Köyhä.Onko sinulla auto?

Anonyymi

Onko sinulla käytössä auto?Suomessa auton käyttäminen on melko kallista.
Miten voisi olla köyhällä varaa pitää autoa?Minulla ei autoa ole.

117

2038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Autosta en tiedä mutta onhan tämä nyt joku kulkupeli kuitenkin.
      Mercedes Amg 65 L 4-matic.

    • Anonyymi

      Meillä köyhiksi luokitelluilla on omistuksessamme kohtuu käytetty ranskalainen iso farkku, näitä saa ihan taskurahalla tai jopa ilmaiseksi, kun vain hakee pois. Ihan pakollinen perus liikennevakuutus n. 150€ vuodessa, vero vähän päälle 200€ vuodessa. Osat halpoja, jos niitä sattuu tarvitsemaan, mitään suuria ei kannata alkaa korjailemaan, jotain alapalloja, raidepäitä, koiranluita, jarrupaloja voi vaihdella.

      Kilometrikorvauksia ja verovähennystä työmatkoista saa samat, mitä uusistakin autoista, joten melkoinen tulonsiirto meille köyhille. Jos jotain töitä tekee, mihin tarvitaan autoa, niin auto ei käytännössä köyhälle maksa mitään, tulee jopa voittoa!
      Ja vaikka ei olisi töissäkään, niin aina edunvalvonnasta voi laskuttaa kilometrit tai verovähennykset ottaa.

      Vakuutuksia ja katsastuksia voi kilpailuttaa, halvimmat vakuutukset vähillä kilometreillä n. 130€/v. ja katsastukset jopa joskus alle 20€ ja näytöt 5€

    • Anonyymi

      Oli muttei ole enää, kun myin hiljattain. Ei talous kestä tehdä ja ottaa riskiä tuhansien eurojen remontteja, eikä tuollaista autoo ole mielekästä pitää kun vaan ihan nurkka-ajoo. Kävellen en pysty hoitaan mm. kauppa-asioita kokonaan, mutta siihen on muitakin ratkaisuja kuin oma auto. Täytyy nyt katsoa jos jonkin koslan ostaa, mutta kalliilksi.

      Eikös prkle sitten eräs melkö iäkäs sukulainen älä nääsään rahasta ja puhuun höperöitymisestä sekä auton tarpeesta ja verkko-ostoista😠 Just tehtiin isohko remontti mun autoon, minkä päätin olleen ns. viimeinen niitti ko. romun (Golf) omistamiselle.

      Se on kuulemma niin, että sitten vain korjataan jos tarvii. Kuulemma joku tuttavakin tekee 6000 euron remppaa uudehkoon autoon. Ei kukaan täyspää moista tee mutku toisille vain omaisuus on kaikki kaikessa. Mutta mikäpä siinä sitten jos lystille on maksaja, esim. perintörahat 😉 Jos ei ole milläs maksat. Tämä henkilö on ymmärtääkseni melko varakas ja nää tai ainakin ns. iso alkusiemen tulleet pääosin muuten kuin omalla työllä tai riskillä. Pitää vielä rehvastella ja nälviä! Pitää myös valittaa mun verkko-ostoista, vaikka ostin nimenomaan tarpeeseen ja alennuksella. Muttai ei kun on turhaa, autoon paljon järkevämpää laittaa vaikka se seisoo 99,9%. Hän mm. puolittaa talouspaperiarkkeja - vaikka niitä saa valmiinakin. Herran jestas mihin sitä voi ihminen vajota... Pitäisi olla paljon enemmän huolissaan mm. omasta liikkumisesta ja lähiomaisensa hyvinvoinnista, eikä kuvitella rahan ja omaisuuden ratkaisevan kaikki!

      Saahan sitä kuvitella, että moinen upppoo ihmiseen joka osaa laajasti monenlaisia asioita teoriassa ja todistetusti (ei aina ehkä näy olemuksessa ja puheessa lukuisista syistä) sekä on rahoitusta vaille talousajan yrittäjä, jolle olisi kertynyt vaurautta ihan omin toimin (ei ilmaiseksi) ainakin viimeiseltä kymmeneltä vuodelta sijoittamalla esim: Amazon, Alibaba,Google,Facebook, CTI,Biohit, Sampo,NokianRenkaat,Metso,Outotec,Kesko 10-15 t€ vuosittain. En periaatteestakaan kuuntele ja siedä, eikä kenenkään tarvi, moista käytöstä merkittävästi sairaana ja huono-osaisena, joka on yrittänyt parantaa tilannettaan monellakin tavalla, mutta kapuloita pannaan vaan rattaisiin joka välissä!
      Jää nähtäväksi kenellä se kantti todella kestää 😈

      PS. vähän ns. offtopic-juttuakin, mutta varmaan moni löytää yhtymäkohtia

      lajijasuris

      • Anonyymi

        ...mutta kalliiksi ne halvat koslatkin tulee jos niitä joutuu yhtenään vaihtaan. Koeajoilla, tarkastuksilla ja muilla selviää paljon, toisin taas on nykyautojen kanssa, joissa paljon elektroniikkavikoja

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...mutta kalliiksi ne halvat koslatkin tulee jos niitä joutuu yhtenään vaihtaan. Koeajoilla, tarkastuksilla ja muilla selviää paljon, toisin taas on nykyautojen kanssa, joissa paljon elektroniikkavikoja

        lajijasuris

        Ei näitä halpisautoja kannata alkaa paljoa korjailemaan. Ostaa katsastettuna tai vikalistalla, että tietää mitä pitää korjata. Ajetaan katsastus loppuun ja viedään vikalistalle, katsotaan, että kannattaako korjauttaa tai korjata.
        Täällä maalla on hyviä korjaamoita, jotka osaa korjata näitä halpisautoja, eli ei tule kovin kalliiksi, osaavat tehdä optimikorjaukset (muuten loppuu asiakkaat!).
        Vanhoilla muutaman satasen autoilla monet ajelee täällä kymmeniä tuhansia kilometrejä, ellei satoja tuhansia. Meilläkin ajetaan noita ranskalaisia loppuun, ei paljoa säälitä, kulkee niin pitkään, kuin kulkee ja sitten etsitään toinen taas tilalle.
        Uutta ei todellakaan kannata ostaa, on minulla ollut uusiakin joskus, mutta se vasta kalliiksi tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näitä halpisautoja kannata alkaa paljoa korjailemaan. Ostaa katsastettuna tai vikalistalla, että tietää mitä pitää korjata. Ajetaan katsastus loppuun ja viedään vikalistalle, katsotaan, että kannattaako korjauttaa tai korjata.
        Täällä maalla on hyviä korjaamoita, jotka osaa korjata näitä halpisautoja, eli ei tule kovin kalliiksi, osaavat tehdä optimikorjaukset (muuten loppuu asiakkaat!).
        Vanhoilla muutaman satasen autoilla monet ajelee täällä kymmeniä tuhansia kilometrejä, ellei satoja tuhansia. Meilläkin ajetaan noita ranskalaisia loppuun, ei paljoa säälitä, kulkee niin pitkään, kuin kulkee ja sitten etsitään toinen taas tilalle.
        Uutta ei todellakaan kannata ostaa, on minulla ollut uusiakin joskus, mutta se vasta kalliiksi tulee.

        Juu ihan totta, ei kannata korjata kuin jarrut tai vaihtaa akku ja tämän tapaisia, mutta isompien vikojen tullessa toista autoo katsoon. Samat ehdot itsellä eli pitää olla katsastettu, huoltokirja ok ja mieluusti kuitit yms.

        Juu kalliiksi tulee uudet. Moni ajattelee, että koska takuu korvaa hyvin viat. Korvaapa se, mutta mikä onkaan sen uuden auton arvo vaihtohetkellä muutaman vuoden päästä?! Päälle vielä muut viat mitä pitää itse maksaa.

        Tuohon ylempään tekstiini sen verran ettei kukaan täyspää, oli sitten köyhä tai rikas, uudehkoon autoon mukisematta maksa tonnien remonttia kokonaan itse ("autoissa nyt voi olla kaikenlaista") Noissa VAG-konsernin autoissahan ollut sitä, että männissä on liian pienet öljyreiät ja tämän vuoksi männänrenkaat "palaneet" kiinni mäntään ym. Tämä on ilmiselvä tyyppivika! Pitää vähintään huolehtia ettei samoja huonoja osia käytetä.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ihan totta, ei kannata korjata kuin jarrut tai vaihtaa akku ja tämän tapaisia, mutta isompien vikojen tullessa toista autoo katsoon. Samat ehdot itsellä eli pitää olla katsastettu, huoltokirja ok ja mieluusti kuitit yms.

        Juu kalliiksi tulee uudet. Moni ajattelee, että koska takuu korvaa hyvin viat. Korvaapa se, mutta mikä onkaan sen uuden auton arvo vaihtohetkellä muutaman vuoden päästä?! Päälle vielä muut viat mitä pitää itse maksaa.

