järkevä ratkaisu, paljon järkevämpi kuin nykyiset veturikaupat Siemensiltä. N-liitosta ostettiin vain veturien raskas bulkkirauta mutta hich-tech-osa eli sähkökäytöt tehtiin kotimaassa, Strömbergillä.
Kun Suomi nyt ostaa vetureita niin mitään ei tehdä kotimaassa eikä ole vastakauppoja kuten oli n-liiton kanssa. N-liiton veturit myös toimivat oli talvi millainen tahansa toisin kuin lännestä ostetut ihmeet.
Suomen sähköveturien osto n-liitosta oli hyvin
35
144
Vastaukset
- Anonyymi
Valitettavasti tuo onnen ja autuuden lähde romahti 1991!
- Anonyymi
Nuo YYA-sähköveturit on aivan mahtavia laitteita kyllä! Lähestulkoon ainoita mitkä pk-seudun lähiliikenteessä on toimineet tuulesta ja tuiskusta huolimatta. Niitähän on käytetty pääasiassa Riihimäki-Helsinki ja Kouvola-Helsinki yhteyksillä niin sanottuina taajamajunina. Eipä ole päästy niillä uusilla lähijunilla, eikä edes niillä vanhoilla, samanlaiseen luotettavuuteen.
- Anonyymi
Vielä tälläkin hetkellä kun uudempi sähköveturi nyykähtää reitin varrlle, lähiasemalta tulee tuollainen vanha Sr 1 ja vetää junan perille.
Totta kai oli paljon edullisempaa ostaa sähköveturit Neuvostoliitosta kuin Tampellalta. Mauno Koivistohan sen asian niin junaili ja sai samalla NL:n ikuisen ystävyyden josta hänelle oli paljon hyötyä tulevina vuosikymmeninä. "Miksi Manu?" huusivat opiskelijat Tampereella, kun tieto Koiviston päätöksestä tuli.
- Anonyymi
Koivisto pelkäsi sotarikossytettä koska oli toiminut suomalaisena partisaanina N-liiton selustassa.
- Anonyymi
----Totta kai oli paljon edullisempaa ostaa sähköveturit Neuvostoliitosta kuin Tampellalta---
Todennäköisesti olivat halvempia kuin kotimaiset. Koko summalle saatiin vastakaupat, että mitä siinä muka hävittiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
----Totta kai oli paljon edullisempaa ostaa sähköveturit Neuvostoliitosta kuin Tampellalta---
Todennäköisesti olivat halvempia kuin kotimaiset. Koko summalle saatiin vastakaupat, että mitä siinä muka hävittiin.Suomi ei ostanut Neuvostoliitosta yhtäkään veturia koska raideleveys on yhä edelleenkin erisuuruinen. Sähkökin on siellä huonompaa laatuista. Suomessa 220 V, neukuilla vaan 110 V. Ero on tosiaan iso eli suuri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
----Totta kai oli paljon edullisempaa ostaa sähköveturit Neuvostoliitosta kuin Tampellalta---
Todennäköisesti olivat halvempia kuin kotimaiset. Koko summalle saatiin vastakaupat, että mitä siinä muka hävittiin.” Todennäköisesti olivat halvempia kuin kotimaiset. Koko summalle saatiin vastakaupat, että mitä siinä muka hävittiin.”
Suomalaiset työpaikat! Ei ollut ainoa ”pakko-ostos” YYA-Suomessa im bunde! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomi ei ostanut Neuvostoliitosta yhtäkään veturia koska raideleveys on yhä edelleenkin erisuuruinen. Sähkökin on siellä huonompaa laatuista. Suomessa 220 V, neukuilla vaan 110 V. Ero on tosiaan iso eli suuri.
"Sähkökin on siellä huonompaa laatuista. Suomessa 220 V, neukuilla vaan 110 V. Ero on tosiaan iso eli suuri."
Suomessa siirryttiin 230V:n jännitteeseen 1980-luvun alussa, joka on jännite myös muissa itäisen Euroopan maissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomi ei ostanut Neuvostoliitosta yhtäkään veturia koska raideleveys on yhä edelleenkin erisuuruinen. Sähkökin on siellä huonompaa laatuista. Suomessa 220 V, neukuilla vaan 110 V. Ero on tosiaan iso eli suuri.
