Autot oli hyviä Itä-Saksassa, mutta parempia Neuvostoliitossa

Anonyymi

Ei länsi pystynyt millään vastaamaan Neuvostoliiton tuotantoon. Lujaa Laatua Ladasta tuli Suomen suosituin auto.

22

63

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Trabantin kori ei ruostunut!

    • Anonyymi

      Lada oli viimeistelty ja upea. Se ei kuitenkaan ollut oporvareille suunnattu loistoauo vaan tavallisen kansan ihailema.

    • Anonyymi

      ” Lujaa Laatua Ladasta tuli Suomen suosituin auto.”

      Edullisen hintansa takia! Laadusta ei juuri kannattanut puhua!

    • Anonyymi

      Ensinkään Lada ei ollut neuvostoliittolainen auto. Se oli italialaisen Fiatin(Fiat 124) kopio. Neuvotoliitto osti Togliatin autotehtaan Italiasta ja kaupan mukana tuli oikeus Fiat 124 -autojwn valmistamiseen (Italiasa näiden vanhentuneiden autojen valmistaminen lopetettiin).

      Lada oli huono auto, mutta itäsaksalaiset autot olivat vielä huonompia. Trabant ja Wartburg olivat yksiä maailman huonoimpia autoja. Silti itäsaksalaiset joutuivay jonottamaan vielä DDR:n loppuaikoinakin 12 vuotta saadakseen Trabantin.

      • Anonyymi

        Wartburg ei oikeastaan ollut alkujaan huono. Korin muotoilu kyllä oli monta askelta edellä aikalaisiaan. Kaksitahtikoneen vaihtamalla Fordin V 4 :ään auto oli oikeastaan jo hyvä.

        https://ajakaamme.files.wordpress.com/2015/07/ddr_8929.jpg

        Tien päällä siihen aikaan kulki monia paljon huonompia.


    • Anonyymi

      Wartburgissa oli hyvät soundit. Kukaan joka römpötystä pääsi kuulemaan ei sitä unohda. Viimeinen jäljellä oleva itämerkki Skodakln römpöttää muttä ei voi verratakaan alkuperäiseen!

    • Anonyymi

      Volga oli laadukas auto.

      • Anonyymi

        Kaikkea muuta! Bensasyöppö ja huonosti koottu!


    • Anonyymi

      Ei Fiatin kopio laatikko-Lada mikään suosituin auto ollut, halvin se saattoi ollakin 1970-luvulla. Kuplavolkkaria näytti olevan katukuvassa kaikkein runsaimmin.

      • Anonyymi

        Lada oli 1970-80-luvun taitteessa Suomen myydyin automerkki yli 10 000 kpl rekisteröinnillä. Suomessa kertoo tilastokeskus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lada oli 1970-80-luvun taitteessa Suomen myydyin automerkki yli 10 000 kpl rekisteröinnillä. Suomessa kertoo tilastokeskus.

        Ja sai karvalakin kaupan päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sai karvalakin kaupan päälle.

        Pulisongit piti olla omasta takaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lada oli 1970-80-luvun taitteessa Suomen myydyin automerkki yli 10 000 kpl rekisteröinnillä. Suomessa kertoo tilastokeskus.

        Jos noin on ollut niin ehkä oli sen yhden vuoden, ja ne Fiat-Ladat on myyty varmaan enimmäkseen maaseudulle. Kuplavollkkaria myytiin vuosikymmeniä niin paljon että niitä oli kadut täynnä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos noin on ollut niin ehkä oli sen yhden vuoden, ja ne Fiat-Ladat on myyty varmaan enimmäkseen maaseudulle. Kuplavollkkaria myytiin vuosikymmeniä niin paljon että niitä oli kadut täynnä.

        Kyllä Ladoja oli jokapuolella, jopa takseina.
        Helsingissäkin oli Ladoja taksiautoina, ei paljon, mutta oli kumminkin.


    • Ladojen halpuuteen taisi olla jokin muu syy kuin markkinatalous. Jotain valmista tavaraakin sitä piti Neuvostoliitosta tuoda, muutoin Suomessa olisi pelkästään jalostettu NL:n raaka-aineita, mikä olisi tietysti meille kelvannut.