        Tuohon ylempään tekstiini sen verran ettei kukaan täyspää, oli sitten köyhä tai rikas, uudehkoon autoon mukisematta maksa tonnien remonttia kokonaan itse ("autoissa nyt voi olla kaikenlaista") Noissa VAG-konsernin autoissahan ollut sitä, että männissä on liian pienet öljyreiät ja tämän vuoksi männänrenkaat "palaneet" kiinni mäntään ym. Tämä on ilmiselvä tyyppivika! Pitää vähintään huolehtia ettei samoja huonoja osia käytetä.

        lajijasuris

        Mikä tuo VAG-konserni on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tuo VAG-konserni on?

        Volkswagen AG, jonka merkkejä on mm. siis VW, Audi, Skoda,Seat...

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Volkswagen AG, jonka merkkejä on mm. siis VW, Audi, Skoda,Seat...

        lajijasuris

        VAG-konserni on virheellinen ilmaus. Kyse on VW-konsernista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VAG-konserni on virheellinen ilmaus. Kyse on VW-konsernista.

        No joo, jos oikein tarkkoja ollaan, mut jostain syystä kumminkin VAG ollut käytössä.
        Muistaakseni tarkoittaa "VW Oy" suomeksi.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näitä halpisautoja kannata alkaa paljoa korjailemaan. Ostaa katsastettuna tai vikalistalla, että tietää mitä pitää korjata. Ajetaan katsastus loppuun ja viedään vikalistalle, katsotaan, että kannattaako korjauttaa tai korjata.
        Täällä maalla on hyviä korjaamoita, jotka osaa korjata näitä halpisautoja, eli ei tule kovin kalliiksi, osaavat tehdä optimikorjaukset (muuten loppuu asiakkaat!).
        Vanhoilla muutaman satasen autoilla monet ajelee täällä kymmeniä tuhansia kilometrejä, ellei satoja tuhansia. Meilläkin ajetaan noita ranskalaisia loppuun, ei paljoa säälitä, kulkee niin pitkään, kuin kulkee ja sitten etsitään toinen taas tilalle.
        Uutta ei todellakaan kannata ostaa, on minulla ollut uusiakin joskus, mutta se vasta kalliiksi tulee.

        Minulla on ollut auto18vuotiaasta lähtien enkä ole koskaan ostanut uutta vaikka katsataja sanoi ei tällaisia autoja saa vakuutusyhtiöltä- siinäkin oli takan verotus jos olisin laittanut 25 prosenttia osia olisi veroa mennyt 130000 mk auto oli kuin uusi .
        Kateellinen katsastaja niuhotti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Volkswagen AG, jonka merkkejä on mm. siis VW, Audi, Skoda,Seat...

        lajijasuris

        Se on nykyään VW Group.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on nykyään VW Group.

        Tuo on englantia. Suomeksi VW-konserni, saksaksi VW Konzern.


    • Anonyymi

      Köyhäm Ihmisen Auto=KIA.

    • Anonyymi

      Köyhällä ei ole varaa auton kuluihin.
      Esim.. itsellä oli parin sadan auto, mutta ei sitten enää varaa trafi tasa-veroihin maksuihin, vakuutus, katsastus, polttoaine, huollot ja korjaukset - niihin ei ole varaa.

      Harvalla köyhällä on omaa autokorjaamoa .
      Ja kun halpa auto, niin ennen pitkää on korjaamista, huoltoa, jne..
      Kalliiksi se tulee !
      Köyhällä ei ole rahoja.

    • Anonyymi

      Ei. Jos sinulla on varaa autoon ja et asu siinä (sen olematta asuntoauto), olet rikas.

      • Anonyymi

        Ei se rikkaus autossa ole, niitä saa ilmaiseksi tai muodollisella korvauksella. Vakuutukset ja verot voi nipistää vaikka toimeentulotuen ravintoon lasketusta 8€/päivä rahasta sen euron, niin saat maksettua ne. Silti sinulle jää 7€/päivä ravintoon vielä rahaa käytettäväksi, todellisuudessa syöt hyvin 3€/päivä, joten ei ole köyhälle auto mikään ongelma.
        Jos tupakoit ja käytätä päihteitä tai olet peliriippuvuainen, ei tietenkään mikään raha riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se rikkaus autossa ole, niitä saa ilmaiseksi tai muodollisella korvauksella. Vakuutukset ja verot voi nipistää vaikka toimeentulotuen ravintoon lasketusta 8€/päivä rahasta sen euron, niin saat maksettua ne. Silti sinulle jää 7€/päivä ravintoon vielä rahaa käytettäväksi, todellisuudessa syöt hyvin 3€/päivä, joten ei ole köyhälle auto mikään ongelma.
        Jos tupakoit ja käytätä päihteitä tai olet peliriippuvuainen, ei tietenkään mikään raha riitä.

        typeriä mielipiteitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        typeriä mielipiteitä

        Monella köyhällä kuitenkin täyttä totta, että ne rahat menee tupakkaan, päihteisiin ja on peliriippuvuutta, ei silloin mikään raha riitä. Ei normaali ihminen käytä ruokaan edes tuota 8€ päivässä, mutta sillä summalla on varmistettu toimeentulotuessa, että sillä taatusti tumpelo tampiokin saa ravintonsa hankittua. Tosin ei se kaikille tunnu onnistuvan sekään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        typeriä mielipiteitä

        Yep. Ei voi olla väärässä vaan aina syytetään, että toinen sitten ryyppää ja polttaa yms. rahansa. Ajokortitkin kun saa ilmaiseksi ja jos silmälaseja pitää käyttää niin ei sillä väliä, ei osta sellaisia. Ajaa ilman korttia sokeana jotain autoa, poliisille voi näyttää, että voin ajaa, koska minulla pitää siihen olla varaa ja mm. tällaisilla asioilla ei ole merkitystä auton käytössä/pidossa.
        Oh.. Ai miksikö auton penkit on verisenp*skan peitossa? Kun makarooni on niin halpaa ruokaa. Ei minun suolisto sitä kestä, että pitää elää tietyllä ruokarahalla päivässä, koska muutkin siihen pystyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yep. Ei voi olla väärässä vaan aina syytetään, että toinen sitten ryyppää ja polttaa yms. rahansa. Ajokortitkin kun saa ilmaiseksi ja jos silmälaseja pitää käyttää niin ei sillä väliä, ei osta sellaisia. Ajaa ilman korttia sokeana jotain autoa, poliisille voi näyttää, että voin ajaa, koska minulla pitää siihen olla varaa ja mm. tällaisilla asioilla ei ole merkitystä auton käytössä/pidossa.
        Oh.. Ai miksikö auton penkit on verisenp*skan peitossa? Kun makarooni on niin halpaa ruokaa. Ei minun suolisto sitä kestä, että pitää elää tietyllä ruokarahalla päivässä, koska muutkin siihen pystyy.

        Siis väitätkö, että et saa mitään muuta ruokaa sotettua toimeentulotuen ravintoon lasketulla 8€/päivä, kuin pelkkää makaronia? Olet kyllä melkoinen mestari hävittämään rahasi, ei voi muuta todeta!
        Siis tuolla 8€/päivä saa makaronia 16kg, siis melko karpaasi olet, jos syöt pelkkää makaronia päivässä 16kg, ohhoh!

        Mitä tulee ajokorttiin, sellaisen saa kyllä nykyään todella helposit ja halvalla. Meillä juuri vanhin tyttäremme sai ajokortin, hankittiin Trafin kautta opetuslupa 30€, tori.fi hankittiin käytetty opetuspoljin muutamalla kympillä. Asensin opetuspolkimen vanhaan autoomme ja kävin näyttämässä sen asennuksen paikallisella katsastus asemalla veloituksetta. Siis sen polkimen asennuksen katsastus ei maksa mitään, on ilmainen!
        Vaimoni opetti tytärtämme työmatkoilla, kun kumpikin menivät samalla autolla töihin ja töistä kotiin. Inssiajo maksoi 90€ ja täts it!

        Nyt tyttö ajelee halpisautolla kouluun ja töihin, sekä harrastuksiin. Ei ryyppää, eikä polta, joten opiskelijankin rahat riittää autoiluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis väitätkö, että et saa mitään muuta ruokaa sotettua toimeentulotuen ravintoon lasketulla 8€/päivä, kuin pelkkää makaronia? Olet kyllä melkoinen mestari hävittämään rahasi, ei voi muuta todeta!
        Siis tuolla 8€/päivä saa makaronia 16kg, siis melko karpaasi olet, jos syöt pelkkää makaronia päivässä 16kg, ohhoh!

        Mitä tulee ajokorttiin, sellaisen saa kyllä nykyään todella helposit ja halvalla. Meillä juuri vanhin tyttäremme sai ajokortin, hankittiin Trafin kautta opetuslupa 30€, tori.fi hankittiin käytetty opetuspoljin muutamalla kympillä. Asensin opetuspolkimen vanhaan autoomme ja kävin näyttämässä sen asennuksen paikallisella katsastus asemalla veloituksetta. Siis sen polkimen asennuksen katsastus ei maksa mitään, on ilmainen!
        Vaimoni opetti tytärtämme työmatkoilla, kun kumpikin menivät samalla autolla töihin ja töistä kotiin. Inssiajo maksoi 90€ ja täts it!

