parhaat kauhuleffat

octoblasm

Mitä te rankkaisitte parhaiksi kauhuleffoiksi viimeisen 10 v. ajalta. Itse sanoisin ainakin The Blair Witch Project (metsä ja se, ettet yhtään tiedä mitä odottaisit kohtaavasi), Kirottu Kaupunki (näkymätön henki joka saa raskaaksi naisia jotka synnyttävät kirottuja mukuloita) jne. Nuo nyt tulisivat ensiksi mieleen, riippuu missä "kauhuelokuvan" raja kulkee.

6

1060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onhan niitä muutamia hyviäkin joukossa. Alejandro Amenábarin "The Others" on mainio, tunnelmallinen pätkä. Mainita pitää ehdottomasti Hideo Nakatan "Honogurai mizu no soko kara", josta on (tietenkin) tehty myös jenkkiversio nimellä Dark Water. Edelleen Nakatan ohjaama "Ringu", jonka Gore Verbinski päivitti ameriikan muottiin sopivaksi. Yllättävän reipas oli ranskalainen "Haute Tension" (Switchblade Romance), Alexandre Ajan ohjaama on se. Yllätyin kovin siitä, että minusta Dawn of the Deadin uusintaversio ei ollutkaan ihan paska. Siihen oli suorastaan puhallettu uutta henkeä. Pirteä leffa, vaan ei yhtä ansiokas kuin esikuvansa.

      Jos saan luvan harhautua perinteisestä kauhuelokuvasta, voisin kernaasti lukea David Lynchin Mulholland Driven kuuluvaksi viime aikojen parhaisiin kauhuelokuviin. Samoin Batoru rowaiaru (tai Battle Royale, kuten useammat sen tuntevat) on niitä elokuvia, että ei ihan kauhuakaan, mutta muutamia raja-aitoja kaadetaan kyllä.

      Meinasi ihan unohtua Takashi Miiken loistava Ôdishon (Audition). Kyllä se vaan niin on, että viime aikojen hyvät kauhuelokuvat on ohjannut yleensä joku ei-amerikkalainen. Liekö jenkeillä pitkän kauhuelokuvahistoriansa ansiosta niin paljon painolastia kannettavanaan, ettei genren uudistaminen tahdo onnistua? Toivoa on heilläkin, nuoren polven ohjaajissa on monia lupaavia kykyjä kuten Eli Roth, Darren Aronofsky ja Richard Kelly. Kaksi jälkimmäistä eivät kylläkään ole varsinaisia kauhuelokuvia ohjanneet, mutta tunnelat elokuvissaan ovat sitä luokkaa, että jahka sopiva käsikirjoitus sattuu kohdalleen, niin kyllä katsojia pelottaa.

    • Kauhufriikki

      Makunsa tietysti kullakin mutta itse tuumasin tuosta Blair Witch Projectista, että ei metsässä hortoilussa ja taskulampun kanssa pimeässä ravaamisessa minusta ollut mitään jännittävää. En pitänyt kyseisestä leffasta.

      • raptor_r

        Että Blair Witch Project on hyvä elokuva, sillä siinä on sitä jännitystä. En pidä niinkään fyysisestä kauhusta (Texasin Moottorisahamurhat, yms...), vaan pidän henkisestä, joka pelottelee itse mieltä (The Ring, Blair Witch Project).

        Haluaisin kovasti katsoa Blairin kakkos-osan, mutta en ole sitä saanut mistään käsiini... Mutta no, kaipa se on niin, että ykkösosat ovat parhaimpia, joten enpä kai jää paljosta paitsi...


        Mutta tämähän oli vain MINUN kommenttini


      • x_boy89
        raptor_r kirjoitti:

        Että Blair Witch Project on hyvä elokuva, sillä siinä on sitä jännitystä. En pidä niinkään fyysisestä kauhusta (Texasin Moottorisahamurhat, yms...), vaan pidän henkisestä, joka pelottelee itse mieltä (The Ring, Blair Witch Project).

        Haluaisin kovasti katsoa Blairin kakkos-osan, mutta en ole sitä saanut mistään käsiini... Mutta no, kaipa se on niin, että ykkösosat ovat parhaimpia, joten enpä kai jää paljosta paitsi...


        Mutta tämähän oli vain MINUN kommenttini

        Blair Witch 2 on yksi elokuvahistorian surkeimpia elokuvia. Joskus minä omistin kyseisen elokuvan DVD:llä ja petyin tosi paljon. Olikin täysi työ päästä siitä eroon, koska ketään ei halunnut ostaa sitä. Lopulta myin sen kirppiksellä vitosella. sen jälkeen mielessäni ajattelin: "Ei juma...Kokonainen vitonen Blair Witch kakkosesta!"

        Eli: Et jää paljosta paitsi. Kannattaa vakka lainata kaverilta ja katsoa, mutta ei missään nimessä kannata maksaa sen katsomisesta mitään.


      • raptor_r
        x_boy89 kirjoitti:

        Blair Witch 2 on yksi elokuvahistorian surkeimpia elokuvia. Joskus minä omistin kyseisen elokuvan DVD:llä ja petyin tosi paljon. Olikin täysi työ päästä siitä eroon, koska ketään ei halunnut ostaa sitä. Lopulta myin sen kirppiksellä vitosella. sen jälkeen mielessäni ajattelin: "Ei juma...Kokonainen vitonen Blair Witch kakkosesta!"

        Eli: Et jää paljosta paitsi. Kannattaa vakka lainata kaverilta ja katsoa, mutta ei missään nimessä kannata maksaa sen katsomisesta mitään.

        Hyvä on... Täytyy varoa elokuvaa kauppojen hyllyillä (vai oliko se kauppojenhyllyillä?(Nykyään kun kaikki ovat niin loogisia.. heh..)).

        Mitäs itse sanoit Blair ykkösestä, boy?


      • x_boy89
        raptor_r kirjoitti:

        Hyvä on... Täytyy varoa elokuvaa kauppojen hyllyillä (vai oliko se kauppojenhyllyillä?(Nykyään kun kaikki ovat niin loogisia.. heh..)).

        Mitäs itse sanoit Blair ykkösestä, boy?

        Ykkönen oli ihan hyvä elokuva. Oli hienoa nähdä kerrankin kauhua, jossa ei ollut mitään ihmeen verisiä hirviöitä tai muitakaan. Ainut näkemäni kauhuelokuva, joka jättää jotain oman mielikuvituksen varaan. Sai itse kuvitella, että mikä ne nuoret oikeasti tappoi ja miten he kuolivat.

        Kakkonen olikin enemmän sellaista ihmeen sekoilua. Ei mitään tunnelmaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1004
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      761
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      286
      713
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe