Suomen sähköveturien osto n-liitosta oli hyvin

Anonyymi

järkevä ratkaisu, paljon järkevämpi kuin nykyiset veturikaupat Siemensiltä. N-liitosta ostettiin vain veturien raskas bulkkirauta mutta hich-tech-osa eli sähkökäytöt tehtiin kotimaassa, Strömbergillä.

Kun Suomi nyt ostaa vetureita niin mitään ei tehdä kotimaassa eikä ole vastakauppoja kuten oli n-liiton kanssa. N-liiton veturit myös toimivat oli talvi millainen tahansa toisin kuin lännestä ostetut ihmeet.

35

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Valitettavasti tuo onnen ja autuuden lähde romahti 1991!

    • Anonyymi

      Nuo YYA-sähköveturit on aivan mahtavia laitteita kyllä! Lähestulkoon ainoita mitkä pk-seudun lähiliikenteessä on toimineet tuulesta ja tuiskusta huolimatta. Niitähän on käytetty pääasiassa Riihimäki-Helsinki ja Kouvola-Helsinki yhteyksillä niin sanottuina taajamajunina. Eipä ole päästy niillä uusilla lähijunilla, eikä edes niillä vanhoilla, samanlaiseen luotettavuuteen.

      • Anonyymi

        Vielä tälläkin hetkellä kun uudempi sähköveturi nyykähtää reitin varrlle, lähiasemalta tulee tuollainen vanha Sr 1 ja vetää junan perille.


    • Totta kai oli paljon edullisempaa ostaa sähköveturit Neuvostoliitosta kuin Tampellalta. Mauno Koivistohan sen asian niin junaili ja sai samalla NL:n ikuisen ystävyyden josta hänelle oli paljon hyötyä tulevina vuosikymmeninä. "Miksi Manu?" huusivat opiskelijat Tampereella, kun tieto Koiviston päätöksestä tuli.

      • Anonyymi

        Koivisto pelkäsi sotarikossytettä koska oli toiminut suomalaisena partisaanina N-liiton selustassa.


      • Anonyymi

        ----Totta kai oli paljon edullisempaa ostaa sähköveturit Neuvostoliitosta kuin Tampellalta---

        Todennäköisesti olivat halvempia kuin kotimaiset. Koko summalle saatiin vastakaupat, että mitä siinä muka hävittiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ----Totta kai oli paljon edullisempaa ostaa sähköveturit Neuvostoliitosta kuin Tampellalta---

        Todennäköisesti olivat halvempia kuin kotimaiset. Koko summalle saatiin vastakaupat, että mitä siinä muka hävittiin.

        Suomi ei ostanut Neuvostoliitosta yhtäkään veturia koska raideleveys on yhä edelleenkin erisuuruinen. Sähkökin on siellä huonompaa laatuista. Suomessa 220 V, neukuilla vaan 110 V. Ero on tosiaan iso eli suuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ----Totta kai oli paljon edullisempaa ostaa sähköveturit Neuvostoliitosta kuin Tampellalta---

        Todennäköisesti olivat halvempia kuin kotimaiset. Koko summalle saatiin vastakaupat, että mitä siinä muka hävittiin.

        ” Todennäköisesti olivat halvempia kuin kotimaiset. Koko summalle saatiin vastakaupat, että mitä siinä muka hävittiin.”

        Suomalaiset työpaikat! Ei ollut ainoa ”pakko-ostos” YYA-Suomessa im bunde!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi ei ostanut Neuvostoliitosta yhtäkään veturia koska raideleveys on yhä edelleenkin erisuuruinen. Sähkökin on siellä huonompaa laatuista. Suomessa 220 V, neukuilla vaan 110 V. Ero on tosiaan iso eli suuri.

        "Sähkökin on siellä huonompaa laatuista. Suomessa 220 V, neukuilla vaan 110 V. Ero on tosiaan iso eli suuri."
        Suomessa siirryttiin 230V:n jännitteeseen 1980-luvun alussa, joka on jännite myös muissa itäisen Euroopan maissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi ei ostanut Neuvostoliitosta yhtäkään veturia koska raideleveys on yhä edelleenkin erisuuruinen. Sähkökin on siellä huonompaa laatuista. Suomessa 220 V, neukuilla vaan 110 V. Ero on tosiaan iso eli suuri.