        Nyt tyttö ajelee halpisautolla kouluun ja töihin, sekä harrastuksiin. Ei ryyppää, eikä polta, joten opiskelijankin rahat riittää autoiluun.

        Niin. Kaikilla onkin vanhemmat opettamassa ja elossa. Valmiiksi autokin löytyy. Kulutkin ja aika jaetaan kummitusten kanssa niin ei tule asuminen yhtä kalliiksi. En tiedä mistä muropaketista tuokin kortti on jos nuo on tosiaan ainoat kulut. Pelkästään virannomaisille kuuluvat maksut on tuota korkeammat.
        Anyway.. Mistä saa ostettua vanhemmat ehjällä autolla vakuutuksineen, ja paljonko ne maksaa? Voiko jakaa senkin kulun kummitusten kanssa?
        Saako sellaisen halppisauton eurolla? 50 euroa on aika ehdoton maksimi mitä pystyy maksamaan. Enempää ei saa säästää.

        Yhä voi onneksi näemmä sanoa poliisille, että ilman silmälaseja saa ajaa ja kummitukset auttoivat kortin hankinnassa. Ai katsastus? Ei siihen ollut rahaa, mutta netissä yksi tietäjä sanoi, että rahat riittää kaikkiin tarpeellisiin kuluihin joten käsitän, ettei sitä siis tarvitse.


    • Anonyymi

      Edellistä värkkiäni, Xaraa pidin yli 19 vuotta ilman varsinaisia korjauksia. Tietenkin jakopää oli uusittava rutiinin omaisesti. Muutkin olivat kulutusosien vaihtoja.
      Ainoa varsinainen korjaus oli etujarruletkujen uusiminen.
      Nyt 3 vuotta on käytössä ollut pappapolo.

      Xaran alkuvuodet ajoin työmatkoja joista sain km. korvaukset.
      Nyt sinnittelemme eukkoni kanssa pienillä eläkkeillä.
      Näinä aikoina auto on kätevä sillä joudun kuskaamaan vakavasti sairastelevaa eukkoani naapurikaupungin keskussairaalaan muutaman kerran viikossa. Huominen on helppo. Iltapäivällä tuli hälytys huomisaamuksi oman kaupungin tk:n labraan pikaisiin kokeisiin.

      • Anonyymi

        Mikä on pappapolo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on pappapolo?

        Vanha VW Polo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on pappapolo?

        Vanha VW Polo tai Seat Cordoba, jotka on ikiliikkujia ja niitä saa halvalla. Jos ajaa paljon, kannattaa ostaa dieselinä, halpis Pololla tai Seatilla ajaa pienellä polttoaineella ja halvoilla vakuutuksilla/ veroilla.


    • Anonyymi

      Mul on ollu auto olin sitten töissä taien.

      Töissä ollessa oli aina vanha auto ja sitä piti korjata jatkuvasti. Siihen meni rahaa.

      Nyt työttömänä ostin ihan uuden auton, eikä siinä ole ollut mitäänv ikaa koskaan, ja katsastaakin pitää joka toinen vuosi.
      Velkaa ei ole yhtään joten kyllä aika halvpaa on omistaa uusi auto.

    • Anonyymi

      Köyhällä ei nykyään ole varaa auton kuluihin.
      Esim.. itsellä oli parin sadan auto, mutta ei sitten enää varaa trafi tasa-veroihin maksuihin, vakuutus, katsastus, polttoaine, huollot ja korjaukset - niihin ei ole varaa.

      Harvalla köyhällä on omaa autokorjaamoa .
      Ja kun halpa auto, niin varmasti ennen pitkää on korjaamista, huoltoa, jne..
      Kalliiksi se tulee !
      ja Köyhällä ei ole rahoja.

      • Anonyymi

        "Harvalla köyhällä on omaa autokorjaamoa ."
        Tämä nyt on ihan puppua, monilla köyhillä sitä onkin oma autokorjaamo, nimittäin aika paljon on kimppatalleja, mihin on hankittu kimpassa työkalut ja tallin vuokra ja muut kulut maksetaan kimpassa. Jotkut ovat ostaneet kimpassa talliosakkeen, missä sitten korjataan kimpassa vanhoja autoja. Lisäksi homma on mukavaa yhdessä oloa ja säästöä kaikille, kun ei tarvitse kaikkia työkaluja ostella itse. Kimpassa ostetaan varaosa-autoja, jolloin yhdestä autosta saadaan useammalle kaverille varaosia. Telkkarissakin pyöri joitakin aikoja sitten Latela, missä kaveruksilla oli kimppatalli.


    • Anonyymi

      Köyhä korjaa autonsa itse. Kannattaa ostaa -2000 vuoden tai vanhempi niin homma on helpompaa ja osat halpoja. Renkaita saa ilmaiseksi tai laittaa halvimmat kiinalaiset, jos enemmän ajaa kuin kauppareissut.

    • Anonyymi

      Ihmettelen monasti, että miksi köyhät eivät omista autoa kimpassa? Eihän kaikki tarvitse samaan aikaan autoa, joten samalla autolla tulisi hyvin toimeen useampikin henkilö tai perhe. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001919209.html
      Omassa lapsuudessani ja nuoruudessani oli hyvin yleistä, että oli yhteisiä autoja. Meilläkin oli ensimmäinen auto yhteinen auto toisen perheen kanssa. Tuo yhteinen auto myytin pois, kun toinen perhe muutti pois kauemmaksi.

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001783219.html

    • Anonyymi

      Köyhällä ei nykyään ole varaa auton kuluihin.
      Esim.. itsellä oli parin sadan auto, mutta ei sitten enää varaa trafi tasa-veroihin maksuihin, vakuutus, katsastus, polttoaine, huollot ja korjaukset - niihin ei ole varaa.

      Harvalla köyhällä on omaa autokorjaamoa .
      Ja kun halpa auto, niin varmasti ennen pitkää on korjaamista, huoltoa, jne..
      Kalliiksi se tulee !
      ja Köyhällä ei ole rahoja.

      • Anonyymi

        Mihin ihmeeseen hävität kaikki rahasi? Ei auton käyttökulut ja maksut nyt niin mahdottomia ole, jos autolla kuitenkin on jotain käyttöä. Tietty jos ilman autoa pärjää, niin sitten kannattaa olla ilman.
        Täällä maaseudulla jumalan selän takana auto on hyvä olla jonkinlainen ja jo muutamalla kala tai marjareissulla saa takaisin auton kuluja. Juuri katselin, kuinka fb:ssa käy kala ja marjakauppa, monet myy kalastamiaan kaloja S-marketin pihalla, puolukkaa myydään nyt ämpäreittäin 30€. Auton vuotuiset kulut on äkkiä kuitattu vaikka puolukoita poimimalla.
        Keväällä sitten auton perässä on monellakin vanha pieni peräkärry ja siinä myytävänä linnunpönttöjä, hyvin käy kauppa niilläkin ja yhdestä trukinlavasta tulee monta linnunpönttöä!
        Yksi kaveri myy kotona paistettua leipää pakettiautonsa takaosasta lauantaisin, kun hänen vaimonsa leipoo leipää EU-ruoka-avun jauhoista. Hyvin kulkee leivät autolla marketin pihalle ja kaveri lastin myytyään käy ostamassa marketista hieman ruokaa perheelleen ja lähtee kotiin saunan lämmitykseen.

        Mitä tuohon korjaamiseen tulee, täällä ja monella muullakin maaseudun pienenllä paikkakunnalla on vanhojen autojen korjaamoita, joissa varsin edullisesti korjataan näitä vanhoja autoja. Täällä ajetaan vanhoilla autoilla ja niitä kunnostellaan katsastuksiin varsin sopivasti. Eihän näissä autoissa nykyään niin isoja vikoja ole ja suuria vikoja ei kannata alkaa korjailemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin ihmeeseen hävität kaikki rahasi? Ei auton käyttökulut ja maksut nyt niin mahdottomia ole, jos autolla kuitenkin on jotain käyttöä. Tietty jos ilman autoa pärjää, niin sitten kannattaa olla ilman.
        Täällä maaseudulla jumalan selän takana auto on hyvä olla jonkinlainen ja jo muutamalla kala tai marjareissulla saa takaisin auton kuluja. Juuri katselin, kuinka fb:ssa käy kala ja marjakauppa, monet myy kalastamiaan kaloja S-marketin pihalla, puolukkaa myydään nyt ämpäreittäin 30€. Auton vuotuiset kulut on äkkiä kuitattu vaikka puolukoita poimimalla.
        Keväällä sitten auton perässä on monellakin vanha pieni peräkärry ja siinä myytävänä linnunpönttöjä, hyvin käy kauppa niilläkin ja yhdestä trukinlavasta tulee monta linnunpönttöä!
        Yksi kaveri myy kotona paistettua leipää pakettiautonsa takaosasta lauantaisin, kun hänen vaimonsa leipoo leipää EU-ruoka-avun jauhoista. Hyvin kulkee leivät autolla marketin pihalle ja kaveri lastin myytyään käy ostamassa marketista hieman ruokaa perheelleen ja lähtee kotiin saunan lämmitykseen.

