Koulukiusaaminen ei mikään uusi ilmiö

Anonyymi

60-luvulla ja siitä eteenpäin olin koulukiusattu. Minua kiusattiin siitä, että isäni oli sodassa haavoittunut maatamme puolustaessa eikä täysin pystynyt työelämässä olemaan, koska kranaatinsirpaleita aivoissa. Eniten minua kiusasivat asiasta koulun johtajaopettaja sekä kunnan päätöselimissä olevat maajussit. Onnekseni minä ja sisarukseni ymmärsimme kyseisestä paikkakunnasta lähteä ylioppilaiksi tultuamme. Hyvin minulla menee, mutta näitä viestejä lukiessani mietin ihmisten arvomaailmaa.

67

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ruostetta, pyöränlaakeri ääntää isosti

• Anonyymi

Se oli käsittämätöntä v...lua siihen aikaan. Vanhempi tuttu kertoi isänsä olevan saksalainen sotilas, tämän takia he olivat aikanaan joutuneet muuttamaan äitinsä kanssa useaan kertaan. Yhteinen vihollinen ja sama rintama, taisteltiin silloin suomen itsenäisyydestä ja siinä kiitos ...

• Anonyymi

Hyvin keksitty satu. Onnittelut siitä!

• Anonyymi

Onkohan ihan keksitty juttu. Suosittelen uraa satukirjojen kirjoittajana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se ollut, se oli tosi kertomus.

• Anonyymi

Meni väärin, sille ”edelliselle” huo..lle ...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Valtiovarainministeriön budjettipuolella olis varmaan myös käyttöä moiselle luovuudelle?
        Ja Migristä nyt viimeistään luulis uran urkenevan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin keksitty satu. Onnittelut siitä!

Onkohan se vantaankin juttu keksitty kun toinen yritti vain tappaa toisen? Kumma kun todistajiakin löytyi...kyllä on nykyään suomen koulut paskoja ja kouluhenkilökunta saamattomia vätyksiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onkohan se vantaankin juttu keksitty kun toinen yritti vain tappaa toisen? Kumma kun todistajiakin löytyi...kyllä on nykyään suomen koulut paskoja ja kouluhenkilökunta saamattomia vätyksiä.

Koulujen henkilökunta pakoilee heti, kun kouluväkivallasta ryhdytään keskustelemaan. Samoin tekee hallitus ja ao ministeri siirtäessään vastuun asiantuntijoille.

Tunnusomaista näille tapauksille on, että uhria ja tämän omaisia päätetäänkin syyllistää. Väkivallantekijöistä taas ollaan hiirenhiljaa. Kysymyshän on poliittinen. Täytyy fundeerata, että tämäkin peli tulee pelattua omille, ja rapatessahan aina roiskuu, etenkin sen väkivallan kohteen ja hänen perheensä päälle.

Siispä koulunvaihtoa uhreille ehdotellaan. Kyllä ne uhrit taipuu, toisin kuin väkivallan tekijät.

• Anonyymi

Nykyään suomalaisia kiusataan kuten tässäkin tapauksessa. Suomalaiset on opetettu niin nössöiksi pienestä asti, että he alistuvat eivätkä osaa puolustaa itseään.

• Anonyymi

Onpa sinulla huono itsetunto. Minä suomalaisena en tunne itseäni millään tavalla nössöksi, vaan olen ylpeä suomalaisuudestani. Mutta tähän ylpeyteen ei millään tavalla liity muiden ihmisten halveksinta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onpa sinulla huono itsetunto. Minä suomalaisena en tunne itseäni millään tavalla nössöksi, vaan olen ylpeä suomalaisuudestani. Mutta tähän ylpeyteen ei millään tavalla liity muiden ihmisten halveksinta.

Ehkä sinä olet poikkeus ja uskallat olla ja sanoa mitä haluat ja käyttää kyynärpäätekniikkaa. Minä taas huomioin suomalaisten käyttäytymistä kaikkialla ja näen kuinka estyneitä ja arkoja he ovat.

