Nöyryyttävä persoonan muokkaus

Ammattikorkeakoulun tehtävä on tehdä työntekijöistä sellaisia kuin yritysmaailman johtokunnat haluavat ja saada työntekijät hyväksymään täydellisesti yrityksen johtamistyyli, kilpailuetiikka, työsuhdemenetelmät ja ehdot. Se tehdään asenteita, arvoja ja identiteettiä opettamalla. Sen tarkoitus ei ole opettaa valittu aine vaan varmistua siitä, että työnantajalla on miellyttävä, sopiva kokemus työntekijästä. Nykyään ei tehdä voittoa tuotteella vaan asiakaspalvelijan aikaansaamalla palvelukokemuksella. Kyse on voittoa tekevän liikemiehen asenteiden muutoksesta ja toleranssin alentumisesta. He eivät enää kestä erilaisia ihmisiä. Se on kysyntää vähentävä ongelma. Asiat ovat menneet sellaiseksi, että liikemies on saanut vapauden toimia. Silloin valitaan liikemiehen omista tunteista ja asenteista ne asiat, joilla ei ole hirveästi merkitystä. Niistä tehdään maailman keskipiste ja kaikkia opetetaan noudattamaan niitä. Kysynnän ja voittojen menettämisen pelko syntyi 90-luvun alun lamassa ja siitä noussut sosiaalinen luokka otti vallan kaikessa. Koska työelämässä saa potkut kivuttomasti ja milloin vain, koska on outo, niin telkkarissa alkoi pudotuspelinarratiivi. Tosi-TV -kilpailut näyttävät häviämisen julkisesti ja niitä tuotetaan viihteenä, vaikka kyse on pelin tuomarin epäsosiaalisesta käyttäytymisestä. Tuomari leikkii työnantajaa ja peliin osallistuvat ovat siellä jostain ihmeen syystä, koska se on normaalia. Ammattikorkeakoulu luotiin 90-luvun laman jälkeen ja sen tarkoitus oli toimia 80-luvun amiksen ja yliopiston välissä. On jäänyt paljastamatta julkisesti, että kuka sitä on ideoinut ja millä tavalla. On pelottavaa, kuinka täydellisesti se on onnistunut. Vaikka AMK:ssa onkin koko ajan koulusta erottamiskeskusteluja, niin valtaosa opiskelijoista käyttäytyvät ylipalvelevasti ja elävät itsekeskeisten, pinnallisten ja vanhoihin moraalistandardeihin nähden heikkojen identiteettien mukaan. Heillä on oma tyylinsä, joka eroaa muista yhteiskunnan ryhmistä selvästi. AMK:n ideoijat ovat uusliberalisteja, jotka uskovat seuraaviin ideoihin. Yhteiskunta on epätoivottu talouden maailmassa ja se pitää hajottaa. Kaikki arvot, tunteet, ihmisyys ovat tuhlausta ja ne pitää suunnata yrityksien päämäärien toteuttamiseen. Valtiot pitää hajottaa ja tilalle pitää luoda pelkkään voitontekoon keskittyvä järjestelmä.

9

346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yksilö keskittyy myös voiton tekoon muiden kustannuksella. Valtion virkamies saa vähemmän bonuspalkkaa, asunnon vuokraaja ei saa myytyä niin kalliilla jne.

    • Anonyymi

      Tee muille se mitä itsellesi toivot tekevän. Kun keskityt ahneesti voiton tavoitteluun muiden kustannuksella niin muut tekevät sinua kohtaan samoin:) Eikö olekin mukavaa:)?

    • Anonyymi

      Kukaan työnantaja ei voi pitää töissään henkilöä, joka ei pysty toimimaan työnantajan arvomaailman mukaisesti. Toisaalta työnhakijan pitää itse katsoa eteensä, ettei hae sellaiselle alalle ja sellaiseen työhön, jonka arvomaailma sotii omia arvoja vastaan.

      Liike-elämässä määrää raha ja voitontavoittelu, ilman tätä ei mitään liike-elämää voi olla. Tämä pitäisi jokaisen kaupallisiin opintoihin hakeutuvan ymmärtää, olipa sitten kyse ammattikoulusta, ammattikorkeakoulusta tai yliopistosta.

      Sekä ammattikoulun että ammattikorkeakoulun kuin myös yliopiston opetuksen tavoite on tiedon ja taidon opettamisen ohella myös sosiaalistaa opiskelija alan arvomaailmaan ja tapoihin.

      • Mutta kun niitä arvoja ei olemassa. Työnantajat vetävät omia johtopäätöksiään ja kuka tahansa voi olla arvoihin sopimaton, jos arvot määritellään miten huvittaa. Työelämässä on keksitty uusi asia, jossa työnantajalla on rajaton mielivalta. Vielä tarkemmin se on sitä uusliberalismia, jossa yhteiskunnalla ei ole väliä. Jokainen yrittäjä on näin ollen vapaa sanomaan kaikki mahdollinen paska omasta mielikuvituksestaan ja siitä ei saa keskustella.


