Lataus taloyhtiössä.

Anonyymi

61

4107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan hieno myyntipuhe.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Mikä totuus??
        "ARA suosittaa" Tarkoittaa että voi tehdä myös kevyemmän mukaan.
        Jos tehdään uusi kerrostalo niin ehdottomasti kannattaa tehdä ARA.n suosittama tehokkaampi systeemi. Ja myös jos nykyiset kaapelit eivät riitä, niin samalla tekee sitten kunnolla.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Kirjoitus on suoranainen kusetusyritys.

      Patteriauton lataus kuormittaa pysäköintialueen kaapelointia enemmän kuin esilämmitys. Kyllähän lohko sisätilanlämmitin yhdessä haukkaavat n. 1,5 kW, mutta muissa kuin aataminaikuisissa ratkaisuissa lämmitysaika on rajattu 2 tuntiin autokohtaisesti. Koska autot lähtevät eri aikoihin liikkeelle, ei kaikki kuormat ole päällä samanaikaisesti ja kaapelit onkin voitu mitoittaa 0,5 kW tjsp keskiteholle paikkaa kohti.

      Aataminaikaisissa virityksissä kaapelointi ei kestä edes sisätilanlämmittimiä...

      Lataushybridillä vajaan akun lataus ottaa 8 A virralla (1,8 kW) liki 6 tuntia, jos akku on ajettu tyhjäksi asti. Tällainen auto kuormittaa siis kaapelointia 3 tavallisen auton edestä. No, ei suurta hätää silloin, kun lataukset ajoittuvat pääasiassa iltaan ja hybridejä on vähän.

      Isolla akulla varustetun täyssähköauton akku ei tyhjäksi päästyään edes ehdy yöllä latautua. Ja pitkiä ne latausajat (tyyliin 10 h) voivat olla vain puoleenväliin puretullakin akulla.

      "Asiassa kannatta toimia heti"

      Nyt patterivouhottajat haluavat kiireesti saada luvan asentaa latausasema omalle autolleen. Pari latauspistettä onnistuu helposti ja halvalla. Ongelmat alkavat, kun sähköautojen määrä kasvaa eikä tämä 0,5 kW keskiteho enää riitä. Siloin on pakko uusia sähköistys kokonaan. Pakko, koska ei voi kieltäytyä. Kun on parille annettu lupa lataukseen, ei voi myöhemmin enää muilta sitä kieltää. Se on koko homman juju. Nyt on kiire saada taloyhtiön menemään tähän retkuun, jonka maksajiksi joutuvat pian kaikki, myös autottomat osakkaat.

      "Pääkeskusta ja sähkönsyöttöä ei tarvitse uusia heti, vaan vasta vuosien päästä kun lataajia on enemmän. "

      Pysäköintialueen kaapelointi uusiksi, pääkeskus ja kiinteistön sähköliittymä uusiksi. Ei ole kymppitonnin eikä kahden juttu.

      • Anonyymi

        No sulle ei sitten faktalla ole merkitystä, usko, luulo ja suuri tiedon puute loistaa. Turhaa sitä asiantuntijaa kuulemaan kun itse elää uskossaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sulle ei sitten faktalla ole merkitystä, usko, luulo ja suuri tiedon puute loistaa. Turhaa sitä asiantuntijaa kuulemaan kun itse elää uskossaan.

        Sinulle ilmeisesti faktaa on sähköautojen myyjien korulauseet. No ole uskossasi vaan luja!
        Minä pitäydyn kuitenkin tuossa todellisessa totuudessa. Lupaan sinullekin kuitenkin, että ostan sähköauton heti, kun olkiluoto 3 vaan käynnistyy, ja rupeaa tuottamaan sähköä valtakunnan verkkoon....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle ilmeisesti faktaa on sähköautojen myyjien korulauseet. No ole uskossasi vaan luja!
        Minä pitäydyn kuitenkin tuossa todellisessa totuudessa. Lupaan sinullekin kuitenkin, että ostan sähköauton heti, kun olkiluoto 3 vaan käynnistyy, ja rupeaa tuottamaan sähköä valtakunnan verkkoon....

        Olen suunnitellut ja asentanut lämpötolppia lataukseen sopiviksi, voin sanoa että hidas lataus (8A) on mahdollista asentaa valtaosaan -90 luvun jälkeen asennettuihin lataustolppiin ilman että kaapelointiin tai pääkeskukseen tarvitsee puuttua. Aina kuitenkin kannattaa laittaa myös kuormantasaus.
        Eli nyrkkisääntö on: Jos voit käyttää lohkolämmitystä ja sisätilalämmitystä, voit myös ladata vaikka kuinka pitkiä aikoja 8 ampeerilla vaihtamalla tolpan shuko ns. supershukoksi ja poistamalla kellokytkin, sähkönkulutuksen seurantaa varten asennetaan kWh mittari.
        Tuollaisia tolpanpäitä on valmiina myynnissä alle 500€ jolla lataus onnistuu kahdelle autolle.