        Mitä tuohon korjaamiseen tulee, täällä ja monella muullakin maaseudun pienenllä paikkakunnalla on vanhojen autojen korjaamoita, joissa varsin edullisesti korjataan näitä vanhoja autoja. Täällä ajetaan vanhoilla autoilla ja niitä kunnostellaan katsastuksiin varsin sopivasti. Eihän näissä autoissa nykyään niin isoja vikoja ole ja suuria vikoja ei kannata alkaa korjailemaan.

        Viimeisiin villityksiin saakka tein aina värkkeihini ennakkohuollot ennen kuin olisi ollut tarve varsinaisiin remontteihin.
        Niitäkin tuli väistämättä vastaan. Alustan askareet olivat vasemman käden juttuja. Jarrujen pää- ja työsylinterien hoonaukset ja tiivisteiden uusinnat olivat siistejä mutta hitsaukset paskamoisia.
        Tein kaksi koneremonttia. Osat oli tietenkin koneistettava vieraalla ja ostettava tarvittavat uudet. Ihanteeni oli takavetoinen Lada1200. Nautinnollinen laitettava!
        Viimeinen vanhanaikaisen ukon osaamisen rajoihin mahtuva oli 80-luvun jälkipuoliskon Citroen BX. Siinäkin oli jakopään uusiminen tehty riittävän hankalaksi.

        Tuon jälkeen tekniikka ohitti osaamiseni ja ikääntyessäni myös näön tarkkuuden.
        BX:llä ajelin 10 vuotta va kilometreistä suurimman osan matkakorvauksien päälle.
        Tuon jälkeistä Xaraa pidin 19 vuotta mutta eläkeläisen kilometrit eivät puhaltaneet loppuvihellystä vaan ranskalainen oheislaitetekniikka alkoi keljuilemaan.
        Nykyisen polon konepellin nostan vain pissapojan nesteen lisäyksen vuoksi.


    • Anonyymi

      On minulla auto mutta ajan sillä harvoin ihan säästö syistä, bensa kallista ja ajan enemmän talvella. Esimerkiksi kalaan menen polkupyörällä vaikka veneelleni on 10 km niin poljen sinne fillarilla ihan vaan koska tykkään kuntoilla ja säästän bensa rahaa.

    • Anonyymi

      Faija päivitti autoni 2010 luvulle ja saan käyttörahaa.

      • Anonyymi

        No just joo... Minun faija kuoli jo monta vuotta sitten ja käyttörahat pitää tehdä ihan itse. Samoin autokin pitää hankkia ihan itse! Kunhan nyt aikuistut, niin huomaat!


    • Anonyymi

      juu, ei varaa autoon,, olen työmarkkinatuella.
      Kokeilin pitää vanha autoa, mutta se tuli liian kalliiksi kaikkine kuluineen.

      Pitää olla realisti. Köyhällä ei ole varaa leikkiä.
      Tai pitää olla oma autokorjaamo ja työkalut. ja talli.

      • Anonyymi

        Suojaisen paikan autokatoskin riittää. Tietenkin on työlästä homman kesken peitellä yön ajaksi koneistettuja ja muitakin osia. Kaikki eivät pidä pölystä.
        Tietysti on oltava apu- ja työvälineet. Köyhällähän on tietenkin vuosien varrella kertynyttä osaamista riittävästi.
        Yksinkertaisimmasta päästä oleva testi voisi olla vaikka hammaskehän vaihtaminen vauhtipyörän päälle. Köyhän käytetyn auton em.hammaspyörä on useimmiten kulahtanut neljästä kohdasta sen verran, että startatessa pyrkii korahtelemaan eikä pyöritä.


    • Anonyymi

      Kauppa tuo kotiinkuljetuksena ruokaa, taksi ja julkiset kuljettavat muut matkat, ja omat jalat toimivat. Ei autoa tarvitse omistaa

      • Anonyymi

        Kimppakyydit, kutsutaksit, halpisbussit ja verkkokaupat toimii. Täällä Pohjois-Savossa pääsee 9-tien varresta halpsisbussin pysäkiltä kutsutaksilla 4€ kotiin. Siis on älyhalpaa käydä vaikka Helsingissä tai Turussa halpisbussilla. Turusta pääsee halpislennoilla taasen alle 10€ kauas. Tosin nyt koronan aikaan ei viitsi matkustella ulkomaille.
        Toki on oma autokin, mutta miksi alkaa makselemaan pitkille matkoille kalliita polttoaineita, kun halpisbussilla pääsee muutamalla eurolla tosi kauas. Marjareissuilla tosi hyvä mennä omalla autolla, saa verotonta tuloa ja voi kuitata auton kulut tosi helposti.


    • Anonyymi

      Olen ollut ikäni köyhä, eikä näinollen ole autoon varaa ollut. Viimeiset 15 vuotta olen ajanut Ladalla, sillä mersunokkaisella 2107 mallilla, vuodelta 1987. Katsastus on jäänyt kahdelta viimeiseltä vuodelta, mutta eipä sitä kukaan täällä syrjäkylillä kysele. Vakuutuskin taitaa olla jo uloshaussa, aivan varma siitä en ole kun paljon muutakin on maksamatta. Että näin, kyllä köyhä voi liikkua pyörien päällä, vaikka autoa ei olekkaan.

      • Anonyymi

        Tuo vain lisää köyhyyttä, koska aina jää jossakin vaiheessa kiinni ja sitten tuleekin moninkertaiset maksut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo vain lisää köyhyyttä, koska aina jää jossakin vaiheessa kiinni ja sitten tuleekin moninkertaiset maksut.

        köyhän konkurssissa ei enää niin väliä.
        sen kun ajelee ja antaa mennä ulosottoon, niin tekee hevosmiehetkin, ne vaan ajelee....


    • Anonyymi

      Mulla on auto ja vietän melko paljon aikaa ratin takana.Auto on takapihalla eikä siinä ole toistaiseksi pyöriä ollenkaan mutta siinä on rattoisa pitää vaikka sadetta kun katto ropisee niin kivasti.

      • Anonyymi

        Minulla puolestani oli monet vuodet pappa-polo volkkari, ajoin sillä lähes 200000km tekemättä juuri mitään suurempaa remonttia. Suurin remontti oli, kun vaihdoin etupyörän laakerin, maksoi muutaman kympin.
        Ostin tuon hieman jo epäesteettisen näköisen polosen ihan taskurahalla, edellinen omistaja oli vaihtanut siihen uuden akun, jarrupalat, pakoputkiston, renkaat ja valoumpiot. Viimeisessä katsastuksessa sanottiin minulle, että älä enään tuo tätä tänne, vaikka sillä kertaa menikin katsastuksesta läpi. Polossa oli tosi halpa vakuutusmaksu, alle mopon vakuutuksen, pieni vero. Oli monta vuotta todella edullista ajoa!
        Siirryin siitä sitten käytettyihin ranskalaisiin autoihin ja niillä on nyt ajettu monta vuotta pienillä kuluilla.


      • Anonyymi

        Mullakin on vanha auto, eikä ole varaa sitä korjata, Vanhassa autossa on usein vikaa. Seisoo se tuossa pihassa. Silloin tällöin lakaisen harjalla enimmät roskat sen päältä. Sammal on alkanut jo siihen kasvaa.
        Kesällä joskus avaan oven ja istun autossa, voi huulilla hieman päristää. Näin köyhä autoilee halvalla.
        Ei tarvitse helsinkiin maksaa kalliita trafi maksuja, yms. alv veroja ja maksuja.
        Poistin kokonaan tämän rekisteristä. Kannattaa siis poistaa rekisteristä ja vakuutuksesta, niin ei tule mitään tasa-vero maksuja. Ja auton omistaminen on köyhällekin halvempaa.


    • Anonyymi

      Mulla on vanha traktori ja sillä käyn kaupassa,etukauhaan mahtuu hyvin kaljakoppa ja lenkkimakkarat.Autoa en tarvii ollenkaan.Naapurin aikamiespoika vielä usein roikkuu kyydissä kun menee kirkonkylän baariin kaljoille.

      • Anonyymi

        mulla 3 pyöräne mopo, ja sil kulkee kauppatavarat. ja se pysyy talven liukkaillakin pystyssä, mutta tietysti on turvaton liikenteessä... mopo vakuutus pitää maksaaa. ja 2t bensaa vie. mutta matkat lyhyitä.. -- siirryin mopoon kun raha ei riittäny auton ylläpitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mulla 3 pyöräne mopo, ja sil kulkee kauppatavarat. ja se pysyy talven liukkaillakin pystyssä, mutta tietysti on turvaton liikenteessä... mopo vakuutus pitää maksaaa. ja 2t bensaa vie. mutta matkat lyhyitä.. -- siirryin mopoon kun raha ei riittäny auton ylläpitoon.

        10 km asti ihan hyvin kävellen.
        10-50 km polkupyörällä.
        Pidemmät matkat junalla tai bussilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10 km asti ihan hyvin kävellen.
        10-50 km polkupyörällä.
        Pidemmät matkat junalla tai bussilla.

        menee liikaa aikaa kävellä 10km.. noin pari kilometriä ok...
        Mutta jos ei ole muuta tekemistä, niin kai saa kävellä vaikka päivät ja yöt.. jne.