Olen kyllä ylpeä suomalaisuudestani ja Suomesta, sen vuoksi koen tuskaa, jos suomalaista kohdellaan huonosti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Otan osaa, olet kuolevaa kansaa. Onneksi minulla on kaksoiskansalaisuus niin ei tartte välittää kun Suomi kuolee.

• Anonyymi

Kun minä kävin koulua niin silloin oli opettaja joka antoi kunnolla turpiin kiusaajille. Piti kovan röykytyksen vielä päälle. Sen jälkeen kiusaaja muutti tapansa. Niin pitäisi nykyäänkin tehdä.

• Anonyymi

Mutta se .....

• Anonyymi

Ajat ovat muuttuneet ja nyt raukkamaiset luuserit käyvät joukolla yhden kimppuun, saattais saada opettajakin turpaansa?

• Anonyymi

Siis millä vuosikymmenellä opettajalla oli oikeus antaa turpiin oppilaalle? Missä ja koska tällaista on tapahtunut?
        Kerro lisää!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis millä vuosikymmenellä opettajalla oli oikeus antaa turpiin oppilaalle? Missä ja koska tällaista on tapahtunut?
        Kerro lisää!

Ei sellasta kirjotettua oikeutta ollu olemassakaan, mut siihen aikaan opettajat (onneks!) osas vielä kasvattaakin kakroita, jos vanhemmat ei.
        Ja kyl mun kouluaiakaan viel opettajat vetäs nyrkillä päin pläsii useempaakin koulukaveriani. Mä olin sen verta ”kiltti”, ettei muo sentään ku nostettu pari kertaa riveleistä seinälle ja joku kerta tukkapöllytettiin/luunapitettiin. Ja tää siis joskus 70-luvulla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei sellasta kirjotettua oikeutta ollu olemassakaan, mut siihen aikaan opettajat (onneks!) osas vielä kasvattaakin kakroita, jos vanhemmat ei.
        Ja kyl mun kouluaiakaan viel opettajat vetäs nyrkillä päin pläsii useempaakin koulukaveriani. Mä olin sen verta ”kiltti”, ettei muo sentään ku nostettu pari kertaa riveleistä seinälle ja joku kerta tukkapöllytettiin/luunapitettiin. Ja tää siis joskus 70-luvulla.

Olen ollut opettajana vuodesta 1976 lähtien enkä ole näiden vuosien aikana mihinkään vastaavaan törmännyt. Voisikohan olla niin, että näillä palstoilla kerrotaan satuja. Se teille anteeksiannattokoon, onhan kyseessä sekopäisten kirjoituskerho.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tainnut kai sentään nyrkillä vetää mutta nostihan se tuleva Manu-pressakin jonkun oppilaan seinälle opettajan ollessaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerro lisää!

60 luvulla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen ollut opettajana vuodesta 1976 lähtien enkä ole näiden vuosien aikana mihinkään vastaavaan törmännyt. Voisikohan olla niin, että näillä palstoilla kerrotaan satuja. Se teille anteeksiannattokoon, onhan kyseessä sekopäisten kirjoituskerho.

No ei sinua ainakaan voi sivistyksestä syyttää ( "sekopäisten kirjoituskerho".). Näitä opettajia tuli nähtyä joilla hermo petti ja käytiin fyysisesti oppilaaseen kiinni, esim. vielä 80-luvulla.
        Silti olen sitä mieltä että kuri oli silloin parempi. Auktoriteetti on opettajilta kadonnut nykyisin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

60 luvulla.