        Älähän höpäjä. Itänaapurissamme on riittävällä tarkkuudella sama raideleveys kuin Suomessa. Olet varmaan nähnyt venäläisiä tavaravaunuja kulkemassa suomalaista rataa pitkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi ei ostanut Neuvostoliitosta yhtäkään veturia koska raideleveys on yhä edelleenkin erisuuruinen. Sähkökin on siellä huonompaa laatuista. Suomessa 220 V, neukuilla vaan 110 V. Ero on tosiaan iso eli suuri.

        Sulla on väärä maa, N-liitontilalla pitäisi olla USA. Itänaapurilla on sama raideleveys kuin meillä ja sama volttimäärä. Minkä pirun takia sun on pakko näyttää tyhmyytes näin julkisesti ?


    • Anonyymi

      Nyt sitten ostetaan pendoliinot italiasta eikä ne pomppoliinot oikein toimi edes kesäkeleissä. No, tueksi lykätään sinne vielä verorahaa seuraavat 40 vuotta.

      • Anonyymi

        Jospa käyttävät tukirahat Pendoliinojen tuotekehitykseen niin ehkä saadaan ensi kerralla toimivia.


    • Anonyymi

      suomessa sama raidelevys,, kun venäjän suurruhtinaskutana oli...
      Ja NL veturit palvelleet pitkään jo.
      - Uusista italia ja sveitsi vetureita ei taida tulla pitkä-ikäisiä.. kun särkyvää tekn. niissä.
      - Muutenkin moni eu-diili on ollu suomelle epäedullinen...

      Nettomaksajana varmaan saa huomiota eu illallisilla ??? koko rahan edestä?

      • Anonyymi

        Jo 1950-luvulla Neuvostoliitossa otettiin käyttöön 1520 mm:n raideleveys, Suomessa on edelleev 1524 mm:n raideleveys.


      • Anonyymi

        ” Nettomaksajana varmaan saa huomiota eu illallisilla ??? koko rahan edestä?”

        JOS SAISI niin illallista tarjottaisiin vain Saksalle! Suomen osuus on mitätön!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo 1950-luvulla Neuvostoliitossa otettiin käyttöön 1520 mm:n raideleveys, Suomessa on edelleev 1524 mm:n raideleveys.

        ” Jo 1950-luvulla Neuvostoliitossa otettiin käyttöön 1520 mm:n raideleveys, Suomessa on edelleev 1524 mm:n raideleveys.”

        Millä raideleveydellä sitten Allegro kulkee väliä HKI - Pietari?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Jo 1950-luvulla Neuvostoliitossa otettiin käyttöön 1520 mm:n raideleveys, Suomessa on edelleev 1524 mm:n raideleveys.”

        Millä raideleveydellä sitten Allegro kulkee väliä HKI - Pietari?

        Olisko säädettävällä raideleveydellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Jo 1950-luvulla Neuvostoliitossa otettiin käyttöön 1520 mm:n raideleveys, Suomessa on edelleev 1524 mm:n raideleveys.”

        Millä raideleveydellä sitten Allegro kulkee väliä HKI - Pietari?

        ” Jo 1950-luvulla Neuvostoliitossa otettiin käyttöön 1520 mm:n raideleveys, Suomessa on edelleev 1524 mm:n raideleveys.”

        Millä raideleveydellä sitten Allegro kulkee väliä HKI - Pietari?"

        Suomen ja Venäjän rautateillä ei nykyisin ole millilleen sama raideleveys. Venäjän raideleveys on pyöristetty 1 520 milliin. Tästä syystä Allegro-junien raideleveys on kompromissi: 1 522 milliä.


    • Anonyymi

      Eurooppalaiset on ulkomaanpellejä!

      toivoo: koko Impiwaaran väki, ihan vilpittömästi!

    • Anonyymi

      Lämmin kiitos täältä Suomesta Novotserkassin ahkerille työläisille. Tulkaa ystävyyskäynnille maahamme, katsomaan kättenne jälkiä.