        Likkumiseen on hyvä polkupyörä. Itte en kehtaa kovin pitkiä matkoja,, mutta alle 10 km on sopiva kyllä. jos sää on hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mulla 3 pyöräne mopo, ja sil kulkee kauppatavarat. ja se pysyy talven liukkaillakin pystyssä, mutta tietysti on turvaton liikenteessä... mopo vakuutus pitää maksaaa. ja 2t bensaa vie. mutta matkat lyhyitä.. -- siirryin mopoon kun raha ei riittäny auton ylläpitoon.

        Yhdellä tutulla vaarilla oli sellainen kolmipyörämopo jossa oli hytti ja pieni lavakin.Ajelin kerran hänen perässään ja näin, kuinka hän kanttasi kurviin ,aika reippaasti tuo menopeli kallistui mutta ei sentään kaatunut.


    • Anonyymi

      Kirjoitin että mulla on traktori ja kerroin vähän taustoja mutta se juttu poistettiin. Niin väärinhän se onkin kirjoitella traktorista autopalstalle.Olen pahoillani.

      • Anonyymi

        kirjoitin että mulla on mopo, ja se juttu sai olla. Politrukit ei sitä poistaneet.


    • Anonyymi

      Olin huolimaton, ei minun traktorijuttua ollutkaan poistettu, tuollahan se yhä on, en vain sitä huomannut kun kun niin antaumuksella luin teidän toisten tarinoita.

    • Anonyymi

      Kelan tukirahojen käyttö auton kuluihin ehdotomasti pitää kieltää.

    • Anonyymi

      mistä työtön saa työsuhdeauton ja vapaan käyttöedun´ ja miten työtön vähentää verotuksessa auton ja km korvaukset ?

      muutenhan työttömällä työmarkkinatuella ei ole varaa autoon tai autoiluun.. ikävä kyllä.
      ja Suuri raha reikä on vanha korjattava auto... - kun sellaista aina toimivaa ihme halpa autoa ja polttoainetta, vakuutuksia, trafi maksuja katsastuksia, renkaita, varaosia, huoltoa ei missään muualla ole, kuin vain saduissa.......

      Köyhällä siis ei ole varaa tasa-veroihin ja maksuihin.

      • Anonyymi

        Köyhällä ja työttömällä voi olla esim. edunvalvontaan liittyviä ajoja, niistä saa kilometrikorvauksen tai kulut saa vähentää verotuksessa.
        Jostain syystä tätä ei osata hyödyntää, monta kertaa olen ollut ainut, joka on vaatinut edunvalvonnasta korvauksen, jos on ollut sellainen tilaisuus. Paikalla on kuitenkin ollut kymmeniä tai jopa satoja henkilöitä, osa heistä köyhiä ja työttömiäkin.
        Kannattaa perehtyä verotukseen ja maksettaviin korvauksiin.

        Autohan on köyhälle ihan välttämätön, millä muuten pääsee marjastamaan. Marjastamalla työtön poimii auton vuotuiset kulut parissa kolmessa päivässä.


      • Anonyymi

        "muutenhan työttömällä työmarkkinatuella ei ole varaa autoon tai autoiluun.. ikävä kyllä."

        Kyllä joissakin tilanteissa auton pito onnistuu asumis- ja tm-tuellakin. Omistusasunnosta ei jää euromääräisesti paljoa maksettavaa asumistuen jälkeen. Muut kulut voi vetää minimiin: Ei kuntosalijäsenyyttä tai lemmikkejä. Internetiä voi käyttää kirjastossa. Sähkössä voi säästää mm. lataamalla kännykän kirjastossa, ja peruskännykkää ei tarvitse uusia juuri lainkaan. Oma 14-vuotias nokialainen toimii yli viikon täydellä latauksella. Maksettu liittymä ei aiheuta kuluja, jos sitä ei käytä. Ja monta muutakin pihistämiskeinoa on.

        Pitkäaikatyötön


    • Anonyymi

      mistä työtön saa työsuhdeauton ja vapaan käyttöedun´ ja miten työtön vähentää verotuksessa auton ja km korvaukset ?

      muutenhan työttömällä työmarkkinatuella ei ole varaa autoon tai autoiluun.. ikävä kyllä.
      ja Suuri raha reikä on vanha korjattava auto... - kun sellaista aina toimivaa ihme halpa autoa ja polttoainetta, vakuutuksia, trafi maksuja katsastuksia, renkaita, varaosia, huoltoa ei missään muualla ole, kuin vain saduissa.......
      Köyhällä siis ei ole varaa tasa-veroihin ja maksuihin.

      • Anonyymi

        Työttömyys ei välttämättä korreloi tyhmyyttä. Kyllä työttömällä voi olla autoetu ja vähennettävieä kilometrejä tai voi saada kilometrikorvausta.
        Työtön voi olla luottamustehtävissä tai suorittaa edunvalvontaa, joista maksetaan kulukorvaukset.
        Tiedän työttömän, jolla on erään hyvin tunnetun lehden auto mainossopimuksella ajossaan. Hänellä on työttömänäkin mainosarvoa.
        Yksi työtön jäi eläkkeelle, oli ollut työelämässään teollisuudessa, mutta viimeisin työ oli 70sekunnin tv-mainos, joten eläkkeen maksoi hänelle esiintyvien taiteilijoiden eläkekassa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kommareiden kateutta...


    • Anonyymi

      Kelan tukirahojen käyttö auton kuluihin on kielletty.

    • Anonyymi

      on auto, mutta ei enää ole varaaa ajaa sillä.
      Koska nykyiset tasa-verot, trafi, kats, vakuutukset ,
      sekä huollot, polttoaine, jne jne...- niihin ei ole varaa.
      Köyhän autoilu on tekemäällä tehty mahdottomaksi !!

      Minun Auto on pihalla, ja ei ole juuri minkään arvoinen,
      En sitä voi käyttää kun ei ole varaa trafi tasa-veroihin.

      • Anonyymi

        Ja varsinkin yllättävät isot korjaukset! Mä vaihdoin auton ominaisuuksiltaan huonompaan ja halvempaan autoon niin on pienemmät riskit. Edelliseen tuli tonnien remontti ja vieläpä tyypppivika. Korjautin ja myin enkä jäänyt odottaan hajooko taas tollai vai ei. Loppupeleissä kyse on rahasta, ei mulla ole varaa ottaa riskiä tonnien remonteista eikä siinä ole tolkkua pienillä ajoilla.
        Eniten kaipaan automaattilaatikkoa ja pienempiä ovia, niistä kun olisi oikeasti apua. Toisille taas autot on kuin leluja (pappa betalar och mamma erbjuder) ja halutaan sitä sun tätä ominaisuutta eikä niin väliä mitä on ratin ja penkin välissä. En ole kade, mutta silti ottaa päähän, kun ei oikein ole varaa parempaan. Periaatteessa tavallaan mutta se on toinen juttu se. Tarvin autoa puolipakosta liikkumisen takia ja muuten en pitäisi, kun kaupungissa pärjää muutenkin. Pienen ajan pummeinn kyytiä ja taksiakin käytin, mutta ostin vielä halvan koslan. Ajattelin, että noi pakolliset kulut menettelee, mutta se on varma ettei mitää isompaa remppaa tehdä.

        lajijasuris

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja varsinkin yllättävät isot korjaukset! Mä vaihdoin auton ominaisuuksiltaan huonompaan ja halvempaan autoon niin on pienemmät riskit. Edelliseen tuli tonnien remontti ja vieläpä tyypppivika. Korjautin ja myin enkä jäänyt odottaan hajooko taas tollai vai ei. Loppupeleissä kyse on rahasta, ei mulla ole varaa ottaa riskiä tonnien remonteista eikä siinä ole tolkkua pienillä ajoilla.
        Eniten kaipaan automaattilaatikkoa ja pienempiä ovia, niistä kun olisi oikeasti apua. Toisille taas autot on kuin leluja (pappa betalar och mamma erbjuder) ja halutaan sitä sun tätä ominaisuutta eikä niin väliä mitä on ratin ja penkin välissä. En ole kade, mutta silti ottaa päähän, kun ei oikein ole varaa parempaan. Periaatteessa tavallaan mutta se on toinen juttu se. Tarvin autoa puolipakosta liikkumisen takia ja muuten en pitäisi, kun kaupungissa pärjää muutenkin. Pienen ajan pummeinn kyytiä ja taksiakin käytin, mutta ostin vielä halvan koslan. Ajattelin, että noi pakolliset kulut menettelee, mutta se on varma ettei mitää isompaa remppaa tehdä.

        lajijasuris

        lajijasuris

        Tuosta pappa betalar... Ostin vanhimmalle tyttärelleni käyttöön pienen ranskalaisen farkun, maksoi juuri katsastettuna 850€, tosi hyvässä kunnossa, kun ed. omistaja oli tehnyt kaikki suuret remontit. Nyt ostin siihen uudet talvirenkaat, maksoi 239€ asennettuna ja tasapainoitettuna. Tänään tuli puolen vuoden vakuutusmaksu 86€, ei kovin paha.
        Ensi kesään on ajoaikaa katsastuksen puoleen.