Karttakeppi meni ainakin pöydänkulmaan säpäleiksi muutaman kerran kun miesopettaja veti herneen nenäänsä oppilaitten metelöinnistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samoin meidän koulussa. Kässämaikka vei kurittomat jantterit pannuhuoneeseen ja veti parit litsarit lärviin. Rauhoitti riehumista kummasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuskin olet mikään opettaja, vaan ylimielinen peräkammarin poika. Kirjoituksesi ei ole ollenkaan opettajamainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ohhoh, pitäisiköhän muka vuodesta 1976 opettajana olleen jäädä jo kotiin satuja kertomaan.
        Jokainen koulu jossa on ongelmia, yrittää lakaista ne maton alle ettei maine mene.

Helsingissä jokainen vanhempi tietää missä on rupukoulu mihin ei lastaan suin surminkaan laita, mutta osoitteen perusteella on usein pakko jos ei ole varaa muuttaa.
        Kaikilla ei ole varaa muuttaa Kauniaisiin.

Työkaverini lapsi oli eräässä lähiökoulussa syyslukauden ja vanhemmat ottivat heti pois, koska tunneista suurin osa meni siihen että lapsia haettiin tunneille milloin mistäkin.
        Tiedetään myös mikä on se kylän kaamein koulu, mutta sitähän ei saa sanoa ääneen ettei opet ja lapsukaiset leimaudu.

Pisatulokset kertovat kuinka meidän lapset joutuvat maksamaan nyt ison hinnan tästä nykymenosta kouluissa ja kaduilla. Jo tarhoissa touhu on vailla vertaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samoin meidän koulussa. Kässämaikka vei kurittomat jantterit pannuhuoneeseen ja veti parit litsarit lärviin. Rauhoitti riehumista kummasti.

Olisiko ollut jossain 1975 paikkeilla kun tuli laki ei saa fyysisesti rangaista no yksi rehtori keksi että käskee oppilaan läiskiä itse itseään

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerro lisää!

Karttakeppiä korkeintaan tullut näpeille tai tukistusta ennen 50-lukua, niistäkin varmasti moni vanhempi laittanut tulikivenkatkuista palautetta sellaisia kurinpitotoimia harjoittavalle opettajalle. Toisaalta tukkapöllyt, luunapit, korvatillikat ja läpsimiset on moni 60-70-lukujenkin lapsi vielä saanut osakseen ihan kotonaankin vanhemmiltaan ns. normaaleissa kodeissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minäpä sitä kävin kansakoulua 40 luvulla. Miesopettajat olivat sodankäyneitä, niillä oli niin hermot pinnassa, että kun ne tuli luokkaan piti olla niin kun kusi sukassa. Ei silloin kiusattu, se oli kielletty, mitään kiellettyä ei uskaltanut tehdä. Kyllä minutkin kannettiin kerran kauluksesta eteisen nurkkaan, noin 10m ettei jalat koskeneet lattiaan, luukin tukehtuvani.
        Enkä edes kiusannut ketään. Tuli innostuttua välitunnilla hakkaamaan koulun kuistilla olevaa maitopulveri tynnyrin kantta, kahdella kepinpätkällä.

• Anonyymi

Ennen kiusaajat hoidettiin joukolla. Kiusaajalta vedettiin housut alas tyttöjen nähden. Siihen loppui sen kiusaajan ura ainakin meidän koulussa. Pieni mikä pieni.

• Anonyymi

Oliko opettakin mukana tässä touhussa? Kerro lisää!

• Anonyymi

No joo, kyllä minuakin kiusattiin koulussa. Yksi poikaporukka harrasti sitä ja helppohan se oli kun joukolla käytiin yhden kimppuun.

Asia vain sai sellaisen käänteen, että joukon "johtaja" tuli kerran yksin minua vastaan metsäpolulla jota yleisesti käytettiin oikotienä. No kun tyypillä ei ollutkaan joukkoa turvanaan, niin vedin poikaa kuonoon ja uitin hänen naamansa kuralävessä. Raukka laski lopulta pelosta alleen - voi kuinka noloa. Hiukan mietin mitä seurauksia teollani oli, mutta sen koommin porukka ei enää kiusannut. Ehkä tuo jengin johtaja pelkäsi että uitan hänet uudestaan lätäkössä.