      • ajatuksetovatilmaisia kirjoitti:

        Mutta kun niitä arvoja ei olemassa. Työnantajat vetävät omia johtopäätöksiään ja kuka tahansa voi olla arvoihin sopimaton, jos arvot määritellään miten huvittaa. Työelämässä on keksitty uusi asia, jossa työnantajalla on rajaton mielivalta. Vielä tarkemmin se on sitä uusliberalismia, jossa yhteiskunnalla ei ole väliä. Jokainen yrittäjä on näin ollen vapaa sanomaan kaikki mahdollinen paska omasta mielikuvituksestaan ja siitä ei saa keskustella.

        Kukaan ei tarkista, että amk:n opettamat arvot ovat samoja kuin työnantajalla. koulun tehtävä ei sitä paitsi voi olla arvojen opettaminen. Se muuttaa koko maailman perusasiat ja siitä ei saa keskustella. Lisäksi tämä potkujen antaminen tapahtuu yleisesti, ei vain silloin kun työntekijä ei sopeudu työnantajan arvoihin. Todellisuudessa tällaisia konflikteja voisi syntyä erillisissä tapauksissa ja pitkissä työsuhteissa. Nyt on tehty niin, että työnantajan arvojen omaksuminen on peite todelliselle ongelmalle, joka on se, että työnantaja saa potkia ulos heti


      • Anonyymi
        ajatuksetovatilmaisia kirjoitti:

        Mutta kun niitä arvoja ei olemassa. Työnantajat vetävät omia johtopäätöksiään ja kuka tahansa voi olla arvoihin sopimaton, jos arvot määritellään miten huvittaa. Työelämässä on keksitty uusi asia, jossa työnantajalla on rajaton mielivalta. Vielä tarkemmin se on sitä uusliberalismia, jossa yhteiskunnalla ei ole väliä. Jokainen yrittäjä on näin ollen vapaa sanomaan kaikki mahdollinen paska omasta mielikuvituksestaan ja siitä ei saa keskustella.

        Työnantajan rajaton mielivalta ei ole ollenkaan uusi asia, pikemminkin mennyttä maailmaa. Tämän päivän mielivalta on varsin vähäistä ja poikkeuksellista verrattuna sadan tai kahden sadan vuoden takaiseen.

        Työntekijä on aina vapaa lähtemään, kun työ ei miellytä!


      • ajatuksetovatilmaisia kirjoitti:

        Kukaan ei tarkista, että amk:n opettamat arvot ovat samoja kuin työnantajalla. koulun tehtävä ei sitä paitsi voi olla arvojen opettaminen. Se muuttaa koko maailman perusasiat ja siitä ei saa keskustella. Lisäksi tämä potkujen antaminen tapahtuu yleisesti, ei vain silloin kun työntekijä ei sopeudu työnantajan arvoihin. Todellisuudessa tällaisia konflikteja voisi syntyä erillisissä tapauksissa ja pitkissä työsuhteissa. Nyt on tehty niin, että työnantajan arvojen omaksuminen on peite todelliselle ongelmalle, joka on se, että työnantaja saa potkia ulos heti

        Tämä ei vielä ihan riitä kuvaukseksi. Heillä on liikaa valtaa, mutta se moraalinen höpinä ja nöyryytys, joka aloitettiin AMKn perustamisella, ja jonka funktio on tukea sitä valtaa, on hys hys asia. Se on mätä sormi, joka pitää leikata pois, tai muuten yhteiskunta kuolee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Työnantajan rajaton mielivalta ei ole ollenkaan uusi asia, pikemminkin mennyttä maailmaa. Tämän päivän mielivalta on varsin vähäistä ja poikkeuksellista verrattuna sadan tai kahden sadan vuoden takaiseen.

        Työntekijä on aina vapaa lähtemään, kun työ ei miellytä!

        Se mielivalta tuli takaisin uusliberalismissa. Uuskolonialismi. 90-luvun lama lopetti aivan juuri ne instituutiot, jotka sosiaalidemokraatit loivat sodan jälkeen. Tämä historia on selvä nakki. Nyt on kyse AMKn todellisesta törkeydestä ja siitä, että nuorten ei pitäisi joutua siihen hölynpölyyn .

        https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0896920520929966

        From COVID-19 to the End of Neoliberalism
        Alfredo Saad-Filho
        First Published May 29, 2020


      • ajatuksetovatilmaisia kirjoitti:

        Se mielivalta tuli takaisin uusliberalismissa. Uuskolonialismi. 90-luvun lama lopetti aivan juuri ne instituutiot, jotka sosiaalidemokraatit loivat sodan jälkeen. Tämä historia on selvä nakki. Nyt on kyse AMKn todellisesta törkeydestä ja siitä, että nuorten ei pitäisi joutua siihen hölynpölyyn .

        https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0896920520929966

        From COVID-19 to the End of Neoliberalism
        Alfredo Saad-Filho
        First Published May 29, 2020

        Edelleen se nöyryytys ei tapahdu vain amkissa vaan telkkarissa. Näitä arvoja ja työnantajan mielivaltaa tukevia asenteita levitetään lastenkasvatuksessa ja viihteessä. Ne voi lukea niin, että se sanoma on ympätty sinne


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1268
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      904
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      23
      857
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      750
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      94
      730
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      558
    Aihe