisejä maassa vallitsi käytännössä täystyöllisyys ja kun porvarit silloinkin valittivat, mistäs muusta, veroistaan ja läpättivät säästämisestä, mitä he itse ostellessaan statuskrääsäänsä ja vesiskoottereitaan eivät itse koskaan harrasta, joten valtio toimi sen mukaan hankkien edullisia vetureita naapurista.

        Suomihan saattoi vielä veturinsa länteen. Miksei vienyt? Ei olisi luullut idänkaupan heikentäneen sentään niiden laatua?

        Todellisuudessa tietenkin ongelma oli se mikä se on nytkin: suomalainen työ OLI ja ON liian hyvälaatuista ja maamme liian hyvässä kunnossa sosiaalisesti, että läntisillä halvoille siirtomaatuotteille, ei omalle työlleen tai osaamiselleen, lättäpäillä olisi vara ostaa sitä.

        Minä en ainakaan halua Suomen muuttuvan samanlaiseksi. Siis jyrkkä ei lännettymiselle. Länteen kuten itäänkin tulee säilyttää terve etäisyys. Kaikenlaista yhteistyötä ja kauppaa kumpaankin suuntaan tulee tehdä, mutta meidän tulee säilyttää ainutlaatuisuutemme, joka on säilyttänyt ja nostanut meitä kuten juutalaisten ainutlaatuisuus on säilyttänyt ja nostanut heitä. Meidänkin voimamme on ennen kaikkea siinä, mitä me olemme, ei siinä, miksi joksikin toiseksi muka voisimme muuttua.

        Korjaus:

        Suomihan saattoi VIEDÄ veturinsa länteen.


      • Anonyymi

        Vaikeata sanoa!

        30-luvulla käytettiin hevosia peltotöissä.

        Tänä päivänä ei!

        Kumpi on parempi meille:-D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikeata sanoa!

        30-luvulla käytettiin hevosia peltotöissä.

        Tänä päivänä ei!

        Kumpi on parempi meille:-D

        Oletko keksinyt sähköhevosen vai miten tuo liittyy avaukseen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1973 ennen energiakriisejä maassa vallitsi käytännössä täystyöllisyys ja kun porvarit silloinkin valittivat, mistäs muusta, veroistaan ja läpättivät säästämisestä, mitä he itse ostellessaan statuskrääsäänsä ja vesiskoottereitaan eivät itse koskaan harrasta, joten valtio toimi sen mukaan hankkien edullisia vetureita naapurista.

        Suomihan saattoi vielä veturinsa länteen. Miksei vienyt? Ei olisi luullut idänkaupan heikentäneen sentään niiden laatua?

        Todellisuudessa tietenkin ongelma oli se mikä se on nytkin: suomalainen työ OLI ja ON liian hyvälaatuista ja maamme liian hyvässä kunnossa sosiaalisesti, että läntisillä halvoille siirtomaatuotteille, ei omalle työlleen tai osaamiselleen, lättäpäillä olisi vara ostaa sitä.

        Minä en ainakaan halua Suomen muuttuvan samanlaiseksi. Siis jyrkkä ei lännettymiselle. Länteen kuten itäänkin tulee säilyttää terve etäisyys. Kaikenlaista yhteistyötä ja kauppaa kumpaankin suuntaan tulee tehdä, mutta meidän tulee säilyttää ainutlaatuisuutemme, joka on säilyttänyt ja nostanut meitä kuten juutalaisten ainutlaatuisuus on säilyttänyt ja nostanut heitä. Meidänkin voimamme on ennen kaikkea siinä, mitä me olemme, ei siinä, miksi joksikin toiseksi muka voisimme muuttua.

        Suomalaista laatua ei enää ole, kaikki on täyttä kuraa ja sekundaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaista laatua ei enää ole, kaikki on täyttä kuraa ja sekundaa.

        ” Suomalaista laatua ei enää ole, kaikki on täyttä kuraa ja sekundaa.”

        Ja silti roikut täällä vaikka Allegro tuo pelastuksen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko keksinyt sähköhevosen vai miten tuo liittyy avaukseen ?

        Kyllä se liittyy, mutta jää tyhmemmälle mysteeriksi:-D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikeata sanoa!

        30-luvulla käytettiin hevosia peltotöissä.

        Tänä päivänä ei!

        Kumpi on parempi meille:-D

        YYA-aika oli parhain meille, silloin hevoset vaihdettiin traktoreihin.

        Oikeistolaiset tietenkin haluaisivat konservatiiveinä elää vuosituhannesta toiseen vain kivikautta.


    • Anonyymi

      Toimivat paremmin kuin länsimaalaiset rakkineet verrataan esimerkiksi ydinvoimaloita.

      Oltaisiin ostettu venäjältä voimalat niin olisi jo sähköt linjoilla kuten loviisassa on nähty.

      • Anonyymi

        ”Toimivat paremmin kuin länsimaalaiset rakkineet verrataan esimerkiksi ydinvoimaloita.”

        Tsernobylin laatu on lyömätön valtti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Toimivat paremmin kuin länsimaalaiset rakkineet verrataan esimerkiksi ydinvoimaloita.”

        Tsernobylin laatu on lyömätön valtti!

        olisiko us. harisburgissa tai japanin fukusimassa,,, tms sopivaa tekniikkaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Toimivat paremmin kuin länsimaalaiset rakkineet verrataan esimerkiksi ydinvoimaloita.”

        Tsernobylin laatu on lyömätön valtti!

        Et taida paljon tajuta PWR-, BWR- ja grafiittireaktorien eroja, uskoisin.


    • Anonyymi

      Turhaa kallista paskaa ja tulonsiirtoa metsäteollisuuden ja tarpeettoman haja-asutuksen eduksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      338
      5114
    2. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      166
      3606
    3. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      184
      3251
    4. Vassarit kummittelee pääni sisällä joulunakin

      Hetki sitten alkoi punakapina. Joulupäivään mennessä ollaan jo Lindtmanin nuoruusvuosien näytelmäkerhossa. Tapaninpäivän
      Maailman menoa
      22
      2216
    5. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      40
      1677
    6. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      256
      1455
    7. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      54
      1437
    8. Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa

      Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.
      Maailman menoa
      43
      1419
    9. Onko 65-vuotias liian vanha lähtemään rintamalle?

      Suomessa reserviläisikä nousee ensi vuoden alusta 65 ikävuoteen. Jatkossa asevelvollinen kuuluu reserviin sen vuoden lop
      Maailman menoa
      369
      1400
    10. Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?

      Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu
      Ikävä
      82
      1302
    Aihe