Hyvä kirjoitus joka perustuu faktaan, ei ennakkoluuloihin.
https://tammer-isannointi.fi/vieraskyna-sahkoauton-lataus-taloyhtion-parkkipaikalla/?fbclid=IwAR3b8IEgOGgmGtiHU-W5YFoLIptV-scf9yajCJ909mtfzgX2fvtm0mGVhDM
Lataus taloyhtiössä.
31
3769
Vastaukset
- Anonyymi
Ihan hieno myyntipuhe.
- Anonyymi
Tässä sitten se totuus.....
https://www.is.fi/autot/art-2000006645878.html- Anonyymi
Mikä totuus??
"ARA suosittaa" Tarkoittaa että voi tehdä myös kevyemmän mukaan.
Jos tehdään uusi kerrostalo niin ehdottomasti kannattaa tehdä ARA.n suosittama tehokkaampi systeemi. Ja myös jos nykyiset kaapelit eivät riitä, niin samalla tekee sitten kunnolla.
- Anonyymi
Kirjoitus on suoranainen kusetusyritys.
Patteriauton lataus kuormittaa pysäköintialueen kaapelointia enemmän kuin esilämmitys. Kyllähän lohko sisätilanlämmitin yhdessä haukkaavat n. 1,5 kW, mutta muissa kuin aataminaikuisissa ratkaisuissa lämmitysaika on rajattu 2 tuntiin autokohtaisesti. Koska autot lähtevät eri aikoihin liikkeelle, ei kaikki kuormat ole päällä samanaikaisesti ja kaapelit onkin voitu mitoittaa 0,5 kW tjsp keskiteholle paikkaa kohti.
Aataminaikaisissa virityksissä kaapelointi ei kestä edes sisätilanlämmittimiä...
Lataushybridillä vajaan akun lataus ottaa 8 A virralla (1,8 kW) liki 6 tuntia, jos akku on ajettu tyhjäksi asti. Tällainen auto kuormittaa siis kaapelointia 3 tavallisen auton edestä. No, ei suurta hätää silloin, kun lataukset ajoittuvat pääasiassa iltaan ja hybridejä on vähän.
Isolla akulla varustetun täyssähköauton akku ei tyhjäksi päästyään edes ehdy yöllä latautua. Ja pitkiä ne latausajat (tyyliin 10 h) voivat olla vain puoleenväliin puretullakin akulla.
"Asiassa kannatta toimia heti"
Nyt patterivouhottajat haluavat kiireesti saada luvan asentaa latausasema omalle autolleen. Pari latauspistettä onnistuu helposti ja halvalla. Ongelmat alkavat, kun sähköautojen määrä kasvaa eikä tämä 0,5 kW keskiteho enää riitä. Siloin on pakko uusia sähköistys kokonaan. Pakko, koska ei voi kieltäytyä. Kun on parille annettu lupa lataukseen, ei voi myöhemmin enää muilta sitä kieltää. Se on koko homman juju. Nyt on kiire saada taloyhtiön menemään tähän retkuun, jonka maksajiksi joutuvat pian kaikki, myös autottomat osakkaat.
"Pääkeskusta ja sähkönsyöttöä ei tarvitse uusia heti, vaan vasta vuosien päästä kun lataajia on enemmän. "
Pysäköintialueen kaapelointi uusiksi, pääkeskus ja kiinteistön sähköliittymä uusiksi. Ei ole kymppitonnin eikä kahden juttu.- Anonyymi
No sulle ei sitten faktalla ole merkitystä, usko, luulo ja suuri tiedon puute loistaa. Turhaa sitä asiantuntijaa kuulemaan kun itse elää uskossaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sulle ei sitten faktalla ole merkitystä, usko, luulo ja suuri tiedon puute loistaa. Turhaa sitä asiantuntijaa kuulemaan kun itse elää uskossaan.
Sinulle ilmeisesti faktaa on sähköautojen myyjien korulauseet. No ole uskossasi vaan luja!
Minä pitäydyn kuitenkin tuossa todellisessa totuudessa. Lupaan sinullekin kuitenkin, että ostan sähköauton heti, kun olkiluoto 3 vaan käynnistyy, ja rupeaa tuottamaan sähköä valtakunnan verkkoon.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulle ilmeisesti faktaa on sähköautojen myyjien korulauseet. No ole uskossasi vaan luja!
