Risteily varustamot romuttavat laivoja, kun kannattavuus romahtanut...

Anonyymi

..eikö niitä nyt kannattaisi ostaa raudan kilohintaan vaikkapa YK:lle! Tai EU:n toimesta.
Pakolaisia voisi asuttaa näihin laivoihin kätevästi ja tarvittaessa siirtää takaisin lähtömaihinsa. Hotelleina tai sairaaloina aluksia voisi käyttä ihan hyvin vuosikymmeniä .Kreikassa on laitettu pakolaisleri tuleen ja ihmiset ovat vailla suojaa...

43

57

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juu...ostettakoon kaikki huonokuntoiset risteilyalukset matuvarastoiksi. Ei niin suurta lukua, jos joku noista vaikka uppoaisi ulapalla ja oikein kuorman kera. Win-win tilanne.

    • Anonyymi

      Ei tarvitse odotella uusien alusten tilaamista Suomenkaan telakoilta. Telakka-alueet joutavat asuntorakentamiseen.

    • Anonyymi

      Risteilyt taitavat olla historiaa näinä tautisina aikoina.

      • Anonyymi

        Harakka ja Lintilä jakavat verorahaa millä elvytetään risteilyvarustamoja ja maksetaan ylisuurta palkkaa merimiehille. Ilman verotukea olisi suomalaisen merimiehen palkka Kreikkalaisen 2000 euroa kuussa.


    • Anonyymi

      Ei ole ilmaista lystiä laivan ylläpito. Voithan itse sellaisen ostaa ja ryhtyä auttamaan pakolaisia.

    • Anonyymi

      Turha niitä turisteja on Lappiinkin odotella.

      • Anonyymi

        Risteilyalusliikenne tulee olemaan Kemijoella valtaisa.


    • Anonyymi

      Laiva täyteen pakolaisia ja sitten seilataan se johonkin afrikan satamaan pysyvästi

      • Anonyymi

        leirien neropatti polttajat, voikin sitten merimatkalla testata, olisiko risteilyaluksesta sukellusveneeksi.


    • Anonyymi

      Hyvä idea. Niillä pakolaiset olisi myös helppo paluttaa lähtörannalle. Tekstiviestin nopeudella kansainvaellus loppuisi. Olisi pakko ratkaista ongelmat paikallisesti, kiinnittää huomiota ylikansoitukseen .

    • Anonyymi

      Voisiko aloittaja kertoa nimiltä alkuun vaikka nyt kaksi Koronan takia romutettavaksi laitettua risteilyalusta?
      Niin risteily- kuin rahtialuksiakin romutetaan toki jatkuvasti samalla kun uusia ja yleensä yhä suurempia rakennetaan. Laivojen elinkaari on noin 20 vuotta, toisilla muutaman vuoden pitempään.
      Sellaiset noin 20 kpl maailman suurimmista ja uusimmista risteilylaivoista on nyt Korona- aikana tappanut aikaa Floridan itäpuolella merellä. Jos tilanne tällaisena jatkuu useita vuosia, varmaan se vanhimman kaluston romuttamista jo jouduttaakin. Suuria matkustajalentokoneita on ja kenttien reunoilla lojumassa kai toista tuhatta, konkurssi poikineen kolkuttaa ovilla jos tilanne jatkuu vuosia.

      • Anonyymi

        Esimerkkejä on vaikka muille jakaa. Ensimmäisenä tulee mieleen kolme Masa-Yardsin Helsingissä Carvinalille 1990-luvulla hitsaamaa Fantasy-luokan risteilyalusta. Tuon ikäisten käyttöikä alkaa toki olla lopussa muutenkin, mutta koronavirus kiihdyttää romutustahtia, jotta ylläpitokuluista päästään eroon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkkejä on vaikka muille jakaa. Ensimmäisenä tulee mieleen kolme Masa-Yardsin Helsingissä Carvinalille 1990-luvulla hitsaamaa Fantasy-luokan risteilyalusta. Tuon ikäisten käyttöikä alkaa toki olla lopussa muutenkin, mutta koronavirus kiihdyttää romutustahtia, jotta ylläpitokuluista päästään eroon.