      • Anonyymi

        Todennäköisesti helpoin ratkaisu on että autopaikkojen sähköistys erotetaan kokonaan taloyhtiön sähköjärjestelmästä. Otetaan pysäköintialueelle oma liittymä, teholtaan niin suuri kuin arvioidaan tarvittavan tulevaisuudessa. Kaapelointi vahvistetaan niille autopaikoille joille rakennetaan täysi latausinfra tulevien säädösten perusteella (muut paikat voivat jäädä vanhalle kaapeloinnille). Esimerkiksi omalla asuinalueellani on kaikki parkkialueet lämmitystolppineen ja parkkihalleineen pysäköintiyhtiön hallinnassa ja taloyhtiö vain vuokraa paikkoja edelleen. Kovan rahan naapuritalossa parkkikatoksen paikat ovat omina osakkeinaan joita voi myydä edelleen. Tuo erillinen sähköliittymäkin on toteutettu kadun varteen rakennetuilla parkkipaikoilla (ei tarvitse tuhlata talon pihaa pysäköintiin).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen suunnitellut ja asentanut lämpötolppia lataukseen sopiviksi, voin sanoa että hidas lataus (8A) on mahdollista asentaa valtaosaan -90 luvun jälkeen asennettuihin lataustolppiin ilman että kaapelointiin tai pääkeskukseen tarvitsee puuttua. Aina kuitenkin kannattaa laittaa myös kuormantasaus.
        Eli nyrkkisääntö on: Jos voit käyttää lohkolämmitystä ja sisätilalämmitystä, voit myös ladata vaikka kuinka pitkiä aikoja 8 ampeerilla vaihtamalla tolpan shuko ns. supershukoksi ja poistamalla kellokytkin, sähkönkulutuksen seurantaa varten asennetaan kWh mittari.
        Tuollaisia tolpanpäitä on valmiina myynnissä alle 500€ jolla lataus onnistuu kahdelle autolle.

        "Supershukolla" tarkoittanet CEE-pistorasiaa. Nuo ovat tuttuja jo vuosien takaa karavanalueilla joissa sähköasennusmääräykset ovat vaatineet ne suurten jatkuvien kuormien vuoksi (10-16A).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen suunnitellut ja asentanut lämpötolppia lataukseen sopiviksi, voin sanoa että hidas lataus (8A) on mahdollista asentaa valtaosaan -90 luvun jälkeen asennettuihin lataustolppiin ilman että kaapelointiin tai pääkeskukseen tarvitsee puuttua. Aina kuitenkin kannattaa laittaa myös kuormantasaus.
        Eli nyrkkisääntö on: Jos voit käyttää lohkolämmitystä ja sisätilalämmitystä, voit myös ladata vaikka kuinka pitkiä aikoja 8 ampeerilla vaihtamalla tolpan shuko ns. supershukoksi ja poistamalla kellokytkin, sähkönkulutuksen seurantaa varten asennetaan kWh mittari.
        Tuollaisia tolpanpäitä on valmiina myynnissä alle 500€ jolla lataus onnistuu kahdelle autolle.

        Noh, lähdetäänkö vaikka siitä, että 8 A riittää lataushybridille, mutta on niukampuoleinen täyssähkärille, jossa voi olla 60 kWh akku. Moisen latausaika tyhjästä täyteen olisi 1½ vuorokautta, joten puolityhjää akkua ei saada yhdessä yössä täyteen, vaikka koko ajan saisi pukata 8 A virtaa (siis ei tarvetta rajoittaa kuormaa).

        Kyllä täyssähkäreille pitää järkätä jytkympää virtaa antavat latauspisteet.


      • Anonyymi

        Kuinka joku isännöintifirma voi kirjoittaa noin paksua tuubaa. Tukesin tai jonkun muun sähköfirman pitäisi vaatia kirjoittajaa tilille noin virheellisistä kirjoituksista. Samalla se on tuon kohta julkaistavan kirjan mainos.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noh, lähdetäänkö vaikka siitä, että 8 A riittää lataushybridille, mutta on niukampuoleinen täyssähkärille, jossa voi olla 60 kWh akku. Moisen latausaika tyhjästä täyteen olisi 1½ vuorokautta, joten puolityhjää akkua ei saada yhdessä yössä täyteen, vaikka koko ajan saisi pukata 8 A virtaa (siis ei tarvetta rajoittaa kuormaa).

        Kyllä täyssähkäreille pitää järkätä jytkympää virtaa antavat latauspisteet.

        Ei sitä sähköautonkaan akkua tarvitse ajaa tyhjäksi ennen latausta vaan voit ladata aina kun autosi on kotona parkissa. 300km.n päivämatkalaisille tuo ei toki riitä, mutta ei se ole tarkoituskaan, 95% autoilijoista ajaa alle 100 km/päivä, autossa asujille on pikalaturit matkan varrella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen suunnitellut ja asentanut lämpötolppia lataukseen sopiviksi, voin sanoa että hidas lataus (8A) on mahdollista asentaa valtaosaan -90 luvun jälkeen asennettuihin lataustolppiin ilman että kaapelointiin tai pääkeskukseen tarvitsee puuttua. Aina kuitenkin kannattaa laittaa myös kuormantasaus.
        Eli nyrkkisääntö on: Jos voit käyttää lohkolämmitystä ja sisätilalämmitystä, voit myös ladata vaikka kuinka pitkiä aikoja 8 ampeerilla vaihtamalla tolpan shuko ns. supershukoksi ja poistamalla kellokytkin, sähkönkulutuksen seurantaa varten asennetaan kWh mittari.
        Tuollaisia tolpanpäitä on valmiina myynnissä alle 500€ jolla lataus onnistuu kahdelle autolle.

        "Olen suunnitellut ja asentanut lämpötolppia lataukseen sopiviksi, voin sanoa että hidas lataus (8A) on mahdollista asentaa valtaosaan -90 luvun jälkeen asennettuihin lataustolppiin ilman että kaapelointiin tai pääkeskukseen tarvitsee puuttua."