• Anonyymi

Sehän näissä koulukiusaajissa niin raukkamaista onkin, kun he toimivat aina isossa porukassa. Se on tunnettu tosiasia. Ei heistä usein yksin mihinkään ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sehän näissä koulukiusaajissa niin raukkamaista onkin, kun he toimivat aina isossa porukassa. Se on tunnettu tosiasia. Ei heistä usein yksin mihinkään ole.

Sama asia pätee työpaikoilla. Yhden ihmisen johtaman purukan avulla käydään kiusaamaan työyhteisön jäsentä. Siinä ei kantelut työnjohdolle auta, jos yksin joutuu taistelemaan . Samoin on varmasti myös koulukiusaamistapauksissa.

• Anonyymi

... ja sitten heräsin ja vaihoin märän lakanani uuteen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sama asia pätee työpaikoilla. Yhden ihmisen johtaman purukan avulla käydään kiusaamaan työyhteisön jäsentä. Siinä ei kantelut työnjohdolle auta, jos yksin joutuu taistelemaan . Samoin on varmasti myös koulukiusaamistapauksissa.

Työpaikkakiusaajat ovat entisiä koulukiusaajia. Ovat saaneet rauhassa kiusata heikoimpaan. Kukaan ei ole tullut laittamaan stoppia. Sellaista se on kun silitetään vain päätä vaikka pitäisi antaa turpiin.

• Anonyymi

Kun minua kiusattiin koulussa ollessani 13v, niin palkkasin tupakka-askilla 2 vuotta vanhemman tyypin läimimään niitä mulkeroita poskille oikein kunnolla. Kiusaaminen loppui ja sen jälkeen vittuilin kiusaajilleni joka päivä rankasti...

Hah, kyllä nautin.

Ps. Äänestän aina Kokoomusta.

• Anonyymi

Juuri noin pitää menetellä, saatana!

• Anonyymi

Näin kerran kaupungilla kun kiusaaja jäi rekan alle...pää hajosi aikas makeasti takapyörien alle..kuului sellainen ylikypsän melonin poksahdus kun aivot mäsähti ulos...

• Anonyymi

Sitten heräsit päiväunilta.

• Anonyymi

Ei koulukiusaaminen lopu koskaan ja ihmettelen miten siihen käytetään aikaa esim kyselytunnilla voivottelemalla.
      Korkeintaan ehdottomat rangaistukset alaikäisilläkin saattaisi hillitä kiusaamista.
      Kiusaaminen ei lopu edes kouluun. Olen itse nelikymppinen jota kiusattiin koko kouluaika ja sen jälkeen myös armeijassa. Yksi työnantajakin vähätteli ja pilkkasi jatkuvasti. Otin lopputilin. Pääsin sitten yritykseen jossa saan työskennellä yksin ja pomon kanssa olen tekemisissä korkeintaan kerran kuussa kun ilmoitan työtuntini palkkaa varten. Olen aktiivinen harrastuksessani joka osaltaan on sosiaalista. Tässä kiusaaminen on tietoista ryhmästä ulos jättämistä ja yhteisen somen ulkopuolelle jättämistä missä omia harraste viestejäni jne ei kommentoida mitenkään kun toisten vastaavia ylistetään. Kiusaaminen jatkuu koko elämän kun kerran otetaan arka ja hiljainen ihminen silmätikuksi.

• Anonyymi

Koulukiusaaminen ei lopu koska sille ei USKALLETA tehdä mitään. Nössöillään vaan ja muka keskustellaan ja korostetaan kiusaajan ongelmia. Pelätään vaan niin pirusti eikä uskalleta antaa kiusaajalle kunnon löylytystä. Kiusaaja on usein vain v-mäinen luonne joka nauttii kiusaamisesta. Normaali ihminen tuntee empatiaa mutta kiusaajaa ei kukaan uskalla opettaa tuntemaan jonkinlaista suvaitsevaisuutta.

