Suomalaisilla, myös keskustalaisilla...

...on ollut kerrassaan hyvä herraonni. Tänään on valtiollinen tiedotuskanavamme YLE uutisoinut kahdenkin presidenttimme edesottamuksista.

https://yle.fi/uutiset/3-11559469

Ansioitunut ja virassa ollessaan tavattoman suosittu presidenttimme Tarja Halonen otti kantaa ajankohtaiseen koulukiusaamis-aiheeseen.

"Presidentti Tarja Halonen osallistui ajankohtaiseen keskusteluun kouluväkivallasta Ylen pyynnöstä keskiviikkona.

Halonen totesi, että ilmiössä on myös myönteistä kehitystä, sillä tutkijoiden mukaan koulukiusaaminen ja väkivalta ovat viime vuosina vähentyneet.

– Toisin sanoen KiVa Koulu -kampanjanjoilla (siirryt toiseen palveluun)ja muilla yhteisillä yrityksillä, joilla olemme koittaneet saada tämän ikävän ilmiön pois, on ollut vaikutusta, Halonen sanoi.

Mutta presidentti kiinnittää huomiota siihen, miten kiusaaminen on samalla vuosien myötä muuttanut muotoaan. Esimerkiksi huomiota herättäneestä väkivallanteosta Vantaan Kytöpuiston koululla otettiin myös video, joka on kiertänyt sosiaalisessa mediassa.

– Paikan päällä tapahtuva väkivalta ja sosiaalinen media näyttävät kyllä todella pelottavalta yhdistelmältä, Halonen sanoo."

https://yle.fi/uutiset/3-11560362

Aivan yhtäläisen suosittu nykyinen presidentin viranhaltija Sauli Niinistö otti myös kantaa samaan aiheeseen: "– Tekisi mieli ajatella niin, että kyllä nuorenkin ihmisen tulisi kyetä itselleen vastaamaan, että miksi teen pahaa toiselle ja ymmärtää, että ei siitä itse ainakaan mitään hyödy.

Tasavallan presidentti totesi, että kaikkea ei voi valvoa, vaikka nyt puhutaan paljon viranomaisten ja koulujen vastuusta.

– Ehkä niin vanhakantaiselta kuin se kuulostaakin, kyllä myös kodeissa pitäisi osata nuorelta kysyä, miksi tahtoo pahaa toiselle. Se on kysymys, johon voi olla vähän vaikea vastata, Niinistö sanoi tiedotustilaisuudessa.

Niinistö on pitänyt kiusaamisteemaa esillä viime aikoina. Hän lupasi alkuviikolla, että tulee vierailemaan viihdelegenda Jope Ruonansuun vanhalla koululla Kemissä.

Ruonansuu kertoi aikuisiällä lapsuuden koulukiusaamiskokemuksistaan, ja oli ehdottanut Niinistölle yhteistä vierailua, joka ei kuitenkaan ehtinyt toteutua."

Niinistö ehti ennen sitä olla myönteisen julkisuudenpuuskan kourissa: "https://yle.fi/uutiset/3-11560231 "Presidentti Sauli Niinistön puheessa YK:n yleiskokouksessa oli tummia sävyjä. Presidentti esitti huolensa valtioiden kyvystä ratkoa yhdessä maailmaa koettelevia uhkia.

Niinistön mukaan valtiot lähtivät ratkomaan pandemiaa kansallisesti, eivät kansainvälisesti

– Tämän pandemian puhjetessa ensimmäinen reaktiomme ei ollut yhdistää voimamme monenkeskisiin ponnisteluihin. Kovasti kaivatun globaalin vastauksen sijaan saimme nähdä sarjan kansallisia vastauksia.

Niinistön mukaan tämä on ymmärrettävää, kun vastassa on täysin uusi tilanne. Silti se “herättää huolta siitä, kuinka pystymme taistelemaan muita maailmanlaajuisia haasteita vastaan.”

Maailman valtion päämiehet kokoontuvat kerran vuodessa New Yorkiin YK:n yleiskokoukseen.

Tänä vuonna YK:n pääkonttori kaikuu tyhjyyttään.

Presidentti Sauli Niinistö piti Suomen puheenvuoron videolinkin kautta, kuten muutkin valtion päämiehet."

Presidenttiemme käsittelemät aiheet ovat vakavia ja on erinomainen asia, että presidenttimme asioista huolta kantavat.

Sillä tavalla osoittavat sitä todellista johtajuutta jota täällä palstallaa toisinaan tunnutaan kaivattavan.

16

60

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kekkosen jälkeen on ollut hyviä presidenttejä jotka ovat olleet oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Mikä parasta ei presidentin kanslialla ole enää sellaista varjohallituksen ja hovin mainetta kuten oli Kekkosen aikaan.