      En tiedä kuinka verotus toimi Ladojen osalta niiden suosion huippuvuosina, mutta voisin kuvitella Ladojen saaneen maahantuonnissa veroetua suhteessa länsi-autoihin.

      Halpa menee aina kaupaksi maassa, jossa ilmaisia muoviämpäreitäkin jonotetaan tuntikausia.

      • Anonyymi

        Verotus oli sama, mutta Suomessa oli 80- luvulla yleisesti Euroopan halvimmat autot verottomina.
        Ladan veroton hinta Suomessa on hyvinkin voinut olla alle tuotantokustannuksien.
        80- luvulla kannatti verovapaa muuttoauto ostaa ehdottomasti Suomesta.


    • Anonyymi

      Lada voitti kaikki Tekniikan Maailman testit . Siksi suosituin. Wartburg tuli toiseksi. Sitten oli Volvoa, Mersua ja Saabiakin.

      • Anonyymi

        Hekoheko, no ei todellakaan voittanut, sen sijaan Suomessa valmistetut Saab ja Talbot voittivat useita testejä.
        Saattoi olla vähän kotiinpäinvetoa, Talbotti oli aika huonossa maineessa, vaikka oli mainettaan parempi, varsinkin diesel- versiot.


    • Anonyymi

      Trabant oli maanteiden kiituri. Kyllä mersukuskia hävetti oma vauhti.

      • Anonyymi

        Ladat, Wartburgit, Trabantit ja Ifat olivat sentään auton näköisiä. Lännessä: Länsi-Saksassa, Briteissä, Ranskassa, Japanissa jne. väsättiin kolmipyöräisiä autoja. Niissä ei ollut edes rattia. Sen tilalla oli fillarin tanko tai lentokoneen ohjaustanko. Vain "parhaimmissa" malleissa oli verhoilu. Messerschmit, Isetta, Trojan, Bond olivat näitä lännen luksusmalleja, joihin harvoilla oli varaa.
        Lada, tuo Toljatin ihme, jatkaa katkeamatonta voittokulkuaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladat, Wartburgit, Trabantit ja Ifat olivat sentään auton näköisiä. Lännessä: Länsi-Saksassa, Briteissä, Ranskassa, Japanissa jne. väsättiin kolmipyöräisiä autoja. Niissä ei ollut edes rattia. Sen tilalla oli fillarin tanko tai lentokoneen ohjaustanko. Vain "parhaimmissa" malleissa oli verhoilu. Messerschmit, Isetta, Trojan, Bond olivat näitä lännen luksusmalleja, joihin harvoilla oli varaa.
        Lada, tuo Toljatin ihme, jatkaa katkeamatonta voittokulkuaan.

        ” Ladat, Wartburgit, Trabantit ja Ifat olivat sentään auton näköisiä. ”

        Varsin etäisesti muistuttivat!

        ”Lännessä: Länsi-Saksassa, Briteissä, Ranskassa, Japanissa jne. väsättiin kolmipyöräisiä autoja. Niissä ei ollut edes rattia. Sen tilalla oli fillarin tanko tai lentokoneen ohjaustanko. Vain "parhaimmissa" malleissa oli verhoilu. Messerschmit, Isetta, Trojan, Bond olivat näitä lännen luksusmalleja, joihin harvoilla oli varaa.”

        Todellisuudessa ne eivät olleet autoja laisinkaan vaan moottoripyörän aihiosta tehtyjä kokeiluja! Lännessä h-autot olivat erikseen!

        ”Lada, tuo Toljatin ihme, jatkaa katkeamatonta voittokulkuaan.”

        Pikemminkin genossan matkaansa Lada oli parina vuonna suosittuhalvan hintansa takia. Niiden tuonti lakkasi kun itä-autot saastuttivat liikaa eikä maat saaneet ongelmaa ratkaistua!

        Nykyiset länsiautot ovat valovuosia edellä niistä!


    • Anonyymi

      Tietenkin länsi teknologiassa vähitellen saavuttaa tason , jolla DDR oli 50-vuotta sitten. Nykyautot lännessä lähenevät jo Trabantin tasoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      98
      1906
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      238
      1552
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1030
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      925
    5. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      83
      857
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      815
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      755
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      741
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      714
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      709
    Aihe