• Anonyymi

Mä en mee enää kouluun koska mua kiusataan sen takii kun meillä on musta rotwaileri eli rottis. Se on jo iso koira ja kaiken lisäks se on satanisti
      Sanoin meidän luokan eräälle kikkarapää pojalle että jos se ei lopeta tunnilla huutelua niin mä tuun käymään meidän koiran kans sen kotona. Jätkä on ollut sen jälkeen hiljaa

- Pikku-Silja -

• Anonyymi

Eli aika puuttua siihenkin.

Teko on todella surullinen.
      Ja tällä kertaa kiusaajien pitää lähteä.

Koulun turvallisuus?

• Anonyymi

Tilastollisesti koulukiusaajista ei ole myöhemmässä elämässään juurikaan hyötyä yhteiskunnassa. Suuresta osasta tulee ammattirikollisia, vaikkakaan ei kaikista. Osasta tulee yritysjohtajia, poliitikkoja ja poliiseja, jotka yhtäkaikki jatkavat valitsemallaan linjalla ja tekevät maailmasta ikävämmän paikan kaikille muille.

• Anonyymi

Ei ole mikään uusi ilmiö, ei.

Nykyään on vain uusi tekosyy sille, miksi kiusaamiseen ei pystytä puuttumaan.

• Anonyymi

Yleisesti on tiedossa, että 2015 maahan tulleet kiusasivat jo 60-luvulla.

• Anonyymi

Meillö koulussa mar t inlaaksossa 82 aina jo u kut kiusasivat y oisia. Joka asiasta huomautel y iin ja. Huudeltiin harb b oin käy t iin päälle.

Työeöämössa jo naiset k y llä hiilostaa toisiaan kun ei b ät saa pomon huomioa kuin tekemällömitseään tärkeemmöksi ja julkisesyåti aliarviomalla muita

• Anonyymi

Toisaalla vähatellään ja väitetään, että aloittaja kertoo satuja. Jokaisen tulisi lukea historiaa, jos osaa lukea. Näin tietää mistä on tullut, ja mihin on tullut.
      70-luvulla maassamme jopa päättäjien taholta solvattiin sotaveteraaneja, tyyliin mitäs lähditte.
      Sodasta selvinneille oli ohjeenaa OLLA PUHUMATTA, vaikenemisen ilmapiirissä oli suurten ikäluokkien vaikea kasvaa.

Nyt hyysätään kaikenmaailman pipertäjiä, pitää olla samaa mieltä, muuten saat aikaan vastakkainasettelua.
      Silleen somaa debattia, niellä kaikki soopaa mitä media syytää silmill. Mediassa kiusataan heti jos joku uskaltaa olla erimieltä,

Yleltä on lentänyt yksi ja toinen toimittaja, hipi hiljaa. Miksiköhän? Santavuori aikanaan sanoi toki tosi ruman sanan.

• Anonyymi

Olisitpa mennyt kuusikymmenluvulla valistamaan opettajaa, ettei se voi sinua mitenkään rankaista kolttosistasi, tai tästä tulee poliisi asia. Voisi vain kuvitella, mitä siitä sitten silloin, olisi seurannut oppilaalle?

• Anonyymi

koulukiusaaminen on ihan eri tasolla kuin koululaisen pahoinpitely tai tappaminen. Minua kiusattiin ekaluokasta asti ja myös useissa työpaikoissa. Nyt kiusaa työkkäri. Kukaan ei kuitenkaan ole pahoinpidellyt minua. En kyllä vähättele henkistä terroriakaan. On kurjaa elää, jos joka päivä joutuu kohtaamaan pilkalliset, ilkeät, tyhmät, vihamieliset vihollisensa, vaikka itse haluaisi vain elää rauhassa. Ujoja on kiva kiusata, kun ne vaan kiemurtelee. Nyt osaisin jo antaa verbaalisesti takaisin, en tosin heti, mutta jälkeenpäin. Työkkäristäkin olen alkanut laatia valituksia oikeusasiamiestä myöten, ja tehdä kansalaisaloitteita.