      Liturgiaa ja liturgiaa... kaiken tämän nykyisen mediavetoisen kakan keskellä olen alkanut kaivata wanhojen hywien aikojen ystävyyttä kansojemme kesken. Mitä pahaa siinä muka oli? Enemmän länsiyhteistyö näyttää homottavan kansaa, kohta puolet tytöistä leikkauttaa itsensä pojiksi.

    • Anonyymi

      YYA-aikana Suomi toimitti sähkövetureihin paljon, EU-aikana ei mitään. Kumpi on parempi meille ?

      • Anonyymi

        1973 ennen energiakriisejä maassa vallitsi käytännössä täystyöllisyys ja kun porvarit silloinkin valittivat, mistäs muusta, veroistaan ja läpättivät säästämisestä, mitä he itse ostellessaan statuskrääsäänsä ja vesiskoottereitaan eivät itse koskaan harrasta, joten valtio toimi sen mukaan hankkien edullisia vetureita naapurista.

        Suomihan saattoi vielä veturinsa länteen. Miksei vienyt? Ei olisi luullut idänkaupan heikentäneen sentään niiden laatua?

        Todellisuudessa tietenkin ongelma oli se mikä se on nytkin: suomalainen työ OLI ja ON liian hyvälaatuista ja maamme liian hyvässä kunnossa sosiaalisesti, että läntisillä halvoille siirtomaatuotteille, ei omalle työlleen tai osaamiselleen, lättäpäillä olisi vara ostaa sitä.

        Minä en ainakaan halua Suomen muuttuvan samanlaiseksi. Siis jyrkkä ei lännettymiselle. Länteen kuten itäänkin tulee säilyttää terve etäisyys. Kaikenlaista yhteistyötä ja kauppaa kumpaankin suuntaan tulee tehdä, mutta meidän tulee säilyttää ainutlaatuisuutemme, joka on säilyttänyt ja nostanut meitä kuten juutalaisten ainutlaatuisuus on säilyttänyt ja nostanut heitä. Meidänkin voimamme on ennen kaikkea siinä, mitä me olemme, ei siinä, miksi joksikin toiseksi muka voisimme muuttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1973 ennen energiakriisejä maassa vallitsi käytännössä täystyöllisyys ja kun porvarit silloinkin valittivat, mistäs muusta, veroistaan ja läpättivät säästämisestä, mitä he itse ostellessaan statuskrääsäänsä ja vesiskoottereitaan eivät itse koskaan harrasta, joten valtio toimi sen mukaan hankkien edullisia vetureita naapurista.

        Suomihan saattoi vielä veturinsa länteen. Miksei vienyt? Ei olisi luullut idänkaupan heikentäneen sentään niiden laatua?

        Todellisuudessa tietenkin ongelma oli se mikä se on nytkin: suomalainen työ OLI ja ON liian hyvälaatuista ja maamme liian hyvässä kunnossa sosiaalisesti, että läntisillä halvoille siirtomaatuotteille, ei omalle työlleen tai osaamiselleen, lättäpäillä olisi vara ostaa sitä.

        Minä en ainakaan halua Suomen muuttuvan samanlaiseksi. Siis jyrkkä ei lännettymiselle. Länteen kuten itäänkin tulee säilyttää terve etäisyys. Kaikenlaista yhteistyötä ja kauppaa kumpaankin suuntaan tulee tehdä, mutta meidän tulee säilyttää ainutlaatuisuutemme, joka on säilyttänyt ja nostanut meitä kuten juutalaisten ainutlaatuisuus on säilyttänyt ja nostanut heitä. Meidänkin voimamme on ennen kaikkea siinä, mitä me olemme, ei siinä, miksi joksikin toiseksi muka voisimme muuttua.

        Korjaus:

        Suomihan saattoi VIEDÄ veturinsa länteen.


      • Anonyymi

        Vaikeata sanoa!

        30-luvulla käytettiin hevosia peltotöissä.

        Tänä päivänä ei!

        Kumpi on parempi meille:-D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikeata sanoa!

        30-luvulla käytettiin hevosia peltotöissä.

        Tänä päivänä ei!

        Kumpi on parempi meille:-D

        Oletko keksinyt sähköhevosen vai miten tuo liittyy avaukseen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1973 ennen energiakriisejä maassa vallitsi käytännössä täystyöllisyys ja kun porvarit silloinkin valittivat, mistäs muusta, veroistaan ja läpättivät säästämisestä, mitä he itse ostellessaan statuskrääsäänsä ja vesiskoottereitaan eivät itse koskaan harrasta, joten valtio toimi sen mukaan hankkien edullisia vetureita naapurista.

        Suomihan saattoi vielä veturinsa länteen. Miksei vienyt? Ei olisi luullut idänkaupan heikentäneen sentään niiden laatua?

        Todellisuudessa tietenkin ongelma oli se mikä se on nytkin: suomalainen työ OLI ja ON liian hyvälaatuista ja maamme liian hyvässä kunnossa sosiaalisesti, että läntisillä halvoille siirtomaatuotteille, ei omalle työlleen tai osaamiselleen, lättäpäillä olisi vara ostaa sitä.

        Minä en ainakaan halua Suomen muuttuvan samanlaiseksi. Siis jyrkkä ei lännettymiselle. Länteen kuten itäänkin tulee säilyttää terve etäisyys. Kaikenlaista yhteistyötä ja kauppaa kumpaankin suuntaan tulee tehdä, mutta meidän tulee säilyttää ainutlaatuisuutemme, joka on säilyttänyt ja nostanut meitä kuten juutalaisten ainutlaatuisuus on säilyttänyt ja nostanut heitä. Meidänkin voimamme on ennen kaikkea siinä, mitä me olemme, ei siinä, miksi joksikin toiseksi muka voisimme muuttua.

        Suomalaista laatua ei enää ole, kaikki on täyttä kuraa ja sekundaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaista laatua ei enää ole, kaikki on täyttä kuraa ja sekundaa.

        ” Suomalaista laatua ei enää ole, kaikki on täyttä kuraa ja sekundaa.”

        Ja silti roikut täällä vaikka Allegro tuo pelastuksen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko keksinyt sähköhevosen vai miten tuo liittyy avaukseen ?

        Kyllä se liittyy, mutta jää tyhmemmälle mysteeriksi:-D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikeata sanoa!

        30-luvulla käytettiin hevosia peltotöissä.

        Tänä päivänä ei!

        Kumpi on parempi meille:-D

        YYA-aika oli parhain meille, silloin hevoset vaihdettiin traktoreihin.

        Oikeistolaiset tietenkin haluaisivat konservatiiveinä elää vuosituhannesta toiseen vain kivikautta.


    • Anonyymi

      Toimivat paremmin kuin länsimaalaiset rakkineet verrataan esimerkiksi ydinvoimaloita.

      Oltaisiin ostettu venäjältä voimalat niin olisi jo sähköt linjoilla kuten loviisassa on nähty.

      • Anonyymi

        ”Toimivat paremmin kuin länsimaalaiset rakkineet verrataan esimerkiksi ydinvoimaloita.”

        Tsernobylin laatu on lyömätön valtti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Toimivat paremmin kuin länsimaalaiset rakkineet verrataan esimerkiksi ydinvoimaloita.”

        Tsernobylin laatu on lyömätön valtti!

        olisiko us. harisburgissa tai japanin fukusimassa,,, tms sopivaa tekniikkaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Toimivat paremmin kuin länsimaalaiset rakkineet verrataan esimerkiksi ydinvoimaloita.”

        Tsernobylin laatu on lyömätön valtti!

        Et taida paljon tajuta PWR-, BWR- ja grafiittireaktorien eroja, uskoisin.


    • Anonyymi

      Turhaa kallista paskaa ja tulonsiirtoa metsäteollisuuden ja tarpeettoman haja-asutuksen eduksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      193
      4474
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      243
      2469
    3. 133
      1677
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1361
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      191
      1191
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1086
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1084
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      58
      1021
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1021
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      71
      1015
    Aihe