• Ei sinne kouluihin kuraattoreita ja psykologeja tarvita lisää "ymmärtämään" vaan kuria ja aikuisten auktoriteettia
        Tarvittaessa huostaanotto ja sijoitus koulukotiin.
        Lisäksi alle 15 vuotiaille rikosoikeudellinen vastuu väkivaltateoista.

• Anonyymi
        OikeistoSosDem kirjoitti:

Ei sinne kouluihin kuraattoreita ja psykologeja tarvita lisää "ymmärtämään" vaan kuria ja aikuisten auktoriteettia
        Tarvittaessa huostaanotto ja sijoitus koulukotiin.
        Lisäksi alle 15 vuotiaille rikosoikeudellinen vastuu väkivaltateoista.

Juuri näin, lässyttäminen pitäisi lopettaa ja kohtuulliset rangaistukset käyttöön. Siinä samalla paranisi opettajien arvostus ja opiskelurauha palaisi kouluihin. Mutta tämä hyysääminen pitäisi lopettaa ja rikosoikeudellinen vastuu 12 v ja oma rangaistusasteikko
        12 v - 15 v, mutta ei lepsu. Myös julkinen anteeksipyytäminen pakottavaksi.

• Anonyymi

Johtajina erittäin huonoja molemmat presidentit. Halonen äksy ja äkkipikainen, siis harkitsematon. Niinistö lässyttävä tärkeilijä, vailla aitoa johtajuutta.
      Sinä et Kapi näitä ymmärrä, mutta ymmärrän sen hyvin, ethän itsekään aidoissa kovan luokan johtajatehtävissä ole harjaantunut.

SOTILAS

• Anonyymi

Harmi, että kukaan ei sitä huomannut;-))))))) Herra Kapikin palveli ja ylennettiin jo urallaan Kapteeniksi ja sitten hulppea ura Valion isännöitsijänä ja alaisia oli paljon ja olivat tyytyväisiä Herra Kapin alaisina. Palkkioksi Herra Kapi on saannut korkeita kunniamerkkejä ja tunnustuksia. Sinä reppana jäit sorsan osalla änkyröimään katkerana;-)))

• Anonyymi

Pahus. Sivua ei löydy! Arvaatko kenenkä avauksiin yleisin vastaus?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Harmi, että kukaan ei sitä huomannut;-))))))) Herra Kapikin palveli ja ylennettiin jo urallaan Kapteeniksi ja sitten hulppea ura Valion isännöitsijänä ja alaisia oli paljon ja olivat tyytyväisiä Herra Kapin alaisina. Palkkioksi Herra Kapi on saannut korkeita kunniamerkkejä ja tunnustuksia. Sinä reppana jäit sorsan osalla änkyröimään katkerana;-)))

Voit suksia vttuun niiden merkkiesi kanssa. Niistä huolimatta olet äärettömän kelvoton, oksenteleva mulkvisti.

• Anonyymi

Stasin vakoilija Tarja Mongertaja Halonen on kaikkien aikojen huonoin presidentti.

• Anonyymi

Halonen on lesbo, naisista vain hokee.

• Anonyymi

"Suomelle olisi eduksi liittyä Neuvostoliittoon" Halosen DDR aikaista puhettaan.
      EEC vastustaja ym, ei länsimaisella ajatuksella varustettu. Stasilistakin piilotettiin näiden nimien takia.

• Kerrassaan hienot ulostulot molemmilta suosituilta presidenteiltämme! Koulukiusaaminen on todella paha asia, vaikka sellaiseen syyllistyvät etupäässä ne, jotka eivät muuten pärjää koulutovereilleen. Somen kautta he nyt ovat päässeet vaikuttamaan enemmän kuin ennen muinoin. Kun tuot asian esille, en voi olla kertomatta omakohtaisia kokemuksiani asiasta kansakouluajoiltani yli 70 vuotta sitten:

Olin avioton lapsi, nuoruuden erehdys äidiltäni, joka sitten myöhemmin sai avioliitossaan minulle kuusi sisarusta. Alaluokilla eräät ikäiseni ja vähän vanhemmat pojat minua usein herjailivat huoripenikaksi. Aikani tyydyin sitä kuuntelemaan kunnes ehkä neljännellä luokalla ollessani hermostuin niin, että talvisella välitunnilla ulkona paukautin nyrkilläni ”turpiin” minua taas sillä nimellä kutsunutta itseäni luokkaa ylempänä ollutta poikaa.