Minä pitäydyn kuitenkin tuossa todellisessa totuudessa. Lupaan sinullekin kuitenkin, että ostan sähköauton heti, kun olkiluoto 3 vaan käynnistyy, ja rupeaa tuottamaan sähköä valtakunnan verkkoon....Olen suunnitellut ja asentanut lämpötolppia lataukseen sopiviksi, voin sanoa että hidas lataus (8A) on mahdollista asentaa valtaosaan -90 luvun jälkeen asennettuihin lataustolppiin ilman että kaapelointiin tai pääkeskukseen tarvitsee puuttua. Aina kuitenkin kannattaa laittaa myös kuormantasaus.
Eli nyrkkisääntö on: Jos voit käyttää lohkolämmitystä ja sisätilalämmitystä, voit myös ladata vaikka kuinka pitkiä aikoja 8 ampeerilla vaihtamalla tolpan shuko ns. supershukoksi ja poistamalla kellokytkin, sähkönkulutuksen seurantaa varten asennetaan kWh mittari.
Tuollaisia tolpanpäitä on valmiina myynnissä alle 500€ jolla lataus onnistuu kahdelle autolle. - Anonyymi
Todennäköisesti helpoin ratkaisu on että autopaikkojen sähköistys erotetaan kokonaan taloyhtiön sähköjärjestelmästä. Otetaan pysäköintialueelle oma liittymä, teholtaan niin suuri kuin arvioidaan tarvittavan tulevaisuudessa. Kaapelointi vahvistetaan niille autopaikoille joille rakennetaan täysi latausinfra tulevien säädösten perusteella (muut paikat voivat jäädä vanhalle kaapeloinnille). Esimerkiksi omalla asuinalueellani on kaikki parkkialueet lämmitystolppineen ja parkkihalleineen pysäköintiyhtiön hallinnassa ja taloyhtiö vain vuokraa paikkoja edelleen. Kovan rahan naapuritalossa parkkikatoksen paikat ovat omina osakkeinaan joita voi myydä edelleen. Tuo erillinen sähköliittymäkin on toteutettu kadun varteen rakennetuilla parkkipaikoilla (ei tarvitse tuhlata talon pihaa pysäköintiin).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen suunnitellut ja asentanut lämpötolppia lataukseen sopiviksi, voin sanoa että hidas lataus (8A) on mahdollista asentaa valtaosaan -90 luvun jälkeen asennettuihin lataustolppiin ilman että kaapelointiin tai pääkeskukseen tarvitsee puuttua. Aina kuitenkin kannattaa laittaa myös kuormantasaus.
Eli nyrkkisääntö on: Jos voit käyttää lohkolämmitystä ja sisätilalämmitystä, voit myös ladata vaikka kuinka pitkiä aikoja 8 ampeerilla vaihtamalla tolpan shuko ns. supershukoksi ja poistamalla kellokytkin, sähkönkulutuksen seurantaa varten asennetaan kWh mittari.
Tuollaisia tolpanpäitä on valmiina myynnissä alle 500€ jolla lataus onnistuu kahdelle autolle."Supershukolla" tarkoittanet CEE-pistorasiaa. Nuo ovat tuttuja jo vuosien takaa karavanalueilla joissa sähköasennusmääräykset ovat vaatineet ne suurten jatkuvien kuormien vuoksi (10-16A).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen suunnitellut ja asentanut lämpötolppia lataukseen sopiviksi, voin sanoa että hidas lataus (8A) on mahdollista asentaa valtaosaan -90 luvun jälkeen asennettuihin lataustolppiin ilman että kaapelointiin tai pääkeskukseen tarvitsee puuttua. Aina kuitenkin kannattaa laittaa myös kuormantasaus.
Eli nyrkkisääntö on: Jos voit käyttää lohkolämmitystä ja sisätilalämmitystä, voit myös ladata vaikka kuinka pitkiä aikoja 8 ampeerilla vaihtamalla tolpan shuko ns. supershukoksi ja poistamalla kellokytkin, sähkönkulutuksen seurantaa varten asennetaan kWh mittari.