Älähän höpäjä. Itänaapurissamme on riittävällä tarkkuudella sama raideleveys kuin Suomessa. Olet varmaan nähnyt venäläisiä tavaravaunuja kulkemassa suomalaista rataa pitkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomi ei ostanut Neuvostoliitosta yhtäkään veturia koska raideleveys on yhä edelleenkin erisuuruinen. Sähkökin on siellä huonompaa laatuista. Suomessa 220 V, neukuilla vaan 110 V. Ero on tosiaan iso eli suuri.
Sulla on väärä maa, N-liitontilalla pitäisi olla USA. Itänaapurilla on sama raideleveys kuin meillä ja sama volttimäärä. Minkä pirun takia sun on pakko näyttää tyhmyytes näin julkisesti ?
- Anonyymi
Nyt sitten ostetaan pendoliinot italiasta eikä ne pomppoliinot oikein toimi edes kesäkeleissä. No, tueksi lykätään sinne vielä verorahaa seuraavat 40 vuotta.
- Anonyymi
Jospa käyttävät tukirahat Pendoliinojen tuotekehitykseen niin ehkä saadaan ensi kerralla toimivia.
- Anonyymi
suomessa sama raidelevys,, kun venäjän suurruhtinaskutana oli...
Ja NL veturit palvelleet pitkään jo.
- Uusista italia ja sveitsi vetureita ei taida tulla pitkä-ikäisiä.. kun särkyvää tekn. niissä.
- Muutenkin moni eu-diili on ollu suomelle epäedullinen...
Nettomaksajana varmaan saa huomiota eu illallisilla ??? koko rahan edestä?- Anonyymi
Jo 1950-luvulla Neuvostoliitossa otettiin käyttöön 1520 mm:n raideleveys, Suomessa on edelleev 1524 mm:n raideleveys.
- Anonyymi
” Nettomaksajana varmaan saa huomiota eu illallisilla ??? koko rahan edestä?”
JOS SAISI niin illallista tarjottaisiin vain Saksalle! Suomen osuus on mitätön! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jo 1950-luvulla Neuvostoliitossa otettiin käyttöön 1520 mm:n raideleveys, Suomessa on edelleev 1524 mm:n raideleveys.
” Jo 1950-luvulla Neuvostoliitossa otettiin käyttöön 1520 mm:n raideleveys, Suomessa on edelleev 1524 mm:n raideleveys.”
Millä raideleveydellä sitten Allegro kulkee väliä HKI - Pietari? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
” Jo 1950-luvulla Neuvostoliitossa otettiin käyttöön 1520 mm:n raideleveys, Suomessa on edelleev 1524 mm:n raideleveys.”
Millä raideleveydellä sitten Allegro kulkee väliä HKI - Pietari?Olisko säädettävällä raideleveydellä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
” Jo 1950-luvulla Neuvostoliitossa otettiin käyttöön 1520 mm:n raideleveys, Suomessa on edelleev 1524 mm:n raideleveys.”
Millä raideleveydellä sitten Allegro kulkee väliä HKI - Pietari?” Jo 1950-luvulla Neuvostoliitossa otettiin käyttöön 1520 mm:n raideleveys, Suomessa on edelleev 1524 mm:n raideleveys.”
Millä raideleveydellä sitten Allegro kulkee väliä HKI - Pietari?"
Suomen ja Venäjän rautateillä ei nykyisin ole millilleen sama raideleveys. Venäjän raideleveys on pyöristetty 1 520 milliin. Tästä syystä Allegro-junien raideleveys on kompromissi: 1 522 milliä.
- Anonyymi
Eurooppalaiset on ulkomaanpellejä!
toivoo: koko Impiwaaran väki, ihan vilpittömästi! - Anonyymi
Lämmin kiitos täältä Suomesta Novotserkassin ahkerille työläisille. Tulkaa ystävyyskäynnille maahamme, katsomaan kättenne jälkiä.
Liturgiaa ja liturgiaa... kaiken tämän nykyisen mediavetoisen kakan keskellä olen alkanut kaivata wanhojen hywien aikojen ystävyyttä kansojemme kesken. Mitä pahaa siinä muka oli? Enemmän länsiyhteistyö näyttää homottavan kansaa, kohta puolet tytöistä leikkauttaa itsensä pojiksi. - Anonyymi
YYA-aikana Suomi toimitti sähkövetureihin paljon, EU-aikana ei mitään. Kumpi on parempi meille ?
