Perustin osakeyhtiön netissä ja pääoma on 0e. Haluaisin kuitenkin siirtää vähän rahaa yritykselleni aloitusta varten ja luin, että osakas voi antaa yritykselle lainaa. Olen lukenut vähän ristiriitaista tietoa tästä, mutta tarvitseeko täytellä mitään erityisiä papereita jos haluaa antaa korottoman lainan yritykselle minkä yritys maksaisi takaisin minulle vuoden päästä? Vai voinko vain siirtää rahaa osakeyhtiön tilille? Olen ainoa osakas.
Lainan antaminen osakeyhtiölle
10
572
Vastaukset
- Anonyymi
Helpoimmalla pääset, kun täytät paperit, kun joku kysyy niitä. Laitat luvut oikein rilinpäätökseen, niin tuskin kukaan kysyy.
Älä perusta yritystä nyt, nyt pitää seurata vaan sivusta.- Anonyymi
Aloittaja osoittaa varratonta nerokkuutta kun kysyy täältä neuvoja. Itse olin niin typerä, että kävin yrittäjäkurssin ja sitten menin yritysneuvojan luokse. Hyvin niilläkin ohjeilla pärjää, mutta tietysti täällä on tietävämpiä ja kokeneempia neuvojia ja luotettavampaa ohjeistusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja osoittaa varratonta nerokkuutta kun kysyy täältä neuvoja. Itse olin niin typerä, että kävin yrittäjäkurssin ja sitten menin yritysneuvojan luokse. Hyvin niilläkin ohjeilla pärjää, mutta tietysti täällä on tietävämpiä ja kokeneempia neuvojia ja luotettavampaa ohjeistusta.
Minäkin olen käynyt aikoinaan yrittäjäkurssin, muistaakseni 4 kk kalenteriaikana siihen meni. Ei siellä kuitenkaan opeteta, eikä ne opettajat edes tiedä kuinka vaikka 10.000€ lyhytaikaista lainaa kirjataan firman tilille. Siellä pusataan paperin makuisia liiketoimintasuunnitelmia ja markkinointisuunnitelmia.
Yritysneuvojatkaan eivät ole käytännön asioissa yhtään sen osaavampia. Sanovat vain, että ne on kirjanpitäjän hommia tietää tuollaiset. Kysyt asian omalta kirjanpitäjältäsi.
Tietenkin ammattinsa osaava kirjanpitäjä tietääkin. Tiedä sitten miksei alkuperäisellä kysyjällä ollut kirjanpitäjää neuvoineen saatavilla.
- Anonyymi
Voit aivan hyvin lainata rahaa firmallesi, esim. 10.000€ verran. Oy:n kirjanpidostanne löytyy varmasti tilinimet jotain tähän tapaan.:
"Lainat rahoituslaitoksilta"
"Muut Velat"
Tuo jälkimmäinen tai vastaava, "Muut Velat" vastintilinä ja "Yrityksen pankkitili" toisena tilinä kirjaat sen 10.000 firman kirjanpitoon. Kun vuoden päästä maksat itsellesi lainan takaisin, niin tilit toisin päin.
Voit laittaa muistiotekstinä kirjaukseen jotain selitettä jos haluat, "Lyhytaikainen laina osakkaalta" tms. mutta ei ole pakko.
Nykymaailman lainakorothan pyörii valtionlainojen 0% koroissa yrityslainojen 13% haarukassa. Joku voisi länkyttää että jos annat 0% korolla lainaa, niin firma saa alihinnoiteltua etua.
Siksi koroista tai korottomuudesta ei kannata kirjata sanallisesti näkyviin minnekään pöytäkirjoihin eikä muuallekaan mitään. Tällaisen lyhytaikaisen lainan kyseessä ollen lainaat rahan firmalle, ja aikanaan otat sen takaisin. Ei kannata tehdä asioita tuon vaikeammaksi.- Anonyymi
Ei mee ihan noin, taas on pölvästi joka neuvoo väärin.
Osakkaan lainaa voi maksaa takaisin jos ei ole muita lainoja, jo pelkkien ostovelkojen maksun sijasta ottaa rahansa pois yhtiöstä, se on yhden velkojan suosimista.