• Anonyymi

" Eniten minua kiusasivat asiasta koulun johtajaopettaja sekä kunnan päätöselimissä olevat maajussit."

Siis aikuiset ensinnäkin kiusaavat lasta, koska tämän isä on vammautunut ja erityisesti vammautunut vielä sodassa.

Kai tämä on mahdollista, mutta ei yhtään uskottavaa.

• Anonyymi

Kyllä jossakin tapauksissa opettajat on itse tuossa mukana yrittävät vain keksiä lainkiemuroita miten muka ovat "hoitaneet" asian juridisesti

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä jossakin tapauksissa opettajat on itse tuossa mukana yrittävät vain keksiä lainkiemuroita miten muka ovat "hoitaneet" asian juridisesti

Miksi opettaja laittaisi itsensä alttiiksi puuttumalla kiusaamiseen?

• Anonyymi

Ennen kantikset kiusasi toisiaan, nyt mamut kiusaa kantiksia.

Ikävä kehitys.

• Anonyymi

Suomalainen puukottaa, tappaa, raiskaa ja pahoinpitelee vaimojaan ja lapsiaan, se on tuotu vuodesta 2015 lähtien joka keissin kohdalla esiin.

Jos näin on miksi ihmeessä tänne rahdataan porukkaa, joilla on samat kaameat ongelmat, sitä en käsitä.
        Kun joku paloittelee vaimojaan, lekautellaan että onhan se suomalainen 1800 luvullakin palotellut.
        Susi on jo armahdettu, sai saaliiksi 21 lasta mutta siitä on jo sata vuotta, mutta pelko säilyy.

• Älä keksi omiasi; ei 'kantisten' kiusaaminen ole mihinkään loppunut. Koulussa on lapsia. Kouluissa tapahtuu kiusaamista. Jos kaikki koululaiset ovat 'kantasuomalaisia', silloin vain kantasuomalaiset kiusaavat ja joutuvat kiusaamisen kohteiksi. Jos kouluissa on muitakin, silloin myös muista löytyy kiusaajia ja kiusaajien uhreja. Valitettavasti mikään kansa ei koostu pelkästään ongelmattomista yksilöistä.

Tässä ketjussa on moni entinen koulukiusattu kertonut kokemuksistaan. Kiitos jokaiselle, ja voimia - kiusaaminen jättää usein pitkät jäljet elämään. On tärkeää puhua näistä asioista, koska kiusaaminen jatkuu vuodesta toiseen. Tärkeää se on myös siksi, että jos tästäkin asiasta tehdään keppihevonen, jossa vain värillisten tekosilla on merkitystä, niin kiusatut tulevat vaiennetuiksi ja mitätöidyiksi kiusaajien lisäksi myös yhteiskunnan toimesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomalainen puukottaa, tappaa, raiskaa ja pahoinpitelee vaimojaan ja lapsiaan, se on tuotu vuodesta 2015 lähtien joka keissin kohdalla esiin.

Jos näin on miksi ihmeessä tänne rahdataan porukkaa, joilla on samat kaameat ongelmat, sitä en käsitä.
        Kun joku paloittelee vaimojaan, lekautellaan että onhan se suomalainen 1800 luvullakin palotellut.
        Susi on jo armahdettu, sai saaliiksi 21 lasta mutta siitä on jo sata vuotta, mutta pelko säilyy.

Väittäisin että koulu tietää ja huomaa ketä kiustaan. Tottakai huomataan jo tunneilla, jos pikkasenkaan on ammattitaitoa ja välitetään.
        Olin aikanaan tarkkana seuraamassa oman lapseeni pelejä urheilukentällä, kun vapaa ajallaan pelailivat ja heti huomasin kuka jää sivuun.
        Alkoi inhottaa koko touhu, mutta tuin lastani.