        Iltapäivälehtikin huomannut saman. https://www.iltalehti.fi/talous/a/3dc2d118-1c39-4225-a99a-dcff3e92f6c2


    • Anonyymi

      Persut ostavat puoluetuellaan romurannelle menevän risteilyaluksen ja lähtevät auttamaan pakolaisia Välimerelle.

    • Anonyymi

      Upottaa Titanicin syvyyteen niin lakkaa kulut juoksemasta, onneksi lentokoneet ovat alumiinia!🐷🐷🐷

      • Anonyymi

        Laivat tehdään kelluvasta laivaraudasta.


    • Anonyymi

      Hyvä idea. Nehän ovat loistoristeilijöitä. Hulppeat asunnot leiriläisille, Sehän työllistäisi kokkeja, siivoojia, ohjaajia, aamuherättelijöitä, viihdyttäjiä, opettajia ja huoltomiehiä. Siellä olisi elokuvateatterit, uima-altaat ja diskotkin valmiina. Eikö voisi ostaa Helsingin edustalle muutamia? Vaikka niillä säästyvillä asumistukikuluilla?

      • Anonyymi

        Jos vaan persujen puolutuki riittää, niin mikä nottei!


    • Anonyymi

      Välimeren poikki on niin vilkas liikenne että eikö noita aluksia voisi viedä sinne. Kulut kehitysyhteistyövaroista.

    • Anonyymi

      Voihan kumiveneessäkin asua. On paljon halvempikin ja helpommin siirrettävissä maita pitkinkin.

    • Anonyymi

      Antaapa katsoa, menevätkö todella totaaliromutukseen. Noiden nyt romutettavien alusten runkopituus & leveys ovat erittäin houkuttelevia myös sotilaalliseen jälkikäyttöön. Rakenteita muuttamalla, noista saisi vielä ihan soivia pelejä maailmanvalloitukselle. Kiinalla on tällaisista bulvaanivälitteisistä sota-alus-osahankinnoista erittäin paljon kokemusta.

      • Anonyymi

        Kuten myös... kävi mielessä. Turkki ehkä romuttaa kyseiset alukset, mutta jos yuaneita ilmestyy pöytään tarpeeksi, niin tuskin rungon hinaaminen Dalianiin tms on ongelmallista? Muutaman miljoonan romu saattaa äkkiä muuttua muutaman kymmenen miljoonan mahdollisuudeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten myös... kävi mielessä. Turkki ehkä romuttaa kyseiset alukset, mutta jos yuaneita ilmestyy pöytään tarpeeksi, niin tuskin rungon hinaaminen Dalianiin tms on ongelmallista? Muutaman miljoonan romu saattaa äkkiä muuttua muutaman kymmenen miljoonan mahdollisuudeksi.

        Tuollaisesta ex risteilijästä saisi huokealla oivallisen harjoitus/koulutuskäyttöön soveltuvan lentotukialuksen. Aivan kuten USA:lla oli 1940-luvulla. Kaksi siipirataslaivaa Great Lakesilla muutettiin harjoitustukialuksiksi palvelemaan laivaston lentäjien loputonta koulutustarvetta. Kiina on ilmoittanut (ja jättänyt merkittävästi ilmoittamatta) hankkivansa X-määrän hyökkäyslentotukialuksia muutaman seuraavan vuosikymmenen aikana. Nuke-Carrierilla ei kannattaa alkeiskouluttaa henkilöstöä, jos sen voi tehdä halvemmalla jossakin muualla.


      • Anonyymi

        Okei nyt taisi löytyä laillinen termi tälle palstalle. Elikkäs varustamotukia innokkaasti nosteleva Hurriganes-varustamo Viking Line tilaa uuden humppa-aluksen Kiinasta. Tuskin siis ketään kiinnostaa vanhat romut, kaikkein vähiten kiinalaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei nyt taisi löytyä laillinen termi tälle palstalle. Elikkäs varustamotukia innokkaasti nosteleva Hurriganes-varustamo Viking Line tilaa uuden humppa-aluksen Kiinasta. Tuskin siis ketään kiinnostaa vanhat romut, kaikkein vähiten kiinalaisia.