- Anonyymi
1973 ennen energiakriisejä maassa vallitsi käytännössä täystyöllisyys ja kun porvarit silloinkin valittivat, mistäs muusta, veroistaan ja läpättivät säästämisestä, mitä he itse ostellessaan statuskrääsäänsä ja vesiskoottereitaan eivät itse koskaan harrasta, joten valtio toimi sen mukaan hankkien edullisia vetureita naapurista.
Suomihan saattoi vielä veturinsa länteen. Miksei vienyt? Ei olisi luullut idänkaupan heikentäneen sentään niiden laatua?
Todellisuudessa tietenkin ongelma oli se mikä se on nytkin: suomalainen työ OLI ja ON liian hyvälaatuista ja maamme liian hyvässä kunnossa sosiaalisesti, että läntisillä halvoille siirtomaatuotteille, ei omalle työlleen tai osaamiselleen, lättäpäillä olisi vara ostaa sitä.
Minä en ainakaan halua Suomen muuttuvan samanlaiseksi. Siis jyrkkä ei lännettymiselle. Länteen kuten itäänkin tulee säilyttää terve etäisyys. Kaikenlaista yhteistyötä ja kauppaa kumpaankin suuntaan tulee tehdä, mutta meidän tulee säilyttää ainutlaatuisuutemme, joka on säilyttänyt ja nostanut meitä kuten juutalaisten ainutlaatuisuus on säilyttänyt ja nostanut heitä. Meidänkin voimamme on ennen kaikkea siinä, mitä me olemme, ei siinä, miksi joksikin toiseksi muka voisimme muuttua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1973 ennen energiakriisejä maassa vallitsi käytännössä täystyöllisyys ja kun porvarit silloinkin valittivat, mistäs muusta, veroistaan ja läpättivät säästämisestä, mitä he itse ostellessaan statuskrääsäänsä ja vesiskoottereitaan eivät itse koskaan harrasta, joten valtio toimi sen mukaan hankkien edullisia vetureita naapurista.
Suomihan saattoi vielä veturinsa länteen. Miksei vienyt? Ei olisi luullut idänkaupan heikentäneen sentään niiden laatua?
Todellisuudessa tietenkin ongelma oli se mikä se on nytkin: suomalainen työ OLI ja ON liian hyvälaatuista ja maamme liian hyvässä kunnossa sosiaalisesti, että läntisillä halvoille siirtomaatuotteille, ei omalle työlleen tai osaamiselleen, lättäpäillä olisi vara ostaa sitä.
Minä en ainakaan halua Suomen muuttuvan samanlaiseksi. Siis jyrkkä ei lännettymiselle. Länteen kuten itäänkin tulee säilyttää terve etäisyys. Kaikenlaista yhteistyötä ja kauppaa kumpaankin suuntaan tulee tehdä, mutta meidän tulee säilyttää ainutlaatuisuutemme, joka on säilyttänyt ja nostanut meitä kuten juutalaisten ainutlaatuisuus on säilyttänyt ja nostanut heitä. Meidänkin voimamme on ennen kaikkea siinä, mitä me olemme, ei siinä, miksi joksikin toiseksi muka voisimme muuttua.Korjaus:
Suomihan saattoi VIEDÄ veturinsa länteen. - Anonyymi
Vaikeata sanoa!
30-luvulla käytettiin hevosia peltotöissä.
Tänä päivänä ei!
Kumpi on parempi meille:-D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikeata sanoa!
30-luvulla käytettiin hevosia peltotöissä.
Tänä päivänä ei!
Kumpi on parempi meille:-DOletko keksinyt sähköhevosen vai miten tuo liittyy avaukseen ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1973 ennen energiakriisejä maassa vallitsi käytännössä täystyöllisyys ja kun porvarit silloinkin valittivat, mistäs muusta, veroistaan ja läpättivät säästämisestä, mitä he itse ostellessaan statuskrääsäänsä ja vesiskoottereitaan eivät itse koskaan harrasta, joten valtio toimi sen mukaan hankkien edullisia vetureita naapurista.