        No entäpä VM-60-90 lukujen rivi. -tai kerrostaloihin? Niitä kun on suomessa asutuskäytössä ihan pilvin pimein!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä sähköautonkaan akkua tarvitse ajaa tyhjäksi ennen latausta vaan voit ladata aina kun autosi on kotona parkissa. 300km.n päivämatkalaisille tuo ei toki riitä, mutta ei se ole tarkoituskaan, 95% autoilijoista ajaa alle 100 km/päivä, autossa asujille on pikalaturit matkan varrella.

        8 A latausvirta on täyssähkärille surkea, ei siitä selittelemällä pääse. Ei ole vaivan arvoista edes kytkeä piuhaa, jos auto seisoo vain lyhyen aikaa. Tunnissa juissit vähän reilun 10 km ajomatkaan ja sitä rataa.

        Jos menee vaikka työkeikka vituix ja samaan kohteeseen pitää singahtaa seuraavaksi aamuksikin, niin ei ole kauhean kiva, jos autoon ei yön aikana saa tankattua tarpeeksi energiaa ja pitää vielä pysähdellä puolen tunnin pikalatauksille.

        Täyssähkäreille pitäisi saada type II eli max 22 kW latausasemat. Se superpikalataus (50 kW) jossain huoltoasemalla tms ei ole hyvä idea jatkuvasti käytettäväksi. Tällainen voi jo käydä akun keston päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kun supershukoa, jossa kontaktipinnat ovat järeämmät.

        https://www.rakennusosa.fi/product/123/kojepistorasia-sahkoajoneuvon-lataukseen?gclid=EAIaIQobChMIvcPvjYOH7AIVgtGyCh0ndANoEAQYAiABEgI9xfD_BwE

        Eli kyseessä on tavallisen shukon laadukkaampi rakenne, jolloin sitä voi käyttää millä tahansa shukopistokkeella (myös muuhun käyttöönkin kuin sähköauton lataukseen).

        Tuo on hyvä välimalli joka ei edellytä adaptereita ja auton mukana tulevaa hidaslatauspiuhaa voi käyttää jatkuvasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        8 A latausvirta on täyssähkärille surkea, ei siitä selittelemällä pääse. Ei ole vaivan arvoista edes kytkeä piuhaa, jos auto seisoo vain lyhyen aikaa. Tunnissa juissit vähän reilun 10 km ajomatkaan ja sitä rataa.

        Jos menee vaikka työkeikka vituix ja samaan kohteeseen pitää singahtaa seuraavaksi aamuksikin, niin ei ole kauhean kiva, jos autoon ei yön aikana saa tankattua tarpeeksi energiaa ja pitää vielä pysähdellä puolen tunnin pikalatauksille.

        Täyssähkäreille pitäisi saada type II eli max 22 kW latausasemat. Se superpikalataus (50 kW) jossain huoltoasemalla tms ei ole hyvä idea jatkuvasti käytettäväksi. Tällainen voi jo käydä akun keston päälle.

        Höpöhöpö. Ei yhden eikä kahden paljonajavan takia ole mitään järkeä asennella kalliiksi tulevia 3-vaihe lataussysteemejä ennenkuin joskus 10 vuoden päästä kun sähköautoja on paljon liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Supershukolla" tarkoittanet CEE-pistorasiaa. Nuo ovat tuttuja jo vuosien takaa karavanalueilla joissa sähköasennusmääräykset ovat vaatineet ne suurten jatkuvien kuormien vuoksi (10-16A).

        Super-schuko on ihan uusi standardi. Se näyttää tavalliselta schuko-pistorasialta, eli siltä mitä on kodeissa ja kaikkialla, mutta on tehty kestämään jatkuvaa 16A virtaa. Tavallinen schuko, vaikka olisi nimellisesti 16A kestää jatkuvaa virtaa vain 13A.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noh, lähdetäänkö vaikka siitä, että 8 A riittää lataushybridille, mutta on niukampuoleinen täyssähkärille, jossa voi olla 60 kWh akku. Moisen latausaika tyhjästä täyteen olisi 1½ vuorokautta, joten puolityhjää akkua ei saada yhdessä yössä täyteen, vaikka koko ajan saisi pukata 8 A virtaa (siis ei tarvetta rajoittaa kuormaa).

        Kyllä täyssähkäreille pitää järkätä jytkympää virtaa antavat latauspisteet.

        " lähdetäänkö vaikka siitä, että 8 A riittää lataushybridille"

        8A x 230V = 1.840VA jota voinemme käsitellä kuorman luonne huomioiden jayksinkertaistaen watteina.

        Edellinen jantteri väittä silmät kirkkaana, että 1,8kW olisi ihan ok tavallisesta lataustolpasta?

        Sanoisin ettei kannata yleistää. Useimmissa vähääkään vanhemmissa tolpparivistöissä on jo sisätilalämmittimet kielletty koska ryhmää syöttävät sulakkeet ihan yksinkertaIsesti riitä, koska pihasähköt suunnitelleet nuukapettterit ovat mitoittaneet ne pelkästään 0,5kW lohkiskäyttöä varten.

        "Olen suunnitellut ja asentanut..."

        -Niin, kun S-pätevyydet poistettiin, nykyään sähköjä saa suunnitella ilman perustietoa kuormituslaskennasta, kuten tässä näkyy olevan kyseessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle ilmeisesti faktaa on sähköautojen myyjien korulauseet. No ole uskossasi vaan luja!
        Minä pitäydyn kuitenkin tuossa todellisessa totuudessa. Lupaan sinullekin kuitenkin, että ostan sähköauton heti, kun olkiluoto 3 vaan käynnistyy, ja rupeaa tuottamaan sähköä valtakunnan verkkoon....