Kun lapseni harrasti jalkapalloa, onneksi vain hetken huomasin kauhukseni kun vanhemmat huusivat kentän reunalla vitun homoa muiden lasten mukana.

Jumalan kiitos lapseni ei lähtenyt urheilu-uralle olisi ollut minulle liian rankkaa.

• Anonyymi
        TheUrbanLegends kirjoitti:

Älä keksi omiasi; ei 'kantisten' kiusaaminen ole mihinkään loppunut. Koulussa on lapsia. Kouluissa tapahtuu kiusaamista. Jos kaikki koululaiset ovat 'kantasuomalaisia', silloin vain kantasuomalaiset kiusaavat ja joutuvat kiusaamisen kohteiksi. Jos kouluissa on muitakin, silloin myös muista löytyy kiusaajia ja kiusaajien uhreja. Valitettavasti mikään kansa ei koostu pelkästään ongelmattomista yksilöistä.

Tässä ketjussa on moni entinen koulukiusattu kertonut kokemuksistaan. Kiitos jokaiselle, ja voimia - kiusaaminen jättää usein pitkät jäljet elämään. On tärkeää puhua näistä asioista, koska kiusaaminen jatkuu vuodesta toiseen. Tärkeää se on myös siksi, että jos tästäkin asiasta tehdään keppihevonen, jossa vain värillisten tekosilla on merkitystä, niin kiusatut tulevat vaiennetuiksi ja mitätöidyiksi kiusaajien lisäksi myös yhteiskunnan toimesta.

Jos suomalainen perhe, isä ja äiti voi huonosti ja lapset vielä huonommin, onko oikein rahdata kaikkea kaameaa kokeneita miehiä tänne perheineen, sukuineen.

Jos täällä ei ole tarpeeksi resursseja tulijoiden psyykettä hoitamaan, siitä käsimme kaikki.
        Luin noin viikko sitten HS:n artikkelin, jossa nimetön nainen, nimettömästä maasta tulleena kertoi nimettömäst miehestään joka hakkasi.
        Nimetön nainen pakeni turvakotiin, jonka osoitetta ei tiedä kukaan.

Luin naistoimittajan sydäntäsärkevän tarinan tarkkaan ja laskin että nimetön nainen tarvitsi kuusi apuria, Kelan ja Sossun lisäksi ja lapset omant avustajansa ja turvaberkon.
        Kertoi selviävänsä juuri nyt hyvin, mutta kalliksihan tämä tulee jos jokainen perhe tarvitsee ison armeijan turvakseen, poliisin lisäksi.

Sorry eksyin aiheesta. Ehkä viimeisimmässä tapauksessa Vantaalla suomilapsi voi noin huonosti, ehkä kyseessä ennakkotapaus, että melkein murha, isänmaani tilanne on hirveä.

• Anonyymi
        TheUrbanLegends kirjoitti:

Älä keksi omiasi; ei 'kantisten' kiusaaminen ole mihinkään loppunut. Koulussa on lapsia. Kouluissa tapahtuu kiusaamista. Jos kaikki koululaiset ovat 'kantasuomalaisia', silloin vain kantasuomalaiset kiusaavat ja joutuvat kiusaamisen kohteiksi. Jos kouluissa on muitakin, silloin myös muista löytyy kiusaajia ja kiusaajien uhreja. Valitettavasti mikään kansa ei koostu pelkästään ongelmattomista yksilöistä.

Ylen Jälkitolloissa, anteeksi Jälkiviisaissa kaikki kolme AIKUISTA IHMISTÄ kertoivat tulleensa koulukiusatuiksi.
        Ovat aimmien ko. ohjelmassa kertoneet kuulutavansa eliittiin, heillä ei ollut tämän enenpää sanottavaa tähän vakavaan asiaan.
        Miksi minä tuen moista hölmöjuttua, vuodesta toiseen. Joutaisi lopettaa ja heti.