        Virhe. Kiinalaisia kiinnoti ja kiinnostaa yhä edelleen "vanhat romut". Ostivat ex. neuvostotukialukset Minsk:n ja Kiev:n kopioivat tukialusrakenteita minkä kerkesivät ja sen jälkeen ostivat konkurssikypsältä Ukrainalta Varyagin. Viimeksimainitun kunnostivat 4 vuoden aikana toimivaksi hyökkäystukialukseksi. Rakensivat myöhemmin toisen, lähes identtisen hyökkäystukialuskopion Varyagin (Liaoningin) pohjalta. Yrittivät ostaa "romutettaviksi" USS Forrestalin, USS Rangerin, USS Saratogan, USS Independencen. USA veti liinat täysin kiinni - ja aiheesta. Ei myyty kinuskeille, vaan romutettiin USA:ssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei nyt taisi löytyä laillinen termi tälle palstalle. Elikkäs varustamotukia innokkaasti nosteleva Hurriganes-varustamo Viking Line tilaa uuden humppa-aluksen Kiinasta. Tuskin siis ketään kiinnostaa vanhat romut, kaikkein vähiten kiinalaisia.

        Viking Linen tilaukset...Ha, ha ,...Buaaaah! Tuon kälysen lautan tilauksella ei ole edes desimaalimerkitystä kiinan telakkatuotannon kokonaismäärissä, saati tuon yksipuolueisen kansantasavallan suunnattoman asevarustelun osalla. Myydään muutama keskiverto-ferry eurooppaan ja rahoitetaan sillä puolet uudesta lentotukialuksesta. Näin se vaan toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virhe. Kiinalaisia kiinnoti ja kiinnostaa yhä edelleen "vanhat romut". Ostivat ex. neuvostotukialukset Minsk:n ja Kiev:n kopioivat tukialusrakenteita minkä kerkesivät ja sen jälkeen ostivat konkurssikypsältä Ukrainalta Varyagin. Viimeksimainitun kunnostivat 4 vuoden aikana toimivaksi hyökkäystukialukseksi. Rakensivat myöhemmin toisen, lähes identtisen hyökkäystukialuskopion Varyagin (Liaoningin) pohjalta. Yrittivät ostaa "romutettaviksi" USS Forrestalin, USS Rangerin, USS Saratogan, USS Independencen. USA veti liinat täysin kiinni - ja aiheesta. Ei myyty kinuskeille, vaan romutettiin USA:ssa.

        Eikös juuri Varyag pitänyt muuttaa hotelli/casinolaivaksi? Näillä ehdoillahan tuo myytiin keskeneräisenä - lähinnä romuna Ukrainasta ulos. Hinattiin Ukrainasta kuitenkin suoraan Dalianiin telakalle, hyökkäyslentotukialukseksi muutettavaksi. Nyt palvelee "Liaoning" - nimisenä.


    • Anonyymi

      Nyt siis myydään n. 60 000 000 - 120 000 000 USD risteilyaluksia "muutamalla miljoonalla dollarilla" romuksi? Ei hyvä heilu suomelle. Tällä on pakostakin erittäin tuhoisat vaikutukset mm suomen telakkateollisuuteen > niiden alihankintaan. Kohta rytisee oikein huolella Pansiossa - Meyer Turku tuottaa vain risteilyaluksia.

    • Anonyymi

      Hurriganes - Remu

    • Anonyymi

      Harriganes - Martti

    • Anonyymi

      Niille on euroopan vihreiden toimesta opetettu et kaikki paitsi talo suurkaupungin keskustasta on syrjintää samoin pitää olla kaikki huonekalut ja muut vetimet viimeisintä huutoa kaikki muu on rasismia.