        Minkä auton ostit? Vai söitkö sanasi?


    • Anonyymi

      Toi sähköautojen lataus taloyhtiöissä on varmasti monissa yhtiökokouksisssa muheva riidan aihe. Sellaiset asukkaat joilla ei autoa ole, eivät tietenkään halua osallistua sähköpaikkojen rakennus ja ylläpito kustannuksiin.

      • Anonyymi

        Joissakin taloyhtiöissä kaikki asiat ovat mukava riidan aihe. Eikä mikään etene, paitsi lahovauriot ja putkirikot.


    • Anonyymi

      Meidän yhtiössä ei latauksesta ole saatu aikaan riitoja. Sähköt uusittiin vanhassa yhtiössä viime vuosituhannella sellaisiksi, että kestävät myös sähkökiukaat ja vähän muutakin. Kaikilla on nyt mahdollisuus asentaa oma wallbox parkkipaikalleen tarpeen mukaan. Yksi on jo asentanut sellaisen, ja lisää tulee sähköautojen mukaan. Sähköt maksetaan omassa sähkölaskussa, ja boksit omasta pussista. Selvä ja reilu peli.

      • Anonyymi

        Tuollainen yksittäismittausjärjestelmä ei ole tavallista isoissa kerrostaloyhtiöissä. Rivitaloissa ja pienkerrostalossa tuo on jo helpompi ratkaista kun kaapelointi erikseen jokaiselle parkkipaikalle ei tule liian kalliiksi.
        Kulutusmittareita on olemassa niinkin pieninä että ne mahtuu lämmitystolpan rasiaan. On sitten asia erikseen voidaanko niiden lukemiin luottaa riittävän varmasti jotta voitaisiin käyttää laskutukseen.


    • Anonyymi

      Todelkakin on tässä vaiheessa turha rakentaa ylikallista systeemiä. Etenkin kun sähköauto tulee olemaan vain välivaihe.
      Meidän talon lämpöpaikat on jaettu siten että 35A sulakkeen takana on 4 autoa. Joten huoleti voi ladata 8A virralla. Näin johdotkin on riittävän vahvat pitkäaikaiseen lataukseen.
      Tarvitaan vain kwh mittari.

      • Anonyymi

        > Todelkakin on tässä vaiheessa turha rakentaa ylikallista systeemiä. Etenkin kun sähköauto tulee olemaan vain välivaihe.

        Sähköautoista saattaa kyllä tulla varsin pysyvä ilmiö, mutta kaikki liikenne ei välttämättä siirry sähköautoilla hoidettavaksi.

        Tekniikka kehittyy ja tulossa on mm. sähköautojen akkujen käyttö sähköverkon kuorman tasaukseen. Nykyiset autot ja latausasemat eivät tätä osaa, joten liika intoilu tulee kalliiksi. Pahimmillaan rakennetaan parkkipaikat täyteen pikalatauspisteitä, joille ei ole vielä käyttäjiä. Ja sitten kun on, ne ovat jo vanhanaikaisia ja pitää uusia.


      • Anonyymi

        "Etenkin kun sähköauto tulee olemaan vain välivaihe."
        Tässä taas yksi vetyintoilija, joka ei ymmärrä vedyn valmistuksen, jakelun, vaarallisuuden ym. päälle mitään.
        Voisin lyödä omaisuuteni vetoa että vetykäyttöisiä henkilöautoja ei teillämme tule näkymään. Laivat, junat, lentokoneet, työkoneet ja ehkä pitkän matkan rekat eri asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Etenkin kun sähköauto tulee olemaan vain välivaihe."
        Tässä taas yksi vetyintoilija, joka ei ymmärrä vedyn valmistuksen, jakelun, vaarallisuuden ym. päälle mitään.
        Voisin lyödä omaisuuteni vetoa että vetykäyttöisiä henkilöautoja ei teillämme tule näkymään. Laivat, junat, lentokoneet, työkoneet ja ehkä pitkän matkan rekat eri asia.

        Patterivouhottaja kuvittelee, että polttomoottorien käyttö loppuu.

        Ei lopu ihan pian. Taitaa tällä hetkellä 90 % "sähköautoistakin" olla polttomoottorilla varustettuja. Siis lataushybridejä. Siirtymävaihe tulee joka tapauksessa olemaan pitkä, pari vuosikymmentä.

        Patterivouhottajat laskevat patteriautoiksi myös lataushybridit.

        Polttokennoa voi ruokkia vedyn sijaan myös mm. maakaasulla (suurempi tiheys = helpompi varastoitava kuin vety), etanolilla/metanolilla. Mahdollista sekin, että on normi polttomoottorit säilyvät tuotannossa, mutta polttoaine vaihtuu fossiilisesta biopolttoaineeseen synteettiseen polttoaineeseen (power-to-x).

        BTW, koska siirtymävaihe on joka tapauksessa pitkä, niin päästöjä ei saada patteriautoilla nopeasti alas. Paljon nopeampi tiputus saataisiin biopolttoaineilla. Se kun puree olemassaolevaan autokantaan ja tuotantolaitokset saadaan uudistettua nopeammin kuin koko autokanta. Suomen autokannan keski-ikä on 12 vuotta ja autot romutetaan keskimäärin 21 vuoden ikäisinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patterivouhottaja kuvittelee, että polttomoottorien käyttö loppuu.