• Anonyymi

SE on uusi ilmiö, että on turvakamerat ja kouluavustajiakin useampia, lapsi melkein murhataan.
      Koulun rehtori kietäytyy haastatteluista, mutta itkee mediassa kun häntä ei ole kunnioitettu tarpeeksi.
      SE ON UUTTA!
      Palkataan turvamiehiä, lasten turvaksi ja koululle tulee vieraita, mistä maasta ja ketä ne oli?

• Anonyymi

Menin kouluun 1958. Eka luokalla minua kiusattiin koulumatkoilla, koulun pihalla eivät uskaltaneet.

• Anonyymi

Meillä oli 60-luvulla koulussa johtajaopettaja joka sanoi että täällä on sotilaallinen kuri. Ukko oli ollu sodassa ja oli ylennetty ties miksikä marsalkasta seuraavaksi. Kukaan ei mitenkään hyvällä ole muistellu alakouluaikaa....

• Anonyymi

On se vaan vielä nykyäänkin että kun minun isän isäni kuoli sodassa siis ns.sankarivainaja vieläkin kunnioitan häntä ja leskeään sanotaan oli siellä paljon muitakin mitä siiinä selität. Halveksin ihan pirusti niitä jotka niin sanoo. Toisaalta kannattiko kuolla tämmösen hölmölän takia, silloin vaan ei voinut valita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On se vaan vielä nykyäänkin että kun minun isän isäni kuoli sodassa siis ns.sankarivainaja vieläkin kunnioitan häntä ja leskeään sanotaan oli siellä paljon muitakin mitä siiinä selität. Halveksin ihan pirusti niitä jotka niin sanoo. Toisaalta kannattiko kuolla tämmösen hölmölän takia, silloin vaan ei voinut valita.

Täällä monet epäilevät aloittajan keksineen omiaan.
        Luulisin, että olen samaa ikäluokkaa hänen kanssaan. Minullakin on muistikuvia tuon vuosikymmenen koulusta. Tässä muutamia:

Luokassani oli tyttö, jolla nykytermein sanottuna oli luki-häiriö. Eli oli vaikeuksia etenkin oikeinkirjoituksen kanssa. Opettajalla oli tapana kopioida hänen virheelliset kirjoituksensa liitutaululle ja käskeä tyttöä korjaamaan virheet koko luokan edessä. Muut oppilaat saivat nauraa, jos meni väärin.

Koululääkäri tuli joskus tekemään terveystarkastuksen. Sekin tehtiin opettajan pöydän ääressä muun luokan seuratessa. Eli muut oppilaat saivat kuulla kaikista henkilökohtaisiin asioihin liittyvistä ongelmista.

Ehkä joku muukin muistaa raittiuskilpakirjoitukset? Niihin valmistauduttiin oppitunneilla alkoholin ja tupakan vaaroista puhumalla. Ihan hyvä asia, mutta minun luokassani opettajalla oli tapana käyttää joidenkin oppilaiden isiä huonoina ja varoittavina esimerkkeinä. Ja nämä miehet olivat juuri niitä sodassa haavoittuneita. Eikös heille ennen taisteluita joitakin huumaavia aineita annettu? Monet saivat niistä riippuvuuden koko loppuelämäkseen.

Terinointiani voisin jatkaa vaikka kuinka pitkään. Pointtini on kuitenkin se, että nuoret, jotka olette saaneet käydä peruskoulun erityisopettajineen, kuraattoreineen, psykologineineen jne. arvostaisitte sitä, minkä olette ilmaiseksi saaneet. Tuo sotaa käynyt sukupolvi ja heidän lapsensa ovat sen teille mahdollistaneet.

• Anonyymi

Kiusaamalla niitä breivikkejä luodaan?

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      66
      6104
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      58
      3053
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      31
      2213
    4. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1827
    5. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      20
      1788
    6. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      19
      1783
    7. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      13
      1532
    8. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1529
    9. Työttömyys kasvaa

Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      50