Pitäisikö Katman lakia opettaa kouluissa?

Anonyymi

Vaikkapa uskonnon sijaan. Sehän kuuluu budhalaisuuteen joten liittyy uskontoihin.

19

50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

K ARMAN lakia. (Korjaus)

• Anonyymi

Minä jo ajattelin, että ehkä tämä liittyy Katmandun. :)

Minun mielestäni ei pidä opettaa karman lakia. Jos opetettaisiin uskonnollista lakia, paras olisi: "rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun mielestäni ei pidä opettaa karman lakia. Jos opetettaisiin uskonnollista lakia, paras olisi: "rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi".

Karman lain opettaminen pitäisi yhdistää esi isiemme uskon opetuksen yhteyteen. Olisi valinnainen aine kristinuskon rinnalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paras on kuitenkin Kung Futsen kultainen sääntö. Sillä voitaisiin höystää karman lain ja esi-isiemme uskon opetusta kouluissa.

• Anonyymi

Täh? Kaikki uskonnot opettavat "karman lakia". Jeesuksen sanoi: "mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää" ja "mitä haluatte ihmisten tekevän teille, tehkää samoin heille".

• Anonyymi

Sepä onkin yllätys monelle uskovaiselle. Eipä olisi pahaa maailmassa jos kaikki uskoisivat karman lakiin. Myös hyvä teko heijastuu takaisin. AJatuskin.

• Anonyymi

Karmaa ja jälleensyntymistä on ehkä joskus opetettukin kristinuskossa. Vapaa katollinen kirkko opettaa jälleensyntymistä.

• Aloitus on väärässä paikassa tai sitten hieman huono. Luterilaisuus-palstan kontekstissa aloittajan kysymys johtaa tietenkin siihen, että Raamatusta alkaa löytymään Karman lakia tukevia yksittäisiä jakeita. Raamatun maailmankuva ja luterilaisuus pitäisi olla se lähtökohta ja Karman lakia tulisi tarkastella Raamatun sanan kautta, ei toisin päin.

Raamatussa ei ole jälleensyntymisoppia. Ihmisellä on vain yksi elämä. Miten sen elää, mihin ja miten uskoo, vaikuttaa siihen, pääseekö taivaaseen vai joutuuko Helvettiin. Ihmisellä ei ole mahdollisuutta enää kuoleman jälkeen parantaa tapojaan, kuten Karman laki opettaa.

Hyvät teot eivät vie ihmistä pelastukseen. Ihmisen voi pelastaa vain usko Jeesukseen. Usko Jeesukseen tosin synnyttää rakkautta Jumalaa ja lähimmäistä kohtaan, mutta se ei ole ihmisen ansiota, vaan vain Jumalan lahjaa. Tosin kaikki uskossa tehdyt Jumalan tahdon mukaiset hyvät teot saavat palkkion taivaassa, mutta sekin on vain Jumalan armon seurausta.

Pahat teot eivät vie ihmistä kadotukseen. Jumalan armo on niitä suurempi. Jo pelkkä armon käsite sotii Karman lakia vastaan. Ajatus, että ihminen saa kaikki pahat tekonsa anteeksi ilman rangaistusta ja pääsee taivaaseen pelkästä uskosta, on Karman lain vastakohta.

Karman lakia ei tulisi opettaa kouluissa kristinuskon sijaan, mutta voi sitä opettaa osana yleissivistystä ja muistaakseni meidänkin kouluissa siitä kerrottiin uskonnon tunnilla. Kunhan vain muistetaan muistuttaa, että karman laki ei ole totta, vaan vain harhaoppi.

Kouluissa pitäisi opettaa enemmän perinteistä tervettä kristinuskoa. Suomi on sivistyneenä länsimaisena hyvinvointivaltiona rakennettu luterilaisen kristinuskon perustalle. Suomi on niin täysin luterilaisuuden vaikutuksen kyllästämä, että jopa suomalaiset ateistit ovat "luterilaisia ateisteja". ( Kts. esim. Suomen Kuvalehti, Uusi Suomi, Kirkko ja kaupunki ja tieteenpaivat.fi )

Varsinkin näinä outoina aikoina - sortavan tasa-arvon ja tuomitsevan suvaitsevaisuuden päivinä - ihmiset tarvitsevat asiallista tietoa omista juuristaan, sen kristillisen kulttuurin perusteista, joka mahdollistaa todellisen tasa-arvon, ihmisoikeudet ja vapauden.

• Anonyymi

Johan nyt luonnonlaki karma on totta samoinkuin reinkarnaatio. Joskus kristinusko on oleva haharhaoppi ja valetta. Toivotaan vaan ettei islam ole tilalle tulossa .

• Anonyymi
      • Anonyymi

Oli eri kappale, kun se jonka olin kuullut.

• Kannatan tätä heti kunhan ensin hoitelet nuo "pastan poistajat"

• Anonyymi

Miksi luulet, että merkittävää osaa buddhalaisuudessa ei opeteta kun buddhalaisuudesta opetetaan?

• Anonyymi

Minun rikokseni tuomitaan vasta seuraavissa elämissä 🤣🤣🤣

• Anonyymi

Karma voi pyyhkäistä jo tässä elämässä. Kokemusta on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Karma voi pyyhkäistä jo tässä elämässä. Kokemusta on.

Kerro onko minun karmani luonut minut ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osaa vain poistella eikä tiedä vastauksia 😐

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei sua ole kukaan luonut, olit miljoona vuotta sitten kivi ja evoluution ansiosta kehityit ihmiseksi.

• Anonyymi

Karma löytyy buddhalaisuuden lisäksi em. hindulaisuudesta, jainalaisuudesta ja teosofiasta. Vanhin karman maininta löytyy 1500 eaa hindulaisista teksteistä. Karman merkitys eri uskonnoissa ja uskonnon sisällä vaihtelee aika tavalla.

Buddhalaisuudessa karma on yksi viidestä ihmisen elämään vaikuttavasta tekijästä. Muita ovat em. luonnonlait, perinnölliset tekijät ja psyykkiset tekijät.
      Esimerkiksi syntyminen vammaisena tai loukkaantuminen liikenneonnettomuudessa eivät täten ole karmaa vaan johtuvat muista tekijöistä.

Karma on tärkeä buddhalaisuudessa siksi, että se on asia, johon ihminen voi itse välittömästi vaikuttaa. Karma toimii heillä ainakin kahdella tavalla.

1. Karma ei ole mikään kosminen oikeusjärjestelmä vaan havainto siitä, että ajatuksilla, puheilla ja teoilla on vaikutuksia toisiin ihmisiin ja ympäristöön. Nämä vaikutukset saavat aikaan lisää vaikutuksia ja näin toimintamme kohdistuu, ennemmin tai myöhemmin, takaisin meihin itseemme.

2. Ihminen tekee koko ajan karmaansa. Koska me olemme ajatelleet, puhuneet ja toimineet tietyllä tavalla menneisyydessä, meillä on taipumus toistaa sitä samaa kaavaa nyt ja toimia samalla tavalla. Meillä on siis joka hetki mahdollisuus muuttaa karmaa huonosta hyväksi toimimalla toisin. Eikä pelkästään omaamme. Esimerkiksi ihminen, joka on kärsinyt huonosta lapsuudesta, voi katkaista kaltoinkohtelun kierteen ja olla jatkamatta sitä omiin lapsiinsa. Hän voi päåttää ettei anna menneisyyden enää määritellä omaa toimintaansa ja toimia toisin. Hän korjaa näin paitsi omaa karmaansa, myös muiden ihmisten karmaa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      250
      2239
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      192
      1684
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      47
      1329
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      50
      1035
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      41
      836
    6. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      820
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      31
      790
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      23
      768
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      25
      766
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      647
    Aihe