    • Anonyymi

      Pakoloinen voi asua lämpimässä omassa maassaan teltoissa. Risteilyalus tarvitsee jatkuvasti energiaa jotta ilmastointilaitteet pyörivät. Ilmastointi hoituu teltoissa luonnonmukaisesti ja energiatehokkaasti.
      Mikäli risteilyaluksella ei ole jatkuvasti ilmastointi päällä, alkaa homehtuminen ja sen jälkeen laivaa ei voi käyttää muuhun kuin romumetalliksi.
      Liian kallista asuttaa pakoloisia laivoille jotka vaativat jatkuvaa energiaa.

      • Anonyymi

        GTS Finnjetille kävi juuri näin. Ylläpidon puutteen vuoksi, alus homehtui romutuskypsäksi alle vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        GTS Finnjetille kävi juuri näin. Ylläpidon puutteen vuoksi, alus homehtui romutuskypsäksi alle vuodessa.

        Siinähän oli runkokin katki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinähän oli runkokin katki.

        Ei kai Finnjetissä? Finnjetin runko oli erikoisjäävahvistettu. Eivät purkuporukka meinanneet millään saada purettua laivaa. Oli vähältä piti että eivät olisi saaneet sitä paloiksi ollenkaan.


    • Anonyymi

      Näille niin sanotuille pakolaisille ei pidä antaa edes telttaa kun siinä ei osata asua.
      Tuollaisia ei pidä passata sekunttia kaan.
      Terveisin Tampereen mies 46v.

      Takaisin kotimaahansa,

    • Anonyymi

      Tyhjäpää-ähly räpiköimässä välimeressä, on kuin kynttilä kantaeurooppalaisen kakussa. Toisen puhaltaa eurooppalainen sammuksiin ja toisen luonto upottaa ansioidensa mukaan. Luonnon laki on julma,...mutta niin pirun oikeudenmukainen.

    • Anonyymi

      Tie eurooppaan loisijaksi saapuvalle pitää tehdä juuri niin tasan vaikeaksi eli hengenvaaralliseksi, että tuo joko miettii muutaman kerran ennen lähtöään meriseikkailuun, tai uppoaa välimereen tuhansien muiden lailla. Välimeren monimuotoiselle ja kaikin puolin arvokkaalle kalakannalle ihmisruhot ovat ravinnonlähde, eli luonto kiittää!

    • Anonyymi

      Risteilyfirmat romuttavat aluksiaan, jotta ne voivat ostaa Suomesta uusia.
      Jos risteilyfirmat eivät romuttaisi entisiä hyväkuntoisia Suomessa tehtyjä aluksia, ne eivät voisi lunastaa tekeillä olevia sluksia eikä tilata uusia, jolloin Sanna Marinin,sd, hallitus joutuisi msksamaan telakkatakuita 3700 milj. euroa.

      Jos vielä samaan aikaan tulee sukupuolineutraalin sotu-tunnuksen kustannukset n.2000 miljoona euroa , uusi lentoyhtiö 100 milj.euroa ja uusi sote, jonka pelkkään lisäsuunnitteluu meni 190 milj.euroa niin Suomen on ... saatava uusi hallitus, jotta tästä selvitään.

      • Anonyymi

        Katsotaanpa kuinka moni risteilyfirma enää tilaa uusia aluksia. Taitavat yrittää venyttää jo tilauksessa olevienkin lunastuksia, sillä risteilymarkkinat eivät aivan äkkiä toivu koronan aiheuttamasta todellisesta markkina/imagonmenetyshaitasta. Meyer Turku, Meyer Papenburg, ja italialainen Fincantieri & ranskalainen Alstom, ovat todennäköisesti suurimmat kärsijät.


    • Anonyymi

      Normaalia kierrätystä. Suomessakin puretaan vanhoja laivoja.

    • Anonyymi

      Maksaa sekin jotain.

    • Anonyymi

      Vihervasureiden ja niiden elokapinakakaroiden ilmastotavoitteita.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 188
      4189
    2. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      103
      3465
    3. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      102
      2780
    4. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      303
      2712
    5. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      43
      2390
    6. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      175
      2173
    7. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      0
      2080
    8. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      37
      1792
    9. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      9
      1629
    10. Mies älä

      Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      45
      1173
    Aihe