Suomihan saattoi vielä veturinsa länteen. Miksei vienyt? Ei olisi luullut idänkaupan heikentäneen sentään niiden laatua?
Todellisuudessa tietenkin ongelma oli se mikä se on nytkin: suomalainen työ OLI ja ON liian hyvälaatuista ja maamme liian hyvässä kunnossa sosiaalisesti, että läntisillä halvoille siirtomaatuotteille, ei omalle työlleen tai osaamiselleen, lättäpäillä olisi vara ostaa sitä.
Minä en ainakaan halua Suomen muuttuvan samanlaiseksi. Siis jyrkkä ei lännettymiselle. Länteen kuten itäänkin tulee säilyttää terve etäisyys. Kaikenlaista yhteistyötä ja kauppaa kumpaankin suuntaan tulee tehdä, mutta meidän tulee säilyttää ainutlaatuisuutemme, joka on säilyttänyt ja nostanut meitä kuten juutalaisten ainutlaatuisuus on säilyttänyt ja nostanut heitä. Meidänkin voimamme on ennen kaikkea siinä, mitä me olemme, ei siinä, miksi joksikin toiseksi muka voisimme muuttua.Suomalaista laatua ei enää ole, kaikki on täyttä kuraa ja sekundaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomalaista laatua ei enää ole, kaikki on täyttä kuraa ja sekundaa.
” Suomalaista laatua ei enää ole, kaikki on täyttä kuraa ja sekundaa.”
Ja silti roikut täällä vaikka Allegro tuo pelastuksen! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko keksinyt sähköhevosen vai miten tuo liittyy avaukseen ?
Kyllä se liittyy, mutta jää tyhmemmälle mysteeriksi:-D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikeata sanoa!
30-luvulla käytettiin hevosia peltotöissä.
Tänä päivänä ei!
Kumpi on parempi meille:-DYYA-aika oli parhain meille, silloin hevoset vaihdettiin traktoreihin.
Oikeistolaiset tietenkin haluaisivat konservatiiveinä elää vuosituhannesta toiseen vain kivikautta.
- Anonyymi
Toimivat paremmin kuin länsimaalaiset rakkineet verrataan esimerkiksi ydinvoimaloita.
Oltaisiin ostettu venäjältä voimalat niin olisi jo sähköt linjoilla kuten loviisassa on nähty.- Anonyymi
”Toimivat paremmin kuin länsimaalaiset rakkineet verrataan esimerkiksi ydinvoimaloita.”
Tsernobylin laatu on lyömätön valtti! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Toimivat paremmin kuin länsimaalaiset rakkineet verrataan esimerkiksi ydinvoimaloita.”
Tsernobylin laatu on lyömätön valtti!olisiko us. harisburgissa tai japanin fukusimassa,,, tms sopivaa tekniikkaa ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Toimivat paremmin kuin länsimaalaiset rakkineet verrataan esimerkiksi ydinvoimaloita.”
Tsernobylin laatu on lyömätön valtti!Et taida paljon tajuta PWR-, BWR- ja grafiittireaktorien eroja, uskoisin.
- Anonyymi
Turhaa kallista paskaa ja tulonsiirtoa metsäteollisuuden ja tarpeettoman haja-asutuksen eduksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi kuoli kolarissa Outokummussa
-toisen auton kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta. Toisen auton kyydissä oli kuljettajan lisäksi neljä ihmistä. Hei1206179Kovan viikon ilta pitäisi lakkauttaa
Käytännössä pelkkää SDP:lle ilkkumista koko ohjelma veronmaksajien kustannuksella.1565643Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon
Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka554421Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista
Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden1043925Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta
Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j153889Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA
, ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle383701Perussuomalaisiin minä luotan
Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.673444Sanna Marin pitäisi palauttaa pääministeriksi
Oikeisto "voitti" vaalit valehtelemalla äänistäjille päin naamaa, joten heidät tulisi tuomita menettämään vaalitulos ja253070- 2322858
Kokoomus kannatti aiemmin rahoitusmarkkinaveroa - kanta nyt muuttunut
Kokoomuksen linjanmuutos rahoitusmarkkinaveron suhteen on herättänyt kysymyksiä. Vielä aiemmin puolue antoi ymmärtää kan12413