        Ei lopu ihan pian. Taitaa tällä hetkellä 90 % "sähköautoistakin" olla polttomoottorilla varustettuja. Siis lataushybridejä. Siirtymävaihe tulee joka tapauksessa olemaan pitkä, pari vuosikymmentä.

        Patterivouhottajat laskevat patteriautoiksi myös lataushybridit.

        Polttokennoa voi ruokkia vedyn sijaan myös mm. maakaasulla (suurempi tiheys = helpompi varastoitava kuin vety), etanolilla/metanolilla. Mahdollista sekin, että on normi polttomoottorit säilyvät tuotannossa, mutta polttoaine vaihtuu fossiilisesta biopolttoaineeseen synteettiseen polttoaineeseen (power-to-x).

        BTW, koska siirtymävaihe on joka tapauksessa pitkä, niin päästöjä ei saada patteriautoilla nopeasti alas. Paljon nopeampi tiputus saataisiin biopolttoaineilla. Se kun puree olemassaolevaan autokantaan ja tuotantolaitokset saadaan uudistettua nopeammin kuin koko autokanta. Suomen autokannan keski-ikä on 12 vuotta ja autot romutetaan keskimäärin 21 vuoden ikäisinä.

        Power-to-x (eli P2X) on aivan järjettömän huono hyötysuhteeltaan. Vetytalous tarvitsisi 3-5 ydinvoimalaa ja P2X sitäkin enemmän. Tätä ei ole tapahtumaan.

        Sähköautojen valmistuksesta tulee koko ajan halvempaa ja ekologisempaa. Pian niitä valmistetaan vuodessa enemmän kuin polttomoottoreita koskaan. Autokanta korvautuu nopeasti.


      • Anonyymi

        Olisi ihan kiva tietää mitä tarjoat korvaamaan sähköautot jos koet sen välimalliksi. Esimerkiksi vetyauto (todellisuudessa sekin on sähköauto) ei ole ratkaisu. Millä auto liikkuisi tulevaisuudessa? Ajatuksen voimallako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patterivouhottaja kuvittelee, että polttomoottorien käyttö loppuu.

        Ei lopu ihan pian. Taitaa tällä hetkellä 90 % "sähköautoistakin" olla polttomoottorilla varustettuja. Siis lataushybridejä. Siirtymävaihe tulee joka tapauksessa olemaan pitkä, pari vuosikymmentä.

        Patterivouhottajat laskevat patteriautoiksi myös lataushybridit.

        Polttokennoa voi ruokkia vedyn sijaan myös mm. maakaasulla (suurempi tiheys = helpompi varastoitava kuin vety), etanolilla/metanolilla. Mahdollista sekin, että on normi polttomoottorit säilyvät tuotannossa, mutta polttoaine vaihtuu fossiilisesta biopolttoaineeseen synteettiseen polttoaineeseen (power-to-x).

        BTW, koska siirtymävaihe on joka tapauksessa pitkä, niin päästöjä ei saada patteriautoilla nopeasti alas. Paljon nopeampi tiputus saataisiin biopolttoaineilla. Se kun puree olemassaolevaan autokantaan ja tuotantolaitokset saadaan uudistettua nopeammin kuin koko autokanta. Suomen autokannan keski-ikä on 12 vuotta ja autot romutetaan keskimäärin 21 vuoden ikäisinä.

        Meni minullakin viisi vuotta plugarilla, kunnes se vaihtui "oikeaan" sähköautoon. Sen viiden vuoden aikana oli jo tehty yhtiössä selvitykset sähköistä ja päätökset osakkaiden mahdollisuudesta asentaa oma latausasema omalla kustannuksellaan. Minullakin se oli jo valmiina, kun ostin sähköauton. Näin se maailma kehittyy, latausasema kerrallaan.


    • Anonyymi

      " ....mainitun 19 kWh kustannus on noin kaksi euroa eli vuodessa puhutaan SATASISTA."

      365VRK x 19kWh/vrk x 0,11€/kWh = ~700€

      -Hiukan sama juttu kun maitokaupan hinnat on pyöristetty sentin alle tasarahan kun kuulostaa halvemmalle ; - "

      • Anonyymi

        Tekee 700€ jos autolla ajetaan joka päivä 75 km, eli vuodessa reilu 27 tkm. Jutun laskelmat kuitenkin perustuivat oletukseen että ajetaan 15 tkm/v, jolloin vuosikustannus on luokkaa 400 €, eli "satasia".


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Meiilä tehtiin jo vuosia sitten yhtiökokouksessa päätös, että kukin osakas voi asennuttaa oman latausaseman omalle paikalleen, omaan sähköliittymään kytkettynä. Tähän vanhaan rivariin oli jo 90-luvulla tehty sähköremppa, jossa varauduttiin kulutuksen kasvuun jossain vaiheessa. Varautumisen lisähinta oli varsin pieni. Kullakin on oma 3×25A sähköliityymä, joka on mahdollista nostaa 3×35A liittymäksi tarvittaessa. Vielä ei ole tarvetta ilmennyt.
      Minulla on 11kW latauslaite dynaamisella kuormanhallinnalla, mikä on toiminut erittäin hyvin. Mikäli muuuta kulutusta on liikaa, pienenee latausteho vastaavasti.
      Tuo 11kW riittää hyvin kotilataukseen, 7kW:llakin pärjäisi pikein hyvin. Aikaahan riittää kotona.