        Oma autoni on myös ranskalainen farkku, isompi vaan, maksoi pari vuotta sitten n. tonnin, oli juuri katsastettu ja on nyt ajettu n. 80000km, uudet talvirenkaat jouduin ostamaan viime talvena, maksoi 240€ alle asennettuna ja tasapainoitettuna. On tässä ollut pientä remppaa, mutta ei mitään tuhansien remontteja, jarrupaloja ja muuta pientä. Ilmastoinnin komppa oli kallein, kun ostin saksalaisesta verkkokaupasta, että kesähelteillä pystyi ajamaan. Pitäisi katsastaa nyt helmikuulla, saa nähdä millainen vikalista tulee... Olen valmistautunut, ettei mene katsastuksesta läpi kohtuudella ja pitää hankkia toinen tilalle.
        Saan kuitenkin vähentää verotuksessa 9000km vuosittain työajoa 0,43€/km ja vaimo saa kilometrikorvaukset omista työajoistaan 0,43€/km työnantajaltaan, joten ei tuosta autosta meille kuluja tule, hieman jäädään voitolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta pappa betalar... Ostin vanhimmalle tyttärelleni käyttöön pienen ranskalaisen farkun, maksoi juuri katsastettuna 850€, tosi hyvässä kunnossa, kun ed. omistaja oli tehnyt kaikki suuret remontit. Nyt ostin siihen uudet talvirenkaat, maksoi 239€ asennettuna ja tasapainoitettuna. Tänään tuli puolen vuoden vakuutusmaksu 86€, ei kovin paha.
        Ensi kesään on ajoaikaa katsastuksen puoleen.

        Oma autoni on myös ranskalainen farkku, isompi vaan, maksoi pari vuotta sitten n. tonnin, oli juuri katsastettu ja on nyt ajettu n. 80000km, uudet talvirenkaat jouduin ostamaan viime talvena, maksoi 240€ alle asennettuna ja tasapainoitettuna. On tässä ollut pientä remppaa, mutta ei mitään tuhansien remontteja, jarrupaloja ja muuta pientä. Ilmastoinnin komppa oli kallein, kun ostin saksalaisesta verkkokaupasta, että kesähelteillä pystyi ajamaan. Pitäisi katsastaa nyt helmikuulla, saa nähdä millainen vikalista tulee... Olen valmistautunut, ettei mene katsastuksesta läpi kohtuudella ja pitää hankkia toinen tilalle.
        Saan kuitenkin vähentää verotuksessa 9000km vuosittain työajoa 0,43€/km ja vaimo saa kilometrikorvaukset omista työajoistaan 0,43€/km työnantajaltaan, joten ei tuosta autosta meille kuluja tule, hieman jäädään voitolle.

        Säästät näköjään välilyönneissäkin. Paljonko sillä tienaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säästät näköjään välilyönneissäkin. Paljonko sillä tienaa?

        Eikös ole omia mielipiteitä ? kun viisastelija esiintyy täälläkin,,, voi voi kun sun näsäviisailu onkin niin tarpeellista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säästät näköjään välilyönneissäkin. Paljonko sillä tienaa?

        Täällähän nyt saa kirjoitella miten sattuu, toiset kerää käpyjä pakastimeen, toiset ei pärjää millään rahalla, joku vetää hupun täyteen oluella ;D Tietty joku pilkkunatsi alkaa vääntämään kirjoitusasusta, vaikka nyt suomenkielen asiantuntijat pitää tärkeimpänä, että asia tulee ymmärretyksi. Suomenkieli muuttuu koko ajan!
        Autoistahan tässä nyt keskusteltiin... Ei ole mitään rakettitiedettä köyhälle, halpoja hyviä kotteroita on tarjolla vaikka kuinka, jos viitsii sellaisen hankkia. Meille köyhille nuo kilometrikorvaukset ja verovähennykset on melkoinen tulonsiirto, kun ajetaan halpisautoilla, saadaan samat, kuin uusistakin autoista saa. Ei silloin köyhän autoilu maksa mitään voittoa tulee!
        Tietty, jos ei osaa mitenkään hyödytää autoaan ja ei ymmärrä verotuksesta hölkäsen pöläystä, niin silloin ei välttis mene köyhällä autoilu putkeen. Työtön köyhä landella tienaa muutamalla marjareissulla auton kulut ja useammalla reissulla vaihtaa jo autoa uudempaan.
        Nytkin meni kaikki marjat somen, lähinnä fb:n kautta kaupaksi 40€ - 50€/10 litran sangollinen. Muutama viikko siinä meni, kun marjaa myytiin, 200€ päiviä teki helposti, siinä ei auton kulut tuntuneet.
        Kohta alkaa käpyjen kerääminen!


    • Anonyymi

      Joo ei ole kyllä mikään köyhä, jos käy autolla leipäjonossa kuten näkee.
      Autoon menee vähintään 1000 Euroa vuodessa, vaikka ei juuri ajaisi.

    • Anonyymi

      Työttömänä olen ja on auto, mutta ei enää ole varaa ajaa sillä.
      Koska nykyiset maksut, tasa-verot, trafi, kats, vakuutukset ,yms.
      sekä huollot, polttoaine, jne jne...- niihin ei ole varaa.
      Auton lailliseen käyttöön ei ole enää varaa.
      Pitäisi ajella yöllä salaa ilman trafi maksuja., kuin joku rosvo
      Köyhän autoilu suomessa on tekemällä tehty mahdottomaksi !!

      Minun Auto on pihalla, ja ei se ole juuri minkään arvoinen, Korjauskohdetta suurine maksuineen ei kukaan halua vaivoikseen.
      En itsekään sitä voi käyttää kun ei ole varaa trafi tasa-veroihin.
      Olenkin ajatellut jos jostain kummasta tulisi työpaikka , niin ei olis enää kunnossa olevaa kulkupeliä työmatkoihin.
      Olen tippunut siis aivan syrjään kulutus-yhteiskunnasta.
      Nykyisenä huolena on uusien kenkien hankinta, siihenkään ei ole varaa.....
      Kehitysmaa elämää siis.

    • Anonyymi

      Auton hankkiminen ja pitäminen on kallista.Ei ole köyhällä varaa siihen.

      • Anonyymi

        Hyviä autoja saa muutamalla satasella, yleensä 300€ riittää jo tosi hyvään autoon. Perus pakollinen liikennevakuutus maksaa 130€ - 180€ vuodessa ja jos ajaa vähän, niin tuo 130€ riittää. Verot toistaiseksi aika maltilliset 200€ - 250€ vuodessa. Katsastukset 20€ - 70€, riippuen ihan paikkakunnan kilpailutilanteesta, monessa paikkaa saa katsastuksen 49€ sisältäen päästömittaukset ja pullakahvit, mm. Q-katsastus. Pienet katsastusasemat tarjoaa joskus katsastusta 19€ ja näyttö 5€, päästät voi mittauttaa jossain ammattikoululla erikseen.
        Renkaat menettelee köyhällä ja rikkaalla kiinalaiset, niitä saa alle laitettuna 199€ - 250€, kestää ihan hyvin.
        Jos viitsii vähänkään ajojaan suunnitella logistisesti, voi kimppakyydeillä saada kuluja karsittua, tietty näin koronan aikana kimppakyydit hieman arveluttaa. Köyhällä oma auto ihan ehdoton, jos marjastaa, sillä saa kulut pois hetkessä ja verotonta tienestiä muutenkin.
        Täällä maalla halpisauto ihan ehdoton, ei kannata pitää mitään kalliimpaa, pientä keikkaa jos heittää, vaikka pihapuiden puunkaatohommia, tienaa jo päivässä auton hinnan ja kuluja takaisin, kun päivässä tienaa sen 600€, kun kuitilla tekee ja asiakas saa vielä kotitalousvähennyksen.
        Käpyjä jos kerää, ei haittaa vaikka vanha auto hieman likaantuukin siinä, verotonta tuloa on käpyjen kerääminenkin ja metsäteillä oksat jos raapii maalipintaa, niin ei niin väliä.
        Mikäpä on köyhän autoillessa ja kulut saa häventää verotuksessa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyviä autoja saa muutamalla satasella, yleensä 300€ riittää jo tosi hyvään autoon. Perus pakollinen liikennevakuutus maksaa 130€ - 180€ vuodessa ja jos ajaa vähän, niin tuo 130€ riittää. Verot toistaiseksi aika maltilliset 200€ - 250€ vuodessa. Katsastukset 20€ - 70€, riippuen ihan paikkakunnan kilpailutilanteesta, monessa paikkaa saa katsastuksen 49€ sisältäen päästömittaukset ja pullakahvit, mm. Q-katsastus. Pienet katsastusasemat tarjoaa joskus katsastusta 19€ ja näyttö 5€, päästät voi mittauttaa jossain ammattikoululla erikseen.
        Renkaat menettelee köyhällä ja rikkaalla kiinalaiset, niitä saa alle laitettuna 199€ - 250€, kestää ihan hyvin.
        Jos viitsii vähänkään ajojaan suunnitella logistisesti, voi kimppakyydeillä saada kuluja karsittua, tietty näin koronan aikana kimppakyydit hieman arveluttaa. Köyhällä oma auto ihan ehdoton, jos marjastaa, sillä saa kulut pois hetkessä ja verotonta tienestiä muutenkin.
        Täällä maalla halpisauto ihan ehdoton, ei kannata pitää mitään kalliimpaa, pientä keikkaa jos heittää, vaikka pihapuiden puunkaatohommia, tienaa jo päivässä auton hinnan ja kuluja takaisin, kun päivässä tienaa sen 600€, kun kuitilla tekee ja asiakas saa vielä kotitalousvähennyksen.
        Käpyjä jos kerää, ei haittaa vaikka vanha auto hieman likaantuukin siinä, verotonta tuloa on käpyjen kerääminenkin ja metsäteillä oksat jos raapii maalipintaa, niin ei niin väliä.
        Mikäpä on köyhän autoillessa ja kulut saa häventää verotuksessa!