Tuollaisia tolpanpäitä on valmiina myynnissä alle 500€ jolla lataus onnistuu kahdelle autolle.Noh, lähdetäänkö vaikka siitä, että 8 A riittää lataushybridille, mutta on niukampuoleinen täyssähkärille, jossa voi olla 60 kWh akku. Moisen latausaika tyhjästä täyteen olisi 1½ vuorokautta, joten puolityhjää akkua ei saada yhdessä yössä täyteen, vaikka koko ajan saisi pukata 8 A virtaa (siis ei tarvetta rajoittaa kuormaa).
Kyllä täyssähkäreille pitää järkätä jytkympää virtaa antavat latauspisteet. - Anonyymi
Kuinka joku isännöintifirma voi kirjoittaa noin paksua tuubaa. Tukesin tai jonkun muun sähköfirman pitäisi vaatia kirjoittajaa tilille noin virheellisistä kirjoituksista. Samalla se on tuon kohta julkaistavan kirjan mainos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Supershukolla" tarkoittanet CEE-pistorasiaa. Nuo ovat tuttuja jo vuosien takaa karavanalueilla joissa sähköasennusmääräykset ovat vaatineet ne suurten jatkuvien kuormien vuoksi (10-16A).
Ei kun supershukoa, jossa kontaktipinnat ovat järeämmät.
https://www.rakennusosa.fi/product/123/kojepistorasia-sahkoajoneuvon-lataukseen?gclid=EAIaIQobChMIvcPvjYOH7AIVgtGyCh0ndANoEAQYAiABEgI9xfD_BwE - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noh, lähdetäänkö vaikka siitä, että 8 A riittää lataushybridille, mutta on niukampuoleinen täyssähkärille, jossa voi olla 60 kWh akku. Moisen latausaika tyhjästä täyteen olisi 1½ vuorokautta, joten puolityhjää akkua ei saada yhdessä yössä täyteen, vaikka koko ajan saisi pukata 8 A virtaa (siis ei tarvetta rajoittaa kuormaa).
Kyllä täyssähkäreille pitää järkätä jytkympää virtaa antavat latauspisteet.Ei sitä sähköautonkaan akkua tarvitse ajaa tyhjäksi ennen latausta vaan voit ladata aina kun autosi on kotona parkissa. 300km.n päivämatkalaisille tuo ei toki riitä, mutta ei se ole tarkoituskaan, 95% autoilijoista ajaa alle 100 km/päivä, autossa asujille on pikalaturit matkan varrella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen suunnitellut ja asentanut lämpötolppia lataukseen sopiviksi, voin sanoa että hidas lataus (8A) on mahdollista asentaa valtaosaan -90 luvun jälkeen asennettuihin lataustolppiin ilman että kaapelointiin tai pääkeskukseen tarvitsee puuttua. Aina kuitenkin kannattaa laittaa myös kuormantasaus.
Eli nyrkkisääntö on: Jos voit käyttää lohkolämmitystä ja sisätilalämmitystä, voit myös ladata vaikka kuinka pitkiä aikoja 8 ampeerilla vaihtamalla tolpan shuko ns. supershukoksi ja poistamalla kellokytkin, sähkönkulutuksen seurantaa varten asennetaan kWh mittari.
Tuollaisia tolpanpäitä on valmiina myynnissä alle 500€ jolla lataus onnistuu kahdelle autolle."Olen suunnitellut ja asentanut lämpötolppia lataukseen sopiviksi, voin sanoa että hidas lataus (8A) on mahdollista asentaa valtaosaan -90 luvun jälkeen asennettuihin lataustolppiin ilman että kaapelointiin tai pääkeskukseen tarvitsee puuttua."
No entäpä VM-60-90 lukujen rivi. -tai kerrostaloihin? Niitä kun on suomessa asutuskäytössä ihan pilvin pimein!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä sähköautonkaan akkua tarvitse ajaa tyhjäksi ennen latausta vaan voit ladata aina kun autosi on kotona parkissa. 300km.n päivämatkalaisille tuo ei toki riitä, mutta ei se ole tarkoituskaan, 95% autoilijoista ajaa alle 100 km/päivä, autossa asujille on pikalaturit matkan varrella.
8 A latausvirta on täyssähkärille surkea, ei siitä selittelemällä pääse. Ei ole vaivan arvoista edes kytkeä piuhaa, jos auto seisoo vain lyhyen aikaa. Tunnissa juissit vähän reilun 10 km ajomatkaan ja sitä rataa.