      • Anonyymi

        Toimiva ratkaisu mikäli autopaikka on omassa omistuksessa. Vähemmän toimiva jos kyseessä on taloyhtiöltä vuokrattava paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimiva ratkaisu mikäli autopaikka on omassa omistuksessa. Vähemmän toimiva jos kyseessä on taloyhtiöltä vuokrattava paikka.

        Toimii myös, vaikka autopaikka olisi taloyhtiön ja maksullinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimii myös, vaikka autopaikka olisi taloyhtiön ja maksullinen.

        Tytär asuu taloyhtiössä, jossa on 4 kpl päättyvän kadun päässä väljästi sijoitettua 1 rappu 6 krs taloa. Siellä on 2 parkkialuetta joilla on kummassakin 2 kpl×2x22kw ( 4 paikkaa yhteensä 8 paikkaa) parkkihallissa on itse maksaneilla tyttärellä tallipaikka ei latausta. Kadun päässä alue ei sähköpaikkoja lainkaan. Kertoi maanantaisin saattaa olla kaikki paikat täynnä muuten yleensä sopii ja latausappi näyttää onko vapaana. Ei niitä jokaista sähköautoa varten tarvitse olla. Itsellä on oma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tytär asuu taloyhtiössä, jossa on 4 kpl päättyvän kadun päässä väljästi sijoitettua 1 rappu 6 krs taloa. Siellä on 2 parkkialuetta joilla on kummassakin 2 kpl×2x22kw ( 4 paikkaa yhteensä 8 paikkaa) parkkihallissa on itse maksaneilla tyttärellä tallipaikka ei latausta. Kadun päässä alue ei sähköpaikkoja lainkaan. Kertoi maanantaisin saattaa olla kaikki paikat täynnä muuten yleensä sopii ja latausappi näyttää onko vapaana. Ei niitä jokaista sähköautoa varten tarvitse olla. Itsellä on oma

        Toimiiko myös käytännössä? Siis miten hoidetaan se, ettei autoja jätetä tuntikausiksi / yösksi / viikonlopuksi niille kahdelle 22 kW latauspaikalle? Ja toimiiko vielä sittenkin, jos ja kun suurin osa autoista on sähkökäyttöisiä....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimiiko myös käytännössä? Siis miten hoidetaan se, ettei autoja jätetä tuntikausiksi / yösksi / viikonlopuksi niille kahdelle 22 kW latauspaikalle? Ja toimiiko vielä sittenkin, jos ja kun suurin osa autoista on sähkökäyttöisiä....

        Kyllä vaikuttaa toimivan sähköautoilijat, ja muutkin asukkaat siinä yhtiössä ovat ihan fiksua väkeä. Sehän on normaali käytäntö, että auto viedään omaan ruutuun, kun se on ladattu, paitsi keskiyöllä. Voiko tyhmempää kysymystä esittää, no ei riitä 8 paikkaa 70 lle autolle, nyt riittää. Siellä taloyhtiössä ei ammuskella ihmisiä rappukäytävään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vaikuttaa toimivan sähköautoilijat, ja muutkin asukkaat siinä yhtiössä ovat ihan fiksua väkeä. Sehän on normaali käytäntö, että auto viedään omaan ruutuun, kun se on ladattu, paitsi keskiyöllä. Voiko tyhmempää kysymystä esittää, no ei riitä 8 paikkaa 70 lle autolle, nyt riittää. Siellä taloyhtiössä ei ammuskella ihmisiä rappukäytävään.

        Tätä vauhtia siellä on ne 70 autoa parin-kolmen vuoden päästä.
        Entä miten klo. 23 iltavuorosta palaava saa autonsa lataukseen ja moniko muistaa / viitsii käydä siirtämässä autonsa ennen nukkumaan menoa. Vaikea uskoa, että oikeasti toimisi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä vauhtia siellä on ne 70 autoa parin-kolmen vuoden päästä.
        Entä miten klo. 23 iltavuorosta palaava saa autonsa lataukseen ja moniko muistaa / viitsii käydä siirtämässä autonsa ennen nukkumaan menoa. Vaikea uskoa, että oikeasti toimisi...

        No ei päs liioitella. ja mikäli näin onnellinen tilanne, että reilut 80% on sähköautoja on rappukäytävään ampumisen vaara suhteellisesti ottaen lähes olematon. Sähköautojen yleistyminen parantaa yleistä turvallisuutta rappukäytävissä. Joku kana-aivoinen ehdotteli huumorimielessä lämpöhaalareita, turhaan, mutta noiden sairaiden kommenttien perusteella luotiliivi ja ympärivuorokautinen vartio tuhopolttajia vastaan olisi paremmin todellisuudessa tarpeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei päs liioitella. ja mikäli näin onnellinen tilanne, että reilut 80% on sähköautoja on rappukäytävään ampumisen vaara suhteellisesti ottaen lähes olematon. Sähköautojen yleistyminen parantaa yleistä turvallisuutta rappukäytävissä. Joku kana-aivoinen ehdotteli huumorimielessä lämpöhaalareita, turhaan, mutta noiden sairaiden kommenttien perusteella luotiliivi ja ympärivuorokautinen vartio tuhopolttajia vastaan olisi paremmin todellisuudessa tarpeen.

        Ampumista tiedä, vaikka tarkka-ammuntaa harrastankin. Ihmettelin vaan, miten tuo käytännössä voi toimia... Tällä elämänkokemuksella, mitä minulla on, niin ei mitenkään.