Pitää tehdä velkakirjat ja lisäksi yrityskiinnitys.
Velkakirjaan maininta milloin velka erääntyy, esim maksutaulukko.
https://www.minilex.fi/a/velkojansuosinta-on-velallisen-rikos
Monesti unohtuu tuo yrityskiinnitys, jos lainaa yhtiölle rahaa, konkurssin sattuessa ei saakkaan omia pois (tai 50%).
Osakeyhtiössä on moni astunut miinaan, ei edes kirjanpitäjät osaa neuvoa tai enemmäkin eivät viitsi, pääasia laskutus pelaa ja asiakas maksaa laskun.
- Anonyymi
Jaaha, ylläpito viisauksissaan positanut kattavan, aikaisemman vastaukseni. Koetetaan lyhyesti, uudestaan.
> Monesti unohtuu tuo yrityskiinnitys, jos lainaa yhtiölle rahaa,
> konkurssin sattuessa ei saakkaan omia pois (tai 50%).
Kuten alkuperäinen kysyjä mainitsi, hän on firmansa aina omistaja ja osakas. Kerro minulle millä tavalla "yrityskiinnitys" auttaa häntä saamaan entistä suuremman osan rahoistaan takaisin omasta konkurssipesästänsä?- Anonyymi
Niin tyhjästä pesästä on turha nyhjästä.
Mutta jos on laittanut koneisiin ja laitteisiin rahaa niin yrityskiinnityksellä saa edes jotain takaisin.
https://www.prh.fi/fi/yrityskiinnitykset/hakeminen.html
Yrityskiinnitys pitää tehdä aina !
- Anonyymi
On pikkuisen eri asia, jos sijoittaa omaan yritykseensä 50.000...200.000€ rahaa 10 v. maksuajalla, kuin jos antaa firmalleen lyhytaikaisen, alle 5.000€ lainan yhdeksi vuodeksi.
Jälkimmäisessä tapauksessa on noin 10-kertaisesti ylimitoitettua kirjoittaa lainasta Panttivelkakirja. Sitten käydä vahvistuttamassa kyseinen velkakirja hakemalla PRH:lta sille Yrityskiinnitys, ja maksamalla tästä 140 euroa PRH:lle.
https://www.prh.fi/stc/forms/yrityskiinnityshakemus.pdf
Noilla pankilla ja muilla rahoittajilla mahdollisesti olevilla yrityskiinnitystodistuksilla, ja yrittäjän omalla yrityskiinnitystodistuksella sitten haetaan konkurssitilanteessa velkojien ensisijaisuuksia. Sitä että kuka voi rahaa saada konkurssipesästä.
Tästä saantijärjestyksestä voi lukea lisää Finlexin ”Laki velkojien maksunsaantijärjestyksestä” kappaleen alta.
Mikäli yrittäjän omaa rahaa on sisässä vaikka 50..200k, niin silloin yrityskiinnitys on tietenkin järkevää olla.
Jos on omalle firmalle se 5000€ lainattu, eikä muita ulkopuolisia lainoja ja velkojia ole lainkaan, niin kukin laskeskelkoon itse, että onko se silloin kannattavaa. - Anonyymi
On yli 10 -vuotta ollut Oy ja en ole mitään erityisiä papereita tehnyt ikinä vaikka olen joka vuosi lainannut yritykselle rahaa ja maksanut niitä takaisinkin.
Siis aina kun siirrät Oy:n tilille omaa rahaa niin laitat vaan viestikenttään
"osakkkaan laina Oy:lle"
ja sitten kun maksat takaisin niin
"lainan maksua osakkaalle. Lainattu x.x.xxxx. pvm "
Eihän se ole kuin tilinpäätösessä se summa joka on jäänyt velkaa osakkaalle.
Ei ketään verottajaa kiinnosta se jos osakas antaa omalle yritykselle lainaa kun yritys on pulassa.....huh huh... älkää tehkö tälläistä simppeliä juttua liian vaikeeeksi....- Anonyymi
Jollainhan noiden yritysten talouskonsulttienkin tarvitsee elää. Ne antavat konsulttipalkkiota vastaan juuri tällaisia kullanarvoisia neuvoja pk-yrittäjälle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 201026
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759