Jos menee vaikka työkeikka vituix ja samaan kohteeseen pitää singahtaa seuraavaksi aamuksikin, niin ei ole kauhean kiva, jos autoon ei yön aikana saa tankattua tarpeeksi energiaa ja pitää vielä pysähdellä puolen tunnin pikalatauksille.
Täyssähkäreille pitäisi saada type II eli max 22 kW latausasemat. Se superpikalataus (50 kW) jossain huoltoasemalla tms ei ole hyvä idea jatkuvasti käytettäväksi. Tällainen voi jo käydä akun keston päälle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kun supershukoa, jossa kontaktipinnat ovat järeämmät.
https://www.rakennusosa.fi/product/123/kojepistorasia-sahkoajoneuvon-lataukseen?gclid=EAIaIQobChMIvcPvjYOH7AIVgtGyCh0ndANoEAQYAiABEgI9xfD_BwEEli kyseessä on tavallisen shukon laadukkaampi rakenne, jolloin sitä voi käyttää millä tahansa shukopistokkeella (myös muuhun käyttöönkin kuin sähköauton lataukseen).
Tuo on hyvä välimalli joka ei edellytä adaptereita ja auton mukana tulevaa hidaslatauspiuhaa voi käyttää jatkuvasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
8 A latausvirta on täyssähkärille surkea, ei siitä selittelemällä pääse. Ei ole vaivan arvoista edes kytkeä piuhaa, jos auto seisoo vain lyhyen aikaa. Tunnissa juissit vähän reilun 10 km ajomatkaan ja sitä rataa.
Jos menee vaikka työkeikka vituix ja samaan kohteeseen pitää singahtaa seuraavaksi aamuksikin, niin ei ole kauhean kiva, jos autoon ei yön aikana saa tankattua tarpeeksi energiaa ja pitää vielä pysähdellä puolen tunnin pikalatauksille.
Täyssähkäreille pitäisi saada type II eli max 22 kW latausasemat. Se superpikalataus (50 kW) jossain huoltoasemalla tms ei ole hyvä idea jatkuvasti käytettäväksi. Tällainen voi jo käydä akun keston päälle.Höpöhöpö. Ei yhden eikä kahden paljonajavan takia ole mitään järkeä asennella kalliiksi tulevia 3-vaihe lataussysteemejä ennenkuin joskus 10 vuoden päästä kun sähköautoja on paljon liikenteessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Supershukolla" tarkoittanet CEE-pistorasiaa. Nuo ovat tuttuja jo vuosien takaa karavanalueilla joissa sähköasennusmääräykset ovat vaatineet ne suurten jatkuvien kuormien vuoksi (10-16A).
Super-schuko on ihan uusi standardi. Se näyttää tavalliselta schuko-pistorasialta, eli siltä mitä on kodeissa ja kaikkialla, mutta on tehty kestämään jatkuvaa 16A virtaa. Tavallinen schuko, vaikka olisi nimellisesti 16A kestää jatkuvaa virtaa vain 13A.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noh, lähdetäänkö vaikka siitä, että 8 A riittää lataushybridille, mutta on niukampuoleinen täyssähkärille, jossa voi olla 60 kWh akku. Moisen latausaika tyhjästä täyteen olisi 1½ vuorokautta, joten puolityhjää akkua ei saada yhdessä yössä täyteen, vaikka koko ajan saisi pukata 8 A virtaa (siis ei tarvetta rajoittaa kuormaa).
Kyllä täyssähkäreille pitää järkätä jytkympää virtaa antavat latauspisteet." lähdetäänkö vaikka siitä, että 8 A riittää lataushybridille"
8A x 230V = 1.840VA jota voinemme käsitellä kuorman luonne huomioiden jayksinkertaistaen watteina.
Edellinen jantteri väittä silmät kirkkaana, että 1,8kW olisi ihan ok tavallisesta lataustolpasta?
Sanoisin ettei kannata yleistää. Useimmissa vähääkään vanhemmissa tolpparivistöissä on jo sisätilalämmittimet kielletty koska ryhmää syöttävät sulakkeet ihan yksinkertaIsesti riitä, koska pihasähköt suunnitelleet nuukapettterit ovat mitoittaneet ne pelkästään 0,5kW lohkiskäyttöä varten.
"Olen suunnitellut ja asentanut..."
-Niin, kun S-pätevyydet poistettiin, nykyään sähköjä saa suunnitella ilman perustietoa kuormituslaskennasta, kuten tässä näkyy olevan kyseessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulle ilmeisesti faktaa on sähköautojen myyjien korulauseet. No ole uskossasi vaan luja!
Minä pitäydyn kuitenkin tuossa todellisessa totuudessa. Lupaan sinullekin kuitenkin, että ostan sähköauton heti, kun olkiluoto 3 vaan käynnistyy, ja rupeaa tuottamaan sähköä valtakunnan verkkoon....Minkä auton ostit? Vai söitkö sanasi?
- Anonyymi
Toi sähköautojen lataus taloyhtiöissä on varmasti monissa yhtiökokouksisssa muheva riidan aihe. Sellaiset asukkaat joilla ei autoa ole, eivät tietenkään halua osallistua sähköpaikkojen rakennus ja ylläpito kustannuksiin.
- Anonyymi
Meidän yhtiössä ei latauksesta ole saatu aikaan riitoja. Sähköt uusittiin vanhassa yhtiössä viime vuosituhannella sellaisiksi, että kestävät myös sähkökiukaat ja vähän muutakin. Kaikilla on nyt mahdollisuus asentaa oma wallbox parkkipaikalleen tarpeen mukaan. Yksi on jo asentanut sellaisen, ja lisää tulee sähköautojen mukaan. Sähköt maksetaan omassa sähkölaskussa, ja boksit omasta pussista. Selvä ja reilu peli.
- Anonyymi
Tuollainen yksittäismittausjärjestelmä ei ole tavallista isoissa kerrostaloyhtiöissä. Rivitaloissa ja pienkerrostalossa tuo on jo helpompi ratkaista kun kaapelointi erikseen jokaiselle parkkipaikalle ei tule liian kalliiksi.
Kulutusmittareita on olemassa niinkin pieninä että ne mahtuu lämmitystolpan rasiaan. On sitten asia erikseen voidaanko niiden lukemiin luottaa riittävän varmasti jotta voitaisiin käyttää laskutukseen.
- Anonyymi
Todelkakin on tässä vaiheessa turha rakentaa ylikallista systeemiä. Etenkin kun sähköauto tulee olemaan vain välivaihe.
Meidän talon lämpöpaikat on jaettu siten että 35A sulakkeen takana on 4 autoa. Joten huoleti voi ladata 8A virralla. Näin johdotkin on riittävän vahvat pitkäaikaiseen lataukseen.
Tarvitaan vain kwh mittari.- Anonyymi
> Todelkakin on tässä vaiheessa turha rakentaa ylikallista systeemiä. Etenkin kun sähköauto tulee olemaan vain välivaihe.
Sähköautoista saattaa kyllä tulla varsin pysyvä ilmiö, mutta kaikki liikenne ei välttämättä siirry sähköautoilla hoidettavaksi.
Tekniikka kehittyy ja tulossa on mm. sähköautojen akkujen käyttö sähköverkon kuorman tasaukseen. Nykyiset autot ja latausasemat eivät tätä osaa, joten liika intoilu tulee kalliiksi. Pahimmillaan rakennetaan parkkipaikat täyteen pikalatauspisteitä, joille ei ole vielä käyttäjiä. Ja sitten kun on, ne ovat jo vanhanaikaisia ja pitää uusia. - Anonyymi
"Etenkin kun sähköauto tulee olemaan vain välivaihe."
Tässä taas yksi vetyintoilija, joka ei ymmärrä vedyn valmistuksen, jakelun, vaarallisuuden ym. päälle mitään.
Voisin lyödä omaisuuteni vetoa että vetykäyttöisiä henkilöautoja ei teillämme tule näkymään. Laivat, junat, lentokoneet, työkoneet ja ehkä pitkän matkan rekat eri asia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Etenkin kun sähköauto tulee olemaan vain välivaihe."
Tässä taas yksi vetyintoilija, joka ei ymmärrä vedyn valmistuksen, jakelun, vaarallisuuden ym. päälle mitään.