        Halvat autot on melko varma ongelma.
        Tietysti suurella ihme tuurilla voi löytyä ehjäkin.
        Mutta yleensä juuri huonot ja risat myydään halvalla.
        Ja usealla köyhällä ihmisellä ei ole huoltotilpoja, ei työkaluja, ei osaamista,
        niin risa auto on vain rasite.
        Siksi niitä ongelmia myydään halvalla pois.........
        käyttömaksu tasa vero, vakuutus, korjaus,, kats, bensat, renkaat varaosat..jne jne..


    • Anonyymi

      Mie 5 vuotta eläkkeellä ,vanha V 70 vm 2002 sekä vanha asuntoauto Pilote 470 R Vm. 1988 .- Muijalla Peugeot 407 SW Vm. 2005 .- Kalliistahan tuo autojen pito, mutta rahalla saa ja hevosella pääsee :D

      • Anonyymi

        selvä turhake sankari. ja kehnot autovalinnat.


    • Anonyymi

      Itä-suomessa autoilu oli vähätuloisellekkin siihen asti edullista, kun pääsi vielä venäjälle tankkaamaan.Mutta se ilo loppui maaliskuun 17 päivä..

    • Anonyymi

      Moskovitsh Elite 1967.

    • Anonyymi

      Auton rottelo on tuossa pihassa, en ole nyt vuoteen katsastanut, kun korjaukset, automaksut trafi, jne.. maksaa liikaa. Ja osat sekä korjaukset.
      Aiemmin pidin 10kk liikennekäytöstä poistossa ja kesäisin ajelin sen 2kk.
      Parin kk bensat oli varaa ostaa. juuri ja juuri.Nyt ei ole varaa siihenkään.
      Työmarkkinatuki köyhyys on tällaista.

    • Anonyymi

      Köyhä kysyy nyt auto mikä se on?

    • Anonyymi

      On auto, mutta ei varaa käyttää autoa.
      Mielen vikäinen tilanne!
      Köyhien autoilu on estetty!

      Autoni olen korjannut ja huoltanut, on ajokunnossa. Mutta ei ole varaa tasa vero maksuihin, siis Trafi maksuihin, vakuutukseen, katsastukseen, polttoaineisiin..
      Olen minäkin työmarkkinatuki köyhä
      Rahaa on vain ruokaan. Elän raittiina, kulutan mahd. vähän.

      Suurimpina huolina juuri nyt on kenkien hankinta. Ei ole varaa siihenkään.

      • Anonyymi

        Aivan samoja juttuja minulla.
        Työmarkkinatuki köyhyys ja työttömyys halvaannuttaa.
        Ei ole varaa tasa-veroihin ja maksuihin.
        Tragic com maksut on niin kovat.
        Auto mullakin tuossa, mutta ei varaa autoa käyttää.


    • Anonyymi

      Auto?Köyhällä?

    • Anonyymi

      Autoa ei enää ole varaa käyttää. Käyttömaksut on niin törkeän suuret.' Saa jäädä tämä minunkin vanha auto pihaan.
      Katselin just mönkijöiden hintoja, ja ne on kalliita. Hyvän auton hintaisia.
      Mutta sellaisen käyttömaksut ehkä olisi halvemmat?
      Tässä jokin kaupassakäynti laite, ilman käyttömaksuja, tulisi itselle keksiä..

      Mikä olisi köyhälle työttömälle sopiva?
      Polkupyörällä olen nyt ajellu. Kesät menee polkupyörällä,
      mutta Talvella tulisi olla joku konevoimalla kulkeva ajoneuvo.

      • Anonyymi

        Miten sähköavusteinen polkupyörä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sähköavusteinen polkupyörä?

        Maksaa 1000-2000€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksaa 1000-2000€.

        Mutta käyttömaksut ovat tosi alhaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta käyttömaksut ovat tosi alhaiset.

        Eipä ole köyhällä varaa ostaa sähköpyörää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sähköavusteinen polkupyörä?

        ei se talvi kulkeminen helpotu juuri, koska polkupyörä se on sähköpyöräkin. ja skootteri..
        Kesällä ne on käteviä.
        Talveksi pitää olla auto. Se helpotta elämää.
        Voisi köyhä ajatella että ajelisi salaa ilman suuria trai maksuja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei se talvi kulkeminen helpotu juuri, koska polkupyörä se on sähköpyöräkin. ja skootteri..
        Kesällä ne on käteviä.
        Talveksi pitää olla auto. Se helpotta elämää.
        Voisi köyhä ajatella että ajelisi salaa ilman suuria trai maksuja?

        Köyhällä ei ole varaa pitää autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole köyhällä varaa ostaa sähköpyörää.

        Sähköllä kulkevia mopoja myydään n. 900€ hintaan, ei vakuutuksia, eikä ajokorttia tarvita. Halpaa ajoa, akun voi ladata sisällä tavallisesta pistorasiasta.

        Netistä löytyy lisäksi erilaisia DIY-ryhmiä, missä rakennellaan itse sähköllä kulkevia ajoneuvoja hyvinin edullisesti. Minullakin on nyt yksi ilmaiseksi saatu sähkökäyttöinen kolmipyöräinen ajoneuvo yhdeltä perikunnalta (akut puuttuu!!).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköllä kulkevia mopoja myydään n. 900€ hintaan, ei vakuutuksia, eikä ajokorttia tarvita. Halpaa ajoa, akun voi ladata sisällä tavallisesta pistorasiasta.

        Netistä löytyy lisäksi erilaisia DIY-ryhmiä, missä rakennellaan itse sähköllä kulkevia ajoneuvoja hyvinin edullisesti. Minullakin on nyt yksi ilmaiseksi saatu sähkökäyttöinen kolmipyöräinen ajoneuvo yhdeltä perikunnalta (akut puuttuu!!).

        Näissä eri sähkö ajoneuvoissa ongelma edelleen on se akku.
        Akut ei kestä käyttöä, ei ajoneuvoissa, ei polkupyörissä, ei puhelimissa, ei kannettavissa ei porakoneessa......
        Kokemusta on näistä, ja kun käyttää, niin akun tehot laskee ja kohta olisi oltava koko ajan laturissa...
        Akut on kalliita uusia..
        Sähköajoneuvot ei vielä ole valmiita, tai siis akut... Jotta voio lla kallis hankinta.
        Moneen laitteseen kun uusi akku maksaa saman ja enemmän, kuin samlainen laite.....
        Akkuja ei voi tai kannata korjata?


      • Anonyymi

        Hommaa vanha Erkkola invamopo, siinä pieni vakuutus ja on sade- ja tuulisuojaa.
        Tosin sähköllä toimivia kolmipyöräisiä löytyy, ei tarvitse vakuutusta , eikä ajokorttia. Niitä löytyy käytettyinä, ei ole kovin kalliita. Voi ajaa yhdellä latauksella 50km. Hommattiin appiukolle sellainen, on ollut jo monta vuotta käytössä.

        Niitä auton kuluja nyt niin paljoa ole, halpa auto maksaa muutaman satasen, siihen halvin vakuutus 130€ ja vero 230€, katsastus muutaman kympin, alle 400€ vuodessa nuo. Hieman yli euron päivässä, onko kovin kallista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hommaa vanha Erkkola invamopo, siinä pieni vakuutus ja on sade- ja tuulisuojaa.
        Tosin sähköllä toimivia kolmipyöräisiä löytyy, ei tarvitse vakuutusta , eikä ajokorttia. Niitä löytyy käytettyinä, ei ole kovin kalliita. Voi ajaa yhdellä latauksella 50km. Hommattiin appiukolle sellainen, on ollut jo monta vuotta käytössä.

        Niitä auton kuluja nyt niin paljoa ole, halpa auto maksaa muutaman satasen, siihen halvin vakuutus 130€ ja vero 230€, katsastus muutaman kympin, alle 400€ vuodessa nuo. Hieman yli euron päivässä, onko kovin kallista!

        on kallista jos on esim työtön.
        Mutta hyvillä palkoilla on varaa maksaa.

        Tasa verot maksut on pirulliset, kun ne on rikkaalle halpoja, ja köyhille liian kalliita.
        Politiikka Suosii siis rikasta.