    • Anonyymi

      Faktahan on, että valtaosa suomalaisista vihaa sähköautoja - aivan syystäkin, koska sähköauto ei sovi Suomen kylmiin oloihin - joten se jää ainoastaan omakoti- ja rivitaloissa asuvien varakkaiden porvareiden kulkuvälineiksi. Tämä lisää entisestään kansan kahtiajakautumista. Kerrostaloihin, etenkin vuokrattaviin, sähköautot eivät tule järkeväksi hankinnaksi koskaan, siitä pitää massiivinen vastarinta huolen. Pienemmistäkin asioista on ihmisiä ammuttu rappukäytäviin.

      • Anonyymi

        Faktahan on, että tuollaisissa slummeissa asuvat luuserit saavat ihan vapaasti ampua toinen toisiaan, huumekauppa ja prostituutio niissä päätulon lähde onkin, sossun lisäksi. Sähköauto on kaukainen asia, ajankohtaisempi olisi toimiva hissi. Onneksi minun eikä läheisten tarvitse asua moisissa loukoissa. Aita väliin pysyköön jokainen siinä karsinassa mihin kuuluu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Faktahan on, että tuollaisissa slummeissa asuvat luuserit saavat ihan vapaasti ampua toinen toisiaan, huumekauppa ja prostituutio niissä päätulon lähde onkin, sossun lisäksi. Sähköauto on kaukainen asia, ajankohtaisempi olisi toimiva hissi. Onneksi minun eikä läheisten tarvitse asua moisissa loukoissa. Aita väliin pysyköön jokainen siinä karsinassa mihin kuuluu.

        Tulevaisuuden Suomen rakentajilla eli opiskelijoilla harvoin on maksaa paremmasta asumismuodosta. Hekin kuitenkin tarvitsevat monesti auton sivutöitä varten. Sähköauto se ei ylläolevista syistä tule olemaan. Ovatko he sinusta B-luokan kansalaisia?


      • Anonyymi

        Täällä vähän sivussa, mutta kuitenkin kaupungissa omakotitaloja saa halvemmalla kuin kerrostaloluukkuja. Asumiskustannuksissa kerros - rivi - tai okt ei ole oleellista eroa, eikä todellakaan tarvitse olla varakas porvari hankkiakseen oman asunnon tai talon.

        Riittävän isoakkunen sähkis tuntuisi soveltuvan mukavasti kylmiin oloihinkin, kunhan päivittäiset ajomatkat eivät ole satoja kilometrejä ja kotipihasta löytyy latauspaikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulevaisuuden Suomen rakentajilla eli opiskelijoilla harvoin on maksaa paremmasta asumismuodosta. Hekin kuitenkin tarvitsevat monesti auton sivutöitä varten. Sähköauto se ei ylläolevista syistä tule olemaan. Ovatko he sinusta B-luokan kansalaisia?

        No ei varmasti ole sähköauto, koska niissä slummeissa " pienemmistäkin asioista ihmisiä on ammuttu rappukäytäviin". Joissakin kommenteissa myös opiskelu ja tutkinto voisi olla syy ammuskeluun.
        Sähköauton säilyttäminen ( latausta ei ole, eikä tule) on myös riskialtista. Faktahan on, että valtaosa Suomalaisista vihaa sähköautoja ja näissä slummeiissa asuu niistä katkeroitunut valtaosa. Edellinen sähköautopalo oli tuhopoltto.
        Yksi kirjoitteli" olisi hauskaa, jos kuolisit sähköautosi aiheuttamassa tulipalossa. " Jos meidän parkkipaikalle sellainen tolppa tulee, niin kahlitsen peräkärryn siihen".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei varmasti ole sähköauto, koska niissä slummeissa " pienemmistäkin asioista ihmisiä on ammuttu rappukäytäviin". Joissakin kommenteissa myös opiskelu ja tutkinto voisi olla syy ammuskeluun.
        Sähköauton säilyttäminen ( latausta ei ole, eikä tule) on myös riskialtista. Faktahan on, että valtaosa Suomalaisista vihaa sähköautoja ja näissä slummeiissa asuu niistä katkeroitunut valtaosa. Edellinen sähköautopalo oli tuhopoltto.
        Yksi kirjoitteli" olisi hauskaa, jos kuolisit sähköautosi aiheuttamassa tulipalossa. " Jos meidän parkkipaikalle sellainen tolppa tulee, niin kahlitsen peräkärryn siihen".

        Tulevaisuuden opiskelualoja voisi olla mielenterveyshoitajan, -lääkärin toimi. Polttisnormaalin vihan ja väkivaltafantasioiden hoito. Palo- ja pelastustoimi, tahallaan sytytettyjen sähköautojen sammutus ja oikean tiedon antaminen. Ensihoito, varsinkin ampumahaavojen ensiapu.


      • Anonyymi

        Onko jonkinlainen "linnarauha julistettu" tänään poikkeukselliseti ei yhtään rappuun ammuttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei varmasti ole sähköauto, koska niissä slummeissa " pienemmistäkin asioista ihmisiä on ammuttu rappukäytäviin". Joissakin kommenteissa myös opiskelu ja tutkinto voisi olla syy ammuskeluun.
        Sähköauton säilyttäminen ( latausta ei ole, eikä tule) on myös riskialtista. Faktahan on, että valtaosa Suomalaisista vihaa sähköautoja ja näissä slummeiissa asuu niistä katkeroitunut valtaosa. Edellinen sähköautopalo oli tuhopoltto.
        Yksi kirjoitteli" olisi hauskaa, jos kuolisit sähköautosi aiheuttamassa tulipalossa. " Jos meidän parkkipaikalle sellainen tolppa tulee, niin kahlitsen peräkärryn siihen".