Voisin lyödä omaisuuteni vetoa että vetykäyttöisiä henkilöautoja ei teillämme tule näkymään. Laivat, junat, lentokoneet, työkoneet ja ehkä pitkän matkan rekat eri asia.Patterivouhottaja kuvittelee, että polttomoottorien käyttö loppuu.
Ei lopu ihan pian. Taitaa tällä hetkellä 90 % "sähköautoistakin" olla polttomoottorilla varustettuja. Siis lataushybridejä. Siirtymävaihe tulee joka tapauksessa olemaan pitkä, pari vuosikymmentä.
Patterivouhottajat laskevat patteriautoiksi myös lataushybridit.
Polttokennoa voi ruokkia vedyn sijaan myös mm. maakaasulla (suurempi tiheys = helpompi varastoitava kuin vety), etanolilla/metanolilla. Mahdollista sekin, että on normi polttomoottorit säilyvät tuotannossa, mutta polttoaine vaihtuu fossiilisesta biopolttoaineeseen synteettiseen polttoaineeseen (power-to-x).
BTW, koska siirtymävaihe on joka tapauksessa pitkä, niin päästöjä ei saada patteriautoilla nopeasti alas. Paljon nopeampi tiputus saataisiin biopolttoaineilla. Se kun puree olemassaolevaan autokantaan ja tuotantolaitokset saadaan uudistettua nopeammin kuin koko autokanta. Suomen autokannan keski-ikä on 12 vuotta ja autot romutetaan keskimäärin 21 vuoden ikäisinä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patterivouhottaja kuvittelee, että polttomoottorien käyttö loppuu.
Ei lopu ihan pian. Taitaa tällä hetkellä 90 % "sähköautoistakin" olla polttomoottorilla varustettuja. Siis lataushybridejä. Siirtymävaihe tulee joka tapauksessa olemaan pitkä, pari vuosikymmentä.
Patterivouhottajat laskevat patteriautoiksi myös lataushybridit.
Polttokennoa voi ruokkia vedyn sijaan myös mm. maakaasulla (suurempi tiheys = helpompi varastoitava kuin vety), etanolilla/metanolilla. Mahdollista sekin, että on normi polttomoottorit säilyvät tuotannossa, mutta polttoaine vaihtuu fossiilisesta biopolttoaineeseen synteettiseen polttoaineeseen (power-to-x).
BTW, koska siirtymävaihe on joka tapauksessa pitkä, niin päästöjä ei saada patteriautoilla nopeasti alas. Paljon nopeampi tiputus saataisiin biopolttoaineilla. Se kun puree olemassaolevaan autokantaan ja tuotantolaitokset saadaan uudistettua nopeammin kuin koko autokanta. Suomen autokannan keski-ikä on 12 vuotta ja autot romutetaan keskimäärin 21 vuoden ikäisinä.Power-to-x (eli P2X) on aivan järjettömän huono hyötysuhteeltaan. Vetytalous tarvitsisi 3-5 ydinvoimalaa ja P2X sitäkin enemmän. Tätä ei ole tapahtumaan.
Sähköautojen valmistuksesta tulee koko ajan halvempaa ja ekologisempaa. Pian niitä valmistetaan vuodessa enemmän kuin polttomoottoreita koskaan. Autokanta korvautuu nopeasti. - Anonyymi
Olisi ihan kiva tietää mitä tarjoat korvaamaan sähköautot jos koet sen välimalliksi. Esimerkiksi vetyauto (todellisuudessa sekin on sähköauto) ei ole ratkaisu. Millä auto liikkuisi tulevaisuudessa? Ajatuksen voimallako?
- Anonyymi
" ....mainitun 19 kWh kustannus on noin kaksi euroa eli vuodessa puhutaan SATASISTA."
365VRK x 19kWh/vrk x 0,11€/kWh = ~700€
-Hiukan sama juttu kun maitokaupan hinnat on pyöristetty sentin alle tasarahan kun kuulostaa halvemmalle ; - "- Anonyymi
Tekee 700€ jos autolla ajetaan joka päivä 75 km, eli vuodessa reilu 27 tkm. Jutun laskelmat kuitenkin perustuivat oletukseen että ajetaan 15 tkm/v, jolloin vuosikustannus on luokkaa 400 €, eli "satasia".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722756
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91209