    • Anonyymi

      Auto on suomessa vapauden mitta. Jos et aja autoa, olet ympäristösi vanki.

    • Anonyymi

      Köyhän vaihtoehdot ovat polkupyörä tai kävely.

    • Anonyymi

      Minul on auto mutta ajan sillä vain pitkiä matkoja. Kauppareissut teen fillarilla paitsi jos oon todella liukasta niin menen autolla tai jos sataa vettä. Säästän bensakuluissa kun kuljen fillarilla ja auton ostin 2016 kun sain perintöä sen verran että oli varaa ostaa kunnon auto.

    • Anonyymi

      Poika osti auton Jaguar 2,5 V6 koneella.

      • Anonyymi

        se on ford mondeo


    • Anonyymi

      Mulla oli varaa pitää autoa ja ajella autolla kun suomi ei ollut vielä eu maa.
      Silloin ei ollut trafi maksuja, yms.. Ja autoilu oli silloin minulle paljon halvempaa.

      Nämä maksu muutokset ovat tasaveroja ja niillä on tuettu rikkaita, joille kalliin auton hankinta tai liisaus on tehty halvaksi.
      Mutta vastaavasti nämä käytön eri kulut ovat köyhille kalliita.
      Verotuksen siirto auton hankinnasta auton käyttöön on tehnyt sen.
      Se on kokoomus vihreä ideaa.
      Sama meno on sähkönsiirto maksuissa, että sähkön siirto on useimmiten kalliimpaa kuin sähkön kulutus, ja sekin on vihreä kokoomus ideaa....

      Itse luovuin autosta kun trafi verot yms.. kaikki kulut autosta nousivat niin kalliiksi.
      Ei vain enää ollut köyhällä varaa maksaa trafi hallinnon palkkioita ja veroja.

      • Anonyymi

        Noin se on, autonkäyttö ja omistaminen maksaa liikaa köyhälle ja vastaavasti on rikkaille entistä halvempaa.
        Sähkönsiirto maksutkin on noin suhteessa rikkaille edullisia !
        Köyhät siis latistetaan, kuritetaan ja tukahdutetaan köyhyyteen.

        Minullakin auto jäi pihaan kun maksut nousi. Ei vaan ole varaa enää maksaa käyttömaksuja ja muita pakollisia kuluja. Ja hankalaa on esim kaupassa käynti, kun on matkaa. Ja ei maaseudulla ole juuri muuta kuin taxi, mutta se on liian kallis käyttää. Kesät pyöräilen ja talvella olen käyny kerran kk. kaupassa.


    • Anonyymi

      Bensan hintaan 0,40€/litra korotus.

      • Anonyymi

        Hyvä juttu


    • Anonyymi

      Käyhillä ei ole autoa. Jostain tulee pimeitä tuloja ja/tai kuppaa jonkun eläkeläisen rahoja kuten siipiveikko sukulaiseni tekee. Ihmetys oli kun oli kolme koiraa ja auto yhdelläkin toimeentulotuki asiakkaalla. Mitähän kalliita harrastuksia alkaisin mainostamaan jollain toimeentulotuella. Kun sillä elin niin ruuat olivat jo loppu puolessa välissä ennen kuin uutta rahaa tuli.

    • Anonyymi

      Tottakai on!

    • Anonyymi

      On mulla auto, mutta ei varaa käyttää sitä, kun käyttömaksut on niin kalliita, tasa-verot.. Ettei köyhällä ole varaa autoilla maksujen kanssa.
      Vain salaa , ilman käyttö maksuja autoilu enää onnistuu.

    • Anonyymi

      Auton saa 1-2K eurolla, mutta varsinaisesti auto maksaa vuosittaisen arvonaleneman verran eli noin satasen vuodessa. Ei paha :)

      • Anonyymi

        Lisätään nyt vielä että viimeksi kun auto oli vakuutus maksoi 130e vuosi ja vero 200e. Kyllä minusta köyhälläkin on varaa autoon jos sille budjetoi esim 40-50e kuussa.


    • Anonyymi

      Ei ole enää autoa. Oli luovuttava autosta ja autoilusta, kun autoilun kulut nousi ja polttoaine hinnat nousi. Olen työmarkkinatuella, työttömänä, ja rahaa on tosi vähän.

      Aiemmin oli vielä varaa autoilla silloin tällöin. noin 1/2 vuotta. Mutta nykyään köyhien autoilu ja liikkuminen on estetty. Poliittisin päätöksin on köyhien autoilu estetty.

      Nykyään kävellen, ja kesällä polkupyörällä.
      Kaupassa käyn tosi harvoin, kun on matkaa. Polkupyörällä on päivän reissu kauppaan ja takaisin.
      Julkisia kulkuneuvoja ei ole, ja taxi on liian kallis. Jumissa olen, varsinkin talvella. kun en pyöräile talvella.

    • Anonyymi

      Minulla on nissan pakettiauto. Teen sillä pieniä muuttokeikkoja välillä ja saan kuluja katettua. Viime viikolla kuskasin huonekaluja sillä ja sain 50 euroa. Muuten en paljon aja sillä paitsi kovilla pakkasillaja kovalla sateella. Bensa kallistunut joten olen vähentänyt autoilua.

    • Anonyymi

      Useimmilla köyhillä, joilla auto on, se auto on todella vanha jayleensä vielä todella paljon ajettu. Uudemmat, eli 2000-luvun autot, ovat yleensä ranskalaisia. Tai sitten näitä Ladoja.
      Paras, mitä tiedän, on yhdellä elämäntapatyöttömänä viihtyvällä yh-muijalla. Hän ajelee sellaisella 40v vanhalla Ford Fiestalla, mitä kyllä ihmettslen että.toimii edes enää. Vaikka ei kai hänkään juuri muuta sillä aja kuin käy lähikaupassa noin 2km päässä. Kun ei vissiin jaksa kävellen käydä hakemassa kaljaa.
      Ja köyhien auton korjaamiset on sitä tasoa, että taloyhtiöiden pihalla itse koitetaan saada rikkounutta kohtaa edes suurin piirtein toimivaan kuntoon. Osat usein käytettyjä jne.
      Mut onhan se siltikin kallista pitää autoa, vaikka autot onkin noita vähintään 20v ja max. 300-400e maksavia resuja.

      • Anonyymi

        vanhan auton ylläpito vaatii korjaustaitoja ja tiloja ja työkaluja. Korjaamojen hinnat on niin kovat, että ei köyhällä ole varaa korjauttaa. Vanha auto on siis työmaa, vaivalloinen, vaatii aikaa huoltoa, ylläpitoa. Ja Kun auton arvo on alhainen, niin on mielettömän tuntuista maksaa vuodessa trafi maksuja yli sen auton arvon! Miksi tukea hallintoa ja helsinkiä?

        Pidin vanhaa autoa kauan, ajoin n. 5kk vuodessa. ja lopulta tuli iso remontti, niin siihen se sitten loppu autoilu.
        Nyt on polkupyörä, ja talvella kävelen. Kaupassakäynti on hankalaa kun on matkaa.
        Köyhien autoilua on pyritty estämään nostamalla kuluja. Autoilun kokonaiskuluihin ei työmarkkinatuki työttömällä enää ole varaa, olen sen käytännössä kokenut.


    • Anonyymi

      Mulla on sellanen Suzuki WagonR.
      Yli 20v vanha jo, mutta siisti kunnoltaan ja nyt on noin 150tkm mittarissa. Reilu 120tkm oli kun ostin sen ja maksoin pienen tinkaamisen jälkeen siitä 1400€ silloin.
      Ihan hyvin on toiminut, parempi on ollut kuin mitä odotin sen olevan, vaikka korjatakin on täytynyt välillä. Osiakin saa vielä aikas hyvin, vaikka ei nyt ollut markkinoille tullessaankaan mikään kovin yleinen automalli eilä myyntimenestys. Paremmin tähän osia löytyy kuin esim. Fiat Albeaan ja vastaaviin.
      Käyttökulut on pienet, helvetin tilava pikkuautoksi ja ajoltaankin riittävän hyvä myös pidemmässä matka-ajossa.
      Tarvitsen kuitenkin autoa välttämättä arjessa(työmatkat ym), mutta en viitsi eikä oikein ole varaakaan ostaa edes mitään 10000-15000€ autoa, joten tuo oli senkin vuoksi vähintäänkin järkiostos.
      Kyllähän sitä piruilua saa usein kuulla ja muutenkin ihme vänkytystä, että ajelen tuollaisella, mutta sehän on heidän päänsärkynsä, ei minun.
      Autonpito vie aina rahaa, mutta valinnoilla voi vaikuttaa, kuinka paljon..
      Suzukissani kulut on pienemmät kuin esim vastaavassa ja uudemmassa volkkarissa ja pääsen tällä kuitenkin yhtälailla kulkemaan menoni.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1389
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

      Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      66
      1185
    3. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

      Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      212
      1180
    4. Asunnottomuus lisääntyy

      Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      201
      1171
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1039
    6. Sulle on tullut

      Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      993
    7. Minä pyydän,

      jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      906
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      128
      881
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

      Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      788
    10. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

      Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      755
    Aihe