        Nuo polttisjormat väittävät olevansa 77% älykkäämpiä, kuin muut. Minkälaisia ne 23% vähemmän älykästä sitten ovatkaan, en halua edes tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo polttisjormat väittävät olevansa 77% älykkäämpiä, kuin muut. Minkälaisia ne 23% vähemmän älykästä sitten ovatkaan, en halua edes tietää.

        Sähköautorintamalla rauhallista. Ei ole tänään ammuttu rappukäytävään vielä ketää, vielä ehtii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautorintamalla rauhallista. Ei ole tänään ammuttu rappukäytävään vielä ketää, vielä ehtii.

        Onko slummiasukkaan kuppi piri pinnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulevaisuuden Suomen rakentajilla eli opiskelijoilla harvoin on maksaa paremmasta asumismuodosta. Hekin kuitenkin tarvitsevat monesti auton sivutöitä varten. Sähköauto se ei ylläolevista syistä tule olemaan. Ovatko he sinusta B-luokan kansalaisia?

        Kunhan valmostuva, menevät töihin ja ostavat sitten tuloillaan jossan vaoheessa osakkeen ja auton. Minun opiskeluaikana 60-70 luvun vaihteessa ne harvat opiskelijoiden autot olivat melkoisia pommeja, mutta myöhemmin on tullut hankittua moniakin autoja. Niinhän se aina menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulevaisuuden Suomen rakentajilla eli opiskelijoilla harvoin on maksaa paremmasta asumismuodosta. Hekin kuitenkin tarvitsevat monesti auton sivutöitä varten. Sähköauto se ei ylläolevista syistä tule olemaan. Ovatko he sinusta B-luokan kansalaisia?

        Valtaosa todennäköisesti radikalisoituu slummihepun tasolle ja ja ovat siis B-luokan kansalaisia, elleivät sitten tule ammutuiksi ennen. Muutamassa postauksessa myös oppi, sivistys, kohteliaisuus, hyvät tavat ja mahdollisesti parempi koulutustaso ja parempi toimeentulo myös aiheuttaa tiettyä raivoa. Mikään ei ärsytä polttisvajakkia enempää kuin hyvin opinnoissa menestyvä nuori yliopisto-opiskelija, paitsi sähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosa todennäköisesti radikalisoituu slummihepun tasolle ja ja ovat siis B-luokan kansalaisia, elleivät sitten tule ammutuiksi ennen. Muutamassa postauksessa myös oppi, sivistys, kohteliaisuus, hyvät tavat ja mahdollisesti parempi koulutustaso ja parempi toimeentulo myös aiheuttaa tiettyä raivoa. Mikään ei ärsytä polttisvajakkia enempää kuin hyvin opinnoissa menestyvä nuori yliopisto-opiskelija, paitsi sähköauto.

        Nummisuutarien jälkeen ei oikein ole tullut kansalliskirjaa. Suurteos Slummiluuserit peilaa sairasta mielen maisemaa keskeinen kysymys miten hallitsen liipasinsormeni. Niskasen Käpy selän alla, nykyversio Ase vyön alla on kuvaus yhden henkiön jaakobin painista demoniensa kanssa. Demoniensa kourissa kamppailevalle sähköauto on, kuin piikki lihassa tai puuttuva päivittäinen.


      • Anonyymi

        Vuokrataloissa on vuokratalojen murheet, mutta ainahan niistä voi pyrkiä pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nummisuutarien jälkeen ei oikein ole tullut kansalliskirjaa. Suurteos Slummiluuserit peilaa sairasta mielen maisemaa keskeinen kysymys miten hallitsen liipasinsormeni. Niskasen Käpy selän alla, nykyversio Ase vyön alla on kuvaus yhden henkiön jaakobin painista demoniensa kanssa. Demoniensa kourissa kamppailevalle sähköauto on, kuin piikki lihassa tai puuttuva päivittäinen.

        Mikä edes on nummisuutari?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä edes on nummisuutari?

        Ei oikein korreloi sen kansssa, että muuan slummiluuseri väitti 77%:lla polttomoottoriautoilijoista on korkeakoulututkinto. Et kuuluu ilmeisesti siihen sivistyneeseen suureen enemmistöön. Nummisuutarit on kansalliskirjailija Aleksis Kiven teos. Hänellä on oma katukin Helsingissä itsekin joskus kävelen Aleksin kiveyksellä. Muuan polttisjorma meinaili, että sähköautoilijat eivät aja, kuin kauppaan tai kirjastoon, suosittelisin tälle 23% vähemmistölle kirjastossa käyntiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oikein korreloi sen kansssa, että muuan slummiluuseri väitti 77%:lla polttomoottoriautoilijoista on korkeakoulututkinto. Et kuuluu ilmeisesti siihen sivistyneeseen suureen enemmistöön. Nummisuutarit on kansalliskirjailija Aleksis Kiven teos. Hänellä on oma katukin Helsingissä itsekin joskus kävelen Aleksin kiveyksellä. Muuan polttisjorma meinaili, että sähköautoilijat eivät aja, kuin kauppaan tai kirjastoon, suosittelisin tälle 23% vähemmistölle kirjastossa käyntiä.

        Kyllä kirjastossa käyminen voisi tehdä hyvää sille enemmistö 77%:lekin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2390
    2. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2303
    3. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      36
      1716
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1668
    6. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      27
      1049
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    8. Mitä sanoisit mulle?

      Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

      Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

      Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe