Tätä naisten puheen narinaa ja kärinää on ihmtelty, mutyta kukaan ei ole uskaltaanut sanoa sitä ääneen.
Mutta nyt yliopiston tutkijat sen sanovat, YLE-uutinen 8.9.2020: "Naisten puhekorkeus on kääntynyt yllättäen nousuun – väärä korkeus voi pahimmallaan viedä äänen
Myös narina ja lauseen loppua kohti nouseva nuotti ovat yleistyneet."
Nuorten naisten huuto ja kärinä ja suoranainen äänen narina, ovat kamalaa kuultavaa. Auta armias, että joku olisi siitä sanonut, olisi saanut varmaan koko feminikunnan vihat niskaansa sopivien syytösten säestyksellä.
Nuoret naiset nyt puhekouluun! Hopi...hopi....
Kuka tämän uskalsi paljastaa - nuorten naisten narina ja äänen korkeus noussut!
19
<50
Vastaukset
Sinä olet ihmetellyt ja pelännyt puhua asiasta, mutta kuten Ylen uutisessa kerrotaan, puhekorkeuden muutoksia on tutkittu jo kauan. Mainitsemasi muutos koskee myös miehiä.
"Vuosikymmenten ajan suomalaisnaisten puhekorkeus on madaltunut. Mutta nyt tamperelaistutkijat ovat huomanneet yllätyksekseen, että nuorten naisopiskelijoiden puhekorkeus on noussut 1990-luvulta 2010-luvulle.
– Se oli tilastollisesti merkitsevä muutos. Keskimääräinen puhekorkeus nousee, kertoo toinen tutkimuksen tekijöistä, filosofian tohtori, dosentti Teija Waaramaa. Samaa muutosta voi havaita Waaramaan mukaan myös nuorten miesten puheessa.
Waaramaan ja professori Anne-Maria Laukkasen tutkimustulos poikkeaa aiemmasta Tampereella tehdystä tutkimuksesta, jonka mukaan naisopiskelijoiden puhekorkeus laski 1970-luvulta 1990-luvulle."
https://yle.fi/uutiset/3-11531256
Hyvä aihe jälleen muistuttamaan, että moni luonnollisena pidetty asia todellisuudessa juontuu merkittävässä määrin sosiaalisista rooleista.- Anonyymi
miehilla sama
- Anonyymi
Sellaiset miehet ovat "munattomia", sanoo meikämummo.
- Anonyymi
Toi lauseenloppua kohti nouseva nuotti oli muotia jo parikyt vuotta sitten. Jossain välissä tyttöjen/naisten piti puhua pikkutyttömäisesti. Kumma mitä apinoita ihmiset on. Omana itsenään uskaltaa harva olla.
- Anonyymi
Jo Nylon Beatin pimatsut aikanaan lauloivat kireällä nasaaliäänellä.
- Anonyymi
Tämä, aivan todettu ilmiö on jotakin jota kannattaa kiihkottomasti ja ilman ennakko-asenteita pohdiskella enemmänkin. Sitten kokeilla erilaisia hypoteesejä. Voi tulla vastaan mielenkiintoisia juttuja joita en ryhdy spoilaamaan.
- Anonyymi
spoilaamaan? Onko suomenkielistä vastinetta tälle sanalle....?
- Anonyymi
Naapurissa asuu sietämätön narisija ja kailottaja, varsinainen luonnonoikku samassa persoonassa.
- Anonyymi
Mun mielestä se alkoi näistä ysäri-nuorisosarjoista, niissä puhuttiin narinaäänellä ja kohoavalla loppusoinnulla ja se levisi nuorisoon.
- Anonyymi
Oihan se taannoin yksi "oire", kun normaali miituu-lausuminen kuulosti mii-TJYYLTÄ tjsp..
- Anonyymi
kiree on naisilla parempi
- Anonyymi
Luoja!
- Anonyymi
sun mielestä lehmänhenkäys?
- Anonyymi
Ripsa MTV ei ole nuori nainen,mutt se on aina narissut,vanhemmiten pahentunut.Kannattaisi mennä äänenhuoltajalle.
- Anonyymi
Samalla tavoin on alkaneet kiekua myös pojat ja miehet,varsinkin etelä-suomalaiset ,bimbopojat.
- Anonyymi
On tuo huomattu. Taustalla on joku syy, joka varmuudella on sama, kuin Lisääntymiskyvyn hiipuminen.
Olisiko kepulaisilla sormensa tässä pelissä ? - Anonyymi
Narina ei kauheasti häiritse mutta lespojen vihamielisyys miehiä kohtaan vaikuttaa sairaalta.
Johtuuko sitten pelosta vai jostain postraumoista, mutta monella lepakolla on sellaista oirehdintaa.- Anonyymi
Persukkaan väkisin :D
- Anonyymi
Kyllähän miehilläkin, joilla on surkastuneet kivekset, on naismainen kimittävä ääni.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833338
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli442787Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.742326- 612288
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512221Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1162216Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.202017Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv212003- 621944
- 991818