Hän oli minua isokokoisempi, mutta tuupertui iskustani hankeen. Sieltä noustuaan hän otti suksen - joita aina pidimme koulurakennuksen seinustalla - ja löi sillä minua päähän, siitä ikuisena muistona arpi, joka peittyy tukan alle, kun en ole kaljuuntunut. En tainnut siitä edes ”kupsahtaa” kun otin suksiparin sauvan, jolla poikittain vetäisin häntä niskaan - ja taas hän oli hangessa! Miten olisikaan käynyt, ellei opettaja olisi tullut tappelumme keskeyttämään. Molemmat saimme jälki-istuntoa ja opettaja uhkasi meitä kumpaakin käytösnumeron alennuksella, mutta ei sitä ainakaan minulle tullut. Tuon tapahtuman jälkeen loppui myös huoripenikaksi nimittely.

Myöhemmin olen saanut kokea varsin korrektia, jopa kunnioittavaa käytöstä kohtaani myös niiltä entisiltä huoripenikaksi nimittelijöiltä. Näin edelleen mm. lukuisilla käynneilläni Rautavaara-päivillä, kun siellä vielä on muutama - tai sinne tulee laillani muualta - myös niitä entisiä nimittelijöitäni. Yksi sellainen kymmenkunta vuotta sitten esitteli minut paikallisen Pitäjäläinen lehden toimittajalle minua kehuen niin, että toimittaja haastatteli minua perusteellisesti ja lehdessä julkaistiin toimittajan minusta ottamalla kuvalla varustettu koko sivun juttu, jossa käytiin läpi elämäkertaani. Hyvin hienoa palautetta lehden lukijoilta olen saanut sen jutun johdosta.

Tuosta n. 75 vuoden takaisesta tapahtumasta kertoessani todenmukaisesti totean, että siihen loppui huoripenikaksi nimittely. Ei sellainen näy tyystin loppuneen, sillä tällä palstalla olen saanut useinkin kuulla sen nimen;)). Sellaiseen viitataan nytkin tuolla omalla avauksellani, jossa minulle sanotaan: ”Sinä et ole mikään stadilainen, vaan maalaiskarjakon avioton poika”. Joo, tietenkin olen edelleen vain sitä samaa, joka olin elämäni ensimmäiset 16 vuotta; miksipä muuksi minut olisi muuttanut ne lähes 70 vuotta, vaikka varsin monena olen niiden aikana elämässäni ollut silti kuitenkin itseni aina ennen muuta stadilaiseksi kokien.

• Vielä lisäys tuohon: Sitä ihmettelen, miksi olen tällä palstalla saanut kuulla tuollaista, johon viittaan? Itsehän olen syntyperästänikin kertonut, varmaan ylpeilläkseni sillä, että sellaisista lähtökohdista elontaipaleeni aloittaneena minusta on kuitenkin tullut sellaista, mitä on tullut.

Nuo tarkoittamani ovat varmaan sellaisia, jotka eivät ole mitenkään pärjänneet elämässään ja ovat katkeria minun menestykselleni ja tyhmyyttään sen sitten tuolla tavalla osoittavat.

• Anonyymi

Vai että oikein tsadilainen ja faitteri kaiken lisäksi. HO HOO, HO HOO!

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Vielä lisäys tuohon: Sitä ihmettelen, miksi olen tällä palstalla saanut kuulla tuollaista, johon viittaan? Itsehän olen syntyperästänikin kertonut, varmaan ylpeilläkseni sillä, että sellaisista lähtökohdista elontaipaleeni aloittaneena minusta on kuitenkin tullut sellaista, mitä on tullut.

Nuo tarkoittamani ovat varmaan sellaisia, jotka eivät ole mitenkään pärjänneet elämässään ja ovat katkeria minun menestykselleni ja tyhmyyttään sen sitten tuolla tavalla osoittavat.

Käytöstapoja et kuitenkaan ole oppinut. Se näkyy selkeästi täällä.

Hyvin käyttäytyvä SOTILAS

• Anonyymi

Ei kait tsadilaista karjakon poikaa vituta? Eihän sinusta koskaan mitään tullut...:)

• Anonyymi

Kapi heittelee toimittajien otsikoita. Demla-Halonen ja politiikasta sivussa poliitikasta alussa ollut uskelalainen ex-keihäänheittäjä, niin sivussa, ettei päässyt edes Volodjan kokoomuskyytiin Turussa, jossa Putin asui, kun itse oli Salossa. Molemmat vähän heikkoja koulussa koska oli pakko mennä opiskelemaan alaa, jota koulussa ei ole, lakioppia ikäänkuin aloittaa alusta, kun ei mitään oppinut

Jos pantaisiin kilpaisu Niinistö heittäisi Halosta paremmin saapasta

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      302
      6907
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1297
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1076
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe